Walkthrough door Marjo © 2012 www.adventurespel.nl
Uitgever: Adventure Productions/2012/2014
Ontwerper: 10th Art Studio
Platform: PC
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Marjo's info en review pagina's.
|
ACT 1: Greed,
Christoforo's aanwijzingen,
Robert Evola,
ACT 2: Wrath,
James en Silvia,
Massimino,
Het IOR,
ACT 1: Greed (Hebzucht) 
Spelbediening
Als je binnen Zodiac op Play klikt, verschijnt een klein schermpje, waarin je de videopties en de besturing van je geluid kunt aanpassen.
Bij de video opties kun je aanvinken of je het spel in een kleiner scherm of full screen wilt spelen.
Klik op OK en het spel start op.
Je krijgt na de tekst het opstartscherm te zien, waar aan de rechterkant een aantal brede knoppen staan, die aangeven wat ze betekenen als je er met je cursor overheen gaat.
Kies hier voor de knop "Options" (tweede van onderen) als je de sterkte van stemmen, geluidseffecten en muziek apart wilt instellen. Ook kun je hier ondertiteling aan of uit zetten. Rechts bovenaan kun je vervolgens deze instellingen opslaan en terug gaan naar het vorige scherm.
Klik op de "NEW GAME" knop (bovenste) om een nieuw spel te beginnen.
Kies voor "LOAD" (derde knop) om met een eerder opgeslagen spel verder te gaan.
Als je op je toetsenbord op de spatietoets klikt, zie je alle actieve punten.
Klik op de hoofdletter M en je ziet de plattegrond.
Dingen die je opraapt gaan naar je inventaris, bovenaan in je speelscherm.
Met rechtsklikken kun je dingen bekijken, met linksklikken actie ondernemen.
En je kunt met een linker muiskklik sneller door de dialogen stappen.
Met de ESC toets op je toetsenbord kun je het spel verlaten en naar het optiemenu gaan.
Hier kun je met de "SAVE" knop je spel opslaan.
Met de "QUIT" knop sluit je het spel helemaal af.
Intro - 1996 - Afrika.
Een helicopter landt in een Afrikaans dorp.
Eminentie Dellerio kijkt toe hoe dorpelingen enthousiast zwaaiend op de helicopter aflopen.
Dan stappen een aantal gewapende mannen uit, die Dellerio doden.
James, die ook in de heli zat, treurt bij zijn dode mentor en vraagt zich af waarom.
James Murphy is een ex-priester. Hij verliet de katholieke kerk vanwege conflicten met de Kerkelijke Autoriteiten. Zijn geloof in God wankelde niet en hij heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel en een diep respect voor menselijke gevoelens.
Hij is nu 38 jaar oud en en werkt als arts in een ziekenhuis in Chicago, waar hij werd geboren.
Hij spreekt vloeiend Italiaans, dankzij de jaren die hij in Rome doorbracht.
Hij is nog niet echt over het verlies van zijn mentor Dellerio heen.
2010 - Appartement in Rome
De telefoon rinkelt.
Je kunt er nu voor kiezen een handleiding (tutorial) te volgen, waarbij je aanwijzingen krijgt over het gebruik van cursor en dergelijke, of meteen zelfstandig te spelen.
Pak je GSM op, die op het aanrecht voor de magnetron ligt.
Het is Cristoforo, een oude studievriend van James. Hij heeft James gevraagd naar Rome te komen en heeft via barman Mario onderdak geregeld. James is eigenlijk wel blij nu zijn vakantie in Rome te kunnen doorbrengen. Cristoforo vraagt of James nu even naar de bar van Mario kan komen. Hij heeft hulp nodig en wil hem iets over Afrika vertellen.
Na het telefoontje wordt op deur geklopt. Barman Mario komt binnen.
Praat met de barman over de onderwerpen die als iconen onder in je scherm verschijnen.
Mario heet James welkom en zegt dat de TV jammer genoeg kapot is. Maar als hij voetbal wil kijken, kan hij in de bar terecht.
De schoonbroer van Mario is een handelsreiziger en daarom kan James het appartement een maand gebruiken. Ook krijgt James de sleutels van de auto (car keys).
James merkt op dat Mario een diepe snee in zijn arm heeft, opgelopen toen hij de auto repareerde. James staat erop de wond te verzorgen.
Kijk, als je wilt nog even om je in het appartement.
Duw op je spatietoets om alle actieve punten te zien.
Op voorwerpen waarbij je cursor rood wordt, kun je rechtsklikken om ze te bekijken of linksklikken om een actie uit te voeren.
Wondbehandeling
Loop naar rechts, naar de badkamer.
Klik op het kastje boven de wastafel. James haalt er een eerstehulp doos (first aid kit) uit.
Ga met je cursor naar de bovenkant van je scherm. Je inventarisbalk klapt open en je ziet de eerste hulp doos in een van de vakjes. In een ander vakje zie je de autosleutels.
James heeft verder nog een bijbel (bible) en zijn portemonnee (wallet) bij zich.
Rechtsklik in je inventaris op de eerste hulp doos. james maakt hem open en haalt er watten (cotton), een flesje ontsmettingsmiddel (peroxide), een scalpel en gaasjes (gauze) uit.
Klik op de planken van de kast die in de achterwand gebouwd is en James vindt een naaisetje, bestaande uit een naald (needle) en een klosje garen (thread). Verder pak hij ook nog een tube siliconenkit (silicone tube).
Ga terug naar de keuken.
Zet de kookplaat (stove) van het fornuis aan.
Haal de naald uit je inventaris en klik ermee op de kookplaat. Even later heb je een ontsmette naald. James zet automatisch de kookplaat weer uit.
Klik in je inventaris op de ontsmette naald en aansluitend op het klosje garen om ze te combineren tot .
Klik in je inventaris op de watten en aansluitend op het flesje ontsmettingsmiddel. James krijgt zo een doorweekt plukje watten (soaked cotton).
Haal dit plukje watten uit je inventaris en klik ermee op Mario.
Gebruik daarna de naald en draad op Mario.
Verbind zijn arm tenslotte met het rolletje verband en de wond is keurig verzorgd.
Mario's bar
Mario neemt James mee naar zijn bar en geeft hem als dank een fles Grappa.
Verlaat de bar om voor de deur op Cristoforo te wachten.
Als James buiten staat, krijgt hij een telefoontje van Cristoforo, die nogal gejaagd en angstig klinkt. Hij vraagt James meteen naar het Brigida's House op de Piazza Farese te komen.
De rode auto die net om de hoek geparkeerd staat, is de auto van James. Haal de autosleutels uit je intentaris en gebruik ze op de rode auto.
Een plattegrond van Rome opent.
Je kunt met een muisklik, in een oogwenk naar de plekken reizen die met een fotootje zijn aangegeven.
Vanaf nu kun je de plattegrond openen door de hoofdletter M op je toetsenbord te gebruiken.
Piazza Farnese
Ga via de plattegrond naar de Piazza Farnese.
Als James daar aankomt, hoort hij een schreeuw. Hij rent het Santa Brigida's House in. Een non heeft Cristoforo gevonden, die zwaar gewond op de grond ligt. James zegt haar een ambulance te bellen.
Als Cristoforo wordt weggedragen kan hij nog net tegen James zeggen "Je had gelijk...Hier was ik bang voor..Hij..".
Santa Brigida's House
James wil even naar de spullen kijken, die Cristoforo op de vloer achterliet, voordat hij naar het ziekenhuis gaat.
Probeer het aantekenboekje (notepad) te pakken en de non spreekt James aan. Ze zegt dat James van de trap is gevallen, hoewel ze het niet gezien heeft, omdat ze in de andere kamer was. Ze wil niet dat de politie zich ermee bemoeid. Als vriend van Cristoforo mag james de spullen wel pakken.
Raap het aantekenboekje (notepad) op.
Rechtsklik in je inventaris op het aantekenboekje om het te bekijken. Er staat slechts een enkel getal in: 3 7 9 5.
Raap het boek (book) op. Het is David Yallop's boek "In God's Name".
Bekijk (rechtsklik) de leren riem. James denkt dat hij van een tas afgetrokken is.
Bekijk het bloed. James vermoedt dat Cristoforo niet zomaar gevallen, maar van de trap afgeduwd is.
Verlaat het pension door de deuropening rechts van de trap en James gaat automatisch naar het ziekenhuis.
Ziekenhuis
James kijkt gefrustreerd en kwaad naar Cristoforo in zijn ziekenhuisbed.
Als hij het ziekenhuis weer verlaat, ziet hij kardinaal Hans Brehmen langslopen.
Brehmen is conservatieve kardinaal en een vertrouweling van de paus. Hij was in de 70tiger jaren, toen de Vaticaanse bank zware kritiek op het beleid kreeg, een tegenstander van bisschop Paul Marcinkus, president van het IOC.
Brehmen is tevens de directe meerdere van Cristoforo.
James houdt Brehmen verantwoordelijk voor het slappe onderzoek naar de dood van zijn mentor Dellerio.
Christoforo's aanwijzingen 
Santa Brigida's House
Ga via de plattegrond naar de Piazza Farnese.
Ga hier het Santa Brigida's House in, links van de kerk.
Klik op de non achter de balie om met haar te praten.
Praat over alle opties, die als iconen onderaan in je scherm verschijnen.
Zuster Candida is toevallig een paar dagen alleen in het kloosterpension. De anderen zijn op een pelgrimstocht. Normalerwijze werkt ze in de eetzaal. Ze is bang dat ze onbekwaam gevonden wordt en vraagt James om te zwijgen over het incident. Dat komt James wel goed uit, hij wil de zaak rustig zelf kunnen onderzoeken.
Cristoforo was sinds 5-6 dagen in het pension en verbracht zijn tijd uitsluitend in de bibliotheek. Zuster Candida vond het wel wat vreemd dat Cristoforo weinig sociaal was en zijn kamer maar één keer binnen ging. Daarna gaf hij al zijn sleutels aan zuster Candida. Cristoforo maakte verder een nogal afwezige indruk, wat volgens James niet normaal voor hem was.
Sluit het gesprek af.
Rechtsklik op het glazen deurtje van het sleutelkastje dat achter de non hangt.
Zuster Candida vertelt welke sleutelbos van Cristoforo is.
Linkslik op de sleutelbos (bunch of keys) en James vraagt de non of hij de sleutels kan krijgen. Ze weigert.
