CASTLE ABRA![]() Uitgever: CastleAbra Studio, Facepuncher Worldwide / 2014 Ontwerper: Ricardo Nieto, CastleAbra Studio Platform: PC Systeemeisen: --- Windows XP/Vista/7/8 - Processor 1.6Ghz of hoger - 1GB RAM - 300MB HD ruimte - DirectX 9.0c compatible Videokaart - DirectX 9.0c compatible geluidskaart - Windows Media Player. Categorie: Fantasie, humor, tovenaar, prinses redden, getekende beelden, slideshow, 1ste persoon, point & click. Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review: De oude, eenzame tovenaar Wizardo is hopeloos verliefd op de mooie, jonge prinses Myrna Loo. Zij ziet hem echter meer als een vriend. Als Wizardo haar dapper zijn liefde verklaard, wordt hij dan ook vriendelijk afgewezen. Wizardo kan zich niet hierbij neerleggen en zet de prinses gevangen in zijn kasteel. Het is aan jou om in het kasteel te infiltreren als tovenaarsleerling en achter de rug van de tovenaar om, de prinses te redden. Dit is het hele verhaal en het wordt niet verder uitgediept. Je ontmoet nog even de tovenaar als hij wat depressief is of gedichten schrijft, maar meer inzicht krijg je niet in zijn karakter. Alle andere vreemde dieren en wezens waarmee je contact krijgt, hebben een onduidelijke functie in het kasteel. Ze zijn aanwezig en ze leveren sleutels als je ze uitschakelt, maar wat ze daar verder doen en waarom is blijkbaar niet van belang. ![]() ![]() De puzzels bestaan dan ook voornamelijk uit het vinden van een sleutel waarmee je een deur kunt openen. Zodat je in een kamer komt, waar weer vreemde wezens zijn, die misschien een sleutel hebben voor een andere deur. Meestal schakel je de vreemde dieren uit met voorwerpen die je her en der kunt vinden. Het is best wel leuk om te doen en niet al te moeilijk. De wezens geven vaak aanwijzingen door hun uiterlijk of in hun commentaar. Zo heeft een paars nijlpaard duidelijk een paarse vrucht nodig en vraagt een stier als het ware om een rode doek. Om die rode doek te krijgen, zul je dan wel eerst de deur moeten openen, waarachter hij hangt en een schaar moeten zoeken. Zo volgt de ene puzzel vanzelf op de andere. ![]() ![]() De spelbediening hierbij is effectief en zeer eenvoudig. Met een grote handcursor kun je overal op klikken om commentaar te krijgen of inderactief te zijn. Voorwerpen gaan naar een inventaris, die opent met rechtsklikken. Het wijst zich eigenlijk allemaal vanzelf. Er zijn heel veel kamers om te bezoeken en allemaal hebben ze hun eigen, herkenbare sfeer. Een frisse spiegelkamer, een helderschone stal, een tuin in het maanlicht. Zelfs het kasteel, dat magisch en somber moet lijken, is op de donkere plekken in prettig paarse tinten gehouden. De flamboyante Valentino woont in een bijpassende vrolijk gekleurde omgeving en de vreemde wezens zijn eveneens vreemd, maar vrolijk van uiterlijk. De gedetailleerde achtergronden zijn dan ook aangenaam om naar te kijken. ![]() ![]() De beelden zijn allemaal statisch. Zo nu en dan is er een karakter dat heen en weer schuift of minimaal beweegt of is er kort geanimeerd tussenfilmpje, maar veel beweging is er verder niet. Je mist het ook eigenlijk niet en het is niet noodzakelijk voor de voortgang. De meeste karakters die je ontmoet passen wonderwel in de stijl van de achtergronden. Ook de tovenaar blijft een grappig cartoonfiguur, of hij nou depressief zit te lezen of helemaal enthousiast opveert als hij de prinses ziet. Eigenlijk is de prinses de enige die qua stijl een beetje uit de toon valt. Ze ziet er te 'normaal' uit in vergelijking met al die andere figuren. ![]() ![]() De electronische muziek van Rodney Marfil is speciaal voor dit spel gemaakt. Er is een basisthema, dat vaak herhaald wordt en in de meeste locaties hoor je een speciale medodie die bij de omgeving past of aangeeft dat er gevaar dreigt. De herhalingen kunnen gaan vervelen als je ergens te lang blijft, maar gezien de eenvoud van de puzzels, zal dat niet vaak gebeuren. Er zijn geen gesproken stemmen in het spel. Alle dialogen staan in grote, duidelijk leesbare letters in een kader. Ze geven aanwijzingen, zoals een plant die zegt dat hij naar buiten wil. Soms is het stoere praat, zoals van de kabouter die zich achter zijn grote broer verschuilt. Een Mexicaanse stier zegt vaak "Yo en Chico". Door zijn eenvoudige puzzels en de cartoondieren lijkt het spel gemaakt voor kinderen. De dialogen passen echter niet altijd bij dat idee. Ze zijn soms cynisch, gekleurd en ronduit onvriendelijk. ![]() ![]() Al met al is CastleAbra een vrolijk getekend spel met veel locaties om te bezoeken. Er zit nauwelijks verhaal in, maar dat hoeft ook niet. De enige bedoeling is dat je via het oplossen van een grote hoeveelheid puzzels allerlei deuren opent om een prinses te redden. Een aardige tijdsbesteding voor een regenachtig weekend. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |