Walkthrough door Marjo © 2006 www.adventurespel.nl
Uitgever: MDNA Games/2006
Ontwerpers: Mikael en Eleen Nyqvist
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Marjo's Spel-Info.
|
Carol's appartement,
Solvig Liedberg's huis,
Stina's kiosk,
Herb Garden,
Katarina Vogel,
Museum of Design,
Geheime kamer,
Herman Lundborg,
Weer Geheime kamer,
Dietrich Gunter,
Mona Redvall,
Info-beeldscherm,
St. Olof School,
Metaaldetector,
Ladekast,
Koevoet en waterplant,
Zakhorloge,
Juwelier Langers,
Adam Quilting,
JUGO-doos,
Equinox en Klok,
Haven.
Carol's appartement 
Je staat voor de deur van Carol Reed's appartement. Ze heeft een nieuw naambordje, gemaakt door Stina. Lees het. Carol is een privé detective. Maak daarna de deur open en ga naar binnen.
Kijk overal rond. Op de salontafel in de kamer ligt het koopcontract voor dit appartement. In deel 1 en 2 van Carol Reed's avonturen, huurde ze het huis van haar vriendin Lovisa Vander, die in het Amazone gebied verbleef. Nu heeft Carol het appartement dus gekocht.
Ga naar de keuken en kijk rond. Ga met je gezicht naar de deuropening staan en kijk naar rechts.

Op de keukentafel ligt een krant. Hierin staat een artikel over een huis waarin het spookt. Er zijn voetstappen gevonden en het huis wordt blijkbaar regelmatig doorzocht, hoewel er niets gestolen is. De politie doet er verder geen onderzoek meer naar. De eigenaresse Solvig Liedberg kent jammer genoeg geen privé detective om de zaak verder te onderzoeken.
Dit is dus een kans op werk voor Carol!
Easteregg
Het artikel in de krant op de keukentafel, is geschreven door ene "Ray Ivey". Ray Ivey is is een bekende reviewer op de website van "Just Adventure".
Links van de deuropening staat een stoel. Hierop ligt een telefoongids. Nadat je de krant gelezen hebt, kun je hierin het adres van Solvig Liedberg opzoeken.
Als je probeert om Solvig op te bellen, zal Carol zeggen, dat ze Solvig liever persoonlijk bezoekt.
Verlaat Carol's appartement door de voordeur (exit).
Je ziet nu een plattegrond van Norrköping.
Kies voor Solvig Liedberg.
Solvig Liedberg's huis 
Loop door de poort naar het huis van Solvig Liedberg.
Praat met Solvig. Ze vertelt dat haar ouders hier vroeger woonden, maar in 1945 naar Stockholm zijn verhuisd. Solvig hoorde pas van het bestaan van het huis, toen ze het van haar ouders erfde. Een man met zijn dochter hebben al die jaren op het huis gepast. De dochter heeft geholpen bij de renovatie ervan.
Carol krijgt van Solvig de sleutels (keys) van het huis en Solvig's 06-nummer. Solvig en haar man gaan gedurende 2 weken op vakantie naar Jamaica, dus kan Carol ongestoord alles onderzoeken.
Na de informatie over de inventaris en het combineren van voorwerpen, sta je weer op de plattegrond. Klik weer op Solvig's huis.
Loop naar de voordeur. Haal de sleutel uit je inventaris en sleep hem op het slot. Klik daarna op de deur en ga naar binnen.
Na twee passen hoort Carol een vreemd geluid. Ze vraagt zich af waar het vandaan komt.
Loop verder en kijk naar de radiator die, rechts van de achterdeur, aan de muur hangt. bekijk de linkerkant van de radiator. Het geluid is hier harder. Er ontsnapt stoom uit het overloopventiel. Carol wil nu het huis niet meer verlaten eer ze de radiator gerepareerd heeft.
Rechts van de radiator is de keuken. Loop naar binnen.
Op tafel ligt een briefje van Solvig, waarin ze Carol toestemming geeft alles te doorzoeken.
Op het aanrecht, naast het koffiezetapparaat staat een drinkbeker (mug). Raap hem op.
Verlaat de keuken en draai naar links. Doe twee stappen richting voordeur.

Draai nu naar rechts en je ziet de woonkamer. Loop naar binnen.
Aan de rechterkant zie je een open haard.
Rechts van de open haard hangt de muur vol met foto's in ovale lijstjes. In het midden hangt een rechthoekige foto, zonder ovaal lijstje.
Bekijk de foto van dichtbij en draai hem om. Op de achterkant staat: Arthur en Elisabeth 1944.
Achter de foto hangt een sleutel (key) aan een spijker. Neem hem mee.