David Yallop's boek
Rechtsklik in je inventaris op het boek dat Cristoforo bij zich had. Het is een werk van David Yallop en gaat over de dood van Paus Giovanni I, de dubieuze zaken van de Vaticaanse Bank, criminele activiteiten en de 70-er en 80-er jaren en de relatie tussen de "Holy See" (regering van het Vaticaan) en de Vrijmetselaars.
James vindt in het boek een heiligenprentje van Sint Alesio Falconieri, dat Cristoforo blijkbaar als bladwijzer gebruikte.
Haal het prentje uit het boek en James haalt automatisch alle heiligenplaatjes (book markers) eruit, maar hij onthoud de pagina's waar ze lagen. Wellicht is het geen toeval dat Cristoforo ze in het boek gebruikte.
Lees (rechtsklik) in je inventaris het boek. Aan de rechterkant van het boek, kun je verder bladeren naar de volgende pagina's.
De FBI deed onderzoek naar valse aandelen malversaties om bisschop Marcinkus hiermee te kunnen confronteren. Ondanks een praatje met een New Yorkse kardinaal, werkte het Vaticaan niet echt mee.
Er was een geheime bijeenkomst van kardinalen in Ortolani's villa, in de buurt van Rome. Hier werd de steun voor Montini als kandidaat voor het pausschap besproken. Ook Giacomo Lercaro steunde het voorstel. Ortolani had grote invloed in het Vaticaan en kreeg vele pauselijke onderscheidingen.
De Venetiaanse tak van de Vaticaanse bank werd zonder overleg door Paul Marcinkus verkocht aan Roberto Calvi uit Milaan.
In 1923 ging Albino Luciani als 11-jarige jongen naar het seminary om te studeren voor priester. Deze studie was erg duur, dus schreef Albino een brief naar zijn vader, een socialist die in Frankrijk werkte, en vroeg om geld en toestemming. De belangrijkste brief in zijn lven, zoals hij later vertelde.
Albino Luciano werd uiteindelijk gekozen tot Paus. Hij deed onderzoek naar corruptie binnen het Vaticaan en probeerde de kerk dichter bij de gewone mensen te brengen.
Als je alles gelezen hebt, sluit je het boek weer.
Heiligen
Achter zuster Candida hangt een kalender aan muur. Bekijk hem (rechtsklik). Er staan niet alleen datums op, maar ook welke heilige die dag vereerd wordt.
Haal de heiligenprentjes uit je inventaris en klik ermee op de kalender. James vergelijkt ze.
Rechtsklik daarna op de heiligenprentjes in je inventaris en je hoort op welke dag deze heiligen vereerd worden:
- St. Alessio Falconieri - 17 feburari
- St. James the Apostle - 3 mei
- St. Joseph - 19 maart
- St. John of Nepomuk - 5 januari
- St. Stanislaus of Szczepanow - 11 april.
Stop in je inventaris de heiligenprentjes weer in het boek. James legt ze automatisch op de juiste pagina.
Bekijk dan het boek weer.
Je ziet als eerste de bladzijde met het plaatje van St. Alessio Falconieri.
Zoek op de linker pagina de 17de regel.
Zoek op die regel het 2de woord (feruari is de 2de maand) en klik erop.
Als je op het juiste woord klikte, zal James het woord omcirkelen.
In dit geval is dat "cooperative".

Blader verder naar het volgende plaatje en doe hetzelfde met die heilige.
- St. Alessio Falconieri
17 feburari - "cooperative"
- St. James the Apostle
3 mei - "Ostia"
- St. Joseph
19 maart - "bank"
- St. John of Nepomuk
5 januari - "credit"
- St. Stanislaus of Szczepanow
11 april - "of".
James concludeert dat dit een verwijzing is naar de "Cooperative Credit Bank of Ostia".
De bank staat nu op je plattegrond.
Verlaat Santa Brigida's huis.
Cooperative Credit Bank of Ostia
Klik op je toetsenbord op de Shift-toets en de M, om de plattegrond te openen.
Ga via de plattegrond naar de Cooperative Credit Bank of Ostia.
De bankmedewerkster is nog bezig met een klant, dus kijk om je heen. Op het tafeltje liggen tijdschrijften en een gebedsboek dat James niet zomaar wil oprapen.
Spreek de oudere dame aan die bij het tafeltje zit. Het blijkt de moeder van de bankmedewerkster te zijn. Ze heet Anna Marano en is zeer gecharmeerd van James. Ze zegt haar dochter Paola een beetje op te schieten.
Spreek Anna weer aan en praat over alle onderwerpen. Je verneemt dat haar echtgenoot Antonio voorheen op deze bank werkte en dat Paola nu zijn baan heeft overgenomen.
Nadat je het gesprek beëindigd hebt, gaat de klant weg.
Spreek Paola aan en informeer naar de bank. Je verneemt dat dit de enige bank met die naam is, er zijn geen filialen. Het is hier heel gewoon dat de kinderen de baan van hun ouders overnemen.
Paola's vader had de laatste maanden een soort tegenzin in zijn werk bij de bank en vond het ook niet prettig dat Paola zijn werk overnam. Ze weet niet waarom.
De bank ontvangt geld van de IOR (Vaticaan bank) om liefdadige projecten mee te financieren.
James concludeert dat hij op het goede spoor zit en dat Cristoforo hier onderzoek naar deed.
Spreek moeder Anna Marano nog een keer aan. Ze vertelt dat een man - die voldoet aan de beschrijving van Cristoforo - haar dezelfde vragen stelde over het werk van haar man, als James deed.
Cristoforo gaf haar een gebedsboek in ruil voor een aantekenboek van haar man.
Het gebedsboek, dat voor haar op tafel ligt, zou Cristoforo van zijn priestervriend James gekregen hebben.
James weet nergens van maar wil het gebedsboek nu uiteraard graag inzien.
Anna wil eerst een bewijs dat hij werkelijk de priestervriend van Cristoforo is.
Haal dus de bijbel uit je inventaris en laat hem aan Anna zien.
Anna geeft toe, in ruil voor een nader te noemen dienst.
Pak het bruine gebedsboek (book).
Rechtsklik erop in je inventaris om het te lezen.
Aan de binnenkant van de kaft staat een opdracht, ondertekent door James, maar niet in zijn handschrift. Christoforo heeft het waarschijnlijk zelf geschreven. "When you will roam in the darkness, look at the Cross and the light will extend its longer arm to show the way."
Klik op de opdracht en James zal hem overschrijven in zijn eigen notitieboekje.
Onder de opdracht zie je een ronde bobbel in de kaft.
Haal de scalpel uit je inventaris en snijd de kaft open. Haal daarna een kleine medaille (small medal) uit de kaft.
Op de medaille staat een afbeelding van paus Leone I en de Latijnse tekst "Ecclesiam Sancti Leonis de Leprignano", die James ook noteert.
Het is duidelijk dat Cristoforo wilde dat James dit vond, ingeval hem iets overkwam.
Geef het boek terug aan Anna.
Ze wil dat James een afspraakje maakt met Paola, iets wat James nogal schutterig probeert.
Verlaat de bank.
James' huis
Ga via de plattegrond naar James' huis. Loop de deur achter de boulangerie in.
In huis bekijk je James' aantekenboek in de inventaris. Klik rechtsboven of rechtsonder om de pagina's om te draaien.
Klik op de Latijnse tekst en James zegt dat hier "De kerk van San Leone in Leprignano" staat.
Op de keukentafel tegen de achterwand, staat een laptop. Klik erop om hem van dichtbij te bekijken.
Klik op het wereldbol-icoon van de "Web Search Engine", de zoekmachine.
Klik daarna op de Latijnse tekst en James typt automatisch Leprignano in het zoekschermpje.
Klik dan op SEARCH.
Leprignano is een klein stadje dat sinds 1933 Capena genoemd wordt.
De Saint Leone kerk is een monument en wordt niet meer voor religieuze activiteiten gebruikt.
Andere toeristische attracties zijn een middeleeuwse abdij en een oude toren, die als gemeentehuis in gebruik is.
Sluit de pagina met het kruisje rechtsbovenaan en sluit de laptop af met het rode exit-icoon linsonderaan.
San Leone kerk in Capena
Ga naar buiten en klik met de autosleutels op de rode auto.
Ga dan via de plattegrond naar Capena.
James gaat automatisch naar de kerk, waar hij met de koster praat.
Praat over alle iconen. Je verneemt dat Cristoforo enkele dagen geleden hier was en voornamelijk belangstelling had voor het achterste gedeelte van de kerk.
Kijk om je heen.
Er zijn twee gebrandschilderde ramen in de kerk. In het achterste gedeelte is een gewoon raam.
In dit achterste gedeelte staat ook een lessenaar waar een doek (drape) overheen hangt. Klik met de munt op het doek en James zegt dat ze allebei een afbeelding van San Leone hebben.
Als je het doek probeert vast te pakken, wordt je teruggeroepen door de koster. het kost heel veel geld om de kerk optimaal te houden. Het kan niet zo zijn dat iedere toerist alles gaat aanraken.
Haal de portemonnee uit je inventaris en geef de koster een donatie. James krijgt een ansichtkaart (postcard) van Capena en mag vervolgens het doek van dichtbij beijken, mits hij beloofd voorzichtig te zijn.
Pak het doek (drape) van de lessenaar.
Bekijk het in je inventaris. Rechtsklik erop. James zegt dat op de plek waar Leone een medaille draagt, een mooi rond gat zit. Ook heeft de paus in zijn handen een kruis op een lange stok.
Probeer het doek voor het normale raam te hangen. James komt er niet bij.
Hang het doek over de kaarsendover die tegen het hekwerk staat. Je ziet niets, de kaarsendover blijft gewoon staan en James zegt dat hij het in gedachten houdt, maar in je inventaris zit nu een apart icoon van doek+kaarsendover (drape and candle snuffer), naast het icoon van het doek.

Haal doek+kaarsendover uit je inventaris en klik ermee op het raam.
Herinner je wat Cristoforo in het gebedsboek schreef: "Als je in de duisternis ronddwaalt, kijk dan naar het Kruis en het licht zal zijn lange arm uitstrekken om de de weg te tonen".
