Spelbediening, Proloog, Hoofdstuk 1: The Lands Above, Hoofdstuk 2: Escarpa, Hoofdstuk 3: Pergola, Hoofdstuk 4: Asthenia, Hoofdstuk 5: Tenebrous en de Null Void. Spelbediening
HoofdmenuDit spel heeft een proloog en vijf hoofdstukken. Elk hoofdstuk speelt zich af op een van de vijf werelden, die als geneste kommen in elkaar passen. Hoewel het niet wordt aanbevolen, kun je de hoofdstukken in willekeurige volgorde spelen. Klik in het hoofdmenuscherm het hoofdstuk aan dat je wilt spelen. Je score begint altijd bij nul, zelfs als je bij een later hoofdstuk begint. Selecteer de knop 'Resume Play' en als die functie is ingeschakeld, zie je de 'tip van de dag'. Hierna ga je dankzij de autosave terug naar de plek waar je was toen je het spel afsloot. Selecteer de knop 'Open...' en als die functie is ingeschakeld, zie je de 'tip van de dag'. Hierna kun je kiezen uit een lijst met alle opgeslagen spellen. Deze knop verschijnt alleen als je eerder een spel hebt opgeslagen. Selecteer de knop 'Exit' om het spel te verlaten. ![]() De eerste keer dat je speelt, zie je de openingsfilm van de proloog die je belangrijke achtergrondinformatie geeft over het verhaal. Het filmpje eindigt waar het spel begint - in The Lands Above. Spelmenu Beweeg je cursor naar de linkerbovenhoek van het speelvenster en er verschijnt een menubalk. Je ziet hier File, Game en Menu staan. Klik op een woord en er verschijnt een submenu. Selecteer een actie uit het menu en klik met je muis of gebruik de bijbehorende letter op je toetsenbord. ![]() Onder 'File' vind je New, Open, Save en Quit. Onder 'Game vind je de Audiomixer, waarin je het volume van de achtergrondmuziek, geluidseffecten en dialogen kunt aanpassen. Bij 'Walking speed' kun je de snelheid aanpassen waarmee Torin en Boogle lopen. Bij de 'Hint Timer' kun je de tijd aangeven die de zandloper gebruikt, voordat je opnieuw een hint kunt vragen. 'Scrolling' kun je gebruiken om soepele overgang van de beelden uit te zetten, als je een langzame PC hebt. Met 'Closed Captioning' zet je de ondertiteling aan en uit. Onder 'Help' vind je een paar handige opties: Vink 'Tooltips' aan. Als je tijdens het spelen je muiscurser even op een voorwerp in het speelscherm houdt, verschijnt een labeltje met de naam van het voorwerp. Vink 'Tip of the Day' aan en je krijgt een handige tip als je het spel opstart of voortzet. 'Customer Service' bevat contactmogelijkheden voor Sierra Online. Ze zijn niet meer in gebruik. Speelscherm In het bovenste deel van het speelscherm vindt vrijwel alle actie plaats. Het speelscherm is vaak groter dan wat je ziet. In dat geval kun je het kleine oranje driehoekje dat aan de zijkant of onderkant van je scherm zichtbaar wordt, vasthouden en slepen. ![]() In het onderste deel zitten functies die je kunt gebruiken. Links zie je een boek. Klik erop en je kunt recente dialogen lezen of beluisteren. Klik weer en het boek sluit. Rechts daarvan zie je twee knoppen met portretjes van Torin en van zijn hond Boogle. Klik op Torins portret en je ziet in de inventaris alles wat hij bij zich draagt. Klik op de Boogle-knop om de vormen te zien die Boogle kan oppakken, zoals alles wat in de inventaris zit. Rechts van de portretjes zie je een knop met twee streepjes. Dat is de pauze-knop. Soms zit er ook een snel-voorwaarts-knop naast om de animatie te kunnen overslaan. Rechts van de pauzeknop zie je een vakje met getallen, de scooremeter. Hierin kun je zien hoeveel punten je inmiddels hebt verzameld met je acties. Het maximum is 999. Let op! Bij gebruik van een hint lever je punten in! Aan de rechterkant zie je een bruin rondje met een vraagteken(?). Als je hierop klikt, verschijnt een zandloper en krijg je een hint. De zandloper verschijnt ook als je punten scoort. Middenonder zie je een groot zwart vlak. Dit is je inventaris. Hierin wordt alles bewaart wat je opraapt. Om een voorwerp te gebruiken, pak je het beet. Het plakt aan je cursor. Ga dan met de cursor over je speelscherm. Als het voorwerp/cursor oplicht, kun je het daar gebruiken. Klik ergens in het zwarte inventarisscherm om het voorwerp terug te plaatsen. Je kunt voorwerpen combineren door met het ene voorwerp op het andere te klikken in je inventaris. In het midden van het zwarte vlak zie je een bruin platform. Hier hun je een voorwerp van dichtbij en van alle kanten bekijken. Klik op het voorwerp en aansluitend op het platform en je ziet een hologram dat je met de knopjes kunt berwegen. Sleep het voorwerp van het platform af om het weer terug te plaatsen. Tip: Bekijk elk voorwerp in je inventaris. Van dichtbij zie je soms belangrijke informatie. Met je cursor verken je het speelveld. Als hij verandert, dan kun je op die plek actie ondernemen. TIP: Zoek naar alle aanklikbare voorwerpen. Deze walkthrough geeft alleen de route naar het einde, maar er is nog zoveel meer te beleven! Proloog
Het spel begint met een close-up van een sierlijke wierookbrander.De camera draait rond in de grote kamer om het nabijgelegen bed en de twee slapende mensen te onthullen: een man en een vrouw. De vrouw wordt wakker door het geluid van een huilende baby. Dan zien we de camera gericht op sinistere groene vloeistof die in de holte van een grote, groene ring wordt gegoten. De camera verlaat de close-up en we zien de enge tovenaar met lange nagels door de gangen van het kasteel lopen. Ondertussen haalt het kindermeisje, de huilende baby uit zijn wieg en loopt ermee het balkon op om hem te troosten. De vrouw in het bed, die vermoedelijk de moeder van het kind is, kijkt de kinderjuf even na en valt weer in slaap. We zien dat ze een ring draagt met een groene bolvormige steen. Dan komt de enge tovenaar de slaapkamer in en giet de inhoud van zijn ring in de wierookbrander. Giftige slangachtige rookwolken vullen de slaapkamer en kronkelen rond de wieg. Buiten verslechterd het weer. Het kindermeisje besluit naar binnen te gaan. Maar daar ziet ze het gevaar. Ze vlucht onmiddellijk........... .......... Hierna zien we een idyllisch huisje op het platteland. In de achtergrond enkele kristallen bergen. We zien heel even een man met een hoody. Hij loopt naar de vallei waar het huisje staat. Aan zijn hand zien we een bekende groene ring. De tovenaar! Vervolgens zien we hoe een jongeman van ongeveer 18 jaar vrolijk van het dak voor de deur van het huisje springt. Een man met een pijp komt aanlopen en vraagt Torin of hij het bestelde gereedschap al in de stad heeft opgehaald. Torin heeft niet veel zin, maar vertrekt en belooft voor het avondeten thuis te komen. Torin loopt richting de brug en zijn trouwe, roze hond Boogle gaat mee. Torin moppert dat het hier nogal saai is. Liever zou hij avonturen beleven en de wijde wereld intrekken. Dan hoort hij een explosie, hij kijkt om en ziet hoe zijn ouders door magie opgesloten worden in kristal en dan verdwijnen. Hoofdstuk 1: The Lands Above