Loop langs de open haard de eetkamer in.
Draai driemaal naar rechts en je staat voor een muur, waar een ingelijst diploma hangt, rechts van de gele staande schemerlamp.
Bekijk het diploma van dichtbij. Het is voor Elisabeth Liedberg, ze was in 1944 voorzitter van de "Gatekeeper's Lodge Herb Garden".
Verlaat de eetkamer en de woonkamer.
Tegenover de woonkamer zie je twee gesloten deuren. Op de linker deur hangt een bordje "toilet". Open de deur precies tegenover de woonkamer en ga naar binnen.
Je bent nu in een kleine studeer/zitkamer. Onder het raam staat een bureau.
De bovenste lade van het bureau is op slot. Maak hem open met het sleuteltje dat je achter de foto vond. In de lade zie je het sleuteltje van de radiator. Raap het op.
Ook ligt er een kleine houten pin. Bekijk het doosje dat links in de lade ligt. Op het deksel zit een soort spelletje. In het midden van het speelveld zie je een aantal gekleurde symbolen. In twee van de vier hoekpunten zit een houten pin. Stop je gevonden houten pin in een van de andere gaten.
Lees het krantenknipsel van april 1935. Het vermeldt het overlijden van de beroemde architect Carl Bernsten, die diverse gebouwen in Norrköping ontwierp. Ook is hij degene die het huis van Arthur en Elisabeth Liedberg tekende.
Raap de foto's op. Bekijk ze in je inventaris met het vergrootglas. Arthur en Elisabeth zijn voor hun huis gefotografeerd. Carol merkt op, dat het huis op de ene foto één dakraam heeft en op de andere twee.

Loop naar de radiator. Bekijk de linkerkant van dichtbij.
Plaats het radiator-sleuteltje op het uitlaatventiel.
Plaats de drinkbeker onder het sleuteltje.
Draai dan aan het sleuteltje om de waterdruk te verminderen.
Hierna kan Carol het huis weer verlaten.
Loop over het pad naar de poort en ga zo naar de plattegrond.
Stina's kiosk 
Ga via de plattegrond naar de Kiosk waar Stina werkt. Ga naar binnen en praat met Stina.
Ze is zwanger en verwacht in januari de baby. Ze weet niet wie Carl Bergsten is, maar heeft wel drie advertenties voor Carol Reed gemaakt.
Vraag haar of ze al eens gehoord heeft van de "Gatekeeper's Lodge Herb Garden" en ze vertelt Carol dat deze kruidentuin bij de groene brug aan het einde van een wandelpad langs de rivier ligt. De Herb Garden staat nu op je plattegrond.
Verlaat de kiosk.
Herb Garden 
Ga via de plattegrond naar de Herb Garden. Dit is de kruidentuin waarvan Elisabeth voorzitter was in 1944.
Loop over het lange wandelpad langs de rivier.
Na een poosje zie je aan de linkerkant van het pad een rood open tuinhuis op een steigertje. Het is bedoeld voor vissers. Loop er naar toe en raap de hengel (fishing rod) op.
Loop dan weer verder over het pad.
Volg vanzelf bij de splitsing het linker pad tot je bij een rood houten gebouw komt.
Op het bordje bij het hekje staat dat dit de "Gatekeeper's Lodge Herb Garden" is. Maak het poortje open en loop naar binnen.
Loop tot aan de witte vlaggemast en kijk naar links. Hier ziet Carol, achter het huis, een zeer bekende tuinman aan het werk. Praat met hem. Vraag of hij informatie heeft over iemand die hier in 1944 voorzitter was. Hij adviseert Carol om in de oude kalender te kijken, die in het gebouw ligt. Als Carol bereid is een paar bordjes bij de kruiden te zetten, is ze een vrijwilliger en krijgt ze toegang tot het gebouw.
Ga accoord en de tuinman zegt dat de bordjes bij de vlaggemast liggen.
Loop naar de vlaggemast en raap hier de 6 naambordjes op, die aan de voet van de paal liggen: absinthium, creeping thyme, lemon balm, lemon thyme, oregano en rosemary.
Rechts van de vlaggemast staan 6 plantenbakjes. De bedoeling is dat je het naambordje in het juiste plantenbakje plaatst. Maar Carol heeft weinig verstand van kruiden.
Loop terug naar de tuinman en vraag hem hoe je de planten moet herkennen.
Hij geeft Carol 5 afbeeldingen van kruiden. De kaarten zijn al 70 jaar oud, maar de planten zijn nog steeds hetzelfde.
Bekijk de kaarten in je inventaris en vergelijk ze met de blaadjes en bloempjes die je in de plantenbakken ziet.

Kijk in elke plantenbakje en sleep het juiste naambordje erin.
- 1 - Lemon thyme (linksboven)
- 2 - Rosemary (midden boven)
- 3 - Lemon balm (rechts boven)
- 4 - Creeping thyme (linksonder)
- 5 - Absinthium (midden onder)
- 6 - Oregano (rechts onder)
Als je alle naambordjes geplaatst hebt, ga je terug naar de tuinman. Zeg hem dat je klaar bent.
Als je alle bordjes op de juiste plek gezet hebt, zegt hij "That looks fine" en krijgt Carol toestemming om in het gebouw de kalender te bekijken.
Loop naar de groene deur van het gebouw. Je kunt hem nu openen. Ga naar binnen.
Neem het boek dat links op de tafel staat. Open het en bekijk de lijst namen. Elisabeth Liedberg was voorzitter van maart tot april 1944.
Verlaat het huis en Carol praat vanzelf met de tuinman. Hij vertelt haar dat Simona een boek schrijft over de 100-jarige kruidentuin.
Vraag hem waar je Simona kunt vinden en je verneemt dat ze meestal in het Flowerpot Café zit, aan de andere kant van de groene brug.
Verlaat de tuin en loop naar rechts. Je kunt nu langs het huis, over de brug wandelen.
Aan de andere kant van de brug ga je naar links. Na 1 pas, kijk je naar links. Hier zie je een betonnen picknickplek langs het water. Loop er naar toe. Op de picknicktafel ligt een zakmes (knife. Raap het op en vervolg je weg over het pad.
Aan het einde van het wandelpad, steek je de weg over. Loop naar de huizen aan de overkant en draai naar links. Hier zit een jonge vrouw op haar hurken in de tuin te werken. Spreek haar aan.
Simona vertelt dat Elisabeth als voorzitter ontslagen werd, omdat zij en haar man nazi-vrienden hadden. Eisabeth en Arthur verlieten de stad. Elisabeth was toen in verwachting.
Loop terug naar de weg en ga naar links, naar de exit.
Katarina Vogel 
Ga via de plattegrond naar Katarina Vogel, een oude vriendin van Carol.
Loop door de deur van het gebouw voor je en praat met Katarina.
Vraag naar Carl Bergsten en ze vertelt Carol dat er momenteel een tentoonstelling over deze architect is, in het Museum of Design. Ook dit gebouw staat nu op je plattegrond.
Verlaat Katarina.
Museum of Design 
Ga via de plattegrond naar het Museum of Design. Volg de rechter weg, onder de boog door, naar de voordeur en ga het gebouw in.
Easteregg
Op het mededelingenbord bij de ingang, hangt een foto van Randy Sluganski, de eigenaar van "Just Adventure".
Bekijk op je gemak alle informatie over de architect Carl Bergsten.

Loop verder totdat je links van een deuropening een informatie-beeldscherm ziet.
Links van dit informatie-beeldscherm, zie je diverse puzzels die Bergsten ontworpen heeft.
Aan de wand hangt een bord met zwarte vierkantjes. Bekijk het van dichtbij. Deze puzzel mag je zelf oplossen als je wilt.
N.B.: Je kunt bij elke puzzel in dit spel ook de "By Pass" knop gebruiken rechts boven in je scherm. De puzzel is dan meteen voor je opgelost.

Deze puzzel is een memory-puzzel.
Vorm paartjes van twee gelijke vormen/kleuren.
Als je de puzzel opgelost hebt, krijg je een ticket voor de "Handicraft Exhibition Admittance". Neem het ticket mee.
N.B.: Noteer vorm en kleur van de vier symbolen die je na het oplossen van de puzzel te zien krijgt.
Loop langs het informatie-beeldscherm, dat je nog niet kunt bedienen, door de deuropening. Draai meteen naar links en loop naar de buitendeur aan het einde van de gang. Draai je hier helemaal om en loop de trap op. Ga boven aan de trap naar rechts en je ziet een deur waar "Handicraft" op staat. Bekijk de deur van dichtbij en gooi het ticket in de gleuf.

Maak dan de deur open en ga naar binnen in de oude ambachten tentoonstelling.
Achteraan in de tentoonstellingsruimte zie je links twee grote wagenwielen in een deuropening. Bekijk de wielen van dichtbij. Op de grond tussen de wielen, ligt een houten plug. Raap hem op.
Verlaat de oude ambachten expositie en verlaat ook het museum.
Loop over het pad tot je aan de plattegrond komt.
Geheime Kamer 
Ga via de plattegrond weer naar het huis van Solvig Liedberg.
Ga de kleine studeer/zitkamer in en open de lade van het bureau.
Haal het doosje met het spelletje eruit. Stop de houten plug in het gat.
Nu zijn de vier symbolen in het midden aan te klikken. Het is de bedoeling dat je op de vier symbolen klikt, totdat ze in dezelfde volgorde staan, als de symbolen op de puzzel in het museum, namelijk rode vijfhoek, gele cirkel, blauwe vijfhoek en gele vijfhoek.
Als de symbolen in de goede volgorde staan, hoor je een klik. Klik dan met de hand-cursor ergens op het speelveld en het doosje gaat open.
In het doosje liggen de plattegronden van Solvig's huis. Haal ze eruit en bekijk ze in je inventaris met het vergrootglas. Klik erop en er verschijnt op de plattegrond van de bovenverdieping een rood kruis. Carol zegt, dat dit de plek is van het tweede raam.
N.B.: Het kruis verschijnt alleen als je eerst gekeken hebt naar de oude foto's van Arthur en Elisabeth, die voor het huis gemaakt zijn.
Verlaat de kamer en loop door de gang naar de trap. Ga omhoog naar de bovenverdieping.
Ga bovenaan de trap naar rechts. Hier is een extra woonkamer.
Als Carol de kamer in loopt, zegt ze dat de kamer groter moet zijn geweest, met twee ramen erin.
Loop naar de vitrinekast en duw hem opzij. Op het behang achter de kast zie je vaag de omtrek van een deur. Je kunt er tegen duwen, maar Carol ziet verer niets.
Haal het zakmes uit je inventaris en snijd een stuk van het behang af. Doe dit nogmaals en Carol maakt een verborgen deur zichtbaar. Open de deur en ga de geheime kamer in.
Op een laag rond tafeltje zie je twee boeken liggen. Raap een boek op. Het handelt over rassen-biologie en je ziet afbeeldingen van meetinstrumenten. Het boek is geschreven door Herman Lundborg.
Ook ligt op het tafeltje een oude krant uit januari 1944.
Verder kun je in het donkere kamertje niets onderscheiden.
Verlaat het kamertje, ga de trap af en verlaat het huis. Als je nu naar exit gaat, zie je dat op de plattegrond de bibliotheek (library) is toegevoegd.
Herman Lundborg 
Ga via de plattegrond naar de Library, de bibliotheek.
Loop naar de computer en klik op het toetsenbord.
Klik dan op informatie over "The Institute of Racial Biology".
Je leest dat in 1921 in Uppsala het Instituut voor rassen-biologie werd opgericht. In 1923 kreg ook Norrköping een afdeling hiervan. Aan het hoofd stond Herman Lundborg. Hij was een pleitbezorger voor wat later bekend werd als een nazi-ideologie. Mede dankzij zijn onderzoeken kwam in 1934 een sterilisatiewet tot stand voor de sociaal minder gewensten. In de 40-tiger jaren werd het instituut opgeheven en Zweden probeert deze zwarte bladzijde verder te vergeten.
Sluit, na de info gelezen te hebben, de computer af en verlaat de bibliotheek.
Weer Geheime Kamer 
Ga via de plattegrond naar het huis van Solvig Liedberg.
Loop naar de voordeur. Er zit een briefje op de deur geplakt, ondertekend door Mona Redvall. Het is een nota voor schilderwerk. En tevens bezorgt ze een sleutel terug. Het adres van Mona Redvall staat nu ook op je plattegrond.
Haal de sleutel (key) van het briefje af. Trek dan het briefje (note) van de deur. Je ziet dat het met rode kauwgum vastgeplakt zat. Haal ook de kauwgum (gum) van de deur.
Draai je helemaal om. Als je met je rug naar de voordeur staat, zie je aan de overkant van het grasveld een tuinhuis. Loop er naar toe. Maak het hangslot open met de sleutel die je zoeven van het briefje afhaalde.
Ga naar binnen en kijk rond. Rechts, voor de potjes jam, ligt een zaklamp (flashlight). neem hem mee en verlaat het tuinhuis.
Loop nu terug naar het huis, draai naar links en loop onder de pergola door naar de schuur links van het brede pad. Voor de aanhangwagen met puin draai je naar links en ga je de open deur in.
Loop verder de schuur in. Achteraan, aan de linkerkant, is een rommelige tafel waarop je ook een bankschroef ziet. Links van de bankschroef staan twee batterijen. Raap ze op.
Combineer in je inventaris de batterijen met de zaklamp. Nu heb je een werkende zaklamp.
Wandel terug naar het huis, loop naar binnen en ga naar boven naar de geheime kamer.
Ga naar binnen, draai naar links en klik met de zaklamp op de donkere ruimte. Carol maakt de zaklamp aan en je ziet de rest van het kleine schuilkamertje.
Loop naar voren. Carol hoort een krakend geluid (creaking noise).
doe nog een stap naar voren en draai je dan om. Volg de pijl naar beneden en klik op het vloerkleed. dat schuift opzij en je ziet de losse plank die zoeven kraakte. Carol kan hem echter niet uit de vloer wrikken.
Kijk rond in het kamertje. Op de grond liggen een paar vellen wit papier. "Autobiography notes" staat erop. Het zijn aantekeningen van ene Dietrich Gunter. Dit is de moeite waard om verder te onderzoeken!
Verlaat het geheime kamertje, ga naar beneden en verlaat het huis.
Dietrich Gunter 
Ga via de plattegrond weer naar de bibliotheek.
Zet de computer aan en zoek informatie over "Dietrich Gunter".
Je krijgt de voorpagina te zien van een krant van 3 mei 1945. Lees de uiterst linker column, waarin melding wordt gemaakt van een Duitser die dood in het meer gevonden is (death in lake). Volgens het artikel gaat het om Dietrich Gunter en is hij niet door verdrinking om het leven gekomen. Gunter was van 1942-1944 gast-wetenschapper in het rassen-biologie Instituut in Norrköping. begin 1944 werd hij teruggeroepen naar Duitsland om kunstwerken te onderzoeken. Eind 1944 verdween hij echter.
Blader naar de volgende pagina. Dit is een krant van 4 mei 1945. In de uiterst rechter column staat dat de politie nog geen aanwijzingen heeft in de moord op Gunter en dat hij verdacht wordt van het verduisteren van kunstwerken.
In het geheime kamertje heb je echter geen kunstwerken gevonden.
Verlaat de bibliotheek.
Mona Redvall 
Ga via de plattegrond naar Mona Redvall.
De deur van haar appartementencomplex heeft een cijfercode slot. Kijk ernaar en Carol zegt dat 4 cijfers eruit zien alsof iemand met vuile handen de toetsen heeft ingedrukt. Zoals je ziet zijn dat de toetsen 1 2 9 en 0.
De bedoeling is nu dat je probeert achter de juiste 4-cijferige code te komen.
Toets 1 9 2 0 in en het lampje van het slot brandt groen.
Maak de deur open.
Praat met Mona. Ze vertelt dat zij klusjes voor Solvig doet, zoals haar vader dat 60 jaar geleden voor Solvig's ouders deed. Solvig's vader was assistent directeur van het rassen-biologie Instituut en verliet Norrköping na de oorlog.
Na het gesprek met Mona sta je weer op de plattegrond. Misschien moet je nu meer info gaan zoeken over Liedberg en het huis dat architect Bergsten ontwierp
Info-beeldscherm 
Ga via de plattegrond naar het Museum of Design. Loop ditmaal niet onder de blauwe boog naar de voordeur, maar ga over de brug die je links van de boog ziet.

Loop alsmaar rechtdoor, langs het huis, over de houten vlonder, rechts de hoek om. Doe dan nog een stap naar voren en kijk naar links, over de reling. In het water beneden je zie je een soort munt glinsteren.
Combineer in je inventaris de kauwgum met de vishengel. Gebruik deze combinatie om de munt (token) op te vissen.
Ga nu terug naar de ingang van het Museum. Loop over het pad naar de voordeur en ga naar binnen.
Loop naar het informatie-beeldscherm, naast de memorie-puzel die je eerder oploste.
Stop de munt in de gleuf naast het beeldscherm.
Klik onderaan op het touchpad en je krijgt informatie over gebouwen in Norrköping, die Carl Bergsten heeft ontworpen. Het derde gebouw is de huidige St. Olof School. Dit gebouw was tot 1945 het Instituut voor rassen-biologie.
Verlaat het Museum. De St Olof School staat nu op je plattegrond.
St. Olof School 
Ga via de plattegrond naar de St. Olof School.
Loop naar binnen en draai voor de trap naar rechts. Op een bankje vind je een zwarte viltstift. Verder kun je in de school niets doen, dus ga weer naar buiten.
Loop links om de school heen en je ziet een bekende klusjesman met een bezem. Spreek hem aan. Hij weet niet veel van de oude geschiedenis van de school, maar in de vakantie helpt hij de archieven opruimen. Hij weet dat er papieren zijn gevonden die nog uit de Instituut-periode stammen. Op dit moment heeft hij het druk, maar als Carol later terug wil komen, zal hij de paperassen voor haar zoeken.
Omdat je verder niets kunt doen, is het misschien handig even naar huis te gaan.
Metaaldetector 
Ga naar Carols huis (home).
Loop naar de keuken en neem de telefoon van de haak. Klik erop en Carol belt vanzelf Solvig op.
Carol vraagt of Solvig een voorwerp heeft, dat van haar ouders is geweest.
Solvig vertelt over een uurwerk, dat in de woonkamer, in de linker lade van de ladekast ligt. Jammer genoeg heeft ze de sleutel van de ladekast ergens links van de voordeur verloren.
Ga naar Solvigs huis en bekijk het struikje dat links van de voordeur groeit. Er verschijnen radertjes-iconen, maar Carol kan er niets doen.
Ga nu naar Katarina.
Vraag haar of je de metaaldetector van haar zoon mag lenen.
Ze vindt het goed, maar dan moet Carol hem wel zelf even uit de oranje doos halen.
Links naast het bed van Katarina's zoon, staat een ladekast. Boven op de ladekast staat een metalen oranje geldkistje. Het kistje heeft een muzikaal slot. Duw op de gekleurde knoppen om de tonen te horen.
Loop naar de computer in de rechter hoek van de kamer.
Rechts van de monitor liggen een paar doosjes met spellen. Til het doosje van "The Dark Eye" op. Eronder zie je op de doos van "Jack Orlando" een geel post-it briefje. Bekijk het en je leest op de onderste regel "Box: A - D - G".
Ga terug naar de ladekast. Raap uit de onderste lade het gitaarboek op.
Bekijk welke snaar op de gitaar bij de A, D en G horen. (de 2de, 3de en 4de snaar van links).
Loop naar de andere kant van de kamer. Links van het aquarium staat een gitaar. Bekijk hem van dichtbij. Klik op de 2de, 3de en 4de snaar van links en probeer de toon te onthouden die je hoort.

