S P E L - I N F O

         

15 DAYS


Uitgever: DTP Entertainment / 2009, 2010
Ontwerper: House of Tales

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 - CPU Pentium4 2.2 GHz of AMD XP 2200+ - 1Gb RAM - 4GB opslagruimte - 256 Mb videogeheugen - nVidia GeForce 6600 of ATI Radeon X1300 - DirectX 9.0c - DirectX compatible geluidskaart.

Categorie:
Misdaad, kunstdiefstal, vervalsingen, London, VS, Zuidzee eiland, drie speelbare karakters, geïllustreerd realisme, 3de persoon, point & click.

Extra info:
Het spel werd in 2009 in het Duits uitgegeven, in 2010 volgde de Engelstalige versie.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Cathryn, Mike en Berhard zijn politieke activisten die kunst stelen op een bijzondere manier. Ze vervangen het schilderij voor een vervalsing. Het geld dat ze verdienen gaat naar een goed doel, zoals het bouwen van huizen in Afrika.
Op een dag krijgen ze een opdracht van een zekere mr. Odila, die wel erg veel geld voor een niet zo kostbaar schilderij aanbiedt. Zit hier meer achter?
Parallel aan dit verhaal loopt nog een andere kwestie. Een minister in Groot BrittanniŽ valt dood neer achter zijn bureau. Autopsie wijst uit dat hij aan een overdosis radioactieve straling is overleden, maar nergens in zijn omgeving wordt straling gemeten. Jack Stern, van de Amerikaanse geheime dienst wordt naar London gestuurd om de zaak te onderzoeken en stuit daarbij toevallig op de drie vrienden.

      

Je volgt 15 dagen in het leven van de groep en van Jack en ziet zo hoe de twee verhaallijnen steeds dichter bij elkaar komen en met elkaar verweven raken. Het zit allemaal goed, logisch en spannend in elkaar.
Het hele spel is eigenlijk min of meer een interactieve film. Er is heel veel te zien en te genieten, maar erg weinig te doen.
Het grootste deel van de tijd bestuur je Cathryn, die hardop denkt en je zo de juiste richting uit stuurt. Maar ook Mike en Jack komen aan bod. Mike als je iets via zijn computer op het 'internet' moet zoeken of een technische puzzel moet oplossen en Jack voornamelijk om te telefoneren en zijn mail te bekijken. En Bernhard mag aan het einde nog een bom in elkaar zetten. Verder is het een enkele keer iets oprapen dat je nodig hebt, maar voornamelijk klikken op de plek die Cathryn aangeeft, of dat nu een persoon of een muur is.
De twee enige moeilijke puzzels in het spel kun je, na een bepaalde tijd, met een skip-knop overslaan.

      

Grafisch ziet het hele spel er fantantisch uit. De omgevingen zijn fotografisch mooi en gedetailleerd. Er is een expositie in het museum en de reclamebanners zie je ook terug in de straten van het stadscentrum. Of dat nu op een Zuidzee eiland is, in London of Parijs, alles ziet er 'echt' uit. De karakters lopen en bewegen heel natuurlijk. Ze knipperen zelfs met hun ogen, terwijl ze met iemand praten. Ook de schaduwen tijdens het lopen kloppen helemaal. Het is dan ook heel jammer en onbegrijpelijk dat Bernhard op een gegeven ogenblik ergens gaat zitten, waar geen stoel is en Cathryn dwars door Mike heenloopt. Ook is het merkwaardig dat in het verbouwde en volledig ingerichte pakhuis waar de groep woont en waar elk van de groepsleden een eigen kamer heeft, nergens een bed te bekennen is! Over het feit dat iedereen 15 dagen lang dezelfde kleding aanheeft, praten we dan maar niet.

      

De muziek is uitstekend aangepast aan de sfeer van het moment. Wat James Bond-achtig als Jack op onderzoek uit is, spannend als Cathryn 's nachts in het museum is, vrolijk in Parijs op de Nationale feestdag en keihard in de disco. Hier is duidelijk veel zorg aan besteed.
Ook de achtergrondgeluiden zijn in orde, al denk ik dat sneakers op een gladde vloer een ander geluid maken. Overigens zijn het volume van muziek, geluiden en stemmen apart in het menu aan te passen. Het stemacteren is goed gedaan. De karakters klinken natuurlijk en overtuigend. Je hoort aan de klank of ze bezorgd zijn, of kwaad of gewoon neutraal overleg plegen.

      

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.