IntroTorin kijkt verbijsterd naar het huisje. Wie deed dit? Zijn ouders hebben nooit iemand kwaad gedaan! Er verschijnt een mysterieus figuur, wiens naam Pecand blijkt te zijn, volgens de ondertiteling. Pecand beweert dat hij heeft gezien wat hier net is gebeurd en dat Torins ouders zijn ontvoerd en nu in "The Lands Below" zijn. Pecand zegt dat er maar één persoon is die dit soort magie kan doen en dat is tovenares Lycentia. Torin besluit zijn ouders te bevrijden uit de klauwen van die Lycentia. We zien dan dat Pecand niemand minder is dan de kwaadaardige tovenaar die jaren geleden de baby wilde ontvoeren. Torin's huis ![]() Na de intro krijg je de controle over Torin, die op de heuvel staat. In de achtergrond zie je het huisje. Aan de rechterkant zie je een struik met bessen. Ze zien er smakelijk en rijp uit. Klik met je cursor op de bessen (berries) (1) en ze gaan naar je inventaris. Tegelijk zie je dat je score op 1 staat. Voor deze actie kreeg je dus 1 punt. De punten die je haalt, worden in de walkthrough tussen haakjes gezet. Pak de bessen beet met je cursor en klik op het bruine platform in het midden van je inventaris. De bessen verschijnen nu als een hologram midden in beeld en je kunt ze van alle kanten bekijken. Klik weer in je inventaris om ze terug te stoppen. Misschien is het wel handig om wat meer mee te nemen op Torin's avontuur dan alleen die bessen. Dubbelklik op het bruggetje en Torin gaat terug naar het huisje. Kijk eens om je heen op het erf. Links van het huis staat de schuur. Er hangt een touw aan de hijsbalk van de schuur. Klik erop en Torin springt omhoog om het touw (rope) (1) te pakken. Rechts van het huis staat een hakblok met een bijl erin. Pak de bijl (axe) (1). ![]() ![]() Klik op de voordeur om naar binnen te gaan. Hier springt hond Boogle uit de tas van Torin en loopt naar de kist achterin. Hij snuffelt en leert hoe hij een doos moet worden, als je op het Boogle portretje klikt. Vervolgens zit deze "boogle box" in zijn inventaris. Kijk om je heen. Aan de linkerkant staan twee makkelijke fauteuils. Bij de linker stoel staat een rieten mand met wollebollen. Klik erop en je ziet in de close-up dat er ook een groene rups in de mand zit. Klik op de rups en hij duikt weg. Klik dus net zo lang op de groene rups (inchworm) (3) tot het lukt om hem te pakken. Zoom dan uit door met de draaicursor te klikken. Bekijk het tafeltje dat naast de rechter stoel staat van dichtbij. Hier liggen pijpen, afgebrande lucifers en een tabakszak. Pak de tabakszak (pouch) (2). Hij is leeg, maar Torin denkt dat hij toch wel van pas kan komen. Zoom uit. Raak, als je wilt, ook nog even de stoof aan. Hij is nog heet! Op weg ![]() Verlaat het huis en ga linksonder terug naar het pad dat de heuvel op voert. Als je dat niet eerder deed, kun je nu nog de bessen plukken. Je bent hier op een splitsing. Als je het onderste pad zou volgen, ga je naar de stad. Doe dit nog niet, maar pak het driehoekige schuifje beet, dat je linksonderaan in het speelveld ziet. Schuif naar rechts. Je ziet nu dat je speelscherm groter is dan je dacht. Je ziet een moerasgebied en aan het einde van het pad zie je onder in de vallei een ronde hut liggen. klik met de pijlcursor en volg dit pad, langs de kronkelige takken, met zeer scherpe randen eraan. Je kunt er voorzichtig aan voelen, als je wilt. Loop verder naar rechts en Torin springt en slingert over de boomwortels verder. Bewaker Herman Als je boven op de heuvel staat en onder in de vallei, voor de rotswand, de ronde hut ziet, klik je op de hut. Torin zal er dan automatisch naar toe lopen. Loop naar de deur en klik erop. Hij is op slot. Rechts naast de deur zie je een bordje. Lees het (3). Er staat: "in geval van nood, breek het glas". Links en rechts op het erf zie je grote kristallen uit de grond steken. Haal de bijl uit je inventaris en sla op het kristal (blue chrystal) links vooraan. Er breekt een flink stuk af (8). Wachter Herman die in de hut woont, hoort het lawaai en komt eens kijken. Torin vraagt of de wachter hem de weg naar de Onderwereld kan wijzen. De wachter weigert. Fatsoenlijke mensen hebben daar niet te zoeken. Als Torin vraagt of hij even binnen mag komen, weigert de wachter weer. De enige die naar binnen mag, is zijn vervanger, waar hij trouwens al jaren op wacht. Hij smijt de deur voor Torins neus dicht. Klop op de deur en Torin meldt zich als vervanger. Hij mag nu naar binnen komen (2). Boogle loopt ook naar binnen en leert hier de vorm van een lamp. Klik op Torins icoontje en praat met de wachter. Hij zegt dat de vervanger altijd eerst een afscheidsmaal voor de huidige bewaker maakt. Bessensap De wachter wil om te beginnen vers geperst bessensap. Haal de bessen uit je inventaris en geef ze aan Herman (5). Hij vertelt Torin waar de pers staat en Torin zorgt automatisch ervoor de Herman zijn bessensap (Chuck Berry juice) krijgt. Daarna zegt Herman dat hij als hoofdgerecht "sluggetti met peatballs" wil. Dat maal bestaat uit slakken (slugs) en mos (peat moss). Loop naar rechts om het huis te verlaten. Mos Ga vanaf Hermans huis naar beneden, terug de heuvel op. Ga verder naar links, tot bij de superscherpe planten. Hier zie je, links van de planten, een pad dat omhoog gaat. Volg dat pad. ![]() ![]() Torin arriveert bij een grote boom, waarvan aan de rechterkant een dunne tak boven het mossige, groen dampende moeras hangt. Klik op de dunne tak en Torin klimt omhoog. Tip: Sla hier je spel op. Spring dan, als je dat leuk vindt, naar beneden als een heuse schoonspringer. Laad je spel weer en Torin staat op de tak. Haal het touw uit je inventaris. Bind het touw vast aan de tak (3) en aan Torins been (3). Spring dan naar beneden en Torin pakt wat mos (peat moss) (5). ![]() Jammer genoeg valt daarbij zijn schoudertas naar beneden. Als je rechts van Torin met de actie-driehoekcursor klikt, zwaait hij een beetje naar rechts. Blijf rustig klikken en slingeren, tot je aan de rechterkant de dikke tak kunt pakken. Torin komt weer op de begane grond en Boogle pakt zijn tas uit het moeras.(15) Rupsen Loop terug naar beneden, naar het pad bij de messcherpe kronkelplanten. Als je goed kijkt zie je aan de linkerkant een boom waar een paar slakken in zitten. Ga er naar toe en praat met de slakken Slim en Slime. Blijf met de slakken praten tot ze vertellen dat ze een nieuw blad nodig hebben om hun slijmsporen op te oefenen (4). ![]() ![]() Ga verder naar links, waar je een slanke boom ziet. Rupsen schieten supersnel omhoog in de boom. Links van de boom groeien twee messcherpe kronkelplanten. Loop tussen die kronkelplanten door omhoog en je ziet een close-up van gebladerte, waar duidelijk vraatsporen van rupsen te zien zijn. Haal de Inchie-rups uit je inventaris en plaats hem op het grootste blad, rechts bovenaan. Inchie is tevreden. Probeer het blad (leaf) te pakken, totdat het lukt (9). Boogle leert de vorm van een rups. Breng het blad naar de twee slakken. Die komen hun belofte na en vertellen dat je rupsen het beste kunt vangen met drab uit een gracht (moat scum), want daar zijn ze dol op. Ze zouden het zelf ook wel willen. Torin belooft hen naar een gracht te brengen en ze stappen vrijwillig op het blad. (12). Loop naar links en je komt uit op de plek waar de bessen groeien. Volg hier het pad aan de onderkant. Nu zie je in de vallei de ommuurde stad liggen, compleet met gracht. Loop naar de stad. Bij de opgehaalde stadspoort aangekomen, klik je op het raampje rechts naar de poort. Een wachter verschijnt, maar hij is niet van plan de brug te laten zakken. Blijf op het raam[je klikken tot de wachter niet meer verschijnt. Haal het blad met de slakken uit je inventaris en leg het in het water (3). De slakken zijn zeer tevreden. Torin zegt dat hij ook wel wat drab kan gebruiken. De slakken zorgen ervoor dat Torin een flinke kwak gracht drab (moat scum) krijgt (3). Loop terug naar de slanke boom met de rupsen. Ga met de rug naar de boom staan en de rupsen komen naar beneden. Maar als Torin zich omdraait, schieten ze weer snel de boom in. Haal de drab uit je inventaris en klik ermee op de boom (5). Torin legt de drab aan de voet van de boom, maar het lukt hem nog steeds niet om de snelle rupsen te pakken. Klik op het Boogle-icoon. Haal de Boogle-doos uit zijn inventaris en klik ermee op de drab (21). Boogle verandert zichzef in een val en zo kan Torin de rupsen vangen (3). Dessert Loop naar rechts, naar de ronde hut voor de bergwand. Ga naar binnen en geef de bewaker zijn gevraagde hoofdgerecht: rupsen met drab (5). Als de bewaker zijn maaltje met smaak heeft opgegeten, wil hij natuurlijk ook nog een toetje. Hij vraagt om wortelcake. ![]() Verlaat het huis en loop de heuvel op. Je staat meteen bij een grote boom met eigenaardig hoekige takken en wortels. Links bij de boom zie je een vierkantige wortel. Haal de bijl uit je inventaris en hak die wortel (root) eraf (6). Raap hem op (1). Loop terug naar de ronde hut van Herman en geef hem de wortel (5). Terwijl de worteltjestaart in de oven staat, gaat Herman een geheime kamer in. Hij haalt daar een handvol kristallen en zegt dat Torin er eentje mag uitkiezen. Pak het middelste heldere kristal (clear shard) (1). Kristal Herman neemt afscheid, neemt zijn taart mee en zegt dat Torin er nu voor mag zorgen dat er niemand vanuit de Onderwereld naar boven komt. Torin staat bij een platform, waarop 4 stenen kolommen staan. In de achtergrond zie je een zuiltje. Dat is een bedieningspaneel, waarmee je de kolommen in de vloer kunt laten zakken. ![]() ![]() Ga naar het paneel. Er staan vier gekleurde kristallen op afgebeeld: rood, groen, blauw en wit. Haal je heldere kristal uit de inventaris en plaats hem op het rechter, witte vlak. Dat verandert meteen van kleur en wordt rood. Ook de andere drie vlakken veranderen van kleur. Plaats je kristal nu op een ander vlak. Je ziet dat de kolommen omhoog of omlaag gaan. De bedoeling is dat ze allemaal in het platform zakken. De juiste volgorde van plaatsen is: wit-wit-wit-blauw-groen-rood-wit-blauw-groen-blauw-rood. Alle zuilen zijn nu in het platform gezakt (20) en een kom op een standaard komt uit de vloer ernaast omhoog. Loop naar de kom. Hij is gevuld met een wit poeder. Torin denkt dat dit poeder belangrijk is. ![]() Haal de lege tabakszak uit je inventaris en vul hem met wit poeder (powder) (6). Aan de linkerkant van de kamer zie je een heel groot, rond, blauw kristal tegen de muur. Haal de tabakszak met poeder uit je inventaris en klik ermee op het blauwe kristal (4). Torin gaat op het platform staan en gooit de zak. Torin wordt nu in het blauwe kristal gezogen (1). Je hebt nu 158 punten. Hoofdstuk 2: Escarpa
In een filmpje zien we dat de bewakers van het kasteel ontdekt hebben dat de baby en het kindermeisje verdwenen zijn. Ze krijgen de opdracht het kind te zoeken.Torin valt uit het blauwe kristal, door de bladeren van een boom en landt in Escarpa. Hij krijgt bijna een losgelaten groene tegel op zijn hoofd. Torin raapt de tegel (tile) op. ![]() Aan de rechter zijkant van je scherm zie je het driehoekige schuifje. Scroll het beeld omhoog en je ziet dat er nog een tegel aan de wand zit. Ga via de trap terug naar boven en pak, na weer een valpartij, de 2de tegel (tile) (2). Het ziet er naar uit dat je in dit hoofdstuk heel veel tegels moet zoeken. De Bitternuts Ga nu links de trap af naar de houten deur in de wand. En volgt een filmpje waarin je de familie Bitternuts ontmoet. Zo te zien zitten ze midden in een zwartwitte TV-uitzending van een show met ingeblikt gelach. Torin gaat het huisje in (2). Boogle snuffelt rond en leert hoe hij een jojo en een kolenschep kan worden. Op de tafel rechtsonder zie je een groene tegel. Je kunt hem nu nog niet pakken, onthoudt waar hij ligt. Blijf met mevrouw Bitternuts praten. Ze beklaagt zich over koning Rupert die dichtbij woont, maar hen nooit uitnodigt. Ook over de koningin en haar dochter Leenah heeft ze niets goeds te melden. Ze vindt dat Torin wel bij het koninklijke stel past. (6). Als mevrouw Bitternuts zich blijft herhalen, ga je naar buiten. ![]() Ga de trappen af tot bij het groene vrouwtje dat in de rivier haar wasgoed staat te wassen. Ze is druk bezig en praat niet met je. Maar aan de linkerkant zie je een waslijn met een paar sokken eraan. Steel een wasknijper (clothespin) (1) van de lijn. Ga door de deur linksachter van het wasvrouwtje en je arriveert bij een brug. Steek de brug over en ga door de kleine deuropening het kasteel van koning Rupert in. Troonzaal Praat met de koning en koningin (2). Torin vraagt of ze de tovenares Lycentia hier gezien hebben. Dat is niet het geval. Praat verder en Torin verneemt dat hij net zo groot is als de prinses. Blijf praten tot je hoort dat de prinses al een paar dagen niet thuis is geweest. De koningin vraagt of je haar naar huis kunt sturen als je haar ziet. Ze geeft je een medaillon (6), zodat de prinses weet dat je te vertrouwen bent. Bekijk het medaillon in je inventaris en maak het open (12). Het bevat de portretjes van de koning en koningin. ![]() Kijk naar de kristallen in het plafond en praat met de koning. Zijn collectie is nog niet compleet, zegt hij. Haal je blauwe kristal uit de inventaris en stop het in het gat in het plafond (7). De koning vindt het prachtig en geeft je als dank een uitnodiging voor het bal (1). Kijk naar de groene tegels op de vloer (3). Er zit er eentje tussen die op de stukken in je inventaris lijkt. Je mag hem echter niet zomaar zonder goede reden pakken van de koning. Loop naar de tafel links en pak een gebraden kippenpoot (2). Verlaat dan het kasteel. Ga terug over de brug, naar beneden naar het wasvrouwtje en de trappen op naar de Bitternuts. Geef daar de uitnodiging voor het bal aan mevrouw Bitternut (11). Ze is er erg blij mee en zegt dat je iets in haar woning mag uitzoeken. Natuurlijk pak je nu je 3de groene tegel (tile) (2) van de tafel. Verlaat de woning. Drakenpoep Ga naar beneden, naar het wasvrouwtje. Kijk naar rechts en je ziet aan de overkant van het ravijn een berg met rondom trappen en een opening in de wand. Op een uitstekende richel iets lager zie je iemand zitten. Roep naar de persoon. Die zwaait met zijn armen, maar meer contact krijg je niet. Je zult zelf je weg naar de overkant moeten vinden. Ga de lange trap af tot bij een soort stenen glijbaan. Erachter zie je een stuk van een brug naar een richel aan de overkant. ![]() Aan de linkerkant zie je de ingang van een grot. Ga hier eerst naar binnen. De grot ziet eruit als de bek van een groot beest zoals een draak. Links achteraan zie je een kleine groene tegel. Kruip er naar toe en raap je 4de groene tegel (tile) (1) op. Achter de tegel ontdekt Torin een klein gat waar een vreselijke stank uit komt. Torin is nieuwsgierig en vraagt zich af of daar een uitweg uit dit land is. Klik op de Boogle-knop, daarna in de inventaris op de Boogle-wormen tenslotte met Boogle-worm op het kleine gat. Boogle wurmt zich door het gat (11), naar een stikdonkere ruimte. Verander Boogle nu in de Boogle-lamp (11) en je ziet een een soort grot waar ovale, stinkende, bruine drakenpoep ligt. Verander Boogle in de Boogle-schep en klik ermee op de hoop drakenmest (11). Verander Boogle weer in een worm en keer terug naar Torin (4). Boogle geeft automatisch het zakje stinkende drakenmest (dung) aan Torin (11). Ga de "grot" uit en je bent weer bij de stenen glijbaan. Tweekoppige gier Ga nu verder de trap af en je arriveert bij een nest met een tweekoppige gier. Achter het nest gaat een trap omhoog. Praat met de gier. Ze laten je niet langs. Blijf met de gier praten totdat het ene hoofd zegt dat het andere hoofd een vliegend stuk vlees zou lusten (1). Ga terug de trap op naar de stenen glijbaan. Haal de bout die je van de tafel van de koning nam uit je inventaris en gooi hem de glijbaan af (11). De truc lukt en de tweekoppige gier vliegt weg van het nest. Ze duiken naar beneden, de bout achterna. Je ziet een stuk onder het nest een klein boompje op een richel. Tegelwand Ga nu de trap af richting het lege nest. Haal de mest uit je inventaris en gooi hem naar beneden op het kleine boompje (12). Dat begint meteen te groeien. Spring in de kruin en daal af langs de stam. Beneden aangekomen zie je links een brede stenen trap. Ga de trap op en Torin arriveert in een groene ruimte waar een stenen beeld zit. Het hoofd van het beeld bestaat uit negen vierkantjes. Zouden hier groene tegeltjes inpassen? Haal de vier tegeltjes uit je inventaris en plaats ze op de wand (4). Ze blijven plakken, maar je hebt er duidelijk meer nodig. Verlaat de groene kamer en klim de boom in, naar het lege nest van de gieren. ![]() Andere kant ravijn Loop nu pal achter het nest verder omhoog de smalle trap op. Je arriveert op een kapotte brug, bij de stenen glijbaan. Klik op de richel aan de overkant en het lukt Torin om de richel te bereiken (3). Comfortabele grot Ga nog niet de opening in de wand door, maar klim over de richel voorzichtig naar beneden (4). Ook hier is een opening in de wand. Ga naar binnen en Torin arriveert in een bijzonder comfortabel ingerichte grot. ![]() Hij hoort een aantal dames gezellig babbelen. As je de scrollknop (rechtsboven) gebruikt, zie je dat een verdieping lager een aantal dames aan het baden zijn. Er hangt ook een groen tegeltje aan een ketting achter het linker stel. Scroll weer omhoog. Kijk om je heen en steel als eerste de 5de groene tegel (tile) (1), die op het bijzettafeltje ligt. Pak dan ook de blauwe veren waaier (fan) (2), het lichtblauwe kussen (pillow) (2) en het rode vloerkleed (carpet) (1). Loop een paar passen naar rechts en je ziet een ladder in een gat in de vloer. Ernaast staat een vierkant verbodsbordje op een paaltje. Steel het verbodsbordje (sign) (2). Als je wilt kun je de ladder afgaan naar de badende dames. Verstandig is dat niet. Gelukkig krijg je een tweede kans je avontuur voort te zetten. Je staat weer bovenaan de ladder. Loop naar links en verlaat de comfortabele grot. Stinkdieren Klim voorzichtig terug naar boven, naar de richel en ga ditmaal door de opening de grot binnen (2). Als snel ontdekt Torin dat die bewoond wordt door twee stinkdieren. Torin wil graag naar de opening achter in de grot. Stinkdieren Sam en Max hebben geen bezwaar als hij langs loopt. Ze willen wel op Torin hun spuitkwaliteiten oefenen! Haal de wasknijper uit je inventaris en zet hem op je neus (8). Haal het rode kleed uit je inventaris en gebruik het op de stinkdieren (17). Het lukt Torin even later om ongeschonden door de grot te lopen, het stinkende kleed (smelly carpet) stopt hij terug in zijn inventaris. Kluizenaar Ga nu door de grot naar achteren. Ga door de opening (2) en Torin loopt over de trappen omhoog naar de richel waarop je eerder de zwaaiende man zag. Spreek de man driemaal aan en hij draait zich om. Blijf met de man praten. Hij heet Veder en is een kluizenaar, die veel vragen heeft. Torin zegt dat hij maar één vraag heeft: hij wil tovenares Lycentia vinden. Veder laat weten dat Torin beter een aardig meisje kan gaan zoeken. Hij is wat chagrijnig, omdt hij al de hele dag op een harde tegel zit. Geef Veder het kussen dat je vond in de comfortabele grot. Hij is dankbaar en geeft Torin de 6de groene tegel (tile) (17). Badende dames Verlaat de kluizenaar en ga terug naar de comfortabele grot. Zoals je weet hangt hier bij de badende dames een groen tegeltje. Ga naar binnen en loop naar de ladder. Je kunt, als je de jojo-boogle in het gat bij de ladder gooien. Ook dit is niet zo handig, want het lukt Boogle niet om de tegel te pakken. ![]() Verlaat de grot weer en blijf op de richel staan. Scroll naar beneden en je ziet onder de plek waar Torin staat, een klein richeltje met een opening in de rotswand. Het is een ventilatieopening voor het badhuis. Haal het stinkende kleedje uit je inventaris en laat het op het kleine richeltje vallen (12). Haal de waaier uit je inventaris en klik ermee op het stinkende kleedje. Torin wappert en de badende dames vluchten naar buiten (12). Loop de grot weer in en laat de jojo-boogle bij de ladder afdalen naar de badruimte (15). Laat Boogle de 7de groene tegel (tile) (8) pakken. Laat Boogle de badruimte verlaten door de deuropening, waardoor ook de dames wegrenden. Zo te horen onstaat er een enorme commotie (7). Boogle vindt dat wel grappig en gaat daarna terug naar Torin. Tegelpuzzel Verlaat de comfortabele grot en spring naar de overkant van de kapotte brug. Daal af naar het lege nest van de gieren. Ga hier naar links door de grote opening en Torin loopt de trappen op, tot de bovenkant van de glijbaan. Ga hier rechts de trappen op, tot bij de wasvrouw. Geef haar het verbodsbordje. Ze was het en geeft het schoon terug. Het blijkt je 8ste groene tegel (tile) (9) te zijn. Ga nu links van het stroompje water de grote opening door en je komt uit op de trap. Klim omhoog en loop over de brug naar het paleis van de koning. Praat even met koning en koningin en klik dan op het middelste tegeltje in de groene tegelvloer. Torin legt uit dat dit een belangrijk tegeltje is, hij heeft het nodig voor de tegelwand in de groene kamer. De koning staat toe dat Torin de 9de groene tegel (tile) (12) pakt. Verlaat het paleis. ![]() Ga terug naar het nest van de gieren. Ga via de boom naar beneden en de trap op. Plaats alle tegels op de wand (5) en draai en verplaats de stukken. Klik op een tegel en klik aansluitend op de plek waar je hem wilt plaatsen. Draai de tegel met de draaicursor die langs het randje van de tegel verschijnt. Vorm op deze wijze een gezicht (20), met verticale streepjes als haren en horizontale strepen als ogen, neus en mond met neerhangende hoeken. Het Phenogezicht is compleet en begint te praten. Het zegt dat er in de geheime kamer kristallen zuilen zijn, waar je met behulp van magisch poeder verder kunt reizen naar de onderste landen. De mond van het beeld klapt open en je kunt naar binnen. Torin arriveert in de kamer met kristallen zuilen. Haal het magische witte poeder tevoorschijn en gooi het naar de grote middelste zuil (5). Je hebt nu 449 punten. Hoofdstuk 3: Pergola
Terwijl Torin op weg is naar Pergola, zien we kindermeisje Lycentia voor de rechter staan. Ze wil weten of het kind veilig is en Kutzweil zegt dat het ver weg in veilige handen is. Dan Wordt Lycentia voor haar ontvoering van het kind en de niet-bewijsbare bijdrage in de moord op de koning en koningin veroordeeld en verbannen naar de Onderwereld. Ze krijgt een halsband om die haar zal wurgen als ze probeert terug te keren naar de Bovenwereld.Hierna zien we hoe Torin arriveert op een mooie, glooiende, kale, groene vlakte. Loop naar links of naar rechts en Torin valt door een gat en een transparante pijp. Blauwe wezentjes Beneden aangekomen komt Torin bij. Maar hij is vastgebonden! Om hem heen staan kleine blauwe wezentjes, die zich op Torin storten en hem in een mum van tijd helemaal opeten! Gelukkig krijg je een tweede kans. Als je Torin ziet liggen, klik je onmiddellijk op hem. (1) Hij begint dan te schreeuwen en rukt zich los van zijn boeien. De wezentjes rennen weg, op eentje na. Torin plukt hem van zijn lijf en laat hem los. Dan verschijnt de hoofdman van de Pergolaanse wezentjes. Hij bedankt de veel te hard pratende Torin voor het vrijlaten en ongemoeid laten van de wezentjes. Hij vertelt dat Torin in hun ogen een reus is en dat ze een poos geleden nog een reus gevangen hebben. Hij vraagt Torin om met die andere reus te praten en te vragen wat die hier komt doen. Prinses Leenah Volg hoofdman Smetana naar rechts, tot bij de andere reus. Het is een meisje met rode haren: prinses Leenah! Klik op het vastgebonden meisje. Als ze Torin ziet begint ze te schreeuwen, ze denkt dat hij bij de blauwe Pergolanen hoort. ![]() Haal het medaillon dat je van Leenahs moeder kreeg uit je inventaris. Leg het medaillon op het platformpje en klik daarna in het scherm erop, om het te openen. (12) Klik daarna met het geopende medaillon op Leenah (4). Ze ziet de portretjes en ze vertrouwt Torin. Leenah heeft een mes verborgen in haar laars. Haal het mes uit de laars (1) en snijd de touwen door (3), waarmee Leenah vastgebonden is. Torin is onder de indruk van de mooie prinses, die helemaal niet op haar ouders lijkt. Leenah is heel blij om iemand te ontmoeten die net zo lang en dun en haarloos is als zijzelf. Ze heeft zichzelf in haar thuisland altijd een lelijk eendje gevonden en voelt zich nu normaal. Ze neemt Torin mee naar een meertje bij de watervallen om zijn gewonde arm te verzorgen. Pentagrampuzzel Leenah besluit terug naar haar ouders te gaan en Torin wil verder op zoek naar zijn eigen ouders in de Onderwereld. Daarvoor moeten ze wel eerst een phenocryst poort vinden. Hoofdman Smetana brengt de twee naar een grot. Hier zie je op een kleine verhoging een pentagram. Er staan monniken op, die nét iets anders gekleed zijn. ![]() Sommigen hebben een paars gewaad of een gele sjaal, of een rode ceintuur, of blauwe mouwen, of een groene muts of een combinatie hiervan. De bedoeling is dat je de monniken die bij elkaar passen op één rij zet, van punt naar punt. Klik op een monnik en aansluitend op een andere en ze wisselen van plaats. Let op: Als je te lang wacht gaan ze chaotisch door elkaar lopen! Er zijn diverse oplossingen mogelijk (25). Als het gelukt is zal Torin Leenah vragen op het podium te komen. Het blijkt een lift te zijn en het gezelschap gaat omhoog. Gezangpuzzel Boven wacht hen weer een monnikenpuzzel. Voor je staat een koortje van vijf mannen en vijf vrouwen. Begin met de vrouwen aan de linkerkant en de de mannen aan de rechterkant te zetten, door op ze te klikken (10). Als het koor gereed staat, verschijnt een pepiter met een lucifer erop. Zoals je ziet aan de gravure op de achterwand, is het de bedoeling dat de vrouwen een toonladder omhoog zingen en de mannen een toonladder omlaag. Klik met de lucifer op het koortje om de tonen te horen die elk figuurtje zingt. Iedereen staat door elkaar. ![]() Om de figuurtjes in de goede volgorde te zetten, klik je zonder lucifer op een figuurtje. Dat zingt zijn of haar noot en de twee aangrenzende figuurtjes wisselen van plaats. Begin met de vrouwtjes. Als je denkt dat ze goed staan, klik je op het rijtje vrouwen met de lucifer. Deed je het goed, dan verschijnt de teleporterpoort(15). Doe hetzelfde met het rijtje mannen en achter hen verschijnt ook een poort (15). Nadat Torin en Leenah afscheid genomen hebben, gooit Torin het magische poeder omhoog. Leenah gaat terug naar haar ouders in Escarpa en Torin gaat verder naar Asthenia (5). Je hebt nu 540 punten. Hoofdstuk 4: Asthenia
We zien Lycentia in haar gevangenis diep in de Onderwereld. Ze is via een magische spiegel in gesprek met Pecand. Hij vertelt haar dat hij altijd al het idee had dat Lycentia onschuldig is. Ze zal haar vrienden in de Bovenwereld wel missen, denkt hij. Hij wil haar helpen ontsnappen, maar dan moet ze eerst haar magische krachten gebruiken om hem te helpen. Pecand wil graag de plaats van Kurzwell innemen, want koning kan hij niet worden.Grot Torin en Boogle belanden in een lavagrot. In het midden staat een kastje met een deurtje erin. Bekijk de vuile bovenkant van het kastje. Het lijkt alsof er iets op geschreven is, maar Torin kan het niet lezen. Open het deurtje (2) en haal uit het kastje een pot (bottle) (2). Zet de pot op het plateau in de inventaris en maak hem open (7). Er zitten vochtige ammoniakdoekjes in. ![]() Klik met de geopende pot op de bovenkant van het kastje en Torin poetst het vuil weg (3). Torin leest nu dat er "welkom in Asthenia" staat. Ook zie je op het kastje vijf knoppen. Tja, dat is aardig, maar Torin heeft dringender zaken te doen. Loop met de pijl naar rechts achteraan, waar Torin in een gangetje een klinkloze deur ziet, die afgesloten is. Ga terug naar het kastje en sla op de knoppen links van het midden. Nu gaat de deur rechtsachteraan open en kan Torin de grot verlaten (5). Wipwap Je ziet dat Torin op een klein eiland in het midden van een lavameer beland is. Hoe kom je hier weg? Rechts van de grotopening zie je een lichtere plek op de bodem. Bekijk het van dichtbij. Het is een luik, waarop je een balk en een driehoek ziet afgebeeld. Verlaat de close-up en loop verder naar rechts, naar de omheining bij een verlaten hut en een boom. Hier zie je op het terrein een driehoekige steen en daarop een lange balk met een kommetje aan elk uiteinde. Een soort wipwap! Torin kan, als je dat wilt, in het rechter kommetje gaan zitten (2). Klim er weer uit en verlaat het terrein weer. Loop helemaal naar links, voorbij de grotopening, naar de bolle heuvel. Dat lijkt een fort te zijn. ![]() Duw op de rode knop die je op de vierkante grijze doos ziet (3). Rechtsbovenaan begint een scheepje heen en weer te zwaaien en er rolt een kogel uit een gat, over de holle banen en trappen en uit de mond van de clown en over Torin heen. Het fort is een knikkerbaan! Druk op de rode knop en als de kogel gaat rollen, stap je naar rechts. Torin vangt dan de kanonskogel (6). Doe dit nog drie keer, zodat Torin nu 4 kanonskogels heeft. Ga nu naar rechts en plaats de vier kanonskogels in het linker, lage kommetje van de wipwap (4). Ga in het rechter, hoge kommetje zitten en de wip zal in balans zijn, met beide kanten even zwaar. (25) Katapult Als de wip in balans was, verschijnt er midden op het eiland een nieuw apparaat. Loop naar de lichtgekleurde plek rechts van de grotingang, waar je eerder het luik bekeek. Nu staat hier een grote katapult! Bekijk hem van dichtbij. Trek een paar maal aan de gele hendel die je aan de linkerkant ziet, om de katapult te spannen en het bakje omlaag te halen (3). ![]() Nu kun je in de kom gaan zitten en met je mes het gele touw naast de kom doorsnijden. De katapult zal Torin richting het dichtsbijzijnde eiland schieten (20). Maar let op: Als je geen kogel bij je hebt, schiet je over het eiland heen en land je in de lava. Haal dus eerst een kanonskogel bij de wip of bij het fort. Klim dan in het bakje en snij het touw door. Let op: Als je twee of meer kogels bij je hebt, haal je het eiland niet en beland je eveneens in de lava. Doolhoven Torin en Boogle landen op het eiland, dat in feite een doolhof is van droge paden in de lava. Loop een stukje naar rechts en je ziet in de verte een aantal pieken. Een stad? Daar wil je naar toe. Maar om te beginnen, volg je eerst de (witte) route naar het rotsblok rechtsachter en dan verder naar links, naar het doodlopende einde. Hier vind je namelijk een steeksleutel (wrench) (5) en die kan nog van pas komen. Loop dan terug naar het begin en verder naar links en zoek zo je (groene) weg door het doolhof, helemaal naar rechtsboven naar de pieken (8). ![]() In het midden tussen gestapelde stenen, zie je een grote metalen bol met een tuit. Bekijk hem van dichtbij, het is een waterkanon. Als Torin probeert het waterkanon te draaien, lukt dat niet. Haal dus de steeksleutel uit je inventaris er klik ermee op de grote bout, rechts van de metertjes op de bol. Nu kun je het kanon wel draaien en gebruiken (12) op de lava. Er verschijnt een stenen pad in de ietwat gekoelde lava. Torin loopt naar de overkant (2). Weer arriveert Torin bij een doolhof. Ditmaal zijn het paden en tunnels. Zoek de juiste route naar helemaal linksonderaan, waar de uitgang is. Bij de laatste splitsing daal je het pad af naar de lavavlakte (20). ![]() ![]() Torin arriveert voor een grote lavavlakte. Aan de linkerkant zie je een stok in een tonnetje. Raak hem aan, het is een activatieknop (2). In de lavavlakte verschijnen heel veel kleine zuiltjes. De bedoeling is dat Torin