S P E L - I N F O

         

DEXTER STARDUST : Adventures in Outer Space


Uitgever: Dexter Team Games / 2022
Ontwerper: Jeremy Fryc, Dexter Team Games

Platform: PC, Mac, Switch.

Systeemeisen:
--- Windows 8/10 - Processor: Intel Core i3 - 16 GB RAM - Grafische kaart: NVIDIA GTX 780 met 3 GB geheugen, AMD R9 290 met 4 GB geheugen - 2 GB beschikbare opslagruimte.
--- MAC OS 11+ - Processor: 3.4 GHz Quad-Core - 16 GB RAM - 2 GB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Science fiction, humor, diverse werelden, aarde redden, 2D en 2.5D handgetekende beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving:
Het verhaal bestaat uit de 5 hoofdstukken 0 t/m 4.
Dexter is de zoon van Venturia, een wetenschapper van de planeet Vrees. Als enige van haar volk verliet zij Vrees om andere planeten te onderzoeken. Zijn vader komt van de planeet Aarde.
Vrees heeft de aarde laten vernietigen door hun robots en mensen hebben hun leven op verschillende andere planeten voortgezet. Dexter wordt op Mars opgevoed door zijn oom Jedo. Beiden weten niet beter dan dat Dexters ouders gedood zijn. Venturia vroeg Jedo Dexter te helpen als Dexter in gevaar is en gaf hem daarvoor een teleporter. Jedo zou het juiste moment herkennen als hij twee zusjes zou ontmoeten. Dexter weet hier niets van en Jedo is de teleporter helemaal vergeten.

Samen met zijn vriendin Aurora vervoert Dexter voor oom Jedo handelswaar naar verschillende planeten. Op een gegeven moment vinden ze robot 04 van Vrees en Aurora repareert hem. Robot 04 is een verouderde robot, die niet naar de commander van Vrees luistert. Hij is anders dan andere Vreesrobots en beschermt Dexter zelfs.
Een geavanceerde robot uit Vrees, Vanguard, krijgt de opdracht robot 04 terug naar Vrees te brengen. Vanguard volgt Dexter en Aurora, die robot 04 bij zich aan boord hebben op hun luchtschip. Ook de twee zusjes Sandy en Danny volgen het spoor van robot 04.
Op hun reizen naar verschillende planeten, maakt Dexter veel avonturen mee waardoor hij langzamerhand de geschiedenis van hem en zijn moeder en de vernietiging van de aarde leert kennen.

      


Het verhaal zit goed in elkaar. Het is logisch en laat je niet met vragen zitten als het spel uit is. Dexter had geen vooropgezet doel te bereiken, langzaamaan rolt hij van de ene in de andere situatie, waardoor er toch nog veel voor hem is op te lossen. Het verkopen van handelswaar, het repareren van de robot, de reis naar de maan van de aarde waar een pretpark is. Hij leert ondertussen ukelelespelen en gaat duiken.
De puzzels zijn logisch. Je zult niet langdurig vast komen te zitten.
Het zijn allemaal inventaris- en dialoogpuzzels. Ook zijn er 25 Steam-prestaties te ontgrendelen. Er is geen hintfunctie, maar in de dialogen zie je soms dat stukjes tekst wit zijn om een aanwijzing te geven. Ook is er een muur met ukeleles eraan, waarnaast bordjes hangen met hints waaruit je kunt kiezen.

De beginhoofdstukken zijn vrij makkelijk te doen. Later wordt het spel groter en wat moeilijker. Het spel geeft behoorlijk wat op te lossen, vooral in episode 3.
Het spel is lineair, maar je kunt wel inventarisspullen vinden, die je later pas nodig hebt. Je hoeft nooit maar van alles te proberen om de inventarisspullen te gebruiken. Je komt soms problemen tegen, die je nog niet op kunt lossen. Verder in het spel vind je dan wel iets waarmee je dat wél kunt doen. De inventarisspullen worden altijd op een logische manier gebruikt en op tijd aangeboden.

