HET HUIS ANUBIS: Het Geheim van Osiris Uitgever: Studio 100 / 2008 Ontwerper: The Pharmacy Platform: PC, Nintendo DS. Systeemeisen: --- Windows 2000/XP/Vista - Pentium 3 1GHz - 512 MB RAM Categorie: Puzzelavontuur naar TV-serie, mysterie, tijdreizen, getekend realisme en 2D stripbeelden, 1ste persoon, point & click, NL gesproken. Extra info: Ook uitgebracht voor de Nintendo DS. Enkele puzzels zijn speciaal hiervoor aangepast. Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review: Het Huis Anubis is een zeer populaire Nederlandse jeugdserie op TV, waarin een aantal jongeren op zoek gaan naar een schat. Dit is natuurlijk een ideaal gegeven voor een adventurespel, moeten de makers gedacht hebben. Als het spel begint, heb je huisarrest. Je zit op je kamer als er een steen door het raam vliegt. Er zit een briefje met een telefoonnummer om de steen gewikkeld. Iemand heeft je hulp nodig! Je eerste taak is dan ook om uit je kamer te ontsnappen en een telefoon te zoeken. Je krijgt Nienke aan de lijn (of Fabian, als je voor hem als hulplijn hebt gekozen). Je krijgt nu een dialoogschermpje te zien, waarop jij de vraag kunt aankruisen die je wilt stellen. Nienke zegt dat je een oude archeoloog moet zoeken in een verlaten herberg. Dat klinkt spannend! Dat wil je natuurlijk wel, maar dat is nog niet zo eenvoudig. Je zult overal spulletjes moeten zoeken, die je bij deze taak kunnen helpen en als je dan ook nog geesten ontmoet die jouw hulp nodig hebben, dan zit je midden in een avontuur. Je reist zelfs naar het Egypte van 1920, op zoek naar het geheim van Osiris. Je ziet in het spel niet echt iemand rondlopen. Als je iemand ontmoet, verschijnen ze als getekend portret naast je speelscherm. Alleen de geesten zijn echt te zien als een schimmige vlek. Je praat met iedereen via een dialoogscherm met tekst, waar je meerdere opties hebt. Je hoeft niet bang te zijn dat je de verkeerde vraag aankruist, want je krijgt altijd de informatie die je nodig hebt. In de loop van het spel vind je nog een dagboek, waarin de avonturen van de archeoloog en zijn gezin in Egypte beschreven staan. Het verhaal begint spannend. Maar al vrij snel ben je in Egypte. En als je daarvan terugkeert en het dagboek gelezen hebt, is het eigenlijk al voorbij. Door het gebrek aan zichtbare personages en de korte dialogen krijg je geen kans je echt in te leven in het verhaal. Je keert nog een keer terug in het Egypte om een paar puzzels op te lossen. Die dienen om in de volgende kamer te komen. En vervolgens is het spel uit, zonder dat je precies weet wat dat "geheim van Osiris" nou was. Het hele spel is muisgestuurd, op 1 kleine puzzel na. Daarin moet je jezelf met de pijltjestoetsen in evenwicht houden. Met je muisknop ingedrukt, kun je helemaal 360 graden om je heen kijken. Met een simpele klik raap je iets op en ook voor de puzzels hoef je alleen te klikken of te schuiven. De uitleg van een puzzel krijg je voor elke puzzel te zien. Lees het goed voor je op start klikt, want als je je later afvraagt hoe de puzzel ook al weer moet, dan heb je pech. Je kunt niet terug en ook de uitleg niet nog eens opvragen. Tot overmaat van ramp is er maar 1 saveplek. Je klikt op spel opslaanen dat was het dan. Wil je iets opnieuw bekijken wat je eerder deed, dan is je enige mogelijkheid om helemaal opnieuw met het spel te beginnen onder een andere naam. Er zijn niet veel puzzels, slechts 7 om op te lossen en 15 voorwerpen te vinden. Maar de puzzels zijn wel leuk en gevarieerd. Je moet niet alleen voorwerpen zoeken en gebruiken, maar ook schuifpuzzels maken en je weg banen door een doolhof. Sommige puzzels zijn iets te moeilijk voor de doelgroep (7+). Zo zul je, om geurtjes of een antigif te mengen, eerst zorgvuldig een dagboek door moeten lezen. Zoals eerder gezegd: de beelden die je 360 graden rondom kunt bekijken, zien er fraai uit. Het menu en de inventaris zijn ook mooi en duidelijk uitgewerkt. De voorwerpen die je in het spel kunt oprapen, zwevenin beeld. Als je met je cursor draait, blijft het voorwerp op zijn plek, terwijl de achtergrond draait. Als je met iemand praat, zie je een getekende afbeelding van die persoon in het menu. En de puzzels zijn ook duidelijk en goed getekend. Jammer is dan ook, dat je alleen kunt rondkijken, maar vrijwel niets van dichtbij kunt bekijken en dat de overgangen zo knullig verlopen. Als je loopt, ga je van beeld naar beeld. Tussen iedere beeldwisseling zie je een zwart scherm waarin de laadtijd getoond wordt. Omdat je veel loopt, dus veel van beeld wisselt, wordt dit op den duur heel irritant. Ook zijn de beeldwisselingen niet logisch. Als je een trap afloopt, verwacht je onderaan met je rug naar de trap te staan. Dit is niet het geval. Hetzelfde geldt voor deuren. Je loopt er doorheen en staat na het zwarte scherm dan ineens opzij of voor die deur. Heel verwarrend. Na de intromuziek, krijg je in het spel zelf alleen een paar noten spannendeof Egyptischemuziek. Dat minideuntje blijft zich tot vervelens toe herhalen. Gelukkig kun je in het optiemenu de geluidssterkte van de muziek apart van de effecten regelen en dus uitzetten. De geluidseffecten zijn goed gedaan. Je hoort glasgerinkel als de steen door de ruit vliegt, een kraai in de tuin en de bijpassende geluiden als je een puzzel oplost. De stemmen zijn van slechte kwaliteit. Het is beslist niet nodig om in een spel voor kinderen, ineens kinderachtig te gaan praten. De geest van de Egyptische God Osiris roept steeds "boe" als je hem ziet. Ook is er geen noodzaak voor een verwarde archeoloog om met een piepstemmetje te praten en rare kreten te slaken. De "hulplijnen" Nienke en Fabian praten redelijk normaal, maar wel alsof ze de tekst oplezen, er klinkt weinig inlevingsvermogen in hun rol door. In de Nintendo versie zitten uiteraard geen stemmen, alleen een muziekje. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |