Walkthrough door Marjo © 2005 www.adventurespel.nl
Ontwerper: Mathieu Larivière, Microids / 2005
Uitgever: MC2, Microids
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Marjo's Spel-Info.
|
Hoofdstuk 1:
Hotel,
Kantoor,
Mortuarium,
Pat's Huis.
Hoofdstuk 2:
Praag,
Oude Kapel,
Park,
Afgebrande wijk,
Roman,
Schroothandel.
Hoofdstuk 3:
Pat's huis,
Kantoor,
Campus,
Vingerafdruk,
Koekjes.
Hoofdstuk 4:
Schroothandel,
Mark,
Politiebureau,
Plaats delict,
Mark's huis.
Hoofdstuk 5:
Campus,
Studio,
Kantoor,
Red Lantern,
Standbeelden.
Hoofdstuk 6:
Reservoir,
Riool.
Hoofdstuk 7:
Galerie,
Kantoor,
Archief,
Pat's huis,
De Moordenaar.
Intro
Beelden van een nacht in een winterse stad. Een schilder die met grote penseelstreken werkt. Een ontmoeting tussen een jonge vrouw en een man in een galerie. Een man in een cape die het lijk van een vrouw voortsleept. De jonge vrouw in de galerie krijgt een telefoontje en vertrekt gehaast...
Hoofdstuk 1: Anatomie les.
Victoria in Chicago: Hotel   
Het spel begint als een jonge vrouw voor een gebouw uit haar auto stapt. In haar handen draagt ze een dienblad met koffiebekertjes. Rechtsklik (of duw op I of esc) om in de inventaris te komen. Hier lees je in haar dagboek-icoon, dat ze Victoria McPherson heet. Ze is FBI agente en op weg om haar 5de moordzaak te onderzoeken, nadat ze uit de galerie werd weggeroepen. Het documenten-icoon geeft je toegang tot informatie over de 4 eerdere moorden. Allen ware vrouwen, die met geweld verdronken zijn. In hun bloed werden sporen aangetroffen van alcohol met Rohypnol, een kalmeringsmiddel.
N.B.Tijdens een gesprek zie je rechts in beeld een muis-icoon met twee knopjes. je kunt zowel links als rechts klikken met de muis. Linksklik om te praten over informatie die van belang is voor de voortgang van het spel. Rechtsklik om te praten over algemene dingen. Als je alles weet wat noodzakelijk is voor de voortgang van het spel, verschijnt rechts een gebogen cursor icoon in beeld. Gesprekken kunnen in de inventaris worden nagelezen.
Loop naar de agent die in de deuropening staat. Het is Officer Tate. Praat met hem. Hij zal je vertellen dat het slachtoffer erger mishandeld is dan de vorige. Agent Miller en Claire zijn reeds aanwezig. Als je alle belangrijke informatie hebt, zal hij opzij stappen en je doorlaten.
Ga naar binnen en loop de trap op. Ga bovenaan rechts en je ziet Agent Miller een nogal misselijk tegen een koelkast leunen. Praat met hem. Hij vertelt dat het slachtoffer in ijs in een oude badkuip ligt. Claire wil hem zo spugend niet in de buurt hebben, dus moet Victoria het onderzoekswerk in het gebouw doen. Miller geeft Victoria zijn fototoestel (camera) en gaat opzij.
Loop door de deuropening naast Miller een halletje in. Ga dan links de gang in, in de richting van de schijnwerper. Loop verder door, totdat je aan het einde van de gang iemand met een FBI-shirt gehurkt in een kamer ziet zitten. Spreek Claire aan. Ze is nogal boos op Miller en ze vraagt Victoria om rond te kijken en foto´s te nemen, voordat ze bewijsmateriaal verzamelt. Haar onderzoekspullen kan Victoria in de keuken ophalen.
Kijk op het oude aanrechtblok tegenover de ingang waar Claire zit. Op de hoek staat het koffertje met Claire's spullen. Klik als de hand-cursor verschijnt. Victoria drinkt haar koffie op, gooit het bekertje in de bak en haalt dan de spullen uit Claire's koffertje: wattenstokjes (forensic swabs) om bloed en zaad-monsters mee te nemen, een pincet (tweezers), een filmrolletje (film), een sprayflacon Luminol, waarmee je bloed zichtbaar kunt maken in zwart licht en een zwart licht filter (black light filter).
Open je inventaris. Klik op het filmrolletje. Klik dan op het combineer-icoon links bovenaan en klik vervolgens op het fototoestel, zodat je nu een gebruiksklare camera hebt.
Loop nu naar links het kamertje in. Je ziet hier een paar poppen met touwen om hun nek aan het plafond bungelen. Kijk naar de achterste wand, links van de deuropening. Victoria ziet een plank met spijkers, waaraan een haren en kledingvezel zit. Open de inventaris, klik op de camera en klik vervolgens links op het gesloten vuist-icoon. Klik daarna op de dot haar/vezels en Victoria maakt nu een foto van haar en vezels.
Open weer je inventaris, haal de pincet eruit en klik op de vuist-icoon. Klik vervolgens op het haar. Nu zit het haar en vezels (hair and fiber) in een potje monsterpotje in je inventaris. Verlaat dan het kamertje door de achterste deur.
Ga naar rechts en je komt weer in het halletje. Ga rechts een kamer in. Op de grond ligt een matras. Er staat een schijnwerper en op de wand zie je een doodshoofd en 666 geschilderd. Haal een wattenstokje (swab) uit je inventaris en neem een bloedmonster (bloodsample) van de bloedvlek op de vloer.
Zet dan de zwartlicht filter op de schijnwerper. Spray Luminol op de wand links naast de deur. Nu leest Victoria de tekst "disturbed" (verstoord). Maak ten slotte een foto van het woord. Haal de zwartlicht filter weer van de schijnwerper af en verlaat de slaapkamer.
Plaats nu in het halletje de zwartlichtfilter over de schijnwerper. Kijk naar de muur waar ook een oog op geschilderd staat. Gebruik de Luminol spray en de tekst "sancturary" (toevluchtsoord) verschijnt. Maak er een foto van.
Loop terug naar het keukentje. Onderweg kun je op de vloer nog een zwak bloedspoor bekijken. Klik in de keuken op Clair's koffertje en de monsters, wattenstokjes, filter en spray worden vanzelf uit je inventaris gehaald.
Loop nu terug naar Claire en praat met haar. Op haar verzoek neemt Victoria foto's van het lijk. Het slachtoffer is zwaar mishandeld en vele malen gestoken met een mes. Claire heeft intussen haar ID gevonden. Ze heet Cynthia Woods en Claire denkt dat ze een prostituee was, ook vanwege de tatoeages op het lichaam.
Na het nemen van de foto's kun je het lijk nog van dichtbij bekijken.
Verlaat daarna de badkamer. Claire verwacht je de dag erna in het mortuarium, als ze alle bewijsmateriaal in haar laboratorium onderzocht heeft.
Loop naar Miller. Als Victoria met Miller naar beneden wil gaan, stort de trap in. Hij kan haar nog net op tijd vastgrijpen en omhoog trekken.
Loop naar links. Aan het einde van de gang zie je een deur waar 'exit' boven staat. Deze nooduitgang is met planken dichtgespijkerd. Victoria heeft iets nodig om de planken los te wrikken.
Loop naar het halletje, waar je 'sanctuary' op de muur zag staan. Breek hier van de kapotte radiator die op de grond ligt, een loden pijp (lead pipe) af.
Ga terug naar de nooduitgang en wrik met de loden pijp de planken los.
Grijp de ladder vast. Die breekt af. Klik dan op de container, die onder het balkon staat. Victoria springt over de railing op de container en hupt verder naar de grond. Ze loopt terug naar de ingang van het gebouw.
Agent Miller komt achter haar en en strompelt naar zijn auto. Nadat Victoria en Officer Tate zijn uitgelachen, loop je naar je auto rechts. Stap in en kies op het navigatie-systeem ervoor, om naar kantoor (the office) te gaan.
Kantoor   
Victoria komt aan in de parkeergarage van het kantoor.
Loop naar rechts en stap in lift B1. Het enige verlichte knopje is 8, dus duw hierop.
Ga boven aangekomen de eerste kamer links in. Praat hier met Miller die al ijverig achter zijn pc aan het rapport zit te werken. Praat met hem. Hij heeft nog de gegevens van Claire nodig, maar durft die niet zelf te gaan halen. Verder vraagt hij of Victoria de camera in de bewijzen-buispost (evidence chute) op de gang wil deponeren.
Loop naar Victoria's eigen bureau rechts vooraan. Klik op het knipperende lampje op de telefoon en beluister de boodschap. Hij is van Todd, Victoria's baas en hij wil een volledig rapport over de vijfde moord de volgende ochtend op zijn bureau hebben.
Raap het Lombartech pasje (security card) op, waarmee je toegang hebt tot het mortuarium. In je inventaris, in de documentenmap, lees je in de memo dat je vorige pasje vervallen is. Het nieuwe pasje moet met een wachtwoord gebruikt worden.
Raap ook het pakje met de rode strik op. Het is een kerstgeschenk (chistmas present) voor Victoria's vader.
Als je wilt kun je nog in de map op het bureau, de foto's van de vorige slachtoffers bekijken.
Ook kun je nog Claire's werkplek bekijken, achteraan naast de kerstboom. Er staat een plastificeermachientje, een vingerafdrukmaker en een papiersnijmachine.
De deur naar het kantoor van de baas is gesloten. In je inventaris, in het dagboek, bij het potlood-icoon kun je nu Victoria's commentaar op de zaak en haar baas lezen.
Verlaat nu de kamer. Recht tegenover de deur hangt aan de muur een soort afvalbakje met een icoon van een fotorolletje. Het is de bewijzen-buispost. Gooi hier je camera in.
Als je zin hebt, kun je naar het einde van de gang lopen. Hier hangt een koffiemachine.
De deur rechts leidt naar de verhoorkamer, waar de koffiebeker van de baas op tafel staat.
Als je klaar bent met rondkijken, loop je naar de lift. Officer Tate stapt net uit. Hij vertelt dat Victoria in het mortuarium verwacht wordt. Stap in de lift en duw op de verlichte knop B2.
Mortuarium   
Stap op B2 uit de lift. Als je wilt kun je even naar beneden en de hoek om lopen. Hier is de deur naar het toilet en aan de wand hangt een mededelingen bord.
De deur tegenover de lift leidt naar de monitorkamer. Er is niemand aanwezig. Je kunt rustig rondkijken, naar een scherm van de gang bij de lift, naar de vuilnisbak, naar een kalender en naar een reanimatie-apparaat op het linker onderste bureau. Verlaat de kamer weer.
Ga naar de dubbele deur boven in de gang. Probeer hem open te maken. Victoria ontdekt dat haar wachtwoord niet meer werkt. Dat stond dus ook al in de memo. Bekijk dan in je inventaris je nieuwe pasje. Draai het om. Aan de achterkant zit een stickertje met "NO: VODKA" en zie je het getal 5.8.3. geschreven.
Kijk in close-up naar het magnetische code-paneeltje, rechts naast de deur. Haal je pasje door de gleuf en tik dan VODKA (86352) in. Het lichtje wordt groen en de deur gaat open.
Ga links het mortuarium in. Praat met Claire. Ze vertelt hoe de moordenaar te werk ging. De messteken zijn na de dood aangebracht en de buik is opengesneden. Ook dit slachtoffer was eerst verdoofd met alcohol en Rohypnol. Victoria merkt op dat de moordenaar waarschijnlijk zijn laatste twee slachtoffers kende, omdat hij hun gezichten bedekte. De moordenaar heeft zwart haar, als het gevonden haar tenminste van hem was. De rest wordt nog op het FBI lab onderzocht. Raap na het gesprek het autopsie rapport op, dat naast het lijk ligt. Je kunt het lezen in je inventaris bij de documenten.
Verlaat het mortuarium. Victoria krijgt een telefoontje van haar vader. Hij nodigt haar uit even te komen relaxen en Victoria stemt toe.
Ga eerst even met de lift naar het kantoor op 8 en klik op Miller, die druk aan de telefoon hangt. Victoria geeft hem dan automatisch het autopsie rapport. Ook vraagt ze Miller of hij de gegevens van het 4de en 5de slachtoffer wil vergelijken, om te zien of ze iets over het hoofd zagen.
Praat nog even met Officer Tate en neem dan de lift naar de parkeergarage op B1.
Stap in de auto en kies Pat's House op de navigatiemap.
Pat's Huis   
Victoria stapt uit bij het huis van Pat McPherson, haar vader. Ze loopt naar binnen, begroet hem en de kerstgeschenken worden uitgewisseld. Victoria krijgt een halsketting (neclace). Bekijk de halsketting in je inventaris. Tussen de kralen hangt in het midden een rood hart, met aan weerszijden 2 ruitvormige stenen.
Praat met Pat. Hij vertelt dat de halsketting uit grootvaders kist op zolder komt. Hij zegt dat ze die kist maar eens nader moet onderzoeken als ze zin heeft. Er worden herinneringen opgehaald aan grootvader Gus, die nooit wilde vertellen hoe hij zijn vrouw ontmoette in Praag. Pat vraagt Victoria of ze koekjes voor grootmoeder wil bakken. Victoria zegt het toe, maar wil eerst even naar zolder, naar de kist.
Loop naar rechts, naar de trap. Neem de paraplu (umbrella) mee, die aan de kapstok hangt en loop daarna de trap op.
Bovenaan de trap kom je op de overloop. Recht tegenover je hangt een schilderij, dat Victoria nooit mooi gevonden heeft, zegt ze. Loop over het karpet naar de kamer aan het einde van de overloop. Boven de copmputer hangt een schilderij dat Victoria's opa schilderde toen hij in Parijs werkte.
Verlaat deze studeerkamer en ga de kamer rechts in.
In Victoria's oude slaapkamer zit Teddy nog steeds aan het voeteneinde van het bed op een kist.
rechts staat de deur van de kleerkast open. Ga erin en kijk naar het plafond. Hier is het luik naar zolder. Gebruik de paraplu om het luik te openen.
Klim de zolderladder op en trek aan het touwtje van het licht, boven je hoofd aan de linkerkant van de zolder.
Onder het raam staat een kist. Deze kist heeft een combinatieslot met de iconen van het kaartspel. herinner je de halsketting en zet de combinatie dan op ruit, ruit, hart, ruit, ruit.
Met de rode knop kun je de puzzel resetten.
- Druk driemaal op de tweede roller van links.
- Druk éénmaal op de middelste roller.
- Druk driemaal op de tweede roller van rechts.
- Druk driemaal op de uiterst rechter roller.
Duw tenslotte op de rode knop en de kist gaat open.
Hoofdstuk 2: De hardnekkigheid van het geheugen.
Gus in Praag   
We zien Victoria het dagboek van grootvader Gus lezen. Hij vertelt over zijn tijd in Praag, waar hij na zijn avontuur in Parijs heen ging. Van schilderen alleen kon hij niet leven, dus pakt hij na een moord, zijn oude beroep weer op: privé-detective.
Op een moordlocatie, onder een brug aan de rand van de rivier, praat hij met Onderzoeker Skalnic. Het slachtoffer is een vrouw, een prostituee. Ze is het 5de gevonden slachtoffer en er worden nog 2 vrouwen vermist. De vrouw heeft steekwonden en haar buik is opengesneden. Skalnic weet niet of er organen verdwenen zijn en zegt dat Gus maar moet gaan praten met Emile Corona, de lijkschouwer. Gus merkt op dat er geen bloed ligt en veronderstelt dat de moord dus ergens anders gepleegd is.
Lees het dagboek in je inventaris. Je leert dat Gus Ida op het station in Praag ontmoette. Ook zij was vroeger een prostituee. Ze heeft Gus gevraagd om onderzoek te doen naar de dood van haar collega/vriendinnen.
Loop naar rechts en praat met agent Kazimir Stasek. Hij heeft een blauw oog opgelopen toen hij een man aansprak, die een jonge vrouw lastig viel. Verder vertelt hij dat alle lijken op deze wijze gedumpt zijn, maar niemand in de stad iets gezien heeft.
Loop verder naar rechts, waar je Ida ontmoet. Ze wil persé dat Gus geld aanneemt voor zijn onderzoek naar de moordenaar. Ze vertelt dat de naam van het laatste slachtoffer Frantiska is.
Praat daarna met Milena. Zij vertelt dat haar vriendin Anezka verdwenen is. Gus kan haar en haar andere vriendin Apolina in het park vinden, als hij vragen heeft.
Ga na het gesprek de trap op en praat nogmaals met Ida. Gus vertelt haar dat ze een arts moet bezoeken. Ze schijnt elke dag te moeten braken. Als hij haar vraagt waar hij de lijkschouwer in de Oude Kapel (Old Chapel) kan vinden, geeft ze hem een plattegrond (map).
Loop naar rechts, klik op de ster-cursor en je komt op de plattegrond. Klik op de "Old Chapel".
Oude Kapel   
Je komt nu hoe dan ook niet in de kapel, maar in een straat, waar 2 mannen voor een lingeriezaak staan. Op de plattegrond staat deze plek vervolgens aangegeven als 'Lingerie".
In een scene zie je hoe Otokar Kubina, de plaatselijke pooier praat met de grote man, die eerst boven aan de trap stond. Deze Peter krijgt de opdracht om Gus een pak slaag te geven. Ottokar denkt namelijk dat Gus zijn meisjes wil inpikken. Ook vindt hij het jammer dat de slimmere broer van Peter in de gevangenis zit.
Loop verder de straat af, door de ijzeren spijlenpoort onder de boogdoorgang. je komt weer op de plattegrond. Klik nogmaals op "Old Chapel"
Ditmaal loopt Gus de trappen naar de Oude Kapel op. Loop naar links de kapel in. Rechts in de hoek zie je drie met een doek bedekte lijken liggen. Klik erop en Gus slaat een kruis en zegent ze met de woorden "In de naam van de vader, de zoon en de heilige geest".
Loop verder de kapel in, die momenteel gebruikt wordt als mortuarium. Praat met de nogal hardhorende Corona, de lijkschouwer. Hij vertelt dat alle slachtoffers overleden zijn aan een doorgesneden keel. De andere wonden zijn na de dood aangebracht. Zoals in zijn rapport beschreven, concludeert hij dat uit de bevindingen van het slachtoffer dat in het park gevonden werd. De enige die gevonden is op de plek van de moord, getuige al het bloed dat bij het lijk lag.
Gus mag het rapport hebben, als hij het zelf uit de safe haalt. De combinatie van de safe staat op een briefje dat Korona kwijt is.
Loop naar de boekenkast die links naast het raam staat. Kijk naar de klok. Er staan vreemde symbolen op de plek van de 3,6,9 en 12. Raap vervolgens van de tweede plank van boven, links, een briefje op. Er staat een nummer op: 74821536. Dit is het nummer van de safe.
Loop nu naar het altaar. Het tabernakel doet blijkbaar dienst als safe. Kijk ernaar in close-up. De bedoeling is dat je de onderste houten blokjes in de goede volgorde in de vierkantjes plaatst. De iconen op de houten blokjes komen overeen met cijfers.

De 3 en de 6 zag je al op de klok. Leg ze dus op hun plek. De vijf lijkt op de 15 op het houten blokje en de 1 en de 2 lijken gespiegeld. De 8 ligt op zijn kant en de 7 vooraan lijkt met een beetje fantasie ook wel op een dikke 7. Het kruisje blijft dan over voor de 4.
Als alle blokjes op de goed plek liggen, maak je met de hendel de safedeur open. Gus raap vanzelf het autopsie rapport (coroner report) en een foto (picture) van het park op. Bekijk ze in je inventaris.
Verlaat de kapel. Gus wordt opgewacht door spierbal Peter en krijgt een pak slaag.
Raap jezelf bij elkaar en loop de trappen af. Kies op de plattegrond voor het park.
Park   
Praat bij de ingang van het park met Apolina. Ze is niet erg behulpzaam.
Loop dan het park in. Gus wordt overvallen door een soort visioen, waarin hij ziet hoe een vrouw weggesleept wordt in het park bij de fontein.
Loop naar de fontein. Links boven in de hoek verschijnt het hand-icoon. Rechts boven knippert de foto. Open dus je inventaris en klik hier met het handicoon op de foto. Nu kun je de foto en het echte park afwisselend bekijken door rechtsonder op het oog-icoon/document te klikken. Vergelijk en kijk of je iets afwijkends ziet.

Op de foto zie je, rechts aan de voet van de fontein, iets liggen wat er in het echt niet meer ligt. Klik erop op de foto. Je krijgt dan een close-up van de plek. Ga met de cursor over de vaag zichtbare geschreven tekst rechtsboven op de steen. Er staat: De hoer was mijn toewijding niet waard, dus deed ik de engel een huwelijksaanzoek. Dit is dus een hint.
Verlaat de close-up en klik op de stenen engel, die boven op de fontein staat. Ditmaal zegt Gus niet, zoals je eerder wellicht merkte, dat de engel hem aan Ida doet denken. Je krijgt nu een close-up. De engel heeft een ring om haar linker ringvinger. Probeer hem te pakken.
Gus klimt omhoog en reikt naar de ring. Als hij de ring bekijkt, valt de kraai hem plotseling aan en vliegt weg met de ring. Gus rent erachteraan tot bij een troosteloos afgebrand gedeelte van de stad, waar de kraai de ring inmiddels in een gehandschoende hand afleverde.
Afgebrande wijk   
Loop het gebouw in en praat hier met de vreemde man, die bovenin in de vensterbank zit. Hij zegt dat hij een koetsier is. Hij rijdt toeristen en hoertjes door de stad en stuurt zijn kraai, als bijverdienste, uit stelen. Hij vertelt dat hij één hoertje persoonlijk kende: Vladanna van 16 jaar, die inmiddels vermist is. Ook geeft hij Gus de tip om in de ondergrondse riolering te zoeken. Het is de enige manier waarop je ongezien door de stad kunt reizen. Verder vertelt hij dat hij oorspronkelijk uit London komt en niet overweg kan met inspecteur Skalnic.
Als Gus de ring terug heeft gekregen kun je nogmaals met de koetsier praten. Hij geeft Gus de tip om nooit een verdachte die rijk en machtig is, aan te klagen.
Verlaat het gebouw. Ida komt aanrennen. Ze heeft een nieuwtje voor Gus. Mogelijk heeft een slachtoffer een aanval van de moordenaar overleefd. Ze zou zich verbergen op de schroothandel (scrap yard).
Roman bevrijden   
Loop over de straat naar beneden en ga dezelfde zijweg in, waar Ida ook naar toe ging.
Gus krijgt weer zo'n visioen. Als zijn hoofd weer helder is, sta je in een straat bij een met water gevulde stenen trog.
Loop naar beneden en je bent weer in de straat van voorheen. Ga ditmaal verder over de straat naar beneden en je komt weer op de plattegrond. Kies voor Junkyard.
Je komt aan bij een t-splitsing in een straat. Rechts wordt de weg geblokkeerd door een auto. Loop omhoog de straat in en ga bovenaan naar links. Gus ziet hoe Peter de ingang naar de schroothandel bewaakt en sluipt snel weer terug.
Loop de straat weer af en ga naar links. Je komt weer op de plattegrond. Kies ditmaal voor Lingerie.
Loop naar de lingeriezaak, die de dekmantel is van pooier Kubina. Klop op de deur en praat met Kubina. Je verneemt dat het Vladana is, die zich op de schroothandel verbergt. Peter bewaakt haar. Kubina is bereidt om Gus met Vladana te laten praten en Peter van zijn nek te halen in ruil voor een wederdienst. Gus moet Roman, de broer van Peter, uit zijn cel zien te krijgen.
Ga naar links en kies op de plattegrond voor Police Station.
Bij het politiebureau aangekomen, kun je op de voorgrond naar de fontein kijken. Ga daarna naar binnen. Kijk links naar het prikbord en haal het krantenartikel (newspaper clipping) eraf. Lees het in je documentenmap. Het artikel vermeldt dat agent Stasek een medaille ontving voor het redden van 2 kinderen uit een brandend huis.
Je kunt nog even naar het boek 'de gevangene van Zenda' kijken, dat op het lage tafeltje ligt. Praat daarna met agent Stasek aan de balie. Hij is degene die Roman arresteerde en daarbij zijn blauwe oog opliep. Na de arrestatie merkte hij dat zijn medaille verdwenen was. Hij wil Roman wel vrijlaten, als Gus in ruil zijn medaille terugbrengt. Stasek denkt dat Apolina hem heeft.
Verlaat het politiebureau en ga naar het park.
Bij de ingang van het park zie je Milena en Apolina staan. Praat met Apolina. Ze heeft de medaille gestolen omdat Stasek haar niet betaalde voor bewezen diensten. Toen Stasek de medaille terug eiste en haar hardhandig aanpakete, kwam Roman tussenbeide met het bekende gevolg. Ze overhandigt Gus uiteindelijk de medaille.
Praat daarna nog even met Milena, die een oogje op Apolonia houdt als deze mee wil gaan met een ongure klant.
Ga terug naar het politiebureau.
Geeft Stasek op het politiebureau zijn medaille terug. Hij komt zijn deel van de overeenkomst na en laat Roman vrij. Verlaat dus nu het politiebureau.
schroothandel   
Nu Roman vrij is, ga je naar Kubina in zijn lingeriezaak. Kubina staat al voor de deur en geeft nét Roman de opdracht om zijn broer Peter te informeren over Gus McPherson's toestemming met Vladana te praten. Voor hij naar de vuilstorplaats gaat, krijgt Gus nog een setje inbrekersgereedschap (lockpicking kit) cadeau van Kubina. In je documentenmap vind je nu een gebruiksaanwijzing voor het openen van deuren met dit setje.
Ga naar de schroothandel (junk yard), waar Roman en een dankbare Peter al op je staan te wachten.
Peter laat Gus meteen zijn truc met de hond zien. Jammer genoeg breekt de kettting en moeten alledrie de mannen rennen voor hun leven. Gust ontsnapt op het nippertje door via een ladder op een gebouwtje te klimmen.
Loop de metalen cabine in. Het blijkt dat je van hieruit de kraan kunt besturen. Jammer genoeg zitten de hendels op slot. Kijk naar de kaart aan de muur. Op het schema zie je 123 boven staan en 456 beneden. Verlaat dan de cabine en loop erom heen.
Links van de cabine, aan de voet van de hoop rommel, ligt een draadkniptang (cutter). Raap hem op. Kijk dan beneden over de rand van het gebouw. Je krijgt een overzicht van de stortplaats. Gus merkt op, dat Vladanna zich waarschijnlijk schuil houdt in een van de oude treinstellen.
Rechts staan twee kratten op elkaar, bijeengehouden door een kettting.
Kijk nu naar de kleine schakeldoos aan de zijwand van de cabine. In de close-up zie je dat je de schakelaars volgens het schema, dat binnen aan de wand hing, moet plaatsen. Klik op een knop en dan op de plek waar je hem wilt hebben. Schuif de 1, 2 en 3 bovenin en de 4, 5 en 6 in die volgorde onderin de gleuf. De lamp gaat branden en je hoort hoe de machine opstart.
Loop de cabine weer in. Nu kun je de hendels op het controlepaneel bedienen.

Je ziet hoe de magnetische kraan boven het terrein hangt. Je kunt hem bedienen met de pijltjes op je scherm. Zet nu de twee losse kratten die je links ziet, vóór de gestapelde kratten met ketting.
Loop dan naar buiten en ga via die twee kratten naar de gestapelde krat. Haal de draadkniptang uit je inventaris en knip de ketting door.
Ga weer naar binnen en zet nu alle vier de kratten in één lijn vanaf het dak naar naar de voorste wagon ertegenover. Ga naar buiten, loop naar de kratten en gebruik hem als loopbrug naar de wagon. Klik op de ladder van de wagon en Gus gaat naar binnen.
Hij ziet Vladana en stelt zich voor.
Dan rinkelt een mobieltje. We zijn weer terug in het heden, waar Victoria uit haar spannende lectuur gerukt wordt door Claire.
Hoofdstuk 3: Verweesde Man met een Hoge Hoed.
Victoria in Chicago: Pat's huis   
Claire heeft een gesprek gehad met Samantha en vraagt of ze even hierover met Victoria kan praten in het mortuarium. Lees in je dagboek dat Samantha Claire's dochter is en van Victoria's leeftijd.
Voor je vertrekt loop je nog even naar de woonkamer. Praat met Pat en vertel hem dat je het dagboek uit Praag gevonden hebt. Pat heeft het nooit gelezen; hij vindt dat sommige dingen beter begraven kunnen blijven. Ooit vroeg hij Gus wat er in Praag gebeurd was, maar Gus vond de herinnering te pijnlijk en wilde niets vertellen.
Loop de voordeur uit en kies in de auto voor Office.
Kantoor   
Loop in de parkeergarage naar de lift en duw op knop B2 om naar het mortuarium te gaan.
Klik op de dubbel deur. Vicoria stopt haar pasje in de scanner en maakt de deur open. Een man in een wijde cape met masker en hoge hoed schiet langs haar heen. Als Victoria in het mortuarium staat, komt Claire aanlopen. Ze denkt nog heel even dat Victoria aan het lijk gezeten heeft, maar begrijpt al snel de situatie. Ze zegt dat Victoria snel op de bewakingsmonitor moet kijken.
Ga de deur tegenover de lift in. Dit is de monitorkamer. Klik op de middelste monitor. Victoria ziet hoe de man via de parkeergarage probeert te ontsnappen en zet de achtervolging in. Ze heeft de vermomde man bijna te pakken, als hij haar van het dak stoot. Hij kan Victoria doden, maar dan aarzelt hij en rent weg.
Ga terug naar het mortuarium en praat met Claire.
De vreemde indringer heeft in het lijk een foto van een jonge vrouw achtergelaten. Op de achterkant staat "next" (volgende) geschreven.
Claire zegt dat ze Todd, de baas, heeft ingelicht en dat deze Victoria in zijn kantoor wenst te spreken.
Ga naar de lift en druk op knopje 8. Als je boven de lift uitstapt, krijgt Victoria een telefoontje van haar vriend Richard. Hij praat enthousiast over zijn nieuwe tenstoonstelling van werken van de artiest Marck Ackermann.
Ga na het gesprek links de kantoorruimte in. Baas Todd komt kwaad de kamer ingestampt. Hij wil Miller en Victoria onmiddelijk in zijn kantoor spreken en één van hen mag hem een kop koffie meebrengen. Miller zegt dat hij zo meteen wat info voor Victoria heeft.
Verlat de kamer en loop over de gang omhoog naar de koffiemachine. Er zijn geen bekertjes meer. Ga dan rechts de verhoorkamer in en neem de koffiebeker (mug) die op tafel staat.
Zet de beker onder de tuit van de koffiemachine en duw op de rechter knop. Neem daarna de beker met koffie (mug with koffee) mee terug naar het kantoor.
Boven in de kantoorruimte is de deur naar Todd's kamer. Ga naar binnen, geef hem zijn koffie en praat met hem. Hij wil weten wat er buiten gebeurde. Daarna bekt hij Victoria af en zegt dat ze vanaf nu op proef is.
Verlaat de kamer en praat met Miller. Die heeft beter nieuws. Hij heeft de gegevens van slachtoffer 4 en 5 vergeleken en ontdekt dat ze een gemeenschappelijke kennis hadden, ene Vaclav Kolar, mentor op de universiteit. Miller heeft de man al eerder geinterviewd, dus besluit Victoria hem een bezoekje te brengen. Miller gaat intussen de foto in Claire's mortuarium bekijken en verder met zijn onderzoek naar relaties tussen de slachtoffers.
