ZAK MCKRACKEN: Between Time and Space


Walkthrough door Yvonne © 2020 www.adventurespel.nl

Uitgever: Artificial Hair Bros / 2008, 2015
Ontwerper: Artificial Hair Bros

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening en intro,
Vliegtuig,
Zaks woning,
Kapper en kantoor,
Vliegen en Honolulu,
Mexico,
Parijs 1, Mexico, Noordpool, Honolulu,
Parijs 2, Schotland, San Francisco,
Zürich,
Caponians,
Tijdreizen,
Annies uitnodiging.

Spelbediening en intro  

Start het spel en je komt in het hoofdmenu.
Daar kun je een nieuw spel starten (start game), een opgeslagen spel laden (load game), de instellingen voor muziek, geluid, spraak en movie wijzigen en uit de talen Duits, Engels en Frans kiezen (settings). Verder kun je er de credits zien.
Bij O:I kun je een aankondiging zien van een nieuw adventure van Zak McKracken (The mystery of Oak Island) waaraan nog gewerkt wordt.
Met Quit kun je het spel beëindigen.
Met website of f(acebook) kom je op de website terecht of op een pagina op facebook.

Start het spel en je ziet eerst de credits, waarna het spel begint.
De spelbediening komt op het scherm te staan.
Met de spatiebalk zie je de hotspots.
Met F5 kun je je spel saven. Je kunt daarvoor ook op Escape drukken. Je kunt dan ook het geluid bijstellen en het spel beëindigen. Als je je spel opslaat, klik je op een vakje en daarna op save game.

Zak is in een vliegtuig als verstekeling.
Er zal een controle zijn op verstekelingen, dus moet hij zich onvindbaar maken.
De bediening komt op het scherm te staan:
Klik kort met de linker muisknop om een aangegeven voorwerp of persoon te bekijken of om voorwerpen in de inventaris met elkaar te combineren.
Hou de linker muisknop ingedrukt om iets met een voorwerp te doen.
Klik kort met de rechter muisknop om voorwerpen en spullen uit de inventaris goed te bekijken.
Met Escape kom je in het hoofdmenu terecht, F5 slaat spellen op en met F8 kun je het geluid bedienen.
Met de spatiebalk krijg je tips te zien. Dat zijn hotspots, geen aanwijzingen hoe je een probleem moet oplossen.
Start het spel.


Vliegtuig  

Zak gaat ongezien een vliegtuig in.
Haal het zeildoek (tarp) van de doos die het dichtst bij de raampjes staat.
Zak heeft verder een koffiekop (coffee cup) met sterke koffiedrap in zijn inventaris en een geel krijtje (yellow crayon).
Open de doos uiterst links vooraan en haal er de vaseline (petroleum jelly) uit.

Pak uit de rommel op het aanrecht boven de kastdeurtjes een werkende zekering (fuse) weg.
Open het rechter kastdeurtje en pak er de hendel (lever) vandaan.
Doe de hendel in het mechanisme van het luik.
Als je de hendel wilt gebruiken, blijkt die vast te zitten. Doe vaseline in het bedieningssysteem en de hendel is te bewegen tot er een stop doorslaat.

Er wordt een mededeling gedaan: de controleurs gaan de opslagruimte onderzoeken.
Open de stoppenkast en stop er de zekering in. Het luik gaat open.
Probeer door het luik heen te gaan, maar het is te diep.
Gebruik de lap en Zak maakt er een parachuutje van.
Ga door het luik en Zak wordt neergeslagen.

Zak wordt wakker in zijn eigen bed en denkt dat de Scolarians, goedgezinde aliens, hem een boodschap stuurden door middel van een droom. Hij vindt het wel vreemd dat hij een bult op zijn hoofd heeft.
Hij wil weten hoe hij in het vliegtuig terecht kwam.

NB: Nu kun je kiezen of je een makkelijke of een moeilijker versie wilt spelen door op een van de tekeningen te klikken.
In deze walkthrough is voor de makkelijke versie (wimpy) gekozen.


Zaks woning  

Zak pakt zijn logboek (diary) van de boekenplank en heeft zijn eerste aantekening gemaakt.
Hou de linker muisknop ingedrukt om het dagboek te lezen.
Zak kan zich niet herinneren wat hij in het vliegtuig deed, maar denkt dat de Caponians, slechtgezinde aliens, ermee te maken hebben.

Open het middelste laatje van het nachtkastje en kijk er in.
Zak vindt het te donker, doe dus het licht aan. Helaas is de gloeilamp kapot.
Pak de kapotte gloeilamp (broken light bulb).

Open de deur en ga de huiskamer in.
Open het voetengedeelte van de bank en Zak vindt een botermesje (butter knife).
Bekijk het en Zak zegt dat het zo bot is dat het op een lepel lijkt.
Smeer jam aan het mesje.
Zak bedenkt een aantal mogelijkheden voor dat mesje (slathered butter knife).

Open het sleutelkastje naast de deur en pak er het postbussleuteltje (mailbox key) uit.
Bekijk het briefje op de koelkast, maar Zak weet niet meer van wie dat nummer, 1138, is.
In de ijskast zit niets van belang en Zak wil niet telefoneren.

Open de deur en ga naar buiten.
In de tussentijd zie je een scène van een soort tempel met hiërogliefen aan de muren. Uit de top komt een lichtstraal.

Als Zak buiten is, wil hij Annie bezoeken die hem zou kunnen helpen.
Ga de trap op en Zak merkt dat Annie er niet is.

Open met het sleuteltje de postbus en Zak vindt een ansichtkaart (postcard) van haar uit Waikiki.
Annie blijkt er op huwelijksreis te zijn met een zekere Jacques.

Lees het dagboek.
Zak zal naar Honolulu moeten gaan om Annie te spreken, schrijft hij daar.
De busdienst is opgeheven en naar plaatsen lopen is te ver voor Zak.
Ga de kapperszaak in.


Kapper en kantoor  

Kapper
Stanislav, de kapper probeert Zak een pruik aan te praten, maar dat wil Zak niet.
Praat met Stanislav.
Praat eventueel met de schedel in de nis.
Pak de gloeilamp (working bulb) weg en een tijdschrift (barber's magazine) van het tafeltje. Bekijk het. Er staat een telefoonnummer in van een taxibedrijf.
Pak de haak (hook) van de kleerhanger af, ga de zaak uit.

Bel drie keer aan bij de bakker.
Iemand vuurt een salvo kogels af, maar Zak schuilt in het portiek en wordt niet geraakt.
Kort erna blijkt dat er geen kogelhulzen liggen, maar snippers koekjes. Zak raapt ze vanzelf op en heeft nu een koekmengsel (cookie mush) bij zich.


Zaks woning
Ga Zaks huis in.
Loop naar de slaapkamer en zet de goede lamp in het armatuur.
Je ziet in de tussentijd twee Caponians praten over hun project. Er staat geen geschreven tekst bij.

Trek aan het koord van de lamp en onderzoek de laatjes van het nachtkastje.
Zak vindt een kaartspel in de bovenste la. Bekijk het spel in de inventaris en Zak vindt zijn pinpas (CashCard) tussen de kaarten.

Ga naar de woonkamer en gebruik de telefoon. Zak belt het taxibedrijf en heeft wat moeite een bijbehorende escortdame af te slaan.

Ga naar buiten en gebruik de taxi. Kies Zaks kantoor (the National Infiltrator).
In de tussentijd zie je weer wat Caponians die niet voldoende energie hadden om Zaks kantoor volledig op te blazen. De King over wie ze praten en die langskomt, ziet eruit als Elvis Presley.


The National Infiltrator
Ga het kantoor in.
Links zit Jerry aan een bureau, knipsels uit de krant te halen met een scherp mesje.
Praat met Debbie aan het andere bureautje.

Praat dan met Jerry. Hij wil zijn mes niet aan Zak geven.
Ruil het mes (titan cutter knife) om met het botermesje, als Jerry zijn mesje neerlegt. Jerry denkt dat zijn mes onder het bloed zit en vertrekt. Ook al is Jerry in zijn verleden chirurg geweest, hij kan niet tegen bloed.
Zak heeft het botermesje niet meer nodig.

       

Pak de aansteker (lighter) van het kastje en doorzoek de prullenbak. Zak pakt er een prop papier (balled-up newspaper clipping) uit.
Bekijk het papier. Links staan de artikelen over haarmode genoemd en het hoofdartikel gaat over vermiste archeologen die een Mexicaanse piramide onderzochten.
Rechts staat een artikel over de Golden Gate Bridge die zal worden vervangen door een veerdienst.

Zak wil naar Mexico.
Hij heeft iets in zijn dagboek geschreven. Lees het dagboek.
Pak de vissenkom (Sushi in fish bowl) en ga het kantoor uit.


Vliegveld San Francisco
Open de taxi en kies als bestemming het vliegveld.
Duw het kussen opzij van het linker bankje op het vliegveld.
Pak het cassettebandje (audio tape) op en bekijk het. De tape is gebroken.

Gebruik de terminal.
Als je op next of previous klikt, kun je de plaatsen zien waar Zak naartoe kan vliegen: Honolulu en Mexico.
Koop (buy) een kaartje voor Waikiki in Honolulu en ga de deur links door.


Vliegen en Honolulu  

Stewardess
Even later zit Zak in het vliegtuig.
Hij krijgt geen koffie van de stewardess en schrijft daarover in zijn dagboek. Lees het. Zak wil haar schrik aanjagen door zich als een geest voor te doen, zoals hij ook in een eerder spel deed.
Zak heeft wel een bakje pinda's (peanuts) gekregen.

Bekijk de passagiers.
De man voor hem, zie je in close-up. Trek aan zijn baard en er komt een nummer onder vandaan.
De baard is vals, het nummer is 1138. Dat nummer stond ook op Zaks koelkast.

       

Bekijk de aktetas van deze man en open de tas met code 1138.
In de tas zit iets wat licht geeft. Pak de fluorescerende stof (fluorescing substance) uit de tas.

Praat met de passagier op de tweede rij en daarna met de andere passagiers.
Zak weet nu alleen dat de man met het hoedje diarree heeft en de man op de achterste stoel verzekeringen verkoopt.
Verder hebben de passagiers niets bijzonders te vertellen.

Open de opbergvakjes.
Pak uit een van de vakjes een deken (white blanket) weg. De deken heeft geen vaste plaats.
De andere vakjes zijn leeg.

In de cabine bij de stewardess kan Zak geen koffie pakken, wel is de magnetron te gebruiken.
Blindeer alle raampjes. De oude vrouw vindt dat niet goed.

Ga het toilet in en Zak haalt het deksel van de wc-pot. De stewardess komt eraan en zegt dat het toilet anders werkt. Ze geeft Zak een ouderwetse po (chamber pot).
Ga de wc uit en praat met de stewardess. Zak zegt dat hij niet kan slapen, omdat het zo licht is en zij geeft hem een slaappil (sleeping pill).

Verpulver de slaappil (push-pull) tot poeder.
Ga met de oude vrouw praten (You look like you could use some rest. I have something to help you sleep.) Ze is niet moe.
Meng het slaapmiddel met de pinda's en geef die aan haar. Even later is de vrouw in slaap.

Blindeer haar raam en doe ook de andere ramen dicht.
Ga de wc in. Doe het fluorescerende goedje over de deken. Die geeft nu licht af.
Gebruik de deken en Zak loopt naar voren om de stewardess te laten schrikken. Ze valt flauw en Zak drinkt een kopje koffie.
Even later staat Zak in de luchthaven van Honolulu.


Honolulu
Pak de krant (newspaper) op het tafeltje met de bloemen en bekijk hem.
Je leest iets over een band en dat kippen na het horen ervan meer eieren gaan leggen.
Er staat ook een artikeltje in over een koekjes-eetwedstrijd, waar een enorm groot koekje als een wig werkte bij een deelnemer en zijn kaken op slot zette.
Beide artikelen zijn een hint voor latere puzzels in een padvinderskamp.
Verder is er een artikeltje over exclusieve stranden, waar de gasten afgeschermd worden van de omgeving.
Ga naar buiten.

Zak gaat per taxi naar het Waikikistrand toe.
Loop in de richting van de zee en de strandwacht houdt je tegen. Je moet clublid zijn om op het strand te liggen.
Praat verder met de strandwacht. Zak heeft geen clubkaart bij zich, en ook geen strooien hoedje met veer, die alle leden van de club dragen.
De strandwacht weigert Zak dus toe te laten en Zak maakt een aantekening in zijn dagboek.
Lees de aantekening. Zak denkt dat hij zo'n hoedje na kan maken.
Loop het strand af en Zak is op de luchthaven.


Mexico  

Site opgravingen
Gebruik de kaartjesmachine en koop een kaartje naar Mexico.
Ga links het vliegtuig in.

Ga in de luchthaven van Mexico naar rechts en een taxi brengt Zak naar een opgraving bij een piramide.
Ga links naar de bulldozer toe.
In de tussentijd zie je de figuren op het ruimteschip weer, die zich zorgen maken over Zak die langzamerhand te veel ontdekt.

Bekijk op de achterkant van de bulldozer de lamellen (shutters).
Open de lamellen met Jerry's mes en open het EHBO-kistje dat erachter ligt.
Pak het plakband (sticky tape) eruit.

Pak het schepje (small shovel) bij de kuil.
Bekijk de beenderen op de tafel en pak er stuk voor stuk drie botten (lots and lots of bones) uit.
Pak ook een schedel (medium-sized skull) weg.
Trek aan de stelling en er valt een breekijzer (crowbar) van af. Pak hem op.

Kijk in de kuil. Zak wil weten hoe diep de kuil is en gooit een steen naar beneden.
Een plantenstengel trekt hem de kuil in, maar Zak kan zich redden.

