THE WINTER ROSE



Walkthrough door Marjo 2007 www.adventurespel.nl

Uitgever: Hatter's Guild Production/2005
Ontwerper: Alex van der Wijst

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



ThuisOmgevingKluizenaar en TovenaresToverspreukDraak



Intro

Tussen de bergen en de zee ligt een schitterend gebied, waar de mensen in vrede leven. Op een dag verschijnt een IJsdraak en blaast met zijn koude adem een onnatuurlijke winter over het land. De bevolking slaagt er niet in de IJsdraak te verslaan en zo verandert dit mooie land in een troosteloze witte woestenij, waar enge wezens de dienst uitmaken.
Liggend in zijn bed, probeert de oude vader van Rose, haar te overtuigen van de noodzaak het bevroren land te verlaten. Rose heeft echter andere plannen.



Thuis  

Rose grijpt de boog (bow) van haar vader en kondigt aan dat ze draak gaat doden!

Beweeg je cursor naar de bovenkant van je scherm en klik hier op de "talk"-cursor, of rechtslklik totdat je de "talk"-cursor hebt. Klik dan op de vader van Rose en praat met hem. Hij heeft geen pijlen meer voor de boog, maar Rose zou in het bos kunnen zoeken. Ook zegt hij dat de oude wijze Kluizenaar, die boven op de oostelijke klippen bij de waterval woont, Rose misschien kan helpen. Verder is er nog de Tovenares van het Eiland, die op een eilandje buiten de kust leeft.

Loop naar de open haard. Raap met je handcursor het rode houten doosje op. In deze tondeldoos (tinder box) zitten vuurstenen, waarmee je vuur kunt maken.

Kijk met de oogcursor naar de blauwe beker met de kaars, die op tafel staat. Raap de beker daarna met je handcursor op.
Klik nu in de bovenkant van je scherm op de inventaris-zak om deze te openen. Klik vervolgens op het vergrootglas en aansluitend op de blauwe beker. Nu zitten de blauwe beker (blue cup) en de kaars (candle) apart in je inventaris.

Klik met je handcursor op de deur om naar buiten te gaan.
Rose en haar vader wonen in een holle boom!
Praat met de gier die op een tak zit. Hij blijkt een aanhanger van de draak te zijn.

Klik met de handcursor op de sneeuw en Rose bukt zich om een sneeuwbal (snow ball) te maken. Jammer genoeg kan Rose hem niet naar de gier gooien. Als je gooit belandt de bal ergens in de sneeuw en krijg je de opmerking dat je als een meisje gooit.
Loop met de laarscursor omhoog over het pad links van de boom.
N.B.: Als je te dicht bij de boom staat, nadat je de sneeuwbal hebt geraapt, wil Rose niet meer lopen. Ga dan eerst even terug naar binnen en weer naar buiten. Ze staat dan precies voor de deur en loopt dan wl over het pad.



Omgeving  

Dorp
Aangekomen in het dorp, zie je dat alle bewoners bevroren zijn.
De vrouw bij de put was een kammenverkoopster. Klik met je handcursor op haar en Rose neemt een kam (comb) uit het mandje.
Rechts van de put ligt een emmer (bucket) in de sneeuw. Raap hem op.
Neem ook het schild (shield) van de soldaat die bevroren tegen de boom zit.

Warmwaterbron
Loop dan verder naar links, naar een warmwaterbron.
Terwijl je hier langs loopt, vliegt de draak voorbij en gooit zijn koude zwarte adem in het hete water. Heel even verschijnt er een laagje ijs, maar niet voor lang.

Boomstronk
Loop verder naar beneden.
Je arriveert bij een bevroren soldaat met een speer.
Rechts zie je een boomstronk die gebruikt werd als oefenschijf. Er steekt nog een pijl in. Trek de pijl (arrow) uit de boomstronk.

Loop daarna naar rechts, verder het bos in.
In een boom zit een boskabouter, die gemeen lacht en ervoor zorgt dat Rose hem niet ziet.
Loop verder naar rechts.

Sasquatch
Op de grond zie je hier een grote omgevallen boom.
Rechts van de omgevallen boom staat een Sasquatch, een Verschrikkelijke Sneeuwman. Spreek hem aan. Hij heeft een mes in zijn billen. Rose mag het mes er niet zomaar uittrekken. Hij is bang voor een infectie. Maar als Rose iets vindt waarmee ze de wond kan steriliseren, dan mag ze haar gang gaan.
Loop verder naar rechts.

