S P E L - I N F O

         

EGYPT 2: The Heliopolis Prophecy


Uitgever: Cryo Interactive, Dreamcatcher / 2000
Ontwerper: Cryo Interactive

Platform: PC, Mac, iPad, iPhone/iPod Touch, Playstation.

Systeemeisen:
--- Windows 95/98/2000 - Processor: Pentium 200 MHz MMX - 32 MB RAM - 4 MB videokaart - DirectX 7a - Geluidskaart compatible met Sound Blaster - 8x CD-ROM drive - 250 MB vrije opslagruimte.

Categorie:
Historische fictie, edutainment, mysterie, epidemie, Egypte, geïllustreerd realisme, 1ste persoon, point & click.

Extra info:
Het spel is ook Nederlands gesproken verkrijgbaar.

Beschrijving en review door Hans:
Het verhaal speelt zich af in het Oude Egypte van 1360 vůůr onze jaartelling. Er is een crisis in Heliopolis, de Stad van de Zon. In een van de belangrijkste steden van Egypte heerst een vreselijke epidemie.
Tifet studeert medicijnen in de Temple of Sakhmet. Haar studie wordt onderbroken als ze een dringende brief krijgt van haar stiefvader Djehouty. Hij vraagt haar naar huis te komen omdat er een mysterieuze ziekte heerst. Natuurlijk gaat Tifet meteen op pad om te proberen het mysterie op te lossen en haar vader te redden.

      

Er zijn 'feel good films' en zo is dit een 'feel good game'. Tifet is een intelligente jonge vrouw die zich voor een opgave gesteld ziet en deze doortastend aanpakt. Niet alleen weet zij de stad Heliopolis voor de ondergang te behoeden, maar ook legt zij de vinger op de oorzaak van de problemen in haar drang naar gerechtigheid. Haar reactie op iemand die haar aanraadt om de zieke stad te ontvluchten bewijst dat zij uit het goede hout is gesneden.

Er zitten enkele minipuzzels in het spel die best aardig zijn. Zo moet je een serie tegels met attributen erop verschuiven zodat ze overeenkomen met de bijbehorende godenbeelden. En je zult een bepaalde hoeveelheid bier moeten† afmeten door kruiken van verschillende grootte te vullen.
Het moeilijkst is het wellicht om op de maat van de muziek te drummen. Maar als dat steeds zou mislukken dan mag je na verloop van tijd toch verder.
Enkele malen maak je een recept voor een geneesmiddel door de juiste ingrediŽnten te zoeken en samen te stellen. En een paar maal zul je een voorwerp nodig hebben dat in het donker moeilijk te vinden is. Bij een nachtelijk bezoek aan de villa van de gouverneur zul je allerlei tactieken moeten uitproberen om je doel te bereiken.

      

Spelervaring in 2023 onder Windows 10:
Het spel bevroor af en toe op mijn systeem en moest opnieuw worden gestart. Veelvuldig zelf opslaan heeft dus zin en gelukkig kan dat ook via het Menu. Offline spelen zou ook kunnen helpen omdat je dan geen interrupties hebt.

Het spel is in de eerste persoon dus je kijkt door de ogen van de hoofdpersoon. Je kunt op allerlei plaatsen 360 graden om je heen kijken, alsook naar boven en beneden. Bij de opties kun je de draaisnelheid instellen (tip kies: heel langzaam). Ook kun je kiezen voor Engelstalige ondertiteling en kun je diverse geluidsniveaus instellen. Vrij snel in het spel krijg je een kaart van Heliopolis waarop je gebieden kunt aanwijzen om daar naartoe te gaan.

Je moet in het spel wel veel heen en weer lopen. Hoewel je een plattegrond krijgt kun je niet via deze naar een ander gebied maar dien je naar een bepaald plek te lopen om te kunnen reizen. En dat betekent veelvuldig klikken.
Bij sommige aanklikbare voorwerpen zegt Tifet: 'niet nu', maar dan lukt het een tijd later wel wanneer dat in het verhaal past.

      

Zoals te verwachten is met een spel dat meer dan 20 jaar oud is zijn de beelden op een groot beeldscherm een beetje korrelig. Ook bewegen personen nogal stijf en houterig.
Als je zelf de regie voert beweegt er niet zoveel: er vliegt een koppel eenden over, een ezel draait met zijn kop en zwaait met zijn staart. Palmbladeren wuiven in de wind. Een man veegt de grond aan, een vrouw wiegt gebogen over haar manden, wimpels wapperen aan de top van obelisken. Zelf open je deuren en er komen mensen op je af.
Maar het spel is doorspekt met korte animaties waar veel zorg aan is besteed. In deze filmpjes zie je Tifet heel elegant lopen, doorkruist een kat soepel je weg, zoom je in op tempelmuren, enzovoort. Dankzij deze onderbrekingen en je vrijheid om om je heen te kijken maakt het spel geen statische indruk.

De lokaties zien er heel authentiek uit. Alleen maakten de Egyptenaren uitsluitend gebruik van rechthoekige muurstenen om te bouwen en van rechte tegels op vloeren. De schuine lijnen van Sakhmets tempel en de vloer van de bibliotheek doen denken aan de bouwstijl van de Inca's in Peru. Zo was het in het oude Egypte niet.

      

Hoewel je weinig mensen op straat aantreft hoor je wel kinderen praten, eenden snateren, een hond blaffen en getimmer vanaf een bouwplaats. Dat geeft je het gevoel van aanwezigheid.
Er klinkt regelmatig aangename muziek, een beetje oosters wat goed bij de sfeer past en op spannende momenten dramatischer.
In de Engelstalige versie heeft Tifet een welluidende stem en komt zij overtuigend over bij wat zij zegt. Ook de opperpriester acteert professioneel net als de Nubier. Maar er zijn ook stemmen die nogal 'gemaakt' overkomen.
De gesproken en ondertitelde teksten wijken nog wel eens af.

      

Samenvatting: Ondanks de leeftijd is het spel nog goed te spelen. Het verhaal is leuk, de beelden en geluiden voeren je terug naar het oude Egypte, waarbij vooral de animaties bewondering afdwingen. Het stem-acteren is voor de hoofdrolspelers prima gedaan. De puzzels zijn onderhoudend. Goed zoeken, vooral op donkere plekken, is belangrijk.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de Egypte serie:
Egypt 1156 BC: Tomb of the Pharaoh
Egypt 3: The Fate of Ramses (ook: The Egyptian Prophecy)