Rechtsklik om het doek voor het raam te draaien, zodat de lange arm van het kruis dat San Leone in zijn handen heeft, op de verticale balk van het raam valt en de onderste dwarsarm van het kruis op de horizontale balk van het raam. Klik dan.
Als je op de juiste plek klikte, schijnt de zon door het gaatje in het doek en valt op een verborgen nis in de voet van de boogdoorgang.
Bekijk de geheime nis.
James zegt dat hij een kleine hexagonale opening in de nis ziet. Een soort sleutelgat wellicht?
Verlaat de kerk en James hangt automatisch het doek terug over de lessenaar.
Santa Brigida House
Herinner je dat Cristoforo aan de sleutel van zijn kamer in Santa Brigida, meerdere sleutels heeft gehangen.
Ga dus via de plattegrond terug naar het Piazza Farnese.
Loop Santa Brigida in. We zien nog net hoe zuster Candida een slokje uit een fles neemt, die ze vervolgens achter een bloempot wegstopt.
Klik op de sleutelbos (bunch of keus) in het kastje.
Bekijk de fles die ze achter de bloempot stopte en James ziet dat hij leeg is.
Haal de fles grappa uit je inventaris en geef hem aan zuster Brigida.
Na enige bedenkingen en de belofte te zwijgen, krijg je dan toestemming de sleutels te pakken.
Pak de sleutelbos (bunch of keys) uit het kastje. Bekijk hem in je inventaris en James ziet dat er een hexagonaal sleuteltje bij zit.
Verlaat Santa Brigida weer.
Kerk in Capena
Ga terug naar de kerk in Capena.
Gebruik het hexagonale sleuteltje op de geheime nis. James maakt hem open en vindt een dagboek (diary) en een GSM (cell phone).
Lees het dagboek. Het is het dagboek van bankmedewerker Antonio Marano, de vader van Paola.
In februari 2007 schrijft Marano nog enthousiast over zijn bank, die fondsen krijgt voor liefdadigheidsprojecten van de Vaticaan bank en over zijn dochter Paola die bijna afgestudeerd is. Hij hoopt dat ze in zijn voetsporen treedt.
Van augustus tot december begint hij zich ongerust te maken. Zijn bank gebruikt het geld niet voor goede doelen als het restaureren van kerken en het bouwen van scholen voor de armen, maar om leningen te verstrekken aan met name DreamRes. Vreemd genoeg laat DreamRes wel aan de Ostia bank weten dat ze het geld gebruiken voor liefdadigheid.
James maakt een notitie van de naam DreamRes.
In de volgende maanden ontdekt Marano dat DreamRes voornamelijk investeert in de hotel in de grote toeristische plaatsen zoals op de Bahama's en de Kaaiman eilanden.
Verder ontdekt hij ook dat vrijwel al het geld van de Vaticaan bank rechtstreeks naar DreamRes gaat.
Als hij zijn collega's hierna vraagt, wordt ontwijkend gereageert en gezegd dat alle leningen goed gedocumenteerd zijn. Hij krijgt echter geen documenten te zien.
Intussen krijgt Marano steeds meer maagklachten en bezoekt een arts.
Marano spreekt de manager van de bank aan over de ontdekte onregelmatigheden. Die belooft de zaak te bekijken, maar doet vervolgens niet.
Halverwege 2008 komt Marano erachter dat DreamRes nooit een cent terugbetaald heeft van de leningen.
Hij vraagt zich af in welke illegale zaakjes of complotten zijn bank betrokken is.
De eigenaar van Dreamres is Roberto Evolva, een man over wie eerder financiële schandalen naar buiten kwamen.
De manager van de bank blijft Marano vriendelijk op een zijspoor zetten.
Paola wil de baan van haar vader wel overnemen, iets waar Marano inmiddels niet gelukkig meer mee is.
In november 2008 dient Marano zijn aanvraag voor vervroegd pensioen in. De rust doet hem goed en hij laat de zaak DreamRes voor wat het is, hij had immers nooit genoeg bewijzen om ermee naar de politie te gaan.
Sluit het dagboek weer.
Bekijk Cristoforo's GSM in je inventaris.
Volgens James zit er een bestandje op dat met een pincode beveiligd is. Hij heeft een computer nodig om het te kunnen openen.
Verlaat de kerk weer.
Robert Evola 
Cristoforo's GSM
Ga via de plattegrond naar James's woning.
Gebruik de GSM van Cristoforo op de laptop. Er wordt om een pincode gevraagd.
Typ op je eigen toetsenbord het getal in, dat je op Cristoforo's aantekenboekje las: 3 7 9 5.
Duw aansluitend op ENTER.
Op de GSM staat een filmpje. Klik op het movie_01 bestand.
Cristoforo filmt stiekem een ontmoeting die hij heeft met twee mannen. Ze bieden hem 50 duizend voor bepaalde papieren. Als Cristoforo zegt dat hij ze veilig heeft opgeborgen, bedreigen ze hem.
James maakt een foto van de man die hem bedreigde.
Klik op de laptop en klik dan op het wereldbol-icoon van de "Web Search Engine".
Klik op DreamRes en klik dan op SEARCH.
Dreamres is een makelaarskantoor voor luxe vakantievilla's op Sardinië en Antigua.
Er staat ook een fotootje van Evola bij.
Als je het filmpje goed bekeken hebt, heb je op het eerste plaatje gezien, dat de man die Cristoforo bedreigde, bij parkeerbord staat.
Op de achtergrond zie je een grijsharige man, die een sigaar rookt. Hij is getuige van het hele voorval.
Op zoek dus naar dat parkeerbord en de getuige.
Verlaat James' huis.
Getuige
Buiten James' woning staat nergens een parkeerbord.
Ga via de plattegrond naar de Piazza Farnese.
Hier zie je een parkeerbord voor de juwelierszaak van Amato Gioielli, aan de linkerkant van het plein.
Haal de foto van Cristoforo's GSM uit je inventaris en klik ermee op de juwelierszaak. James is ervan overtuigd dat dit de plek is waar Cristoforo het bedreigende gesprek opnam.
Klik op de intercom, rechts van de deur.
James zegt dat hij iets wil vragen en even later komt de juwelier naar buiten. Hij vraagt wat er aan de hand is, hij heeft het druk.
Klik nu niet op een gespreksicoon, maar op de foto in je inventaris. James laat hem aan de juwelier zien.
Klik vervolgens in de foto op de vage man met het grijze haar en de sigaar (witness).
Klik daarna op het gezicht van de man op de voorgrond (criminal).
De juwelier ontkent dat hij de getuige was en zegt ook geen idee te hebben wie de man is. Hij gooit zijn sigaar op de grond en gaat terug naar binnen.
Volgens James is het duidelijk dat de juwelier liegt.
Raap de weggegooide sigaar (cigar) op, links van de voeten van James.
Combineer in je inventaris de sigaar met de foto. James herkent de sigaar en is ervan overtuigd dat de juwelier de getuige is.
Klik nog een keer op de intercom en praat met de juwelier.
Klik nu tijdens het gesprek op de sigaar in je inventaris. De juwelier geeft eindelijk toe dat hij getuige was van het gesprek en noemt de naam van de man die Cristoforo bedreigde. Het is Maurizio Tarzo, alias Massimino, een bekende crimineel en eigenaar van nachtclub Raja.
Massimino
Ga via de plattegrond naar de Raja nachtclub.
James blijft voor de nachtclub in zijn auto wachten. Dan ziet hij hoe Massimino met een lijfwacht de club verlaat en in zijn auto stapt.
James besluit de auto te volgen.
Je ziet nu een plattegrond die voor het grootste deel nog zwart is. Je krijgt meer overzicht naarmate je verder rijdt.
De bedoeling is dat je op de groene pijltjes op de weg klikt, die verschijnen als je bij een kruispunt komt.
Ga naar:
rechts - rechts - links - rechts - omhoog - links - rechts - omlaag - omlaag - omlaag - rechts.
Als de auto van Massimo stopt, ziet James dat hij een ontmoeting heeft met een man die komt aanrijden in een luxe rode auto. De mannen onderhandelen over een voorwerp en gaan een pand in.
Luxe rode auto
James zou graag willen weten wie de eigenaar van die luxe rode auto is.
Misschien kan hij dichtbij genoeg komen om het nummerbord te zien. Maar dan moet hij wel de lijfwacht afleiden, die bij de rode auto op en neer loopt.
Rechts van James' auto zie je een muurtje, waarop een groen struikje groeit.
Haal Cristoforo's GSM uit je inventaris en verberg hem in het struikje (bush).
James gaat dan gebukt naast de grijze auto staan.
Als de lijfwacht met zijn rug naar James toe staat, loop je naar links, waar een grote afvalcontainer staat. James verbergt zich hier.
Klik dan op de GSM van James in je inventaris en hij belt automatisch het nummer van Cristoforo. De lijfwacht loopt naar het geluid.
Als de lijfeacht niet kijkt, loop je naar de luxe rode auto.
Bekijk de nummerplaat van de auto. De auto glit als een spiegeltje, maar de nummerplaat is bedekt met modder.
Haal de vochtige katoenen watten uit je inventaris en wrijf de nummerplaat schoon.
James noteert het kenteken, hoewel een getal nog onleesbaar is.
Hierna sta je automatisch weer op je plattegrond.
Kenteken
Ga via de plattegrond naar James' huis.
Loop de bar van Mario in.
Spreek Mario aan. James vertelt hem en vraagt hulp bij het opsporen van de eigenaar van het kenteken.
Mario belt een vriendin die bij de politie werkt.
Ze heeft zelf geen tijd om te zoeken naar een kenteken waarvan een getal ontbreekt, maar ze is bereid haar inlognaam en wachtwoord te geven voor het kentekenregistratiebureau.
James noteert het.
Ga naar de woning van James.
Klik op de laptop.
Klik op het Motor Vehicle Department icoon.
Typ op je eigen toetsenbord de login naam en het wachtwoord over van het aantekenboekje. Klik dan op ENTER>
Typ nu het incomplete kenteken in en klik weer op ENTER.
Je krijgt nu een lijst te zien. Bestudeer hem.
Er staan twee rode luxe auto's geregisteerd in Rome.
Klik op kenteken VK37G2 (derde van onderen). Deze auto staat op naam van Evola!
Roberto Evola is de eigenaar van Dreamres en zijn adres staat ook vermeld.
Sluit het programma en de computer af.