Lees de aantekening die hij maakt. Hij gaat vanzelf terug naar de reuzeplant.
Lees de aantekening die hij maakt. Zak schrijft dat hij stemmen hoort uit de plant.
Open de plant met het breekijzer en de twee vermiste archeologen stappen eruit. Praat met hen.
Ze weten niets over de vleesetende monsterplant. Dr. Levy in Parijs kan er meer over vertellen.
Zak maakt een aantekening. Lees hem.

Ga de grot in en Zak komt in een oerwoud terecht bij een kampeerplaats voor padvinders.
Aan het hekje hangt een systeem dat de valdeur kan openen.

De zwengel ligt bij de hond, die je de zwengel niet laat wegpakken.
Hij moet de hond zien bezig te houden met iets waarop hij kan knauwen.

Ga het pad af naar onder.
Zak ziet een skelet. Zie dat het skelet een pak koekjes in zijn rechterhand heeft.
Pak de koekjes (box of cookies) en Zak heeft ook de hand (handbone) van het skelet in zijn inventaris.
Pak uit de boom rechts het vogelnest weg.

Neem de uitgang rechtsboven en ga bij de hond rechts. Zak is terug bij de opgraving.
Open de doos koekjes en er komt geen koekje uit, maar een kakkerlak (cockroach).
Bekijk het nest en dat blijkt er een van een boreale uil te zijn.


Piramide
Ga de opgraving af en ga naar de top van de piramide.
Links zie je een soort deur met een ankh-teken erop.

Bekijk de planten bij de rechter deur. Er zou een geheime kamer achter de deur kunnen zitten.
Bekijk de versleten krassen (weathered markings) op de deur.
Gebruik het gele krijtje op de krassen.
Je moet nu met het krijtje op een lijn klikken zodat de lijn geel kleurt. Maak het Ankh-teken na die je op de linker deur zag.
Rechts onderaan zie je een kleine steen. Druk daarop als de tekening klaar is en de geheime deur gaat open.

         

Ga de kamer in. Het is donker.
Kijk in het bassin in het midden. Er zit een soort teer in.
Klik met de aansteker op het object en er is licht.

Kijk naar de zuil onder het bassin en Zak ziet er een indruk in.
Op een vloertegel links van het bassin zie je tekens staan.
Open de tegel en Zak pakt er een u-vormige steen (U-shaped stone) uit.

Pak het roze-paarse kristal (crystal) weg in de linker pilaar, die hij meteen af moet geven aan binnenstormende mannen. Ze rennen weg met het kristal en de deur sluit zich achter hen. Zak is opgesloten.

Duw de twee toortsen opzij en de linker metalen plaat gaat open.
Bekijk de krassen op de linker plaat. Zak vertaalt de tekst (Sesamo abierto, soy su amo).

         

Ga naar de rechter plaat en spreek de net gevonden spreuk uit.
Er verschijnt een nis achter de plaat. Bekijk de nis en Zak zegt dat er piramides staan van verschillende groottes.

Kijk naar de nis waarop twee schedels liggen, een grote en een kleine.
Pak ze op en Zak heeft nu een kleine, een middelgrote en een grote schedel in zijn inventaris.

Zet de schedels in de juiste volgorde.
Aan de piramides is te zien wat de volgorde is: klein - groot - middelmaat.
Er gaat een compartiment open. Er is een langwerpige schedel in te zien.
Pak de Caponiaanse schedel (skull).

Je ziet nu een stukje over Caponians in een vliegende schotel en een roze-paarse kristal boven de Mexicaanse piramide.

Doe de u-vormige steen in de uitsparing in de bovenkant van de pedestal (zuiltje) en de deur gaat open.
Ga naar buiten en ga de trap af.

Gebruik de truck om naar het vliegveld te gaan.
De Caponians in hun ruimtestation besluiten Zak uit de weg te ruimen, maar weten niet waar hij is.


Parijs 1, Mexico, Noordpool, Honolulu  

Parijs, restaurant
Koop een kaartje naar Parijs en ga het vliegtuig in.

Pak in Parijs de valse snor (French mustache) van het bankje en ga naar rechts.
Zak komt aan bij een restaurantje waar archeoloog Levy te vinden moet zijn.
Bekijk het menubord en ga naar binnen.

Lees de aantekening die Zak schrijft. Praat met de gasten.
De man in de hoek is Levy, die zijn portemonnee is vergeten en zijn rekening niet kan betalen.
Zeg Of course I'll help you, maar Levy zegt dat het restaurant alleen francs accepteert en dat Zak de restauranthouder weg moet zien te krijgen.

Zak maakt een aantekening. Lees die.
Praat met de restauranthouder. Die heeft nogal strenge maatregelen in petto voor niet-betalende klanten.
Hij zegt dat zijn kelner een weekje op vakantie is.
Verder is er geen belangrijke informatie te krijgen.
Ga dus naar buiten.


Keuken
Loop langs het restaurant naar achteren toe.
Kijk door het raam de keuken in. De chefkok is daar, dus kan Zak niet ongemerkt naar binnen gaan.
Doe de snor op en klop op de deur. De restauranthouder doet open. Zak hoort dat de kelner Jacques heet, maar de restauranthouder laat je niet naar binnen, ook niet zonder snor.

Doe de kakkerlak door het raam. De chefkok gaat erachter aan, de voorraadkamer in.
Doe nu de deur open en ga naar binnen.
Doe de deur achter de kok dicht en hij stuurt je even later zijn keuken uit.
Je zult de kok op moeten sluiten om je gang te kunnen gaan in de keuken.

Pak de kakkerlak achter de tralies van de kelder en doe de kakkerlak weer door het raam.
Ga naar binnen.

Doe de deur achter de kok dicht.
Zet het breekijzer op de deur.
Pas op: Dit kan lastig zijn. Ga iets naar achteren, zodat je de deur goed kunt zien en plaats het breekijzer precies op de deurhendel.

Je hebt nu alle tijd om de keuken te onderzoeken.
Pak uit het openstaande keukenkastje een rubberen ring (rubber seal) die bedoeld is om weckpotjes af te sluiten.
Boven de l'exit deur zie je een plankje met een vis erop. Schuif het krukje een stukje op en gebruik het. Zak klimt op het krukje en pakt het zilveren visje (silverfish) van de muur.
In de pan op het fornuis zit soep. Neem wat soep (soup) weg met de po en ga naar buiten.

Gebruik de taxi en ga naar het vliegveld.


Mexico
Koop een kaartje naar Mexico en ga door de toegangsdeur naar het vliegtuig.
Ga op het vliegveld de deur naar buiten toe en Zak neemt de truck naar de piramide.

Ga de piramide in en bekijk de schaal die het beeld vast heeft. Zak zegt dat de steen heet is en een goede kookplaats zou kunnen zijn.
Leg het koekjesmengsel in de schaal en Zak bakt een enorme koek (giant cookie), die zo hard is als een steen.

Ga de tempel uit en de trap af.
Loop naar de opgravingssite toe en ga de grot in.


Padvinderskamp, boreale uil
Geef de koek aan de hond.
De hond heeft zijn bek vol en kan niet bijten.
Pak de zwengel (crank) en doe hem in het mechanisme van het hek.
Gebruik het mechanisme en het hek gaat open.

Ga het kamp in.
Praat met de padvinders bij het vuur. Ze beschermen de natuur en in het bijzonder een boreale uil die zich in het kamp bevindt.

Loop naar de achterste padvinder toe en zie de vogel op haar nest zitten.
Het is de bedoeling van de natuurbeschermers, dat het ei door de pijp gaat en op het kussentje terecht komt. Een camera filmt de vogel en er is een Hi-Fi-systeem om rustgevende muziek te laten horen.
Praat met de padvinder. Het geluid geeft problemen. De bedoeling was een waterval te laten horen, omdat boreale uilen dat geluid nodig hebben bij het broeden. De cassettetape is kwijtgeraakt.

Repareer het cassettebandje in de inventaris met de duct tape.
Rol de cassette strak met het gele krijtje en geef het aan padvinder William.
Doe de cassette in het Hi-Fi-systeem. Er klinkt harde rockmuziek, maar de uil legt tóch een ei.
Pak het ei, dat te groot is en er valt een veer in het nest.
Gebruik de pijp en Zak blaast de veer het nest uit. Pak de veer (feather).
Steek de veer in het nest in de inventaris en Zak heeft een soort hoedje (bird's nest with feather) gemaakt.

Ga bij de hond naar rechts en loop links naar de vrachtwagen toe.
Gebruik de vrachtwagen om naar het vliegveld te gaan.


Noordpool
Koop een kaartje naar Honolulu.
Ga de deur naar het vliegtuig door.
Het vliegtuig moet een noodlanding maken op de Noordpool, omdat de brandstof op is.
Een vrijwilliger, Zak, zal brandstof moeten vinden.

Zak kreeg een volle kop koffie mee om warm te blijven.
Drink de koffie.
NB: als je te langzaam bent, gaat Zak dood, maar krijg je een kans het opnieuw te proberen.

Pak de ski's (skis) en maak er een bruggetje van over het riviertje, waar de oevers het dichtst bij elkaar staan.
Trek aan de sneeuwpop. Er komen blikken brandstof (canteen) onder vandaan. Pak ze op.

Ga terug naar het vliegtuig en even later is Zak op Honolulu.


Honolulu strand, Annie en Jacques
Ga de schuifdeur door en loop het strand op.
Praat met de strandwacht. Hoewel hij het hoedje niet draagt, mag hij het strand op als hij But what about my extravagant headgear? antwoordt.

Ga naar rechts waar een blonde dame ligt te lezen.
Het is Annie. Praat met haar.
Haar man Jacques ligt ook op het strand. Hij is zo bleek dat Zak hem op een Caponian vindt lijken.
Annie zegt dat Jacques kelner is in een visrestaurant, maar eigenlijk bij de geheime dienst werkt. Annie geeft de tip goed Frans te leren spreken, omdat je anders genegeerd wordt.
Ze leest een boek daarover en Zak komt op het idee haar ander leesvoer in ruil te geven.
Geef Annie de krant en Zak heeft het boek (book of good manners) bij zich. Bekijk het.

Ga naar Jacques en ruil de zonnebrandcrème om met de vaseline. Jacques verbrandt en Annie verdwijnt.

Pak de vaseline (petroleum jelly) en ga weg naar het vliegveld toe.
Koop een kaartje naar Parijs.


Parijs 2, Schotland, San Francisco  

Dr. Levy
Ga, als je in Parijs bent, het restaurant in.
Gebruik de snor en klik met het boek op de gast in het midden van het restaurant. Nu je goede manieren hebt, lukt dat.
De man bestelt de soep, die Zak aanraadt.
Geef de po met soep, maar de restauranthouder verbiedt Zak de gasten lastig te vallen.

Doe de snor af en praat met de restauranthouder (I'd like to work as a waiter here).
Voor een sollicitatie moet hij bij de dienstingang zijn.

Ga naar buiten, de steeg in.
Klop op de keukendeur (use) en de restauranthouder opent de deur.
Zeg dat je gewerkt hebt in Lefty's bar.
Zak moet zijn vakkennis laten zien door een dienblad met servies recht te houden. Dat kan hij niet, dus het servies breekt en de restauranthouder ruimt de rommel op.

Ga, als hij opruimt naar het restaurant, doe de snor op en geef de po met soep aan de middelste klant.
Ga weg. Zak kijkt door het raam.
De klant vindt een haar in de soep en slaat de po stuk op het hoofd van de restauranthouder.
Zak loopt uit zichzelf naar binnen.

Praat met Levy. Hij is neuroloog en botanist en vertelt over zijn onderzoek naar gigantische planten. Dat werd gestopt in een rechtszaak aangespannen door een Caponian Peacegroep in Zwitserland.
Levy werkt niet meer met planten. Hij verwijst Zak naar een collega, die in Schotland aan het vissen is.
Beëindig het gesprek en ga weg naar het vliegveld.


Schotland
Gebruik de kaartjesmachine. Er is een nieuwe bestemming te kiezen.
Kies Schotland, neem het vliegtuig en ga in de aankomsthal naar buiten.

Ondertussen zie je dat de Caponians in het ruimteschip een probleem hebben. Een van hun gekweekte planten is uit het laboratorium ontsnapt. De King wil dat de planten een extra serum krijgen, zodat ze hem beter gehoorzamen.

Praat met de visser. Hij heeft beloofd een grote vis mee naar huis te nemen, maar de vissen bijten niet.
Vraag naar de oorzaken. De visser gebruikt het verkeerde aas.
Zak maakt een aantekening. Lees die.

Geef het zilvervisje aan de visser. Het is goed als aas, maar de haak van de hengel is te klein.
De visser geeft de hengel aan Zak.
Doe de haak van de kleerhanger aan de hengel en Zak zegt dat de haak niet scherp genoeg is.
Slijp de haak met Jerry's mesje en doe de scherpe haak aan de hengel.

Geef de hengel aan de visser. Hij vangt een grote vis en begint een gesprek. Praat verder met hem.
De man vertelt over onderzoek naar reuzeplanten in Zürich en tegenwerking daarbij.
De Caponian Peacegroep was bezig met het kweken van reuzeplanten. Controle over de groei van planten zou veel macht geven en de markt verstoren. Die groep heeft de onderzoeksresultaten van de visser meegenomen, het laboratorium overgenomen en het sterk beveiligd.
De visser raadt Zak aan zich te vermommen als hij daar op onderzoek uitgaat en heeft het over Audrey, een vleesetende plant.

Zak maakt een aantekening. Lees de aantekening.
Zak schrijft dat de Caponians hem niet mogen herkennen. Als hij zich vermomt als de King, zal hij met rust worden gelaten.
Hij moet net zulk haar hebben als de King en een masker maken.


San Francisco
Masker
Ga weg en Zak is op de luchthaven. Hij meldt dat hij een masker moet zien te maken en op de King moet lijken, wat je ook al in het dagboek las.
Koop een kaartje naar San Francisco en ga de deur naar het vliegtuig door.

Ga in de aankomsthal naar buiten en kies 13th Avenue.
Open de voordeur en ga naar binnen. Er is een kort stukje te zien over het ruimteschip.

Bekijk de schedel van de Caponian in de inventaris. Zak zegt dat er een masker van te maken is.
Hol de schedel uit met Jerry's mesje.
Bevestig de rubber band aan de schedel. Het masker is klaar op het haar na.
Ga de woning uit en open de deur van de kapper.

Praat met Stanislav (Alright, I ...need a wig).
Zak moet een persoonlijkheidstest doen om de juiste pruik te kopen.
Geef de volgende antwoorden op Stanislavs vragen, anders krijg je een verkeerde pruik waarmee je niet verder komt:
  -  I'm older than you might think!
  -  Scroll naar beneden en kies: I own a business.
  -  Elvis Presley! No one was cooler!
  -  Mystic areas, shrouded in legend.
  -  Kicking back in a pink Cadillac! My lifelong dream!
  -  Classic black never goes out of style!

Zak gaat even weg en komt meteen terug om zijn pruik te halen.
Na een ellenlange monoloog van Stanislav krijgt Zak de pruik (hairdo Pompadour).
Ga de zaak uit en ga Zaks woning in.

Als je de pruik op de schedel zet, glijdt die eraf.
Hou de schedel in de jam, die kleverig is. Er komt jam op de schedel.
NB: je kunt ook jam op de pruik doen in plaats van op de schedel.

De tv maakt dan een vreemd geluid.
Zet hem aan en je ziet een interview met de spelontwikkelaars van Zak uit 1988. Ze zien in hun dromen de aliens die in hun spel een rol speelden. Het lijkt erop dat nu staat te gebeuren wat in hun spel voorspeld was. Ze praten over een machine die geactiveerd moet worden.

Zet de pruik op de schedel en Zak heeft een masker (Caponian's skull with toupee).
NB: als de pruik niet aan de schedel plakt, heb je een verkeerde, zwarte pruik bij je en dus de verkeerde antwoorden gegeven aan Stanislav.


Zürich  

Vliegtuig
Zak besluit onopgemerkt naar Zürich te gaan en gaat als verstekeling mee in de opslagruimte van een vliegtuig. Deze situatie heb je al eerder meegemaakt.
Er wordt omgeroepen dat het vliegtuig gecontroleerd gaat worden op verstekelingen.
Pak van het aanrecht een zekering (fuse) en uit het aanrechtkastje een hendel (lever).
Pak ook het zeildoek (tarp) op van de doos bij de raampjes.

Klik met de koffiekop op het ventilatierooster boven de scanner. Er ontstaat kortsluiting in de scanner en niemand kan de opslagruimte in.
Zet de hendel in het mechanisme van het luik en trek aan de hendel. Die zit vast.
Doe vaseline op de hendel en trek eraan.

Er wordt omgeroepen dat de controleurs de opslagruimtes gaan controleren.
Het luik is niet helemaal opengegaan omdat er een zekering sprong.
Open de stoppenkast en zet er een nieuwe zekering in. Het luik gaat open.

Gebruik het zeildoek en Zak maakt er een parachute van.
Ga het luik door en Zak landt in een tuin bij een hek om de kassen van de Caponians.
Hij heeft veel spullen uit zijn inventaris verloren, maar heeft Jerry's mesje (Titan cutter knife) nog, het masker (Caponian's skull with toupee), de hand (hand bone), de vissenkom (Sushi in fish bowl) en zijn dagboek (diary).
Zak maakt een aantekening, lees die.


Tuin bij kassen

Zaks parachute hangt in het hek. Schud aan de boom en er valt een kastanje uit. Pak de kastanje (horse chestnut).
Bekijk de spullen die er liggen en pak de gieter (watering can). De gieter lekt. De tuinslang ook.
Bekijk de machine. Hij is verroest en werkt niet. Er zit een gleuf in en er staan heel kleine letters op, die Zak niet kan lezen.

Loop naar onder.
Bekijk de houtversnipperaar, de vleesetende plant en de termieten.
Pak het oude stuk kauwgum (chewing gum) van het bord.
Pak de zak kunstmest (bag of fertilizer) op uit de termiethoop en bekijk de zak.

Pas op: als je nog iets uit de termietenhoop wilt pakken, knagen de termieten het vlees van Zaks botten. Hij maakt dan een dansje als skelet en je leest een krantenartikel over een dansend skelet op Broadway. Je krijgt daarna de keuze of je het nog eens wilt proberen.

Lees het bord.
Bekijk de verfbus en het bankje, dat nog nat is van de groene verf.
Pak het windmolentje (pinwheel). Er zit ook een stuk bamboe (hollow bamboo piece) waaraan het molentje vast zat, in Zaks inventaris.
Pak een tak (Y-shaped branch) bij de blauwe machine weg.
Doe de tak in de versnipperaar en er komt zaagsel (ordinary sawdust) uit.
Pak het zaagsel en pak een nieuwe tak.


Tuinier
Loop naar achter het pad af.
Haal wat zaad (seeds) uit de zak bij de hark en praat met de tuinman.
Zak mag de schep niet lenen. De tuinman zegt dat het een erfstuk is.
Hij weet veel van termieten af, maar dan moet hij wel weten om welke soort het gaat. Zak wil ze verdelgen en de tuinman zegt dat een houtgeur van een speciaal stuk hout termieten weglokt.
Hij zegt ook dat zijn rechteroog gemaakt is van goed hout, maar die niet weggeeft.
De man is somber, omdat hij niets aan het groeien krijgt en er eens een expert bij moet roepen.
Maak het gesprek af.
Pas op: als je niet naar de termieten had gekeken, vertelt de tuinier je er niets over.

Zak denkt dat hij zich voor moet doen als tuinexpert.
Hij denkt dat hij een soort vermomming moet hebben.
Pak de tuinhandschoenen (gray work gloves). Zak vindt dat hij erom moet vragen als de handschoenen niet eerder besproken werden. Praat in dat geval weer met de tuinman en pak ze.

Ga terug naar de termieten.
Gooi wat zaagsel over de termieten en Zak komt op het idee de termieten naar de hut te lokken.

Hij moet eerst de vleesetende monsterplant zien weg te krijgen.
Praat een aantal keer met de plant om alles te horen wat hij te zeggen heeft. Hij is genetisch gemanipuleerd en is het laboratorium ontvlucht omdat hij de Caponians zat was.
Hij laat Zak de hut niet ingaan, tenzij zijn mond vol eten zit. Je zult de plant dus eerst eten moeten geven.
NB: Als je het masker opzet eet de plant Zak op. Hij heeft een hekel aan Caponians. Je kunt het spel dan wel hervatten.

