THE WHITE CHAMBER



Walkthrough door Marjo © 2005 www.adventurespel.nl

Uitgever: Studio Trophis/2005
Ontwerper: Studio Trophis

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



N.B. Om de intro en de tussenfilmpjes te kunnen zien, moet "DivX codec" op de de PC geïnstalleerd zijn. Dit kleine stukje software is hier gratis te downloaden. Om het spel te kunnen uitspelen, is het overigens niet noodzakelijk de filmpjes te bekijken.



Doodskist kamerStroom herstellenOntspanningsruimteSlaapruimteLaboratorium
Vuur dovenQuarantaine LabBody-tankVideobandID-kaartOpslagruimteLijkLuchtschachtOntsnapping
Easter egg



Intro

In een kale grauwe ruimte staat een kist. Rood licht schijnt zwak uit de kist.
Het deksel wordt door een hand opzij geschoven. Een jonge vrouw klimt uit de kist.



N.B. Het spel heeft 4 eindes: Giftig (Venomous), Verrotting (Decaying), Verdoemd (Damned) en Verlossing (Redemption). Ze zijn afhankelijk van je acties, je antwoorden en je vermogen tot medeleven en spijt. In deze walkthrough streven we naar Verlossing.



Doodskist kamer  

De jonge vrouw vraagt zich af waar ze is en waarom ze in die doodskist lag.
Rechtsklik op een voorwerp, als het handje en tekst verschijnt. Een klein hulpschermpje opent. Linksklik op het rechter, rode icoon voor informatie over het voorwerp.
Linksklik op het linker, groene icoon om actie te ondernemen.
Rechts tegen de muur zit een klein paneel. Het blijkt niet te werken.
Rechts naast het paneel zitten electriciteitsdraden (wires). Verbind ze.
Nu kun je het kleine paneel wél activeren.

Er verschijnt een vraag op het paneel:
- Weet je waar je bent? (Do you know where you are?). Antwoord met Nee (no).
Meteen openen de luiken voor de ramen en zie je dat je in de ruimte bent.
N.B. Antwoord je hier met Yes, dan blijven de luiken dicht. Je kunt dan, als je het verdoemde einde bereikt, een alternatief verdoemd-eindfilmpje zien. Een tekst laat dan zien, dat je beter voor het Verlossings-einde had kunnen kiezen.

Klik weer op het paneel en de volgende vraag verschijnt:
- Het je er spijt van? (Do you regret?).
We weten nog niet waar we spijt van moeten hebben, maar antwoord met Ja (yes).
N.B. Antwoord je hier met No, dan bestaat de kans dat je te weinig compassie-punten hebt om het Verlossings-einde te bereiken.

Activeer nogmaals het paneel en een derde vraag verschijnt:
-Ben je klaar? (Are you ready?).
Als je niet van plan bent om hier de rest van je leven door te brengen, antwoord je met Ja (yes).
Een deur schuift open. Je ziet onder in je scherm de lichtschijn. Loop erdoor.



Stroom herstellen  

In de volgende kamer zie je in het midden een groot bedieningspaneel (console) staan. Je kunt info opvragen (rechtsklik, dan linksklik op rood icoon) en vernemen dat het paneel de navigatie van het schip bedient. Op de grond zie je vlekken (stains). Als je de info opvraagt, blijken het bloedvlekken te zijn.

Loop verder door de rechter deur. Je staat nu in een soort hal, met een schuin aflopende vloer. Rechts is een deur in een hekwerk, die toegang geeft tot een opslagruimte erachter. Om de deur te openen heb je een ID-pas nodig, die je in de scanner links naast de deur moet stoppen.
Doorzoek de zakken van de bebloede labjas (lab coat), die naast de scanner hangt. Je vindt een blanco ID-card (blank ID) en een soort 'override key'. Een sleutel waarmee je in een machine, een gegeven bevel weer teniet kunt doen.
Als je met je cursor boven in je scherm gaat, zie je de voorwerpen in je inventaris zitten.
Klik op de ID card en klik dan op de scanner. De scanner reageert niet op de blanco ID-card. Er moet eerst een geldig DNA monster aangebracht worden op de kaart.