Roberto Evola
Ga via de plattegrond naar Villa Marina, de woning van Evola.
Kijk om je heen. De villa is omgeven door een muur. Klik op de poort. Hij is gesloten.
Klik op de camera rechts van de poort op de muur. Die zal uitgeschakeld moeten worden.
Rechtsklik op de kromgebogen staven op de muur, rechts van de camera. James denkt dat hij daar wel overheen kan. Linksklik op de kromme staven en James zegt dat hij er zo niet bijkomt.
Klik op de vuilcontainer die aan de rechterkant voor de muur staat. Als James gezegd heeft dat hij wel over die kromgebogen staven kan klimmen, zal hij de vuilcontainer nu naar die plek duwen.
Haal daarna de scalpel uit je inventaris en klik ermee op de camera zodat James de kabels doorsnijdt.
Klim daarna over de muur.
James ziet dat Evola bezig is met het verbranden van papieren in de open haard.
Hoe kan hij hem stoppen en die papieren redden?
Gebruik de scaplpel om een stuk van het dekzijl te snijden, dat over de auto gedrapeerd ligt.
Klim dan op de steiger die naast het huis staat.
Het lukt james niet om bovenop de steiger te klimmen, hij hangt er met één hand aan.
Haal de sleutels van Cristoforo uit je inventaris en klik ermee op de steiger. James gebruikt ze als houvast en klimt verder omhoog naar het dakterras.
Haal de siliconenkit, die je helemaal in het begin van het spel uit de badkamer meenam, uit je inventaris en gebruik hem om de glazen deuren van de terrasdeur dicht te kitten.
Stop vervolgens het stuk dekzijl in de schoorsteen.
De rook van de open haard slaat naar binnen en Evola kan iets anders doen dan de kamer verlaten.
James gaat naar binnen en ontdekt dat Evola de papieren uit de aktetas van Cristoforo probeerde te verbranden. Gelukkig kan hij nog wat redden.
In de paieren staan bewijzen voor de malversaties van de Ostia bank. Evola kreeg grote sommen geld, die hij niet voor geode doelen gebruikte en waarvan hij slechts een zeer klein deel terug betaalde. Hij had connecties met Massimina, die de bank gebruikte om zwart geld wit te wassen en ook de Vaticaan bank was erbij betrokken.
Silvia
Als James terugkeert naar zijn woning, ziet hij nog net hoe een meisje wordt aangereden door een auto. Als arts probeert hij haar natuurlijk te helpen. Hierbij ontdekt hij dat ze een wapen draagt. Het meisje vraagt hem dringend om niet naar een ziekenhuis gebracht te worden, dus neemt James haar mee naar zijn eigen woning.
Silvia, als dat haar werkelijke naam is, is een mysterieuze vrouw.
Maar weinigen kennen haar en weten wat ze doet of zelfs hoe ze eruit ziet.
Praat in het appartement met haar. Het maakt niet uit wat je je Silvia laat zeggen. James krijgt geen duidelijke antwoorden. Hij weet dat Silvia liegt en gefrustreerd maakt hij het licht uit en gaat naar bed.
Een paar uur later staat Silvia op van de bank. Ze weet dat er iemand anders gestuurd wordt om het karwei af te maken, waar zij faalde. Ook zij zal dan gedood worden.
Maak om te beginnen de lamp aan die links onder Silvia op de salontafel staat.
Klik dan op kartonnen dozen die links van de deur in de kamer staan. Silvia zegt dat ze een val wil zetten om een paar minuten tijd te winnen.
Pak de deken (blanket) die over een van de dozen hangt.
Pak het kussen (pillow) van de bank.
Pak de bezemsteel (rag) die in de rode emmer rechtsboven in de hoek staat.
Combineer de bezemsteel met de deken. Combineer dit met het kussen en je hebt een dummie (puppet).
Leg de dummie op de bank.
Maak dan de lamp uit en verberg je achter de kartonnen dozen.
Er komt iemand de kamer in.......
ACT 2: Wrath (Toorn) 
Silvia - James' appartement
Nadat je een korte samenvatting van de gebeurtenissen in act 1 hebt gezien, staan Silvia en James in de kamer bij de indringer. Silvia heeft hem vakkundig uitgeschakeld.
James vraagt zich af of Silvia een huurmoordenaar is, die het op hem voorzien heeft.
Silvia vertelt James dat hij niet meer haar doelwit is. Niet meer, sinds de auto haar probeerde omver te rijden. De dode man was hier om haar karwei af te maken.
James beseft dat hij, net als zijn vriend Cristoforo, teveel ontdekt heeft.
Je speelt verder als Silvia.
Ga met je cursor naar de bovenkant van je scherm om je inventaris te openen.
Silvia heeft alleen haar GSM bij zich.
Doorzoek het lijk op de vloer. Silvia vindt natuurlijk geen papieren, maar wel de autosleutels (car keys) van de man. Ze ziet ook het pistool van de man liggen.
Als ze opstaat, pakt James snel het pistool houdt Silvia onder schot. Hij is nogal onzeker en Silvia merkt dat uiteraard.
Silvia helpt James herinneren aan het achtste gebod: "Gij zult niet doden".
James wil weten wie die man is en wat Silvia hier komt doen en dan de politie erbij roepen.
Je krijgt nu middenonderaan twee iconen te zien. Elk icoon staat voor een bepaalde actie.
Klik op het icoon van je keuze.
Als dit het juiste icoon is, zal de conversatie verder gaan.
Zo niet, dan krijg je even een wit scherm te zien, begint de scène opnieuw en mag je het nog een keer proberen.
Schuif met je cursor over de iconen om erachter te komen wat ze betekenen.
Het linker icoon is om mee te werken, het rechter icoon om James uit te dagen.
- Klik op het rechter icoon (provoke). Silvia daagt James uit om haar neer te schieten. James twijfelt, hij wil immers alleen antwoorden. Wat doet Sylvia hier, wie stuurde haar en hoe vond ze James?
Weer krijg je de keuze tussen twee iconen: "ik zeg niks" en "ik weet niets".
- Klik op het linker icoon (I won't talk). Silvia daagt James verder uit.
James zegt dat hij niet persé hoeft te schieten. Hij kan het wapen op een andere manier gebruiken. Hij kan de identiteit van de man ook achterhalen aan de hand van ...
Nu krijg je de keuze tussen "vingerafdrukken" en het "serienummer van het wapen".
- Klik op het rechter icoon (serial number).
Silvia vraagt James of hij niet gezien heeft dat het serienummer is weggevijld. James kijkt en wordt door Silvia ontwapend en in de badkamer opgesloten.
James protesteert door de deur heen. Hij wil eruit en hij wil nog steeds antwoorden.
Silvia bedankt hem voor het redden van haar leven. Maar als James echt antwoorden wil, zal hij voorbij zijn limiet moeten gaan, meent ze. Ze neemt afscheid.
James roept gefrustreerd dat 'Gij zult niet doden' het vijfde gebod is.
Lijk wegwerken
Silvia peinst over het 'ongeluk'.
Ze beseft dat zij nu een doelwit is geworden van haar onbekende opdrachtgevers en dat die niet makkelijk zullen opgeven. Ze zal hen moeten overtuigen haar met rust te laten.
Maar eerst wil ze het lijk wegwerken.
Pak de geruite deken (blanket) van de bank.
Haal de deken uit je inventaris en klik ermee op het lijk. Silvia wikkelt het lijk in de deken (corpse). Zo is hij makkelijker te vervoeren.
N.B.: Je ziet het lijk nog op de grond liggen, maar het zit tevens in je inventaris.
Verlaat de woning door de deur aan de linkerkant.
Als je buiten staat, klik in je inventaris op de autosleutels van de dode. De auto linksvooraan piept en knippert.
Pak het lijk uit je inventaris en klik op die auto. Silvia zal het lijk in de kofferbak verbergen.
Ze wil niet wegrijden met de auto. Eerst moet ze erachter komen wie de opdrachtgevers van de huurmoordenaar zijn.
Opdrachtgevers
Ga terug naar binnen, naar de flat van James.
Klop op de deur van de badkamer om met hem te praten.
Praat over het pistool (gun) van Silvia, dat James een paar uur geleden van haar afpakte. James wil niet zeggen waar hij het heeft verborgen, maar Silvia heeft niet veel moeite om het pistool, dat ze Morgana noemt, te vinden.
Praat over de reden van de moordaanslag (Raja).
James wil Silvia niet vertellen wie er achter hem aanzit en waarom. Hij wil de politie erbij halen om Silvia te laten oppakken. Hij wil de politie over Pietralata en de Raja vertellen.
Silvia kent de naam en eigenaar Massimino. Neem afscheid (groene pijl).
Verlaat het appartement.
Klik op de auto van de huurmoordenaar en Silvia rijdt naar de Raja.
Voor de Raja
De ingang van de Raja wordt bewaakt.
Er staat een bewaker voor de deur en eentje een eind verder naar rechts, bij de trap naar de achteringang. Ook loopt er nog eentje heen en weer op het balkon van de bovenverdieping.
Sylvia wil ze uitschakelen.
Bewaker 1
Een schermpje met het interieur van de auto verschijnt.

Open met de knopjes rechtsbovenaan, de kofferbak.
Klik dan op de hendel, rechts van het stuur, boven de sleutel, om met je lichten te knipperen.
De bewaker die voor de deur staat, komt aanlopen. Als hij naast de auto staat, klik je op de deur om hem te openen en de bewaker zo uit te schakelen.
Doorzoek de uitgeschakelde bewaker en Silvia trekt hem zijn jasje en pet (goon's clothes) uit. Ook vindt ze nog een mes (knife).
Maak, als je dat niet eerder van binnenuit deed, nu de kofferbak open.
Klik op de bewusteloze bewaker (senseless goon) en Silvia heeft hem in haar inventaris. Klik in je inventaris op de bewaker en klik daarna op de open kofferbak. Silvia dumpt de man in de kofferbak.
Bewaker 2
Klik in je inventaris op de kleren van de bewaker en Silvia trekt ze aan.
Klik dan op de bewaker die in de verte, rechts van de Raja, onder een lantaarnpaal staat.
Klik daarna op het middelste icoon (point at the trunk) en Silvia wenkt de bewaker.
De bewaker komt aanlopen.
Wacht tot hij bij de kofferbak staat en "What the hell is that" zegt.