Ga terug naar het oranje geldkistje.
Probeer de knop te vinden die bij de zojuist gehoorde tonen horen.
Duw ze achtereenvolgens in (lichtblauw, geel en groen) en je hoort een klik.
Maak het kistje open en haal de metaaldetector eruit.
Verlaat Katarina's huis.
Kastje 
Ga naar Solvig Liedberg's huis.
Loop naar de voordeur en bekijk het struikje links van de deur, van dichtbij.
Sleep de metaaldetector erop en je wordt beloond met een sleutel.
Maak de voordeur open en ga het huis in.
Loop naar links, naar de woonkamer.
Ga verder langs de open haard naar de eetkamer. Hier staat rechts achteraan een laag kastje met twee lades en twee deurtje. Op het kastje staan foto's en een groene vaas.
Easteregg
Midden op het kastje staat een foto van Len Green, die in de aftiteling genoemd wordt als "creative consultant".
Het uurwerk zou volgens Solvig in de linker lade liggen. Maak deze dus open met de sleutel die je zoëven vond.
In de lade ligt een zakhorloge. Raap het op en bekijk het. Je kunt het horloge omdraaien. Ook zitten er bovenaan twee knopjes waarmee je de datum kunt veranderen. De linker knop laat de cijfers tot 31 (dagen) zien en de rechterknop tot 12 (maanden).
Je kunt verder nog niets doen hier, want ook de vloerplank in de geheime kamer zit nog stevig vast. Tijd misschien om de tuinman om hulp te vragen.
Koevoet en waterplant 
Ga naar de Herb Garden en vraag de tuinman om een koevoet. Hij vertelt dat de koevoet in het water tegenover de poort belandt is.
Loop het poortje uit en ga rechtdoor naar de oever van de rivier.
Combineer in je inventaris de hengel met de metaaldetector. Gebruik deze combinatie op het water en je vist een koevoet (crowbar) op.
Loop terug naar de tuinman en vraag of je de koevoet mag lenen. Dat mag. Carol wil nu graag iets doen als dank. De tuinman vraagt of ze een stekje van de Salvinia Auriculata bezorgt. Dit waterplantje is te vinden in de Water Garden in Marieborg. Deze plek staat nu ook op je plattegrond.
Ga eerst even naar Carols huis (home).
Loop naar de keuken, open het keukenkastje en haal er een drinkglas uit.
Kijk dan naar de kraan en vul het glas met water.
Als je zin hebt, kun je de basilicum in de vensterbank water geven. Vul daarna je glas opnieuw.
Verlaat het huis.
Ga via de plattegrond naar de Water Garden.

Loop het koepelvormige gebouw in.
Ga naar rechts, doe vier stappen naar voren en kijk naar rechts.
Bekijk hier het naambordje en je ziet dat je voor de Salvinia Auriculata staat.
Pluk het waterplantje.
Plaats het in je inventaris meteen in het glas met water.
Ga terug naar de tuinman in de Herb Garden en geef hem het glas met het waterplantje.
N.B.: Als je vergeten bent om het waterplantje in het glas water te plaatsen, zal het nu verdord zijn. Je kunt alleen een nieuw plantje gaan halen, als je het verdorde plantje eerst aan de tuinman geeft.
Carol mag de koevoet hebben.
Verlaat de Herb Garden en de tuinman roept Carol achterna, of ze zin heeft een keer met hem een kop thee te gaan drinken. Zeg "that's great", als je daar zin in hebt.
Zakhorloge 
Ga naar het huis van Solvig Liedberg.
Loop naar boven naar de geheime kamer. Gebruik je zaklamp en loop de kamer in tot je het hoort kraken. Draai je dan om en kijk naar beneden.
Schuif het vloerkleed opzij. Gebruik dan de koevoet op de krakende plank.
Onder de plank vind je een doosje met een letterslot. Er staat nu J U G O op en je kunt de letters wijzigen door er op te klikken.
Leg het doosje weer terug en raap de enveloppe op, die je links van het doosje ziet liggen.
Lees de brief van Elisabeth aan Dietrich. Hij is gedateerd 15 februari 1945. Ze vertelt hierin dat ze zwanger is en het kind 16 september 1945 verwacht. Ze is nogal wanhopig, want het kind is niet van haar man Arthur.
Leg ook de brief weer terug en verlaat de geheime kamer.
Ga naar beneden, naar de eetkamer.