Raap op Victoria's bureau de inmiddels ontwikkelde foto's van de 5de moordplaats (pictures 5th crime scene) op en verlaat dan het kantoor. Ga met de lift naar B1, de parkeergarage.
Campus   
Stap in je auto en kies voor bestemming Campus.
Ga het universiteitsgebouw in en loop de trappen op naar de eerste verdieping. Klop op de eerste deur links, kamer 11. Praat met Kolar. Hij vertelt dat slachtoffer Nathalie bij hem lessen Criminologie volgde. Het andere slachtoffer, Cynthia, herkent hij op de foto als de vriendin van zijn buurvrouw Mia. Kolar vertelt verder dat hij momenteel aan zijn dissertatie werkt over een oude seriemoordenaar zaak: de Perlovaka zaak. Dit is dus de zaak waar Gus in Praag aan werkte!
Victoria vraagt of ze zijn werkstuk mag lezen en Kolar biedt haar een print aan.
Als hij de kamer verlaat, heb je de kans om een bierflesje (beer bottle) naast de leunstoel op te rapen. Dit om later vingerafdrukken van te halen.
Als Kolar terug komt geeft hij Victoria zijn dissertatie (thesis).
Lees in je documenten het werkstuk (thesis). Kolar wil onderzoeken en bewijzen dat de seriemoorden in Chicago in 1932 door dezelfde persoon zijn gepleegd als de moorden in Praag in 1929, namelijk Gustave McPherson, Victoria's grootvader! In Praag zou Gus gevlucht zijn na de moord op het laatste slachtoffer: Ida!! Daarbij houdt hij Gus ook nog verantwoordelijk voor moorden gepleegd in New York en in Parijs.
Loop de trap af naar de voordeur. Victoria krijgt een telefoontje van Miller, die even laat weten dat hij op weg is naar het kamergenootje van slachtoffer 4, Nathalie.
Verlaat het gebouw en neem de auto, terug naar het Office.
Vingerafdruk   
Ga naar het mortuarium en praat met Claire over de fles met vingerafdrukken, die je meenam. Ze wil de vingerafdruk wel vergelijken met degenen die ze gevonden hebben bij slachtoffer 4 en 5, als Victoria de vingerafdruk even van de fles haalt.
Neem de lift naar de 8ste verdieping en ga het kantoor in. Achter tegen de wand is Claire's werkplek. Kijk links in close-up ernaar en na Claire's uitleg wordt de fles automatisch op de tafel geplaatst.
Open het potje met poeder. Raap het kwastje op, dat achter op het doosje ligt. Je ziet het kwastje nu in de lucht zweven. Klik op het poederdoosje en daarna op de bierfles. Nu zijn vingerafdrukken zichtbaar.
Klik op de rol tape, die ook op het doosje ligt. Je ziet nu een zwevend papiertje. Klik met het vergrootglas-icoon op de fles totdat Victoria zegt "This wil do nicely for prints" (Deze is zeer geschikt om een afdruk van te maken). Draai de fles zo nodig met de pijltjes erboven. Het papiertje met de vingerafdruk van Kolar (vingerprints) gaat automatisch naar je inventaris.
Ga terug naar het mortuarium op B2. Praat met Claire en Victoria zal vanzelf de bierfles en de vingerafdruk op de onderzoekstafel achterlaten. Victoria zegt dat ze nu naar huis gaat om wat leeswerk te doen.
Ga met de lift naar de parkeergarage op B1 en rijdt naar Pat's house.
Koekjes bakken   
Als Victoria Pat's huis betreedt, vraagt haar vader meteen hoe het zit met de koekjes die Victoria beloofde te bakken. Victoria zegt dat ze er nu tijd voor heeft.
Loop de woonkamer in en ga door de deur achterin. Dit is de keuken.
Op het kookeiland midden in de keuken liggen de ingredienten al klaar. Bekijk het kookboek van dichtbij en lees het recept voor een "Gingerbread Man", een peperkoekmannetje:
- 1 cup of love |
grote maatbeker liefde |
= milk (melk) |
- ½ cup of generosity |
kleine maatbeker gulheid |
= butter (boter) |
- 2 cups of commitment |
2 grote maatbekers verbintenis |
= flour (meel) |
- 1 cup of sweetness |
grote maatbeker lieftalligheid |
= brown sugar (bruine suiker) |
- ½ cup of integrity |
kleine maatbeker eerlijkheid |
= molasses (suikerstroop) |
- 1 tablespoon of romance |
1 grote lepel romantiek |
= ginger (gember) |
- 1 teaspoon of sensuality |
1 kleine lepel zinnelijkheid |
= cinnamon (kaneel) |
- 1 common sense |
1 gezond verstand |
In a bowl, cream together generosity, sweetness and love to give your man a sweetheart. (Klop romig in een kom, gulheid, lieftalligheid en liefde, om je man een liefje te geven.)
 * Stop dus in de mengkom: kleine beker 'butter', grote beker 'brown sugar' en grote beker 'milk' (boter, suiker en melk). Duw op de ronde knop rechts om te mixen.
To give him devotion, simply sift together commitment, sensuality and romance. (Om hem toewijding te geven, strooi je eenvoudig verbintenis, zinnelijkheid en romantiek erover.)
 * Voeg dan in de kom toe: 2 grote bekers 'flour', kleine lepel 'cinnamon' en grote lepel 'ginger' (meel, kaneel en gember).
Blend devotion to his sweetheart. (Meng toewijding in zijn liefje.)
 * Duw weer op de ronde mixerknop.
Finally, add intelligence, a mix of common sense and integrity and beat it with the rest to make your perfect man. (Voeg tenslotte intelligentie (= een ei), een mengsel van gezond verstand en eerlijkheid toe en kneed het met de rest om je perfecte man te maken.)
 * Voeg tenslotte toe: een 'egg' en kleine beker 'molasses' (een ei en suikerstroop). Mix weer.
Give him a form and place in the oven. Remember not to overcook. (Geef hem een vorm en plaats hem in de oven. Denk eraan dat je hem niet te hard bakt.)
 * Klik nu op het oven-icoon links boven in het scherm.
Als je alles juist gedaan hebt, zal Victoria zeggen: "This tastes right" (dit smaakt goed).
Ze plaatst dan vanzelf de koekjes in de oven en roept dat ook naar haar vader.
Als je dat wilt, kun je nog even via de keuken naar rechts, naar de eetkamer lopen en rondkijken. Victoria is niet zo tevreden over de stoelen en ook niet over de foto op het kastje.
Verlaat dan de eetkamer en de keuken. Je kunt ook nog een kijkje gaan nemen in de zeer luxe bar annex zwembad. Dit is de deur rechts naast de keuken-ingang. Victoria is wel toe aan even relaxen...als ze tijd had.
Ga dan terug naar de woonkamer en praat met Pat. Victoria vertelt hem dat hij de koekjes niet moet vergeten!
Loop nu naar boven, naar Victoria's kamer. Ze zal vanzelf op bed gaan liggen om verder te lezen in het dagboek van opa Gus.
Hoofdstuk 4: Jack the Ripper's slaapkamer.
Gus in Praag: schroothandel   
Gus praat met Vladanna, die 2 maanden geleden een aanval van de moordenaar overleefde. De moordenaar droeg een zwarte mantel en hoge hoed en een zilverkleurig masker. Ze geeft Gus een schets (sketch).
Vladanna werd in de buurt van het park aangevallen, nadat ze terug kwam van een bezoek aan Mark. Roman hoorde haar schreeuwen, kwam haar te hulp en bracht haar naar deze veilige plek. Vladanna vertelt dat Mark een schilder is die al vrijwel alle prostituees in de stad geschilderd heeft. Haar poseer-bezoek bij Mark verliep prettig, totdat inspecteur Scalnic plotseling opdook. Mark en Scalnic hadden een meningsverschil.
Verlaat na het gesprek de wagon. Loop naar Roman, die bij de deur van de wagon een krat vasthoudt, waar hij de hond in opgesloten heeft. Praat met hem. Hij vertelt dat hij en en zijn broer niet ebysonder succesvolle diefjes waren, voordat ze bij pooier Otokar Kubina in dienst kwamen om zijn meisjes te beschermen. Zijn droom is ooit nog eens een chique club te bezitten.
Loop naar de uitgang. Je kunt onderweg nog wat van de oude rommel bekijken en met Peter praten, die nog steeds lol heeft over de truc met de hond.
Mark   
Loop vanaf de schroothandel door de straat naar beneden en ga dan naar links. Op de plattegrond kies je voor locatie Mark's Place.
Daar aangekomen klik je op de voordeur links van Gus. Gus wordt weer overvallen door zo'n eng visioen. Klik daarna nogmaals op de deur en Gus stapt naar binnen, waar hij Mark Ackermann ontmoet. Mark is een Amerikaan met een Brits accent. Hij leefde in zijn jeugd in Engeland, waar zijn vader ambassadeur was. Mark vertelt dat inspecteur Skalnic hem ervan beschuldigde de moordenaar te zijn. Dit zonder bewijzen of aanwijzingen te overleggen. Dan roept Apolina, die op dit moment voor Mark poseert, hem weg. Gus verlaat het pand en ziet aan de overkant van het kanaal een agent staan, die blijkbaar Mark's huis in de gaten houdt.
Politiebureau   
Ga naar het Police Station en praat met agent Stasek. Hij geeft je toestemming om inspecteur Stasek in zijn bureau te bezoeken. Loop achter de balie naar rechts. In het kantoortje kun je links door de deur om de gang te bekijken waar de cellen liggen. Ga daarna rechts de trap op naar boven.
Loop het kantoor van Skalnic in en praat met hem. Scalnic is niet behulpzaam. Hij weigert te vertellen waarom hij schilder Mark een verdachte vind. Hij weigert ook om Gus de rapporten over de andere slachtoffers te laten inzien. Hij werkt voor de burgemeester en Gus voor de hoeren, zegt hij en hij wijst Gus de deur, waarna hij zelf ook vertrekt in zijn auto.
Gus staat weer voor de balie. Praat nogmaals met agent Stasek. Gus wil het kantoor van Skalnic in om naar de rapporten te zoeken. Stasek geeft Gus de tip te gaan praten met de bouwvakkers, die aan de zijkant van het politiebureau aan het werk zijn.
Verlaat het politiebureau en ga links door de openstaande poort naar de zijkant van het gebouw. Je ziet een stellage onder een raam staan. Klik op het touw dat aan de stellage hangt. Gus probeert omhoog te klimmen, maar het touw (rope) breekt en verdwijnt in je inventaris.
Rechts voor de poort zie je houtblokken op de grond liggen. Raap een houtblok (wood piece) op. Combineer dan in je inventaris het touw met de houtblok en je krijgt een zelfgemaakte werphaak (grappling hook).
