15 DAYS



Walkthrough door Marjo © 2010 www.adventurespel.nl

Uitgever: DTP Entertainment/2009/Odyssia/2010
Ontwerper: House of Tales

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



1 juli 2009 - London:   Loft in Docklands - ochtendLondon Eye - middagLoft - middagArtiesten Kwartier Soho - avond
1 juli 2009 - Washington:   Hoofdkwartier Internationale Politie - ochtend
2 juli 2009 - London:   Jack's onderzoekInbraakvoorbereidingen
3 juli 2009   Vingerafdruk
4 juli 2009   Inbraak
5 juli 2009   Nieuwe opdracht
6 juli 2009   Jack's onderzoek naar de inbraak
7 juli 2009 - Parijs   Museum en catacombes
8 juli 2009   In de catacombes
13 juli 2009   Diefstal
15 juli 2009 - London   Weer een dode
19 juli 2009 - Zuidzee eiland  Onderzoek
20 juli 2009   Elengi



Intro

We zien hoe twee geveltoeristen langs de Big Ben omhoogklauteren en de cijfers van de klok afschroeven.
Een minister valt met zijn hoofd op zijn bureau.
Er wordt geld in een koffertje bekeken en een pistool doorgeladen.



1 juli 2009 - London - Loft in Docklands - ochtend  

Werkruimte
Cathryn komt binnen lopen. Ze heeft een slecht humeur en snauwt Mike af, die haar begroet. Ze heeft waarschijnlijk slecht of te weinig geslapen.
Ook Bernie, die aan de werktafel zit, krijgt niet veel te horen, voordat Cathryn een kop thee gedronken heeft.
De twee mannen lopen weg en Cathryn gaat naar de werktafel, waarop een verjaardagstaart staat en enkele cijfers van de Big Ben liggen.


CATHRYN HOPE
N.B.: Duw op je spatietoets om alle actieve punten in je scherm te zien.
Klik met de grijpcursor op de krant die op de hoek van de tafel ligt en klik dan op het oog-icoon om hem te lezen.
Er zijn twee hoofdartikelen. De minister van Buitenlandse Zaken, James Henston is dood achter zijn bureau gevonden. De doodsoorzaak is onbekend.
In het tweede artikel wordt melding gemaakt van de diefstal van twaalf cijfers van de Big Ben wijzerplaten.

Bekijk de verjaardagstaart. Cathryn zegt dat ze het heel aardig vindt van de jongens. Cathryn is dus de jarige.

Loop naar links, naar het dressoir, waar het lampje van het antwoordapparaat knippert.
Klik op het antwoordapparaat en klik dan op het oor-icoon om de boodschappen af te luisteren.
Cathryn's vader belt op om haar te feliciteren met haar verjaardag en hoopt dat het goed met haar gaat. Hij heeft Cathryn al jaren niet meer gezien en kreeg haar telefoonnummer van haar vriend Tom.
Klik nogmaals op het antwoordapparaat en beluister de tweede boodschap. Hij is van Tom, die in New York woont. Zijn vrouw is in verwachting van hun eerste kind. Hij wil Cathryn feliciteren, maar vraagt haar tevens om contact op te nemen met haar vader. Cathryn's vader was verwikkeld in een onaangename zaak, maar Cathryn moet niet kwaad op hem blijven, denkt Tom.


Bernie's kamer
Loop vanuit de werkruimte naar links en ga de trap op naar de bovenverdieping.
Bovenaan, recht tegenover de trap is Bernard's kamer. Ga naar binnen en klik op hem (vraagteken/uitroeptekenicoon). Cathryn gaat tegenover hem aan het schaaktafeltje zitten.
Onderaan in je scherm zie je nu twee iconen, een 'info'vraagteken-icoon en een 'quit'raam-icoon.

Klik op het vraagteken om een gesprek met Bernard te voeren.
Cathryn verontschuldigt zich voor haar botte gedrag en bedankt hem voor de cijfers van de Big Ben. Ze vindt het een leuk verjaardagscadeau, vooral omdat Mike ook omhoog geklauterd is, maar ze hoopt wel dat de jongens niet ervoor gearresteerd worden.
Bernie heeft begrip voor haar kater en zegt dat er nog een verrassing op komst is en dat Cathryn maar even in haar kamer moet wachten tot Mike er ook is.
Klik op het 'quit'-icoon om het gesprek af te sluiten.

Kijk om je heen in Bernie's kamer om wat achtergrondinformatie te krijgen.
Bekijk het schaakspel, het wijnrek, de antieke vaas en het wiskundediploma aan de muur. Cathryn denkt spottend dat Bernie oud wordt en een midlife crisis heeft.
Bekijk het kaartenhuis en het bronzen beeldje op het bureau. Het beeldje is een aandenken aan Bernie's vader die een Belgische mijnwerker was.

In het bovenaanzicht van de kamer zie je op het bureau, naast het toetsenbord, een vergrootglas (magnifying glass) liggen. Raap het op met het hand-icoon.

N.B.: Als je met je cursor links onderaan op het grote ronde icoon met de afbeelding van de Loft gaat staan en dan naar rechts beweegt, opent Cathryn's inventaris.
Op dit moment heeft ze het vergrootglas en haar GSM (cell phone) bij zich.
Ga je met je cursor naar de bovenkant van het ronde icoon, dan zie je het save, load, quit menu.


Mike's kamer
Verlaat Bernie's kamer.
Loop verder over de gang naar rechts, langs de keuken en het zitje.
De deur bij het 'caution'bord is die van Mike's kamer.
Probeer naar binnen te gaan. De deur is afgesloten. Mike roept dat hij met iets bezig is.


Cathryn's kamer
Links van Mike's kamer is de kamer van Cathryn. Ga naar binnen.
Cathryn gaat in een stoel zitten wachten en vijftien minuten later wordt ze geroepen.
Voordat je de kamer verlaat, kijk je nog even rond, naar de boekenkast, het onafgemaakte schilderij op de ezel, de klimwand en de grote zaklamp op het bureau.
Pak het kompas (compass) van het bureau en verlaat dan de kamer.


Bernard en Mike's verrassing
Loop de trap af naar beneden en ga naar de gemeenschappelijke werkruimte.
Spreek Bernard aan.
Hij zegt dat Mike en hij een klus voor Cathryn geregeld hebben. Over 20 minuten hebben ze een afspraak in "The London Eye" met de contactman van hun client, een rijke Afrikaan.
Mike heeft er speciaal een gadget voor gemaakt en Cathryn mag het gaan halen in zijn kamer. Het ziet eruit als een afstandsbediening, zegt hij.
Sluit het gesprek af en ga de trap op naar de bovenverdieping.

Ga Mike's kamer in en kijk rond.
rechtsonderaan in je scherm zie je een tafelblad op een bierkratje. Op de hoek van deze zelfgemaakte salontafel ligt het apparaatje waar Mike over sprak. Raap het zendapparaatje (transmitter) op.
Verlaat de kamer en ga terug naar de werkruimte.

Spreek Bernhard aan. Hij legt uit dat Mike een illegale afstandbediening heeft gemaakt voor het grote reuzenrad, "The Eye", dat in London staat. Hij kan het rad naar believen laten draaien en stoppen.
Cathryn zal daar hun client ontmoeten, terwijl Mike het reuzenrad controleert.
Mike gaat eerst nog even iets in orde maken op zijn computer, voor ze vertrekken.

Loop het het dressoir en klik met het hand-icoon op de telefoon/antwoordapparaat om hem te gebruiken.
Kies voor "phone Tom" en Cathryn belt haar vriend Tom in New York op. Ook Tom heeft Cathryn sinds zijn universiteitsjaren niet meer gezien en hij vraagt of ze nog altijd strijdt tegen armoede en onrecht.
Kies als gespreksonderwerp de iconen onderaan je scherm.
Praat over Cathryn's baan. Ze doet er vaag over en Tom hoopt dat ze niets stoms doet, zoals die keer dat ze bankbiljetten van 120 pound maakte. Cathryn zegt dat het een grap was.
Praat over Cathryn's vader en je verneemt dat hij een zakenman is, die de grootste boeven voorziet van wat ze maar willen. Cathryn moet hem niet en wil hem ook niet opbellen.
Praat over familie en Cathryn feliciteert Tom met zijn relatie. Ze vertelt dat ze zelf een appartement deelt met Mike, een computerspecialist en Bernard, die bij een verzekeringsmaatschappij werkt als specialist in kunst-vervalsingen. Zo heeft ze hem ontmoet, toen ze haar thesis schreef over de vervalsingen van meesterschilder Van Meegeren.
Ze ontkent dat ze een verhouding had met haar examinator professor McBride.

Loop de trap op naar Mike's kamer en spreek hem aan.
Cathryn bedankt hem voor het leuke verjaardagscadeau en vindt het geweldig dat Mike speciaal voor haar gewicht verloren heeft en langs de Big Ben is opgeklauterd.
Ze zegt dat ze beneden zal wachten tot Mike klaar is.

Ga naar beneden en ga links van de trap door de deur naar buiten.
Mike komt achter Cathryn aan.
Loop naar het bruine bestelbusje, open de deur en stap in.




London Eye - middag  

Mike en Cathryn arriveren bij het grote reuzenrad in London.
Cathryn vraagt hoe ze in contact zijn gekomen met hun nieuwe client. Mike vertelt dat mr. Odila een mailtje stuurde naar Bernhard. Hij had gehoord van hun klus in Zuid-Afrika.
Cathryn heeft hier een slecht gevoel bij en vermoedt een valstrik, maar Mike zegt dat hij de man gecontroleerd heeft en dat hij minstens vijf valse diplomatieke paspoorten heeft en dus niet van de politie is.

Een man in een wit pak komt aanlopen. Het is mr. Odila. Cathryn doet haar oortje in en loopt op hem af.
Mike gaat bij de patatkraam staan met zijn zender, om het reuzenrad te bedienen.


MIKE MENSFORTH
Je krijgt het scherm van het zendapparaatje te zien.
Klik linksbovenaan op het vraagteken voor de instructies.
Op het bovenste scherm van het apparaat zie je golvende lijnen. De bovenste lijn is van het reuzenrad, de onderste lijnen zijn van Mike's apparaat.
De bedoeling is dat je de onderste witte lijn precies gelijk maakt aan de bovenste witte lijn, zodat Mike het reuzenrad kan besturen.

