S P E L - I N F O

         

ARGONUS AND THE GODS OF STONE


Uitgever: Zojoi / 2019
Ontwerper: Zojoi

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 10 (64 bit) - Processor: Intel core i5, i7 of AMD equivalent - 6 GB RAM - Grafische kaart: Nvidia GeForce 1080 of hoger - 5 GB beschikbare opslagruimte - Vereist een 64-bits processor en besturingssysteem.

Categorie:
Queeste, Griekse mythologie, eiland, ge´llustreerd realisme, realtime 3D, 1ste persoon, muis- en toetsenbordbesturing.

Beschrijving en review:
Het spel, dat zich afspeelt in de wereld van de Oude Grieken, is een eerbetoon aan de fantasievolle avonturenfilms uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.
Je speelt de rol van Argonus, zoon van de scheepsbouwer die de Argo bouwde en vriend van de beroemde Jason, die mythische avonturen beleefde met zijn Argonauten.
Argonus ontwaakt op het strand, nadat het schip, gelokt door de zang van de Sirenes, op de rotsen is gelopen. Als hij ontdekt wat het lot van zijn vrienden is, moet hij een deal sluiten met de Godin: het wordt zijn taak om de plaag te stoppen, die onnoemelijke levens heeft gekost, in ruil voor een veilige doorgang naar huis. En dat is niet zo eenvoudig als je te maken hebt met mythische wezens met veel meer macht dan jijzelf.
Je hoeft als Argonus geen strijd te voeren, wordt niet belaagd door vijanden en kunt niet dood gaan. De nadruk ligt op het uitstekende verhaal dat door de spelmakers is bedacht op basis van allerlei mythen uit de Griekse Oudheid.

      

Hoewel je niemand tegenkomt is het toch geen eenzaam spel. Dat komt door de interactie met goden(beelden) waar je mee communiceert, diverse (mythologische) beesten die je tegenkomt en de menselijke figuren die weliswaar zijn versteend, maar die steeds door de muze worden beschreven. De muze zelf, hoewel onzichtbaar, voelt aan als een voortdurend nabije metgezellin.
Niet alleen ontmoet je goden in de vorm van beelden in tempels, maar kom je ook allerlei wezens tegen die bekend zijn van de beroemde verhalen uit de klassieke literatuur, zoals Sirenen (vrouwen met onweerstaanbaar verlokkend gezang), Gorgonen (slangachtige zussen die je in steen kunnen veranderen) en Harpijen (woeste vogels met een mensenhoofd). Ook de Hydra, Minotaurus, Griffioen, Cyclopen en het gevleugelde paard Pegasus kruisen je pad.
Je leert gaandeweg iets over de Griekse mythologie. Voor wie niet thuis is in deze materie is het spel een interessante kennismaking.
Voor anderen is het misschien een aanleiding om de prachtige goden- en heldenverhalen er nog eens op na te lezen.

      

Puzzels en spelervaring
Naast het verhalende aspect draait het in de game ook om het verkennen van de uitgebreide omgeving en het oplossen van puzzels, waarbij je voorwerpen verzamelt, die je later in het spel en vaak op een heel andere plaats kunt gebruiken. Van diverse goden krijg je opdrachten te vervullen en het is aan jou om uit te zoeken hoe je dat voor elkaar bokst.
Je kunt je vrij over het eiland bewegen maar niet overal komen. Er zijn namelijk veel onzichtbare barrieres, zoals rotsen en struikgewas, die enerzijds je bewegingsvrijheid beperken, maar anderzijds ook voorkˇmen dat je verdwaalt. Je kunt niet klimmen, springen, bukken en kruipen; gelukkig wel hardlopen.
Op een gegeven moment ontdek je een labyrinth bestaande uit concentrische gangen met hier en daar open poorten tussen de muren. Die muren kun je van een afstand laten draaien en zo kun je een route door het labyrinth creŰren.
Erg moeilijk zijn de puzzels niet. Er zitten geen hersenkrakers tussen.

      

De interface is erg prettig, je werkt met toetsenbord en muis en hebt behalve met WASD maar met enkele andere toetsen te maken.
Er verschijnt pas een cursor in beeld, een open rondje, als je bij een voorwerp of persoon in de buurt komt waar je iets mee kunt aanvangen. Dat rondje zie je al van vele meters afstand, wat het zoeken en vinden vergemakkelijkt. Kom je dichterbij dan krijgt het rondje een gele binnenrand en kun je informatie opvragen.
Die ontvang je van de onzichtbare muze Calliope, die je tijdens het hele spel begeleidt en alles van commentaar voorziet als je erom vraagt.
In sommige gevallen, wanneer je nog dichterbij komt, ontstaat er in het gele rondje een handje dat aangeeft of je het voorwerp kunt oppakken of er iets mee moet doen.
Ook plezierig is een plattegrond van het eiland die je altijd kunt raadplegen en die gaandeweg steeds groter wordt naarmate je verkenning van de omgeving vordert.
Je kunt het spel op elk moment en zo vaak als je wilt opslaan. Dat is een groot pluspunt want in steeds meer spellen ben je afhankelijk van autosave. Hier gelukkig niet zodat je een passage nogmaals kunt spelen als je daar behoefte aan hebt.