Loop terug naar de vorige ruimte met de navigatie console. Ga dan verder door de linker deur.
Je bent nu in de computerruimte. Rechts achterin zie je een 'back-up unit' waarmee je de stroom kunt herstellen in bepaalde gedeeltes van het ruimtestation.
Rechtsklik op de backup unit en linksklik dan op het groene handicoon. Je ziet nu een close-up van de hele unit. Haal uit je inventaris de 'override key' en klik ermee op het sleutelgat (keyslot) van het 'Station Rotation' paneel. Rechts verschijnt de groene tekst 'online'. Je hebt nu gedeeltelijk weer stroom!
Klik naast de unit om de close-up te verlaten.

Loop terug naar rechts, naar de navigatie console. Er brandt groen licht.
Bekijk de console in close-up. (rechtklik en daarna linksklik op groene hand)
Rechts onderaan zie je twee rechthoekjes. Klik op de groene 'on' knop. Het navigatiepaneel wordt nu actief.
Links in beeld zie je een schematische zon, genaamd star 0321 Irene. Bovenin zie je het symbool van de zonnepanelen van het ruimtestation. Rechts zie je dat de lampjes van de back-up power aan zijn en die van de zonne-energie nog niet. Onderin zijn twee knoppen (rotate left en rotate right) waarmee je de zonnepanelen kun laten draaien. Klik op één van beide knoppen om de zonnepanelen in de richting van de zon te draaien. Je hoort en ziet hoe de zonne-energiecellen opgeladen worden.
Verlaat de close-up en de lichten op het station beginnen te branden, er is weer overal stroom.

Links tegen de wand hangt een verlicht controlepaneel (wall panel). Als je de info oproept, lees je dat de jonge vrouw op de een of andere manier weet, dat dit paneel een soort lift bedient. In de close-up zie je bovenin een blauw schermpje. Het geeft aan dat het beveiligingsslot aan staat. In het midden is een schermpje met een schema van de lift. Je bevindt je nu in de 'craddle'. De 'docking chamber' is de kamer waar je uit je doodskist kroop.
Klik onderaan eerst op de linker groene knop met 'safety lock'. Het blauwe schermpje bovenin geeft nu aan dat het beveiligingsslot uit (off) staat. Klik dan op de middelste groene knop met 'lower cradle'. De ruimte waar je nu bent, de 'craddle', zakt een verdieping lager.
Verlaat de close-up en loop door de bovenste deur naar de ontspanningsruimte van het station.



Ontspanningsruimte  

Rechts vind je een glazen deur, die automatisch gesloten blijft (sealed), zolang dat brandje aan de andere kant woedt, verneem je als je op de deur klikt.

Open het rolluik van de wandkast links naast de glazen deur. Je vindt een afgerukte linker arm. De vingers van de hand houden een videoschijf (video disc 1) vastgeklemd. Neem arm en videoschijf mee.
In het midden van de ruimte is een zithoek. De tafel is verzonken in de vloer. Druk op de rose knop aan de rechterrand van de zitkuil. De tafel komt omhoog. Er staat een videoscherm op. Stop de videoschijf in de speler (video screen) en lees wat nieuwe labmedewerker Arthur Anderson te melden heeft. Commander Trend heeft hem verboden in het centrale lab te komen. Dit lab wordt de white chamber gemoemd. Er hangt op het ruimtestation een angstige spanning. Ook wil niemand praten over zijn voorganger. De enige die een beetje aardig tegen hem doet is professor Ericson.
Stop de videocassette weer weg, door in je inventarisbalk rechts te klikken.

Open nu het rolluik van de linker wandkast. Haal het metalen kistje (strange box) uit de kast. Je kunt, als je dat wilt, ook het blikje fris (can of drink) uit de kast halen.
Links naast deze wandkast zie je een brandblusapparaat (extinguisher). Ook deze kun je meenemen. Verlaat dan de ontspanningsruimte door de linker deur.



