INSPECTOR WAFFLES


Walkthrough door Yvonne © 2022 www.adventurespel.nl

Uitgever: Hitcents / 2021
Ontwerper: Goloso Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
Hoofdstuk 1: The dead and alive cat,
Hoofdstuk 2: More than one way to skin a cat,
Hoofdstuk 3: Into the lion's den,
Hoofdstuk 4: Curiosity killed the cat,
Hoofdstuk 5: Like cats and dogs.


Spelbediening  

In het beginscherm kun je een gestart spel voortzetten (continue), een opgeslagen spel laden (load game), een nieuw spel starten (new game) of een spel beëindigen (quit).
In de opties (options) kun je het volume van muziek en geluid instellen, de resolutie veranderen en aangeven of je de hotspots (highlighted clues) wilt zien.
Je kunt daar ook kiezen in een groot scherm of in windowed mode te spelen.
Rechts staan twee tekeningetjes waarmee je naar de site van de uitgever kunt gaan of naar twitter.

Start een nieuw spel en je krijgt de keuze met of zonder aangegeven hotspots te spelen.
Rechtsonder zie je een tandwieltje om in het hoofdmenu te komen en daarnaast een rugzakje met de inventaris.
Rechtsklikken op een voorwerp in de inventaris geeft er meer informatie over.
Linksklikken zorgt ervoor dat je het voorwerp uit de inventaris haalt, zodat je het in het spel kunt gebruiken.

In het notitieboekje kun je vragen stellen. Dat staat bij het radartje rechtsonder.
De vragen worden beantwoord als je de juiste zinnen uit de 'clues' aanklikt.
Soms worden vragen niet beantwoord omdat je de aanwijzingen nog niet gevonden hebt. Zoek in dat geval aanwijzingen of laat iets uit de inventaris zien om het gesprek verder op gang te helpen.
Ook kun je in het notitieboekje Waffles' moeder bellen voor een hint.

In het spel zijn 8 kaartjes te vinden van wolbalspelers om in een verzamelboekje op te slaan. Deze zijn niet nodig om het spel uit te spelen.


Hoofdstuk 1: The dead and alive cat  

Start een nieuw spel.
Inspector Waffles zit in een melkbar als er een telefoontje binnenkomt van zijn baas Patches.
Even later begint het spel op de plek waar Fluffy dood is gevonden.

Fluffy's huis:
Waffles komt aan bij Fluffy's huis, waar zijn baas Patches op hem wacht.
Fluffy is de baas van Box Furniture en ligt dood op straat. Een buurvrouw heeft iemand zien vluchten.
Voordat Waffles met de vrouw praat, wil hij Fluffy's huis onderzoeken.
Patches zegt dat Waffles moeder te bellen is als Waffles een probleem heeft. Dat kan via het notitieboekje (notepad).

Rechtsonder zie je een rugtasje voor de inventaris en een notitieboekje.
In het notitieboekje zie je een tabblad om naar het hoofdmenu te gaan.
Daar kun je spelen opslaan en laden en je kunt de opties veranderen: geluid en muziek, taal en resolutie en de grootte van het scherm.
Ook kun je hier aangeven of aanwijzingen een kleur krijgen.
Er is een tabblad met 'clues'. Aanwijzingen worden hierin opgeslagen om daarover later te kunnen spreken.
Verder zie je een tabblad 'Help'. Daar kun je hints krijgen door Waffles moeder te bellen.

Bekijk Fluffy's lichaam. Waffles vindt een foto (polaroid). Daarop staat een onbekende kat voor een vuurtoren op het strand.
Haal uit de vuilnisbak een kapotte schroevendraaier (broken screwdriver).
Patches zegt dat je door te rechtsklikken een voorwerp in de inventaris nader kunt bekijken.

Bekijk Maple Tower. Die is van de rijkste kat in de stad, die fortuin maakte met supermarkten.
Bekijk het raam boven. Waffles denkt niet dat Fluffy zelfmoord heeft gepleegd.

Ga Fluffy's huis in.
Waffles staat bij een trap. Bekijk het borstbeeld en ga naar boven.
Open de deur.
Bekijk de foto waarop Fluffy staat. Bij het tabblad 'clues' wordt opgeschreven dat Fluffy alleen was.
Bekijk het schilderij. Achter het schilderij zit een nis. Pak het boek (blue book) eruit.
Bekijk het skateboard en Waffles haalt er een wieltje (skate wheel) van af.
In de sportbeker zit een liefdesbriefje (love letter) van ene M aan Fluffy. Lees hem in de inventaris, rechtsklikkend.

Ga terug de hal in.
Bekijk eventueel de spullen op de overloop.
De kamer rechts kan Waffles niet in, omdat er een deurklink ontbreekt.
Open de deur met de schroevendraaier. De schroevendraaier is te glad om te gebruiken.
Zet er het wieltje aan vast en Waffles heeft een deurklink gemaakt.
Open de deur.

Waffles is in een bibliotheek.
Op de tweede plank van de kast rechts ontbreekt een boek.
Ook op de onderste plank van de middelste kast ontbreekt een boek.
Zet het boek in de inventaris tussen de andere blauwe boeken. Waffles hoort een klik, maar er gebeurt niets.

Ga terug de hal op en loop langs de trap naar links, de badkamer in.
Er staat een flesje parfum, dat waarschijnlijk van Fluffy's geliefde is. Er wordt een aanwijzing bijgeschreven in het notitieboekje.
Bekijk de tegel in de muur. Als Waffels erop duwt komt er een rood boek (red book) achter vandaan. Pak het uit de nis.

Ga de hal in en dan rechts de bibliotheek in.
Zet het rode boek in de middelste kast onderaan.
Ga de geheime deur door. De ontdekking wordt bijgeschreven in het notitieboekje.


Het geheime kantoor
Bekijk het prikbord. Waffles vindt het vreemd dat er een boodschappenlijstje (grocery list) hangt. Het lijstje komt in de inventaris te staan.

Bekijk de papieren links van de computer. Daar ligt een onbelangrijk briefje.
In een bureaulaatje ligt een scheldbrief (insult letter) van Erwin die Fluffy onder meer voor platypus uitscheldt. Alles uit de computer is gewist.
Bekijk het bloed onderaan het bureau. Fluffy was al dood voor hij uit het raam viel.