Op de oever ligt een kapot schip. Voel met je handen in het gat in de romp. Rose haalt er een fles uit. Bekijk hem in je inventaris. Het is een fles met alcohol (liquor).

Loop terug naar de Sasquatch. Klik in je inventaris op de fles en klik dan op OK. De fles zit nu aan je cursor vast. Klik met de fles op de Sasquatch. Nu Rose ontsmettende alcohol heeft, mag ze het mes (knife) eruit trekken.

Appel
Loop terug naar de boom met de boskabouter.
Ga hier over het pad omhoog. Je komt nu aan de voet van de heuvels.
Je ziet hier een boomstronk, een dunne gebogen boom en een stok, waar een appel op ligt.
Als je naar de dunne gebogen boom kijkt, zal Rose zeggen, dat deze boom er zeer verdacht uitziet.

Save je spel.
Probeer dan de appel te pakken en je ziet hoe de boskabouter een val gezet heeft.
Herstart je spel.

Ga naar de stok waar nog steeds de appel op ligt.
Ga rechts van de appel, ter hoogte van het pad staan.
Haal je boog uit de inventaris en klik nu met de punt van je boogcursor op de appel.
Rose is een prima boogschutter.
Raap de appel (apple)-met-pijl en het mes (knife) op.

Loop dan naar rechts.
Je arriveert bij een bevroren waterval.



Kluizenaar en Tovenares  

Kluizenaar
Volgens de vader van Rose, zou de kluizenaar boven aan de waterval wonen.
De ijswand is te glad om zo te beklimmen.
Haal een mes uit je inventaris en klik ermee op de bevroren waterval. Pas als Rose twee messen in haar bezit heeft, zal ze omhoog klimmen.

Loop over het paadje naar de kluizenaar en praat met hem. Rose krijgt goed advies.
- Hij adviseert om de boskabouter met zijn eigen spelletje te pakken te nemen.
- Hij vertelt ook dat gieren bang van water zijn.
- Dun ijs kun je oversteken, door erg snel te rennen.
- Het eiland van de Tovenares ligt precies tegenover de "lookout", de pijl onder de kluizenaar.
- Om de draak te verslaan zal Rose zijn zwarte vuur moeten blokkeren.
- De draak wordt aangetrokken door hitte, vandaar dat hij vaak bij de heetwaterbron is.

Loop voorzichtig naar de "lookout".
Het eiland van de Tovenares ligt dus in zee, aan de onderkant van deze helling. En met snelheid kun je over het dunne ijs glijden.
Open je inventaris. Gebruik de kaars op het schild, om het schild goed in de was te zetten. Nu is het spekglad en kun je met het schild op Rose klikken. Ze zal in razende vaart van de helling afglijden, over de zee, tot aan het eiland van de Tovenares.

Tovenares
Op het eiland beland, zie je dat de tovenares erg druk bezig is om met magie het zwarte vuur van de draak te weerstaan. Ze is half bevroren.
Raap het toverboek (spellbook) op, dat voor je in de sneeuw ligt.
Open je inventaris en bekijk het boek met je vergrootglas.
Aan de afbeeldingen te zien heeft Rose een worm, een veer en drakenbloed nodig.

Bij het steigertje ligt een kleine roeiboot. Klik erop met je handcursor en Rose stapt in en roeit terug naar het vaste land. Ze stapt uit op de steiger bij de grote kapotte boot.



Toverspreuk  

Worm
Loop vanaf de boot naar links. Je komt bij de grote omgevallen boom. Kijk naar de grond bij de wortels. Die is niet bevroren. Woel erin met je handcursor en Rose vindt een levende worm (living worm).

Drakenbloed
Loop verder naar links en je komt bij de boom met de kabouter.
Loop weer verder naar links en je bent weer bij de bevroren soldaat met de lange speer.
Klik met je rode tondeldoos links van de soldaat op de grond. Rose maakt een vuurtje.
De Draak komt aanvliegen en verwondt zichzelf aan de lange spitse speer.
Haal het blauwe kopje uit je inventaris en klik ermee op de speer. Rose zal wat drakenbloed in het kopje opvangen.