Repareer de gieter met de kauwgum en Zak zegt dat het idee goed is, maar de kauwgum te hard.
Gebruik de kauwgum en Zak kauwt hem zacht. Repareer de gieter ermee.
Doe de kunstmest in de gieter en bekijk de gieter. Zak moet water toevoegen.

Ga naar links, terug naar waar Zak landde en klik met de gieter op de tuinslang. Zak heeft nu een gieter met opgeloste kunstmest (watering can with dissolved fertilizer) bij zich.


De groene duim
Ga terug naar de plant en dan het pad af naar de tuinman.
Begiet het lapje grond met de vloeibare mest. De tuinman wil dat niet. Alleen leden van een tuinierclub die de groene duimen heet en de tuinier zelf mogen het stukje grond bewerken.
Zak denkt dat hij hem moet zien te overtuigen, dat hij capabel is.
Zeg: I'm from ... to help you. Dat helpt niet.

Open de kastanje.
Zak gooit de schil weg en houdt de kastanje zelf in zijn inventaris.
Ga terug.

Doe de handschoenen aan het bamboestokje en Zak kan verder komen met zijn armen.
Gebruik het stokje om de natte bank aan te raken. De handschoenen zijn nu groen.

Zak heeft alleen een groene duim nodig om zich uit te kunnen geven als lid van de tuiniersclub.
Snij de duim (cut-off green thumb) eraf met Jerry's mesje. Daarvan breekt de punt af. De mespunt (top of Titan Cutter) houdt Zak bij zich.

Ga naar de tuinier. Die zal je herkennen en het dragen van het masker maakt hem boos.
Klik met de duim op de tuinman. Automatisch plakt Zak zijn snor op.

Begiet het stukje bruine aarde met de kunstmest. Vrijwel onmiddellijk beginnen er pindaplanten te groeien, maar de tuinman is niet blij. Hij had aardappels willen telen, geen pinda's.

Geef de tuinman een klopje op zijn schouder (push) om hem op te vrolijken. Zijn houten oog vliegt nu uit de kas.
Pak het houten oog (wooden eye). Je kunt het teruggeven en op dezelfde manier weer terugnemen.
Neem het oog mee en ga naar de vleesetende plant toe.
Dat staat de tuinman niet toe, hij wil eerst zijn oog terug.
Geef hem de kastanje en graaf een kuil in het stukje aarde (open). Zak vindt een enorme pinda (peanut).

       

Toegang tot de hut
Ga naar de vleesetende plant toe.
Doe het oog in de snipperaar en pak het zaagsel (mahagoni sawdust).

Geef de pinda aan de plant.
Als je de snor op hebt, zegt Zak dat hij er anders uit moet zien. Doe de snor dan af en draag ook geen masker.
Geef de pinda aan de plant. Zak doet een voorstel waardoor hij even de hut in mag.
Even later is de plant verdwenen, maar kan Zak de hut nog niet in.

Klik met het oog-zaagsel op de termiethoop en Zak leidt de termieten naar de hut, waar ze een doorgang maken.
Ga het gat door.


Caponians  

Bij de Kassen van de Caponians
Zak schrijft onmiddellijk een aantekening in zijn dagboek.
Je leest dat hij zijn masker nodig heeft. Zet het op.

Over de rand van de ton ligt een vieze zeemlap (chamois leather). Pak die op.
Pak ook de blauwe dartpijl achter de regenpijp en de rode dartpijl bij de bloembak.
Zak denkt dat in het bloembed wel eens een dode zou kunnen liggen.
Bekijk de Loca-automaat. Duw ertegen en pak er het blikje Loca uit.

Zorg ervoor dat je het masker draagt en loop naar de deur toe.
De bewakers denken dat Zak de King is en laten hem vol bewondering toe.


Laboratorium
Zak komt in een laboratorium terecht waar de reuzenplanten worden gekweekt.
Pak het groene dartpijltje (green dart) dat bij het destilleerapparaat ligt.
Bekijk de plant in de kooi. Het zou het eind van de mensheid zijn als de Caponians de planten over de wereld zouden verspreiden, Zak vindt dus dat de planten vernietigd moeten worden.

Bekijk de gieter en bekijk de zak in de kast vooraan (carnivora).
Pak de ijzeren staaf (iron bar) op die daar ligt. Zak weet niet of het zaadjes van de plant zijn of voedsel wat er in de zak zit.

In de kast links tegen de muur zie je flesjes en reageerbuizen waarin planten-embryo's bewaard worden.
Pak de plantenstek (shoot of creeping plant) op uit de pot naast de grotere plant bij de gieter.
Bekijk achteraan op de tafel de kruising tussen mens en plant en ga het laboratorium uit.


Bovenverdieping laboratorium: kantoor
Zet het stekje in het bloembed en begiet de stek met de vloeibare mest uit de gieter.
De gieter is leeg, dus zet Zak die achter de ton.
De stek groeit snel het raam door.
Ga het raam door en Zak klimt via de plant naar binnen.

Zak is in een kantoorruimte.
Er staat een satellietontvanger.
Op het notitieblok links ervan staat iets wat Zak niet kan ontcijferen.
Hij kan de schakelaar niet omzetten, omdat hij eerst wil weten wat de machine doet.

Lees de plannen aan de muur achter de machine. Zak begrijpt dat de Caponians de mensheid willen onderwerpen met behulp van de monsterplanten. De Caponians gebruiken een stralenkanon om onmiddellijke groei te bewerkstelligen. De energie voor het kanon komt uit het kristal dat van Zak is afgepakt. Zak moet de kas en het stralenkanon vernietigen om het plan te verstoren.
Zak maakt er een notitie over in zijn dagboek. Lees de aantekening.

Pak de schroevendraaier rechts op de tafel, waarop de machine staat.
Zet de machine uit met de schakelaar. Dat wordt opgemerkt door de King in het ruimtestation, maar de Caponians kunnen er niet meteen een oplossing voor vinden.


Ruimtestation, slaapkamer King
Bekijk het dartbord. Er staat een foto op van Zak.
Hij kan er pas pijltjes ingooien als het masker niet in de weg zit.
Doe het masker af, gooi de drie darts in het bord en zet het masker weer op.
De darts hebben een mechanisme in werking gezet waardoor de kast opengaat.
De ruimte erachter is een teleport-machine.

Zet je masker weer op en ga de machine in.
Zak wordt geteleporteerd naar het ruimtestation, waar de man achter de computer denkt met de King te maken te hebben.
NB: als je vergeten bent het masker op te zetten, wordt Zak de ruimte ingegooid. Je kunt het spel daarna nog eens proberen.

Pak het gordijn over de cilinder weg.
In de cilinder zit een plant, Audrey, de oorspronkelijke plant, waarvan de monsterplanten op aarde zijn gekloond.
Zak zal Audrey moeten vernietigen.

