A TALE OF A LEGACY


Walkthrough door Yvonne © 2021 www.adventurespel.nl

Uitgever: Akkad Estudios / 2020
Ontwerper: Akkad Estudios

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening en intro,
In de stad Zippar,
Document regelen,
Boot regelen,
Rivier, bos en huis,
Het dorp Furat,
Opblazen rotsblokken,
Pad naar Duruk,
De stad Duruk,
Gouverneur en koning.

Spelbediening en intro  

Na het starten van het spel zie je het hoofdmenu.
Je kunt kiezen een nieuw spel te starten (New game), een eerder gespeeld spel te laden (Load game) en een spel te beëindigen (Quit game).
Ook zie je bij Info de credits staan.

Kies een nieuw spel.
NB: soms zitten er nog spullen in de inventaris als je eerder een spel hebt gespeeld. Kies dan opnieuw voor New game en de inventaris is leeg.

In het spel zie je bovenaan de inventaris en rechts symbolen om het spel op te slaan, een spel te laden en een kruisje om het spel te beëindigen.
Aan de linkerkant daar zie je een symbool dat een plattegrond aangeeft. Klik erop en je ziet een plattegrond met richtingaanwijzers.
Bij de richtingaanwijzer naar het kamp zie je Deryls hoofd om aan te geven dat hij in het kamp is.
Als hij op een andere plek is, zie je zijn hoofd daar boven de richtingaanwijzer staan.


Intro
In het koninkrijk van Arval vaart een boot met een brief aan boord, die niet alleen het lot van Dery Marlon zal veranderen.
Dery Marlon heeft veel pech gehad in zijn leven. Hij heeft geen geld, geen familie en nauwelijks bezittingen en loopt van stad tot stad om te overleven. De brief kan ervoor zorgen dat Deryl uit het dal kruipt, maar is ook belangrijk voor het koninkrijk.
De brief is een testament van Feyer Golesh, die aan Deryl een fortuin nalaat.
Deryl weet niet wie Feyer is. 2/3e van het fortuin is voor Deryl, de rest voor liefdadigheid aan de armen in de stad.
Zoon Roy Golesh wordt expliciet uitgesloten.
De erfenis is op te halen bij een notaris in de stad Duruk.


In de stad Zippar  

Zippar
Dery heeft zijn kamp opgeslagen in het stadje Zippar en moet de erfenis ophalen in Duruk. Hij denkt dat hij het best over de rivier kan gaan om Duruk te bereiken.
Bekijk de inventaris door met de muis naar de bovenkant van het scherm te gaan.
Er zit een testament (testament) in. Lees het nog eens.
Pak het mes (knife) bij de grote kist.

Verder is hier niets te vinden, ga dus naar rechts en Dery's reis begint.
Dery wijst op de map die te gebruiken is. Hij is in een gebied waar 6 wegwijzers staan.
Je kunt aan Dery's hoofd boven een wegwijzer zien, waar hij is. Nu is dat nog het kamp.


De markt in Zippar
Ga naar de markt.
Praat met de timmerman. Die vertelt dat de gouverneur van Duruk gemengde gevoelens oproept.

Pak een brood uit de mand van de vrouw rechts. Dery vindt dat hij toestemming moet vragen. Praat dus met de vrouw en probeer alle gespreksopties uit.
Als je vraagt om medeleven (compassion), geeft ze een brood (bread).
Als ze het gesprek afbreekt omdat Dery's toon haar niet bevalt, begin je het gesprek opnieuw.
Ze zegt dat ze Mony heet. Praat verder over de weg naar Duruk en ze zegt dat gouverneur Portesh zijn stad uitperst met belastingen en tegenstand hard bestraft.

Praat met de boemenverkoopster. Ze vindt het jammer voor Dery dat hij zijn taveerne is kwijtgeraakt, maar heeft geen geld voor hem.
Ga naar rechts.

Ga naar de taveerne door op de wegwijzer te klikken.
Pak het glazen potje (jar) van het bankje bij de dronken man en praat met hem. Hij ziet dubbel en zegt zijn naam (Arged Enkil).
Die naam heb je later in het spel nodig. Onthou hem dus.

Klik op de liggende ton. Er zit blijkbaar een kurk in.
Als je die eruit probeert te halen met het mes, zegt Dery dat dat nog niet nodig is.

Praat met de herbergier. Je merkt nu dat Dery's leven verwoest is door zijn vroegere alcoholverslaving. Hij krijgt geen voedsel en ook geen geld.

Klik op het hek en Dery zegt dat het het makkelijkst is per boot Duruk te bereiken.
Ga weg en kies het hoofdplein (main square).


Hoofdplein en haven
Praat met de bibliothecaresse. Zij noemt eigenlijk alleen haar naam en heeft niets belangrijks te melden.
Praat met de ambtenaar bij de tafel. Hij is tevreden over de gouverneur die hij niet tiranniek vindt, maar ambitieus.

Ga naar rechts of klik op de plattegrond en kies de haven (dock).
Pak het touw (rope) aan de rechter kant van het gebouw.
Bekijk de kisten daar en Dery pakt er een hamer (hammer) vandaan.

Praat net zo lang met de havenmeester tot je alle gespreksopties hebt gebruikt.
Je merkt dan dat hij de boot wel wil uitlenen als hij een paar boeken krijgt over zeevaart. De bibliothecaresse leent hem geen boeken meer.

Ga terug naar het hoofdplein en praat weer met de bibliothecaresse. Alleen inwoners van Zippar mogen boeken lenen. Dery heeft dus een document nodig dat dat bewijst.

Vraag daarnaar bij de ambtenaar (I need ... of Zippar). Hij moet zijn gegevens aanleveren en de ambtenaar controleert dan of hij recht heeft op het document. Het document kost 25 dollots.
Uit het gesprek blijkt dat Dery zijn volle naam moet geven, zijn geboortedatum en geboorteplaats en het adres waar hij woont.
Welke naam je ook kiest, je hebt te weinig gegevens om het document te krijgen en je hebt ook geen geld.
NB: onthou de namen van de inwoners. Die heb je later in het spel nodig.


