S P E L - I N F O

         

LILLY LOOKING THROUGH


Uitgever: Geeta Games / 2013
Ontwerper: Steve Hoogendyk, Geeta Games

Platform: PC, Mac, Linux, iPad.

Systeemeisen:
--- Windows XP of later - Processor 2.33 GHz of sneller x86-compatible - 2 GB RAM - 420 MB beschikbare opslagruimte.
--- MAC OS: OS X 10.6 Leopard of later - 2.0 GHz Intel Core 2 Duo processor of sneller - 2 GB RAM - 420 MB beschikbare opslagruimte.
--- LINUX Processor 2.33 GHz - 2 GB RAM - 420 MB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Surrealistische fantasie, twee werelden, klikpuzzels, 2D of 2.5D gestileerde tekeningen, 3de persoon, Nederlandstalig, point & click.

Beschrijving en review:
Lilly en haar kleine broertje spelen vrolijk in een mooie wereld. Niets aan de hand, tot het broertje door een rode sjaal meegevoert wordt op de wind. Lilly gaat achter hem aan. Onderweg vind ze een vliegeniersbril die bijzondere krachten heeft. Als Lilly hem opzet, ziet ze niet alleen een paralelle wereld, maar kan ze hier ook gewoon in rondlopen.
En dat is heel handig bij het oplossen van de problemen. Waar in de ene wereld bijvoorbeeld een boom kaal en dor op een rotsblok staat, kan hij in de paralelle wereld vol bladeren zitten en kun je de stroompjes water gebruiken. Verander je in een van beide werelden iets, dan heeft dat ook gevolgen voor de andere wereld.

      

De puzzels beginnen heel eenvoudig. Er is niet veel aan te klikken en de oplossing van het probleem is meteen duidelijk, ook zonder dat je de hulpfunctie gebruikt. Maar langzaamaan worden de puzzels ingewikkelder en in het onderwaterlevel zelfs moeilijk. Toch is ook hier met goed kijken wel uit te komen en is zomaar overal op klikken niet noodzakelijk.
Dat je ergens opklikt en dat Lilly vervolgens automatisch een handeling uitvoert, maakt de puzzels ook al eenvoudiger. Er is geen inventaris en dus geen voorwerpen die je moet zoeken gebruiken. Ook zijn er geen dialoogpuzzels, om de eenvoudige reden dat Lilly niemand tegenkomt met wie ze zou kunnen praten en is er ook geen noemenswaardige verhaallijn om te onderzoeken. De noodzakelijke actie zoals bijvoorbeeld machines in werking stellen, gebeurt op locatie in de ene of in de alternatieve wereld.
Er zijn slechts tien levels en het spel wordt per level opgeslagen, wat betekent dat je stukken opnieuw zult moeten spelen, als je midden in en level het spel verlaat.

      

De achtergronden in de levels zijn overigens schitterend en fantasievol vorm gegeven, met veel aandacht voor details. Doordat je naar wens kunt inzoomen, kun je bepaalde plekjes ook nog dichterbij bewonderen.
Lilly is daarentegen heel eenvoudig van lijn en kleur. Dat maakt haar echter niet minder knuffelig leuk om te zien. En de manier waarop ze loopt en beweegt is schattig geanimeerd. Je kunt haar overigens niet vrij laten lopen. Ze gaat van actiepunt naar actiepunt. En zet je iets in beweging, dan zul je de hele actie-animatie moeten afwachten, eer je iets anders kunt bewegen.

De muziek is heel goed gekozen. Hij is nergens opdringerig en ondersteunt met zijn ijle klanken de fantasievolle sfeer van de werelden waarin Lilly rondwandelt.

      

Samengevat heeft Lilly Looking Through prima puzzels in een prachtige omgeving, ondersteunt de muziek heel goed de sfeer en is het spel jammer genoeg na tien levels reeds afgelopen. Het smaakt beslist naar meer, voor zowel kinderen als volwassenen.

Eerst uitproberen?   Download de demo, voor PC of Mac op de officiële site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.