via alle zuiltjes naar de overkant springt, waar een brug is. Niet treuzelen, want de zuiltjes zakken met en achter Torin terug in de lava. Elk zakkend zuiltje zorgt er tevens voor dat de brug steeds een stukje verder daalt, dus Torin moet één keer op elk zuiltje geweest zijn om de brug te kunnen gebruiken. Er zijn meerdere mogelijkheden. Aan de overkant aangekomen (25), ga je rechtdoor het hellinkje op en dan naar rechte over de brug, naar een grotingang. (2). Uitgang Ga de grot in. Zo te zien aan de grote ronde deur, is dit de uitgang naar de volgende wereld. Aan de rechterkant zie je een blauw kristal. Raak het kristal aan (2) en je krijgt een lichtpuzzel te zien. ![]() Plaat je kristal op het lege vakje en er verschijnt een lichtstraal. De bedoeling is dat de lichtstraal van links naar rechts door alle zes kristallen, naar het gat rechts gaat. Als je goed kijkt, zie je in elk kristal een gebogen geleider. Klik op een kristal en aansluitend op een andere om ze van plaats te laten wisselen, zodat de lichtstraal in de juiste richting erdoor kan gaan. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Als het gelukt is (18) gaat de ronde deur open en zie je de bekende magische doorgang. Gebruik het phenocryst zand op de doorgang (4), Torin gooit het omhoog en wordt erin gezogen (1). Je hebt nu 725 punten. Hoofdstuk 5: Tenebrous en de Null Void
We zien Pecand in gesprek met Lycentia. Pecand zegt dat Torin bijna in Tenebrous is, maar dat hij niet verwacht dat Torin Lycentia kan vinden.Lycentia is boos. Ze zegt dat ze er persoonlijk voor zal zorgen dat Torin noch haar, noch zijn ouders vindt. Pecand wil voorlopig zijn belofte haar te helpen ontsnappen, nog niet nakomen. Lycentia geeft een groot blauw monster de opdracht te zoeken naar Torin. Dozen en buizen Torin arriveert met een smak tegen een buis en ligt bewusteloos op de grond. Klik op de Boogle knop. Pak daarna in de inventaris van Boogle het verpleegsterkapje (boogle nurse) en klik ermee op Torin (13). Nadat Torin weer bij bewustzijn is, kijk je om je heen. Aan de linkerkant van de ruimte zie je gestapelde dozen en erboven een rooster. Het lukt Torin niet het rooster te verwijderen met zijn blote handen, gebruik dus het mes (2). Kruip het ventilatiekanaal in. Kruip helemaal naar links en ga verder. Elke keer schuift het ventilatie iets hoger. Als het helemaal boven in je scherm staat en je op de pijl aan de linkerkant klikt, klapt je menu uit. Suit het door ernaast te klikken. Torin kruipt verder naar links en valt uit het ventilatiekanaal. Pratende planten Beneden aangekomen wordt Torin door een agent gearresteerd en in een cel gegooid. Boogle rent achter hem aan, maar wordt gevangen door het grote blauwe monster van Lycentia. Torin moet voor de rechter verschijnen en legt uit hoe hij uiteindelijk in het bloembed terecht kwam. De rechter is niet erg onder de indruk en geeft Torin een waarschuwing. Planten worden beschermd in Tenebrous en als Torin nog eens eentje beschadigd, dan wordt hij zonder pardon in de Null Void gegooid. Ditmaal komt hij er goed vanaf en wordt hij terug gebracht naar de plek waar hij neerkwam. Blijf praten met de zonnebloem. Ze legt uit dat Torin misschien meer te weten kan komen als hij met de eend in het amphitheater praat. Om daar te komen moet hij een gevaarlijke gladde helling af. Mevrouw zonnebloem heeft een plantenvriend, die nogal last heeft van zijderupsen. Als Torin helpt de rupsen te verjagen, zal de zonnebloem vragen of het gras bereid is Torin van de gladde helling af te helpen. Verlaat de close-up. Bekijk dan de voet van de zonnebloem van dichtbij. De zijderupsen doen zich tegoed aan de bladeren, maar laten zich niet zomaar pakken, ze zijn te snel. Verlaat de close-up. Loop een stukje naar links, naar de kronkelplant, waar aan de voet een bosje roodbloemige plantjes groeit. Torin zegt dat deze plant wel gesnoeid kan worden. Klik erop en hij pakt een bloem. Loop verder naar links tot bij een boom met een gezicht in de stam. Klik op de stam en Torin zegt dat er plakkerig spul op zit. De boom wordt wakker. Praat met hem. De boom verzinkt in trieste herinneringen en een traan rolt langs de bast. Vraag of je wat van die traan mag hebben. Gebruik dan het bloemblad uit je inventaris om wat van het plakkerige boomtraan te pakken (11). Ga terug naar de zonnebloem en bekijk de bladeren aan de voet van de plant van dichtbij. Smeer op de bladeren wat plakkerig boomvocht. De kameleon zijderupsen blijven nu aan de bladeren plakken. Vang ze weg (12). Verlaat de close-up. Praat met de zonnebloem. Ze is blij dat Torin de rupsen gevangen heeft. Ze vertelt dat de rupsen van kleur veranderen, al naar gelang waar je ze neer zet en dan zijde in die kleur maken. ![]() Ga terug naar de huilende boom. Praat met het gras rechts van de boom. Je kunt nu de helling oversteken, maar alleen op de graspol die dat goed vindt. Ga met je cursor over de grashelling en klik als er "Yes", "Yep", "Yay", "Yo" of "Okay" gezegd wordt. Klik niet op de "No, No way, Nope, Negetory, Uh uh of Somewhere else" plekken. Tip: Sla steeds je spel op als je een stap verder bent. Het eerste "yes"-plekje vind je schuin rechtsonder bij de boom. Het tweede plekje vind je net boven Torins uitgestoken rechterhand. Zoek je route over de gladde goene helling, tot aan het gele stevige stuk verderop (5). Theater Torin arriveert bij het amphitheater. Ga door de deur naar binnen. De theaterdirecteur is een duizendpoot. Hij legt zijn wandelstok en hoge hoed op de tafel rechts van de deur en vertrekt. Steel de hoed (hat) (2) en de wandelstok (cane) (2). Loop naar links, waar een dronken boogschutter schiet op een bibberend konijn met een appel op zijn hoofd. De boogschutter waggelt weg. Raap de rode boog (bow) op (2), die hij op de grond gooide. Praat dan een paar maal met het konijn, dat even zijn hart moet luchten. Haal de hoge hoek uit je inventaris en laat die aan het konijn zien. Hij wordt helemaal enthousiast en springt erin, zodat Torin nu een konijn in een hoed heeft (14). Loop naar rechts en je ziet een blinde goochelaar in een doos zitten. Zijn voeten steken uit de doos ernaast. Praat met de goochelaar, hij heet Zippy. Hij wil een truc met kaarten laten zien, maar die mislukt steeds. Hij haalt ook een magisch boek uit zijn mouw. Dat zou wellicht goed zijn om te hebben bij een confrontatie met Lycentia, maar Zippy geeft hem niet