Slaapruimte  

Loop de slaapruimte in. Als je via de trap naar de bovenkant gaat, zie je een zeskantige bak. Dit is de douche/bad. Rechts ervan zit een paars/groene knop (shower panel). Als je erop drukt, blijkt hij niet te werken.
Onderaan, op de wand tussen de slaapcabines zie je een vierkante spiegel (mirror) hangen. Neem hem mee.

Loop dan door de linker deur. Je staat ineens op een strand, aan de rand van een bos. Het bos en de zee voelen echt aan. De jonge vrouw begrijpt er niets van. (Star Trek kijkers zullen weten dat het een holodeck is). Loop door de zwarte rechthoek, die je rechts op het strand ziet. Ja hoor, je bent weer terug in de slaapruimte.

Probeer nu nogmaals naar het strand te gaan. Ditmaal blijkt het holodeck verdwenen en word je bijna de ruimte ingezogen. Maar het windje heeft er ook voor gezorgd, dat op het middelste bed van de linker beddenrij, een deken (blanket) zichtbaar is geworden. Raap hem op.
Verlaat de slaapruimte en ga in de ontspanningsruimte door de bovenste deur.



Laboratorium  

Loop verder het smerige laboratorium in. Rechtsachter zie je een hoge halfronde koker. Dit is een lift (elevator). Jammer genoeg werkt hij niet. Links naast de lift heeft iemand een bijl (axe) in de liftcontroles geramd. Neem de bijl mee.

Helemaal achter tegen de wand, is een dichtgelaste deur voor een luchtschacht (vent). Dus ook hier kun je niet ontsnappen, tenzij je een manier vindt om door de deur te breken.

Rechts onderaan staat een ouderwetse videorecorder met luidsprekerboxen.
Links in het lab, hangt een schoolbord (blackboard) aan de wand. Er staan vreemde krijtstrepen op. De jonge vrouw wil ze niet uitvegen. Ze denkt dat ze iets te betekenen hebben. (Je hebt minimaal 3 strepen nodig om het Verlossings-einde te halen. Op dit moment staan er twee strepen op. Eentje krijg je gratis, de andere omdat je op de vraag of je spijt had, met 'ja' antwoordde.) Verlaat nu het lab.



Vuur doven  

Loop terug, naar de 'cradle', die grote lifkamer met de grote console.
Je ziet op de console een tentakelig wezen liggen, dat alle wanden met rode tekens vol krabbelt.
Linksklik op het monster. De jonge vrouw wordt in een wurggreep genomen en komt weer bij op een bed in het slaapvertrek. Ze vraagt zich af of ze hallucineert.

Raap de videoschijf (video disc 2) op, die aan de linkerkant op het rechter bed ligt. Onder de videoschijf blijkt een handgeschreven briefje (note) te liggen. Raap het op. Kijk dan in je inventaris en lees het briefje (rechter rode icoon).
Er staat geschreven: Patience While You Grill Bacon Rind.
De jonge vrouw vindt het maar een vreemde boodschap. Verlaat nu de slaapruimte.

Stop de gevonden videoschijf in de speler die op tafel in de ontspanningsruimte staat. Nog een boodschap van Arthur Anderson. Hij vertelt dat de situatie op het ruimtestation grimmiger wordt. Richard Wyler blijkt vermist. Dr Goodwin werkte aan zijn kapotte laser en bemerkte de vermissing. Wyler bleek nergens meer op het station te vinden. Goodwin denkt dat de oorzaak gezocht moet worden in het voorwerp (artefact) dat in het lab onderzocht wordt. Iedereen wantrouwt elkaar en ook Anderson begint te stressen. Zelfs professor Sarah Ericson is minder vriendelijk.