Klik op de stellage, open de inventaris en gebruik dan de werphaak erop. Gus klimt omhoog naar Skalnics kantoor.
Neem de sleutels (keys) die op Skalnic's bureau liggen. Klik dan op het ladekastje, open je inventaris en gebruik de sleutels op het kastje. Gus vindt eenzelfde soort ring als hij in het park vond en 2 slachtoffer foto's . Een van de foto's is genomen bij een brug (bridge) en de andere in de afgebrande wijk (burned neighbourhood).
Dan hoort Gus voetstappen naderen en hij klimt snel weer uit het raam.
In je documentenmap zitten nu ook de onderzoeksrapporten (coronor reports) van de slachtoffers. Lees ze. Alle slachtoffers zijn gevonden door agent Stasek en waren opengesneden na hun dood en daarna op een andere plek gedumpt. Het eerste slachtoffer droeg een ring, die voor onderzoek naar de juwelier gebracht werd. Deze raakte de ring kwijt. Ook lees je dat de afgebrande wijk voorheen een weeshuis was.
Je kunt nog even naar binnen gaan en Stasek vertellen dat je vond wat je zocht. Verlaat daarna het politiebureau en ga via je plattegrond naar de Bridge (brug).
Plaats delict   
Op de brug aangekomen, loop je links de trappen af. En alweer wordt Gus overvallen door een visioen. Als hij weer een beetje bijgekomen is, komt Ida aanrijden in een koets. Ze is naar de dokter geweest en blijkt zwanger te zijn. Gus wil met haar trouwen in New York, waar hij vrienden en familie heeft die hen kunnen helpen een leven op te bouwen.
Als Ida weer vertrokken is, haal je uit je inventaris de foto van de brug en vergelijk je hem met de huidige situatie. Met het oog-icoon rechts onderaan kun je tussen de foto en de werkelijkheid wisselen. Je ziet dat er andere bankjes staan. Klik op de foto op een bankje en Gus zal zich afvragen wat er met de oude bankjes gebeurd is.
Ga naar de schroothandel (junkyard) en praat daar met Peter over de bankjes. Hij laat je zien waar de oude bankjes staan. Bekijk ze van dichtbij en Gus vindt weer zo'n vreemde ring glinsterend vastgeklemd in de onderkant van een bankje. Neem hem mee en praat nog even met Peter, die nog steeds om Gus moet lachen.
Ga nu naar de afgebrande wijk (burned neighbourhood). Ga rechts het straatje in. Haal dan de foto van de afgebrande wijk uit je inventaris en vergelijk hem met het heden. Op de foto zie je inspecteur Skalnic praten met Milena. Als je goed kijkt, zie je dat de rechthoekige bak met water op de foto leeg is. Klik op de foto op de waterbak. Je ziet hoe het water wegloopt en kunt nu de woorden lezen die in de bodem zijn gekerft: "The slut knows" (de sloerie weet het).
Verlaat de wijk en ga naar het park. Milena staat naast de ingang. Praat met haar en Gus laat haar de foto van de afgebrande wijk zien. Milena vertelt dat inspecteur Skalnic iets glinsterends in het riool gooide, toen hij haar die dag ondervroeg.
Ga terug naar de afgebrande wijk, naar het zijstraatje met de waterbak. Klik hier op het putdeksel dat je midden in de straat ziet. Gus schuift het deksel opzij en klimt het riool in. Rechts onderaan op de grond zie je alweer een ring glinsteren. Raap hem op.
Kijk dan naar de draadpoort rechtsachter. Gus merkt op dat er een spiksplinternieuw hangslot op zit. Klim dan via de ladder weer het riool uit.
Verlaat de afgebrande wijk en Milena komt op Gus afgerend. Ze vraagt hem of hij wil zoeken naar Apolina, die allang terug had moeten zijn van haar poseerbezoek aan schilder Mark. Gus belooft bij Mark te gaan kijken.
Mark's huis   
Ga via de plattegrond naar Mark's huis (Mark's place).
Klop op de deur. Er schijnt niemand thuis te zijn en Gus zegt dat hij zichzelf wel zal binnenlaten. Ga dus in je inventaris en selecteer het lockpick setje, de tangetjes waarmee je deuren kunt openen. Klik op het vuist-icoon en je ziet het slot afgebeeld als platte gekleurde staafjes. Links in beeld zie je horizontaal 2 tangetjes, die je kunt selecteren met je rechter muisknop. Een donkergrijze met een gevorkt uiteinde en een lichtgrijze met een klein platgeslagen uiteinde. Met behulp van deze tangetjes, die je beurtelings kunt gebruiken, moeten de gekleurde staafjes omhoog en omlaag geschoven worden, totdat ze hóórbaar met een klik op de goede plek terechtkomen.
Nummer de gekleurde staafjes boven 1 tot en met 9. Nummer de gekleurde staafjes beneden 10 tot en met 15. Linksklik om ze te selecteren. Rechtsklik om van tangetje te wisselen.

- Linksklik op 1; rechtsklik.
- Linksklik op 10; rechtsklik.
- Linksklik op 2; rechtsklik.
- Linksklik op 3; dan op 4, rechtsklik.
- Linksklik op 12; rechtsklik.
- Linksklik op 5; rechtsklik.
- Linksklik op 6, dan op 4; rechtsklik.
- Linksklik op 14, dan op 12; rechtsklik.
- Linksklik op 14; rechtsklik.
- Linksklik op 7, dan op 4, dan op 15; rechtsklik.
- Linksklik op 4; rechtsklik.
- Linksklik op 6, dan weer op 6, dan op 14; rechtsklik.
- Linksklik op 7; rechtsklik.
- Linksklik op 13, dan weer op 13; rechtsklik.
- Linksklik op 6, dan weer op 6, dan op 8; rechtsklik.
- Linksklik tenslotte op staafje 9.
Eenmaal binnen kun je naar de schilderijen kijken die aan de muur hangen. Je ziet alle bekende meisjes, zoals Ida, Vladanna en Apollina.
Op het tafeltje dat tegen de linker muur staat zie je een boek over occultisme (book on occultisme) liggen. Raap het op en lees het in je documentenmap. Iemand wordt geblinddoekt rondgeleid. Gedesorienteerd loop hij in de richting van pianomuziek. Dan wordt zijn blinddoek afgedaan en blijkt hij zich in een grote balzaal te bevinden. Hij staat midden in een grote cikel van mensen die elkaars handen vasthouden. Ze zijn gekleed in zwart en dragen witbleke maskers. Aan zijn voeten ligt een naakte zwarte vrouw, blijkbaar verdoofd. Men vertelt de man dat hij is uitverkoren één te worden met de ander. Hij wordt aangeraakt, ziet lichtflitsen en verliest het bewustzijn. De volgende ochtend wordt hij naakt wakker in bed, hij herinnert zich niets meer, maar heeft wel bruinrode randen onder zijn nagels....
Loop verder de kamer in. Op de sofa ziet Gus vers bloed.
Op een trede van het trappetje ligt een stuk papier. Raap het op. Het blijkt een telegram te zijn van de ambassade, gericht aan schilder Mark. Hij wordt verzocht terug te keren naar de VS. Zijn vader treedt af als ambassadeur omdat Marks indiscreties te kostbaar worden om nog langer te verdoezelen.
Verlaat het huis en ga naar het park, naar Milena. Vertel haar dat je Apolina niet in Marks'huis aantrof. Milena vraagt Gus wat hij in dat huis gevonden heeft, maar Gus wil haar niets vertellen over het bloed. Hij zegt alleen dat hij gaat praten met inspecteur Skalnic.
Ga naar het politiebureau. Agent Stasek staat niet achter de balie, dus loop gewoon door naar boven, naar inspecteur Scalnic's kantoor.
Als Gus de trap op loopt, hoort hij een stem met Amerikaans accent, die Scalnic bedankt voor bewezen diensten, hem geld geeft namens de ambassade en hem succes wenst met het vangen van de moordenaar. Scalnic antwoordt dat hij precies de juiste man voor dat geval heeft.
Hoofdstuk 5: De Tuin van Aardse Genoegens.
Victoria in Chicago: Campus   
Dan wordt de scene wazig en zien we hoe Victoria uit haar lectuur gerukt wordt door Agent Miller. Hij komt even vertellen dat de vingerafdrukken van Kolar, die hij vergeleek met de gedeeltelijke afdrukken op de moordplaats, voor 99% overeenkomen. Victoria zegt tegen Miller voor te gaan en bij Kolar op haar te wachten.
Verlaat de slaapkamer en ga naar beneden. Je kunt Pat nog even gaan vertellen dat je weg moet. Hij is in de bar/badkamer en probeert iets te repareren. Zijn gereedschapskist staat naast het bad. Praat met hem. Victoria zegt dat ze er niet zo gelukkig mee is, dat Pat agent Miller naar boven liet gaan. Verder blijkt Pat alle koekjes opgegeten te hebben.
Verlaat het huis, stap in de auto en rijd naar de campus. Ga het universiteitsgebouw in en de trap op, naar de kamer van Kolar. Miller staat voor de deur te wachten. Als Victoria op Kolar's deur klopt, hoort ze een schreeuw. Zij denkt dat het echt is, Miller weet vrijwel zeker dat het uit de film Clockwork Nightmare is. Victoria zegt dat het echt is en trapt Kolar's deur in. Ze loopt naar binnen en zet de TV uit.
Kolar blijkt niet aanwezig. Miller belt om een agent die voor de deur kan komen posten. Bekijk het appartement. Loop links de slaapkamer in. Bekijk het bed en de krantenknipsels aan de muur. Aan de achterste wand hangen foto's van slachtoffers. Aan de wand boven de deur hangen knipsels over seriemoordenaars.
Verlaat het appartement. Op de gang ontmoet je Mia. Ze vertelt dat ze Kolar nét op haar werk gezien heeft, waar hij een massage kreeg. Ze geeft Victoria een businesscard met het adres van de club. Victoria stuurt Miller alvast vooruit naar de club. Als je daarna nog even met Mia praat verneem je dat Kolar alleen maar een buurman voor Mia is. Ze is meer geïnteresseerd in Victoria en biedt haar een massage aan.
Agent Tate arriveert om op wacht te staan bij Kolar's appartement. Verlaat het universiteitsgebouw, stap in je auto en rijd dan naar de Red Lantern, de club waar Mia werkt.
Voor de ingang kom je Miller tegen die zich wat stoer heeft gedragen en daarom niet naar binnen werd gelaten, zonder huiszoekingsbevel. Victoria wil proberen tóch naar binnen te komen.
Loop naar de dubbele deur van de club en klik erop. Victoria neemt de lift naar boven en staat dan in een halletje tegenover de portier/uitsmijter. Praat met hem. Hij denkt dat ze het nieuwe meisje is, maar wil haar alleen binnenlaten als ze haar pasje kan laten zien.
