S P E L - I N F O

         

LITTLE KITE


Uitgever: Anate Studio / 2017
Ontwerper: Anate Studio

Platform: PC, Mac.

Systeemeisen:
--- Windows XP en hoger - Processor: 1 Ghz en meer - 2 GB RAM - Grafische kaart: GeForce 9500 GT (512 MB) of Radeon HD 6450 (512 MB) - DirectX 9.0 - 1.6 GB beschikbare HD ruimte.
--- MAC OS X 10.6+ - Processor: 1 Ghz - 2 GB RAM - Grafische kaart: GeForce GT 610 (1024 MB) of Radeon HD 4650 (1024 MB) - 1.6 GB beschikbare HD ruimte.

Categorie:
Psychologisch drama, alcoholmisbruik, huiselijk geweld, handgetekend 2D en 2.5D, casual puzzels, 3de persoon, point & click, Nederlandse ondertitels.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review:
Dit spel stelt alcoholmisbruik aan de kaak, zonder moralistisch te zijn. De gevolgen ervan zeggen namelijk genoeg.
Mary woont met haar zoontje Andrew en haar nieuwe echtgenoot op de 5e verdieping van een flat in een Russisch stadje. Ze denkt zeer vaak terug aan haar overleden man Mark. Die -zo blijkt later- kwam door rijden onder invloed om het leven. Haar nieuwe echtgenoot, Oliver, drinkt elke dag bijzonder veel en mishandelt haar regelmatig. Waarom dat zo is, wordt ook wel duidelijk na verloop van tijd. Andrew is bang voor Oliver, toch gaat Mary nog niet bij hem weg. Ook Andrew denkt veel aan zijn vader en heeft in het spel nog contact met hem. Zijn vader spreekt dan zijn spijt uit, dat hij zo stom is geweest alcohol in het verkeer te gebruiken en daardoor Andrew niet kan zien opgroeien en beschermen.
Als Andrew uiteindelijk buiten gaat vliegeren, kan Mary hem daar niet vinden.
Er zijn twee locaties: de reële wereld van Mary en de fantasiewereld van Andrew.
Mary is de hoofdpersoon van het verhaal, maar er is ook een deel waar Andrew allerlei dingen onderzoekt en de speler met Andrew het verhaal doorloopt.

      

Beide hoofdpersonen moeten veel puzzels oplossen. Die puzzels zijn veelzijdig: codes vinden, omleidingen maken, circuits repareren, apparaten in beweging zetten en veel inventarispuzzels oplossen. Ze zitten logisch in elkaar, hoewel één inventarispuzzel ver gezocht is. Pas op, spoiler: de relatie tussen blikjes en een gebouwtje om een briefje te kunnen lezen is alleen op te lossen, omdat de blikjes en het briefje anders ongebruikt blijven.
De gebeurtenissen die Mary meemaakt, zijn realistischer dan die van Andrew, die wonderlijker dingen tegenkomt. Hij moet bijvoorbeeld een trap tevoorschijn brengen om over een berg gebroken serviesgoed heen te klimmen. Dit stoort niet, omdat kinderen nu eenmaal een fantasierijkere kijk op de werkelijkheid hebben.
De spelbediening is eenvoudig gehouden. Er is een autosave op vaste savepunten en bij één puzzel kun je de oplossing vragen.
Bovenaan vind je de inventaris. De naam van het voorwerp in de inventaris staat er niet bij. Je weet dus niet heel precies wat in je inventaris zit. Dat geldt ook voor sommige voorwerpen die je vindt. In de meeste gevallen echter is het wel duidelijk waarmee je te maken hebt.

      

De tekeningen zijn mooi, in pasteltinten uitgevoerd en gedetailleerd. Er is slechts één plek waar het te donker is om de uitgang te vinden. Maar door op een oog op het scherm te klikken kun alle hot spots en uitgangen zien.
De tekeningen van Mary als ze geslagen is, wekken medelijden op. Rozere en blekere of grijze tinten geven een goed beeld van hoe de huid van een slachtoffer eruit kan zien. Geen grote klodders felrood bloed dus, wel vage, rood-roze vegen.
Bij één puzzel kunnen deze pasteltinten problemen veroorzaken voor kleurenblinden. Als je in 3 rijen de drie kleuren moet vinden die in elke rij in dezelfde volgorde staan, is dat lastig. Er staat namelijk niet bij hoe die kleuren heten en er zijn erg veel kleuren in die puzzel te zien. De tekeningen van Mary als slachtoffer zijn groter dan de andere. Meestal worden zij en de andere figuurtjes getekend binnen de ruimte, waarin ze zich bevinden. Aan Mary's ogen kun je goed zien dat ze gehuild heeft. Ook Andrew wekt soms medelijden op als hij getekend wordt met een neerhangend mondje.

      

De bewegingen van de persoontjes zijn goed uitgewerkt, hoewel het lopen ze minder goed afgaat. De benen bewegen wel maar lijken toch wat over de grond te glijden. Wat de animatie op de achtergrond betreft: deurtjes, en vooral de liftdeur, gaan mooi open en dicht en de bewegende apparaten en stellages komen levensecht over, net als de vlieger van Andrew of een wegvliegende kraai.

De muziek bij Little Kite is ook al prima verzorgd. Er is een track-list van 18 minuten verspreid over acht plaatsen in het spel. Geen "gejengel" of muzak, maar mooie, licht melancholische muziek, die past bij het verhaal en niet overheerst. Stemacteurs zijn niet ingezet, maar je mist ze niet. De goed leesbare ondertiteling zijn in het Engels, Russisch of Oekraïens in te stellen.
Geluiden op de achtergrond, zoals het geluid dat bewegende machinetjes maken, een wekkertje dat afgaat, een huilende Mary, verkeer op de achtergrond, de tv en radio die aan staan, zijn voldoende aanwezig.
Het volume van muziek en geluidseffecten is apart aan te passen in het menu.

      

Gezien de veelzijdige puzzels, de mooie tekeningen met prettige kleuren en de goed gekozen muziek, heeft Anate Studio met Little Kite een mooi spel op de markt gezet. Dat het verhaal ook nog maatschappelijk relevant is, maakt het tot een bijzonder spel, dat ondanks de zwaarte van het onderwerp behoorlijk veel spelplezier geeft.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.