Document regelen  

Persoonsgegevens
Ga terug naar de taveerne en praat met de dronken man. Je kunt hem vragen naar zijn geboortedatum, zijn geboorteplaats en adres. Hij geeft je zijn gegevens.
Hij werd geboren in de maand Lunsi in het jaar 121 in het plaatsje Feshna. Over zijn adres wil hij pas na wat extra opmerkingen antwoorden. Hij woont in de Fish Alley.

Neem rechts de exit en ga naar Main square toe.
Praat met de ambtenaar (All right ... some data) en geef de volgende antwoorden:
-  I am Arged from the house of Enkil
-  The month of Lunsi of the year 121
-  Feshna
-  Fish Alley

Het geld dat je voor het document moet betalen heb je nog niet.


Zalfje voor Mony
Ga naar rechts en kies de markt.
Op het kraampje links ligt een portemonnee. Probeer hem te pakken, maar dat lukt niet. Je moet de vrouw daar zien af te leiden.
Praat met de vrouw over of ze nog andere interesses heeft dan bloemen.
Pas op: als je niet geprobeerd hebt het geld te pakken, krijg je deze gespreksoptie niet.
De vrouw bestudeert insecten als hobby. Haar lievelingsinsect is de Direptera die in de bergen leeft rondom rotsen en van suiker houdt. In de buurt van de rivier leven Fireptera, die ze ook leuk vindt.
Beëindig het gesprek.


Ga naar het kamp.
Bekijk de insecten rond de rots.
Met alleen het glazen potje lukt het niet de insecten te vangen.

Ga terug naar de markt en vraag aan Mony hoe je aan suiker kunt komen.
Zij wil wel suiker ruilen tegen een middeltje dat helpt tegen de uitslag op haar handen.
Het middeltje is te maken van zuiver water en een extract van een bloem (Floris Maris).
Ze vertelt dat je het super schone water en het extract in een kom moet doen en die dan moet verhitten.
Ze geeft je een kom (bowl).

Ga naar rechts en kies het bos om heen te gaan.
In het bos zie je een groepje witte bloemen, die je niet zomaar kunt plukken.
Gebruik het mes en Dery heeft een witte bloem (flower) in zijn inventaris.
Doe water in de kom en leg de bloem op de boomstronk.
Plet de bloem met de hamer en er zit bloemextract (flower extract) in de inventaris.
Doe het extract in de kom water (bowl with mixture) en ga naar rechts.

Ga naar het kamp toe en zet de kom in het kampvuur.
Dery heeft een zalfje (ointment) gemaakt.


Insecten en dollots
Ga naar de markt.
Geef het zalfje aan Mony rechts en ze geeft een mandje suiker (sugar) in ruil.
Doe de suiker in het glazen potje en ga ermee naar rechts.

Kies weer voor het kamp.
Hou het potje suiker bij de rots met insecten. In het potje zit nu behalve suiker ook wat insecten (jar).

Ga naar rechts en dan naar de markt.
Geef het potje met de suiker en insecten aan de bloemenverkoopster. Dery wil de insecten niet rechtstreeks aan haar geven, de vrouw moet langer afgeleid zijn.
Zet het potje daarom neer bij de andere potjes die links van het kraampje staan.
Pak, terwijl de vrouw de insecten bekijkt wat geld (coins) weg.


Certificaat
Ga naar rechts en kies Main Square.
Geef het geld aan de ambtenaar, maar je moet eerst over het certificaat praten. Vraag dus: Could you ... citizenship certificate?
Je moet opnieuw je data doorgeven, zoals je eerder deed.
Geef dus weer de naam van de dronkaard, de geboortemaand Lunsi in 121 en de geboorteplaats Feshna. Kies dan Fish Alley als adres.
De ambtenaar wil dat je betaalt. Zeg dus dat je geld hebt (Yes, I've got them) en je krijgt het certificaat (certificate).


Boot regelen  

Laat het certificaat aan de bibliothecaresse zien en je krijgt een stapeltje boeken (books) mee.

Ga naar rechts en kies Dock.
Geef de boeken aan de havenmeester.
Dery mag de boot lenen, maar de havenmeester zegt dat hij écht nog een navigatiekaart nodig heeft om zijn weg te vinden op de rivier en Duruk te bereiken. Die kun je halen bij de taveerne.
Je moet ook nog roeispanen zien te regelen.


Navigatiekaart
Ga naar rechts en kies de taveerne.
Spreek de man achter de ton aan en vraag naar de plattegrond van de rivier (navigation maps of the river).
Zeg dat de havenmeester je dat gezegd had.
De herbergier wil van je weten of je een goed burger bent en stelt wat vragen.
-  De eerste vraag is hoe de bibliothecaresse heet. Antwoord: Fiena.
-  De tweede vraag is hoe de havenmeester heet. Antwoord: Jezid.
-  De derde vraag is aan welke complimenten de verkoopster van voedsel een hekel heeft. Antwoord: The superficial ... sweet ones.

Nu hij bewezen heeft het plaatsje goed te kennen, krijgt hij een navigatiekaart (map).


Roeispanen
Ga nu roeispanen halen.
Loop naar rechts en kies de markt.
Praat met de timmerman. Hij wil je wel roeispanen geven, maar wil dan wel wat verse vis en wat rum in ruil terug.
Hij geeft je een lege fles (empty bottle) om de rum in te doen.

Ga naar rechts en ga naar de havenmeester toe.
Er fladdert een meeuw boven een mandje vis.
Bekijk de meeuw en de havenmeester zegt dat de meeuw nog meer van brood houdt dan van vis.
Geef het brood uit de inventaris aan de meeuw, maar Dery zal de meeuw met het brood weg moeten lokken van de mand.
Gooi het brood in de rivier en de meeuw verdwijnt.
Pak de mand met vis (fish) op en ga naar rechts.

Kies de taveerne.
Open het vat links van de herbergier met het mes om er de stop uit te halen. Er zit rum in het vat.
Ga iets naar links om het mes in het vat goed te kunnen zien.
Bind het touw aan het mes, omdat je dan het mes er beter uit kunt trekken.
Trek aan het touw en Dery zet vanzelf de lege fles onder het vat.
Uit zichzelf pakt hij de fles rum (rum), het touw en het mes bij het vat.

Ga naar rechts en kies de markt.
Geef de rum en de vis aan de timmerman en je krijgt de roeispanen (oars).
Je hebt nu alles wat nodig is om de rivier te bevaren.