Bekijk de plant en Waffles vindt een haar (hair).
Bekijk de haar. Die is waarschijnlijk van een hond.

Kijk uit het raam. Degene die Fluffy het raam uit duwde moet sterk zijn geweest.
Ga rechts de bibliotheek in, dan de hal en ga naar buiten.

Praat met Patches (Top floor?). Patches geeft wat uitleg over hoe het notitieboek te gebruiken is.
Bij de 'clues' staan drie opmerkingen.
Kies de opmerking over het geheime kantoor.
Kies dan 'something salty' (bij het tabblad 'Questions').
Patches wil eerst zijn milkshake drinken voor hij de getuige wil spreken. Hij wil niet dat Waffles dat verziekt door over zoute dingen te praten.
Open het notitieboekje en klik op de boodschappenlijst in de inventaris. Patches laat zijn smaak niet bederven en gaat met Waffles naar de getuige.


Getuigenverhoor Millie
Reporter Lumo is daar ook. Patches praat zijn mond voorbij en Lumo weet dan dat Fluffy vermoord is.
Bekijk de verkiezingsposters. Burgemeester Cookie is de favoriet. De rijke Maple is zijn opponent.

Praat met getuige Millie. Je ziet het notitieboekje met de enige vraag die je kunt stellen.
Millie zegt dat ze met buurman Fluffy over koetjes en kalfjes sprak.
Praat verder over het parfum en klik dan op de liefdesbrief in de inventaris. Kies de nieuwe vraag in het notitieboek (Fluffy admirer) en daarna weer op de aanwijzing over het parfum.
Millie ontkent dat zij een relatie heeft met Fluffy.
Praat over de warme nacht en sluit het gesprek even af.

Bekijk de schoorsteen en er wordt een aanwijzing in het notitieboek bijgeschreven.
Praat weer met Millie over de warme nacht en dan over de schoorsteen. Vervolg het gesprek.
Millie heeft de moordenaar vaag gezien.
Laat haar de witte haar zien en je kunt een nieuwe vraag stellen over Fluffy's vijanden.
Laat haar daarna de beledigende brief zien.
Millie zegt dat Erwin Fluffy's broer is, met wie hij al jaren geen contact had. Erwin is echter een zwarte kat. Dat wordt bij de aanwijzingen opgeschreven.

Het getuigenverhoor is afgelopen en Patches en Waffles rijden weg.
Waffles denkt dat Millie iets verbergt.
Onderweg wordt op de radio een gesprek met Lumo uitgezonden. Hij vertelt onder meer dat Waffles ooit Snowball heeft opgepakt.


Hoofdstuk 2: More than one way to skin a cat  

Politiebureau, Pixel, Spotty
Waffles overnachtte op zijn kantoor.
Patches ontbiedt hem op zijn kamer.
Bekijk de foto's van Pepper, Chance en Meatballs op het prikbord.
Doorzoek de stapel documenten op de stoel, bekijk de muur waar een lijstje hing en pak de fles 'sterke' melk (flask of milk) uit de bureaula.

Ga de hal in.
Ga Patches kantoor in, waar ook burgemeester Cookie is. Die geeft Waffles een croissantje (croissant).
Waffles krijgt de opdracht Fluffy's moord uit te zoeken.

Ga het kantoor uit en links verder de hal in.
Helemaal links is Pixels kantoor. Ga naar binnen.
De DNA-machine is kapot en in de lades kan Waffles niet kijken als Pixel erbij is.
Bekijk het bord waar Waffles niets van begrijpt.
Praat met Pixel. Laat hem de haar zien en de beledigende brief.
Pixel vraagt Waffles een nieuwe CPU te vinden, zodat de DNA-machine weer werkt.
Geef Pixel de polaroid en je krijgt er een kopie (polaroid copy) voor terug.
Pixel raadt aan hond Spotty's hulp in te roepen, die kan helpen Erwin te vinden.

Ga de hal in en rechts de trap af.
Praat door de deur heen met Moka. Die wil pas met Waffles praten na een ontbijt van kaneelkoffie en een amandelcroissantje.

Ga naar links, waar Morty staat. Ze gaan naar het mortuarium.
Morty zegt dat de moordenaar sterk moet zijn. Een wond lijkt erop alsof Fluffy door een wolf is vermoord.
Ga het mortuarium uit en bekijk de koffiemachine. Waffles pakt een beker koffie (disgusting coffee).

Ga naar de uitgang.
Hier staat Howard met Spotty te praten.
Waffles biedt Spotty een baan aan. Hij laat hem aan de scheldbrief ruiken. De brief van Erwin ruikt naar gegrilde vis en tomatensaus.
Waffles en Spotty gaan op weg om Erwins adres te zoeken. Een uurtje later zijn ze in de hondenwijk bij Franks hotdogkraam.


Erwins appartement
Praat met Frank. Hij kent Erwin, de enige kat in de hondenwijk. Frank heeft Erwin 4 dagen niet gezien. Erwin loopt wat mank. Deze aanwijzingen worden in het notitieboek geschreven.
Praat verder, maar over eventuele bezoekers kan Frank nog niets zeggen.

Ga het gebouw in.
Praat met Spotty die het geurspoor van de vis en tomatensaus oppakt van boven.
Praat met Duke (Erwin's best friend) om de huissleutels te krijgen.
Waffles geeft bewijzen dat hij Erwins vriend is: Erwin is zwart en loopt mank.
Hij heeft nóg een bewijs nodig om Duke te overtuigen dat hij bevriend is met Erwin.
Sluit het conversatiescherm.
Bekijk de paraplu. Volgens Duke is het niet de paraplu van Erwin, omdat die een rode had. De paraplu wordt als aanwijzing opgeslagen in het notitieboekje.
Het bekijken van de postvakjes brengt Waffles geen stap verder en ook praten met Duke over de paraplu levert niets op.

Ga naar boven.
Praat met Erwins buurvrouw Bella. Erwin kreeg weinig bezoek en repareert dingetjes in het appartementencomplex. In ruil daarvoor kreeg Erwin melk en koekjes en wat geld om de huur te betalen. Erwin ging niet vaak de deur uit, maar een dag eerder had ze gezien dat hij was weggegaan met een volle koffer.
Dat is in tegenspraak met wat Frank zei.
Kies: 'Erwin has been away for 4 days' en kies dan de gespreksoptie 'Unknown cat'. Zeg daarna 'Erwin has a limp'.
Bella is niet zeker of ze Erwin zag of een andere zwarte kat. Omdat de onbekende kat hard liep, kan het Erwin niet zijn geweest.

Sluit het gesprek af en vraag aan Spotty of hij de geur nog ruikt.
De geur is op deze verdieping te ruiken.
Ga naar rechts. Waffles lijkt een slang te zien, maar Spotty zegt dat het een grote augurk is. Er wordt iets in het notitieboek genoteerd. Pak de augurk (pickle) op.

Kijk onder de deurmat. Er ligt een boekje voor verzamelplaatjes van de sport wolbal. Er ontbreken wat plaatjes, maar Waffles pakt het boekje voor wolbalplaatjes (woolball collectable card album) op.
Bekijk het. Er kunnen 8 plaatjes in.

Erwins deur is op slot en Waffles moet de sleutel vinden.
Onderzoek de boodschappentas en ga links om met Bella te praten over de boodschappen. Dat lukt niet.

Praat beneden met Duke en laat hem het boek voor de plaatjes zien. Hij gelooft nu dat Waffels Erwins vriend is en geeft de sleutels (Erwin's keys) voor Erwins huis.

Ga naar boven en naar rechts.
Gebruik de sleutels op de deur en ga naar binnen.
Pak de amandelen (almonds) uit het keukenkastje.
Doe de amandelen op het croissantje en ga naar buiten.


Antiekzaak, Politiebureau
Praat met Frank over bezoekers en praat over de paraplu. Hij had een goed verzorgde kat met een witte staart op visite zien komen.
Praat over kaneel en Frank zegt nog een belangrijk ingrediënt te missen voor zijn recepten.
Geef hem de augurk en in ruil krijgt Waffles kaneel (cinnamon).

Ga de antiekzaak in en bekijk de spullen.
Praat met Margaret over Erwin en vervolg het gesprek. Waffles mag de koffiemachine gebruiken als hij haar iets in ruil geeft om te verkopen.
Praat met hond Lucius. Die lijkt gehypnotiseerd door de hengel die hij vasthoudt.
Praat nogmaals met Margaret en laat de liefdesbrief zien. Ze wil hem wel hebben, maar alleen als hij oud zou zijn.

Ga terug naar Erwins appartement. Open de inventaris en gooi koffie over de liefdesbrief.
Praat met Bella (A little help?) en geef haar de natte liefdesbrief om die te drogen.

Ga dan terug naar de antiekzaak en praat weer met Margaret.
Geef haar de liefdesbrief en vraag naar kaneelkoffie. Waffles mag de machine dan wel gebruiken, maar kaneel en melk zijn op.
Geef de kaneel en de melk en Waffles krijgt een kop kaneelkoffie (tasty coffee)

Ga naar buiten en dan naar links. Kies het politiebureau.
Praat met Peanuts. Die wil graag een croissantje, maar durft zijn post niet te verlaten. Hij geeft Waffles de loper (key) waarmee alle deuren in het politiebureau zijn te openen.
Hiermee kan dus ook Patches kantoor worden geopend.

Ga naar rechts. Pixel repareert de koffie-automaat.
Ga naar rechts en praat door de deur heen van Moka's werkplek. Geef de kaneelkoffie aan Moka die zich niet laat zien. Geef dan de amandelcroissant. Waffles krijgt een huiszoekingsbevel (warrant Erwin's apartment) voor Erwins appartement, zodat Spotty ook mee kan om Erwins appartement te doorzoeken. Sluit het gesprek af.

Neem de trap naar boven.
Daar krijgt Waffles een herinnering aan zijn vroegere collega Pancakes.
Open Patches deur met de loper.
Pak een croissantje en bekijk de trofee en de lade. Dat wil Waffles niet.
Pak van het prikbord de paarse coupon voor een Maple Markt.
Ga het kantoor uit.

Ga langs Waffles' kantoor naar links en open de lege kamer, die van Waffles' vroegere partner Pancakes was.
Aan de sticker op de cactus heb je niets.
Spotty ruikt iets. Praat erover. Het is een zoete lucht en er wordt iets in het notitieboekje opgeslagen.
Bekijk de foto van Snowball op het prikbord en de opgeprikte aanwijzingen daar omheen. Waffles kent ze uit zijn hoofd.
Rechtsonder hangt een krantenartikel over het eerste verhoringsgesprek van Pancakes en Snowball. Snowballs opmerking toen wordt opgeslagen in het notitieboekje (More than one way to skin a cat).

Ga het kantoor uit en dan Pixels kantoor in.
Op de la onder de DNA-machine zit een hangslot, waarvoor een 4-cijferige code nodig is.

Ga de hal in en dan rechts de trap af.
Ga naar links, praat met Peanuts en geef hem zijn croissantje.


Erwins huis
Kies Fluffy's huis. Daar staan de speciaal agenten Rex en Rox. Ze laten Waffles niet toe tot Millies huis.

Ga weg en kies Erwins appartement.
Ga het gebouw in. Probeer Erwins postvakje te openen met Erwins sleutels. De postbussleutel is roestig.
Maak de sleutel schoon met de koffie en open dan de postbus. Waffles haalt er een pakje (small package) uit.
Bekijk het pakje en Waffles vindt een wolbalkaart (nr 1), die hij in het verzamelalbum doet.
Bekijk het verzamelboekje.

Loop naar rechts tot je bij Erwins deur staat.
Klik met het huiszoekingsbevel op de deur en Spotty gaat mee naar binnen. Hij ruikt iets.
Praat met Spotty. Hij ruikt kattenkruid (catnip), dat illegaal is. Het zit verstopt achter een muur.

Klik op de muur rechts van de deur (hiding place). Waffles vindt bij de catnip ook een boodschappenlijstje (Erwins grocery list).
Vergelijk de lijstjes met elkaar door met Erwins lijstje op het andere te klikken.
Ze zijn identiek, maar op Erwins lijstje staat een adres geschreven en een datum. De dag is de huidige dag en het adres is De Maple Market in So Paw. De markt is verder weg dan de markten bij Erwin in de buurt.
Het moet dus onderzocht worden waarom hij voor de Maple Market koos.

Ga het appartement uit naar buiten en neem de auto.
Op de kaart is Maple market toegevoegd. Kies ervoor.


Maple Market
Bekijk de vuinisbak en ga de glazen deur door. Het licht staat op groen. Alleen Waffles mag naar binnen.
George spreekt Waffles aan. Praat met hem over de boodschappen, maar geen enkele gespreksoptie is te kiezen.
Laat hem de coupon zien en Waffles krijgt een zeldzame wolbalkaart (nr 2), die hij in het verzamelboek stopt.
Klik de boodschappenlijstjes aan en Waffles bestelt wat er op staat.
George schreeuwt opeens We are the lions en zegt dat de bijeenkomst bijna begint.
Klik de doorgang aan achter Waffles' rug.


Hoofdstuk 3: Into the lion's den  

Bekijk de pizzadoos en ga naar rechts.
Bekijk de afgesloten deur. Aan de binnenkant zit een sleutel.
Gebruik de loper van het politiebureau op het slot. De sleutel valt.
Bekijk het gat in de onderkant van de deur, maar Waffles krijgt de gevallen sleutel niet te pakken.

Ga naar rechts. Bekijk het rooster.
Waffles merkt aan de bovenkant een niet zeldzaam wolbalplaatje (common wolball card) op. Pak het. Het is niet in de collectie te stoppen waarin alleen maar bijzondere kaarten horen.
Pak de magneet (magnet 3) bij het vuilnis. Die is drie keer te gebruiken.

Ga naar links en gebruik de magneet op het gat in de deur. Waffles haalt er een sleutel (sewer key) uit.
Open de deur met de rioolsleutel en Waffles komt terecht in een andere gang van het riool.

Ga de ladder af en pak het leeuwenkostuum. Waffles verkleedt zich.
Bekijk het lapje aan de pijpleiding rechts van de trap en het vochtige tissue op de grond.

Ga naar links waar een sekte is verkleed als leeuwen.
De leider zegt dat het hem spijt dat lid nummer 3 is vermoord. Diens identiteit wordt bekend gemaakt. Het is Fluffy.
De leider zegt dat dominantie over Kattenstad nog steeds het doel is. Hij zegt ook dat er een verrader onder de Lions is: Fluffy's broer Erwin. Erwin is gevangen genomen en wordt door een aantal leeuwen-leden ondervraagd.
De leider vraagt of er iemand is die de nummer 3 wil vervangen.
Waffles maakt een aantekening in zijn notitieboekje.

Terug naar het riool kan Waffles niet, maar wel naar het toilet rechts van de leider. Ga naar rechts. Waffles ziet Meatballs daar. Hij wil niet door hem herkend worden en maakt een aantekening.
Bekijk de tafel. Er ligt een CPU, het computeronderdeel dat Pixel nodig heeft.
Praat met Meatballs. Hij draagt geen masker omdat hij veel sigaren rookt en dan gaten maakt.
Een zwarte kat ligt achter Meatballs in een doos.
Praat even verder met Meatballs, die vraagt of Waffles zijn aansteker kan aangeven.
Sluit het gesprek af.

Bekijk de tafel weer en Waffles pakt zowel de aansteker (lighter)als de CPU (processor) weg.
Praat met Meatballs over de aansteker en geef hem dan aan hem.
Waffles vraagt zich af waarom Meatballs die nodig heeft, als zijn sigaar al brandt.
Kijk naar Erwins benen en Waffles vindt dat hij Patches en het hele team hierheen moet zien te leiden.

Ga door de doorgang en Waffels verdwaalt.
Waffles staat bij een uitgang en doet zijn vermomming af. Hij wil naar het politiebureau om Patches in te lichten over wat hij ontdekt heeft.
Ga naar rechts en Waffles komt in een bos terecht.


Bos en tankstation
Waffles denkt aan hond George. Die steunt blijkbaar de kattensekte, gezien zijn opmerkingen over de leeuwen.
Kijk naar de vogel die een munt heeft gestolen. Met de magneet kan hij de munt niet pakken. Hij moet er dichter bij zijn.
Bekijk de richtingaanwijzer. Voor het politiebureau moet hij naar rechts.

Ga dus naar rechts. Waffles komt uit bij een tankstation.
Zijn telefoon heeft geen bereik.
Bekijk de telefooncel. Waffels heeft een munt nodig om die te gebruiken.

Ga rechts, terug naar grot en de vogel met de munt.
Pak de stok (stick)op links van de grotingang en combineer hem met de magneet.
Hou de stok bij de vogel en Waffles krijgt de munt (coin) te pakken.
Hij gooit de stok weg en de magneet is nog één keer te gebruiken.

Ga naar rechts en doe de munt in de telefooncel. Peanut neemt op. Hij zal iemand sturen maar versterking zit er niet in, want iedereen is naar huis.
40 minuten later komt Butter langs. Hij is geen agent, maar taxichauffeur, de broer van Peanut.
De enige bestemming die Waffles kan kiezen is de Maple Markt. Doe dat en even later ziet Waffles Spotty terug. Ze rijden automatisch samen terug naar het politiebureau.


Politiebureau, informeren Patches
Peanut zegt dat Patches in gesprek is met een getuige.
Ga rechts de trap op en uit zichzelf praat Waffles met Pixel bij de koffieautomaat en geeft hij hem de processor. Pixel wil die in de DNA-machine doen, maar is wel bang dat die in brand zal vliegen.

Ga naar rechts en neem de trap.
Praat met Patches over de ondergrondse kattengroep.
Kies daarna de aanwijzing over de sekte (Secret cult ...underground) en daarna de volgende gespreksoptie. Patches vraagt of Waffels op illegale manier Erwins appartement is ingegaan.
Kies dan uit de inventaris het huiszoekingsbevel om te laten zien dat het een legale actie was.
Kies de gespreksoptie over de Maple Market en laat daarna de boodschappenlijsten zien.
Kies hierna de gespreksoptie 'An oldest friend'. Waffles geeft een samenvatting van zijn onderzoek bij de sekte.
Kies daarna de aanwijzing 'Meatballs ...secret cult' en daarna de gespreksoptie over de verdwenen kat en de aanwijzing 'Erwin has been kidnapped'.

Helaas voor Waffles kan Spotty niet alles bevestigen wat Waffles zegt. Hij was er in de Maple Market immers niet bij.

