S P E L - I N F O

         

CALL OF THE SEA


Uitgever: Raw Fury Games / 2020
Ontwerper: Out of the Blue Games

Platform: PC, Xbox One, Xbox Series X, PS4, PS5.

Systeemeisen:
Vereist een 64-bits processor en besturingssysteem.
--- Windows 7/8.1/10 - Processor: AMD Ryzen 7 1700/Intel i7-6700K of gelijkwaardig - 16 GB RAM - Grafische kaart: AMD RX Vega 56, Nvidia GTX 1070/GTX1660Ti of gelijkwaardig - DirectX 11 - 20 GB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Zoektocht vermissing, waarheidsvinding, mysterie, geïllustreerd realisme, realtime 3D, 1ste persoon, muis/toetsenbordbesturing.

Beschrijving en review door Hans:
1934, een verre uithoek van de Zuidelijke Grote Oceaan.
Hoofdpersoon Norah heeft een huidaandoening waardoor ze vlekken op haar handen heeft. Ook gaat haar conditie achteruit. Haar echtgenoot Harry is een jaar geleden naar de Stille Oceaan vertrokken met een expeditie om een kuur voor haar te zoeken. Na maanden geen bericht te hebben ontvangen besluit ze vastberaden om haar man te volgen. Ze reist naar het prachtige, paradijselijke eiland waar Harry eerder aan land ging. Ze is daar helemaal alleen in een naamloze, vergeten plek waar de overblijfselen van een lang vergeten beschaving overal zichtbaar zijn.
Norah gaat op onderzoek uit. Aan de hand van achtergelaten brieven en foto's alsook van muurafbeeldingen en andere aanwijzingen komt ze er geleidelijk achter wat er op dat geheimzinnige en gevaarlijke eiland is gebeurd. Dat brengt haar in een existentiŽle crisis waardoor ze op het eind een beslissende keuze moet maken.

      

Puzzels en spelervaring
Het spel bestaat uit 6 hoofdstukken. Omdat de hoofdpersoon een dagboek bijhoudt en tekeningen maakt van belangrijke aanwijzingen hoef je zelf niets op te schrijven. Je voortgang wordt af en toe vanzelf opgeslagen, maar daarnaast heb je drie posities beschikbaar om zelf op te slaan.

De puzzels variŽren sterk van heel eenvoudig tot pittig. De eenvoudige zijn bijvoorbeeld een snipperpuzzel en aanwijzingen die je vindt en op een bepaalde plek moet toepassen. De moeilijker puzzels zoals de orgelpuzzel vereisen het combineren van verschillende gegevens. Er is een drumpuzzel waarbij tonen een rol spelen en er zijn verschillende tijdgebonden puzzels. Bij deze laatste krijg je steeds een herkansing.

Bij sommige puzzels vraag je je af of je het net zo lang moet proberen tot het werkt, (antwoord: dat komt voor) of dat je moet wachten tot je ergens een aanwijzing vindt (antwoord: ook af en toe). Het verdient daarom aanbeveling om overal goed om je heen te kijken om geen belangrijke aanwijzingen te missen.

      

Ondanks dat je niemand tegenkomt is de game niet saai. Dat komt door wisselende omgevingen die elk hun eigen sfeer hebben, onder andere door droomervaringen die Norah van tijd tot tijd krijgt. Ook praat ze veel tegen zichzelf bij alles wat ze tegenkomt. En ze geeft commentaar op brieven en foto's.

Het spel is tamelijk lineair. Wel heb je overal de mogelijkheid om rond te lopen, maar het is niet zo dat je hele delen kunt mislopen omdat je een verkeerde afslag koos. Je wordt op een bepaalde wijze door het spel geloodst, kunt nergens naar beneden vallen of doodgaan.

Soms moet je de middenstip op een bepaalde plaats in beeld brengen om een type cursor te krijgen, bijvoorbeeld het laddersymbool. Of je moet voldoende dichtbij een voorwerp of muurafbeelding komen, maar van pixeljagen is geen sprake.

Niet alles is even logisch. In ieder achtergebleven tentenkamp vind je wel een (blinkend schone) kookpot, zodat je je afvraagt hoeveel van die dingen de expeditie heeft meegezeuld. En de briefjes en foto's lijken geen last van weer en wind te hebben.

      

Beeld
Het tekenwerk is prachtig met heldere kleuren en voldoende detaillering.
Er is veel beweging (zee, watervallen, vogels, libelles, vlinders, wuivende planten), het zonlicht schittert op het water, golven deinen langzaam op en neer, regendruppels maken kringen in een plas of spatten juist op. Tijdens een storm waait het zand over het strand. En onder water zie je kleurrijke met de stroming meebewegende poliepen, er rijzen luchtbellen op, vissen komen voorbij en je ziet rimpelingen in het water waardoor de sensatie van zelf zwemmen bijna tastbaar is.

Je kunt rennen en ook snel zwemmen. De beeldwisselingen gaan hierbij heel soepel.
Het onderwater zwemmen met de daarbij horende traagheid door weerstand van het water voelt heel natuurlijk aan. Ook zoomen met het muiswieltje is geen probleem en je kunt foto's en tekeningen omdraaien. Er is geen inventaris maar wel neemt Norah soms voorwerpen mee die later vanzelf weer tevoorschijn komen.
Handgeschreven brieven kun je met 'Read' ook in getypte vorm lezen. Helemaal nauwkeurig is de omzetting niet altijd. Er is Engelse ondertiteling.


      

Geluid en stemacteren
Regelmatig klinkt er mooie orchestrale muziek. Je hoort het ruisen van de branding, oerwoudgeluiden (vogels) en je eigen voetstappen. In de romp van een schip tijdens een storm hoor je het stalen vaartuig kreunen en steunen. Kabels slaan klapperend tegen elkaar. Je vindt hier en daar een bandopnemer die je kunt afspelen: dat levert spannende gebeurtenissen op.

Norah heeft een aangename stem en klinkt heel natuurlijk. Meestal geeft ze rustig commentaar op wat ze ziet en meemaakt. Maar op enkele heftige momenten acteert ze overtuigend vol emotie. Ook de stemmen van anderen, zoals van haar man Harry wanneer Norah een brief van hem leest, evenals stemmen die je via bandopnamen hoort, zijn professioneel gedaan.
Het commentaar van Norah bij de foto's en brieven die ze vindt zijn met 'Play' opnieuw te beluisteren.

      

Samenvatting
Call of the Sea is een prachtig vormgegeven avonturenspel met een origineel verhaal, voldoende uitdagende puzzels van gemakkelijk tot moeilijk, met uitstekende muziek, professioneel stemacteren en geluiden die je gevoel van aanwezigheid versterken. De brieven, teksten en commentaren zijn zeer goed geschreven. Het geheel maakt een levendige indruk en is zo mooi dat het waarschijnlijk niet bij ťťn keer spelen blijft.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.