Klik dan op de kofferbak en hij wordt uitgeschakeld.
In de kofferbak is geen plaats meer, dus zet Silvia de man op de achterbank. Ze doorzoekt hem automatisch en vindt een boksbeugel (brass knuckles). Ze steelt meteen ook zijn broekriem (belt).
Bewaker 3
Loop aan de rechterkant van de straat over het trottoir naar achteren. Hie zie je een hoop afval liggen. Doorzoek het en je vindt een stuk elastisch touw (tourniquet).
Loop terug naar de auto.
Bij de auto zie je een lange electriciteitspaal. Bovenin zie je een kabel die naar het balkon aan de overkant loopt.
Wacht tot de bewaker aan de overkant bij die kabel staat.
Haal de broekriem uit je inventaris en klik op de kabel boven de straat. Sylvia klimt in de paal en zoeft recht op de bewaker af en schakelt hem uit.
Je kunt de bewaker niet hier zomaar laten liggen. Als hij bijkomt, zal hij alarm slaan.
Haal je mes uit de inventaris en snijd de kabel (cable) los.
Gebruik de kabel vervolgens om de bewaker mee vast te binden. Silvia heeft nog een stukje kabel over.
Bovenverdieping Raja
Ga via de deuren op het balkon het gebouw in.
Skilvia ziet twee bewakers. De man met het witte shirt wordt de Marchese (markies) genoemd. Hij en is vooral geïnteresseerd in een vrouw en ergert zich aan de bewaker met het rode jasje, die volgens hem teveel naar de vrouw kijkt. Hij geeft hem het bevel voorlopig niet te kijken en trek het gordijn dicht.
Silvia denkt dat ze de mannen tegen elkaar kan uitspelen. Marchese wordt duidelijk niet graag bekeken en dat kan ze gebruiken.
Loop naar rechts en kijk of je iets kunt gebruiken. Pak een biljardkeu (biljard cue) uit de bak, rechts van het schilderij. Pak ook de spiegel (mirror), die in de hoek op de grond staat.
Marco uitschakelen
Combineer in je inventaris de biljardkeu met het elastische touw.
Bevestig dan het mes eraan en je hebt een zelfgemaakte bajonet (bayonet).
Gebruik je bajonet op het dichtgeschoven gordijn en Silvia trekt het een stukje open.
De linker bewaker loop er meteen naar toe, maar Marchese heeft niets in de gaten. Marco blijft achter het gordijn staan gluren.
Combineer in je inventaris het stuk kabel met de broekriem.
Silvia zegt dat ze dan eerst een knoop in het touw moet leggen.
Je krijgt nu een tekening te zien met drie touwlussen (knot). Je kunt hiermee drie correcte knopen leggen, maar slechts eentje is geschikt voor Silvia's doel.
Klik op lus 2. Je ziet drie nieuwe lussen en links bovenaan wat je al gedaan hebt.
Klik op lus 3, dat is het logische vervolg op de lus die je al hebt.
Klik op lus 2 en Silvia zegt dat ze bijna klaar is.
Klik tenslotte op lus 1 en Silvia is heel tevreden over zichzelf. Ze bindt de kabel aan de riem.

Combineer in je inventaris de spiegel met de kabel+riem.
Bind de spiegel dan vast aan de reling in de hoek boven het gordijn.
Marchese ziet de spiegel hangen en Marco's reflectie erin.
Hij wordt kwaad en stuurt de gluurder weg. Dan gaat hij weer naar de vrouw.
De Marchese uitschakelen
Haal je pistool uit je inventaris en klik ermee op de Marchese.
Silvia stuurt de vrouw weg en confronteert Marchese. Hij is verbaasd dat ze niet dood is.
James en Silvia 
James's appartement - badkamer
Intussen besluit James een poging te wagen uit de badkamer te ontsnappen. Hij hoort geen geluid meer uit de woonkamer, dus Silvia zal wel weg zijn. Hij bedenkt dat ze hem natuurlijk allang had kunnen doden, als ze hem kwaad had willen doen.
Bekijk het slot van de deur. Silvia heeft inderdaad de sleutel aan de andere kant van de deur laten zitten. Hier moet toch iets mee te doen zijn.
In zijn inventaris heeft James nog bijna alles uit act 1 van het spel, behalve zijn bijbel. Die heeft hij waarschijnlijk in de auto verloren, denkt hij.
Je ziet een GSM, James' aantekenboekje (notepad), een ansichtkaart uit Capena, het wapen (gun) van de dode man, een scalpel, James' koffertje met documenten (documents), het boek van Yallop en een portefeuille (wallet).
Daar kun je geen deuren mee open peuteren.
Kijk om je heen of er iets is dat je kunt gebruiken.
Maak de deurtjes van de achterste kast open en doorzoek hem. James vindt een paar rubberen handschoenen (rubber gloves) en een kleine spiegel (mirror).
Aan de rechterkant staat een radio op een kastje.
Probeer de stekker eruit te trekken, Dat lukt niet, hij zit muurvast in het stopcontact.
Combineer in je inventaris de rubberen handschoenen met de scalpel.
Gebruik ze daarna om het snoer van de radio (radio cable) los te snijden.
Breek ook de antenne (antenne) van de radio af.
Gebruik tenslotte je scalpel op de radio en James peutert de 9V batterij eruit.
Gebruik de radio-antenne op het slot van de deur.
James peutert de sleutel uit het slot. Hij vanlt aan de andere kant van de deur op de grond.
Aan de onderkant van de deur zit een plank, maar die krijgt James er niet met zijn blote handen vanaf.
Pak de stang (curtain rod) waaraan het douchegordijn hangt.
Gebruik in je inventaris het pistool op de stang om een uiteinde plat te meppen.
Gebruik daarna je zelfgemaakte breekijzer (flattened rod) op de plank aan de onderkant van de deur. James weet de plank los te wrikken.
Combineer in je inventaris de antenne met de electriciteitskabel.
Bevestig er dan de batterij aan.
Na een paar minuten is de antenne magnetisch geworden.
Gebruik je magneet op de spleet aan de onderkant van de deur en het lukt James om de sleutel (key) naar zich toe te trekken.
Maak de deur open met de sleutel en verlaat de badkamer.
James wil Silvia achterna, voor ze zijn onderzoek in war schopt. Bovendien heeft hij het gevoel dat ze meer van de zaak weet dan ze vertelde.
In de Raja
James arriveert op de bovenverdieping van de Raja, net als Silvia de Marchese onder schot houdt. Ze wil van de Marchese weten waar ze Massimono kan vinden.
James wil dat Silvia haar wapen laat zakken, maar ze geeft niet toe. Ze zegt dat zij Bartolomeo, zoals de Marchese eigenlijk heet, onder schot zal houden, terwijl James hier rondkijkt.
N.B.: Je kunt vanaf dit moment naar eigen inzicht overschakelen tussen James en Silvia.
Dit doe je door op het portretje te klikken, dat je links in je inventaris ziet.
James
Loop naar de rode tweezitter achter Bartolomeo.
Er ligt een monsterzakje (free sample) haarlotion op. Raap het zakje op. Er staat een naam en telefoonnummer op van een zaak in Rome: Marika's Magika.
Bekijk het bureau in de andere hoek.
James vindt wat documenten (property license) die aantonen dat Massimino de eigenaar is van een beautyfarm. Bartolomeo legt uit dat Massimino iets heeft met een zekere Marika en dat hij haar die beautyfarm cadeau deed. Silvia bedenkt dat ze Massimono wellicht via die Marika kan vinden. En Marika's adres en telefoonnummer staan op het zakje haarlotion.
James vindt in het bureau ook nog een zegelring die er bijzonder uitziet.
Bartolomeo zegt dat Massimino die ring achterlaat als hij een paar dagen weggaat. Sinds Massimino met Marika omgaat, is hij niet meer tevreden met de Raja. Hij doet daarnaast ook nog andere zaken met mannen in pakken, maar daar weet Bartolomeo verder niets van af.
Informeer naar die mannen in pakken.
Bartolomeo weet niet wie het zijn. Hij denkt dat ook Massimino de namen van die mannen niet kent. Hij gebruikt de ring als een soort wachtwoord als hij ergens naar toe gaat.
Bartolomeo zegt dat die mannen van het soort zijn die niet hun eigen vuile zaakjes opknappen, maar altijd iemand inhuren.
Safe
Bekijk het wandpaneel bij het bureau.
James ziet dat er een safe achter het paneel zit.
De safe is afgesloten met een driecijferige code.
Schakel via het portretje in je inventaris over naar Silvia.
Spreek Bartolomeo aan over de safe. Die zegt dat het Massimino's safe is en dat hij de code niet kent.
Sla hem (hit) een paar keer. Het helpt niet.
Klik in je inventaris op de boksbeugel. Silvia slaat hem daarmee en denkt dat hij nu meer bereid is om te praten.
Vraag nog een keer naar de code van de safe en je krijgt hem : 8 0 4.

Je schakelt automatisch over naar James.
Klik op het paneel om de safe van dichtbij te bekijken.
Klik dan op het cijferpaneeltje op 8 0 4 en daarna rechtsonderaan op het paneeltje op de O van OK.
De safe gaat open en James haalt er een leren armbandje met symbolen uit.
Silvia wil weten wat het nut van dit armbandje is, maar Bartolomeo zegt van niets te weten.
James hoort dat hij de waarheid spreekt.
Bartolomeo
Silvia wil Bartolomeo vervolgens aan zijn eind helpen.
James probeert haar ervan te overtuigen het niet te doen.
Kies het rechter icoon (Killing him is useless) om te zeggen dat het niets oplost Bartolomeo te doden. Het zal juist voor meer problemen zorgen.
Silvia vindt dat ze deze verkrachter en drugshandelaar moet doden.
Probeer haar te vertellen dat alle leven heilig is (sacred). Silvia antwoordt dat zij niet meer te redden is, ze heeft al zoveel mensen gedood. James zegt dat het nooit te laat is om tot inkeer te komen. Bartolomeo begint Silvia te treiteren en uiteindelijk schiet ze hem neer.
Politie
Dan komt Franco binnenlopen, gevolgd door de politie.
Silvia vlucht.
Franco en James worden gearresteerd.
James wordt op het bureau ondervraagd over de moord op de Marchese. Het doet hem denken aan zijn gesprek met de kardinaal Brehmen. Iedereen lijkt hem te vertellen dat hij er niets van begrijpt en dat het beter is als hij zich overal buiten houdt. James vertelt niet wie de dader is.