Patches neemt Waffles mee naar zijn kantoor, waar een bezoeker is. Diens wolbalplaatjesboek is gestolen van onder een deurmat. Hij zegt dat hij Erwin is en niet in het riool is geweest.

Praat met de zwarte kat. Controleer of deze kat Erwin is.
Klik dus de vraag aan of dit de echte Erwin is (The real Erwin?). Waffles kan nu alles wat hij over Erwin weet aan de orde brengen.
Nadat je de bovenste drie aanwijzingen hebt gecontroleerd, is er een nieuw onderwerp aan te snijden.
Zet het gesprek voort. Gebruik daarvoor: 'Abandoned ...bag' en praat verder (Erwin ...catnip).
Praat verder. Erwin heeft een hekel aan zijn dode broer Fluffy en heeft hem jaren niet gezien.
Laat dan de dreigbrief in de inventaris zien.

Kort hierna is Waffles in een ander bewustzijn. Je ziet hem in een zwart-grijs kantoor staan. Hij heeft Patches niet gehoord. Hij denkt na over de onlogische dingen die hij meemaakte.
Als Waffles wat is bijgekomen, concludeert hij dat het een set-up is waarmee hij te maken heeft. Hij is om de tuin geleid, maar weet niet wie erachter zit.
Patches denkt dat Waffles gedronken heeft en waanzin vertelt. Hij haalt hem van Fluffy's zaak af.
Dat is een goede reden voor Waffles om met Spotty naar de kroeg te gaan.


Café The metal heart
Spotty blijft buiten en Waffles praat met Cha en Bobby.
Als het gesprek is afgelopen, kun je zélf kiezen waarover je wilt praten.
Praat met Bobby. Bobby verzamelt wolbalkaartjes en heeft alle speciale kaartjes al, maar nog geen gewone.
Praat met Bobby over een ruil. Hij wil een dubbele kaart wel ruilen voor een gewone.
Klik de gewone kaart aan in de inventaris en Waffles ruilt zijn kaart om. Je ziet de nieuwe Wolbalkaart (nr 3) in het verzamelboekje.

Kies eventueel een ander muziekje uit in de jukebox.
Ga de bar uit en er klinken schoten. Spotty ruikt waar het kruit vandaan komt.


Plaats delict onbekende kat
Even later heeft Spotty Waffles naar een winkel gebracht.
Praat met Spotty en ga links de steeg in.
Daar ligt een gewonde kat. Praat met hem. Hij is aangevallen door een enorme hond. Hij heeft het over een scanner, die niet in verkeerde handen mag vallen.
Even later is de kat dood, zonder zijn naam genoemd te hebben.

Bekijk het gat in de muur. Waffles voelt dat de dood van deze kat en die van Fluffy met elkaar te maken hebben.
Hij moet de identiteit achterhalen van de kat.
Onderzoek het lichaam, maar Waffles wil geen vingerafdrukken achterlaten.
Praat met Spotty, die ruikt waar een pistool ligt. Het ligt naast de kat.
Bekijk het. Waffles concludeert dat het van de dode kat is.

Ga naar rechts en pak een lapje (piece of cloth) uit de vuilnisbak.
Ga terug en onderzoek de kat met het lapje. Waffles vindt een toegangskaart. De kat was een medewerker van Fluffy's dozenfabriek.
Voordat Waffles de kaart in zijn inventaris kan doen klinken er sirenes. Waffles vindt het tijd om te gaan slapen.


Hoofdstuk 4: Curiosity killed the cat  

Marmalade
De politie is gearriveerd op de plaats delict.
Je speelt nu de rol van Patches.
Ook journalist Lumo is aanwezig.
De dode kat is met grote kracht met zijn hoofd tegen de muur geslagen.

Bekijk Patches' inventaris. Er zit een toegangskaart (access card) in die bij de dode kat is gevonden en verder alleen snoepgoed: een reep (chocolate bar), een croissantje, een donut, gumdrops, een lolly (lollipop) en popcorn.
Bekijk de kaart in de inventaris. Er staat een nummer op en een foto, geen naam.

Praat met Lumo. Kies 'Hippo - Elephant'.
Praat met Pixel en laat hem de toegangskaart zien.
Op de computer staat anti-kat software. Pixel moet een vraag over wolbal beantwoorden voor hij toegang krijgt tot de computer. Er wordt een aanwijzing bijgeschreven in het notitieboekje.
Praat over de software-protectie (woolball MVP...?) en sluit het gesprek af.
Pixel krijgt geen toegang tot de computer.

Ga de straat rechts in.
Er staan twee hanen van de kippenpolitie en een giraf, die Winklebottom heet. Ze willen kennismaken met Waffles. Ze zijn van de T.A.I.L. (Talented Animal Inspectors League).
Praat met hen over solliciteren bij T.A.I.L. (... application) en kies dan 'On the wrong paw'.
Ze beantwoorden de vraag over de MVP nog niet.
Geef popcorn aan de kippenpolitie en geef dan de gumdrops weg.
Vraag om hulp bij het onderzoek en kies dan het onderwerp nijlpaard-olifant.
Praat dan over wolbal. Er wordt iets bijgeschreven in het notitieboekje.
Sluit het gesprek af.

Ga terug naar Pixel en praat met hem. Gebruik de aanwijzing 'dogs don't ...woolball'.
Dit is het wachtwoord en Pixel vindt de naam van het slachtoffer: Marmalade.
Deze plaats delict zal beter bekeken moeten worden.
Sluit het gesprek af.

Kijk naar het riool. Er zit iets in. Er komt een notitie in het notitieboekje te staan.
Vraag hulp aan Pixel (the grate ...pipe). Je krijgt een schroevendraaier (screwdriver). Gebruik die op het rooster.

Een kleiner figuur zou het papiertje kunnen pakken. Praat met Lumo (can't enter ... pipe).
Om Rusty te overtuigen geef je de informatie weg dat het slachtoffer Marmalade heet. (Marmalade ...toast).
Er zat een foto (polaroid) in het riool.
Bekijk de foto rechtsklikkend. Waffles had in Fluffy's huis een zelfde soort foto gevonden: een kat voor een vuurtoren. Patches heeft de rode kat op de foto wel eens in de stad gezien.
Vergelijk de foto met de verkiezingsposters door met de foto op de posters te klikken. Patches denkt dat Maple het volgende slachtoffer zal zijn.