Op de onderste helft van het apparaat zie je links en rechts een rijtje van drie knoppen.
Frequencie is om de golflijn uit te rekken of in elkaar te duwen. (+ en - knoppen)
Amplitude is om de hoogte van de golflijn te bepalen.(+ en - knoppen)
Phase dient om de golflijn op het scherm te verschuiven. (invert knop)
De knoppen aan de linkerkant beïnvloeden de hele golflijn ineens, de knoppen aan de rechterkant beïnvloeden de golven om en om.



Oplossing vanaf de beginstand:
Klik 1 keer op de - knop naast frequentie aan de linkerkant.
Klik 1 keer op de + knop naast frequentie aan de rechterkant.
Klik 2 keer op de + knop naast amplitude aan de rechterkant.

N.B.: Rechtsboven zie je een teller vanaf 2 minuten teruglopen.
Als hij op nul staat, verandert de teller in een "disconnect" knop. Klik erop, als je wilt, om het eerste deel van de puzzel over te slaan. Wacht twee minuten en klik nogmaals om de rest van de puzzel over te slaan.

Als de lijnen met elkaar overeenkomen, zegt Mike "Voila. Everything allright" en schakel je automatisch over naar Cathryn en mr. Odyla bovenin het reuzenrad.

Mr. Odila bewondert het uitzicht over London en praat eerst met Cathryn over de overeenkomst tussen mensen en termieten. In zijn land hebben termnieten een symbolische verbinding met het hiernamaals. Het maakt niet uit hoe hoog de termietenheuvels zijn, hun gangen leiden allemaal naar de onderwereld.
Dan vertelt hij Cathryn dat zijn opdrachtgever vijf miljoen over heeft voor het portret van Winston Churchill, dat in het Museum voor Moderne Kunsten hangt. Twee miljoen zitten in het koffertje dat Cathryn zo mee kan nemen, de rest volgt bij aflevering. De job moet binnen een week geklaard zijn.

CATHRYN
Mike draait het reuzenrad weer naar beneden en mr. Odila neemt afscheid.
Stap in het bestelbusje en Mike en Cathryn gaan terug naar het pakhuis.




Loft - middag  

Werkvoorbereiding
Aangekomen bij het pakhuis, ga je het gebouw in.
Cathryn bergt eerst de koffer met geld op en gaat daarna op zoek naar Bernie.

Als Bernie binnenkomt vertelt Cathryn hem van de opdracht die ze hebben.
Bernie hoopt dat het binnen een week lukt. Professor McBride, die de kopie moet maken, voelde zich niet zo best toen hij hem vorige week bezocht.

Loop de trap op en ga naar Mike's kamer. Spreek hem aan.
Cathryn vraagt of Mike meteen even de info van het schilderij wil opzoeken. Mike zegt dat hij eerst zijn USB stick nodig heeft. Sluit het gesprek af.
Bekijk dan het bureau aan de linkerkant. De USB stick ligt voor het toetsenbord. Raap hem op.
Verlaat de close-up, spreek Mike weer aan en Cathryn geeft hem zijn USB stick.


MIKE
Je ziet nu Mike's computerscherm.
Klik links op het bureaublad, of linksonderaan op zijn taakbalk op het "Ice bear"icoon van zijn Ryzoom browser.
Er opent een zoekscherm. Typ op je eigen toetsenbord in wat je zoekt, namelijk: WINSTON CHURCHILL en bevestig met de enter-toets.

Klik op link 1 en er opent een pagina die over het leven van Churchill gaat.
Onderaan de pagina zie je een link staan naar de "Ryzoom Art Library". Klik erop.
Nu zie je het geschilderde portret van Winston Churchill!
Sluit de computer links onderaan in het scherm, bij het sterretje.


CATHRYN
Mike geeft Cathryn het USB stickie met de gegevens terug.
Cathryn zegt dat ze naar McBride gaat en vraagt of Mike intussen naar informatie over het museum en Odilla kan zoeken.




Artiesten Kwartier Soho, London - avond  

Loop de trap af en verlaat het pakhuis.
Open de deur van het bestelbusje en Cathryn besluit te voet naar Robert McBride te gaan. Mike heeft het busje misschien nog nodig.


McBride's Studio
Aangekomen bij de studio van Robert MacBride, ga je naar binnen.
Cathryn ziet dat Robert bleek is en magerder. Ze maakt zich zorgen, maar Robert zegt dat hij alleen wat slecht geslapen heeft. Hij feliciteert Cathryn met haar verjaardag.
Cathryn vertelt hem van hun opdracht en vraagt of hij het schilderij in een week kan afhebben.

Klik in je inventaris op de USB stick, kies voor "use" en klik aansluitend op de projector die bovenop het korte trapladdertje staat.
De projectie van Churchill's portret verschijnt op het witte doek op de ezel.
Robert moppert dat het geen kunstwerk is, elke straatartiest kan dit maken. Dit hoort eigenlijk niet eens in een museum thuis.

Spreek Robert nog een keer aan.
Robert is bang. Hij zegt dat hij het gevoel heeft dat iemand tijdens zijn afwezigheid door de studio loopt. Hij mist niets, maar sommige dingen liggen op een net iets andere plek.
Cathryn probeert hem gerust te stellen, door te zeggen dat hij het zich vast verbeeldt.

Praat over geld. Robert zegt dat hij geen doek of verf hoeft te kopen. Hij haalt alles in het magazijn van de universiteit. Ze willen daar de spullen van voor 2005 weggooien, inclusief de werken van de studenten. Cathryn vraagt of het portret van haar vader er nog ligt en vertelt dat hij vandaag belde.

Informeer naar het portret van Jessica dat altijd in de hoek van de studio hing. Robert zegt dat hij het verbrand heeft. Hij kon het niet meer verdragen dat de ogen hem aanstaarden. Het portret bleef hetzelfde, maar hijzelf veranderde.
Cathryn maakt zich steeds meer zorgen om Robert en nodigt hem uit op het eten. Robert weigert.

Sluit het gesprek af, kijk nog even rond in de studio en vertrek dan.
Als je buiten staat, klik je links onderaan in je scherm op het grote ronde icoon. Je ziet dan een plattegrond van London.
Klik op het Loft-icoon en je bent er in een oogwenk.


Loft - avond
Ga het gebouw in.
Cathryn vertelt haar twee vrienden dat het niet goed gaat met McBride. Ze weten niet of het waar is dat de studio doorzocht wordt, of dat het aan Robert's leeftijd ligt, maar ze willen hem graag helpen.

Mike laat weten dat hij heeft ontdekt welke architecten het museum ontworpen hebben, maar dat hij nog een dagje nodig heeft om in hun computer in te breken voor de bouwplannen.
Ze spreken af de volgende morgen het museum een bezoek te brengen.




1 juli 2009 - Washington - Bureau Internationale Politie - ochtend  

Kantoor Jack Stern
Speciaal agent Jack Stern wordt door zijn baas opgebeld. In London is een minister overleden onder verdachte omstandigheden en hij wil weten of dat ook gevolgen heeft voor de veiligheid van de US. Jack mag meteen naar London gaan om de zaak te onderzoeken.

Jack heeft zijn mobieltje al in zijn inventaris. Zijn International Police ID penning ligt op zijn bureau, voor het toetsenbord. Raap het op.

Klik op de monitor om Jack's computer te gebruiken.
Klik op het 'Thunderbolt' haantje-icoon om het emailprogramma te openen.
Lees de mail van Sam Thompson over de Henston zaak. Jack's contactpersoon in London is Jordan Bellicoe. De gegevens over de zaak zitten in de bijlage.
Klik bovenaan in het mailtje op 'Henston_File.doc' om de bijlage (attachment) te openen.
Lees de bijlage en klik ook onderaan elk gedeelte voor het post-mortem onderzoek en de conclusie. Minister Henson was niet ziek, er zijn geen sporen van vergif of straling gevonden. Toch had hij acute bloedingen in maag en darmen en waren nieren en lever beschadigd, zoals je dit ziet bij een overdosis radioactieve besmetting.
Men weet niet hoe het veroorzaakt is, maar een natuurlijke dood is beslist uitgesloten.

Sluit het emailprogramma en klik op het ijsbeer-icoon om op het internet te gaan.
Typ op je eigen toetsenbord in: James Henston en duw op enter om te bevestigen.
Klik op de bovenste link en lees alles over Henston. Je leest ook dat Henston een studiebeurs had van de conservatieve Cecil Rhodes Trust en dat hij na de dood van zijn vader zijn plaats in het bestuur van het Akembi Mining Consortium innam.
Klik onderaan de pagina op 'The Rhodes Trust" om daar meer over te lezen. Ze geven begaafde studenten een beurs voor de universiteit van Oxford, om zo oorlog tussen Duitsland, de USA en Groot Brittannië te voorkomen. Onder de afgestudeerden bevinden zich veel politici, wetenschappers en topmensen van multinationals.
Klik onderaan die pagina om een foto van Cecil Rhodes te zien.
Sluit de computer af.

Gebruik de GSM in je inventaris en bel contactpersoon Jordan Bellicoe van MI5 op. Jack krijgt een surveillance-busje ter beschikking, dat op het vliegveld in London geparkeerd staat. De sleutel van het busje ligt bij de incheckbalie en het wachtwoord om de sleutel te krijgen wordt hem per mail gestuurd.

Klik op Jack's computer en open het emailprogramma.
Lees de email van Jordan Bellicoe en Jack heeft het wachtwoord.
Sluit de copmputer af.

Gebruik de GSM in de inventaris en bel het vliegveld (airport) op.
Jack reserveert een plaatsje voor de eerstvolgende vlucht naar London.

Klik op Jack's computer en open het emailprogramma.
Open de email van United Airways en Jack print zijn vliegticket uit.
Sluit de computer af.

Pak je vliegticket (air ticket) van de printer die op de tafel rechts van de staande ventilator staat. Nu is Jack klaar om te vertrekken.