Bekijk het controlepaneel onder de plant.
Met het toetsenbord kun je de vloeistof in de cilinder veranderen, maar Zak kan die niet bedienen.
Daarnaast is een gesloten ronde gleuf waar iets in gestopt moet worden.
Zet de schakelaar om en druk op de knop rechts ervan. In het midden van het ruimteschip wordt nu allerlei troep neergelaten.
Pak de bezem (broom alien) eruit.

Praat met de technicus die Zak aanziet als zijn baas, de King.
Verder valt er niet met hem te praten.

Je kunt ook de trap niet op.
Ga de deur achteraan door (use) en Zak is in een gang waar twee deuren op uitkomen.


Slaapkamer King
Open de rechter deur. Daar is de slaapkamer van de King.
Bekijk de King. Hij heeft iets in zijn hand en slaapt.

Haal het portret van de King van de muur (use/open) en kijk naar de inhoud.
Pak het blauwe kristal (blue crystal) uit de kluis.
Bekijk het blauwe kristal. Die lijkt op een kristal waarmee Zaks geest in een eerder avontuur, in een dierenlichaam terecht kon komen.

         

Gebruik eventueel de jukebox, wat steeds een ander muziekje oplevert.
Open de kast en pak er de mobile met sterretjes (mobile toy) uit.
Trek het gordijn open en schuif het blauwe pak opzij.
Schuif de gouden sjaal opzij en dan het paarse pak.
Pak de fopspeen (pacifier) van de roede.

Hang de mobile aan het koord boven het hoofd van de King.
Duw de mobile zodat die gaat draaien. De King slaapt rustiger, maar ademt nog te hard.
Doe de fopspeen in zijn mond, maar de King is toch nog wat onrustig.
Kies nummer 13 Lullaby (wiegeliedje) uit in de jukebox. De King ligt nu rustig te slapen.
Pak de kromme sleutel (bent piece of metal) die op zijn borst ligt.
Klik op de deur en ga de gang op.

De andere deur lijkt niet open te kunnen.
Kijk naar het mechanisme links van de deur en stop er de sleutel in.
Klik nu op de deur en Zak komt in een ruimte waar het laserstraalkanon staat.


Laserstraalkanon
Kijk door het raam achteraan. Zak ziet de aarde en een laserwapen dat op de aarde gericht staat.
Bekijk het kanon en het kristal dat er de energie aan levert. Zak kan het kristal er niet uithalen als de machine nog aan staat.

Aan de rechter onderkant van het kanon is een gesloten kist (box).
Open de kist en er komt een groen knopje tevoorschijn.
Druk op de knop en de stroom gaat van de machine af. De groene knop licht nu rood op.

Pak het paars-roze kristal (crystal).
Druk op de knop en Zak merkt dat de machine niet werkt zonder kristal.

Er zit een schakelaar rechts van de kist in de vorm van een blauw handje.
Gebruik deze schakelaar. De laserstralen waarachter een man ligt, worden eventjes uitgeschakeld.
Bekijk de man. Hij is dood.
In de cel ligt een langwerpig voorwerp, waar je niet bij kunt door de laserstralen.

Ga de deur uit.
Haal het paneel met lamellen uit de bovenkant van de muur. Er zit iets groens achter. Bekijk de groene zak slijm (green slimy bag). Het is een ei of zaad en Zak vraagt zich af of de monsterplanten zich al door het ruimteschip verspreiden.
Het ei ligt te hoog. Probeer het met de ijzeren staaf te pakken. Het ei barst open. Pak het kleverige slijm (sticky slime) op.

Ga terug naar de machinekamer.
Doe de hand van het skelet in het slijm en plak de hand op het schermpje waarmee je de laserstralen uitschakelt. De laserstralen zijn uitgeschakeld.
Pak het langwerpige voorwerp (longish object). Het is een leeg reageerbuisje (empty glass tube).
Kijk ernaar in de inventaris. Er zitten nog wat voedseldeeltjes in.

Ga de deur door en loop op de gang naar achter toe.
Ga op de teleporter staan en Zak komt terecht in de kantoorruimte.
Ga het raam door en ga dan door het gat naar de hut.


Tijdreizen  

Tijdreis 1
Loop naar links en bekijk de roestige machine nog eens.
Doe het blikje Loca op de machine en de roest verdwijnt.

Zak maakt een aantekening. Lees die. Zak denkt dat het kristal de energiebron voor de machine zal zijn.
Bekijk de machine. Onder de plek waar de hendel hoort te zitten staan een +, een - en een 0.
De stand is op dit moment een 0.

Doe de ijzeren staaf in de machine en Zak heeft een hendel gemaakt.
De hendel is nog niet te gebruiken, omdat er nog iets in de gleuf moet.
Open het deksel van de machine door erop te klikken en zet het paars-roze kristal erin.
Doe de deksel weer dicht (open/close) en bedien de hendel.
Zak vindt dat hij zijn masker af moet zetten. Doe dat en gebruik de hendel.


Verbrande aarde
Kies push lever en Zak komt op een vernietigde plek terecht die in brand staat, het einde van de wereld.
Lees de aantekening die Zak maakt. De machine is een tijdmachine, gemaakt door de Scolarians en gestolen door de Caponians. Zak kan ermee door de tijd reizen.

Bekijk het lichaam van de dode Caponians en lees het bord met waarschuwing voor stralingsgevaar.
Bekijk de bom. Zak kan het klepje erop niet openen, ook niet met de schroevendraaier.
Combineer de zeem met de schroevendraaier en gebruik die om de schroeven uit het plaatje te schroeven.
Het explosief (explosive device) lijkt het nog goed te doen. Pak het op.

Bekijk en pluk de giftige paddenstoel (fly agaric) links van de hut.
Bekijk de brandende hut. Zak is door de tijd heen gereisd en is dus vlakbij de kas in Zürich, maar in een andere tijd.
Bekijk de gemuteerde plant. Hij heeft Zaks arm in zijn bek. Zak is dus in een andere tijd opgegeten.

Ga naar het gevallen voorwerp in de verte. Het is een neergestorte UFO van de Caponians.
Bekijk ook de raket die er in de buurt ligt. Zak vraagt zich af wat er gebeurd is.
Ga terug naar de tijdmachine links.


Tijdreis 2, de vogel
Gebruik de hendel weer (push/pull), maar kies deze keer pull lever.
Zak maakt weer een tijdreis en komt terecht bij een huisje.
In de tuin zit een meisje. Het huis komt hem bekend voor.

Zak kan het huis niet in, maar er zit een vogeltje op het dak. Dat kan hem helpen als hij het blauwe kristal gebruikt.
Bekijk het vogelhuisje en doe er de zaden in. Het vogeltje vliegt van het dak naar het vogelhuisje.
Gebruik het blauwe kristal door er kort mee op het vogeltje te klikken. Zak heeft nu controle over het vogeltje.

