ZAK MCKRACKEN goes looking for Hot Coffee


Walkthrough door Yvonne © 2021 www.adventurespel.nl

Uitgever: Ogni-XR21 / 2019
Ontwerper: Ogni-XR21

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
Zaks appartement,   Kapperszaak,
The National Infiltrator,
De Noordpool,
Jordanië, tempel,
Vliegtuig,
Mexico, piramide,
San Francisco en ZŁrich.

Spelbediening  

Na het starten van het spel zie je een scherm, waar je in de rechter bovenhoek uit de talen Engels en Duits kunt kiezen.

Onderin zie je een vraagteken staan, waarin je informatie over de spelbediening vindt:
Als je met de linker muisknop een voorwerp in de inventaris aanklikt, krijg je te zien wat het voorwerp is.
Als je de linker muisknop ingedrukt houdt, kun je kiezen wat je met dat voorwerp kunt doen.
Je kunt een voorwerp bijvoorbeeld oppakken, duwen, openen, gebruiken of je kunt met een persoontje praten.

Met rechtsklikken open en sluit je deuren of lades en kun je de voorwerpen goed bekijken.
Dubbelklikken zorgt ervoor dat basiscommando's als deuren openen en voorwerpen oppakken meteen worden uitgevoerd.

Met de spatiebalk krijg je hotspots te zien.
Met de Escapetoets of F5 kun je het laden- en opslaan-menu openen. Als je een spel wilt opslaan zie je enkele lege vakjes. Je moet een vakje aanklikken en dan nogmaals op 'save game' drukken. Daarna zie je een plaatje in het vakje staan en is het spel opgeslagen.

Verder zie je in het startmenu staan wie de medewerkers zijn (Credits), een icoon waarmee je het spel kunt voortzetten (Continue), een icoon waarmee je een nieuw spel kunt beginnen (New game), een spel kunt laden (Load) en eentje voor het beŽindigen van het spel (Quit Game).

Start een nieuw spel.


Zaks appartement  

Zak is op zijn werkplek en praat wat met secretaresse Debbie.
Hij gaat naar huis en is even later in zijn woning met open keuken.

Op het scherm zie je de spelbediening staan.
Links onder zie je een kubus staan. Die laat de inventaris zien, als je erop klikt. Zak heeft een pinpas (cash card) bij zich en een geel krijtje (yellow crayon).
Rechts van de inventariskubus staat een tekentje waarmee je voorwerpen op de laatste plek in de inventaris kunt zetten.

Zak wil op de bank tv kijken.
Kijk in de koelkast, maar er is geen bier.
Pak de afstandsbediening (remote control) van de tv door de linkermuisknop ingedrukt te houden en 'oppakken' te kiezen.

Pak het rechter kussen van de bank en pak het postbussleuteltje (mailbox key) dat eronder ligt.
Pak het popje (doll) uit de boekenkast. Zak zet eerst het kussen op de juiste plek.

Open de bovenste la van de keuken en kijk erin. Zak pakt een mesje (butter knife) uit de la.
Haal met het mesje wat jam uit het jampotje op het aanrecht en het mesje komt met jam en al in de inventaris terug.
Doe eventueel de koelkast dicht.

Ga links de slaapkamer in.
Er is daar niets belangrijks te doen of te vinden, ga dus terug naar de woonkamer.

Ga op de bank zitten. Linksklik daarvoor en kies 'gebruik'.
Er volgt weer een uitleg van de spelbediening in tekentjes. Je ziet een miniatuur Zak met een pijl omhoog om hem op te laten staan.

Klik op de afstandsbediening in de inventaris en klik daarmee op de tv.
Op het nieuws wordt gemeld dat er een koffiecrisis is. Er is nergens meer koffie te krijgen en hele oogsten zijn verdwenen.

Sta op van de bank en ga naar de slaapkamer.
Gebruik het bed en Zak gaat slapen.


Droom
Zak ziet zichzelf in bed liggen.
Dubbelklik met de linker muisknop op Zak. Hij is niet wakker te krijgen.