Maak de linker lade van het lage kastje open en haal het zakhorloge eruit.
Je hebt in de brief van Elisabeth twee datums gelezen.
Voer de geboortedatum van haar kind in. Zet dus met de linkerknop de dagen op 16 en met de rechterknop de maand op 9 (september).
Draai daarna het horloge om via de ronde pijl en maak het horloge open.
Nu zie je 9 goudkleurige vierkantjes. Klik op de vierkantjes totdat ze allemaal verdwenen zijn en je het portretje van een kind ziet.
Klik op het portretje en het tweede dekseltje klapt naar voren, zodat je nu het uurwerk ziet.
Er ligt een opgevouwen papiertje in het horloge. Belijk het. Het is een foto'tje van een peuter.
Merk ook op dat het horloge gemaakt is door "LANGERS - Jewelllery & Watches" en dat er een serienummer in staat : B 398-46.
Sluit het horloge, draai het om en leg het terug in de lade.
Verlaat dan Solvig's huis.
Juwelier Langers 
Ga naar Carol's huis (home).
Loop naar de keuken, naar het telefoonboek op de stoel. Kijk in het telefoonboek.
Juwelier Langers bestaat nog steeds en je krijgt het adres van "Langers Gold" op je plattegrond erbij.
Ga via de plattegrond naar Langers Gold.
Loop de winkel in en praat met de eigenaar. Gelukkig hebben ze alle administratieve gegevens van hun klanten en werkstukken bewaard. Hij zoekt het serienummer van het horloge op en geeft Carol de klantenkaart. Hierop zie je dat het horloge in opdracht van Elisabeth gemaakt is. Ook zit het originele foto'tje van het kind bij de kaart.
Bekijk de kaart in je inventaris en bekijk het foto'tje. Aan de achterkant staat "Adam Quilting 2 years".
Adam Quilting 
Ga naar Carol's huis (home).
Open nogmaals het telefoonboek in de keuken en je ziet het adres van Adam Quilting.
Verlaat het huis en je ziet dat het huis van Adam Quilting aan de map is toegevoegd. Ga er naar toe.
Loop naar de voordeur en duw op de bel, links van de deur.
Een stem roept dat je binnen kunt komen, dus open de deur en stap de hal in.
Ga naar de woonkamer. Hier zit Adam Quilting op de bank. Hij heeft zijn been bezeerd.
Praat met hem. Hij heeft altijd contact gehad met zjn moeder Elisabeth en wist ook dat Dietrich Gunter zijn echte vader is. Ook weet hij dat zijn zus Solvig nu in Norrköping woont, maar hij heeft nooit de moed gehad contact met haar op te nemen.
Hij vertelt dat Dietrich door Elisabeth en Arthur in de geheime kamer verborgen werd gehouden voor de Nazi's. Arthur heeft Dietrich per ongeluk bij een ruzie gedood en hem daarna in het meer gedumpt.
Adam vraagt of je hem een Pepsi in de keuken wilt halen.
Loop de keuken in, open de koelkast en haal het blikje Pepsi eruit.
Draai je om en bekijk de blauwe drinkbeker die op het aanrecht staat. Er staat met grote letters "Equinox" op.
Ga terug naar de woonkamer. Carol geeft vanzelf het blikje Pepsi aan Adam.
Adam heeft intussen een foto van Dietrich gevonden en overhandigt hem aan Carol.
Bekijk de foto in je inventaris. Aan de achterkant staat geschreven: "To Elsy and Arthur, Dietrich".
Verlaat nu het huis van Adam Quilting en ga via de plattegrond naar Solvig's huis.
JUGO-doos 
Als je naar de voordeur van Solvig's huis loopt, hoort Carol voetstappen binnen.
Ga naar binnen en je ziet nog net hoe iemand de achterdeur dichtmaakt.
Loop naar de achterdeur en ga naar buiten. Niemand meer te zien!
Draai naar rechts en loop over de tegels die in het gras liggen, naar de voorkant van het huis. Carol ziet ook hier niemand meer. Ga via de voordeur terug het huis in.

Loop naar boven, naar de geheime kamer. Maak je zaklamp aan. Schuif het vloerkleedje aan de kant en haal de doos met het JUGO-letterslot uit zijn bergplaats. Herinner je nu dat Elisabeth op de achterkant van Dietrich's foto "Elsy" genoemd werd.
Klik de letters van het slot op E L S Y.
Klik daarna ergens op de doos en hij gaat open.
In de doos vind je een brief van Dietrich waarin hij erkent dat hij de vader is. Hij vindt het vreselijk hier te moeten onderduiken en zou graag met Elisabeth voor het kind zorgen. Hij schrijft ook een gedicht voor haar, waarin hij wenst dat de tijd stil zou staan.