Je ziet nu een droom van Waffles over een platypus, zijn geweten. De platypus praat over het schuldgevoel dat Waffles heeft over het ongeluk van zijn partner Pancakes, die door Snowball van het dak werd gegooid. Hij zegt ook dat Waffles Cha moet uitnemen.
Waffles wordt achter zijn bureau wakker.

Ga het kantoor uit. Links hoort Waffles een buzzer.
Loop naar links en ga Pixels kantoor in. Bekijk de DNA-machine. De haar uit Fluffy's huis is van Snowball, die echter al jaren in de gevangenis zit.
Ga de hal in en Waffles stelt Spotty aan als zijn officiële partner.

Ga het politiebureau uit en Peanuts spreekt je aan.
Ga naar buiten en kies 'Prison'.


Gevangenis, Snowball
Pak de valse munt (coin) op van de vloer onder Lenny's balie en praat met hem.
Lenny laat Waffles alleen toe als hij kan bewijzen dat Snowball iets met Fluffy's dood te maken heeft.
Laat het DNA-briefje zien en loop naar de cel.

Ga de celdeur door. Waffles heeft een flashback over Snowball die Pancakes van het dak gooit.
Praat met Snowball. Laat eerst het DNA-onderzoek zien en kies daarna 'Fluffy's house'.
Praat verder. Kies als je een aanwijzing moet bespreken, de optie over Meatballs.
Daarna stelt Snowball een vraag. Kies 'Memories'.
Een vraag over Snowballs herinnering aan het incident met Pancakes kan Snowball niet beantwoorden.
Kies 'More than one way to skin a cat' en ga weg.

Het is uitzonderlijk dat Snowball zo weinig over Pancakes verhoor herinnert en dit vergeten is. Daarom wil Waffles Pancakes spreken.
Ga naar de uitgang.

Patches neemt de rol over. Hij is met Pixel in Maples kantoor.
Zeg tegen Maple, dat zijn leven in gevaar is.
Laat de foto zien. Maple herinnert zich de foto niet.
Praat verder. Geef Maple de lolly en praat verder.
Maple vertelt succesverhalen over zijn supermarkten en het spel gaat over op Waffles en Spotty voor een rusthuis.


Rusthuis Casa Chinchilla, Pancakes
Ga naar binnen. Bekijk de automaat. Die accepteert de munt niet.
Poets de munt met het lapje en doe de munt in de automaat. De derde keer krijgt Waffles er een zakje kattenbrokjes (kibbles) uit.

Praat met de paranoïde Smokey, die denkt dat hij bestolen is. Hij wil de naam van de dief.
Praat over de naam van de dief en laat hem de beledigende brief zien. Daar staat de naam Erwin onder.
Pak de plasic vis (plastic fish) van tafel en ga naar rechts.

Pancakes zit in een rolstoel. Praat met hem en laat het DNA zien.
Praat verder (Snowball and his past) en kies daarna 'more than ... a cat' en praat verder (who is he?).
Pancakes vindt het óók onwaarschijnlijk dat Snowball dat vergeten is en concludeert dat een andere kat dan Snowball in de gevangenis zit. Dat zou Snowballs broer Mellow kunnen zijn, een niet criminele kat die een winkel had.
Er wordt iets in het notitieboekje geschreven.
Praat verder. Pancakes zegt dat meer informatie over Mallows adres in Pancakes kantoor te vinden is.
Kies de optie dat Spotty iets zoets had geroken en Pancakes weet weer dat Mallow suikerspinnen verkocht.

Je kunt niet verder praten, vertrek dus en ga met de auto naar Fluffy's huis.
De special agents Rex en Rox staan daar en laten Waffles niet door zonder huiszoekingsbevel. Er wordt iets in het notitieboekje geschreven.

Ga naar het politiebureau.
Ga 2x naar rechts en praat door de deur heen met Moka over het huiszoekingsbevel.
Kies 'Millies ... surveillance'. Waffles krijgt een huiszoekingsbevel (warrant Millies house).

Ga de trap op en dan naar links. Ga het lege kantoor in.
Vraag aan Spotty wat hij ruikt. Er hangt een lichte geur van suiker.
Bekijk de middelste foto bij Pancakes aanwijzingen.
Bekijk het roze papiertje links van Snowballs foto. Mallows adres staat erop. Het roze papiertje (cotton candy shop flyer) komt in de inventaris.


Huiszoeking Millie
Ga het politiebureau uit en kies Fluffy's huis.
Praat met Rex en Rox over het huiszoekingsbevel en laat het zien.

Ga Millies huis in.
Bekijk de post voor de deur. In een brief van Erwin vraagt hij om een wolbalkaart die hij in een van Millies boeken had gestopt. Hij was de titel van het boek vergeten.
Er wordt een aanwijzing bijgeschreven in het notitieboek.

Bekijk de schoorsteen. Millie heeft liefdesbrieven van Fluffy en Erwin verbrand.
Pak het morse codeboek (mose code) uit de linker boekenkast.
Waffles heeft geen tijd alle klassieke boeken te bekijken.
Ga naar buiten en kies het politiebureau.


Code van slot op Pixels la, Erwins huis
Ga naar rechts en ga de trap op.
Ga naar links en ga Pixels kamer in.
Gebruik het morseboek op het witte bord. Waffles vindt code 2-1-0-2 (morse code).
Gebruik deze code op de la. Er liggen wolbalkaarten in waaronder een bijzondere wolbalkaart (nr 4).
Ga het kantoor uit en verlaat het politiebureau.

Kies Erwins gebouw en ga naar binnen. Waffles geeft Erwins sleutels terug aan Duke.
Ga naar boven en naar rechts. Pak het kleine sleuteltje (small key) van de tafel.
Ga naar links en dan naar beneden. Open het postvakje rechtsboven met het sleuteltje. Waffles vindt wolbalkaart (nr 5).
Pas op: als je in het verzamelboek kijkt, is wolbalkaart (nr 5) opgeslagen op de 6e plek. Bij het vinden van de volgende kaart is de collectie in orde.
Ga naar buiten.