Ga terug naar de campus. Loop de trap op en praat even met agent Tate. Klop daarna op de laatste deur in de gang. Mia doet open en laat je binnen. Dan wordt ze even naar beneden geroepen. Maak van de gelegenheid gebruik om rond te kijken. Ga links de slaapkamer en kijk ook hier rond. Vooraan in beeld zie je een boekenplank, waarop een mooie boekensteun staat: de bovenste helft van een zilveren appel. Op het bed ligt een opengeslagen foto-album. Bekijk het van dichtbij. Als je op de foto linksonder klikt, zegt Victoria dat dit het meisje op de foto van het mortuarium is, waar de moordenaar 'next' op schreef. Dus het volgende slachtoffer.
Victoria haalt de foto uit het album. Onder de foto zit een briefje geplakt. Maar voordat je het kunt oprapen, komt Mia terug. Victoria vraagt haar of ze weet waar dit meisje is. Mia geeft haar het adres van de studio, waar ze toevallig die middag Stephanie zou ontmoeten. Het blijkt het adres te zijn van Victoria's vriendje Richard.
Victoria zegt tegen Mia dat ze moet blijven waar ze is en gaat haastig op weg naar de studio.
Studio   
Verlaat de campus, stap in je auto en ga naar Richard's Gallery. Ga door de grote deur naar binnen en praat met Richard die achter de balie zit. Victoria vraagt hem om de poort naar de studio's te openen. Richard loopt met haar mee en samen ontdekken ze dat ze te laat zijn. Het lijk van een meisje ligt op een poseerplatform. Op dat moment komt ook Mia onder een poort naar binnen, ziet het lijk en rent weer weg.
Victoria vraagt of Richard Mia achterna wil gaan. Zelf gaat ze de moordplek onderzoeken en veilig stellen.
Victoria gaat naar rechts, met de lift naar beneden. Als je uit de lift staat, zie je voor je op de grond een handtas liggen. Kijk ernaar. Raap het Red Lantarn pasje (ID-card) van Stephanie op.
Bij de rand van de lift zie je iets vastgeklemd ziten. Het is een roos die je nu niet kunt oprapen, omdat de lift erbovenop staat.
Loop verder naar het platform, waar het lijk in een mengsel van bloed en verf ligt. Boven haar hoofd zijn de woorden "A sinner's pardon" (vergiffenis van een zondaar) geschreven.
Op het lijk ligt een foto. Raap hem op en bekijk hem in je inventaris. Het is een foto van Mia op een feestje. Draai hem in je inventaris om en je ziet dat op de achterkant geschreven staat: "she's next" (zij is de volgende).
Loop nu naar links, naar de roldeur waardoor Mia naar binnen kwam. Klik erop. Victoria trekt aan de ketting, maar deze breekt af. Raap de ketting (chains) op.
Loop naar de lift en ga naar boven. Boven het looppad zie je een haak aan een katrol hangen. Klik erop. Open dan je inventaris en gebruik de ketting op de haak. Victoria haakt de ketting vast, springt over de railing en glijdt langs de ketting naar beneden.
Nu kun je naar de lift lopen en de zilveren roos (rose made of silver) oprapen.
Ga naar het poseer-platform, waar Claire al bezig is het lijk te onderzoeken. Dan komt baas Todd Browning binnen en zegt tegen Victoria, dat ze terug moet naar kantoor, waar Miller al wacht met verdachte Kolar.
Verlaat de ruimte door de rolpoort. Loop verder over het terrein, door de toegangspoort naar de straatkant. Loop naar rechts en ga vervolgens nog even de Gallerie in, waar Richard achter de balie staat met een radeloze Mia. Praat met hem. Victoria vraagt hem bij Mia te blijven totdat ze terugkomt van kantoor.
Kijk dan naar de monitor achter de balie. De screensaver laat een serie schilderijen zien van vrouwen. (Het zijn de schilderijen die Gus in Praag bij schilder Mark aan de muur zag hangen).
Neem de foto van Victoria mee, die in een lijstje naast de monitor staat en verlaat dan de Gallerie.
N.B. Als je Victoria's foto niet van de balie wilt wegnemen, kun je nu ook even naar Pat's huis gaan en daar de foto van het buffet in de woonkamer halen.
Kantoor   
Stap in de auto en ga naar The Office. Loop in de parkeergarage naar rechts en neem de lift naar de 8ste verdieping. Miller roept Victoria naar de verhoorkamer, waar hij met Kolar zit. Kolar blijft zeggen dat hij de meisjes niet vermoord heeft. Hij weet dat Mia en Cynthia werkten in de Red Lantarn. Hij zegt dat ze in een speciaal gedeelte van de club werkten, waar je alleen met een speciaal pasje in komt. Hij is er nooit geweest, maar zag wel belangrijke personen in en uit gaan. Als Kolar dit vertelt, komt Todd Browning binnenstormen en zegt tegen Kolar dat hij mag gaan. De reden die Browning hiervoor aangeeft, is dat vingerafdrukken geen bewijs zijn. Miller en Victoria zijn hier behoorlijk nijdig over.
Loop naar het kantoor. Bekijk de werkplek van Claire achterin. Er staat een papiersnijmachine op het werkblad naast de wasbak. Leg de foto van Victoria (die van de balie, of die uit de eetkamer) op de snijmachine. Victoria snijdt hem op maat. Leg dan Stephanies pasje (ID-card) op de snijmachine. Combineer daarna in je inventaris het pasje met de foto van Victoria. Je hebt nu een ongeplastificeerd pasje.
Kijk nu naar de plastifeermachine links op de werktafel. Leg het pasje erop om een geplastificeerd pasje voor Victoria te verkrijgen.
Verlaat vervolgens het politiebureau en ga naar de Red Lantern.
Red Lantern   
Ga de deuren van de Red Lantern in en met de lift naar boven. Laat je vervalste pasje zien aan de uitsmijter. Hij zal je nu doorlaten.
Ga naar de dubbele deur rechtsachter en bekijk hem van dichtbij. Dit moet de speciale clubruimte zijn, waar Kolar over sprak. Op de linker deur staat een inscriptie: "In my memoirs you shall find the instrument of my suffering with which we celebrate our vows." (In mijn memoires zul je het instrument van mijn lijden vinden, waarmee we onze geloftes voltrekken.)
Op de rechter deur is een apart soort combinatie slot.
Loop verder door een deuropening naar rechts. Je komt in een ruimte, waar middenin een comfortabele ronde zitplek is gemaakt. Langs de muur hangen schilderijen. Bekijk ze. Bij degene die de titel "Perfect Love" heeft, zie je onder de vrouw een hartenaas en schoppenzes geschilderd. Op het schilderij "For Better or Worse" zie je een zwaard, met de Romeinse cijfers III (3) en V (5).
Loop door de linker doorgang naar het zwembad. Achter tegen de wand, boven het handdoekenrek, hangen een aantal wapens. Op de middelste dolk staat het getal 3 en 6 gegraveerd.
Rechts naast de wapens hangen twee maskers. Haal het zilveren masker (silver mask) van de muur af. Trek dan ook nog de zilveren spijker (silver nail) uit de muur.
Kijk ook naar het schilderij dat aan de rechter wand hangt. Het heet "Dark Wedding"(donker huwelijk) en je ziet in de hoek de Romeinse cijfers I (1) en V (5). Loop dan terug naar de kamer met de ronde zithoek.
Ga nu door de rechter doorgang naar het zwembad. Ook hier hangt tegen de wand een schilderij. De titel is: "Reminder"(herinnering) en de Romeinse cijfers IV (4) en II (2) zijn erop geschilderd.
Loop nu helemaal terug naar de deur met de tekst en het aparte slot.
Je hebt nu genoeg hints om de code te breken.
In mijn memoires = schilderij "herinnering" met getal 4 en 2
zul je het instrument van mijn lijden vinden = Dolk met getal 3 en 6,
waarmee we onze geloftes voltrekken = Donker Huwelijk met getal 1 en 5.
Klik dus op het rechter paneel op knop 4 2 3 6 1 5 en de deur gaat open.
Victoria loop de speciale kamer in. Kijk van dichtbij naar de 4 standbeelden:
- The Mistress of Pain (de meesteres van de pijn),
- The Queen of Secrets (de koningin van de geheimen),
- Lady Temptation (vrouwe verleiding),
- The Baroness of Blood (de barones van het bloed).
Ze willen allen datgene wat ze het meest begeren.
Op de bar tussen de standbeelden staat een fruitschaal. Steel de onderste helft van een zilveren appel (bottom half of silver apple) eruit. Victoria merkt op dat de andere helft in Mia's appartement ligt (de boekensteun). Geen gek idee om dus even met Mia te gaan praten.
Standbeelden   
Ga naar Richard's Gallery, waar Mia nog aan de balie staat bij Richard. Praat met haar. Victoria vraagt hoe het zit met die standbeelden. Mia vertelt dan dat elk standbeeld zijn eigen object nodig heeft. Haar standbeeld had een zilveren appel nodig. Één helft is in de speciale kamer, de ander helft in haar appartement. Ze geeft Victoria op verzoek de sleutel van haar flat.
Praat nog even met Richard en druk hem op het hart op Mia te passen. En nu je toch hier bent, kun je ook even de schilderijen in de galerie bekijken. Ze lijken geschilderd te zijn in het Praag van Gus McPherson.
Ga daarna naar buiten en loop naar links, naar de toegangspoort van de poseer-studio's. Loop hier naar binnen en ga met Claire praten. Het slachtoffer is gewurgd en na haar dood opengesneden. De moordenaar heeft een deel van haar ingewanden in een verfpot gestopt en dat is iets nieuws. Dan vertelt Victoria dat ze overeenkomsten ziet in deze serie-moorden en de moorden waarover ze las in grootvader Gus' dagboek. Ze heeft het gevoel dat de dader een spelletje met haar speelt. Ook biecht ze nog even op dat ze de foto, het pasje en een roos van de plaats delict heeft meegenomen.
Verlaat Claire en neem de auto naar de Campus. Loop het universiteitsgebouw in en ga de trap op naar Mia's kamer. Gebruik de sleutels om binnen te komen.
Loop naar de slaapkamer en bekijk het foto-album op bed van dichtbij. Haal het briefje (note) eruit en lees het in je inventaris in documenten.
Neem vervolgens de bovenste helft van de zilveren appel (top half of zilver apple) van de boekenplank, vooraan in beeld. Combineer nu in je inventaris beide appelhelften om een complete zilveren appel (silver apple) te verkrijgen. Verlaat dan Mia's flat.
Ga terug naar de speciale kamer in de Red Lantern.
Elk van de standbeelden wilde datgene hebben, wat ze het meest begeert. En in de goede volgorde. Het briefje van Mia geeft je de hints.