Verlaat de ontspanningsruimte en loop terug naar de 'cradle'. Geen monster meer te zien en ook de wanden zien er normaal vies en bloederig uit. Loop dan door de linker deur, de computerruimte in. Achter in de ruimte staat een machine. Klik op het linker groene computerscherm (left computer) Je ziet 4 emails staan. De eerste is een SOS oproep, die niet verzonden is.
In de tweede email lezen we dat iemand een robot (droid) heeft ontvangen, die in staat is vuur te blussen. De software voor de robot vroeg om een kleurencode. De code stond op een briefje.
De derde email is spam en in de vierde email is sprake van een vermist ruimteschip.

Bekijk nu de rechter computer (right computer). Dit is de computer die de robot bedient, 'droid control console'. Open hem met het groene handicoon. Je ziet dat je eerst een 6 cijferige kleurencode moet invoeren, om toegang te krijgen. Herinner je het briefje dat je in de slaapvertrekken vond: Patience While You Grill Bacon Rind. Deze vreemde zin is duidelijk een code. Kijk naar de eerste letters van de woorden. Ze staan voor: Purple (paars/rose), White (wit), Yellow (geel), Green (groen), Blue (blauw) en Red (rood).
Klik op de kleuren in de computer in die volgorde.

Nu kun je de robot, die je via een scherm in het quarantaine lab ziet, met behulp van de pijltjestoetsen op je éigen toetsenbord, laten bewegen. Stuur hem naar de rechter deur en duw vervolgens op je éigen spatiebalk om de deur te openen. De robot wordt de ruimte ingezogen en het vuur gaat uit door gebrek aan zuurstof.
Als je dat leuk vindt, kun je op de rechter computer nogmaals de kleurencode invoeren. Je ziet dan als het ware door de ogen van de robot, hoe hij in de ruimte zweeft.

Verlaat de computerruimte en loop naar de verzegelde glazen deur in de ontspanningsruimte. Nu het vuur gedoofd is, kun je hem openen. Ga naar binnen, het quarantaine lab in.



Quarantaine Lab  

Rechts naast de deur waardoor je naar binnenkwam, staat een archiefkast (filing cabinet). In de close-up zie je dat aan de rechterkant een lade stuk is (broken drawer). Trek hem open en haal de enveloppe eruit. Open de enveloppe in je inventaris. Er blijkt een ouderwetse videocassette in te zitten.

Links naast de deur staat een medische laser (medical laser) op een kastje. Hij lijkt inderdaad, zoals Dr Goodwin zei, zonder stroom te zitten. Onder de laser, kun je het deurtje van de lasercontrole (power compartment) openen.

In het midden van de ruimte staan twee bedden. Op het linker bed zijn de indrukken nog te zien van het brandende lijk. Haal de arm uit je inventaris en leg hem op het bed. De arm pas perfect in de afdruk.

Achterin het lab zie je een glazen quarantaine kooi. De deur heeft een stemherkennings-slot. (voice control)

Verlaat het Quarantaine Lab. Er blijkt ineens een enorme ijzeren hekwerk/kooi in de ontspanningsruime te staan. Je enige weg erlangs is naar beneden. Loop dus verder door de enge gang, todat je in de 'cradle' aankomt. Hier zie je dat de navigatieconsole verdwenen is in een groot gat. Je kunt alleen verder naar links, de computerruimte in.



Body-tank  

De computerruimte blijkt helemaal veranderd. Hij is rood en overal op de muren staan rode teksten.
Links achterin de ruimte zie je een grote glazen tank, waarin een menselijk lichaam gevangen wordt gehouden. Bekijk de tank. De jonge vrouw wil de mens wel bevrijden, maar kan de tank niet stuk krijgen. Niet met haar handen en ook niet met de bijl. (probeer het beide, je krijgt er krijtstrepen voor, zoals je in het lab op het schoolbord kunt gaan bekijken)
Links naast de tank is een controle paneel. Bekijk het paneel (panel). Met dit controle paneel kun je de tank reinigen (cleansing system). Activeer het paneel (klik op groene hand). Oeps! Het lichaam wordt uit de tank weggezogen! Dit was niet de bedoeling zegt ze, ze wilde hem helpen.

