S P E L - I N F O

         

3rd EYE


Uitgever: Sony Music Entertainment (Japan) / 2019
Ontwerper: 3rd eye project

Platform: PC, Mac, PS4, Switch.

Systeemeisen:
Vereist een 64-bits processor en besturingssysteem.
--- Windows Vista/7/8/10 (64-bit only) - Processor: CPU Core i5 2GHz - 2 GB RAM.
--- Mac OS X or later (64-bit) - Processor: CPU Core i5 2GHz - 2 GB RAM.

Categorie:
Bovennatuurlijke horror, 3de oog, geheimen onthullen, 2D handgetekende beelden, 3de persoon, point & click.

Beschrijving:
Koishi Komeiji is een klein meisje dat de gedachten van andere mensen kan lezen.
Omdat mensen bang zijn voor dit "derde oog", brengt Koishi de meeste tijd alleen door, in een afgesloten kamer in een gekkenhuis. Haar ouders kent ze niet en haar zus heeft haar om onbekende redenen verlaten.
Koishi is intussen getraumatiseerd. Ze kent het verschil tussen leven en dood niet meer en ze heeft geen gevoelens. Op een dag wordt ze wakker in een vreemde kamer en dit zal haar leven voorgoed veranderen, want natuurlijk verlaat ze de kamer en gaat ze op onderzoek uit. Bovendien probeert ze haar zus te vinden.
Onderweg komt Koishi mensen tegen die soms wel en soms niet vriendelijk zijn. In ieder geval kan ze met haar "derde oog" verborgen zaken zien. Niet alleen voorwerpen zoals bloemen die mt oog verdord blijken, maar ook de ware aard van de mensen wordt zichtbaar en de zaken die ze verbergen.

      

Dit is natuurlijk ook voor de speler een handig gegeven, vooral omdat je soms alleen door het gebruik van het derde oog met anderen kunt praten. Het heeft echter wel een restrictie. Als je het oog veel gebruikt, droogt het uit en wordt het rood, tot het niet meer werkt. Gelukkig kun je wel hier en daar een flesje oogdruppels vinden, waarmee je het oog kunt herstellen.
Ook andere voorwerpen zijn op te rapen, die je dan kunt geven aan personen die je ontmoet. In ruil krijg je dan vaak een ander voorwerp dat je meer inzicht geeft in het verhaal of je verder helpt. Ook zijn er pagina's te vinden met informatie over de achtergronden van inrichtingen, behandeling van kinderen en trauma's.
De puzzels en problemen die je mag oplossen zijn niet echt moeilijk en goed verdeeld over de verschillende locaties die Koisho bezoekt.

      

Wat minder handig is in eerste instantie de bediening van het spel, die niet traditioneel is. Het lopen met de pijltjestoetsen is nog wel te doen, maar het is wl wennen om in plaats van de enter-toets, de Z-toets te gebruiken als je iets bevestigt, onderzoekt of met iemand praat en de X om het derde oog te activeren. En niet ESC, maar de C toets wordt gebruikt om terug naar het menu te gaan. Heb je het eenmaal in de vingers, dan verloopt verder alles soepel genoeg.
Als je dichtbij genoeg staat wijst een pijl naar iets wat je kunt oprapen of waarmee je kunt praten. Voorwerpen zitten in een overzichtelijk inventaris.

Een groot deel van het spel bestaat uit praten met andere karakters. De korte dialogen verschijnen in goed leesbare letters in tekstballonnen. Het zijn Engelse vertalingen van Japanse tekst en wellicht is het Engels niet perfect, maar de inhoud is begrijpelijk en de kinderen praten, zoals kinderen overal praten.
Er zijn dialoogkeuzes die het verloop benvloeden, zodat het spel twee eindes heeft.
De muziek pas uitstekend bij de sfeer van het moment.

      

Grafisch ziet het allemaal bijzonder goed uit. Getekend in een unieke stijl door illustrator Koto Inari, lijken de figuurtjes vriendelijk en zelfs wat kinderlijk. Maar vergis je niet, er zit onder al dat schattigs een diepere onaangename laag van trauma's en andere psychische stoornissen. Je weet eigenlijk niet goed of je nou medelijden met het kind Koishi moet hebben, of dat je haar een gruwel moet vinden, die in de karakters die ze ontmoet alleen de nare dingen ziet.
Ook de omgeving waarin Koishi loopt ziet er op een akelige manier onrealistisch en tegelijk vertrouwd uit. Met recht als in een nare droom. En dat nog afgezien van lijken die in bomen hangen, bijlen die gebruikt worden en pulserende ingewanden in de muur. Maar door het surrealistische gegeven van de droomwereld, ervaar je het niet als stuitend effectbejag.

      

Samengevat is The 3rd Eye een goed horrorspel met een diepere laag en eenvoudige puzzels in een verwarrend vriendelijke tekenstijl. Een visueel kijkje op eenzaamheid en vervreemding.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.