      

Er zijn nogal wat laadmomenten. Om het niet saai te maken krijg je telkens een afbeelding te zien met de mythologische geschiedenis van Jason en de Argonauten en later van Argonus zelf en zijn makkers. Als je tussen twee vuurkolommen doorloopt en de eerste van een reeks afbeeldingen ziet, kun je desgewenst heen en weer blijven lopen zodat je de opeenvolging van alle afleveringen te zien krijgt voor het hele verhaal. Zogenaamd begint die 'geschiedenis' in 1268 vˇˇr onze jaartelling en eindigt in 1242.

Het spel kent ook wel enkele minpuntjes: Zo is niet altijd even duidelijk wat de volgende stap is, vooral naarmate verhaal vordert.
Je legt behoorlijke afstanden af op zoek naar gemiste voorwerpen of om terug te keren naar plaatsen waar je al eerder bent geweest en een nieuwe taak moet uitvoeren. De spelontwerpers zijn je daarbij tegemoet gekomen doordat je met behulp van een gevonden voorwerp van obsidiaan de mogelijkheid hebt om snel van de ene plek naar de andere te reizen.
Het spel lijkt abrupt en nogal onbevredigend te zijn afgelopen als de aftiteling begint.
Wacht dan geduldig want de spelmakers hebben een nieuw en voldoening schenkend einde gemaakt na die aftiteling (Director's cut ending). En dan zijn er zelfs twee aflopen!

      

Beeld
De wereld van Argonus is gedetailleerd en prachtig weergegeven. Er is gebruik gemaakt van een sepia kleurzweem wat een speciale sfeer teweegbrengt. Meestal is het mooi weer maar in een deel van het spel regent het, wat voor een leuke afwisseling zorgt. De voorbij drijvende wolken zijn indrukwekkend.
Er beweegt van alles, trillende blaadjes van bomen en struikgewas, wuivende halmen van grassen, water van de zee en van fonteinen. Er vliegen vogels door de lucht en op de grond scharrelen schapen en kippen rond.
Mooi zijn de schaduwen van vliegende vogels en Harpijen die over de grond scheren. Ook je eigen schaduw is regelmatig zichtbaar.
Interessant zijn ook de visioenen die Argonus krijgt, waarbij hij waarneemt wat er vroeger is voorgevallen, en die in heldere gele kleuren zijn weergegeven.

De onalledaagse figuren zoals goden en mythische beesten zijn schitterend en geloofwaardig vormgegeven. Er zijn allerlei animaties als de godenbeelden tot leven komen en Argonus toespreken. Het gevleugelde paard Pegasus suist door de lucht. Harpijen raken slaags met skeletachtige krijgers of met de griffioen. De slangachtige Gorgonen glijden voorbij. Het is zeker geen statisch spel.
Vernieuwend is dat voorwerpen die je kunt oprapen ook echt door Argonus worden opgepakt (je ziet 'jouw' hand) waarna ze in je inventaris verdwijnen. Die inventaris is steeds in te zien en de voorwerpen erin kun je aanklikken voor nadere uitleg.

      

Geluid
Er is regelmatig mooie rustgevende muziek op de achtergrond die niet verveelt en soms gepaard gaat met koorwerk.
Je hoort het geluid van je eigen voetstappen, van opspattend water, vallende regendruppels, geraas van een waterval, blatende schapen, een briesend paard, krijsende vogels, zwaardgekletter. Het klinkt allemaal heel natuurlijk.

De stemmen van goden en godinnen zijn heel passend. De uitspraak en voordracht, vooral die van Calliope, zijn voortreffelijk. Op de plattegrond kun je plaatsen aanwijzen die je hebt bezocht. Argonus zelf vat met een prachtige stem samen wat hij er heeft beleefd.
Zijn taalgebruik en dat van Calliope alsook van de goden is wel tamelijk archaisch met veel nogal ongebruikelijke Engelse woorden. Dat is goed voor je taalvaardigheid, maar soms lastig als je de precieze betekenis wilt weten en de woorden moet opzoeken.
Wat helpt is dat de vele gesproken teksten bij alles wat je tegenkomt standaard zijn ondertiteld (naar believen uit te zetten).

      

Samenvatting
'Argonus and the gods of stone' is een boeiend verhaal dat losjes is gebaseerd op de avonturen van klassieke helden zoals Jason, Perseus en Odysseus. Het is een rustig spel, zonder dreigingen en met een erg prettige interface. De puzzels zijn over het algemeen eenvoudig. Wel moet je goed zoeken om niets te missen. Er zijn mooie beelden, goede muziek en geluiden, het stemacteren is uitstekend.
Een aanrader!

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.