2 juli 2009 - London - Jack's onderzoek  

Vliegveld London - ochtend
Jack staat in de hal van het vliegvel in London. Spreek de receptioniste achter de balie aan. Jack laat zijn pas zien, nomet het wachtwoord en krijgt de sleutels van het busje (van keys).
Loop door de schuifdeuren aan de linkerkant van de balie, naar de parkeergarage.

Het bestelbusje staat in de hoek bij de deur. Jack blijft aan het autopsie rapport denken en wil er met Bellicoe over praten.
Haal de sleutels uit je inventaris en gebruik ze op het busje. Jack stapt aan de achterkant in en ziet dat het volledig is ingericht. Zelfs zijn computer staat er.
Klik op het gordijn (drive off) achterin en Jack rijdt weg.


Gebouw Buitenlandse Zaken - middag
Als Jack voor het regeringsgebouw arriveert, staat Bellicoe al bij de trap op hem te wachten. Spreek hem aan. Jack zegt dat hij vliegangst heeft en vijf bierjes dronk. Bellicoe vindt het niet prettig dat Jack daarna gewoon in de auto stapte. Bellicoe is al door Jack's baas op de hoogte gebracht van zijn gebrek aan respect voor de regels en waarschuwt Jack dat hij dit niet zal tolereren hier in Groot-Brittanié.

Informeer naar Henston.
Bellicoe zegt dat ze geen verdachte zaken hebben kunnen vinden, geen gif, geen wapen, niets. Henston was gescheiden, twee kinderen en had een vriendin die nu alles erft. Hij had als politicus meer vijanden dan vrienden, vooral nadat hij de G8 top bezocht.
Jack heeft toestemming Henston's kantoor te doorzoeken. Zijn collega's uit Frankrijk waren er ook al. Alle bevindingen moeten aan Bellicoe gemeld worden.


Henston's kantoor
Loop de trap op en ga het gebouw in. Jack staat meteen in Henston's kantoor.
Bekijk alles; de schilderijen, buste, kast en modelboot.
Kijk naar de bloedvlek bij kaartje 1.
Raap Henston's agenda (diary) op bij kaartje 2 op het bureau.
Bekijk de agenda in je inventaris. Jack merkt op dat Henston voor zijn dood een lunchafspraak had met Nancy Jenkins, daarna eenzelfde afspraak met Laureen Myers en dat hij die middag een vergadering zou hebben met ArtTrans in zijn kantoor.

Als je achter het bureau staat, klik je op de pijl onderaan. Je ziet nu het kantoor van bovenaf. Aan de wand achter Henston's bureau hangt een schilderij. Bestudeer het. Jack denkt dat hij de man op het portret eerder gezien heeft. Als je eerder het internet doorzocht hebt, weet je dat het Cecil Rhodes is.
Verlaat Henston's kantoor.


Onderzoek
Ga Jack's bestelauto in en klik op de computer.
Klik op het ijsbeer icoon om de zoekmachine te openen.
Typ op je eigen toetsenbord Nancy Jenkins in en bevestig met enter.
Je leest dat ze een fotomodel en actrice is. Haar telefoonnummer staat erbij.

Typ op je eigen toetsenbord Laureen Myers in en bevestig met enter.
Zij runt Alibi Service, waar je een hotelkamer voor een uur kunt boeken.

Typ op je eigen toetsenbord ArtTrans in en bevestig met enter.
ArtTrans is een transport service voor kunstwerken.

Gebruik de GSM in je inventaris en bel Nancy Jenkins.
Ze werkt voor een escort service en is blij te horen dat Henston dood is. Hij verdient het en ze hoopt dat het een langzame dood was. Ze was duidelijk niet dol op hem.
Jack heeft niet de indruk dat Nancy Henston vermoord heeft.

Bel Laureen Myers op.
Ze had een werklunch met Henston om zijn contract te verlengen. Henston maakte al jaren gebruik van de alibi-service van Myers bedrijf. Hij had een moeilijk huwelijk en ook als politicus wilde hij niet altijd dat het publiekelijk bekend was waar hij heen ging.
Myers zelf heeft uiteraard een alibi voor het tijdsptip van overlijden van Henston.

Bel ArtTrans op.
Jack verneemt dat Henston het schilderij van Cecil Rhodes had uitgeleend voor een expositie in het Modern Art Museum. De dag voor zijn dood werd het door twee mensen van ArtTrans teruggebracht naar zijn kantoor.
Jack kan de namen van de twee mensen opvragen bij het museum, waar ze de transportpapieren ondertekenden.

Na de telefoontjes zegt Jack dat hij nog wat wil opzoeken over de G8 top.
Klik op de computer en klik op het ijsbeer-icoon.
Typ op je eigen toetsenbord G8 in en bevestig met enter.
Lees dat de G9 top in Washington plaats vond. Er werd massaal gedemonstreerd. De politie arresteerde activisten die lid waren van de radicale OWA.

Sluit de computer af.
Klik op het gordijn om weg te rijden. Jack wil eerst even voor sluitingstijd naar het museum om de namen van de TransArt medewerkers te achterhalen. De volgende dag wil hij met de weduwe en de vriendin van Henston gaan praten.




Inbraakvoorbereidingen  

London Modern Museum - middag
Cathryn, Bernie en Mike staan voor het Museum van de Moderne Kunsten in London.
Cathryn zal naar het schilderij gaan kijken. Bernie zal naar de bewakingscamera's kijken en Mike zal de bouwtekening zoeken.

Ga het gebouw in, waar Cathryn en Bernie elk hun eigen weg gaan. Ze dragen beiden oortjes om met elkaar in contact te blijven. Er is een bewaker, die Cathryn volgt.


BERNIE
Pak de museum brochure die midden op de balie ligt. Er staat een plattegrond in.
Bernie ziet de camera's en denkt dat ze op zoek moeten naar de surveillance ruimte. Cathryn denkt dat die zich in de kelder bevindt.

Bekijk het slot van de bruinhouten deur achter de balie. Alleen bepaalde veiligheidmensen mogen daar naar binnen en je hebt een vingerafdruk nodig.
Cathryn zal ervoor zorgen, zegt ze.

Boven de deur hangt een camera. Haal je brochure uit de inventaris en klik ermee op de camera. Bernie noteert de plaats van de camera op de brochure.
Om de hoek bij het paard aan de rechterkant, hangt ook een camera. Klik hier eveneens op met de brochure, zodat Bernie de positie van de camera kan aantekenen.

Loop naar de trappen aan het einde van de gang. Bernie gaat de trap af.
Hier vind je een camera linksboven bij de trap en helemaal achterin de gang in de hoek aan de rechterkant (let op rode lichtje). Gebruik op beide camera's je brochure.
Er komt een bewaker aanlopen die Bernie vertelt dat de toiletten boven zijn.
Ga de trap weer op.

Ga de expositieruimte aan de rechterkant van de gang in.
Cathryn verlaat de ruimte en de bewaker loopt achter haar aan.
Gebruik je brochure op allevier de camera's die in de hoeken van de ruimte hangen.


MIKE
Intussen zit Mike in het busje en probeert in de computer van de architect te hacken.

Klik op Mike's computer.
Klik op het 'LeetRoute' Hacking tool icoon op zijn bureaublad.

Je ziet nu een scherm met een helehoop "slapende"computers, allemaal voorzien van een getal.
De bedoeling is dat je vanaf de monitor aan de onderkant, naar de monitor aan de bovenkant gaat, via de stippellijnen.
Klik stap voor stap op de computers. De optelsom van de slapende computers die je bezoekt, moet beneden 24 blijven.

Als het gelukt is, zal Mike zijn beide vrienden inlichten.


CATHRYN
Cathryn staat in de hal van het museum. Zij zal zorgen voor de vingerafdruk.
Ga terug naar de expositieruimte waar ze eerder was, aan de rechterkant van de gang.

Praat hier met Tony, de bewaker. Cathryn kent hem nog van 7 jaar geleden, toen ze hier werkte/studeerde. Tony vertelt dat ze na een inbraak alles voorzien hebben van camera's en meteen de duurdere bewakers ontslagen hebben. Niemand is zijn baan nog zeker.
De surveillance kamer is nit meer voortdurend bemand. Ene Stevens zorgde voor het verwisselen van de hard-discs van de camera's, maar wordt binnenkort ook ontslagen, nu alles geautomatiseerd is.
Tony zegt dat Stevens nu iedere avond in de pub is en dronken wordt. Hij nodigt Cathryn uit om ook naar de pub te komen en over oude tijden te praten. Hij heeft toevallig die avond vrij.
Neem afscheid van Tony en verlaat het museum.


Fine Arts Pub - middag
Cathryn gaat meteen naar de pub tegenover het museum.
Loop naar binnen en praat met de barman. De man met het blauwe jasje bemoeit zich met het gesprek. De barman noemt hem Stevens. Dit moet dus de bewaker van het museum zijn.

Cathryn gaat naast Stevens zitten en bestelt hetzelfde drankje, een glas Guinness.
Als Stevens drinkt, drinkt zij ook.
Als het glas leeg is, gaat Stevens even naar het toilet. Dit is je kans!
Raap Cathryn's glas op.
Haal het glas daarna uit je inventaris en klik ermee op het glas van Stevens. Cathryn ruilt de glazen om en stopt Stevens' glas in haar broekzak.
Verlaat daarna de pub.


Loft in de Docklands - avond
Ga via de plattegrond naar de Loft, waar Mike en Bernie al op Cathryn wachten.
Mike gaat de plattegronden halen en Cathryn praat met Bernie over haar twijfels. Omdat zij stelen schaft het museum camera's aan, waardoor bewakers zonder baan zitten. Ze voelt zich schuldig dat ze Stevens' vingerafdruk heeft. Hij kan er grote problemen door krijgen.
Ze stelen immers niet van machtige en rijke kunstbezitters.
Bernie sust haar en zegt dat ze nu niet terug kunnen, hij heeft al met een organisatie gesproken.