Ga dus naar rechts en kies voor het dok.
Je moet eerst met de havenmeester praten voor je in de boot kunt stappen. Zeg hem dus dat je de navigatiekaart en de roeispanen hebt en je kunt de boot gebruiken.
Hij waarschuwt je voor hevige mist die er vaak op de rivier is.


Rivier, bos en huis  

Het is inderdaad erg mistig op de rivier.
Dery komt in aanvaring met een rots en stapt aan land om te wachten tot de mist is verdwenen.
Hij weet niet waar hij is, de boot is kapot en hij is wat spullen uit zijn inventaris kwijt. Hij heeft alleen het testament (testament) bij zich en een mes (knife).

Pak de plank (board) op die op de oever ligt.
Ga het bos in.
Bekijk het bosje naast de grote rots en Dery pakt er een houten schijf (small wooden disc) uit.

Er is uit drie paden te kiezen.
Het rechter pad brengt je bij steeds hetzelfde plekje terug en ook het pad links brengt je naar diezelfde plek.
Kies dus het pad naar boven, links van de rots.

Daar zie je een klein rotsblok in het midden met daar rechts naast een struikje, waar niets te vinden is.
Rechts en links van het rotsblok zijn 2 paden.
Ook kun je naar rechts. Dat brengt je terug naar de vorige plek.

Neem het pad naar links.
Je ziet een grafsteen met potjes bloemen erbij. Bekijk de grafsteen rechtsklikkend. Je krijgt een hint voor een latere puzzel:
Blood flows to the north.
To the east the river merges (komt samen).
And to the south, what sort of dark future awaits it?

Bekijk het linker potje bloemen en Dery haalt er een 2e houten schijf (medium wooden disc) onder vandaan.
Je kunt hier naar boven en naar links.

Ga naar links.
Bekijk de kale boom en Dery pakt een 3e houten schijf (big wooden disc) weg.
Bekijk de diepe put, die de weg naar links onmogelijk maakt.
Leg de plank over de diepe kuil.
Ga het gemaakte bruggetje over naar links. Dery komt aan bij een huis.


Het huis, schijvenpuzzel
Klop op de deur maar er wordt niet opengedaan.
Bekijk de monoliet naast de deur. Het is een schacht en er staan knoppen op in de kleuren rood, zwart en blauw.
Ook zie je een tandwiel onderaan.

Het is de bedoeling van deze puzzel dat je de houten schijven op de juiste knoppen zet.
Je moet niet alleen letten op de grootte van de schijven, maar je moet ook de juiste knop vinden.
Gebruik voor de oplossing de hint die je kreeg bij de grafzerk.
Als je het goed hebt gedaan werkt het mechanisme en wordt de deur geopend.

-  Zet de kleine houten schijf op de bovenste rode knop (blood-north).
-  Zet de grootste schijf op de onderste zwarte knop (dark future- south).
-  De middelgrote schijf hoort op de rechter blauwe knop (river-east).
Luister naar het geluid dat je hoort, als je het tandwiel bedient.
Als je één schijf op de goede plaats hebt gezet, hoor je clank.
Als je twee schijven goed hebt geplaatst hoor je twee keer geluid (clank-clank).
Zet de drie schijven op de juiste plaats en je hoort clank-clank-clank.
Een oude man opent de deur.

De oude man begrijpt niet hoe Dery aan de schijven kon komen. Hij denkt dat zijn hond de schijven naar het bos heeft gebracht.
Dery vraagt hulp en vertelt dat zijn boot het begeven heeft en dat hij naar Duruk wil.
De man wil hem wel een lift geven naar het dichtbij gelegen dorp Furat en zegt dat Duruk nogal ver weg ligt. Ze kunnen 's nachts in Furat zijn, maar de man moet nog wel wat werk doen in zijn tuin.

Terwijl de man aan het werk is, stelt Dery vanzelf nog wat vragen.
Hij wil weten van wie het graf is in de bossen. Het graf is van de vrouw van de oude man, aan wie hij nog heel veel denkt.
Dery begrijpt dat omdat hij zijn overleden zoon Don mist, die pas 5 jaar was.
De mannen stellen zich aan elkaar voor.
De oude man heet Tobe en waarschuwt Dery voor Duruk waar de nieuwe, onsympathieke gouveneur het leven moeilijk maakt voor de inwoners. De gouveneur wil het hele koninkrijk Arval besturen en heeft zijn vader links laten liggen toen die financieel aan de grond zat.

Tobe brengt Dery naar Furat en Dery opent zijn hart en vertelt dat zijn zoon Don een paar jaar geleden aan de pest is gestorven, waarna Dery in een depressie belandde en zich aan alcohol en gokken overgaf en daardoor al zijn bezittingen kwijt raakte.
Tobe vertrekt nadat hij Dery een plattegrond heeft gegeven.


Het dorp Furat  

Hoofdstraat
Even later staat Dery in het dorp op de hoofdstraat.
Links staat een parfumeur in haar winkel.
Rechts staat een andere verkoper.
Tussen hen in is een steeg.

Lees het uithangbord bij de parfumeur rechtsklikkend en pak de emmer (bucket) eronder.
Praat met de 'nose'. Ze kan allerlei geurtjes in haar omgeving benoemen. Ze maakt én verkoopt parfums. Over Duruk zegt ze alleen dat de stad bestuurd wordt door een tiran.

Praat met de winkelier rechts. Hij verkoopt van alles en kan Dery aan spullen helpen, als hij daaraan behoefte heeft.
Van de parfum op de toonbank moet Dery afblijven.

Ga de steeg in een pak de kleine ton (small barrel) op.
Bekijk de container rechtsklikkend en dan linksklikkend. Er zit een houtel lepel (ladle) in die Dery meeneemt, hoewel er gaten in zitten.

Ga de steeg uit en loop naar rechts
Dery is nu in een gebied waar wegwijzers staan.
Hij kan naar de afgrond (precipice) toe, naar het park, naar de grote markt (fair) en hij kan terug naar de hoofdstraat.


Het park
Kies de wegwijzer naar het park.
Praat met de inspecteur, die rattenplagen moet voorkomen en op zoek is naar ratten. Hij kent wat gilde-leden in Duruk en weet dat de gouverneur van de andere steden en dorpen wil dat ze hem eer komen betonen.

Pak de doos (box) in het midden en praat met de kunstenaar. Die vindt zichzelf fantastisch. Over Duruk heeft hij niets te zeggen. Hij houdt zich alleen bezig met zijn kunst.
Bekijk de potjes verf. De kunstenaar gebruikt weinig kleuren. Dery neemt ze niet mee.
Ga naar rechts en kies de afgrond (precipice).


De afgrond
Pak de veer (feather) van de glooiing en bekijk hem in de inventaris. De veer is wit.

Bekijk de boom. Er zitten vruchten aan de takken die boven de afgrond hangen.
Linksklik op de boom. Dery wil pas aan de boom schudden als hij er een reden voor heeft.

Bekijk het bosje rechts van de boom. Er zit een losse tak aan, maar Dery kan er met zijn handen niet bij.
Gebruik het mes en Dery heeft een tak (branch) in zijn inventaris.

Iets verder rechts staat nóg een bosje. Klik erop en Dery merkt dat er een net in vast zit.
Hij pakt het net (net) op voor zijn inventaris.
Ga bij de afgrond weg.


Opblazen rotsblokken  

Mony helpen
Kies de grote markt (towards the fair) en Dery is bij een brug waar hij een bekende ziet. Het is Mony, die hem het brood gaf. Hij spreekt Mony vanzelf aan.
Mony zegt dat er een aardverschuiving was en de weg naar de grote markt versperd is door rotsblokken. Als Mony deze weg niet kan nemen, is ze voor niets naar Furat gekomen met de spullen die ze wil verkopen. Ze denkt dat buskruit helpt om de rotsen weg te krijgen.
Dery belooft haar te helpen

Ga naar de hoofdstraat en vraag de verkoper rechts naar buskruit.
Hij heeft een ton met een vloeibaar ontploffingsmiddel en wil die niet voor iets ruilen. Hij heeft ooit een rat in zijn zaak gehad waardoor hij bijna moest sluiten. Als er nog een rat te zien is, moet zijn zaak dicht.
Ga naar rechts en kies het park.

Praat met de inspecteur over de winkelier.
Dery moet wel een rat als bewijs indienen voor de inspecteur stappen onderneemt tegen de winkelier.

Ga naar rechts en kies de hoofdstraat.
Ga de steeg in en je ziet een rat bij de container.
Probeer de rat te pakken, maar die vlucht onder de trap.
Als je de doos bij de trap neerzet, vindt Dery dat een goed idee, maar er moet iets in om de rat te lokken.


Parfum
Ga terug en praat met de winkelier over zijn parfum, dat heel exclusief is.
Praat met de parfumeur links. Ze kan elk parfum namaken en geeft hem een zakdoek (handkerchief) om een monster van het parfum op te doen.
Als je de zakdoek gebruikt met het parfum, staat de winkelier dat niet toe. Dery moet hem afleiden.
Zeg: Look behind you! An inspector! De man draait zich om.
Doe dan wat parfum op de zakdoek door ze te combineren en Dery heeft een parfummonster (sample) bij zich.

Geef het parfummonster aan de parfumeur.
Ze ruikt wat er allemaal in zit: kippenlever, lelies, vanille en een ingrediënt dat ze uiteindelijk identificeert als een pomelard-vrucht.
Ze zegt dat dat fruit bij klippen en afgronden groeit en heeft het nodig voor het namaken van het parfum.

Ga de hoofdstraat uit en kies de afgrond.
Combineer het net met de lepel en je hebt een schepnetje (device) gemaakt.
Maak het net vast aan de rots onder de boom en schud aan de boom door op de boom te klikken.
Dery pakt de vrucht (fruit) op. Het schepnet heeft hij niet meer nodig en laat hij dus bij de boom achter.

Ga naar de grote markt en vraag Mony om kaas.
Die wil ze geven maar als ruil wil ze dan wel een prettig parfum hebben.

Ga naar de hoofdstraat en geef het fruit aan de parfumeur.
Zij maakt er een parfum (perfume) mee, dat behoorlijk stinkt.

Ga naar de grote markt toe en geef het parfum aan Mony. Dery wil haar het stinkende parfum niet geven en ook de winkelier zal het niet aanpakken.
Praat dus nog eens met de parfumeur (I need a perfume) en zeg dat het voor iemand is van wie je houdt (for a person I love). Je moet die persoon beschrijven.
Kies: Determent and brave en daarna Like a rough sea...dangerous.
Dery mag er later voor betalen en krijgt een paars flesje met parfum (perfume) van de parfumeur.


Rat
Ga naar de grote markt toe.
Geef het paarse flesje parfum aan Mony en Dery krijgt een stuk kaas (cheese).

Ga naar de hoofdstraat en ga dan de steeg in.
Doe de kaas in de doos.
Zet de doos met kaas onderaan de trap en probeer dan de rat te pakken.
De rat rent de doos in en Dery heeft de rat (rat) nu in zijn inventaris.

Ga de rat laten zien aan de inspecteur in het park.
Met de rat kan Dery niet bewijzen dat de rat bij de winkelier hoort.
Smeer de rat in met het parfum van de winkelier en geef de stinkende rat (smelly rat) aan de inspecteur. Die is er nu van overtuigd dat de rat uit de winkel komt.

Ga naar de hoofdstraat en je ziet dat de inspecteur in gesprek is met de winkelier.
Dery wil zich niet met het gesprek bemoeien.
Vul de emmer met het vloeibare explosief uit de ton bij de winkel.

Ga naar de grote markt en zet de kleine ton uit de inventaris bij de op te blazen rots neer.
Vul de ton met de emmer vol explosieve vloeistof en ga terug naar de winkelier om meer explosieve vloeistof te halen.
Vul de emmer en ga terug naar de grote markt.
Doe de inhoud van de emmer in de ton. Er zit nu voldoende vloeistof in.

Pak het draadje (string) af van het wiel van de kar van Mony.
Doe de draad als een lont in de ton met vloeistof en ga weg.

Kies de hoofdstraat en ga de steeg in.
Er brandt een vuurtje in de vuilcontainer.
Maak een toorts (torch) van de tak.

Ga terug naar de grote markt.
Hou de toorts bij de lont (fuse) en Dery maakt de weg vrij naar de markt.