vrijwillig. ![]() Hij wil eerst een goede act hebben. Geef de goochelaar de hoed met het konijn erin (5). Bags Bunny wil wel samenwerken met de goochelaar. Jammer genoeg heeft Zippy geen magische toverstaf. Loop helemaal naar rechts, naar de man met de puntbaard die achter een mengpaneel zit. Hij heet Kyvest. Praat met hem, hij heeft als hobby het opnemen van bijzondere stemmen. Hij kent Lycentia en heeft een opname van haar stem! Hij vertelt dat Lycentia naar de Null Void is verbannen. Torin wil dus nu ook naar de Null Void. Zoals je weet dreigde de rechter om Torin naar de Null Void te verbannen als hij het waagde nog een keer een plant kwaad te doen. Torin wil ook een opname van zijn eigen zeldzame stem uit de "lands above" ruilen tegen de opname van Lycentia's stem. Kyvest gaat accoord. Torin vertelt zijn verhaal, Kyvest neemt het op en ruilt het kristal dan voor het stemopname kristal met de stem van Lycentia. Hij geeft Torin zelfs een afspeelapparaat (crystoplayer) erbij (4). Plaats de crystoplayer in je inventaris op het plateau. Plaats het kristal van Lycentia in de crystoplayer in het bovenste vakje (5). Duw op play en je hoort Lycentia's stem (1). "You're not welcome here, you decrepit ol' creep". NB: Onthoud wat ze zegt! Je hoort niet elke keer als je het spel speelt, dezelfde zin. Duw nogmaals op play om de opname te stoppen, en plaats het apparaat terug in de inventaris. Een act voor Torin Ga naar links en praat met de toneelmeester, dat is dame met het gele hoofd en de rode bril. Ze loopt heen en weer en zegt dat je overal mag oefenen als je maar zachtjes doet, want er treden artiesten op achter het rode gordijn. Ze kent geen Lycentia. Ze wil dat Torin optreedt en zal "Torin de zager" wel roepen als hij aan de beurt is. Blijf met haar praten tot ze zich herhaalt. ![]() Als je zin hebt, kun je in het midden van het rode gordijn gaan staan en naar de diverse artiesten luisteren. Rechts van de toneelmeester staat een timmerman te zagen of te timmeren. Praat uitgebreid met hem. Hij kent geen Lycentia, maar hij heeft een zaag die hij soms laat zingen. Handig, maar Torin mag hem niet pakken. Loop terug naar rechts. Achter goochelaar Zippy hangt een poster aan de wand. Steel hem (4). Op de onderste plank van het rek achter Zippy, ligt een doedelzak (bagpipe). Steel die ook (5). Loop terug naar de timmerman, die nu klaar is met zijn werk en verdwenen is. Steel zijn zaag (2). Gebruik in je inventaris de zaag op de wandelstok van de directeur en je hebt een toverstokje (15) gemaakt. Loop naar rechts, naar de goochelaar en geef hem het toverstokje (5). Nu heeft Zippy nog een zijden zakdoek nodig. Combineer in je inventaris de zijdewormen met de poster die je eerder van de muur haalde. De rupsen maken een mooie zijden zakdoek (15). Geef die aan de goochelaar (5). Torin krijgt nu als dank het boek met magische spreuken (17). ![]() Gebruik in je inventaris de zaag op boog van de boogschutter. Je hebt iets nodig om te voorkomen dat de zaag slipt. Naast de bank van de acrobaat die een meisje met zijn voeten laat rondtollen, ligt een dot hars. Je mag het niet pakken. Loop alsmaar naar rechts, een rondje om het podium tot je weer bij de acrobatenbank komt. De artiesten zijn nu verdwenen en je kunt de hars (rosin) pakken (4). Gebruik in je inventaris de hars op de boog (11) en de toneelmeester verzoekt Torin op het podium gaan. Ga naar het rode gordijn. Aan de rechterkant is de pijl om het podium op te gaan (4). Gebruik in je inventaris de boog op de zaag (1) en Torin brengt zijn mooiste lied ten gehore. Een lokale politieagent, tevens musicus, is niet gecharmeerd en brengt Torin naar de rechter. Die beslist dat het nu wel genoeg geweest is met Torins vandalisme en laat Trin in de Null Void gooien. Je hebt nu 895 punten. NULL VOID Torin hangt in het luchtledige te zweven. Schuif met de pijltjes aan de zijkant van het scherm naar beneden en rechts en je ziet in de diepte de deur van Lycentia's huis. ![]() ![]() In het luchtledige kun je de doedelzak gebruiken om te sturen. Klik met de doedelzak op Torin (6) en linksboven in je scherm verschijnt een popup-schermpje met pijlen. Klik erop (houd even vast om de balk groen te laten worden, dat geeft je snelheid. Stuur naar rechts en naar onder tot je ondersteboven op de stoep voor de deur belandt (5). Als je nu op de deurbel duwt (2), zal het monster Dreep naar buiten komen en Torin verorberen. Je krijgt gelukkig een nieuwe kans. ![]() Plaats de crystoplayer op het plateau in je inventaris. Je ziet dat het kristal met de stem van Lycentia gebroken is. Klik op play en maak met vier stukjes in het bovenste vak de zin "REEP COME HERE" (25). Zweef een stukje van de deur vandaan en gooi de spelende recorder de ruimte in (20). Ga nu weer naar de voordeur, bel aan en stap snel op het stoepje aan de bovenkant van de deur. Dreep komt naar buiten en gaat gehoorzaam op zoek naar de stem van Lycentia (12). Lycentia Torin kan nu naar binnen. Hier ziet hij groene kristallen, waar onder andere zijn ouders en Boogle in opgesloten zitten. Een stukje verderop ziet hij Lycentia, die bezig is een drankje te brouwen. Gebruik het magische boek op Lycentia (5) en Torin wisselt van plaats met haar. Lycentia wordt boos en maakt de verwisseling ongedaan. Dan probeert ze naar Torin te lopen, maar wordt tegengehouden door haar halsband. Torin loopt op haar af en raakt de halsband aan, die prompt los schiet (11). Lycentia komt bij bewustzijn en loopt boos op Torin af, ze geeft hem een flinke mep. Op de achtergrond kijkt Pecard glimlachend toe. Dan realiseert Lycentia zich dat alleen Torin die halsband kon verwijderen! Ze loopt op hem af, ziet het merkteken op zijn schouder en vertelt Torin wie hij werkelijk is, de zoon van het koningspaar dat vermoord werd. Pecard ziet het gebeuren en wordt woest. Hij wil de volgende koning zijn! Hij komt tevoorschijn, slaat Lycentia aan de kant en bedreigt Torin. ![]() Torin vecht voor zijn leven. Pecard dreigt nu Lycentia te vermoorden en je krijgt weer de controle. Loop naar rechts en klik op de gloeiende kristallen in het midden van het scherm. Torin klimt omhoog. Als hij op de rand staat te wiebelen, haal je het magische boek tevoorschijn. Klik ermee op Pecard (18). Torin en Pecard wisselen van plaats.......... Je hebt nu het maximale aantal van 999 punten. ![]() ![]()
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken. |