Mike komt terug en Cathryn wil de bouwplannen van het museum bekijken. Ze zoekt een vergrootglas. Als je dat nog niet van Bernie's bureau hebt gepakt, zul je dat nu even moeten gaan doen.
Haal dan het vergrootglas uit je inventaris en klik ermee op de blauwe papieren die op tafel liggen. Cathryn bestudedert ze. Als je met je vergrootglas ongeveer in het midden bent, zegt ze dat ze een deur ziet, die blijkbaar vanuit het rioleringssysteem komt.
Ze besluiten een kijkje te gaan nemen per boot.

Ga op straat, tegenover de voordeur, de trappen af naar een aanlegsteigertje waar een boot ligt. Cathryn en Bernard stappen in en varen over de Theems naar het museum.


London Modern Museum - avond
Aangekomen bij het museum, ziet Cathryn een rooster voor de ingang van de rioolbuis, half onderwater, in de zijmuur.
Klik ter hoogte van het vlaggetje op de boot om in het water te duiken.

Zwem voorwaarts naar het rooster en je ziet dat onderin een kleine deur met spijlen in het rooster zit. Cathryn krijgt een idee.
Klik op de spijlendeur en ze bindt er een touw aan vast. Het andere uiteinde zit aan de boot.
Klik op de spijlendeur ter hoogte van de plek waar het touw vastzit (tear away grill) en Bernie trekt met behulp van de boot, de spijlendeur uit het rooster.

Zwem het gat in.
Cathryn arriveert voor een poort in wat eruitziet als een oude opslagruimte van het museum.
Bekijk het slot. De letters erop zijn te klein.
Haal het vergrootglas uit je inventaris en bekijk het slot nogmaals. Nu kan Cathryn het merk en nummer lezen. Ze geeft het door aan Bernhard.

Intussen is Jack Stern voor het museum gearriveerd. Hij besluit een stukje langs de Theems te gaan wandelen om zijn benen te strekken.
Onder op de kade treft hij Bernie.
Bernie zegt dat zijn vriendin haar horloge in het water liet vallen en daar naar duikt.
Cathryn komt even later boven water en zegt dat ze niets kon vinden omdat het te modderig was.
Jack Stern vraagt nog of je mag duiken in de Theems en vertrekt na een bevestigend antwoord.
Bernie en Cathryn gaan terug naar de Loft.


JACK
Jack is terug voor het museum.
Ga naar binnen en praat met de bewaker over transportbedrijf ArtTrans. De bewaker heeft niets bijzonders opgemerkt aan de werknmers van het bedrijf. Er zijn de laatste tijd veel ziektegevallen, maar dat zal aan het slecht salaris liggen, denkt hij. Hij bevestigt dat eergisteren wat spullen getransporteerd werden in verband met de expositie.
Op Jack's vraag geeft hij het adres van de pub aan de overkant.

Verlaat het museum en Jack gaat regelrecht naar de pub.
Bij de deur komt hij Stevens tegen die net de pub verlaat en hem om wat geld voor een drankje vraagt.
Ga de pub in en praat met de barman over Stevens. Jack krijgt te horen dat Stevens op de pof drinkt en hier elke dag zit omdat hij binnenkort zijn baan in het museum kwijt raakt.

Bekijk de krant die op de bar ligt. Het is de krant met het artikel over de dood van Henston en de diefstal van de cijfers van de Big Ben klok.
Spreek de barman aan over de krantenartikelen. Die denkt dat ze de dieven wel snel zullen hebben. Jack krijgt te horen dat hier in London CCTV is, een systeem van bewakingscamera's op ieder hoek van een gebouw. Als je door London loopt sta je minstens 300 keer op een band.

Verlaat de pub.
Dat CCTV systeem heeft Jack op een idee gebracht. Hij wil erover met zijn baas praten.




3 juli 2009: vingerafdruk  

MIKE
Mike is kwaad op de twee anderen, omdat ze met iemand gesproken hebben, ook al was het waarschijnlijk een Amerikaanse toerist.
Hij moet nog voor de vingerafdruk zorgen. Cathryn heeft het glas in zijn kamer gezet.

Ga naar Mike's kamer en kijk naar het werkblad, rechts van de computertafel.
Het bierglas van Stevens zit intussen vanzelf in Mike's inventaris.
Raap de spuitbus met zilvernitraat (silver nitrate spray can) op.
Pak hem weer beet in je inventaris en gebruik hem op het bierglas in je inventaris.
Zet de UV lamp aan.
Haal het bierglas in je inventaris en gebruik het op de lamp. Mike zet het glas naast de lamp en je kunt de vingerafdrukken zien.
Klik op het glas en Mike haalt de vingerafdruk (fingerprint)eraf.

Loop naar de wasbak die rechts van de deur aan de muur hangt. Bekijk hem van dichtbij.
Pak de rubberen handschoenen (rubber gloves).
Combineer in je inventaris de rubber handschoen met de vingerafdruk en Mike maakt een nepvinger (artificial finger).

Verlaat de kamer en ga naar beneden.
Praat met Cathryn. Vertel haar dat de vinger klaar is en dat je de naam hebt van de bewaker die dienst heeft: Michael Nesbitt.
Bernie is er alweer niet en Cathryn vraagt zich af waar hij toch altijd zo dringend naar toe moet.
Mike zegt dat er een boodschap voor Cathryn op het antwoordapparaat staat, waarschijnlijk van haar vader. Cathryn wil het niet horen en gaat naar bed.




4 juli 2009: Inbraak  

CATHRYN - ochtend
De volgende ochtend is Bernie weer terug. Hij zegt dat hij was wezen stappen.
Loop naar de werkruimte en bekijk het projectorscherm.
Cathryn legt de plannen en de werkwijze uit.

Middag - Verlaat het gebouw en Cathryn loopt automatisch naar de studio van de professor.
Ga naar binnen en praat met Robert McBride. Hij zegt dat het tijd is dat ze stoppen met wat ze doen. Het is geen lolletje meer, geen Robin Hood spel. Hij vindt dat ze mensen bedriegen, beliegen en schade toebrengen. Cathryn is het niet met hem eens.
Cathryn vraagt of de professor geld nodig heeft. Hij zegt dat ze beter wat extra's aan Bernie kan geven. Die leende bij hem namelijk 2000 pond om aan zijn ex-vrouw te geven.

Bekijk het portret van Churchill en pak het van de ezel.
Verlaat Robert en ga via de plattegrond terug naar de Loft.

Avond - Ga de Loft in, waar Bernie en Mike al op Cathryn wachten.
Als het tijd is om te vertrekken wenst iedereen elkaar geluk en gaat naar buiten.
Cathryn heeft het vervalste schilderij en de namaaksleutel voor de ondergrondse poort bij zich.
Ga de trap af naar de steiger waar de boot ligt.
Spreek Bernie aan. Cathryn vraagt of hij in geldnood zit. Berhanrd ontkent en zegt dat Cathryn zich nergens mee moet bemoeien. Hij is van zijn gokverslaving af en heeft alleen nog iets met zijn ex-vrouw te regelen. Hij weigert ook te vertellen wat hij elke avond in de stad doet.

Ze vertrekken naar het museum.
Daar aangekomen checkt Cathryn of Mike ook gearriveerd is.
Dan duikt ze de rioolbuis in.

Als ze bij de poort van het museum aankomt, zegt ze dat ze de bewaker van het museum zal bellen om hem af te leiden, zodat Bernhard naar binnen kan.
Gebruik de GSM in je inventaris om de bewaker te bellen.
Daarna haal je de namaaksleutel uit je inventaris en gebruik je hem om de poort te openen.


BERNHARD
Bernhard, die zich al bewaker vermomd heeft, loopt het museum in.
Mike zet de camera's uit.
Loop naar de deur bij de receptie.
Haal de nepvinger tevoorschijn en gebruik hem op het controleplaatje bij de deur en Berhard gaat de controlekamer van het bewakingssysteem in.

Links van de deur zie je een ladekast. Links daarvan staat de grote kast waar de opnames van de camera's gemaakt worden.
Klik op die kast om de kabel los te trekken (seperate recording cable). Alle monitoren krijgen geen signaal meer.
Bernhard vertrekt weer.


CATHRYN
Cathryn staat intussen in de opslagplaats van het museum.
Loop door de deur naar de gang en ga de trap op.
Ga aan de rechterkant de ruimte in waar het schilderij van Chruchill hangt.
Haal het vervalste schilderij uit je inventaris en klik ermee op het origineel. Cathryn verwisselt ze.

Als Cathryn terug is in de rioolruimte, valt achter haar het schilderij van de muur. Het alarm gaat af. Cathryn gaat er snel vandoor.


JACK
Intussen zit Jack in zijn bestelbusje en spreekt een verslag in van zijn bevindingen tot nu toe.
Henston's echtgenote is blij dat Henston dood is, maar heeft een alibi. Ze heeft wat eigendom dat Henston vanwege belastingtechnische redenen op haar naam zette. Toch wil ze het testament aanvechten.
Henston's maitresse is te dom om een moord te plegen.
De dame van het escortbedrijf was niet dol op Henson, maar heeft geen reden om hem te vermoorden, net zo min als de eigenaresse van het alibi-bedrijf.

Jack heeft intussen met de bezorgers van het transportbedrijf ArtTrans gesproken. Ze zagen er ziek uit en eentje van hen had een duur uitziend horloge, waarschijnlijk uit China.

Dan hoort Jack het alarm van het museum afgaan. Hij besluit te gaan kijken wat er aan de hand is. Klik op het gordijn om naar het museum te rijden.

Daar aangekomen spreek je de bewaker aan. Die gelooft niet dat Jack kwam kijken om te helpen en houdt hem onder schot. Als Jack probeert naar zijn auto te lopen om zijn identiteitspenning te halen, wordt hij neergeslagen.




Nieuwe Opdracht  

CATHRYN - Loft
Mike is niet gelukkig met de manier waarop de inbraak verlopen is. Het alarm had nooit mogen afgaan en nu staan ze op de bewakingsvideo's van de parkeerplaats.
Bernard meldt dat hij niet meegaat naar de overdracht van het schilderij aan mr. Odila. Hij heeft een afspraak. Mike ergert zich en vraagt waar Berhard altijd naar toe moet. Cathryn sust het.
Loop naar buiten.