Er is een richtingaanwijzer bijgekomen op de plattegrond: het marktterrein, waar Mony haar kraampje gaat opzetten.
Ga ernaartoe.


Pad naar Duruk  

Marktterrein, de kunstschilder, de soldaat
Mony roept Dery bij zich. Ze zegt dat de soldaat, die er staat naar hem vroeg.
Dery weet niet waarom hij wordt gevolgd, maar is op zijn hoede.
Praat met Mony. Ze zal hem helpen de heuvels van Naram te bereiken, waar een pad is dat naar Duruk leidt. Ze vindt wel dat hij de soldaat moet zien kwijt te raken.

Praat met de soldaat. De soldaat zegt dat Portesh de gouverneur opdracht heeft gegeven Dery te arresteren, omdat Dery een aanzienlijk bedrag van een inwoner heeft afgetroggeld en gevaarlijk is. De soldaat heeft nog geen portret van Dery gekregen. Dat moet nog gestuurd worden.
In Duruk heeft Portesh alle jonge mannen, zelfs kinderen opgeroepen voor zijn leger. De belastingen zijn verhoogd om het leger te financieren en veel kooplieden zijn daar boos om. Verschillende opstandjes zijn in de tussentijd al neergeslagen.
Portesh zou de verkiezingsuitslagen hebben vervalst en proberen de koninklijke troon van Arval in te nemen.

Ga weg en ga naar het park toe.
Praat met de kunstenaar en vraag hem of je een van zijn portretten mag hebben (Could you give ...as a gift?).
Laat in het gesprek zien dat je niet overtuigd bent van zijn talent.
Praat met de artiest en gebruik elke gespreksoptie. Praat opnieuw met de kunstenaar als hij het gesprek afbreekt.
Na You are a chatterbox...and talk en weer een opmerking over zijn geklets in de ruimte, geeft hij je een zelfportret (portrait) cadeau.

Ga terug naar de soldaat en geef hem het portret.
De soldaat gelooft niet dat het een officieel portret is. Er staat geen handtekening op van Portesh.

Ga dus terug naar het park en doe de veer in de verf.
Dery weet echter niet welke kleur hij moet gebruiken.

Ga dus terug naar de soldaat en vraag hem hoe een officieel document eruit ziet (Could I see...governor of Duruk?).
De soldaat laat hem niets zien.

Vraag aan Mony of ze je wil helpen. Ze geeft Dery een slaapmiddel (herbs).
Doe de slaapkruiden in de kroes achter de soldaat.
Ga even weg en kom dan weer terug. De soldaat ligt te slapen en naast hem liggen documenten (documents). Pak ze op en bekijk ze in de inventaris.
Dery denkt dat hij de handtekening na kan maken.

Ga naar het park en doe de veer in de verf. Dery kiest de kleur blauw.
Schrijf met de veer op het portret en Dery maakt een er een wanted-poster (false poster) van.
Ga terug naar de soldaat en geef hem de poster.

Dery gaat vanzelf naar Mony toe en maakt de afspraak elkaar de volgende dag te ontmoeten bij de stadspoort.
Ze verlaten Furat, reizen de hele dag door en komen 's avonds aan op een plek in de bergen.
Dery vertelt Mony zijn levensverhaal, maar zij zegt dat hij een goed mens is, ondanks de fouten uit zijn verleden.
De volgende dag brengt Mony Dery naar het pad toe, dat naar Duruk leidt.


Op het pad
Er zit een papegaai op een boomstronk. De papegaai wil niet praten.
Ga naar rechts, waar een wild rondspringend jongetje speelt.
Pak het schepje, maar Dery vindt dat hij dat aan het jongetje moet vragen. Hij spreekt het jongetje vanzelf aan.
Als Dery het houten zwaardje van de jongen repareert, mag hij de schep hebben. Het kapotte zwaardje (broken sword) komt in de inventaris terecht.

Praat met de jongen. Hij kent Feyer Golesh, die hem wel eens snoep gaf. Hij zegt dat de papegaai pas wil praten als hij een koekje krijgt en verwend wordt door een bewaker.

Ga rechts het pad af en je ziet een stukje vochtige grond. Bekijk het.
Dery heeft iets nodig om in de grond te graven en water te vinden.

Rechts tussen wat rotsblokken zie je een plant. Bekijk de plant, een Aloë vera. Er komt plakkerige vloeistof uit.
Snij met het mes in de plant en er komt meer vloeistof uit.
Hou het zwaardje in de plant en Dery plakt het zwaardje, zodat het gerepareerd is.
Ga terug naar het jongetje en geef hem het gerepareerde zwaardje.
Pak het schepje (spade).

Ga naar rechts. Graaf in de vochtige grond en het gat vult zich met water.
Ga het pad af naar rechts.


Tolwachter, papegaaienpuzzel
De weg wordt versperd door een tolwachter.
Praat met hem. Hij mag niemand toelaten die geen tol betaalt. De tol is ingesteld door de gouverneur ook al heeft die niets over dit gebied te vertellen. De papegaai is van de tolwachter.

Pak de houten kom (container) op het rotsblok onder de boom en loop naar links tot bij het jongetje. Vraag hem je te helpen om van de tolwachter af te komen.
Het kind zegt dat de tolwachter een gevoelig type is dat vaak een droevig gedicht voordraagt aan zijn papegaai en dan moet huilen.

Ga terug naar de tolwachter en vraag naar zijn favoriete gedicht. Het heet A sad mother's song.
Vraag of hij samen met jou het gedicht wil voordragen.
Dery moet de eerste regel geven. De juiste beginregel staat niet in de gespreksopties.

Zie dat er links van de oven een plant groeit met rossig graan in de toppen.
Pak het graan (cereals) en Dery denkt dat hij er een koekje mee kan maken voor de papegaai.
Doe het graan in de houten kom.

         

Ga naar links tot je bij de papegaai bent.
Pak het steentje (stone) dat rechts van de papegaai en onder de grote rots op de grond ligt.
Vermaal het graan met het steentje, ga naar rechts naar het vijvertje toe en dompel de kom onder water. Dery heeft deeg (dough) gemaakt.

Ga naar de tolwachter en doe het deeg in de oven.
Ga even naar links en keer terug. Het deeg is gebakken.
Pak dus de koek (biscuit) uit de oven.

