S P E L - I N F O

         

THE JOURNEY DOWN, chapter 1, 2 en 3


Uitgever: Skygoblin.com / 2010 (gratis versie) / 2012 / 2014 / 2017
Ontwerper: Theodor Waern / Skygoblin

Platform: PC, Mac, Linux, iPhone, iPad, PlayStation 4, Xbox One.

Systeemeisen:
--- Windows XP SP 2+/Vista/7 - Processor: 1.8 GHz - 1 GB RAM - Grafische kaart: Direct X 9.0c compatible - DirectX 9.0 - 1500 MB beschikbare HD ruimte.
--- MAC OSX El Capitan - Processor: 1.8 GHz - 1 GB RAM - Grafische kaart: OpenGL 1.4+ compatible - 1500 MB beschikbare HD ruimte.
--- LINUX Ubuntu 14.04 - Processor: 1.8 GHz - 1 GB RAM - Grafische kaart: OpenGL 1.4+ compatible - 1500 MB beschikbare HD ruimte.

Categorie:
Humoristische zoektocht, complot, Afro-Caribbean setting, meerdere speelbare karakters, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review (chapter 1 + 2):
Chapter one
Sinds hun adoptievader Kaonandodo plotseling verdween, proberen de broers Bwana en Kito in de haven van Kingsport Bay hun kostje verdienen als monteur en brandstofverkopers. Het gaat goed, afgezien van wat "financiŽle instabiliteit in hun leven", totdat de dubieuze electriciteitsmaatschappij Armando Power, op korte termijn een betaling van duizenden dollars eist. Gelukkig verschijnt dan Lina ten tonele. Ze is de assistente van een universiteitsprofessor en is bereid goed te betalen voor een oud boek met informatie over de verboden "Onderwereld".
Bwana neemt haar natuurlijk meteen mee naar de zolder, waar nog oude boeken van Kaonandodo liggen. Hier vinden ze het enige boek dat nog niet in handen is van de Armando Power maatschappij. Elk boek dat te maken heeft met de wereld 'over the edge' (over de rand), wordt door hen namelijk opgespeurd en vervolgens vernietigd.
Lina belt de prof op, hoort dat ook daar die zware jongens van Armando waren en besluit het boek in veiligheid te brengen, door meteen op zoek te gaan naar de Onderwereld. Als Bwana en Kito hun vliegtuigje opgeknapt hebben, kunnen ze gezamelijk vertrekken.

      

Chapter two
In het tweede hoofdstuk stort het vliegtuigje neer in zee en wordt het vervolgens opgevist door een boot met palingvissers. Nadat er wat kleine problemen zijn opgelost, vaart het schip naar Port Artue. Maar hier worden Bwana en Kito meteen gevangen gezet. Gelukkig is Bwana niet voor een gat te vangen en weten ze te ontsnappen.
Nadat er ook nog voor passende kleding is gezorgd, kan Bwana serieus op zoek naar Lina en het boek.

      

Chapter three
In dit derde en langste deel van dit unieke spel, waarin het uiterlijk van hoofdpersonen geÔnspireerd werd door Afrikaanse maskers, bezoeken Bwana, Kito en Lina de schaduwrijke diepten van het Underland en ontdekken ze een lang vergeten geschiedenis en de ware aard van de Great Asili boom. De afsluiting van het verhaal eindigt in een bombastische climax.

      

De bediening van het spel is teruggebracht tot een aangenaam minimum.
Je klikt op iets wat een naamtag laat zien als je er met je cursor overheen gaat en de actie zoals praten, oprapen of gebruiken, wordt in gang gezet. Eenvoudiger kan het niet.
Voorwerpen die je opraapt, gaan naar een uitklapbare inventaris onderaan in het scherm. Wil je iets gebruiken, dan haal je het voorwerp eruit en sleept het naar de plek waar je het wilt hebben.
Bwana geeft overal commentaar op, ook als je ergens op klikt waarmee je (nog) niets kunt doen.
Bij de gesprekken zijn er meerdere opties, die meestal herhaald kunnen worden. Je krijgt hierin subtiele hints, zoals van een visser die zegt dat hij een hekel heeft aan ratten, als je vraagt waarom hij juist op deze plek zit.
Opties als save, load en quit zijn via een uitklapmenu aan de bovenrand van je scherm aanklikbaar.
Via het menu kun je ook een kijkje nemen in de achtergronden en totstandkoming van dit aparte spel.