Loop terug naar rechts. Links naast de deur, zie je hoe de koppeling van de buis beweegt en een rode lamp knippert. Bekijk het. De jonge vrouw ziet dat een arm in de buis klem zit. Ze vraagt zich af of het wel toeval is. Haal de bijl (axe) uit je inventaris en sla de koppeling van de pijp (pipe) stuk.
Tja...meer dan een arm vind je niet terug van het lichaam. Stop je bijl terug in de inventaris (rechtsklik) en raap de rechter arm (right arm) op.

Verlaat de enge computerruimte en je ontdekt dat alles in de 'cradle' weer normaal is. Ga even naar het quarantaine lab en plaats je afgehakte rechter arm op het bed.



Videoband  

Loop naar het gewone laboratorium. Rechts onderaan in de ruimte staat een ouderwetse videospeler. Haal de videoband (VCR tape) uit je inventaris en stop hem in de speler (video player). Een scherm rolt naar beneden en de film begint te spelen. Vol verbazing ziet de jonge vrouw dat zijzelf op het scherm te zien is, vastgebonden op een tafel.

Dan, zomaar ineens, wordt de film werkelijkheid. Ze ligt echt vastgebonden op de tafel in het lab.
Klik op de videorecorder. De jonge vrouw denkt dat als ze de videospeler kan stoppen, ook deze nachtmerrie voorbij is. Rechts naast haar ligt een laser (laser cutter) op het tafeltje. Raap hem op en ze ontdekt de laser niet werkt! Bekijk en open de laser in je inventaris en je ontdekt dat er geen batterijen in zitten! Haal de laser uit je inventaris (groen handicoon) en góói hem dan maar naar de videospeler. Dit blijkt effectief. De film stopt en de jonge vrouw is weer vrij.

Loop naar links, naar het schoolbord. Op de werktafel ervoor ligt een rond petri-schaaltje. Het schaaltje is luchtdicht afgesloten en er lijkt een monster van iets in te zitten. Raap het monster-schaaltje (sample dish) op. Bekijk het schaaltje in je inventaris. 'Commander Trend' staat erop geschreven.
Naast het schaaltje ligt een scalpel. Raap hem op.
Rechts op de werktafel staat een microscoop (scope). Je kunt het schaaltje op de microscoop leggen en bekijken. Het blijkt een DNA-monster te zijn. Misschien geschikt om een ID-kaart mee te maken, zodat je de deur van de opslagruimte kunt openen?

Verlaat het lab, maar neem wel nog even de twee grote batterijen (batteries) mee, die links naast die enge onderzoekstafel staan.



ID-kaart  

Loop de ontspanningsruimte in. Er hangt ineens een stinkende koelkast aan een ketting boven de verzonken tafel.

N.B. Als je dit wilt, kun je nu even je spel saven en het Giftige (venomous) einde meemaken. Verlaat hiervoor drie maal de ontspanningsruimte aan de onderkant. Elke keer als je terugkomt blijkt de stank onverdraaglijker. Als je de derde keer terugkomt, adem je teveel van de giftige dampen in en gaat de jonge vrouw dood.

Wil je nog niet dood, loop dan naar de verzonken tafel. Duw op de rose knop rechts van de zitkuil. Ditmaal komt de tafel niet omhoog, maar opent een luik. De koelkast hangt nu boven een gapende muil met scherpe tanden (chasm). Haal dan de bijl (axe) uit je inventaris en hak de ketting (chain), die vastzit bij het linker rolluik, kapot. De stinkende koelkast verdwijnt niet in het gat. Iets blokkeert hem.