Loop naar links door de droombeelden heen.
Je ziet een sneeuwlandschap en later een koffiemok tot je bij een neusbril bent. Een bril met wenkbrauwen en een grote neus met snor.
Trek, dubbelklikkend, aan de neus. Als je dat vaak doet wordt de neus een snotneus.
Ga terug naar rechts.
Kopieën van het masker volgen Zak tot en met Zaks slaapkamer.

Maak de slapende Zak wakker door met de linker muisknop dubbel op hem te klikken. Hij vraagt zich af of de droom een boodschap is van de 'Scolarianen'.

Ga de slaapkamer uit en dan de straat op.
Je ziet een tussenscène waarin de man, wiens gezicht je in de droom zag, in een ruimtelaboratorium over Zak praat met iemand achter een computer. Zak wordt blijkbaar in de gaten gehouden.


Kapperszaak  

Zak staat op straat.
Ga de kapperszaak in.
Praat met Stanislav en stel alle vragen op het scherm.
Hij wil zijn schaar pas uitlenen als Zak iets aan de mieren in zijn winkel doet. De bakker zou helpen, maar dat is er niet van gekomen.

Zak merkt dat hij zijn pinpas is kwijtgeraakt, als hij om een knipbeurt vraagt.
Pak de hoed van de doodskop in de nis en praat met de kop. Ga net zo lang door met vragen naar de hoed (black hat), tot je hem mag pakken.
Neem eventueel een gratis knipbeurt en vraag waarvan Stanislav houdt (So what do you like to do?).
Stanislav barst dan uit in een liedje over ijzerwinkels. Dit liedje is een hint voor later.
Beëindig het gesprek en ga de winkel uit.

De bakkerij is gesloten.
Druk op de bel en probeer de deur te openen.
Kies 'use door' en de bakker voelt zich lastig gevallen. Hij gooit een pak bakpoeder naar Zaks hoofd.
Pak het pak bakpoeder (baking soda) op.

Ga naar de kapperswinkel.
Strooi het bakpoeder over de mieren en Zak verdelgt ze.
Pak de schaar (scissors) onder het onderste plankje aan de muur.
Ga de deur uit.

Ga Zaks appartement in.
Til het linker kussen op. Eronder ligt Zaks pinpas.
Pak de pas, maar die glijdt per ongeluk tussen de zitting en de rugleuning.
Zak kan er met zijn handen niet bij, ook met het mes lukt het niet.
Gebruik de schaar als groot pincet om de pinpas (cash card) te pakken te krijgen en ga naar buiten.


The National Infiltrator  

Open de postbus met het sleuteltje en pak de brieven (letters). Het zijn rekeningen en een brief van de bank. Je kunt ze niet lezen, ze zijn niet belangrijk.

Dubbelklik met de linker muisknop op het bushaltebord en Zak is in een ander deel van de stad, bij zijn kantoor.
Een man met het uiterlijk van Zaks droombeeld zit op een bankje en verdwijnt.
Zak gaat achter hem aan maar kan hem niet vinden.

Open de deur van het kantoor en ga naar binnen.
Bekijk de voorwerpen in het kantoor en pak een boek (Theory of colors) weg. Bekijk het boek in de inventaris.

Bekijk de fles wijn op het archiefkastje en praat verder met Debbie.
Zak zegt dat hij denkt dat de Scolarianen hem in de dromen boodschappen doorgeven. Hij heeft een Caponiaan op het bankje zien zitten.

Debbie wil pas een vlucht voor Zak boeken naar de Noordpool, als hij iets doet aan de eekhoorns in het kantoor en ze wil een moderner aquarium voor de goudvis.
Als Zak zegt dat hij een Caponiaan heeft gezien op het bankje, raadt Debbie hem aan zich als een Caponiaan te vermommen. Ze denkt dat die op een andere Caponiaan wachtte.