Massimino 
James en Silvia
Als James het politiebureau mag verlaten, staat Silvia hem op te wachten met zijn auto.
Onderweg vertelt ze hem dat zij de enige is die James kan vertrouwen. James vindt het niet prettig, maar het lijkt erop dat dit inderdaad het geval is.
Aangekomen bij James' appartement praten ze nog even. James heeft in de auto nog even naar zijn bijbel gezocht, maar hem niet gevonden.
James beseft ook dat de politie hem niet zal helpen. Silvia geeft haar telefoonnummer en zegt dat hij altijd kan bellen. Dan geeft ze James zijjn autosleutels (car keys) terug en vertrekt ze. Ze heeft immers het adres van Massimino's vriendin.
Mario
Bekijk het tafeltje voor Mario's bar.
Probeer ook Mario's bar in te lopen. Mario is blijkbaar niet aanwezig, dus gaat James niet naar binnen.
Ga het appartement van James in.
Mario staat binnen de TV te repareren!
Praat even met hem, waarna Mario weer vertrekt. De TV staat nog aan.
Zegelring
James is moe, maar hij weet dat zijn vriend Cristoforo op hem rekent.
Hij bedenkt dat hij misschien die zegelring van Massimino eens beter kan bekijken.
Rechtsklik in je inventaris op de zegelring.
James tekent de symbolen op de ring over in zijn aantekenboek.
Rechtsklik in je inventaris op James' aantekenboekje (notepad) en je ziet wat hij tekende.
Klik op het getekende symbool en James schrijft op wat hij ziet.
Klik rechtsonderaan op het papier om naar de volgende pagina te bladeren.
Op de ring staan een gekroond hoofd, een winkelhaak en passer, een wolvin, een zwaard/gladius en het wapen van het Vaticaan.
James wil meer van die symbolen weten.
Sluit het aantekenboekje en klik op de laptop die op de keukentafel staat.
- Klik op het "web search engine" bolletje.
- Klik op het aantekenboekje, dat James naast het scherm heeft gelegd. In het zoekbalkje verschijnt automatisch het woord 'Symbology'.
- Klik op "Search".
Je leest dat de Zwitserse historicus Davide Cutolo een tiendelig naslagwerk over Italiaanse symbolen heeft geschreven. Je kunt ze onder andere bekijken in Rome, in het Santa Brigida House.
Dat komt goed uit, want daar is James al eens eerder geweest.
Klik op het rode kruisje rechtsbovenaan om de laptop af te sluiten.
Evola
Dan hoort James iets op de TV.
Er is een nieuwsitem. Journalist Giorgio laat beelden zien van de moord op Roberto Evola. Hij werd neergeschoten. James ziet dat zijn bijbel naast het lijk ligt!
Hij vraagt zich af of Evola geliquideerd is, na zijn bezoekje de vorige avond. Hij besluit er meteen naar toe te gaan om te proberen zijn bijbel te pakken te krijgen, voordat de polite ontdekt dat die van hem is.
James gaat onmiddellijk naar Evola's huis.
De plaats delict is afgezet met linten, de bijbel is nergens te zien. De politie verzoekt James te vertrekken, hij heeft hier niets te zoeken. De agent vertelt dat niet de journalist, maar een van de buren de misdaad gerapporteerd heeft, hoewel de journalist als eerste ter plekke was.
Bijbel
Praat met de journalist. Hij zegt dat hij toevallig voorbijkwam en het lijk zag. Hij is nogal vaag over de reden waarom hij nog altijd hier staat, terwijl het lijk al afgevoerd is. Hij wacht eigenlijk tot de agent weg is, maar waarom?
Hij beweert ook dat er niets bij het lijk lag. James vermoedt dat de journalist de bijbel achterovergedrukt en verstopt heeft.
Bekijk de groene afvalcontainer.
De journalist ziet het en waarschuwt de agent. Die container hoort volgens hem bij de plaats delict. James mag hem niet openen.
Wacht even tot de agent en de journalist met elkaar in gesprek zijn.
Pak dan je speigel uit de invantaris en klik ermee op de container.
James ziet dat er iets aan de achterkant van de container geplakt zit.
Wacht nog een keer tot de de agent en de journalist met elkaar in gesprek zijn.
Klik dan weer op de container en James vindt zijn bijbel (bible) en Evola's agenda (organizer).
Rechtsklik in je inventaris op de agenda. James wil hem niet onder de ogen van de agent en de journalist bekijken.
Loop naar rechts om de plaats delict te verlaten.
Santa Brigida'House
Klik op de plattegrond op "Farnese Square".
Op het plein aangekomen zie je meteen de grote witte kerk.
Ga het huis links van de kerk in.
Zuster Candida, of Bigmouth zoals ze ook wel genoemd wordt, staat achter de receptiebalie.
Ze is niet zo blij om James te zien. Ze heeft een kater, omdat ze de hele fles grappa, die James haar de vorige dag gaf, opgedronken.
Praat met haar. Ze wacht nog altijd op moederoverste en is bang dat die haar zal ontslaan vanwege de slechte adem en het drankgebruik. Ze is bang dat james haar nog meer problemen zal bezorgen.
Vertel haar over het boek dat je zoekt. Na wat heen en weer gepraat is de zuster bereid om het boek voor James uit de bibliotheek te halen. Maar dan moet hij haar wel eerst een middeltje tegen haar kater geven.
Verlaat het Santa Brigida House.
Anti-kater middel
Ga via de plattegrond naar de straat waar James woont.
Ga Mario's bar in.
Praat met Mario over een anti-kater drankje. Mario vraagt zich even af waarom een priester die zegt niet te drinken zoveel weet over het maken van zo'n drankje.
Hij geeft James een fles wodka en een papieren drinkbeker (paper cup). De rest van de ingrediënten kan James waarschijnlijk wel in zijn koelkast vinden, zegt Mario.
Verlaat de bar.
Ga het appartement van James in.
Maak de koelkast open en James haalt er een pak multivitamine sap, een paar eieren (eggs), een blikje energiedrank en een flesje tabasco uit.
Je kunt nu je drankje gaan mixen.
Als je de verkeerde ingrediënten bij elkaar doet, kun je de beker leeggieten in de spoelbak van het aanrecht.
Giet in je inventaris de wodka in het papieren bekertje. Voeg de eieren en de tabasco toe.
Je anti-kater drankje (remedy) is klaar.
Verlaat het appartement en klik op de rode auto om op de plattegrond te komen.
Symbolenboek
Ga terug naar het Farnese plein en loop het Santa Brigida House in.
Geef zuster Candida de drinkbeker met het anti-kater middel.
Ze is nu bereid om het symbolenboek (symbology book) voor James te halen.
Open je inventaris en rechtsklik op het History of Symbols boek.
James klapt het open en legt er meteen zijn aantekenboek naast.
- Klik in het aantekenboek op 'crowned head'.
James leest dat het gekroonde hoofd, de Italian turrita, het symbool voor Italië is. Het staat ook op alle munten.
- Klik in het aantekenboek op 'square ruler and compass'.
James leest dat de winkelhaak en passer het symbool zijn van de vrijmetselaars. Hij wil dadelijk in zijn andere boek, het Yallop boek, meer opzoeken over dit symbool in relatie tot Italië.
- Klik in het aantekenboek op 'she-wolf'.
James leest dat de 'Capitoline' wolvin het symbool voor Rome is.
- Klik in het aantekenboek op 'gladius'.
James leest dat dit tweezijdig snijdende zwaard niet alleen het symbool voor de oude gladiatoren is. het is ook het symbool voor een geheime paramilitaire Italiaanse organisatie. Deze organisatie sloot zich in 1964 aan bij de NATO 'Stay behind' operatie en werd na een regeringsschandaal in 1990 officieel ontbonden.
- Klik in het aantekenboek op 'Vatican'.
James zegt dat hij genoeg weet over het vaticaan en het niet hoeft op te zoeken in een boek.
- Klik in het aantekenboek op de bovenste regel 'symbol on the ring'.
james zegt dat hij in het boek geen enkele aantekening kan vinden over een symbool waar al deze losse symbolen bij elkaar staan, zoals in de ring. Dit symbool moet dan wel recent en zeer geheim zijn. Hij vraagt zich af wat Gladius en het Vaticaan ermee te maken hebben.
Sluit het boek.
Geef het symbolenboek terug aan zuster Candida.
Yallop boek
Rechtsklik in je inventaris op het Yallop boek.
Blader door de pagina's en lees ze.
James zoekt de informatie over de vrijmetselaars in Italië en vindt de naam van Licio Gelli.
Deze Gelli vocht onder Franco tegen de communisten en sloot zich in WOII aan bij de SS. Hij werkte als dubbelspion om de partizanen te verraden, die vaak communisten waren.
Na de oorlog werd hij rijk, doordat hij de nationale schatten van Joegoslavië verduisterde, die verborgen waren in Cattaro, een dorp in Italië.
Hij vertrok naar Argentinië, waar hij zich aansloot bij de vrijmetselaars. Hij begreep al snel dat kennis over personen een belangrijk machtsmiddel was.
Terug in Italië richtte hij een vrijmetselaarsloge op, de P2. De leden van deze P2 waren rijke, belangrijke en machtige mannen in Italië. Het was Gelli's doel een extreem rechtse vleugel te hebben, waarmee hij de controle in Italië verwierf.
Sluit het boek.
IOR code
James weet nu meer over de zegelring van Massimino, maar veel heeft hij er nog niet aan.
Rechtsklik in je inventaris op het leren bandje dat je in Massimino's safe vond. James zegt dat
het hem doet denken aan een code die de oude Spartanen gebruikten. Die rolden zo'n strip met codes om een stokje heen, waardoor de boodschap zichtbaar werd.
Rechtsklik in je inventaris op de agenda van Evola, die je achter de afvalcontainer vond.
Er zit een vreemde houten pen (wooden pen) in.
Sluit de agenda en James merkt op dat de naam van Massimino in verband met opnames van een bank vermeld wordt. Verder is er sprake van een gezamenlijke ontmoeting met een zekere 'Monsignor'. Aan de rechterkant staat waarschijnlijk het logo van DreamRes op de agenda getekend. James besluit de tekening in zijn aantekenboek over te nemen.
