S P E L - I N F O

         

LETHE, Episode One


Uitgever: Faber Interactive / 2016
Ontwerper: KoukouStudios / Faber Interactive

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows XP SP3 (32bit)/7/8/10 (64bit) - Processor: 3.0+ Ghz Quad Core - 4 GB RAM - Grafische kaart met 2048 MB VRAM en Shader Model 4.0 - DirectX 9.0c - 2 GB beschikbare HD ruimte.

Categorie:
Bovennatuurlijke horror, magische krachten, RPG elementen, stealth actie, geïllustreerd realistische beelden, realtime 3D, 1ste persoon, muis/toetsenbordbediening.

Walkthrough: klik hier voor Hans' Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Wie Amnesia The Last Descent en Penumbra heeft gespeeld zal ongetwijfeld veel van de aanpak en het verhaal herkennen in Lethe. Toch zijn de Griekse ontwikkelaars er in hun debuutspel in geslaagd, een geheel eigen huiveringwekkende sfeer te scheppen.
Hoewel de ondertitel 'Episode One' luidt is dit een volwaardig spel.

Je speelt als een journalist, Robert Dawn, die er na de dood van zijn vader achterkomt dat zijn wortels heel ergens anders liggen dan wat hem altijd is voorgehouden.
Robert besluit het eiland waar hij vandaan komt en dat ogenschijnlijk volkomen verlaten is, te bezoeken. Dwalend in een oude mijn ontdekt hij aan de hand van gevonden notities, brieven en aantekeningen wat er zich in het verleden heeft afgespeeld. Ook leert hij geleidelijk aan zijn afkomst kennen, maar daarbij loopt zijn leven steeds meer gevaar.
Aanvankelijk meen je dat je de enige levende ziel op het eiland bent. Totdat je wordt aangevallen en moet rennen voor je leven. Het gevaar ebt weer weg, maar ondertussen ben je wel de weg kwijt! En na de eerste aanval loop je niet meer zo gerust rond, integendeel!

      

Dankzij de Unreal engine" waarin het spel gemaakt is, beweeg je je vrijelijk door de ruimten, zij het dat er onzichtbare barrières zijn zodat je ook weer niet overal naartoe kunt. Rennen, springen, kruipen en zwemmen behoren tot de mogelijkheden en die zul je ook in allerlei situaties moeten benutten. Je beschikt niet over wapens dus zul je soms moeten sluipen, jezelf verstoppen of rennen voor je leven!
Na verloop van tijd komt Robert in aanraking met een onbekende substantie waardoor hij telekinetische vermogens ontwikkelt. Je kunt voorwerpen van een afstand naar je toehalen, manipuleren of wegstoten. Heel handig en noodzakelijk om te overleven. Dit is een erg aardig kenmerk van het spel.

Onderweg vind je eten en drinken waardoor je je gezondheid herstelt wanneer deze te lijden heeft gehad. Je komt energiepaketten tegen die je nodig hebt om je telekinetische gaven op peil te houden. En je vindt talloze notities waaruit het verleden zich langzaam aan jou ontvouwt. Voor de rest zijn er geen voorwerpen te vinden en heb je ook geen inventaris, dus bijvoorbeeld geen sleutels om deuren mee open te maken en zo. Linksonder in beeld wordt bijgehouden hoe het met je gezondheid, energie en uithoudingsvermogen is gesteld en hoeveel notities je uit een bepaalde reeks al hebt gevonden. Allemaal heel handig en iets dat je meestal alleen in RPG's (Role Playing Games) ziet.

      

De moeilijkheden in het spel bestaan niet alleen uit het vinden van deze bronnen en het ontwijken van aanvallers. Er zitten ook een paar interessante puzzels in, zoals hoe je met gewichten en vloerplaten hekken kunt openen, die met logisch nadenken zijn op te lossen.
Tegen het einde van het spel wordt het wel moeilijker. Je bent gelukkig wel veel ervarener geworden. Maar het wordt lastiger om aan de aanvallers te ontkomen. Ook is er een klimsessie nodig om verder te komen, die nogal wat handigheid vergt voordat je je doel bereikt.

Een groot nadeel van Lethe is dat je het spel niet zelf kunt opslaan. Er zijn autosave-momenten, bijvoorbeeld wanneer het spel even pauzeert om een deel te laden, en wanneer je een zender tegenkomt en activeert. Als je afsluit om een volgende keer verder te gaan, dan start het spel bij zo'n autosave en zul je soms een deel opnieuw moeten spelen.

      

Waar het spel in uitblinkt zijn de beelden en geluiden.
Grafisch ziet het er allemaal voortreffelijk uit, levensecht, angstaanjagend, hier en daar aardedonker, op andere plaatsen verlicht door kaarsen, fakkels, elektrische lampen of olielampen die je aan kunt steken. Er is optimaal gebruik gemaakt van schaduwwerking wat zeer sfeerverhogend werkt. Sommige ruimten zijn nevelig, damp trekt op uit ondergelopen kelders, de lichtgevende zwammen kun je bijna ruiken.

Ook de geluiden dragen bij aan het gevoel echt door die gangen en vertrekken te dwalen. Je hoort je voetstappen, gedrup van water, geknisper van de fakkels, gekraak en geknerp van deuren en traliehekken. En de muziek die soms aanzwelt en niet veel goeds voorspelt is van grote klasse.
Omdat je geen gewone mensen tegenkomt wordt er niet gesproken en ontbreekt er uiteraard een ondertiteling.

      

Samenvattend is Lethe: Episode One dank verschuldigd aan eerdere spellen, mist het de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer je het spel opslaat, maar daar staat tegenover dat het een uiterst sfeervol horrorspel is geworden met allerlei interessante facetten en meesterlijk uitgevoerd.
Het spel werkt uiterst soepel op een redelijk moderne computer, zonder speltechnische problemen. Een prestatie voor zo'n beginnend team!

De makers hebben aangekondigd dat ze werken aan een Lethe 2, dat echter geen voortzetting wordt van deze verhaallijn, maar wel dezelfde sfeer zal uitstralen. Iets om je op te verheugen!

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.