Voor de neus heeft Zak iets in zijn nachtkastje liggen, waarover hij liever niet praat.
Voor haren, waarmee hij een snor en wenkbrauwen kan maken, moet hij bij een kapper zijn en Debbie leent haar bril niet uit.
Ze weet ook niet hoe de boom een paar dagen geleden opeens door het kantoor heen groeide.

Neem de vissenkom (Sushi in bowl) mee, ga naar buiten en naar links om de bus te nemen.

Er staan 3 bestemmingen op een plattegrond, Zaks kantoor (National Infiltrator), het vliegveld en Zaks huisadres (13th Avenue).


Zaks appartement
Kies Zaks adres en ga naar binnen.
Loop de slaapkamer in, open de onderste lade van het nachtkastje en kijk erin. Zak vindt een butt plug (rubber plug).
Verknip de plug met de schaar en Zak heeft een neus (rubber nose) gemaakt.

De neus moet aan een bril worden vastgemaakt.
Ga het huis uit.


Kapper
Ga naar de kapper en vraag hem je haar te knippen.
Gebruik daarna elke gespreksoptie.
Als je de gespreksoptie I really love hardware stores gebruikt, en je op moet sommen wat ze daar verkopen, kies dan de volgorde die Stanislav eerder gaf:
  1. Allen wrenches ... heaters
  2. Trash compactors ... meters
  3. Walkie-talkies ... tires
  4. BB pellets ... dehumidifiers

Stanislav knipt wat haar af.
Beëindig het gesprek (Ok, I've ... of this).
Op de grond ligt nu een plukje haar (hair). Pak het op.

Zak moet nu nog een bril vinden.
Je bent nog niet op het vliegveld geweest.
Ga naar buiten, klik op het bushaltebord en kies het vliegveld.


Het vliegveld
Pak het tijdschrift (Sonic Fan Club) van het rek onder de tv en bekijk het in de inventaris. Er staat een telefoonnummer in om een abonnement aan te vragen en daar een beeldje bij cadeau te krijgen.
Bekijk het scherm.

Ga met de schaar in de spleet van de rugleuning en het zitgedeelte van het bankje. De ene keer moet je het bankje links kiezen, de andere keer het bankje rechts.
Zak haalt er een bril (glasses) uit vandaan.

Smeer de bril en ook de neus in met jam van het mesje.
Plak de neus vast aan de bril.
Plak het haar aan de kleverige bril en neus.
Het gezichtsmasker (nose-glasses) is klaar.
Ga de uitgang door en kies Zaks kantoor.


De eekhoorns
Doe het masker op (use nose-glasses) en ga op het bankje rechts zitten wachten op de Caponiaan, die er even later gaat zitten.
De man geeft Zak een stekje van een plant (plant sprout) en zegt Zak dat Zak wel weet wat hij ermee moet doen.

Praat met de Caponiaan. Zak vraagt naar kristallen.
Blauwe zorgen ervoor dat je dieren goed aanvoelt en begrijpt.
De gele zijn voor teleportatie.
De witte was voor de energievoorziening van de Scolarianen.
De man zegt dat hij alleen een blauw kristal in zijn zak heeft en geeft hem niet weg.
BeŽindig het gesprek.

Gebruik de schaar op de Caponiaan en Zak knipt een gat in zijn jaszak.
Sta op. De Caponiaan staat ook op en verdwijnt.
Op de bank ligt een blauw kristal (blue crystal). Pak het op en bekijk het in de inventaris.

Ga het kantoor in en ga links bij de bureaustoel staan.
Schijn met het kristal op een eekhoorn, als die in de buurt is. Zak neemt dan de rol over van de eekhoorn en Zaks geest bestuurt de eekhoorn.

Praat met een andere eekhoorn en kies de optie waarbij hartjes staan.
De andere eekhoorn wordt verliefd.

Ga het hol in en de eekhoorn wordt eruit geslagen.
Neem de rol van Zak op je, door op zak te klikken. Zak vraagt zich af of het versmelten van zijn brein met dat van de eekhoorn heeft geholpen.
Je ziet twee verliefde eekhoorns het hol in verdwijnen. Alle andere eekhoorns daar verlaten de boom.
Praat met Debbie en ga naar buiten.