Combineer in je inventaris de houten pen met het leren bandje.
James rolt de strip over de pen. Helemaal opgerold, leest hij een code: G3D5M1D0-. Als die mannen in pakken de code op deze manier verborgen, moet hij erg belangrijk zijn.
Rechtsklik in je inventaris op het koffertje documenten, die van Cristoforo gestolen werden.
De meeste documenten zijn oud. Maar er zit ook een bankafschrift (bank statement) bij, dat Evola aan de IOR (Vaticaan Bank) koppelt. Dat kan handig zijn, James legt het document apart in zijn inventaris.
Combineer in je inventaris het bankafschrift met de opgerolde code op de pen.
De laatste letters van de code zijn hetzelfde als op het bankafschrift!
Dit is wat de mannen probeerden te verbergen, een IOR rekeningnummer!
James krijgt een nieuwe locatie op zijn plattegrond.
Verlaat het Santa brigida House.
Porta Sant'Anna
Ga via de plattegrond naar de nieuwe locatie Porta Sant'Anna.
Daar aangekomen, zegt James dat deze ingang de enige ingang naar het Vaticaan is, die elke dag open is.
Kijk om je heen.
Bekijk (rechtsklik) het bronzen wapen boven de poort. Het is het pauselijke wapen.
De ingang wordt bewaakt door soldaten van de Zwitserse Garde, het elitecorps van de Paus.
De ronde toren op de achtergrond is de IOR. De toren is gebouwd in de 16de eeuw, door paus Gregorius. Dezelfde naar wie ook onze kalender genoemd is.
Rechtsklik op de heen-en-weer lopende soldaat. James herkent hem, het is Gerard.
Linksklik op Gerard en James spreekt hem aan. Ze halen even oude herinneringen op en dan zegt James dat hij graag bij het IOR naar binnen wil. Gerard zegt dat niet iedereen zomaar naar binnen kan, maar hij wil James wel escorteren, als die hem de reden voor zijn bezoek kan vertellen.
James zegt dat hij een bankrekening heeft.
Gerard vraagt of James dat kan bewijzen.
Haal het bankafschrift uit je inventaris en laat het aan Gerard zien.
Die is overtuigd en begeleidt James de IOR bank in.
Bankaccount
James wordt gefouilleerd voor ze hem alleen laten.
Loop naar de pinautomaat (ATM).
Klik erop om hem van dichtbij te zien.
Toets op je eigen toetsenbord de code in: G 3 D 5 M 1 D 0- (achter D staat nul streepje).
Duw op de entertoets.
James is in het account en krijgt drie keuzes.
Klik op optie 2: een bankafschrift printen.
James krijgt nu het laatste bankafschrift (updated bank statement).
Rechtsklik in je inventaris op het bankafschrift om het te bekijken.
Klik op de onderste regel 06/09/2010 ATM withdrawal.
James vraagt zich af waar hij dat bedrag van 650.500 euro eerder gezien heeft.
Rechtsklik in je inventaris op de eigendomspapieren van de beautyfarm.
Die is gekocht voor 650.500 euro!
Combineer in je inventaris het bankafschrift en de eigendomspapieren. Je ziet ze vervolgens samen in beeld. Klik dan op het bankafschrift op het bedrag en daarna op de eigendomspapieren op hetzelfde bedrag.
James concludeert dat het geen toeval kan zijn. Massimino en Evola hebben allebei toegang tot deze rekening. Dit is het bewijs voor de witwaspraktijken. Jammer dat ze in deze bank geen inval kunnen doen om zo de echte rekeninghouder te kunnen arresteren.
James wil Silvia opbellen om haar op de hoogte te brengen, maar uiteraard niet hier in de bank.
Silvia - Beautyfarm
Je schakelt automatisch over naar Silvia, die net bij de beautifarm naar binnen loopt.
Marika heeft de beautyfarm van Massimino gekregen als teken van zijn liefde voor haar. Silvia veronderstelt dat Marika achter de balie staat. In de achtergrond zie je nog even de plek waar de zonnebank staat, voordat de gordijnen worden dichtgeschoven.
Silvia wil op een rustige plek alleen met Marika een woordje wisselen.
Spreek Marika aan en maak een algemeen praatje over het weer en de stad (dissatisfaction). Marika is niet erg tevreden. Ze wil eigenlijk naar Amerika en dat vertelt ze Maury al maanden. Maury is blijkbaar het koosnaampje voor Massimino, die voorlopig niet weg wil uit de stad omdat hij hier nog zaken heeft op te knappen.
Als Marika het over Los Angeles en filmsterren heeft, bemoeit Claudio zich vanachter het gordijn ermee.
Praat over een behandeling (treatment).
Uiteindelijk adviseert Marika een zonnebankbehandeling, maar als Silvia dat nog vandaag wil doen, zal een poos moeten wachten. Claudio is nog bezig en Marika is niet van plan om zelf te helpen.
Silvia besluit Claudio en de klant weg te werken, zodat ze alleen is met Marika.
Privacy organiseren
Bekijk het prikbord achter Marika. Er staan twee medewerkers op.
De man achter het gordijn heet Claudio.
Klik op het gordijn en je hoort Claudio babbelen. Hij wil graag beroemd worden, heeft al een hoop audities gedaan en hoopt dat iemand hem ontdekt.
Combineer in je inventaris je GSM met het monsterzakje lotion. Daar staat immers het telefoonnummer van de beautyfarm op.
Zeg dat je voor CLAUDIO belt.
Kies dan voor het rechter 'casting' icoon, om te doen alsof je belt voor een filmmaatschappij. Silvia overtuigt Claudio ervan dat hij over een half uur auditie moet doen om een filmrol te krijgen. Claudio stuurt prompt zijn klant weg en krijgt het ook voor elkaar om ontslagen te worden door Marika. Dan vertrekt hij.
Marika
Silvia is nu met Marika alleen. Spreek haar aan.
Marika heeft niet veel zin om aan het werk te gaan, maar ze neemt Sylvia toch mee naar de zonnebankruimte. Ze legt uit wat het kost en loopt daarna wat heen en weer tussen de TV, die in de zonnebankruimte aan de muur hangt en de computer bij de balie. Ze heeft niet veel zin om te blijven praten, maar Silvia wil graag weten waar Massimino is.
Kijk om je heen.
In het ladekastje worden de gegevens van klanten bewaard. Massimino zal er niet bij zitten.
Aan de zijkant, onder het zonnebankbed is een vakje met flesjes. Hierin zit essence die aan aangename geur verspreiden als je op het bed ligt.
Op het plankje aan de achterste muur staan flesjes met kruidenessence
Als Marika bij de balie staat, bekijk je de TV die aan de wand hangt, van dichtbij.
Klik hem op een zender met nieuws over Rome (news from Rome).
Het nieuwsitem gaat over de moord in de Raja.
Marika komt aanlopen en is vreselijk ongerust. Ze belt meteen met Massimino.
Massimino zal haar een SMS-je sturen met zijn verblijfplaats.
Als de bel gaat, loopt Marika naar de voordeur.
Massimino's adres
Silvia wil uiteraard graag dat SMS-je lezen.
Pak van het plankje aan de wand de fles met valeriaanessence (Valerian herbal bottle).
Pak een fles uit het vakje (bottle from compartment) onder het zonnebed.
Open in je inventaris deze fles met je mes.
Combineer dan beide flessen tot een fles met sterke kruiden (strong herbal bottle) en zet hem in het vakje onder het zonnebed.
Als Marika terug is, spreek je haar. Silvia verzint een smoes over ongemakkelijk liggen.
Marika wil wel even zelf de zonnebank testen en gaat liggen. Ze valt in slaap.
Doorzoek haar en Silvia vindt haar GSM.
Rechtsklik erop in je inventaris en Silvia leest het adres waar Massimino verblijft.
Het IOR 
James - appartement
Je schakelt automatisch over naar James, die Silvia opbelt.
Hij vertelt haar dat Massimino niet de opdrachtgever is, maar Silvia wil er toch naar toe.
James weet Silvia over te halen hem eerst even te onmoeten om gegevens uit te wisselen. Ze spreken af in Mario's bar.
Mario's bar
James gaat automatisch naar de bar.
Als hij binnenstapt ziet hij kardinaal Brehmen. Dat is de man die Dellerio en James naar Afrika stuurde, waar alles zo mis liep.
Brehmen spreekt James aan op zijn bezoek in de bank. Hij weet dat James geen rekening bij de bank heeft en zegt dat James nooit begrepen heeft wanneer hij zich nergens mee moest bemoeien.
James is boos. Hij weet dat Brehmen achter de aanslag op Cristoforo zit.
Brehmen bedreigt James, al noemt hij het anders.
James gaat buiten op Silvia wachten.
Na een poosje wordt hij ongerust. Ze is er nog steeds niet. Zou hij haar misgelopen zijn?
Ga weer Mario's bar in en spreek Mario aan. Hij heeft Silvia niet gezien.
Brehmens documenten
De kardinaal zit aan een tafeltje en leest wat documenten.
Loop een stukje verder langs de bar, zodat je wat dichter bij het tafeltje staat en rechtsklik dan op de documenten op tafel. James ziet van een afstandje een zegel dat hem bekend voorkomt. Hij wil het graag wat dichtbij bekijken.
Praat met Mario over kardinaal Brehmen.
Mario vindt de kardinaal geen aangename man en hij is dan ook best bereid om hem even af te leiden, zodat James de papieren kan bekijken.
Mario gooit een kop koffie over de robe van de kardinaal en neemt hem dan mee om de vlekken eruit te wassen.
Klik op de documenten op tafel om ze te lezen.
Het is een brief van monseigneur David Lavint, de directeur van de IOS.
Hieruit blijkt dat Brehmen weet heeft van de witwaspraktijken van de bank en de connectie met DreamRes. Ze weten ook van het onderzoek dat Cristoforo uitvoerde en ze gaan ervanuit dat Brehmen de juiste maatregelen treft.
James kopieert het zegel van Lavint in zijn aantekenboek. Het symboliseert de binding van Isaac en symbolen lijken in deze zaak steeds belangrijker te worden.
De kardinaal keert terug, stopt de documenten in zijn zak en vertrekt uit de bar.