Open de envelop die je ook in de doos vindt.
Hierin zit een briefje met een doolhof.
Als je al de pen gevonden hebt in de St. Olof school, kun je het doolhof meteen oplossen. Neem de pen uit je inventaris en krabbel de weg van begin tot eind. Klik daarna op het papier en er verschijnt een soort logo, dat wel iets lijkt op een kandelaar met kaars. Carol vraagt zich af wat het betekent.
Kijk rond in de geheime kamer.
Op een blok hout die tegen een houten balk is bevestigd, zie je een koperen kandelaar met een kaars staan. Til de kandelaar op. Aan de onderkant zit een briefje, waarop een schets van een klok getekend is. Beide wijzers van de klok staan op de Romeinse VII.
Zet de kandelaar weer op zijn plek en je ziet dat er ook een sleutel onder verborgen zat. Raap de sleutel op.
Verlaat de geheime kamer en loop de trap af.
In de gang staat Mona Redvall, die naar eigen zeggen wat gereedschap kwam ophalen. Ze heeft niemand rond huis gezien, maar zag wel hoe een auto in volle vaart wegreed. Op de zijkant van de auto stond de naam Equinox.
Na het gesprek met Mona, sta je meteen op de plattegrond.
Equinox en Klok 
Ga naar Katarina.
Vraag haar of ze wel eens van Equinox gehoord heeft.
Ze vertelt Carol dat dit een New Age boekwinkel is, hier vlakbij.
Ga via de plattegrond naar Equinox.
Praat met de eigenaar. Hij vertelt dat zowel hij als zijn partner een auto hebben met het logo van de zaak. Volgens hem zijn ze allebei niet in de buurt van Solvig's huis geweest.
Ga nu via de plattegrond naar het huis van Adam Quilting.
Als je nog niet in de keuken de blauwe beker op het aanrecht gezien hebt, ga dan nu even kijken. Praat daarna met Adam over de beker. Hij zegt dat de winkel toebehoort aan zijn adoptie-broer. Hij heeft in de keuken een foto van zijn broer.
Ga de keuken in. Ditmaal kun je voorbij het aanrecht lopen.
Draai naar links. Op het kastje staat een foto van de eigenaar van de New Age winkel Equinox.
Nu je toch hier in de keuken bent, kijk je natuurlijk even rond.
Aan de rechter muur hangt een rode klok, die wel heel erg veel lijkt op de tekening die je onder de kandelaar vond. Bekijk hem.
Loop dan even terug naar de woonkamer en vraag of je de klok van dichtbij mag bekijken. Adam zegt dat de klok van zijn moeder is geweest.
Ga daarna terug naar de keuken en klik op de klok.
Je ziet dat de kleine wijzer op de VII staat.
Stop het sleuteltje in het gaatje rechts van het midden. Draai dan de grote wijzer op de VII.
Zoom uit en open het bakje onder de wijzerplaat. Klik erop en Carol haalt er een opgevouwen document uit.
Bekijk het document in je inventaris. Het is een getekende plattegrond. Rechts naast een brug staat een blauw kruisje getekend.
Verlaat Adam's huis.
Haven 
Ga even langs de St. Olof School, om te vragen of de klusjesman al iets gevonden heeft.
Als je aankomt, zie je dat de man nu voor de school aan het werk is. Spreek hem aan.
Hij geeft Carol een gescheurde bruine enveloppe die achter een lade zat.
Bekijk de enveloppe in je inventaris en maak hem open.
Je vindt een kaartje met cijfers en letters, waar rechthoekige gaten uit geknipt zijn. Op het bijbehorende briefje van Dietrich staat, dat ze dit kaartje niet thuis moeten bewaren.
Ga via de plattegrond naar de Kiosk waar Stina werkt.
Loop naar binnen en vraag Stina of ze iets op de getekende plattegrond herkent, die je in de klok vond. Stina zegt dat het de dokken bij de haven zijn, waar Carol twee jaar geleden werd neergeslagen. De "Docks" staan nu op je plattegrond.
Ga naar de Docks.
Als Carol er aankomt, haalt ze het getekende plattegrondje tevoorschijn. Ze staat nu bij het rode kruis en wil graag naar het blauwe kruisje dat rechts naast de brug getekend staat.
Loop voorbij de hekjes, alsmaar rechtdoor, tot je voor de brug staat.
Kijk nu rechts van de brug. op de zijkant van de brug staat heel groot C 2 gekalkt.
Kijk in je inventaris.
Combineer de getekende plattegrond met het kaartje-gaten.
Klik erop en er verschijnt een rood kruis bij C2, om het gat waar een soort driehoekige mast getekend staat. Dát moet de plek zijn, waar Carol moet zijn!
Als je nog voor de brug staat, draai je je nu om.
Loop zes passen naar voren en kijk naar rechts. Dit is de enige plek waar je vanaf het pad dwars door het bos kunt lopen.

Ga dwars door het bos, tot je niet verder kunt (4 keer) en draai naar rechts.
Ga dan zes keer naar voren tot je niet verder kunt en draai naar links.
Ga twee passen naar voren tot je niet verder kunt en draai naar rechts.
Je ziet nu heel in de verte al een toren, dus loop nog twee passen naar voren en je staat voor een soort hoogspanningmast.
Als je hier naar links kijkt, zie je de "exit".
Maar bekijk eerst de voet van de mast.
Carol vraagt zich af waar ze iets gezien heeft waarmee ze kan graven.
Ga via de plattegrond naar Solvig's huis.
Loop achter de aanhanger de open schuur in.
Kijk hier naar rechts en raap de schop (shovel)op.
Ga dan terug naar de Docks.
Na vier passen draai je naar links en loop je nogmaals door het bos naar de hoogspanningsmast.
Bekijk de voet van de toren van dichtbij.
Gebruik je schop om het gras weg te steken.
Gebruik hem nog een paar maal, totdat je een kistje opgegraven hebt.
Maak het kistje open.............................................................

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|