Vissenkom
Ga naar Zaks huis en gebruik de telefoon. Automatisch abonneert Zak zich op een tijdschrift.
Ondertussen zie je in een tussenshot twee werkers in het ruimtelaboratorium over de voortgang van hun project praten.

Ga naar buiten.
Open de postbox met het sleuteltje en haal het pakketje (parcel) eruit.
Open het pakje met de schaar in de inventaris. Je hebt een beeldje (sonic the hedgehog) in de inventaris.
Doe het beeldje in de vissenkom, maar Zak wil een goed onderkomen hebben voor vis Sushi.

Ga het huis in en zet de kraan bij de gootsteen open (use).
Hou de vissenkom in de gootsteen en Zak laat Sushi in de gootsteen rondzwemmen.
Zet nu het beeldje in de kom en ga naar buiten. Zak draait uit zichzelf de kraan dicht.

Ga met de bus naar The National Infiltrator toe en zet de vissenkom op het bureau links.
Debbie is tevreden met de kom.
Praat met haar over een reis naar de Noordpool.
Zak kan een ticket op het vliegveld op gaan halen.
Debbie geeft hem haar laatste kop koffie (coffee cup) mee.


De Noordpool  

Ga naar buiten en naar links.
Kies het vliegveld en gebruik de terminal.
Kies 'North Pole' en Zak heeft een ticket bij zich.

Ga de deur links door en even later staat Zak in de sneeuw.
Hij neemt een slok koffie om warm te worden. Er is wat koffie over in de mok.

Ga naar rechts en bekijk de ijsklomp vooraan bij de rivier.
Schop (push) 3x tegen de ijsklomp en hij breekt af.

       

Gebruik de ijsklomp als bruggetje en ga naar rechts.
Loop net zo lang naar rechts tot er een ijsgrot in de weg staat.
Bekijk het Ankh-teken in de rots. Het doet Zak denken aan een eerdere tekening die hij met een geel krijtje maakte.
Kleur het Ankh-teken met het gele krijtje en Zak ziet twee 'mystieke' kubussen achter de ijswand.

Gebruik het blauwe kristal op een kubus en er ontstaat een schacht.
Bekijk de schacht en Zak loopt naar de achterkant van de rots. De schacht is diep.
Dubbelklik op de schacht en Zak valt erin. Hij komt in een ruimte terecht met een landkaart aan de ijsmuur.

Bekijk de plank onder de landkaart. Die is voor kristallen die beelden projecteren.
Bekijk het groene kristal. Pak het groene kristal (green crystal) van de plank. Het groene beeld van de aarde verdwijnt van het scherm.
Leg het blauwe kristal op de plank en bekijk het scherm. Er is alleen wat waterigs te zien.
Als je het groene kristal óók op de plank legt, zie je op het scherm de aarde weer en oceanen.
Pak de twee kristallen en ga naar rechtsonder.


Kristalpuzzel
Je ziet een sneeuwveld met drie kristallen in het midden van het scherm.
Er is ook een rotsformatie met twee uitsteeksels omhoog.
Linksvoor bij Zak zijn nog twee kristallen te bekijken.

Het is de bedoeling, dat je 3 lichtjes aan krijgt op het rechter uitsteeksel van de rotsformatie. Van boven naar beneden: rood, groen, lichtblauw.
Met de kristallen uit de inventaris kun je de kleuren van de kristallen in het landschap veranderen, als je ze met een kristal aanklikt. Ook zet je zo de lichtjes aan of uit.



Portal, het blauwe kristal
Save je game.
Bekijk wat je met het blauwe kristal kunt doen:
Zet het blauwe kristal op het linker kristal vlakbij Zak. Het kristal verkleurt en wordt rood. Rechts zie je een rood lichtje gaan branden op de rots met de twee uitsteeksels.
Doe het blauwe kristal nog 1x op dit kristal en het middelste lichtje wordt groen.
Zet het blauwe kristal weer op het kristal en het onderste lichtje wordt lichtblauw.
De keer daarna zijn alle lichtjes uit.