The Big Eye
Stap in de bestelbus en Mike en Cathryn rijden naar het reuzenrad.
Cathryn gaat met mr Odila in het reuzenrad en levert het schilderij af. Zij krijgt niet alleen de rest van het geld, maar tevens het aanbod voor een nieuwe opdracht.
Mr Odila noemt hen idealisten waar hij op kan rekenen en wil dat ze in Parijs in het Louvre een schilderij gaan stelen voor 10 miljoen.
Cathryn accepteert de opdracht, hoewel Mike het daar niet mee eens is.
Ze moeten een portret van George Washington stelen en Mike vraagt zich serieus af, waarom mr Odila daar zoveel geld voor over heeft. Hij vertrouwt het niet.


Loft
Weer aangekomen bij het pakhuis ga je naar binnen. Cathryn verbergt het geld.
Ga naar boven, naar Mike's kamer en spreek hem aan. Cathryn vraag of hij iets voor haar opzoeken op de computer.
Klik op het ijsbeer-icoon om het zoekprogramma te openen.
Typ op je eigen toetsenbord 'Washington' in en bevestig met de enter-toets.
Klik de bovenste link aan.
Klik onderaan de pagina op de link naar de foto's en je ziet het schilderij van George Washington. Mike zet het meteen voor Cathryn op haar USB stick.
Sluit de pc af en neem afscheid van Mike.


Soho Studio
Ga via de plattegrond naar de studio van professor Robert McBride.
Loop naar binnen en spreek Robert aan. Robert zegt dat hij een telefoontje kreeg van Cathryn's vader. Hij maakt zich zorgen en denkt dat Cathryn in de zaken van hele gevaarlijke mensen betrokken is geraakt. Het lijkt erop dat Cathryn's vader weet wat ze doen en dat hij ook iets weet van de opdrachtgever. Cathryn vermoedt dat Tom haar vader iets verteld heeft.
Robert dringt er bij Cathryn op aan om te stoppen, maar Cathryn zegt dat ze net een deal heeft afgesloten. Ze durft hem niet af te zeggen. Ze vertelt Robert dat ze over tien dagen het portret van George Washington moet afleveren.
Robert vindt dat ze met Tom moet bellen om erachter te komen wat hij gezegd heeft en hij is ook van mening dat Cathryn in ieder geval eerst overleg met hem had moeten plegen, voor ze de opdracht aannam.

Haal de USB stick uit je inventaris en stop hem in de projector.
Cathryn laat hem daar zitten en neemt afscheid van Robert.
Loop de deur uit.


Loft
Ga via de plattegrond terug naar de Loft.
Ga naar binnen en loop de trap op naar de keuken, waar Mike op de bank zit.
Praat met Mike. Bernhard is alweer weg, maar hij heeft hem al ingelicht over de opdracht.
Cathryn zegt dat ze meteen de volgende ochtend naar Parijs wil vertrekken. Daar zullen ze dan de planning bespreken. Ze vraagt of Mike voor die tijd de Loft kan ontruimen, ingeval de politie plotseling op de stoep staat.

Loop de trap af.
Gebruik de telefoon bij het antwoordapparaat om Tom op te bellen. Hij heeft wel met Cathryn's vader gesproken, maar hem helemaal niets verteld over waar ze momenteel mee bezig is. Cathryn snauwt hem af en wil hem verder niets vertellen.

Mike komt de trap af, hij heeft het gesprek met Tom gehoord en wil weten wat er aan de hand is. Cathryn zegt dat het alleen maar probemen met haar vader zijn. Mike gelooft het niet.
Berhard komt binnen en vertelt dat hij het geld al naar hun 'goede doel' gebracht heeft.
Cathryn is kwaad dat hij het zomaar uit haar kamer haalde en zonder iets te zeggen wegbracht.

Een poos later is iedereen klaar met pakken, heeft Mike de Loft in orde gemaakt en vertrekken ze gedrieën in de bestelbus.




Jack's onderzoek naar de inbraak  

JACK - voor het museum - nummerplaat
Jack is eindelijk vrijgelaten na uren controleren van zijn identiteit.
Hij is wat nijdig en besluit zijn baas te bellen.

Ga Jack's bestelbus in.
Klik dan in je inventaris op je GSM en bel Jack's baas, Thompson. Die weet uiteraard intussen dat Jack de nacht op het politiebureau doorbracht en vraagt hoe het met de zaak van Henston's dood ervoor staat. Jack zegt dat hij nog niet kan bevestigen dat de dood niet van belang is voor de veiligheid van de USA, hij heeft meer gegevens nodig.

Jack vraagt of hij toestemming kan krijgen om de databank van de CCTV bewakingscamera's te bekijken. Zijn baas vindt dat hij maar moet zeggen wat hij wil zien, dan stuurt hij de gegevens wel per mail.
Jack vraagt om de video's van de parkeerplaats voor het museum van afgelopen nacht ten tijde van de inbraak.

Klik op de computer en klik op het Thunderbolt mailprogramma icoon.
Klik op de onderste regel, het mailtje van Thompsom over de CCTV.
Thompson heeft een foto in de bijlage meegestuurd en eist van Jack dat hij binnen twee dagen een rapport inlevert, waarin de relevantie van deze foto met de Henston zaak wordt uitgelegd.
Klik op de bijlage (attachment) en je ziet een foto van Mike's bestelbusje, mét nummerplaat.
Sluit het mailprogramma.

Klik op het RegPol icoon (registration number search) om de nummerplaatregistratie op te zoeken.
Jack heeft een login toestemming nodig voor de Britse databank.
Bel dus weer met Thompson.
Open daarna je mail weer met het Thunderbolt icoon en lees het laatste mailtje. Jack kan het RegPol programma nu gewoon gebruiken.

Klik vervolgens nogmaals op het RegPol icoon en je ziet een leeg scherm met de nummerplaat.
Jack concludeert dat de nummerplaat vals is, of dat iemand het nummer veranderd heeft.
Klik op het vergrootglaasje naast de nummerplaat.
Klik daarna op een letter/cijfer om hem te veranderen in een letter/cijfer dat er uiterlijk op lijkt en klik aansluitend op het vergrootglaasje.
Doe dit net zo lang tot je een resultaat hebt en het programma geen "Deviance from source data too great" foutmelding meer geeft.

Oplossing:
Verander CR03 PXW in EP08 PXW. Klik op het vergrootglaasje.
Het nummerbord staat geregistreerd op naam van Mike Hensforth.
Jack krijgt het adres erbij en besluit Mike een bezoekje te brengen.
Klik op het gordijn om te vertrekken.


Loft
Bij de Loft aangekomen rammelt Jack aan de deur en roept hij om Mike. De deur is dicht en niemand antwoordt uiteraard.
Bekijk het slot. Het is een gewoon simpel slot.
Open je inventaris en bekijk Jack's paspoort bij zijn politiepenning. Jack haalt een loper (bump key) uit het mapje.
Gebruik de loper op het slot (lock) van de deur en Jack maakt hem open. Ga naar binnen.

Bekijk alles in de werkkamer. Jack ziet niets bijzonders.
Loop de trap op en ga Bernhard's kamer in. Bekijk alles. Op de diploma's aan de muur leest Jack de naam Bernhard Dewaele, afgestudeert in 1989 in Leuven, België. Maar verder kan Jack niets bijzonders vinden.

Ga Mike's kamer in. Jack heeft meteen de indruk dat dit de kamer is van Mike Hensforth.
Pak het visitekaartje (business card) dat aan Mike's computermonitor hangt. Bekijk het in je inventaris. Het is van ene miss Winkler van Megabase.
Bekijk de linker computertafel. Er liggen aanwijzingen op, dat iemand naar Parijs gereisd is.

Ga naar Cathryn's kamer en bekijk hier ook alles. Behalve een verbleekte familiefoto op Cathryn's bureau is hier niets persoonlijks te zien.
Verlaat Cathryn's kamer, ga de trap af en verlaat de Loft weer.

Loop aan de overkant van de straat de trap af naar de steiger waar de boot ligt. Jack denkt dat hij die boot eerder gezien heeft, maar weet niet zo snel meer waar.
Loop de trap weer op en stap in het bestelbusje.

Open je inventaris en gebruik de GSm om Megabase op te bellen. Susan Winkler vertelt dat Mike als freelance voor hun softwarebedrijf werkt. Ze geeft Jack het mobiele telefoonnummer van Mike.

Bel Mike op. het nummer is tijdelijk onbereikbaar.
Bel Thompson op. Jack zegt dat hij het gevoel heeft dat de drie politieke activisten iets met de Henston zaak te maken hebben. Hij vraagt of Thompson de locatie van Mike's mobieltje kan peilen.

Klik op de computr en open je Thunderbolt mailprogramma.
Bekijk het laatste mailtje van Thompson. Mike's mobiele telefoon bevindt zich op dit moment in Parijs, buiten het Musée de Paris.
Jack besluit ook naar Parijs te vliegen.




7 juli 2009 - Parijs - Museum en catacombes  

Musée de Paris
De drie vrienden staan voor het Musée de Paris en overleggen hoe ze de diefstal gaan aanpakken. Mike vertelt dat hij wat vuurwerk heeft meegenomen. 14 juli is in Frankrijk een nationale feestdag waarop vuurwerk wordt afgestoken en hij wil meedoen.
Hij brengt Cathryn en Bernhard op een idee. Ze lopen het museum in.


CATHRYN
Overal hangen camera's.
Bekijk het rek met brochures rechtsvooraan in de gang, naast het standbeeld. Hier staat een complete plattegrond van het museum op, zegt Cathryn.
Ga door de boogdoorgang links van het brochurerek (cellar) en je komt in de keldergang van het museum. Loop naar beneden, verder de gang in. Hier zie je twee camera's rood knipperen.
Haal de stopwatch uit je inventaris en gebruik ze op beide camera's.
Ga terug naar boven, naar de gang waar Mike nog staat.

Haal de stopwatch weer uit je inventaris en gebruik hem op alledrie de camera's die in deze gang hangen.
Loop daarna verder door de gang.