      

Er zitten volop puzzels in het spel. De meeste puzzels zijn gebaseerd op je inventaris. Verder is het nog de bedoeling dat je aan een paar zeelui de juiste vraag stelt en mag je wat buizen aan elkaar verbinden om de stroom te herstellen. Het is allemaal niet zo moeilijk, al vraagt het soms wel wat van je vermogen om in kronkels te denken, als je niet voorbij een een eetgrage gast komt of een hendel recht moet buigen.
De inventarispuzzels zijn bijzonder leuk om te doen. Met een beetje inventiviteit en wat gevoel voor humor, zijn Bwana's problemen op een "logische" manier op te lossen. Een hengel krijgen, langs een eetgrage gast op een cruiseship komen, een pelikaan of hond wegjagen of een vuurtoren verlichten, het zijn allemaal problemen die Bwana op zijn weg tegenkomt en op zijn eigen wijze te lijf gaat.
Het is een kwestie van even in je inventaris kijken en adequaat reageren, als een figurant steeds je schaal met hapjes opeet en hij tussendoor nog even laat weten, dat hij deze roze wel, maar de witte niet lekker vindt.
De sfeer hierbij is van het soort dat ieder kwajongen zal aanspreken en past dan ook uitstekend bij het Bwana karakter dat je speelt. Een relaxte jongen met een rastakapsel die met de nodige zorgeloze humor tegen het leven aankijkt en een goede band heeft met de vrienden om hem heen.

      

De grafische beelden in HD kwaliteit zijn zonder meer fantastisch noemen voor een indiegame en een hele verbetering ten opzichte van de oorspronkelijke versie van het spel, die Skygoblin als gratis retroversie aanbiedt. Ook op een groot 23 inch beeldscherm is het nergens pixelig.
De achtergronden zijn met veel gevoel voor detail geschilderd en in prettige, bijna reŽle kleuren gehouden. De animaties verlopen vloeiend en verlevendigen de achtergronden. Of het nu stromend water met een dobber is, of een bootsman die aan zijn pijp lurkt, of knipperende stadslichten, alles ziet er professioneel perfect uit en draagt bij tot een natuurlijk sfeer. De tussenscŤnes zijn lang en zijn vloeiend als een tekenfilm.
Bwana is een opmerkelijk en unieke hoofdrolspeler in een adventurespel. Zijn gezicht is geÔnspireerd is op een Afrikaans masker, hij heeft een rastakapsel en praat als een stereotype inwoner van Jamaica. En dat terwijl het team van Skygoblin uit Zweden komt. Het is een zeer welkome en verfrissende afwisseling in een adventurespel!
Maar ook de medebewoners met wie Bwana contact heeft, zijn allemaal met veel liefde vormgegeven en ze hebben een duidelijk eigen karakter dat op een grappige manier bij hun uiterlijk past.

      

De achtergrondgeluiden zoals druppende regenpijpen en schuivende machines zijn waar nodig aanwezig en de geluidssterkte is in het optiemenu apart te regelen.
De jazzy reggae muziek van Simon d'Souza is zeer aangenaam om naar te luisteren en onderstreept volmaakt de relaxte sfeer die Bwana uitstraalt. Het was droevig om te lezen dat d'Souza in mei 2014 is overleden en de uitgave van hoofdstuk 2 niet meer heeft meegemaakt.
James Salisbury blijkt in deel 2 en 3 de taak waardig te hebben overgenomen en zorgt bij elke scŤne voor de juiste sfeer, van Afro-Reggae tot vettige 80-tiger jaren rock.
Gedurende het hele spel is het de moeite waard om even te blijven hangen voor de muziek.

Het stemacteren is een extra compliment waard. Elk karakter heeft een accent dat bij zijn stereotype past, van de relaxte Bwana tot de stoere zeebonk en de neurotische kok. Iets over de top, maar nooit irritant. De acteurs hebben er duidelijk plezier in.

      

Samenvattend kan gezegd worden dat de verhaallijn zonder meer goed te noemen is. De hoofdstukken vormen elk min of meer een afgerond geheel met een cliffhanger. De prima uitgewerkte originele karakters en de vele leuke puzzels, vormgegeven in een prachtige sfeervolle omgeving, die nog eens onderstreept wordt met zeer aangename muziek maken het spel een lange aangename ervaring.

Alvast in de stemming komen?    Download de gratis retro versie van chapter 1 (Grafisch geen HD kwaliteit, minder locaties en puzzels, geen gesproken tekst, maar wel de muziek), via AGS site.

Grotere plaatjes bekijken?   
Ga naar de screenshots chapter 1,   screenshots chapter 2,   screenshots chapter 3.