Hetzelfde effect bereik je bij het kristal iets verder weg bij Zak.
Je moet dan niet झén, maar twee keer met het kristal klikken op dat in het landschap.
Klik met het blauwe kristal op een van de drie kristallen achteraan en ook dan gaan de lichtjes van rood naar groen en blauw.
Bekijk ook wat je kunt doen met het groene kristal.

Oplossing:
Schijn met het blauwe kristal, van links naar rechts, op de drie kristallen in het landschap.
Schijn daarna nog eens met het blauwe kristal op het linker kristal.
Als je de kristallen in het landschap van links naar rechts lichtblauw, rood en groen hebt gemaakt, gaan de lichtjes aan. Er ontstaat tussen de rotspunten een energiestroompje.

Dubbelklik met de linker muisknop op de energiestroom en ga door de portal heen.


Het witte kristal
Plotseling is Zak bij een huis met een grote tuin.
Er zit een meisje op het gras. Praat met haar. Ze speelt met een wit kristal, dat ze niet weg wil geven.

Pluk een bloem (flower) bij het raam van het huis.
Doe het masker op en praat weer met het meisje (Wanna have this doll?). Ze vindt de pop stinken en wil de pop pas ruilen, als die even lekker ruikt als Zak.
Beëindig het gesprek.

Smeer de pop in met jam en geef de pop aan het meisje.
Zak krijgt er een wit kristal (white crystal) voor.

Ga naar links en Zak doet zijn masker af.
Loop door naar links tot je bij het scherm bent.

Leg het witte kristal op de plank en bekijk het scherm.
Schrijf met het gele krijtje op het scherm. Zak heeft een referentiepunt nodig.
Leg het groene kristal en eventueel het blauwe kristal op de plank.
Schrijf dan weer op het scherm. Het witte kristal wordt een geel kristal.

Bekijk het scherm. JordaniŽ wordt erop aangegeven.
Pak de kristallen van de plank en loop naar links.
Gebruik de terminal en koop een ticket voor JordaniŽ.
Ga de deur links door.


Jordanië, tempel  

Zak komt aan bij een tempel in JordaniŽ.
Het is druk voor de ingang.
Loop, schuin naar links naar de ezel toe.

Gebruik het blauwe kristal om met de ezel te praten. Dat heeft geen merkbaar effect.
Trek aan de ezel, maar Zak wil een zachtere benadering. Hij aait de ezel en je ziet hartjes verschijnen.
Je kunt de ezel ook een bloem geven, maar je kunt de ezel niet als rijdier gebruiken.

Loop naar boven in een paar stappen, van richel naar richel tot je boven bent.
Als het niet lukt om rechtstreeks naar de richels te lopen, gebruik je use ledge tot bovenaan.

Plant daar de plantenspruit. Zak zet hem in het midden van de bovenste richel neer.
Gebruik het groene kristal op de stek. De plant begint meteen te groeien.

       

Klim via de plant op de richel bovenaan ter hoogte van het dak van de tempel.
Ga naar rechts en Zak is op het dak van de tempel.
Zie op de koepel een ankh-symbool. Bekijk het en gebruik het krijtje om het te kleuren.

Gebruik de kristallen op de urn.
Na een paar combinaties (geel dan groen) verandert het gele kristal in een rood kristal.
Klik daarmee op de urn en er komt een skelet tevoorschijn.

Praat met het skelet. Eerst verstaat Zak hem niet.
Praat verder (the neck ... head bone) en het skelet maakt een dansje.
Bekijk het skelet. Het heeft net zo'n stropdas als Zak.

Doe het rode kristal op de urn en probeer het ankhteken te kleuren. Het skelet duwt Zak weg.
Laat het skelet een dansje uitvoeren door met hem te praten. Hij duwt je nu niet weg, als je het ankh-teken wilt inkleuren. Doe dat.
Gebruik het rode kristal. Alles ziet er nu uit als eerst.

