S P E L - I N F O

         

ANNA'S QUEST


Uitgever: Krams Design / 2012 (hoofdstuk 1) - Daedalic Entertainment / 2015
Ontwerper: Dane Kram

Platform: PC, Mac, Linux, Switch, PS4, Xbox One.

Systeemeisen:
--- Windows Vista/7/8 (32/64 bit) - Processor 2.6 Ghz Dual Core - 4 GB RAM - Nvidia GeForce 405/AMD Radeon HD 5400 Series of hoger videokaart - DirectX 9.0c - 1400 MB HD ruimte - DirectX 9.0c compatible geluidskaart met de laatste drivers.
--- Mac OS X 10.10.
--- Linux Ubuntu 14.04 64-bit / Linux Mint 17 64-bit.

Categorie: Sprookjesachtige fantasie, humor, zoektocht, zelfontdekking, magie, minigames, handgetekende 2D en 2.5D beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review:
Dit klassieke point & click adventure van indie-ontwerper Dane Kramm is geïnspireerd door sprookjes van Grimm en Andersen, met heksen en pratende dieren, aangevuld met moderne elementen als telekinese en geavanceerde apparatuur. Een sprookje dat een hele charmante mix van pratende spiegels en heksenketels tegenover bewakingscamera's stelt en doet denken aan de fantasiewereld van King's Quest, waar je ook allerlei sprookjesfiguren ontmoet.
Het eerste deel van dit spel werd in 2012 onder Krams eigen beheer uitgegeven. Hiermee trok Kramm de aandacht van Daedalic Entertainment, dat hem binnenboord haalde. Vervolgens werd het spel grafisch in een hogere resolutie gebracht en geluidtechnisch opgepoetst en daarna volledig en compleet, als een waardig onderdeel van Daedalics portefeuille, in 2015 uitgebracht.

      

Anna is een aardig meisje van een jaar of acht, dat opgewekt en blij bij haar grootvader aan de rand van een bos woont. Op een dag wordt grootvader ernstig ziek en gaat Anna dapper het grote avontuur tegemoet, op zoek naar een geneesmiddel.
Maar dan wordt ze door een heks gevangen genomen en in een toren opgesloten. De heks wil Anna's telekinetisch vermogen afpakken. Een kracht waarvan Anna niet eens wist dat ze die bezat, maar die ze vervolgens goed gebruikt om te ontsnappen, met haar nieuwe vriend, een teddybeer die vroeger een jongetje was.
Vastbesloten gaat Anna verder op zoek naar hulp voor haar grootvader. Hierbij ontmoet ze al dan niet vriendelijke en ook heel bijzondere wezens, waaronder een heuse vuurspuwende draak, een dikke trol en de leden van de Bremer Stadmuzikanten. Natuurlijk doet Anna op haar eigen onnavolgbare wijze tevens haar best om de problemen van anderen op te lossen, soms wel en soms niet met behulp van haar bijzondere gave.

      

De meeste puzzels zijn gebaseerd op je inventaris en je vermogen om logisch te denken. Uiteraard maakt Anna ook goed gebruik van telekinese en zwarte magie. Als je in staat bent vanuit Anna's kinderlijk naïeve standpunt te redeneren, zijn haar problemen redelijk goed op te lossen en zorgen ze voor de nodige glimlachjes. Lukt het niet meteen, dan kan het ook door gewoon alles op alles te proberen. Makkelijk wordt het daardoor niet, want heel veel objecten die niet per se nodig zijn voor de voortgang van het spel, zijn wel aanklikbaar.
Enkele dialoogpuzzels zijn wat moeilijker, omdat je geen echte hint krijgt welke consequentie het volgen van een bepaalde lijn heeft. Verder zitten er ook een paar minigames in het spel, die je optioneel kunt overslaan, mocht je daar het geduld niet voor kunnen opbrengen.

      

Grafisch is het spel bijzonder goed verzorgd, zoals we ook wel gewend zijn van Daedalic.
Het spel begint bij de intro als een handgetekend zwart-wit sprookjesboek en gaat dan heel natuurlijk over op een kleurrijke, gedetailleerde speelomgeving in mooie gedekte tinten in een hoge resolutie. De achtergronden zijn liefdevol en met humor vormgegeven, waarbij moderne apparaten heel natuurlijk passen in een verder middeleeuws sprookjesdecor. Een kerker met fakkels als verlichting en een waterdispenser voor de betraliede deur ziet er eigenlijk niet zo vreemd uit. Minimale animaties als flakkerend vuur of kringen van vallende waterdruppels geven enige levendigheid in een verder nogal statisch geheel.

      

Anna en de andere karakters zijn uitstekend geanimeerd, ze lopen en bewegen vloeiend. Als Anna iets wil oprapen, steekt ze wel haar hand uit, maar je ziet jammer genoeg niet dat ze het voorwerp daadwerkelijk pakt. Het verdwijnt meteen in haar inventaris. Die dan wel heel mooi en overzichtelijk is. Geen balkje aan de onderkant van je scherm, maar een heus boek met linten om de verschillende pagina's aan te geven.
De tussenfilmpjes zijn werkelijk uitstekend geanimeerd en passen naadloos in het geheel.

      

Als de karakters praten bewegen ze hoofd en mond, bovendien verschijnt er een pop-upschermpje met hun afbeeldingen en de dialoogkeuzes.
De acteurs die voor de stemmetjes zorgen zijn professioneel goed. De stemmen passen uitstekend bij de karakters en je hoort zelfs de emoties doorklinken. Anna klinkt lief en naïef, maar ook vastbesloten en ietwat wijsneuzig. Als de heks tegen Anna praat, hoor je dat ze het kind probeert te paaien en daar moeite voor doet.
Achtergrondgeluiden zijn aanwezig waar nodig en gedurende het hele spel wordt de sfeer passend onderstreept door prima achtergrondmuziek.

      

Al lijkt Anna's Quest door de sprookjesachtige tekeningen en het verhaal een kinderspel, het is toch echt een pittig avontuur, waaraan volwassenen en gevorderde jongere adventurespelers de nodige plezier kunnen beleven, dankzij de prima gevarieerde, niet al te eenvoudige puzzels en de uitstekende dialogen. Een aanrader die terecht in de Daedalic catalogus staat.

Eerst uitproberen?    Download de gratis demo, op Steam.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.