Ga terug naar de papegaai en geef hem de koek. De papegaai vliegt weg.
Ga naar de tolwachter toe. De papegaai zit daar op een rotsblok.

Praat met de papegaai over het gedicht (A sad mother's song) en hij geeft je de beginregel van het gedicht.
Het is de bedoeling van deze puzzel dat je alle dichtregels van het gedicht achterhaalt.
Om en om geven de tolwachter en de papegaai een regel.
De 2e regel wordt gegeven door de tolwachter en de 3e regel wordt door de papegaai gegeven, enzovoort. Loop dus van de papegaai naar de tolwachter en weer naar de papegaai tot alle regels uitgesproken zijn.

Oplossing:
-  1e regel papegaai: A heartbroken mother is looking at her hands.
Kies een foute regel en praat met de tolwachter. Vraag of hij samen met Dery een gedicht wil voordragen. Geef de regel op die de papegaai gaf.
-  2e regel tolwachter: and her wrinkles tell her that everything is over.
Geef een volgend fout antwoord en praat met de papegaai.
-  3e regel papegaai: her son went out to the sea and she's dying of grief.
Ga op de zelfde manier door.
-  4e regel tolwachter: and he can only think about her from his boat.
-  5e regel papegaai: the fish and birds want to comfort her.
-  6e regel tolwachter: because her loneliness threatens to kill her.
-  7e regel papegaai: the mother is singing this sad song (so that her son comes back to her).

Praat weer met de tolwachter over het gedicht en de man verdwijnt omdat hij ontroerd is.
Dery vervolgt zijn pad.


De stad Duruk  

Gevangenis
Bij de stadspoort wordt Dery onmiddellijk gearresteerd.
Hij hoort soldaten praten. Koning Falog zou het koninkrijk hebben verlaten en de schatten van het land hebben meegenomen.
Dery wordt in de gevangenis gegooid. De soldaten hebben bijna alle inventarisspullen afgepakt. Hij heeft alleen het testament nog en zijn mes.

Doorzoek het bed en Dery vindt er een ijzeren staaf (bar) die in tweeën is gebroken.
Je krijgt er de deur niet mee open, maar als je de muur linksvoor bekijkt, kom je in een close-up terecht en zie je dat er een losse steen in de muur zit.

Bekijk de losse steen.
Dery kan zijn handen niet gebruiken om hem los te wrikken. Gebruik dus de twee ijzeren staven.

       

Je ziet aan de linker- en de rechterkant van de steen nu twee staven staan.
Wrik de steen er als volgt uit:
Klik 1x op de linker staaf.
Klik dan 3x op de rechter staaf, 3x op de linker staaf.
Klik nogmaals op de rechter staaf en de steen is uit de muur gehaald.
Dery gaat de gevangenis uit.


De koning
Dery leest op de deur van de notaris dat de notaris een dag afwezig is.
Een soldaat wil hem weer arresteren en Dery ontloopt hem vanzelf, maar valt door een luik.

Dery is in een ondergronds gebied bij een waterstroom.
Bekijk de waterstroom en hij pakt er een riem (belt) uit.
Pak ook de hendel (lever) die tegen een rots aan ligt.
Ga rechts de grot in.

     

Bekijk het hek dat van Dery's kant niet te openen is.
Zie dat er links in het hek een scheur zit en dat er rechts twee schijven in zitten.
Bekijk, rechtsklikkend, de schijven. Ze zijn onderdeel van een mechanisme.
Bevestig de riem aan de schijven en doe de hendel in de scheur. De hendel past.
Trek aan de hendel en de schijven draaien.
De deur gaat open en Dery gaat er vanzelf door.

In een kooi boven een vuurtje zit de koning van Arval gevangen.
Rechts ligt een dronken soldaat op de grond te slapen.
De koning vertelt dat de gouverneur hem heeft gekidnapt en het volk heeft wijsgemaakt dat de koning er met de schatten van het land vandoor is gegaan. De gouverneur kan nu over het hele land heersen.
Hij zegt dat de sleutel van zijn kooi te vinden is in het paleis van de gouverneur.

Even later is Dery met behulp van een ladder weer op straat beland.
Hij moet een manier vinden om het paleis in te komen.


Een slecht huwelijk
Dery vindt dat hij zich moet vermommen om niet herkend te worden.
Praat met de man bij de put. Over Feyer Golish zegt hij dat het een vreemde, zuinige man was die met weinig mensen sprak. Niemand had dus door, dat hij zo rijk was. De roddels gaan dat Feyers zoon zich van Feyer heeft afgekeerd.
De put wordt de bron van de wonderen genoemd. Men gelooft dat je wens wordt vervuld als je een muntje in de put gooit. De bodem moet vol munten liggen.

Bekijk de put. Dery kan geen munten pakken, het touw dat naar de bodem gaat is doorgesneden.
Bekijk de houten kar. Die lijkt op de kar van Mony.

Ga rechts de straat in.
Bekijk de ton in het midden van het scherm. Het is een onderdeel van het gereedschap van de vrouw die er zit.
Praat met de vrouw. Ze is de vrouw van de man bij de put. Het was een gearrangeerd huwelijk en beiden zijn niet gelukkig. De wet staat scheidingen echter niet toe, behalve bij overspel van de man.

Rechts van het huis zie je wat kliekjes op de grond. Pak ze op.
In de inventaris zie je dat het gehakt (minced meat) is.

Ga rechts het plein op. Je bent terug bij de put.
Praat met de man over zijn huwelijk (how are ...your wife?)
Hij zegt dat hij heus niet op iemand aan het wachten is, als hij hier bij de put rondhangt.

Ga naar links en pak de kroes (jug) op naast het bankje.
Ga naar rechts en zeg tegen de vrouw dat je denkt dat haar man haar ontrouw is (I think ... to you).
Ze zegt dat als Dery bewijzen heeft ze haar man met al zijn spullen uit huis zal gooien.
Geen enkel antwoord is voldoende voor de vrouw. Je zult bewijs moeten hebben.

Ga de steeg in. Daar is een kat en er ligt een bolletje wol achter hem. Er staat een voerbakje in de buurt.
Pak het bolletje wol (woolen thread) en bekijk de kat. Die heeft een haarbal in zijn keel, maar Dery weet dat hij die er niet met zijn handen uitkrijgt.

Ga terug en ga dan weer naar de put toe op het plein.
Vraag de man of hij weet hoe je een kat kunt laten overgeven (Do you ... cat vomit?).
De man zegt dat hij kruiden bij zich heeft. Die kruiden helpen niet alleen laxerend bij dieren, maar werken lustopwekkend bij mensen. Daarom wil hij er geld voor hebben.

Doe de wollen draad aan de kroes en je hebt een soort put-emmertje (invention) gemaakt.
Klik met het emmertje op de put maar Dery heeft pech. Het touwtje breekt en de kroes ligt op de bodem.
Hij moet aan geld zien te komen.

Ga naar de vrouw en vraag haar om geld (a coin of 10 dollots).
Geef als antwoord waarom je het nodig hebt To throw ....., dan to find a good woman.
Dat antwoord waardeert ze en je krijgt een munt (dollots) van haar.

Ga terug naar de man en geef hem de munt.
Je krijgt een zakje kruiden (purgative).
Ga naar rechts en dan de steeg in.

Doe de kruiden bij het gehakt en leg het gehakt in het voerbakje.
De kat eet het gehakt en geeft een haarbal over.
Pak het haar (hair) en Dery zegt dat hij er een snor van kan maken.

Ga terug naar de put.
Vraag deze keer aan de man waarom hij lustopwekkende kruiden nodig heeft en kies alle gesprekopties die je niet eerder kon kiezen. Blijf praten tot je alle opties hebt gehad.
Uiteindelijk geeft de man toe dat hij een afspraakje heeft met een mooi meisje, dat er binnen 5 minuten zal zijn. Hij wil niet dat je stoort.

Ga dus weg en praat met zijn vrouw.
Zeg weer dat je vermoedt dat de man ontrouw is.
Kies daarna: if you want to find out, go to the well in five minutes.

Ga naar rechts, maar er is niemand meer bij de put te zien.
Ga terug en zie de berg spullen op de grond liggen, die de vrouw uit het raam heeft gegooid.
Bekijk de kleren en Dery pakt alles wat hij voor zijn vermomming kan gebruiken.
Even later staat de vermomde Dery bij de stadspoort en ziet hij Mony terug.

Mony zal hem helpen in Duruk en heeft uitgevonden waarom Dery Goleshs erfgenaam is geworden.
Dery heeft Golesh ooit verzorgd toen Golesh in slechte omstandigheden verkeerde. Goleshs zoon wilde zijn vader niet helpen. Golesh had zijn naam niet genoemd, toen Dery Golesh ziek op straat vond en hem thuis verzorgde. Dery wist dus niet dat hij Golesh gekend heeft.
Dery praat Mony bij over wat hij heeft meegemaakt en Mony zegt dat de schildwacht bij de poort niet zo snugger is en verzint een smoes zodat de schildwacht Dery de stad in laat gaan.


Gouverneur en koning  

Het paleis van de gouverneur
Dery is op een grote binnenplaats. Links kun je naar de woonkamer, rechts naar de opslagplaats en via de trap kom je op een hogere verdieping uit.

Een spelend jongetje herkent Dery ondanks diens vermomming. Het is het jongetje wiens zwaardje door Dery gerepareerd werd.
Praat met de jongen. Hij zegt dat de kamer van de gouverneur op de bovenste verdieping is en er een schildwacht voor de deur staat.
Vraag hem je een dienst te bewijzen (I need to ask you a favour). Dery heeft echter nog geen idee hoe de jongen zou kunnen helpen.
Ga naar rechts de opslagplaats in.


Opslagplaats
Praat met de toezichthouder.
Hij is een drankje aan het brouwen voor de gouverneur. Die drinkt het elke dag en krijgt het er zó warm van, dat hij zijn slaapkamerraam wijd openzet. De opzichter is te oud om het drankje zelf naar boven te brengen. Hij heeft een hulpje dat maar wat rondlummelt.
Gebruik elke gespreksoptie. De man wil niet dat Dery het drankje naar boven brengt, maar zijn hulpje. Hij kan hem niet ontslaan, omdat hij een neef is van een belangrijk persoon en hij moet dus wachten tot de knecht zelf vertrekt door tijdens werktijden buiten het paleis te zijn. Dat geldt als vrijwillig ontslag.

Bekijk de kast rechtsklikkend en zie dat het biervat vol is.
Dery begrijpt dat hij niets kan doen als de toezichthouder in de buurt is.
Ga naar buiten en ga de woonkamer in.


Woonkamer
Praat met de werkman. Hij is het hulpje van de toezichthouder in de opslagplaats.
Hij zegt een pauze nodig te hebben na zich te hebben afgebeuld en zou er graag een biertje bij hebben. Hij weet dat de toezichthouder van hem af wil, maar hij gunt hem dat niet. Hij kan zelf geen ontslag nemen, omdat zijn oom dat niet accepteert.
Hij is wel eens tijdens werktijden buiten het paleis betrapt. Als hij nog eens betrapt wordt, kost hem dat zijn baan. Hij heeft er wel een excuus voor: als hij honing heeft gegeten, wordt hij zo ziek dat hij naar de dokter moet.
Kijk in de grote kist linksonder de hertenkop. Dery heeft er nu nog niets aan.
Ga terug naar de binnenplaats.

Ga praten met de toezichthouder in de opslagplaats. Er is een nieuwe gespreksoptie.
Hij vertelt dat zijn baas hem af en toe wegroept voor een klusje en hij de opslagplaats dan onbeheerd moet laten. Hij heeft een hekel aan de hoge, kinderlijke stem van zijn superieur.
Ga naar de binnenplaats en loop de trap op.


Hulp van het jongetje
In de hal staat een bewaker. De soldaat laat je niet doorgaan, ga dus het balkon op.
Kijk rechtsklikkend door het raam. Het is de kamer van de gouverneur.
Alleen van binnenuit is het raam te openen.

Ga terug naar de binnenplaats.
Vraag het jongetje om een gunst. Gebruik alle gespreksopties.
Honing is te vinden in de opslagplaats, van bier weet hij niets. Hij is ten slotte een kind.
Hij zal de baas van de opzichthouder nadoen en de toezichthouder weglokken door naar hem te roepen, maar hij wil eerst iets om mee te spelen.

Ga de woonkamer in en vraag of de knecht weet waar er een spel is te vinden (do you ... a game).
Hij heeft er een paar in de kamer verstopt, maar wil er geen geven. Hij controleert of zijn spelen niet door zijn baas zijn ontdekt en loopt naar de kist bij de hertenkop.
Let nu goed op.
Hij drukt op een knop en je hoort een mechanisme: clack.
Rechtsklik op het tekstschermpje. Op een gegeven moment wordt het tekstvakje kleiner en krijg je hem klikkend weg.
Je moet uit het aantal keer dat je op het tekstscherm klikt concluderen welk cijfer het hulpje gebruikt voor zijn code.
Het hulpje drukt nog eens op een knop voor het 2e cijfer van de code. Hij drukt 4x, dus de code bestaat uit 4 cijfers.
Uiteindelijk ziet hij dat zijn spelen er nog liggen en gaat hij weer op de grond zitten.


Puzzel speelgoedkist
Ga naar de spelletjeskist toe.
Je ziet 4 knoppen. Op elke knop staat, in Romeinse cijfers, 1 t/m 5 (I - II - III - IV - V).
In het midden staat een kleine knop met een vinkje.
Als je op een knop klikt kun je hem draaien naar de cijfers 1 t/m 5.
Een 6e keer klikken brengt de knop terug naar de beginstand.
Als je de 4-cijferige code hebt gevonden, klik je op het vinkje om de puzzel op te lossen.

Het is wat lastig om de code te vinden.
Als je het fout hebt, kun je de man opnieuw vragen over het speelgoed en de man controleert dan weer of de spelen er nog liggen. Je kunt dan alsnog proberen de code te achterhalen.

Oplossing:
De 1e en de 3e code zijn makkelijk.
1e getal: Je moet 4x rechts- of linksklikken. Het tekstvakje wordt kleiner.
Linksklik opnieuw en het vakje verdwijnt.
Het eerste cijfer van de code is 4 (van het 4x klikken voor het vakje kleiner wordt).

3e getal: Je moet 5x klikken om het tekstvakje kleiner te maken. (het 3e getal is dus 5).

Het 2e en 4e getal zijn lastiger te vinden omdat je vaker dan 5x op het tekstvakje moet klikken om het kleiner te maken.
Een 6e keer klikken zet de knoppen in de kist weer op de beginstand.
Trek dus van het aantal keer dat je moet klikken 6 af.

2e getal: Je moet 8x klikken om het tekstvakje kleiner te maken. Trek er 6 vanaf en je vindt het codegetal 2.
4e getal: Na 7x klikken verkleint het tekstvakje. Trek er 6 vanaf en je vindt codegetal 1.

Ga naar de kist toe.
Verzet van links naar rechts de knoppen op de getallen IV, II, V en I.
Druk op de kleine knop met het vinkje. De kist gaat open en Dery pakt er een jojo (yoyo) uit.


Weglokken opzichter, wachtwoord
Ga naar de binnenplaats en geef de jojo aan het jongetje.
Nu wil het jongetje de baas van de opzichter wel nadoen en uit de opslagplaats lokken.

Ga de opslagplaats in en het jongetje roept de toezichthouder, die onmiddellijk gehoorzaamt.
Dery kan nu alles beter onderzoeken.
Pak uit het linker deel van de kast, tussen de glazen, een pot honing (honey) weg.
Pak uit het gesloten deel van de rechter kast een kroes (jug).
Vul de kroes met bier (beer) uit het vat en doe er honing in.

Ga de ruimte uit en de woonkamer in.
Geef het bier met honing aan het hulpje, dat meteen vertrekt om naar de dokter te gaan.

Ga terug naar de opslagplaats.
De opzichter vraagt of Dery wil helpen. Hij heeft zijn hulpje ontslagen en vraagt Dery zijn brouwsel (concoction) naar de gouverneur te brengen.

Ga de ruimte uit en neem de trap naar boven.
Zeg tegen de soldaat dat je het brouwsel komt brengen (I've brought ... the governor).
De soldaat wil ook een wachtwoord hebben. Dat heeft Dery niet.

Ga terug naar de opzichter, maar met hem kun je niet over wachtwoorden praten.
Ga naar buiten en vraag het aan het jongetje. (Have you ...the governor).
Als hij een hint krijgt, weet de jongen het misschien.

Ga naar boven en praat met de soldaat. Er is een nieuwe gespreksoptie bijgekomen.
Vraag om een tip (clue) en blijf doorgaan. Uiteindelijk zegt de soldaat dat het wachtwoord uit twee woorden bestaat en begint met een P.

Ga naar beneden en praat met het jongetje.
Geef hem de tip (the clue ... Letter P) en hij zegt dat het wachtwoord Purple sky is.
Beëindig het gesprek en ga naar boven.

Zeg tegen de soldaat dat je het brouwsel komt brengen en geef het wachtwoord Purple sky.
Dery wordt toegelaten in de gouverneurskamer.


De gouverneur
De gouverneur neemt het brouwsel aan en opent zijn raam alvast.
Dery staat snel buiten.
Ga het balkon op.
Bekijk het open raam. Vlakbij, iets aan de linker kant, liggen sleutels (keys). Neem ze weg.

Dery wil de koning nu bevrijden, maar hoort een gesprek af.
De gouverneur zegt dat hij Lester Portesh heet en niet meer Roy Golesh. Roy Golesh had zijn naam veranderd en wilde niets meer met zijn verleden te maken hebben. Hij wil wel de erfenis hebben en Dery dus uit de weg hebben.


Bevrijding koning
Onmiddellijk hierna bevindt Dery zich bij de koning in de kooi en bevrijdt hij hem.
Meteen daarop zie je bij de stadspoort de gouverneur, Roy Golesh, staan tegenover Dery en de koning en wordt de gouverneur gevangen gezet.
Mony is ook bij de stadspoort. Ze zegt dat Dery het koninkrijk gered heeft en dapper is, maar dat er ook iets is wat hij niet durfde: haar te kussen.
Hij kust Mony en vraagt haar met hem mee te gaan als hij de volgende dag zijn erfenis gaat halen.....................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.