Ga aan de rechterkant de expositieruimte (exhibition area) in.
Mike komt ook aanlopen en wijst Cathryn op de kleine vierkante kastjes die boven de plint en tussen de schilderijen hangen. Het zijn lasers. Mike loopt weer weg om meer informatie over de laserbewaking op te zoeken.
Haal de stopwatch uit je inventaris en gebruik hem op de enen camera die hier hangt. Cathryn zegt dat ze nu alle camera's gehad heeft.
Loop naar het einde van de zaal, waar het portret van George Washington hangt. Bekijk het en loop daarna terug naar de gang.

Loop verder door de gang, naar de volgende dwarsgang.
Hier wordt Cathryn via haar oortje aangesproken door Bernhard. Hij heeft monitorruimte van de beveiliging gevonden, maar hier in Parijs is hij wel bemand. Hij kan niet zomaar naar binnen, maar hij heeft wel gezien dat de kamer een raam heeft.


BERNHARD
Bernhard loopt naar buiten om het raam van buitenaf te bekijken.
Dan schieten een paar kinderen ineens wat vuurwerk af. Het raam gaat open en de man van de beveiliging roept tegen Bernhard dat hij daarmee op moet houden. Het museum gebruikt drukplaten bij het alarmsysteem en die kunnen door het vuurwek afgaan. Op 14 juli zetten ze tijdens het grote vuurwerk, dit alarm tijdelijk af.


CATHRYN
Loop omhoog door de gang naar de volgende expositieruimte.
Als Cathryn hier staat, komt de bewaker die met Bernhard over het vuurwerk sprak, aanlopen. Praat met hem. Hij vertelt dat ze tijdens werkzaamheden aan de funderingen van het museum, nieuwe gangen van de catacombes die onder Parijs lopen, hebben ontdekt.
Ook moppert hij op de franco-amerikaanse expositie, waarvan het schilderij van George Washington deel uitmaakt. Hij vindt dat politiek niet in een museum thuishoort. Gelukkig duurt deze speciale expositie maar van 4-14 juli.
Als de bewaker afscheid genomen heeft, loop je terug naar de ingang van het museum.


MIKE
Mike en Bernhard staan al buiten op Cathryn te wachten. Ze zijn tevreden met de info die ze verzameld hebben, maar willen nog iets meer weten over de catacombes.

Klik op de laptop. Open de Icebear browser en typ op je eigen toetsenbord 'catacombs' in. Bevestig met de enter-toets.
Klik op de bovenste link om meer te lezen over de catacombes onder Parijs.
Een deel van de catacombes is open voor publiek. De ingang is in de Rue Antoinette.


Catacombes - CATHRYN
Loop naar het groene tickethokje achteraan en Cathryn koopt automatisch een ticket en krijgt daar een plattegrond van de catacombes bij.
Ga door de middelste deur naar binnen.

Loop door de gangen tot Cathryn bij een spijlendeur voor een donkere gang komt.
Klik op de spijlendeur en gebruik de zaklamp in je inventaris op de donkere muur. Je ziet wat graffiti. Cathryn denkt dat ze wel via deze gangen in het museum kunnen komen, maar dan moeten ze wel eerst de weg weten. De gangen zijn 300 km lang en de plattegrond die ze bij het entreekaartje kreeg is niets waard.

Na wat heen en weer gepraat besluiten ze dat ze degene die de graffiti van 'Club Electronic' op de muren spoot, een bezoekje moeten brengen.
Mike vindt uit dat deze club feestjes in de catacombes organiseert en dat de politie ze nooit te pakken krijgt, omdat ze heel erg goed de weg kennen in de donkere gangen.
Ondanks Mike'protest dat je nooit zo vroeg op de avond naar een club kunt gaan, vertrekken de drie naar Club Electronic in het St Martin kwartier.


Musée de Paris - JACK
Intussen is Jack voor het museum gearriveerd.
Kijk rond. Natuurlijk is Mike nergesn meer te zien en het museum is gesloten.
Ga de bestelbus in en bel Thompson op. Hij peilt Mike's mobieltje en zegt dat Mike in het St. Martin kwartier is.
Dan onderbreekt Jordan het gesprek. Hij zegt dat Amy Connelli, met wie Jack een afspraak wilde, al sinds de G8 top in Washington vorig jaar, in de gevangenis zit.


Club Electronique
Bij Club Electronique aangekomen, zie de drie vrienden dat er een uitsmijter voor de deur staat. De jongens vinden dat hij eruit ziet als een moordenaar en willen dat Cathryn buiten blijft. Bernhard en Mike, die eruit zien als een onderwijzer en een schooljongen, gaan op de uitsmijter af.

Spreek de uitsmijter aan. Hij wil de twee niet binnen laten. Ook niet als je hem een tweede keer aanspreekt en probeert om te kopen. Hij lacht om de 100 euro die Bernhard hem aanbiedt.
De jongens lopen terug naar Cathryn.
Spreek haar aan en ze zien hoe er drugs verhandeld wordt bij de ingang van de club.
Bernhard krijgt een idee. Hij wil dat Cathryn de politie belt als zij bij de ingang staat.

Bernhard en Mike lopen weer naar de ingang van de club. Spreek de uitsmijter aan.
Cathryn belt en ze horen de sirenes van de politieauto's dichterbij komen. De uitsmijter rent de club in en Bernard en Mike lopen hem achterna.

Midden in de verder lege ruimte staat de eigenaar van de zaak, François. Spreek hem aan.
Na een stug begin, zitten de drie even later aan een tafeltje gezellig te praten.
François heeft dit gebouw, dat vroeger een asielzoekerscentrum was, gekocht en er een goed-lopende club van gemaakt. De bezoekers komen uiteraard pas veel later.
François is een zelf ook een asielzoeker uit Surinawa, die vluchtte voor het regime van dictator Elengi. Toen Elengi het land verliet, omdat de geallieerden de bevolking te hulp kwamen, hebben zijn regeringstroepen nog geprobeerd de bevolking met machetes uit te roeien.

Praat over de catacombes.
François zegt dat zijn medewerkers een goed kaart hebben samengesteld uit gegevens van de nazis en de verzetsgroepen die beide in de oorlog in de catacombes zaten.
Hij legt de kaart op tafel. Ze mogen hem bekijken, maar niet lenen. Hij wil niet dat ze met zijn kaart illegale of gevaarlijke dingen gaan doen. Er ligt namelijk nog munitie uit de 2de wereldoorlog en als die onploft, dan storten de huizen erboven in.
Als François wegloopt om zijn uitsmijter te gebieden de drugs door het toilet te spoelen, haal je de GSM van Mike uit je inventaris en maak je een foto van de plattegrond.

Als François terugkomt neem je afscheid.
Verlaat de club weer. Bij de ingang ontmoeten ze de uitsmijter weer, die prompt ruzie met hen zoekt.
Terug in de bestlebus met Cathryn, besluiten ze de catacombus nog een keer te bezoeken, maar deze keer met een goede plattegrond.


JACK
Jack arriveert ook bij de club.
Spreek de uitsmijter aan. Als Jack naar binnen wil en doet alsof hij een goede vriend is van Mike, geeft de uitsmijter hem een boodschap voor Mike mee.




8 juli 2009 - In de catacombes  

CATHRYN
Nu ze een goed plattegrond hebben, gaan Cathryn, Bernhard en Mike de catacombes in om een doorgang naar het museum te zoeken. Cathryn loopt alleen verder.

Loop tot aan het zuiltje waar een stenen schaal op staat. Loop erlangs en je bent bij de spijlendeur voor de donkere gang.
Combineer in je inventaris de kaart van François met de toeristenkaart tot een goede catacombekaart.
Klik dan op de spijlenpoort en Cathryn loop het gangenstelsel in.

Je catacombekaart staat nu links onderaan in het icoon in je scherm. Klik erop en je ziet de layout van het gangenstelsel. Midden onderaan is de ingang en linksbovenaan is het museum, waar je naar toe moet.

Volg de tunnel naar links en omhoog (passage system) tot je een bovenaanzicht krijgt en Cathryn op een viersprong staat. Dit is de ingang op de kaart.

Volg dan, vanuit het standpunt van Cathryn gezien !!! de volgende route:
Rechtdoor - rechtdoor - links - rechts - rechtdoor - links - rechtdoor - rechts - rechtdoor - rechtdoor.

Je ziet de gang nu weer vanuit normaal perspectief.
Volg de gang en Cathryn arriveert voor een massieve granieten muur. Aan de andere kant is het museum. Hoe moeten ze daar doorheen komen?

Herinner je dat François vertelde dat het verzet hier wapens en munitie opgeslagen heeft. Die zou je goed kunnen gebruiken bij die granieten muur. Op de plattegrond is dit de kamer rechtsboven in je scherm.

Klik op het kaarticoon linksonderaan in je scherm. Je ziet dat het museum nu ook blauw aangetekend is.
Klik op de plattegrond midden onder op het blauwe ingang-icoon en je staat er in een oogwenk.
Loop weer door de gang naar de eerste viersprong met het bovenaanzicht.
Volg dan de route: Rechtdoor - rechtdoor - rechts - links - rechts - links - links - rechts.

Cathryn arriveert in een donker kamer en je perspectief is weer normaal.
Maak in je inventaris de zaklamp aan.
Schijn naar de rechterachterhoek van de kamer. Zoek links van de houten steunbalk naar de lichtknop. (Gebruik je spatietoets om de juiste plek te vinden).
Maak het licht aan en Cathryn ziet meer dan voldoende granaten, die ze kunnen gebruiken om de muur op te blazen.

Cathryn gaat terug naar de straat voor de ingang van de catacombes en vertelt haar plan van aanpak aan de jongens.
Ze spreken af dat Bernhard terug gaat naar London om het vervalste portret op te halen.
Stap in de bestelbus.




13 juli 2009 - Diefstal  

Voor het museum
Cathryn en Mike staan voor het museum op Bernahrd te wachten.
Als hij arriveert, vertelt hij dat hij de indruk had dat er iemand in de Loft geweest was. Er waren wat dingen verschoven, maar zo te zien niets weg.
Mike noemt hem paranoide en Cathryn beslist dat ze er wel na het karwei naar zullen kijken.


Catacombes - CATHRYN
Mike blijft bij de bestelbus en Cathryn en Bernhard gaan de catacombes in. Bernhard gaat op weg naar de opslagkamer met de granaten.