Veer
Loop naar links, naar Rose's huis, waar de gier nog steeds op een tak zit.
Klik met je boogcursor op de gier. Voordat Rose kan schieten, vliegt de gier weg.

Loop over het pad omhoog naar het dorp. De gier zit nu hier in de boom.
Volgens de kluizenaar is hij bang van water.

Ga dus naar rechts, naar de heetwaterbron. Hier zie je de sasquatch lekker in het midden van de poel staan. Praat met hem. Hij vertelt dat hij vanwege zijn dikke isolerende vacht geen last heeft van warmte of kou. Dat is iets om te onthouden.
Ga rechts van de bron staan, haal je emmer tevoorschijn en vul hem met heet water.

Loop meteen naar links, naar het dorp en klik met de emmer water op de gier, die nog in de boom zit. Daarna loop je naar rechts en voorbij de bron verder naar rechts, tot je de gier met de pootjes omhoog in de sneeuw ziet liggen. Trek hem een veer (feather) uit.

Nu je alle voorwerpen hebt, ga je naar je kleine roeiboot en roei je terug naar het eiland van de tovenares.

Tovenares
Op het eiland aangekomen, gooi je de worm, het bloed en de veer in de grote blauwe kookketel. De ketel doet zijn werk en even later is de Tovenares weer helemaal ontdooid. Praat met haar. Ze geeft Rose haar toverstafje (magic wand)
omdat ze verder niets zinnigs te zeggen heeft, stap je maar weer in je boot en roei je terug naar de wal.



Draak  

Boskabouter
Volg de raad van de kluizenaar op en probeer de boskabouter in zijn eigen val te laten lopen.
Loop naar de plek waar je de appel opraapte.
Raap een sneeuwbal op, als je dat nog niet eerder gedaan hebt.
Klik met de sneeuwbal op de dunne boom, die nu niet meer gebogen is. Rose klimt in de boom, legt de sneeuwbal erop en verbergt zich achter de boomstronk. Dan komt de boskabouter aanlopen en trapt in zijn eigen val. Raap hem op met je handcursor en praat met hem.
Voor hij al lachende verdwijnt, laat hij voor Rose een hoorn (horn) in de sneeuw vallen. Raap hem op en loop naar links, naar de heetwaterbron.

Heetwaterbron en sasquatch
Geef de verschrikkelijke sneeuwman de appel en Rose krijgt in ruil een haarbal (hairball).

Grot en mol
Ga vanaf de heetwaterbron naar rechts en dan langs de heuvels verder naar rechts.
Links van de bevroren waterval zie je een donkere grotopening.
Kijk ernaar en Rose zegt dat het te donker is om zo naar binnen te gaan. Open dus je inventaris en klik met de tondeldoos op de kaars.
Met de brandende kaars klik je vervolgens op de opening en Rose loopt de grot in.

Hier ontmoet ze een zenuwachtige mol. Zijn weefgetouw is stuk.
Haal de kam uit je inventaris en geef hem aan de mol. Hij is dolgelukkig en biedt meteen aan iets voor Rose te weven.
Geef de mol dus de haarbal en hij gaat meteen aan het werk.

Klik op "play" om de grot te verlaten.
Klik daarna weer met de brandende kaars op de ingang en de mol is klaar met je order. Raap de warme onderkleding (longjohn) op en verlaat de grot. Rose zal de beschermende kleding meteen aantrekken.
Loop dan naar rechts, naar de plek waar de dode gier ligt.

Draak
Naast de gier zie je een pad omhoog. Volg het pad omhoog, door de kloof.
Even later staat Rose voor de draak.
De draak spuwt zijn zwarte vuur naar Rose. Als ze de beschermende onderkleding aanheeft, zal ze dit overleven. Maar als je nu geen actie onderneemt zal de draak op Rose springen en haar verpletteren.

Haal je toverstaf tevoorschijn en gebruik hem op de draak. Hij zal dan zijn vleugels kwijtraken, maar blijkt vervolgens heel goed in staat om Rose te doden, als ze verder niets doet.

Haal dus de hoorn van de kabouter tevoorschijn, voordat de draak Rose opeet.
Klik met de hoorn op Rose en ze blaast erop...........................................



Kopiren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.