Antiekwinkel: Lucius
Ga de antiekwinkel in.
Praat met Lucius, die voor zich uit blijft staren.
Geef de plastic vis en je kunt een gespreksoptie kiezen (Know-it-all).
Kies bij de aanwijzingen 'Dictator pig book' en Lucius noemt de titel van het boek (Creature Farm). Hij geeft Waffles een post-it met de titel erop.

Ga de winkel uit en bezoek Fluffy's huis nog eens.
Ga Millies huis in.
Hou Lucius' post-it bij de boeken in de rechter kast. Waffles vindt wolbalkaart (nr 6).
Bekijk de collectie en je ziet dat nu alle 6 kaartjes keurig op een rij staan.
Ga naar buiten en kies 'Cotton candy Shop'.


Cotton Candyshop
De winkel staat in een vervallen buurt en is al lange tijd gesloten.
Bekijk de kattenklimboom in de etalage. Waffles ziet een wolbalkaart. Door de ratten is die niet te pakken.
Leg de kattenbrokjes bij de kaart en Waffles ruilt de brokjes om voor wolbalkaart (nr 7).

Aan de linker onderkant van de posters ligt een sleutel (key).
Pak hem en open er de deur mee.
Ga naar binnen.

Van binnen ziet de winkel er als nieuw uit.
Lees het bord, bekijk de kassa en ga naar links.
Een grote hond wacht Waffles op. Even later zijn Spotty en Waffles in de winkel.
Bekijk de bel en er wordt iets in het notitieboekje opgeschreven.
Bekijk de tafel en er komt weer een aanwijzing in het boekje terecht.

Praat met de hond.
Hond Pavlov weet niet meer dat hij Waffles aanviel of waar hij zich bevindt. Hij kwam in Cat Town voor zaken, maar waarom hij in de suikerspinwinkel is, is hem een raadsel.
Praat met Pavlov (fight ended abruptly). Kies bij de aanwijzingen 'Pavlov stopped ...bell rang'.
Pavlov zegt nu dat Ghost altijd een bel bij zich had.
Gebruik de volgende vraag (Current investigations) en dan de aanwijzing 'Pavlov ...strong'.
Pavlov wil niet geloven dat hij degene is die zo veel geweld gebruikte.
Praat verder. Pavlov was in de snoepwinkel om iets of iemand te beschermen.
Er is niet verder te praten omdat een nieuwe aanwijzing ontbreekt.

Vraag Spotty of hij iets ruikt. De geur was sterker in de voorgaande kamer.
Ga naar rechts. Praat met Spotty. Er moet een geheime plek zijn waarvan de lucht komt.
Onder de plant zie je nu vraagtekens. Klik erop en Waffles ontdekt een valluik.
Waffles wil alleen de kelder in. Het is een voorraadkelder.


De voorraadkelder
Bekijk de poster van een strand dat Waffles bekend voorkomt.
Bekijk de blauwdruk (blueprint). Die komt in de inventaris terecht.
Bekijk het bed links. Er is blijkbaar nog een persoon, die de winkel gebruikt. Er wordt iets in het boekje genoteerd.

Vergelijk de foto met de poster door erop te klikken met de foto. De achtergrond op de foto is hetzelfde strand. Er wordt weer een notitie opgeslagen.
Waffles moet proberen weer in contact te komen met Patches en denkt dat Pavlov nog iets kan vertellen.

Ga de ladder op en dan naar links.
Praat met Pavlov. Kies dan 'Someone ...the shop' en daarna 'Something planned?'.
Laat dan de blauwdruk zien.
Pavlov zegt dat het een ontwerp is voor een laser, die een juweel als energiebron gebruikt. Pavlov zag een Box Furniture logo.
Waffles ziet een relatie met Fluffy's dood. Er staat ook wat tekst op die Waffles niet begrijpt. Iemand uit het politiebureau moet die begrijpen.
Praat verder over hoe Pavlov de print eerder gezien kan hebben (A flash of light?).
Zeg daarna 'Polaroid was a fake'. Door het flitslicht kon Pavlov iets van zijn omgeving zien.

De telefoon gaat en Waffles neemt op. Het is Peanut, Patches is met Pixel en een grote politiemacht in de Maple Tower.
Automatisch rijdt Waffles daar naartoe.

Hij wil met Patches over Fluffy praten.
Praat met hem. Kies daarna: 'Pavlov ... strong'.
Ga verder met het volgende gesprek en kies uit de inventaris het DNA-papiertje.
Vertel daarna over de polaroid. Kies dan 'Polaroid was a fake'. Waffles zegt dat Maple het doelwit niet is en Patches' bescherming met zijn team niet nodig is.
Praat verder en laat de blauwdruk zien. Waffles zegt dat Snowball erachter moet zitten.

Rex en Rox komen binnen. Ze zeggen dat er een museum is beroofd door de honden Chance en Pepper, terwijl de politie Maple beschermde. Waffles raadt meteen goed dat er een juweel is gestolen.
Maple moet zich op een verkiezingsavond concentreren, dus gaan alle politiemannen naar het politiebureau.


Politiebureau, uitleg over de blauwdruk
Morty heeft ondertussen Pavlov uit zijn hypnose gehaald. Pavlov herkende uit politiefoto's Chance en Pepper.

Automatisch gaat Waffles kort daarna bij Pixel langs voor de blauwdruk.
Pixel zegt dat de grootte van de steen de grootte van de laserkracht bepaalt.
De laser wordt gebruikt om te scannen, zegt Pixel. De tekst erbij laat zien dat iemand probeerde de laser te versterken.

Pixel heeft de site van Box Furniture gehackt. Alleen Fluffy en Marmalade wisten van het laserproject en beide zijn gedood. Pixel zal een apparaatje maken om de laser te verstoren. Pixel vermoedt dat de laser gebruikt zal worden op de dag van de verkiezingsdebatten.
Patches heeft een kort gesprek met Waffles om zijn excuses aan te bieden.


Hoofdstuk 5: Like cats and dogs  

De dag van de verkiezingsdebatten.
Maple staat met Cookie op het podium en vraagt of Cookie al weet dat Fluffy dood is.
Hierna zie je wat er ondertussen gebeurt: Spotty probeert Waffles wakker te krijgen die in zijn kantoortje slaapt.