Klik op de catacombekaart op de plek waar de muur bij het museum staat. Loop verder door de gang naar de muur.
Cathryn moet hier de beste plek zoeken om gaten voor de granaten te boren.
Maak in je inventaris de zaklamp aan en Cathryn zet hem op de grond.

Gebruik je spatietoets om de locatie van een aantal gaten te vinden. Bekijk de gaten. Cathryn klopt op de muur en zal aangeven of het goed klinkt. Ze markeert meteen de plaats voor het gat.
Na drie markeringen zegt ze dat het voldoende is.


BERNHARD
Bernhard staat in de opslagplaats.
Loop naar de werkbank achterin de ruimte. Linksachter op de werkbank vind je een koevoet (crowbar).
Kijk naar de metalen kist met ammunitie, links van de werkbank. Gebruik de koevoet om hem open te breken. Berhard haalt er automatisch een granaat (grenade) uit.

Haal de granaat uit je inventaris en zet hem in de bankschroef (vice) op de werkbank.
Haal de moersleutel (pipe wrench) uit je inventaris en gebruik hem op de granaat. Bernhard schroeft de kop van de granaat af en stop de geopende granaat weer in zijn inventaris.

Loop naar de andere kant van de ruimte, waar je een paar metalen buizen (metal pipes) op een tafel ziet liggen. Raap ze op.
Combineer in je inventaris de metalen buis met de geopende granaat.
Nadat Bernhard dit automatisch nog twee keer gedaan heeft, gaat hij naar Cathryn.


CATHRYN
Haal de boormachine (drill) uit je inventaris en gebruik hem op het boorgat (drilling location) midden in de muur. Gebruik zo nodig je spatietoets voor de locatie.
Cathryn boort de drie gaten.

Boven de grond begint het grote feestvuurwerk.
Berhard komt aanlopen en stopt de explosieven in de gaten.
De muur stort in.

Loop door het gat het museum in.
Loop de trap op en ga in de gang naar rechts, waar de zaal met het George Washington portret is. Nu is het tijd voor Mike om iets aan de lasers te doen.


MIKE
Klik op het scherm van de laptop.
Klik op het 'laser dial'-icoon.
Mike ziet nu de laserstralen kriskras door de zaal schieten. Cathryn ziet ze niet en kan ze zo niet ontwijken.

De bedoeling is dat je de richting van de stralen zo instelt, dat elke laser rechtdoor naar het punt aan de overkant schijnt. Dat geeft Cathryn de mogelijkheid om eroverheen of onderdoor te stappen.

Klik op de rode letters om ze te veranderen. Aan elke kant moet in ieder geval ABCD staan. Twee knoppen zijn kruislings verbonden.
Duw op de 'assign'knop om te controleren of het goed is. Er zijn meerdere oplossingen.

Als je er niet uitkomt, kun je na een poosje de puzzel overslaan met de Disconnect-knop.


BERNHARD
Bernhard staat inmiddels buiten de ingang van het museum.
Ga links van de ingang onder het raam staan waar de bewaker eerder was om Bernhard tot de orde te roepen. Klik op het raam om het van dichtbij te zien.
Combineer in je inventaris de aansteker met het vuurwerk. Gebruik het aangestoken vuurwerk op het raam.


CATHRYN
Haal de rol met de vervalsing uit je inventaris en klik ermee op het portret van George Washington aan de muur. Cathryn verwisselt de portretten.

Verlaat het museum via de catacombes.
Als iedereen in het bestelbusje zit, vertrekken ze naar London.




15 juli 2009 - London - Weer een dode  

London - Loft - CATHRYN
De drie arriveren bij de Loft.
Ze gaan naar binnen en controleren hun kamers, om te zien of Bernhard gelijk had en er iemand binnen geweest was.
Cathryn ziet niets vreemds, maar Mike ontdekt dat het visitekaartje van Megabase weg is.
Vervolgens ontdekken ze samen dat Bernhard er vandoor is met zijn bagage. Cathryn wil hem opbellen en Mike adviseert om dat niet met haar mobieltje te doen.

Loop de trap af naar de werkkamer en gebruik de telefoon om Bernhard op te bellen. Cathryn krijgt alleen zijn voicemail en spreekt het verzoek in hen op te bellen.
Ze wachten een paar uur, maar horen niets van Bernhard.

Mike heeft intussen in de krant gelezen dat de "Huizen, geen Bommen" groepering die zij financieel zouden steunen, failliet en opgeheven is. Zij kregen dus nooit het geld van de schilderijenroof, zoals Berhard vertelde. Mike is er nu zeker van dat Bernhard er gewoon met hun geld vandoor is.

Mike heeft verder nog gelezen dat de Eerste Minister ook plotseling dood in zijn kantoor werd gevonden. Er staat een foto bij van zijn kantoor en hij vraagt Cathryn daarnaar te kijken. Er klopt iets niet aan, zegt hij.
Raap de krant op van de hoek van de tafel. Lees de artikelen.
Cathryn besluit om te stoppen met hun werk.
Maar eerst moet de afspraak met mr Odilla nog nagekomen worden.

De telefoon gaat. Cathryn denkt dat het Bernhard is en neemt op.
Het is echter haar vader, die met haar wil praten, maar niet over de telefoon. Hij heeft een paar jaar geleden iets verkocht waar hij nu spijt van heeft en hij is bang dat Cathryn hierdoor nu in de problemen is gekomen.
Cathryn wil zijn verhaal niet horen en hangt op.

Bernhard en Cathryn verlaten de Loft, terwijl Cathryn's vader nog op het antwoordapparaat inspreekt dat ze in groot gevaar verkeert.
Stap in de bestelauto om naar de ontmoetingsplaats met Odilla te gaan.


Parijs - JACK
Jack heeft intussen in Parijs een paar dagen in het ziekenhuis gelegen, na zijn aanvaring met de uitsmijter.
Gelukkig vindt hij wel zijn auto weer terug waar hij stond. Stap in.

Jack rijdt naar het museum, waar hij bewaker Duval weet te overtuigen dat hij de zaak ter plekke moet onderzoeken. Loop achter hem aan het museum in.

Spreek Duval aan en hij wijst Jack de kapotte muur in de kelders aan.
Praat verder en Duval vertelt over de jonge vrouw die in de kelders was geïnteresseerd en over de Belgische toerist met wie hij over het vuurwerk en het alarmsysteem praatte.
Jack weet genoeg.

Verlaat de kelders en loop naar de expositiezaal met het portret van Washington. Bekijk het portret. Verlaat daarna het museum.

Stap in de bestelbus en bel Thompson op.
Thompson is kwaad dat Jack een week niets van zich liet horen, geen resultaten heeft en in Parijs zat, terwijl in London weer een minister vermoord werd.
Jack wordt van de zaak afgehaald en over 24 uur vervangen door collega Frazier.
Jack weet te bedingen dat hij tot die tijd de peilingen van Mike's mobieltje krijgt.

Gebruik daarna je telefoon om Bellicoe te bellen en hem op de hoogte te brengen van je vervanging. Bellicoe zegt nog dat er geen vreemde resultaten zijn van het onderzoek van het schilderij.
Klik op het gordijn om naar London te vertrekken.


London - CATHRYN
Cathryn en Mike arriveren bij het reuzenrad.
Cathryn gaat met mr Odilla naar boven. Ze geeft hem het schilderij en zegt dat ze niet meer voor hem wil werken. Ze heeft wel een paar vragen. Ze vindt het namelijk nogal verdacht dat er twee ministers sterven die beide een portret in hun kamer hebben, dat ze uitleenden voor een expositie. Dezelfde portretten die zij gestolen heeft.

Odylla wil Cathryn doden, hij heeft haar niet meer nodig.
Mike weet op het nippertje het reuzenrad in beweging te brengen, waardoor Cathryn de kans krijgt te ontsnappen.
Als Mike dreigt neergeslagen te worden door Odilla's mannetje, komt ineens Jack tussenbeide.

Mike en Cathryn gaan naar Roberts studio en ontdekken dat hij is ontvoerd door Odilla's mannen. Als vervalser is hij de enige die ze kunnen gebruiken.
Dan verschijnt Jack ineens weer en wil beiden arresteren.
Dit wordt voorkomen door een ploseling opduikende Bernhard, die Jack neermept.

Bernhard zegt dat ze onmiddellijk hier vandaan moeten.
Doorzoek Jack en Cathryn vindt de sleutel van Jack's bestelbus. Stel hem, ga naar buiten en stap in de bestelbus.

Op de parkeerplaats van het vliegveld, legt Bernhard het een en ander uit.
Hij had gokschulden en heeft daarom een paar "karweitjes" opgeknapt voor Odilla. Zo heeft hij hem onder andere en sleutel voor Robert's studio bezorgt. Hij dacht dat Odylla alleen geïnteresseerd was in enkele van Robert's vervalsingen.
Hij kreeg echter nooit betaald van Odilla en is er daarom met het geld van de groep vandoor gegaan.

Cathryn wil in ieder geval op zoek naar Robert. Ze vraagt of Mike de bestelbus van Jack doorzoekt. Misschien dat ze daar informatie vinden.
Mike ontdekt dat de twee dode ministers een groot aandeel hadden in de val van dictator Elengi. Elengi heeft gezworen wraak te nemen op de ministers. Hij zit nu in ballingschap op een eiland in de Stille Zuidzee.
Cathryn weet dat Odilla voor Elengi werkt en ze is er dan ook van overtuigd dat ze Robert naar dat eiland gebracht hebben.

De drie vliegen naar Tahiti, vanwaar Cathryn alleen per boot naar het eiland gaat als toerist, om onderzoek te doen.




19 juli 2009 - Zuidzee eiland - Onderzoek  

Aangekomen op het prachtige eiland, loop je rechts. Hier wordt Cathryn tegengehouden door een soldaat die naar haar paspoort vraagt. Hij vertelt dat Groot Brittanniën een vijand van de staat is en dat Britse onderdanen niet welkom zijn. Cathryn mag maximaal drie dagen op het eiland blijven en mag niet filmen of fotograferen of na de avondklok op straat lopen.
Vraag de soldaat hoe laat de avondklok (curfew) begint. Precies om 22.00 uur, zegt hij.