Loop naar de koelkast. Je ziet een verminkt lijk uit de koelkast piepen. Bekijk het lijk (torso). De jonge vrouw zou nu willen dat ze de koelkast had laten hangen. Trek het lijk uit de koelkast en hij valt in de gapende muil. Het lukt niet om de gapende muil dicht te maken met de rose knop, maar je bent in ieder geval van de stank verlost. De romp (torso) zit nu in je inventaris.

Ga het quarantaine lab in en leg de verminkte romp, waar ook nog een been aan hangt, op het bed. Verlaat dan het lab en loop nu naar beneden, naar de 'cradle' en dan naar links, de computerruimte in.

Loop helemaal naar links. Hier staat voor in je scherm een vreemd apparaat met een groen glanzende bol Het is een soort analyse-apparaat (analyser). Klik erop en activeer hem. Je leest dat er menselijk DNA in het systeem zit. Zou dat nog van die jongen zijn die je wegspoelde? Open het klepje aan de onderkant van het tekstscherm. Neem je scalpel uit de inventaris en snijd het draadje door. Nu werkt het apparaat niet meer.

Tegenover de 'analyser', tegen de achterste wand zie je een bontgekleurd apparaat, een 'sequencer'. Klik erop en je verneemt dat dit apparaat gebruikt wordt om DNA-codes op Id-kaartjes te installeren.
Stop dus je ronde monster-schaaltje (sample dish) in de sequencer. Stop daarna je blanco ID-card erin en de machine maakt een kant en klaar geprogrammeerde Id-card voor je.



Opslagruimte  

Verlaat de computerruimte en loop rechtdoor, door de deur naar de opslagruimte. Houdt je Id-card tegen de scanner, links van de roldeur. De deur gaat open en je kunt naar binnen.
Raap het gele vat met explosieven (explosive) op, dat rechts achter de deur staat.
Op de doos aan de linker kant ligt een oud tijdschrift (magazine), dat je kunt inkijken, als je dat wilt. Er staan artikelen in over oude computerspelletjes. Tevens is dit een hint voor het easter egg dat in dit spel verborgen zit.

Open nu de deur van de vriesruimte rechts. Je ziet blikken en pakken en hangend bevroren vlees. Ook staat er een grote vrieskist. Maak hem open. Er ligt een bibberende man in! De jonge vrouw zegt dat ze wil proberen hem op te warmen. Het blikje fris is niet zo'n goed idee, maar ook de warme deken (blanket) uit je inventaris is niet goed genoeg (probeer het te geven vanwege de krijtstrepen). Probeer hem vervolgens met je handen te warmen. Als de jonge vrouw hem echter aanraakt, draait hij zijn verminkte hoofd om en verandert plotseling de omgeving weer in die bloederige nachtmerrie.

Achter tegen de wand hangt nu een lichaam tegen de muur geplakt, achter een vreemd aanvoelend vlies. Er steekt nog een redelijk normaal been uit. Het lukt niet om het vlies met scalpel of bijl te verwijderen. Neem dan je bijl en hak het been (leg) eraf. Dit lichaamsdelen verzamelen begint op een hobbie te lijken!
Verlaat de vriezer aan de onderkant van je scherm. De opslagruimte ziet er gelukkig weer normaal uit. Verlaat dan ook de opslagruimte.



Lijk  

Loop naar het quarantaine lab en plaats het been uit je inventaris op het bed. Het lijk ziet er nu tamelijk compleet uit. Het enige dat ontbreekt is een hoofd.

Verlaat het lab en ga naar de slaapvertrekken. Kijk naar de zeskantige douchebak. Er beweegt iets. Loop ernaar toe en duw op de paars/groene knop. Ditmaal werkt hij wel. Het glazen deksel van de douchebak opent en je kunt de haren (hair) eruit trekken. Ze blijken nog aan een hoofd (head) vast te zitten. De lege, bloederige oogkassen van het hoofd gaan open en er verschijnt een rood schijnsel in. De jonge vrouw denkt dat ze zich iets loopt te verbeelden.

Ga terug naar het quarantaine lab en plaats ook het hoofd op het bed. Als er nu nog ogen in de oogkassen zaten, was je hele lijk compleet.