Ga naar links en dan via de richels naar beneden.
Ga dan rechts naar het vliegveld.
Ga de deur door naar rechts.


Zaks kantoor
Ga naar kantoor en praat met Debbie (I'm stuck, I need help!).
Uit Debbies antwoord kun je opmerken dat Zak naar de Noordpool moet om het nieuwe, rode kristal te gebruiken.

Ga het kantoor uit en kies het vliegveld.


Noordpool
Koop een ticket voor de Noordpool en ga de linker deur door.
Leg het rode kristal op de plank.
Er zijn wat tekens op het scherm te zien, maar Zak heeft referentiepunten nodig.
Leg dus het groene kristal op de plank.
Op de kaart is Mexico aangegeven en er staat een vreemd symbool op. Pak de kristallen op.

Ga naar links en koop bij de terminal een kaartje naar Mexico.


Vliegtuig  

Zak zit in een vliegtuig.
Een stewardess brengt hem een bakje pinda's (peanuts) en een flesje water (mountain blue).

Sta op en praat met de andere passagier. Die reageert niet.
Duw de passagier en Zak kan met hem praten over het snurken.

Praat met de stewardess in haar cabine.
Ze is verveeld. Haar werk is anders dan dat ze uit een serie 'Paranormal plane' opmaakte. Ze zou wel eens een geest willen zien in het vliegtuig.
Het licht doet ze niet uit.
Open het kastje, maar daar mag alleen personeel in kijken.
Ook het opbergvakje en de intercom zijn verboden terrein voor Zak.

Als je opbergvakjes opent of ramen verduistert in het vliegtuig, komt de stewardess er onmiddellijk aan om de vakjes te sluiten en de gordijntjes te openen. Zo kun je haar weglokken van haar cabine.

Sta op en open het opbergvakje bij de slapende man.
Je kan het plastic zakje niet zonder toestemming wegpakken.
Maak de slapende man wakker door aan hem te duwen of trekken en praat met hem. Vraag of je een glow stick mag pakken.
De man vertelt ook dat glow sticks door jongeren gebruikt worden in frisdranken om het flesje licht te laten geven.
Pak een glow stick uit het opbergvakje.

Verduister de ramen en open de opbergvakjes om de stewardess uit haar cabine te lokken en ga naar de cabine toe.
Open het kastje en pak er een styrofoam bekertje (styrofoam cup) uit.
Lok de stewardess weer weg en pak de handschoenen (gloves) uit het kastje.

Pak uit het opbergvakje uiterst links in het vliegtuig een rol wc-papier (toilet paper roll).
Ga het toilet in.
Open de vuilnisbak en kijk erin. Zak wil er niet met zijn handen in rondzoeken.
Klik met de handschoenen op de vuilnisbak en Zak haalt er een tube vaseline (petroleum jelly) en een flesje waterstof peroxide (hydrogen peroxide) uit.

Bekijk de peroxide in de inventaris. Zak weet er vast wel iets anders voor te verzinnen dan er wonden mee te desinfecteren.
Gebruik de glow stick en die wordt geactiveerd.
Open de glow stick met de schaar en doe de inhoud van de glow stick in het flesje water, dat nu groenig ziet.
Doe er de waterstof peroxide in en het flesje wordt groener.
Bekijk het flesje. Zak denkt dat als hij er nog een ingrediŽnt aan toevoegt, de vloeistof nog meer zal gloeien.
Doe het bakpoeder in het flesje. Dat gloeit helder.

Er volgt nu een redelijk lastige puzzel, waarin je snel moet proberen de spullen in het opbergvakje van de stewardess te pakken te krijgen.
Elke keer dat je een opbergvakje opent of het raam verduistert, herstelt de stewardess dat weer.
Je moet proberen de stewardess bezig te houden, zodat je het opbergvakje in haar cabine kunt legen.
Het vakje met de wc-rollen sluit ze het laatst.

