Systeemeisen:
--- Windows 7/8/10

Categorie:
Fantasie, middeleeuwen, erfenis claimen, 2D realistische retrobeelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Dit middellange, klassieke adventure komt uit een traditie van verhalen over bedreigde koninkrijken of stadstaten in de middeleeuwen. Het past bij andere bekende adventures die zich afspelen in koninkrijken waar heersers slecht voor hun onderdanen zorgen en door de hoofdpersoon worden afgezet.

Het verhaal speelt zich af in de middeleeuwen en gaat over Dery Manlon. Dery krijgt een grote erfenis. Hij weet niet waarom hij die krijgt of wie de man is, die hem bijna zijn hele fortuin nalaat. Daar komt hij op zijn reis langzamerhand achter.
Hij moet de erfenis ophalen bij een notaris in de stad Duruk, die door een heerszuchtige gouverneur wordt bestuurd. Dery heeft geen bezittingen of geld en zwerft maar wat in het koninkrijk Arval rond. Langzamerhand krijg je, in het begin van het spel, zicht op hoe zijn leven is verlopen. Zijn 5-jarige zoontje is gestorven aan de pest. Daarna is hij zijn vrouw, werk en bezittingen kwijtgeraakt. Hij ging aan de alcohol en gokte veel. Met de erfenis kan hij uit het dal kruipen.

Op zijn reis moet hij veel problemen oplossen om op plaatsen te komen, die op de route naar Duruk liggen. Hij komt op een markt terecht, in een park, een bos, stadspleinen, een taveerne en zo zijn er nog meer plekken die hij op zijn reis naar Duruk aandoet. Hij leert onderweg ook nog een vrouw kennen, die hem een goed mens vindt, ondanks zijn verleden. Uiteindelijk komt hij in Duruk aan, helpt hij de koning van Arval zijn macht terug te krijgen en int hij zijn erfenis. Als hij die erfenis eenmaal in handen heeft en het spel eindigt, is het verhaal nog niet afgelopen. Het gaat nog even door om te laten zien hoe het de belangrijke figuurtjes verder zal vergaan. Dery doet veel goeds met zijn geld, wat goed past bij zijn integere karakter.

Het verhaal klopt aan alle kanten. Er blijven geen losse eindjes liggen en het zit logisch in elkaar. Ook de problemen die Dery op moet lossen zijn logisch verweven in het verhaal. Je krijgt makkelijk ideeën voor het oplossen van een probleem, waardoor je snel verslaafd raakt en het spel blijft spelen om zo'n idee te toetsen, maar ook omdat je het hele verhaal wilt kennen. Behalve de zoektocht naar de erfenis, spelen romantiek en verraad een rol. De figuurtjes die Dery ontmoet, zijn voor het merendeel charmant. Een tolwachter die ontroerd raakt door gedichten en samen met zijn papegaai een gedicht voordraagt, een bloemenverkoopster die veel meer van insecten houdt dan van bloemen en een vrouw die een slecht huwelijk heeft en daar een eind aan wil maken. Het zijn allemaal prettige types.

De puzzels in het spel passen bij het verhaal. Meestal zijn het dialoog- of inventarispuzzels, maar er zijn ook puzzels die je op moet lossen met een juist aantal klikken te geven of het logisch denken over hoe je een mechanisme aan de gang krijgt. Met name de puzzel waarbij je een code moet vinden, is heel bijzonder. Je moet er tekstlabels voor gebruiken, iets wat zeker verrast. Er zijn een paar puzzels waarbij je, om en om, informatie bij figuurtjes moet verzamelen. Het bij elkaar brengen van die informatie lost de puzzel dan op. De eerste keer komt dat verrassend over, maar 2 andere, gelijksoortige puzzels worden dan wat makkelijk. Vaak is het zo dat je na een gesprek met een figuurtje naar een andere plek moet om iets te horen of te vinden en dan weer naar dat figuurtje terug moet gaan voor een nieuwe gespreksoptie. Toch zijn er voldoende problemen op te lossen die niet vlakbij in de buurt liggen en méér stappen nodig hebben.

Het spel is lineair van opzet en alle puzzels zijn goed te doen en redelijk makkelijk op te lossen.
Er is geen hintfunctie en ook hotspots krijg je niet te zien. Dat maakt niet uit, want spullen zijn goed te vinden en er ontbreken geen tekstlabels bij.

De tekeningen zijn fantastisch. Getekend in een realistische stijl en in heldere kleuren, zonder op foto's te lijken. De spiegeling op het schone water van een rivier is prachtig om te zien, de huizen in de stad zijn gedetailleerd en precies getekend. Een realistische tekenstijl kan er soms toe leiden dat stadjes statisch overkomen. Dat is bij dit spel zéker niet het geval. Het stadje Duruk ziet er mooi uit. De markt ziet er ook prima uit en de timmerman die er aan het werk is, doet levensecht zijn werk. Ook de andere figuurtjes lopen en bewegen op een vloeiende manier, op een spelend jongetje na dat zijn armen en benen nogal vreemd beweegt, als hij zich verveelt en wil spelen. Misschien hinkelt hij?
De achtergrondanimatie is wat karig. Je ziet bosjes en bomen wel wat bewegen en zwermpjes insecten rondvliegen. Er is een kampvuurtje en wat kaarsen waarvan de vlammen bewegen en je ziet baniers wapperen, maar verder zit er niet veel beweging in de achtergrond. Dat valt echter niet erg op.

Behalve het verhaal en de tekeningen is de muziek bij het spel óók al aangenaam. Bij het starten van het spel hoor je heel erg kort een soort Kortjakje gespeeld op wat een kinderpianootje lijkt, maar dat gaat snel over in lichte, klassieke muziek met tokkelende luit en fluit, zoals je die kent uit middeleeuwse liederen. Het is prima achtergrondmuziek met de juiste sfeer voor dit middeleeuwse verhaal. Je zult er zeker niet geïrriteerd of afgeleid door raken.
Er worden geen stemacteurs gebruikt. Gesproken tekst staat in grijze, middeleeuws aandoende tekstvakjes. Prettig daarbij is dat je die zelf moet wegklikken, waardoor je veel tijd hebt de informatie goed te lezen.

Al met al is A Tale of a Legacy een geweldig, goed verzorgd spel, dat zowel voor beginners als voor de meer ervaren speler veel spelplezier oplevert. De referentie aan alcohol is een negatieve. Er ligt wel ergens een dronkaard op straat, maar Dery zelf drinkt geen alcohol en verwijst naar de ellende die alcohol hem heeft opgeleverd. Het spel is daarom ook geschikt voor jongere spelers.

Meteen spelen?    Download dit gratis spel (300 MB), op de officiële site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.