      


De karakters van de persoontjes zijn bijna allemaal sympathiek. De best koele Aurora legt haar hand op die van Dexter als hij het even niet ziet zitten en troost nodig heeft. Het is grappig hoe hun taakverdeling is. Aurora doet het technische werk en Dexter loopt in alle sloten tegelijk en neemt het avontuurlijke op zich.
Oom Jedo is een geval apart vooral als hij zich druk maakt om dingen die Dexter niet mag doen. Pas als hij een krantje heeft, let hij minder op. Hij had ten slotte aan Dexters vader beloofd op Dexter te letten, dus doet hij dat!

De tekeningen in comicstijl zijn helder, gedetailleerd en kleurrijk. De gezichten van persoontjes, dieren en robot 04 zijn expressief, ogen en mondjes bewegen. Schrik of ontroering is duidelijk van Dexters gezicht af te lezen.
Grappig is het ook als Dexter een meningsverschil heeft met een padvindster over pixelart. Je ziet dan na elkaar de tekening van het adventure en dan hetzelfde plaatje in pixel-stijl. De maker laat vaker zien dat we te maken hebben met een spel. Hij laat Dexter dan zeggen dat hij een voorwerp pas nodig heeft in een volgende episode.

      

Sommige persoontjes lopen niet, maar blijven op hun plaats. Er zijn dan wel bewegingen te zien. De verkoopster in een ukelelewinkel zit bijvoorbeeld aan haar bureau en slaat bladzijden om van een tijdschrift. Een gast in een restaurant lepelt zijn eten snel naar binnen en kapitein Bob ligt op zijn zonnebed. Hij ademt piepend als hij slaapt met een op- en neergaande buik, maar zal niet van zijn slaapbank af komen.
De zussen Danny en Sandy bevinden zich lang op een viersprong maar zoeken iets in een rugzak of wiebelen met een voet. De padvindster speelt zittend op een bankje met haar spelcomputer, totdat ze Dexter de weg moet wijzen.

Hoewel de loopbewegingen dus beperkt zijn bij veel figuurtjes, is het spel daarom zeker niet statisch. Er zijn ook tussenscènes met veel beweging en achtergrondanimatie zoals een wapperende vlag of waterrimpelingen en opspattend water of een koepel die van een vliegende schotel af wordt geblazen.

      

Het ontbreken van loopbewegingen op sommige plaatsen wordt ruim opgevangen door achtergrondgeluiden. Het lawaai van een deksel die uit een pijpleiding wordt geduwd, het geluid van een lift of een boot, een plonsje in het water, ruis en gekraak van een radio en dergelijke geluiden zijn ruimschoots aanwezig en verlevendigen het spel.
De radio en de jukebox laten muziek horen. Een Latijns-Amerikaanse zender of een popliedje van de Lightyears dat blijkbaar populair is op Mars. Een gevaarlijke hond gromt en apparaten laten piepjes horen, een taco-verkoper prijst zijn taco's aan.

De stemacteurs zijn goed. Als Dexter 'sorry' zegt tegen Jedo klinkt dat heel natuurlijk niet-gemeend.
Oom Jedo is een echte Zuid-Amerikaan en klinkt zoals we ons dat voorstellen. Hij heeft een prachtig accent, met af en toe wat Spaans in zijn teksten.
Heel leuk uitgewerkt is een bijfiguurtje, de verkoopster in een fruitwinkel. Verbeten slaat ze vliegen dood, zodat ze bijna geen zin af kan maken. Ook leuk is een visser die spreekt in zinnen van slechts een lettergreep en toch in een leuk toontje duidelijk maakt, wat hij bedoelt. HIj komt natuurlijk over in die paar woordjes die hij spreekt.

      

Samenvatting:
Wat aantrekkelijk handgetekende beelden, de veelheid aan animaties, uitstekend stemacteren, achtergrondgeluiden en bij de sfeer passende muziek betreft, geeft het klassieke adventure veel om van te genieten.
Het verhaal van Dexter Stardust zit goed in elkaar en aan het einde wordt duidelijk dat er een doel voor Dexter in het verschiet ligt: het voorkomen van de vernietiging van de aarde. Maar dat is voor een volgend avontuur.

Eerst uitproberen?    Download de demo, op de officiŽle itch.io site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.