Ga het toilet uit en lok de stewardess weg.
Ga naar haar cabine en open het opbergvakje.
Pak de handbagage (handbag) en pak meteen erna de ontstopper (toilet plunger).
Pas op: als de stewardess terug in haar cabine komt, pakt ze de handbagage onmiddellijk van Zak af. Ook als je de voorwerpen uit de tas al in je inventaris hebt, moet je die inleveren. Open dus onmiddellijk de handbagage en zet snel de lege tas terug in het vak.
De ontstopper hoef je niet in te leveren.
Ook als het vakje nog open is, maar de tas er al staat, kun je de inhoud van de tas houden.

Bekijk de inhoud van de tas.
Zak vond een kaartspel (deck of cards), een aansteker (lighter), een rode ballon (red balloon) en een laken (sheet).
Bekijk het laken en zak denkt dat hij er een kostuum van kan maken.


Zak als spook
Ga naar het toilet.
Doe het lid eraf en gooi de pinda's en een rol wc-papier in het toilet.
Spoel de wc door.
De wc verstopt en even later gaat het lampje boven de deur knipperen.
Pas op: de stewardess merkt dan dat Zak de ontstopper heeft en pakt hem van hem dan af om de wc te ontstoppen. Je moet de stewardess langer zien vast te houden op de wc, zodat ze de wc met de hand in orde moet krijgen.
Doe de ontstopper dus in de vuilnisemmer voor je de wc doortrekt.

Ga de fles met groene stof in de magnetron zetten, en pak de fles er daarna uit. De fles gloeit extreem groen.

Ga naar het toilet en doe het flesje vloeistof op het laken, dat geeft nu licht af.
Als Zak het wil gebruiken, merkt hij op dat het licht uit moet en de raampjes verduisterd moeten worden.

De ontstopper zit in de vuilnisbak. Je kunt dus het vliegtuig weer ingaan.
De stewardess denkt dat Zak de ontstopper heeft, maar kan hem niet vinden. Ze gaat dus met de hand de wc in orde maken.
Nu heb je tijd om alle raampjes dicht te doen.
Ga in de cabine het licht uit doen, door op de intercom te drukken.
NB: als je vergeten bent de ontstopper te verstoppen, neemt de stewardess de ontstopper van je af en moet je hem opnieuw uit het opbergvakje van de stewardess pakken. Dat zal makkelijker gaan omdat de tas al leeg is en je die dus snel terug kunt zetten. Verstop de ontstopper in de vuilnisbak. Pak weer een wc-rol en haal een bakje pinda's uit het kastje bij de stewardess. Gooi wc-rol en pinda's in het toilet.
Gebruik het laken.
Loop naar de stewardess en Zak roept haar bij zich. Ze valt flauw, Zak drinkt een koffie en even later arriveert hij op het vliegveld van Mexico.
Ga naar buiten.


Mexico, piramide  

Zak staat bij een piramide.
Hij heeft een vrachtwagentje tot zijn beschikking.

Achter de cactus ligt een stapel beenderen.
Pak een bot (bone) weg.
Bekijk het bot. Het lijkt een mensenbot te zijn.
Dit bot heb je niet nodig in het spel.

Ga de piramide op en Zak ziet een Caponiaan en twee archeologen. Hij doet zijn gezichtsmasker op.
Praat met de Caponiaan. Hij zegt dat de archeologen hem helpen en een tablet met een toegangscode hebben ontdekt. Het stenen tablet is niet gaaf, er ontbreken stukken van. Wat de Caponianen op aarde te zoeken hebben, vertelt hij niet. Over de koffiecrisis lacht hij wat.

Bekijk de struik aan de rechter kant van de muur. Zak ziet iets geels.
Trek aan het bosje en praat met de Caponiaan. Die wacht op een andere Caponiaan, die het tablet bij zich heeft.
De Caponiaan ijsbeert wat rond omdat hij niet weet wat hij moet doen.
Bekijk de krassen onder de struik. Zak herkent het van toen hij het rode kristal gebruikte op de Noordpool.
Met het gele krijtje over de krassen gaan, helpt niet. Het stenen tablet is nodig.