- 1 - "Let us be behind a veil, left to our secret designs." (Laat ons achter een sluier, alleen gelaten met onze geheime ontwerpen).
Ga voor de Queen of Secrets staan (rechts naast de fruitschaal). Kijk naar haar gezicht. Victoria zegt dat er wellicht iets op past. Plaats het zilveren masker op haar gezicht. Het standbeeld brengt haar vinger naar de lippen.
- 2 - "Then present me with the object of my desire and I will show you the meaning of temptation" (Geef me dan het voorwerp dat ik begeer en ik zal je de betekenis van verleiding tonen).
Ga voor Lady Temptation staan (links van de fruitschaal). Geef de zilveren appel aan de slang en hij zal zijn kaken eromheen klemmen.
- 3 - "Be ready, because our passion will flow like blood that runs through your veins."(hou je gereed, want onze passie zal vloeien als het bloed door je aderen.)
Ga voor de Baroness of Blood staan (uiterst links). Stop de zilveren roos tussen haar lippen.
- 4 - "And at the end, you will be ready to welcome the blissful pain that will open to you, a new world." (Tenslotte zul je klaar zijn om de gelukzalige pijn te verwelkomen, die een nieuwe wereld voor je opent.)
Ga voor de Mistress of Pain staan (uiterst rechts). Er zit een gat in het midden van haar opgeheven hand. Plaats hier de zilveren spijker in.
Als je alles in de goede volgorde gedaan hebt, zal nu in het midden van de kamer de vloer openschuiven. Een verborgen trap wordt zichtbaar. Victoria klimt naar beneden en komt aan in een ronde kamer met een zeer mooi groot glas-in-lood raam in het plafond, 2 boogdoorgangen naar kamer en een spijlenhek tussen deze boogdoorgangen.
Ga de kamer rechts naast de trappen in. Het ziet eruit als een luxe martelkamer.
Bekijk de open haard van dichtbij. Boven de schoorsteenmantel hangt een rood schilderij. Er zijn zwarte lijnen overheen getrokken. Bekijk het schilderij zorgvuldig. Het lijkt op een schuifpuzzel.
Links naast het schilderij staat een soort spijker met uitsteeksels. Raap hem op. Het is de onderkant van sleutel (key tip).
Links op de voorkant van de haard, zie je een kruisvormig metalen plaatje met een gat erin: een sleutelgat. Je sleutel kun je zolang hij incompleet is, nog niet gebruiken.
Verder zie je nog op de schoorsteenmantel een in rode tinten geschilderd vierkant plaatje liggen. Raap het op. Het is een stukje van een puzzel (piece of puzzel). Verlaat de kamer.

Loop door de rechter boogdoorgang een andere kamer in. Rechts naast het bed, hangt boven de open haard hetzelfde schilderij als in de vorige kamer. Alleen ziet dit er niet alleen uit als een schuifpuzzel, het blijkt dus ook inderdaad eentje te zijn.
Schuif de puzzelstukjes todat het schilderij eruit ziet als het schilderij dat je eerder bekeek. Het middelste geblokte stukje moet uiteindelijk in het midden zitten. Als je de andere stukjes op hun juiste plaats hebt, haal je het gevonden stukje uit je inventaris en plaats je het in het midden.
Het schilderij klapt omhoog en onthult een kastje. Hierin ligt de andere, bovenste helft van de sleutel (key handle). Neem hem mee naar de vorige kamer.
Combineer in je inventaris de twee sleutelhelften om een complete sleutel (fireplace key) te krijgen. Stop de sleutel in het sleutelgat op de open haard.
Het vuur gaat uit en de open haard blijkt de doorgang naar een geheime kamer te zijn.
Je krijgt een bovenaanzicht te zien. Ga naar rechts, en je komt in de ruimte achter het spijlenhek. Op een tafel ligt een boek. Kijk erin. Het blijkt de VIP-gastenlijst te zijn.
Je ziet de naam en Todd Browning voorbij komen, dus ook hij was ooit een gast in deze speciale ruimte. En dan ziet Vicoria ook de naam Mark Ackermann, de naam van de schilder uit de periode van Gus in Praag.
De scene verandert. We zien Gus in Skalnic's kantoor. Hij is woedend en geeft Skalnic een flink pak slaag.
Hoofdstuk 6: De Schreeuw.
Gus in Praag: Reservoir   
Loop de trap in het politiebureau af en ga naar buiten. Gus ontmoet hier Stasek. Deze vertelt hem dat er weer een moord gepleegd is. Het lijk ligt in de Old Lavatory (oude toilet). Stasek zegt dat Gus er niet naar toe kan, omdat de brug dicht is. Gus vraagt een laatste gunst aan Stasek: of hij even wil wachten met het rapporteren van de moord, zoadat Gus een voorsprong op Skalnic heeft.
Ga via de kaart naar de Shore (waterkant). Loop de trappen af, ga verder naar links.
Volg dan verder de wateraknt naar beneden en weer verder, onder de brug door. Je komt bij een steigertje, waar een roeiboot aangemeerd ligt. Stap in de boot en Gus roeit vanzelf naar het waterrrad, waar hij uitstapt. De boot versplintert onder het rad en zet dit klemvast.
De deur van het gebouw blijkt afgesloten te zijn. Klim dus via het waterrad omhoog.
Kijk naar het bassin. Gus vraagt zich af of hij het waterreservoir kan laten leeglopen.
Loop verder langs het rad naar beneden. Nu zie je het heel bassin. Links op de hoek is een rode vlek. Loop er naar toe. Het blijkt de vermoorde Apolina te zijn in de rode jurk waarin ze poseerde.
Bekijk het lijk van dichtbij. Gus vindt weer zo'n eigenaardige ring. Deze ziet eruit alsof hij pas gemaakt is. Als Gus hem opraapt, wordt hij plotseling beschoten door een arriverende Skalnic. Gelukkig raakt Skalnic alleen het slot van de deur van het gebouwtje. Gus maakt er gebruik van en duikt naar binnen.
Ga de ladder af. Je staat in de controlekamer van de pomp van het waterreservoir. Kijk links naar de pomp. Bekijk de kaart die aan de muur hangt. Je kunt aflezen, dat de emmer 3 liter water kan bevatten.
De watertank kan 5 liter water bevatten en levert stroom (brandende lanp) bij een inhoud van 4 liter water.
- Klik op de emmer en hij gaat automatisch onder de watertank staan.
- Draai dan aan de rode toevoerkraan rechts boven de watertank. De tank stroomt vol met 5 liter water.
- Draai dan aan de aftapkraan onder aan de tank en de emmer stroomt vol. De emmer kan 3 liter water bevatten, dus er blijft nog 2 liter water achter in de tank.
- Klik op het afvoerbekken onder de emmer en de emmer wordt geleegd.
- Draai dan weer aan de aftapkraan om de resterende 2 liter in de emmer te laten lopen. Laat de emmer zo staan.
- Draai vervolgens weer aan de toevoerkraan om de tank weer met 5 liter water te vullen.
- Als je daarna aan de aftapkraan draait, kan er nog maar 1 liter water in de emmer stromen. In de watertank blijft dus nu 4 liter water achter.
- Duw tenslotte op de rode knop, die links aan de watertank zit en met een leiding naar de lichtbol boven de kaart gaat. De lamp gaat branden en boven loopt het reservoir leeg.
Klim het gebouwtje uit. Skalnic is verder nergens meer te zien, dus loop langs het lijk van Apolina naar links. Loop dan om het rteservoir heen naar het waterrad. Je kunt nu in het lege reservoir kijken, waar je een putdeksel ziet.
Riool   
Klik op het putdeksel in het lege waterreservoir en Gus klimt het riool in.
Ga rechts door de doorgang een soort doolhof in. Je hebt bovenaanzicht en kunt Gus laten lopen, door te klikken op de punten van het windroos-icoon rechts in beeld. Boven in beeld zie je de verlichte plek waar je uiteindelijk moet uitkomen.
Maar eerst moet je in dit kleine doolhof op zoek naar een verminkt lijk. (naar links, omhoog, om en boven de uitgang heen naar rechts, dan naar beneden). Klik erop als je het gevonden hebt (je hebt dan géén bovenaanzicht meer) en Gus raapt zijn zesde ring op.
Loop daarna terug door het doolhof naar de verlichte uitgang.
Aan het einde van de gang is een gesloten deur. Het slot bestaat uit 9 vakjes. Over de onderste 3 vakjes ligt een sleutel. De andere vakjes mag je vullen met de ringen uit de inventaris van Gus, die alvast in de zes hokjes boven het deurslot liggen.
Als je op een ring klikt, gaat hij rechts naast het deurslot staan. Je kunt hem dan draaien met behulp van de 2 pijltjes ernaast. De bedoeling is dat de uitstulpingen van een ring, passen in (niet alle) uitstulpingen van het slot.
Klik eerst op de ring. Draai hem dan en klik dan op de plek in het slot waar je denkt dat hij past. Als de ring niet past, zal hij niet op zijn plek klikken.
Nummer de ringen van links naar rechts 1,2,3,4,5,6.
- Draai ring 1 één keer naar links en plaats hem in het midden van de bovenste rij.
- Draai ring 2 drie keer naar rechts en plaats hem links in de onderste rij.
- Draai ring 3 vijf keer naar links en plaats hem links op de bovenste rij.
- Draai ring 4 vijf keer naar rechts en plaats hem rechts op de bovenste rij.
- Draai ring 5 drie keer naar rechts en plaats hem rechts op de onderste rij.
- Draai ring 6 één keer naar rechts en plaats hem in het midden van de onderste rij.
Als alles op zijn plek ligt, zullen de vakjes waar de ringen in zaten verdwijnen, maar het slot gaat nog niet open. Nu moet je nog de sleutel verplaatsen van de onderste rij, helemaal naar de bovenste rij, naast de ingesneden afbeelding van een sleutel in een rechthoekig metalen plaatje.
Als je klikt op het handvat van de staafjes naast de vierkantjes, verschuift een hele rij vierkantjes.

Als de sleutel op de bovenste rij ligt, duw je hem met het bovenste linker handvat naar rechts, achter het metalen plaatje met de afbeelding.
De deur gaat open en Gus loopt de kamer in. Hij wordt neergeslagen en komt bij, vastgebonden op een stoel. Hij moet toezien hoe Mark de geknevelde Ida, die op de sofa ligt, bruut vermoordt.
Hoofdstuk 7: De Dood Scheidt Ons.