Links naast de deur staat de laser-zonder-power. Maak, als je dat nog niet eerder gedaan hebt, het kastje (power compartment) onder de laser open en stop de batterijen erin.
Haal het dichtgesoldeerde metalen kistje uit je inventaris en plaats het op het laserkastje (laser desk). De laser brandt je kistje open. Raap het kistje op en maak het in je inventaris open. Er blijken 2 oogballen in te zitten!
Plaats de ogen in het lijk op het bed. Kijk ernaar...er gebeurt...niets. De jonge vrouw vraagt zich af waarom ze al die onderdelen verzameld heeft. Haal nu de deken uit je inventaris en leg hem uit respect over het lijk. Meer kun je niet doen. Tijd om je weer bezig te houden met je ontsnapping.



Luchtschacht  

Loop met je vat explosieven naar het gewone laboratorium en plaats het voor de deur van de luchtschacht (vent). De jonge vrouw merkt op, dat ze nu alleen nog iets moet vinden om de explosieven te laten ontploffen.

Ga terug naar het quarantaine lab en controleer of de laser nog werkt, door op het laserkastje (laser desk) te klikken. De laserstraal gaat door de deur en valt op het schermpje van de videospeler (video screen) op de tafel in de ontspanningsruimte.

Loop naar dat schermpje en plaats de spiegel (mirror) uit je inventaris ervoor. Het past precies.
Loop dan terug naar de laser en zet hem nogmaals aan. De straal weerkaatst nu op de spiegel en gaat rechtstreeks naar het gewone laboratorium. Hier ontploffen je explosieven.

Loop nu naar het gewone lab en ga door het gat de luchtschacht in. In het midden van de grote schacht steekt een enorme verbogen boor omhoog. Rechts is een rooster naar een kleinere schacht. De vrouw vraagt zich af, of ze via deze schacht onder de liftschacht kan komen. Jammer genoeg zit ook dit rooster vastgelast.
Verlaat de schacht en het lab en ga terug naar het quarantaine lab.



Ontsnapping  

In het quarantaine lab aangekomen, zie je dat het lijk verdwenen is! Loop verder het lab in en ontdek dat het lijk rechtop zit in de glazen quarantaine-ruimte!
Probeer met het lijk te praten. In een paar flitsen verwisselt de jonge vrouw plotseling van plaats met het lijk en zit ze gevangen in de glazen kooi.

Raap de videoschijf (video disc 3). Klik dan op het grijze vuil (dirty wall) op de achterwand van de kooi. Er staat, moeilijk leesbaar, iets geschreven in bloedrode letters:
- Do you want to leave? (Wil je vertrekken?)

N.B. Als je nu op "No" klikt, zul je het "decaying-end" meemaken en wegrotten in deze glazen kooi.

Ga een beetje opzij staan. Onder de tekst zie je "Yes" en "No" geschreven staan. Klik op "Yes".
Dan volgt de tweede vraag:
- And risk spreading the desease? (En riskeren dat je de ziekte verspreidt?)

N.B. Als je gedurende het spel maar twee krijtstrepen hebt verdient, door bv geen deken over het lijk te leggen of niet te proberen de man uit de afvalbuis te redden, dan kun je het Verdoemde (damned) einde meemaken. Klik dan op "Yes".

Antwoord met "No", want natuurlijk wil je niet dat de ziekte zich verspreidt. De tekst zegt nu dat je moet vertrekken en de consequenties van je daden moet ondergaan. De deur van de glazen kooi gaat open.

Op de grond zie je een bloedspoor. Volg het spoor, het lab uit.
Stop in de ontspanningsruimte nog even je gevonden derde videoschijf in de speler. Het blijkt de laatste boodschap van Arthur Anderson te zijn.
Hij heeft ontdekt dat stuk voor stuk alle mensen op het ruimtestation vermoord worden. Hij weet niet door wie, maar vermoedt dat het iets te maken heeft met dat geheimzinnige 'artefact', waar hij niet bij mag komen. Dr Goodwin werd teruggevonden in de ventilator van de luchtschacht. Arthur werd verdacht van spionage en moord, omdat commander Trend ontdekte dat hij berichten doorgaf aan de ruimteleiding. Arthur werd opgesloten in de glazen kooi in het quarantaine lab.