Ga de hal in en je ziet Pixel.
Het apparaatje (jamming device) is klaar en komt in de inventaris terecht. Pixel geeft er een makkelijke uitleg bij. Je hoeft alleen in de buurt te zijn van de laser en dan de rode knop in drukken. Als het apparaat niet werkt, moet je kortsluiting veroorzaken. Daarvoor heb je een schroevendraaier nodig. Pixel heeft de zijne uitgeleend aan Patches.

Ga naar beneden waar Patches bij de receptie staat.
Waffles moet met Spotty de buitenkant van het gebouw bekijken en zoeken naar de laser.
Patches en zijn agenten zijn binnen en zullen proberen de figuren daar te beschermen. Patches geeft een schroevendraaier (screwdriver) aan Waffles en Spotty en hij gaan op weg.


Meatballs, de laser
Even later komen ze bij een gebouwtje waar Meatballs met Chance aan het telefoneren is. Chance zegt wat later te komen dan afgesproken.
Spotty ruikt een vreemde lucht.
Meatballs is intimiderend en Waffles weet dat de enige die invloed op Meatballs heeft, diens moeder is. Hij moet met haar in contact zien te komen, want Meatballs laat hen niet naar binnen gaan.

Praat met Spotty.
Klik op het glas. Meatballs drinkt melk met whiskey.
Klik met de melkfles uit de inventaris op het glas en vul de fles met wat punch.
Bel Waffles' moeder door op het radertje te klikken en dan op het tabblad 'help'.
Waffles' moeder belt Meatballs moeder en even later komt die eraan om Meatballs mee te nemen.

Ga de deur door. Het gebouw lijkt verlaten.
Het medicijnkastje zit op slot. Ga de deur door.
De onderhoudsruimte is pikdonker en het licht doet het niet.
Bekijk de vonken. Spotty zou de elektriciteit kunnen repareren, maar heeft elektriciteitsdraden nodig.
Links van de vonken is een elektriciteitskastje (switchboard).

Ga naar rechts.
Rechts van de deur is een trap naar boven. Klik erop om er heen te gaan.
Spotty ruikt iemand en Waffles hoort iemand boven praten. Je krijgt een beeld te zien van een telefonerende Pepper. Hij praat met Chance en zegt hem niet te komen.

Waffles en Spotty kunnen nog niet de trap op, dus wil Waffles door het raam om Pepper uit de weg te gaan. Spotty is niet lenig genoeg.

Ga rechts het raam door naar buiten. Je ziet kort een stukje verkiezingsdebat.
Bekijk de laser en de houder (hatch) waarin hij vast zit.
Onderaan het rechter raam, ligt een sleutel (cabinet key). Pak hem met de magneet.

Gebruik Pixels apparaatje op de laser. Het apparaatje gaat kapot.
Gebruik het op de houder. Het apparaatje is niet te vertrouwen.
Open het apparaatje met de schroevendraaier. Er komen elektriciteitsdraden (cables) uit.
Probeer met de schroevendraaier de houder te demonteren. Waffles kan er niet bij.

Ga terug naar binnen en dan naar beneden.
Ga de onderhoudsruimte in en hou de draden bij de elektriciteitskast. Spotty repareert de elektriciteit.

Pak de bezemsteel (broken broom) naast de ton en probeer het woolballkaartje te pakken boven Spotty's hoofd. De kaart zit te hoog, ook als je de bezemsteel gebruikt.

Ga naar rechts en open het medicijnkastje met de sleutel.
Pak er de injectiespuit (syringe) uit weg en het verband (bandages).

Ga naar rechts. Verbind de steel met het verband en zet er de schroevendraaier aan vast.
Pak wolbalkaart (nr 8) met de verlengde bezemsteel.
Ga de ruimte uit en neem de trap.

Ga het raam door naar buiten.
Open de laserhouder met de bezemsteel en schroevendraaier.
Zuig met de spuit wat whiskeymelk op en spuit ermee naar de houder van de laser. Er onstaat kortsluiting.
Meteen hierna roept Spotty Waffles, ga dus naar binnen toe.

Pepper staat er met een wapen in zijn handen. Hij brengt Waffles en Spotty naar Snowball. Het blijkt dat Snowball de laser helemaal niet tijdens het debat wilde gebruiken.
Praat met Snowball. Hij vertelt dat hij de macht alleen kon grijpen door de breinen van de populatie te beheersen.

Nu volgt er een vraag- en antwoordengesprek waarin Snowball uitlegt hoe hij te werk ging.

Kies de volgende opties op je scherm om dat te begrijpen:
Vraag 1: first guinea pig
Antwoord: Mallow, Snowball's brother.
Vraag 2: Mallow's old shop
Antwoord: Someone lives hidden in the shop.
Vraag 3: Plan's weakness
Antwoord: More than one way to skin a cat.
Vraag 4: Snowball's hypnotized sidekick
Antwoord: Pavlov is incredibly strong.
Vraag 5: False leads
Antwoord: Polaroid was a fake.
Vraag 6: False leads
Antwoord: Secret cult in Cat Town's underground.

Nu wil Snowball de vragen stellen:
Vraag 1: Meeting Snowball in prison
              Laat hem het DNA-rapport zien.
Vraag 2: Finding the save house
Antwoord: A sweet smell in the empty office.

Hierna pest Snowball Waffles met de keren dat hij zijn moeder om hulp belde. Je ziet het aantal keer dat je met haar hebt gebeld in de helpfunctie.
Snowball wil de laser gebruiken. Die werkt verkeerd dus raakt hij uitgeschakeld.

Een paar weken later neemt Patches afscheid van zijn baan en neemt Pancakes die over.
Er volgt een afscheidsbijeenkomst op het bureau. Spotty moet daar ook bij zijn.
Ga naar links en luister naar Cha.
Ga naar buiten en praat met Spotty.

Na de aftiteling ziet Waffles Erwin om zijn wolbalcollectie terug te geven.

NB: als je niet alle kaarten verzamelde, eindigt het spel hier en gebruik je escape om bij het hoofdmenu te komen om het spel te beëindigen.

Als je alle kaarten verzameld had, krijgt Waffles een houten sleutel (wood key) en is hij in Fluffy's huis.
Doe de houten sleutel in de mond van het borstbeeld en er gaat een geheime deur open.
Ga erdoor naar binnen en Waffles ontdekt Fluffy's werkelijke identiteit.

Een onbekende belt Waffles. Hij is van T.A.I.L. en biedt Waffles (en Spotty) een baan aan ..................




KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.