Loop rechts van de soldaat de trappen op. Hier zie je een wachttoren en vlak ernaast twee benzinepompen. Aan de overkant een kleine, volle tankauto. Volgens Cathryn stinkt het hier vreselijk naar benzine.

ga de trappen wer af en loop omhoog, richting dorpje.
Op de volgende straathoek staat alweer een soldaat bij een slagboom. Ga hier links langs de slagboom en je arriveert bij stevige ijzeren poort, voor een hele grote villa, die omgeven is met hekwerk en prikkeldraad. Voor de poort staat weer een soldaat. Waarschijnlijk woont dictator Elengi hier.

Loop terug richting eerste soldaat.
Cathryn belt Mike op en brengt hem op de hoogte van de toestand hier.
Cathryn wil nog wat meer rondkijken en hoopt maar dat ze Odilla niet tegenkomt.

Even later is het avond.
Loop naar links, naar het strand.
Praat hier met de man die voor een paar kratjes zit en naar de zee staart. Hij heet Alfred, is een visser en heeft een aantal jaren voor de Amerikanen gewerkt die een militaire basis op Ascension hadden. Hij legde mijnen in de wateren voor de kust.

Dit eiland is zijn thuis, maar hij is niet vrij. Elengi heeft de eilanden veroverd en iedereen die tegenstand bood vermoord. Hij schilderde de muren van zijn villa met hun bloed.
Elengi heeft de wateren rond de eilanden vol mijnen laten leggen. Cathryn kan niet meevaren met de visser op zijn boot, omdat ze dan de ligging van de mijnen zou leren kennen en dan zouden zij en de visser vermoord worden door Elengi.

Loop terug richtng dorp en Cathryn wordt weer staande gehouden door de soldaat. Over twintig minuten begint de avondklok en hij wil weten of Cathryn onderdak heeft. Ze mag namelijk niet op het strand slapen, zoals ze van plan is. Hij geeft har eht advies aan een visser te vrggen of hij een kamer te huur heeft.
Er komt een onbekende man aanlopen, die duidelijk gezag heeft. Hij zegt tegen de soldaat hij voor Cathryn een beetje soepel met de avondklok moet omgaan en bied haar zelfs aan voor onderdak te zorgen. Cathryn slaat het af.
Als Cathryn aan de soldaat vraagt wie die man is, krijgt ze geen antwoord.

Loop naar het strand en praat met Alfred, de visser. Hij wil Cathryn wel onderdak geven en zelfs gratis. Cathryn wil nog een telefoontje plegen en Alfred loopt alvast naar zijn huis om alles in orde te maken.

Bel Mike op. Hij en Bernhard hebben nog niet veel geluk met het vinden van een boot. Cathryn waarschuwt ze voor de mijnen die hier gelegd zijn.
Nu ze meer over Elengi gehoord heeft en het regime op het eiland zag, twijfelt ze eraan of Robert McBride nog leeft. Maar ze wil het nog niet zo snel opgeven.
De soldaat komt Cathryn waarschuwen.
Loop richting dorp.




20 juli 2009 - Elengi  

Ochtend
De volgende ochtend zit Alfred voor zijn huis en Cathryn bedankt hem voor de informatieve avond. Alfred heeft haar het een en ander over de mijnen verteld.


Middag
Loop naar het strand. Cathryn ziet hoe de soldaat heen en weer patrouilleert. Ze wol gebruik maken van de keren dat hij niet in zicht is.
Loop naar de plek waar Alfred de vorige avond zat en raap daar de contactmijn op, die links van de houten ton het zand ligt.

Loop richting dorp en ga de trappen naar de wachttoren op, als de soldaat op zijn ronde is.
Links van de benzinepompen zie je een plas benzine (pool of petrol). Leg hier de contactmijn in.
Cathryn wil Afred vragen hoe ze hem kan laten ontploffen als Mike en Bernhard ie avond arriveren. Loop dus de trappen weer af en naar rechts, naar het dorp.


Avond - Villa
Die avond treft Cathryn de aardige vreemdeling weer. Ze maken een gezellig praatje en de man nodigt Cathryn uit op een diner in zijn huis.
Cathryn accepteert en ze lopen samen naar de villa! De vreemdeling is dictaror Elengi!

De villa is prachtig ingericht en Cathryn krijgt toestemming rond te kijken.
Bekijk de wenteltrap waar Cathryn voor staat nadat Elengi op de bank ging zitten. de trap leidt naar een helicopterplatform.
Elengi zegt dat hij vele vijanden heeft, maar dat het niet zijn keus was. Ze kwamen op hem af. Als hij vrede wil, zal hij zijn vijanden moeten overwinnen. Hij vraagt of Cathryn een probleem heeft, nu ze weet wie hij is. Cathryn ontkent.

Na dit gesprekje kijk je naar de plattegrond die op de achtergrond naast het raam aan de wand hangt. Het is een oude kaart van het eiland, waar Elengi later de positie van de mijnen in zee heeft aangegeven, ingeval hij zelf per boot moet vluchten.
Hij zegt dat hij de mijnen heeft laten plaatsen, omdat hij niet 's morgens wil wakker worden met een Amerikaanse of Britse leger op het strand. Per slot zitten die achter hem aan.

Loop naar de linkerkant van de kamer, voorbij de boom.
Hier zie je een mooi gekleurd gordijn. Klik erop en Cathryn bewondert het gordijn en vraag wat erachter ligt. Elengi wil het haar misschien na het eten wel laten zien. Hij spreekt lovende woorden over Cathryn's oprechte interesse.
Ze gaan aan tafel.

Praat met Elengi. Hij vertelt over zijn kunstcollectie. Eerst verzamelde hij wat hem aansprak. Maar nu hij begrijpt dat elk schilderij ook de ziel bevat van de eigenaar, zamelt hij op een andere manier en met een ander doel.
Elengi vertelt ook over zijn land Surinawa. Hoe de Britten het koloniseerden en de bevolking onderdrukten. Ze kwamen in opstand, gooiden de Britten eruit en werkten zelf aan de opbouw van hun land.
Toen het eiland welvarender werd, kwamen de Britten en Amerikanen terug, in de vorm van mijncoöperaties om het goud en het uranium te halen. Elengi vreesde dat de hele ellende van het koloniale tijdperk weer opnieuw begon en bond de strijd aan met de coöperaties. Het eiland wilde zelfstandig blijven. Hij is moeten vluchten, maar wil voor zijn idealen blijven vechten.
Elengi had een echtgenote en dochter. Hij ziet ze al jaren niet meer, ze hebben zich tegen hem gekeerd. Hij vertelt ook dat hij een wapenhandelaar kent, wiens dochter ook niets meer met haar vader te maken wil hebben. Hij heeft hem geadviseerd haar te vergeten. Cathryn begrijpt dat Elengi over haar vader spreekt en wordt ietwat nerveus.


Schilderijen
Na het eten wil Elengi zijn schilderijenverzameling laten zien.
Klik op het gordijn en ze gaan naar een ruimte, uitgehakt in de vulkanische rotsen. Aan de rechterkant is een dikke glazen wand waardoorheen je in de vulkaan kijkt.
Cathryn bekijkt de schilderijen en Elengi vraagt of ze de overeenkomst in deze zo verschillende schilderijen kan ontdekken.
Het is de dood. Niet alleen de schilders zijn dood, maar ook de vroegere eigenaren. Het waren de vijanden van Elengi en ze zijn dankzij de schilderijen een pijnlijke dood gestorven. Hij verzamelt schilderijen van zijn dode vijanden, omdat een deel van hun ziel erin zit.

Elengi gaat naar bed. Cathryn kan in de kamer van zijn dochter overnachten. Ze blijft nog even bij de schilderijen.


Celdeur
Cathryn vraagt zich af waar Robert kan zijn.
Bekijk de schilderijen en de glazen wand en loop dan naar rechtsonder.
Je ziet een stevige metalen deur met een draaiwiel. Probeer de deur te openen. Dat lukt niet. Probeer het nog een keer en Cathryn zegt dat ze Elengi met een afstandbediening op de bank zag zitten.

Loop terug naar links en dan verder naar links om naar de eetkamer te gaan.
Ga hier naar rechts tot voorbij de wenteltrap.
Nu kun je de afstandbediening voor de deur (door opening transmitter) van de salontafel voor de bank pakken.

Loop terug naar de metalen deur bij de schilderijencollectie.
Gebruik de afstandsbediening terwijl je voor de metalen deur staat en hij gaat open.


Robert en Jack
Ga door de deur en Cathryn hoort iemand om hulp roepen.
Ga naar de celdeuren aan de linkerkant en onderzoek (vergrootglas-icoon) de deur.
Robert en Jack zitten samen in deze cel!
Bekijk het controlepaneel rechts van de deur. Draai aan het linker wiel en je hoort een klik.
Bekijk de deur en maak hem open.

Jack Stern vertelt dat Elengi de vervalste schilderijen voorziet van bolletjes met zeer radioactieve plutonium. De bolletjes lossen na 48 op, het plutonium komt vrij en doodt de eigenaar van het schilderij.
Robert zegt dat Elengi hem daar wil houden om nog meer schilderijen te vervalsen en dan van andere dieven gebruik wil maken.
Cathryn vertelt over de bom bij de benzinepomp en over de mijnen in zee en de helicopter op het dak.
Jack eist het mobieltje van Cathryn, maar zij geeft het niet af. Ze wil Mike bellen.


Ontsnappen
Loop naar de huiskamer en ga naar de kaart naast het raam, waar Elengi de positie van de mijnen op aantekende.
Klik op de kaart en bel Mike op. Cathryn vertelt Mike hoe hij langs de mijnen kan varen en vertelt hem dat hij zijn mobieltje bij de benzinepomp moet achterlaten en daarna naar de villa moet komen.


MIKE
Als Mike en Bernhard op het eiland gearriveerd zijn, loop je richting dorp en dan de trappen op naar de benzinepompen.
Haal je mobieltje uit de inventaris en leg hem links van de pomp bij de mijn in de plas benzine.
Loop dan weg en Mike gaat automatisch naar de poort voor de villa. Ga door de openstaande poort naar de villa.


JACK
Loop naar links, naar de rest van de groep ......................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.