Volg, na het bekijken van de video, het bloedspoor verder, via het gewone lab naar de ventilatieschacht. Hier zie je dat het rooster voor de kleine schacht opengebogen is. Kruip erdoor naar binnen.

Je eindigt in een grote witte ruimte onder de lift. In het midden van de ruimte staat een groot vreemd hoekig voorwerp. Dit is het beruchte 'artefact'. Het voetl vreemd 'levend' en vibreert. Slangen lopen naar machines rondom. Tegen het Voorwerp zit het verdwenen lijk. Raak het lijk aan. Het blijkt Arthur te zijn, met een bloederig geschonden gezicht. Hij spreekt je aan met Sarah. Je bent dus blijkbaar professor Sarah Ericson!
Arthur beschuldigt je van alle moorden, die je uit zucht naar macht pleegde. Hij slaagde echter waar jij faalde en maakte contact met het 'artefact'. Hierdoor kan hij nu rechter spelen, door je alles opnieuw te laten beleven, en je dan te beoordelen op je daden. in een flits zie je jezelf in deze ruimte bij het 'artefact' staan.
Arthur beoordeelt je en zegt dan dat je naar de ontsnappingscapsule in de opslagruimte moet gaan.Onderweg zul je al je daden opnieuw beleven.

Bij de ventilator in de luchtschacht, zie je hoe je dr Goodwin zijn dood tegemoet duwde.
In de slaapvertrekken verdrink je iemand.
Ook in de 'cradle' wordt gemoord en de man in de computerruimte overleeft het eveneens niet.

Ga naar de opslagruimte. Onder het flikkerende computerscherm staat nu een luik open. Hierin zit de ontsnappingscapsule. Kruip erin en ga je Verlossing tegemoet.........op een strand aan de rand van een bos.......................


Easter egg  

In dit spel zit een zogenaamd 'easter egg'. Het betekent letterlijk 'paasei'. In een adventurespel is dit een ingebouwd grapje van de makers.

Als je in de opslagruimte bent, zie je, op een rek links van de vriesruimte, een flikkerend pukkelig computerscherm. Rechts ernaast is een bedieningskastje (console). Rechtsklik erop en dan rechts op het oog en je verneemt dat het een M.E.S.console is, een ouderwets videospel-bedieningskastje.
Rechtsklik erop en klik dan links op het handicoon, om het te activeren. De jonge vrouw zal zeggen dat ze nu geen tijd heeft om videospelletjes te spelen.

Klik er nogmaals op om te activeren. Ditmaal zegt ze dat ze niet wil. Oude videospelletjes zijn stom. Je gaat toch steeds maar dood of je gooit van ellende je kastje tegen de muur.

Probeer een derde maal het kastje te activeren. Nu zegt de jonge vrouw..."ach, wat kan het me ook schelen. Ik probeer het gewoon even"... En even later zit je in de vreselijk pukkelige omgeving van een lage resolutie en weinig kleuren. Als je loopt hoor je ook die ouderwetse geluidjes, die vroeger bij die spelletjes zaten, in het tijdperk vóór de geluidskaart. Probeer eens de deur van de vriesruimte te openen. Dat lukt niet omdat de hendel zo pixelig is, dat ze hem niet ziet!!
En tot overmaat van ramp kan ze ook niet de knopjes op de M.E.S. console vinden om het spel uit te zetten!!

Er is maar één methode om hiervan verlost te raken. Open je inventaris, haal de bijl eruit en sla ermee op het vat met de explosieven, dat plotseling weer in de ruimte staat.
Klik daarna op "game over" en alles wordt weer normaal...........................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.