Praat met de archeologen. Die zijn erg terughoudend en vertrouwen Zak niet.
Ga naar beneden en gebruik de truck.

Zak komt in de vluchthaven terecht waar drie andere Caponianen zich bevinden. Praat met hen.
De man die bij de deur naar het vliegtuig staat, controleert de passagiers en als Zak vraagt waarom een Caponiaan gewoon door de deur kan gaan, zegt hij dat dat agent XR-22 is met speciale bevoegdheden.
XR-22 loopt steeds naar buiten of gaat de deur van het vliegtuig door. Hij gaat soms zitten.

Ga naast de Caponiaan zitten, als die op een stoeltje zit.
Gebruik de schaar om een gat in zijn zak te knippen.

Sta op en pak het gevallen tablet (stone tablet) op van de grond tussen de twee linker zitplaatsen.
Bekijk het tablet.

Open de deur en ga naar rechts. Zak is bij de piramides, maar het is nu nacht.
Ga de piramide op.
Praat met de archeologen. De Caponiaan is verdwenen. Zak zegt dat hij geen Caponiaan is. Hij houdt zijn masker echter op.
Hou het tablet tegen de gele krassen op de muur en er komt een doorgang tevoorschijn.

Ga door de toegangsdeur en Zak is in een donkere zaal.
Hou de aansteker bij de vuurkom in het midden van het scherm.
De aansteker doet het, maar het licht blijft niet lang aan.
Gebruik het lichtgevende laken.
Zak doet zijn masker af en het is licht genoeg om iets te zien.

Linksboven is een monsterlijke figuur te zien.
Zak kan verder niets doen, dus gaat hij vanzelf naar buiten.
Als de deur dichtgaat komen boomwortels tot leven die de deur proberen te openen.
Zak waarschuwt de archeologen, maar die reageren niet, omdat ze hem zonder masker niet herkennen.


San Francisco en ZŁrich  

Vlucht naar San Francisco
Ga met de truck naar het vliegveld en gebruik de terminal voor een kaartje naar San Francisco.
De Caponiaan bij de deur wil Zak niet toelaten. Hij moet eerst gefouilleerd worden.
Zak moet de stenen tablet verstoppen en zijn pinpas, waarop zijn naam staat.

Zie naast de telefoon een schildering van een rode peper die een tortillachip eet. De tortillachip lijkt wel wat op het tablet.
Smeer het tablet in met jam op het mesje en plak het tablet op de muur.
Doe de pinpas in het spel kaarten.

Open de deur en ga erdoor. De Caponiaan fouilleert Zak en vraagt hem of hij misschien een vrachtvlucht naar ZŁrich neemt later op de dag.
Even later is Zak op het vliegveld van San Francisco.


Vrachtvliegtuig naar ZŁrich
Ga de deur door en kies voor Zaks kantoor.
Ga naar binnen en praat met Debbie. Ze raadt hem aan naar ZŁrich te gaan.

Even later zie je hangaars met vliegtuigen achter een hekwerk, waar ook Zak bij zijn truck is. Er lopen Caponianen rond.
Praat of kijk niet naar Caponianen, je wordt dan ontdekt. Ga ze uit de weg.
Klik, als ze alle drie naar links lopen op het pallet en Zak verbergt zich in een donkere hangaar.



Daar zal het niet lukken ongezien naar de deur van het vrachtvliegtuig te lopen.
Gebruik het laken om Zak als spook te verkleden en de Caponianen zijn in de war.
Doe de ballon op de cilinder met gas en combineer de ballon met het laken. Het laken stijgt op en Zak loopt vanzelf om de Caponianen heen.
Klik op de deur van het vliegtuig...................

Credits
Hier stopt het spel en zie je de credits op het scherm.
Daarna zie je Zak in een tuin waar hij eerder was. Er staat een groepsbeeld van Zaks medewerkers.
Druk op de zwevende lichtgevende bol...........................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.