Sylvia's telefoontje
Verlaat ook de bar en James wordt opgebeld door Sylvia. Dat wil zeggen, de verbinding staat open, maar hij hoort Massimino op de achtergrond. Ze houden Sylvia gevangen! Het is haar blijkbaar gelukt om stieken James op te bellen, zodat hij kan meeluisteren.
Massimino praat over een galerie.
James wil proberen of hij uit de achtergrondgeluiden nog meer informatie kan halen. Zijn telefooon neemt automatisch alle gesprekken op. Hij haalt het kaartje met de opname (phone call recording) uit de GSM.
Opname afluisteren
Ga naar het appartement van James.
Klik op de computer om hem aan te zetten. James stopt automatische het kaartje met de opname erin.
Klik op het scherm op het icoon van "Nazca Home Premium 4.0".
Het programma opent en je ziet een audiopatroon.
Onderaan heb je drie knoppen, stop, afspelen en terugspoelen.
- Klik op afspelen en een rode naald beweegt over de opname.
- Klik op stop, als je denkt iets te horen. Als je op de juiste plek stopt, zal James zeggen wat hij hoort.
- Als je aan het einde van de opname niet drie belangrijke plekken gevonden hebt, klik je op de terugspoelknop om de naald weer aan het begin te zetten. Probeer het dan nog eens.

Bij het eerste brede stuk hoort James de geluiden die bij een bushalte horen (busstop).
Een stuk verder herkent hij muziek van Giacomo Carissimi.
Bij het laatste deel hoort James de mannen over een galerie praten.
Als je de drie aanwijzingen gevonden hebt, besluit James een plattegrond van Rome te printen, zodat hij de gevonden gegevens kan opzoeken.
Sluit het audioprogramma met het kleine kruisje rechtsbovenaan.
Sluit de computer af met de rode exitknop linksonderaan.
Locatie bepalen
Linksklik in je inventaris op de plattegrond om hem te openen.
James heeft zijn aantekenboekje met de drie aanwijzingen op de plattegrond gelegd.

Klik op de onderste aanwijzing 'Giacomo Carissimi'. James zegt dat dit soort muziek alleen in een auditorium uitgevoerd wordt. Klik op de plattegrond en hij noteert vier plaatsen in de stad waar een auditorium is. Je ziet ze als witte plakkertjes.
Klik op het aantekenboekje op 'busstop'. Een icoontje blijft aan je cursor plakken. Klik met het icoontje op een auditoriumplakkertje op de plattegrond. Als bij dat auditorium geen bushalte is, zal het plakkertje van de plattegrond verdwijnen.
Doe dit apart met alle auditoriums. Er blijven twee auditoriums over.
Klik op het aantekenboekje op 'Gallery'.
Klik daarna op de twee overgebleven auditoriums en James zoekt uit welk auditorium vlakbij een galerie ligt.
Nu weet James dat Silvia vastgehouden wordt in de Alberto Sordi Galery. Hij wordt aan je plattegrond toegevoegd.
Alberto Sordi Galery
Ga via de plattegrond naar de Alberto Sordi Galery.
Voor het gebouw staat een man achter een tafel. Bekijk zijn uitgestalde waar.
Er staan drie bekertjes, een kristallen bol op de hoek, maar ook een zeer bekende oorbel in het midden! Zou die van Silvia zijn?
Spreek de man achter de tafel aan en informeer naar de oorbel.
De man is volgens eingen zeggen een Roma en waarzegger en verdient ook een centje met het balletje-balletje spel.
Hij wil pas zeggen waar hij die oorbel heeft gevonden als James het spelletje met hem speelt en raadt onder welk bekertje de oorbel ligt.
Je kunt heel goed opletten, maar dat maakt niets uit. James zal nooit het juiste bekertje raden. Hij zal een andere oplossing moeten vinden.
Klik op het 'duim omhoog' symbool om nog een speeltje te spelen.
Als je mag raden, haal je eerst de magnetische antenne uit je inventaris. Klik ermee op het tafelkleed onder een bekertje. Als de oorbel eronder zit, zal het bekertje verschuiven.
James raadt de juiste beker, tot verbijstering van de waarzegger.
De man vertelt dat hij de oorbel voor de deur vlakbij de telefooncel gevonden heeft.
Maar voor James vertrekt wil de man hem de toekomst vertellen. James gelooft er helemaal niets van, maar raakt toch een beetje van zijn stuk.
Deur openen
Loop richting telefooncel op de hoek van de straat.
Het gebouw achter de telefooncel heeft drie deuren. De middelste deur is lichter van kleur. Rechts van deze deur zie je een stenen zuil en daarop zit en kleine poster.
Trek de poster van de zuil en James vindt erachter een intercom.
Bekijk de intercom van dichtbij.
Je hebt een code nodig om binnen te komen. De intercom speelt een automatisch bericht af dat zegt: "Het begin van LG's weg naar het succes".
James bedenkt dat LG waarschijnlijk voor Licio Gelli staat.
Sluit de intercom even af en bekijk het artikel over Gelli in het Yallop boek.
Bovenaan en van de pagina's lees je dat Gelli zich aansloot bij een vrijmetselaarsloge in 1963 (Gelli joined a conventional Masonie lodge in november 1963) en dat hij daarna snel in rang opklom.
Klik weer op de intercom en tik in 1 9 6 3.
De deur gaat open en james kan naar binnen.
Silvia bevrijden
James arriveert in een theaterzaal en verbergt zich achter de pilaar rechtsachteraan.
Silvia zit vastgebonden op een bureaustoe met wieltjes, voor het podium.
Ze wordt ondervraagd door Massimino, Marika en een van Marcheses bewakers.
Silvia heeft James even gezien en geeft onmerkbaar een seintje.
Schakel via het portretje in je inventaris over naar Silvia.
Kijk om je heen. Aan de rechterkant van de zaal hangt een grote houten balk aan het plafond. Hij is opgetakeld met een touw, dat via een katrol boven het toneel naar de linkerkant gaat, waar hij vastgeknoopt zit. Het ander einde van de balk zit vast aan een touw en katrol aan de zuil onder de balk.

1. Klik op de vloer voor de linkerkant van het toneel en Silvia schuift naar de hoek.
2. Klik op de vloer voor de bevestiging van de kable (cable) en Silvia schuift verder tot ze ervoor zit. Ze peutert het touw los.
3. Schuif de stoel nu helemaal naar de rechterkant voor het podium.
Als die tijd lopen de drie criminelen mee en ze staan nu onder die zware houten balk.
Schakel via het portretje in je inventaris over naar James.
4. Haal de scalpel uit je inventaris en gebruik hem op het touw bij de zuil, waaraan het andere einde van de balk vastzit.
Niet veel later is Silvia vrij en zitten de boeven vastgebonden.
Informatie krijgen
Silvia wil Massimino hardhandig ondervragen, maar hij lijkt niet happig om mee te werken.
James vraagt of hij ook even een kans krijgt om informatie los te peuteren voordat Silvia besluit de boeven te doden.
Laat de ring aan Massimino zien.
Massimino, of Maurizo zoals hij eigenlijk heet, doet alsof hij de ring nog nooit gezien heeft, hoewel hij in zijn bureaulade is gevonden. Dan doet Silvia ook een duit in het zakje en zegt dat Massimono hem alleen bij 'speciale gelegenheden' draagt. Als Marika dat hoort verdenkt ze Massimono van ontrouw en wil ze weten hoe het met die ring zit.
Laat Massimino de eigendomsdocumenten van de Beautyfarm zien.
James en Silvia dreigen alles aan de politie te vertellen over de witwaspraktijken die hij via de beautifarm voor het Vaticaan doet.
Marika schrikt. Gewone criminelen kan ze aan, maar met problemen met het Vaticaan wil ze niets te maken hebben. Dat is veel te gevaarlijk.
Massimiino geeft eindelijk toe dat de ring een soort identificatie is bij een bepaalde groep. Hij kent alleen de schuilnaam 'Monsignor'. Die liet hem wat klusjes opknappen omdat hij een bepaalde buurt goed kende. Hij moest voor de mannen in pakken soms dingen verbergen in de crypte van de St. Appolinare kerk.
James en Silvia zijn het erover eens dat ze beiden een hele goede reden hebben om achter de 'Monignor' en de mannen in pakken aan te gaan. James geeft Silvia zijn autosleutels en ze gaan op weg naar de St. Appolinare kerk.
Crypte St. Appolinare kerk
Als James in de crypte van de kerk rondkijkt, ziet hij het graf van zijn oude mentor Dellario. Het grijpt hem aan en hij heeft even tijd nodig om tot zichzelf te komen.
Je speelt nu verder als Silvia.
Bekijk de plaque. Silvia denkt dat de mannen in pakken dit graf gebruiken, de plaque is namelijk te schoon. Ze krijgt de plaque er niet af met haar blote handen.
James wil in eerste instantie dat Silvia het graf met rust laat. Hij vertelt dat Delario zijn mentor was. Dellario werd tien jaar geleden in Afrika voor James' ogen gekidnapped door een rebellengroep. kardinaal Brehmen heeft namens de kerk die hele zaak in de doofpot gestopt. Dat is de reden dat James uit zijn ambt als priester stapte.
James en Silvia hebben het gevoel dat Massimino deze kardinaal Brehmen bedoelde toen hij over de 'Monsignor' sprak. James vertelt Silvia over het dreigement van Brehmen in de bar.
Haal het mes uit je inventaris en wrik daarmee het zegel op de plaque los.
Er zit een soort mechanisme achter, een rol waarop een viercijferige code ingevuld moet worden.
Links onderaan staat het jaartal 1978 in Romeinse cijfers.
Silvia kan de Latijnse tekst erboven niet lezen en vraagt hulp aan James.
Klik op de Latijnse inscripties en James vertaalt ze.

Het is een gecombineerde uitspraak uit het Evangelie van Marcus, Mattheus en Lucas.
De eerste letters van deze namen zijn MML en dat staat voor het Romeinse cijfer 2050.
Draai de rollen op 2 0 5 0 en je hoort een klik.
Silvia haalt nu makkelijk de plaque weg.
Ze kijkt in de tombe.
Naast het lijk van Dellerio ligt een perkamenten rol.
Het is de oprichtingsacte voor P2.
James herkent drie van de vijf zegels. De ring van Massimino bovenaan het document, het wapen van Evola/Dreamres en het wapen van Lavinth/IOS als ondertekening aan de onderkant van het document.

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|