Vlieg omhoog en je ziet een nest met eierschalen.
Bekijk het nest. Duw de eierschalen opzij en je ziet er rode bessen liggen.
Pak de lijsterbessen (rowan berries).

Laat het vogeltje naar binnen vliegen door het zolderraam.
Pak de sleutel (key) op de tafel. Die komt ook in de inventaris van het vogeltje terecht.

Bekijk de instrumenten op de tafel. Zak denkt dat het huisje van de wetenschapper uit Loch Ness is en vraagt zich af waarom de machine hem hier bracht.

Ga door het zolderraam naar buiten en geef de sleutel en de bessen aan Zak.
Klik op Zak en Zak neemt de rol over van de vogel.


Destilleerapparaat
Pluk het roze vingerhoedskruid (foxglove) bij de vijver.

Gebruik de sleutel op de voordeur en open de deur.
Ga naar binnen toe.
Bekijk het stukje papier (expedition's results) op de tafel en pak het op.
Bekijk het in de inventaris en Zak leest over stoffen waar de plant Audrey, de basis van alle andere monsterplanten, allergisch voor is of aan dood kan gaan.
Zak heeft een vingerhoedskruid (foxglove) nodig, lijsterbessen en een giftige paddenstoel om daarvan een mengsel te maken om Audrey uit te schakelen.

Bekijk het destilleerapparaat waar drie flesjes aan vast zitten.
Bekijk het nogmaals en Zak vindt de machine niet te moeilijk om te bedienen.
Hij moet drie ingrediënten hebben.
Doe de paddenstoel in het destilleerapparaat en ook de lijsterbessen en het vingerhoedskruid.
Als je het apparaat wilt gebruiken, blijkt dat hij iets nodig heeft om het destillaat op te vangen.
Ga naar buiten.

Praat met het meisje. Het is het jaar 1987 en ze wil haar pop niet uitlenen. Ze heeft een hekel aan Zak.
Zie op het opstapje naar het huis een haar-elastiekje (scrunchie) liggen en pak het op.

Laat Sushi vrij in het vijvertje en je hebt alleen de vissenkom (empty aquarium) over in je inventaris.
Maak een katapult (slingshot) van de tak en het elastiekje en wacht tot het meisje de pop op haar hoofd houdt.
Schiet de pop van haar hoofd met de katapult en pak de lappenpop (fabric doll) op.
Pas op: zorg ervoor dat je de pop raakt en niet het meisje.
Bekijk de pop die op Zak lijkt.

Ga het huis in om het destilleerapparaat te gebruiken.
Zak kan de vissenkom gebruiken om het destillaat op te vangen.
Klik met de kom op het destilleerapparaat en Zak zet de kom op de grond.
Gebruik het destilleerapparaat en er komt groene vloeistof uit.
Pak de vissenkom met gif (aquarium filled up with poison), ga naar buiten en ga naar links.
Zak is terug bij de tijdmachine.


Vernietiging Audrey
Ga naar onder en dan de hut in.
Zet het masker op, ga het raam door en stap de teleporter in.
Zak is in het ruimteschip.

Bekijk het controlepaneel onder de plant. Er zit een rond gat (open slot) in.
Giet het destillaat uit de vissenkom in de reageerbuis en zet de reageerbuis in het gat. De plant sterft en Zak verstopt de plant uit zichzelf onder de zeem, zodat niemand kan zien wat hij gedaan heeft.

Ga de teleporter weer in, ga het raam door en dan de hut in.
Zet het masker af en loop naar achteren, naar de tuinier toe.
Vrolijk de man op door hem het popje te geven en je mag de schep meenemen. Pak de schep (shovel).

Ga weg, ga de hut in en zet het masker op.
Loop bij de bewakers de kas in.
Graaf met de schep in de hoop aarde bij de trap. Er komt een luik onder vandaan.
Open het luik en kijk wat er in ligt. Pak het voorwerp op. Het is een ontstekingsmechanisme (detonator lever).

Probeer de ontsteker te verbinden met het explosief, maar Zak heeft dan nog een kabel nodig.
Pak de kabel (cable) van de vloer bij de vreemde machine.
Verbind de kabel met de ontsteker en verbind die met het explosief. Zak heeft een bom (explosive charge) gemaakt, maar moet die snel tot ontploffing brengen.

Gebruik de bom en Zak zet het explosief op de trap neer.
Hij gaat vanzelf met de ontsteker naar de kassen toe......................

Na het laatste filmpje, verschijnen de credits op je scherm.
En daarna volgt nog een kort stukje om te spelen!


Annies uitnodiging  

Het is 3 weken na het avontuur en Zak heeft zijn huis opgeruimd.
Hij heeft de punt van een snijmes (top of Titan Cutter) bij zich en een afstandsbediening voor de tv (remote control).

Zijn oma belt hem. Na nog een telefoontje met oma, gaat de telefoon weer. Het is Annie die hem uitnodigt voor haar verjaardag en dat romantisch wil vieren. Zak moet een cadeautje voor haar verzinnen.
Hij weet dat ze van sinaasappeltaart houdt, maar vraagt zich af wat het roze ding is dat hij mee moet nemen.

Zet de tv aan met de afstandsbediening, maar Zak zegt dat hij voor Annie een taart moet bakken.
Open de middelste la in de keuken en pak er het kookboek (cookbook) uit.
Bekijk het. Er staat een recept voor een taart in.
Zie dat er een kant- en klare taartbodem voor nodig is.

Bekijk de telefoon. Er staat een boodschap van Zaks moeder op de voice mail.
Open het keukenkastje en pak er het schoonmaakmiddel (OrangeExtra) uit. Er zit veel sinaasappelextract in.
Open de magnetron en zie dat er een schaal in staat.
Open de koelkast en Zak pakt er automatisch boter (butter) uit.

Open het sleutelkastje en pak het postbussleuteltje (mailbox key).
Open de deur en ga naar buiten.
Open de postbus met het sleuteltje. Zak pakt er een pakje (parcel) uit.

Open het pakje. Er zit een passer (compass) in.
Doe de ijzeren punt in de passer en zie dat er in de etalage bij de bakker een taartbodem ligt.
Gebruik de passer op het raam en Zak maakt een rond gat.
Bekijk de taartbodem (pastry case) en pak hem uit de etalage.

Ga Zaks woning in.
Doe de boter in de schaal in de magnetron.
Doe de magnetron dicht en gebruik hem.
Open de magnetron en pak de boter eruit.
Doe de gesmolten boter op de taartbodem en daarna het sinaasappel-schoonmaakmiddel. Zak heeft een taart (unbaked orange-cream cake) gemaakt.

Open de oven en doe de taart erin. Zak haalt hem er vanzelf uit als de taart gebakken is.

Ga naar de slaapkamer.
Open de onderste la van het nachtkastje en pak het roze condoom (rubber) dat er ligt.
Ga de slaapkamer uit en de straat op.
Neem de trap en Zak belt aan bij Annie...........................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.