Victoria in Chicago: Galerie   
We zien hoe Richard aan Mia en Victoria een rondleiding geeft langs de schilderijen van Mark Ackermann. Hij verklaart de schilderijen, maar niet zoals we ze kennen uit het dagboek van Gus, als portret van moordscenes. Hij ziet ze meer als de zielsuitingen van een tragische Mark , die door jeugdtrauma's een byzondere kijk op vrouwen heeft en zichzelf als slachtoffer ziet. Op het portret b.v. waar we Gus in wanhoop naast de sofa met een vermoorde Ida, ineengezakt zien, zegt Richard dat het Mark is die zich hier hulpeloos opstelt naast een vrouw die geen aandacht heeft voor zijn lijden...
In Victoria's dagboek kun je lezen dat Victoria haar opa Gus de belofte doet om de moordenaar te vinden. Ze denkt dat haar moordenaar in Chicaco, Mark kent en via zijn schilderijen de moorden copieert. Ze hoopt via de computer op het bureau meer informatie te vinden.
Praat met Mia, die een eindje verderop bij een schilderij staat. Victoria laat Mia de foto zien die een paar weken geleden op een feestje is genomen. Mia vertelt dat zij en slachtoffers Cynthia en Stephanie collega's waren in de club. Mia was Vrouwe Verleiding, Cynthia was de Meesteres van de Pijn en Stephanie was de Baronesse van het Bloed. De vierde vrouw, de Koningin van de Geheimen was een onbekende. Ze was tevens de gastvrouwe en zou dus de identiteit van de gasten in de club moeten kennen. Gasten die zich in een mantel en masker hulden voor ze de byzondere kamer met de andere drie meisjes betraden.
Loop naar links en praat met Richard, die achter de balie zit te werken. Victoria vraagt om meer info over Mark Ackermann. Ze herkent nu de teksten die ze in bloed geschreven op de muur van de moordplek vond, als titels van een schilderij van Ackermann. Ze vraagt Richard of hij een lijst akn maken van alle personen die een schilderij voor de expositie aangeleverd hebben. Richard wijst haar op het boek van het ministerie van Cultuur, dat midden in de expositie op een standaard ligt.
Loop naar rechts, en loop verder naar rechts, tussen twee schilderijen door, naar de grote fontein. Achter de fontein ligt het boek met Mark Ackermanns Schilderijen. Klik erop en bekijk het daarna in je inventaris in de documentenmap.
Verlaat vervolgens de Gallerie en neem de auto naar de Office.
Kantoor   
In de parkeergarage van het kantoor aangekomen, loop je naar rechts, naar de lift. Voordat je instapt, neem je de brandblusser (fire extinguisher) mee, die links naast de lift aan de muur boven de prullenbak hangt.
Stap dan de lift in en Victoria gaat automatich naar haar kantoor, waar Claire haar betrapt op het zoeken naar beveiligde rapporten op de computer. Praat met Claire. Ze zal Victoria vertellen dat Todd de enige is met een level 4 toegang, de beveiligingstoegang die Victoria nodig heeft voor die gegevens. En de man van de poetsploeg heeft de sleutels van Todd's kantoortje.
Verlaat het kantoor en loop naar de koffie-automaat aan het einde van de gang. Neem een servetje (napkin) uit de houder rechts en leg het onder de tuit van de machine op het roostertje. Duw vervolgens op de knop en de koffie stroomt in een mooie plas op de vloer.
Loop terug het kantoor in en vertel de schoonmaker over je geknoei met de koffie. Hij loopt weg om de rommel op te ruimen en geeft Victoria zo de kans om een schroevendraaier (screwdriver) en een sleutelbos (janitor keys) van zijn karretje te stelen.
Loop naar de deur van Todd's kantoortje en gebruik de sleutelbos om de deur te openen.
Kijk naar Todd's computer. Klik erop en Victoria realiseert zich dat er een wachtwoord op zit. Ze zal haar info rechtstreeks in het archief moeten halen.
Kijk, nu je toch hier bent, naar de safe rechts in de muur. Hij heeft een vingerafdruk-scanner.
Neem de koffiebeker (coffee mug) van Todd's bureau mee en ga terug naar de werkplek van Claire in het kantoor ernaast.
Klik op de linkerkant van de werktafel. Open het poederdoosje, neem het kwastje en doop het in de poeder. Borstel met het kwastje over de beker. Draai de beker een slag, neem een papiertje van het rolletje en klik ermee op de beker. Als Victoria zegt; "This will do nicely" (Dit voldoet prima) heb je een vingerafdruk van Todd (Todd's fingerprint).
Ga dan terug naar Todd's kantoortje en gebruik het papiertje met de vingerafdruk op de scanner van de safe. Klik dan op de hendel links van de scanner, om de safe te openen. Haal er een veiligheidssleutel voor de lift (security key for the elevator) uit.
Verlaat het kantoortje, maar steel eerst nog even op de hoek van het dressoir links, een taser, een apparaatje dat een krachtige stroomstoot kan afgeven.
Loop naar de lift, stap in en stop de veiligheidssleutel in het sleutelgat onderaan naast knop B3. Duw dan op knop B3 en de lift gaat naar beneden.
Archief   
Op B3 stapt Victoria uit de lift. Aan het einde van de gang is de deur naar de Archiefgang. Hij is gesloten en het slot zit aan de andere kant van de deur.
Rechts is de deur naar de afdeling Wapens. Hij is met een electronisch slot gesloten.
Kijk naar het paneeltje rechts van de deur. Gebruik je schroevendraaier om het plaatje los te schroeven. Zet dan je taser op de blanke kabeltjes om kortsluiting te veroorzaken en de deur gaat open.
Loop de kamer in. Rechts tegen de muur hangt een rek met geweren.
Kijk naar de computer. Links naast het controle/bedieningspaneel ligt een boekwerkje. Raap het op en bekijk het in je documentenmap. Het heet de Lombartech Remote Controle Bomb Disposal Unit Manual. Het is de gebruiksaanwijzing voor de op afstand bestuurbare robot, waarmee bommen onschadelijk gemaakt kunnen worden.
Kijk weer naar de computer en druk op de rode knop in het midden. De kruiprobot valt van zijn houder op de grond.
Kijk dan naar het ventilatierooster, rechts onderaan, naast het ladekastje. Gebruik je schroevendraaier op beide schroeven. Victoria haalt het rooster eraf.
Ga vervolgens weer achter de computer zitten en duw op een pijlknop op het bedieningspaneel, om het robotje door de ventilatie-opening naar de Archiefgang te sturen.
Stuur hem nu door middel van de pijltoetsen in je scherm naar de deur. Laat hem ertegenop klimmen en zet zijn koppetje dan in de richting van het codekastje rechts naast de deur. Het robotje zal nu vanzelf een laserstraal afschieten op het kastje en zo het slot onklaar maken.
Sta op vanachter de computer, verlaat de Wapenkamer en ga door de deur bovenin, naar de gang van het Archief. Victoria wil hier niet verder lopen, omdat er laserstraalbeveiliging is.
Gebruik je brandblusser om de laserstralen zichtbaar te maken.
Ga terug naar de computer in de Wapenkamer. Duw op de rode knop om weer een kruiprobotje los te laten. Duw dan op een pijltoets en het robotje gaat naar de Archiefgang.
Nu moet je het robotje over de tegels sturen zonder dat de lasers hem raken. Op sommige tegels sta je veilig. Over de andere time je je beweging, om niet geraakt te worden. Tip: begin te lopen als de straal halverwege een tegel is. Tegen de tijd, dat het robotje op die tegel komt, is de laserstraal weg. Het robotje loopt 1 tegel per muisklik.
De deur naar het archief zit aan het einde rechts in de lasergang.

- Ga voor de middelste vloertegel staan.
Loop naar voren, pas op de laser! en ga meteen wéér naar voren.
Je staat nu op de tweede rij vloertegels. Hier sta je veilig en kun je rondkijken.
- Duw op de linker pijltoets. Het robotje draait zijn kop naar links,
vanuit zijn standpunt gezien. (voor jou is het naar rechts).
Stap naar voren en weer naar voren. Je staat met je neus tegen de muur.
- Klim 1 tegel omhoog tegen de muur. Ook hier sta je nog veilig.
Kijk even rond om je opnieuw te oriënteren.

- Klim 1 tegel omhoog, pas op voor de laser! Duw meteen op de
rechter pijlknop.
- Duw daarna op de bovenste pijlknop. Je staat nu veilig op een
tegel tussen drie tegels met knoppen en kabels.
- Klim nog een tegel omhoog. Je staat nog steeds veilig.
Draai je kop naar rechts. Nu wordt het even moeilijk.
- Klik op de bovenste pijltoets om naar voren te gaan. Pas op laser!
Klik links, omhoog, omhoog. Klik rechts en dan naar voren
(=bovenste pijltoets). Klik links en dan naar voren. Je staat
nu veilig.
- Ga naar beneden en dan naar rechts tot boven de deur. Ook hier sta je veilig.

- Ga één tegel naar rechts en dan 3 tegels omhoog. Je zit veilig op het
plafond.
- Draai je kop naar rechts. Let op de laser! en loop vanuit de robot gezien
naar voren (bovenste pijltoets), over de zijwand omlaag tot aan de
schakeldoos.
De robot schakelt de laser uit en je kunt de computer verlaten.
Verlaat de wapenkamer en loop door de archiefgang, die nu laservrij is, naar het archief.
Klik hier op de computer en Victoria begint te zoeken op de trefwoorden Ackermann en Perlovka Ripper. Er blijkt niets in het archief te zitten. De gegevens zijn gewist op 13 aug. 1932. Alle gegevens op één stel na, dat door Gus op 4 juli 1932 uit het archief is gehaald. Victoria vraagt zich af of ze die gegevens van Gus nog ergens heeft.
Dan komt Todd Brownig binnenstormen. Hij wil Victoria op non-actief zetten en voor een onderzoekscommissie slepen. Victoria zegt dat ze hem de rekening voor de schade maar moet sturen en neemt ontslag. Dan begint Todd haar voor een verwend rijk nest uit te maken, dat ervandoor gaat als het moeilijk wordt. Victoria laat zich niet kennen en dreigt de lijst met namen van degenen die de Club bezochten in de krant te zetten. Een lijst waar ook Brownings naam op staat.
Verlaat het archief en neem de lift naar de parkeergarage (B1). Stap in de auto en rijd naar Pat's huis.
Pat's Huis   
Loop de trap op naar boven en ga de kamer aan het eidne van de overloop in. Dit is de studeerkamer. Kijk naar het schilkderij boven de computer, dat door Gus geschilderd is. Draai het in je inventaris om en klik dan met het oog-icoon op de bobbel aan de achterkant. Victoria zegt dat ze wil kijken wat onder de bobbel zit, maar niet het schilderij wil beschadigen.
Verlaat de kamer, ga de trap af en loop naar de bar/badkamer. De gereedschapskist van Pat staat nog naast het bad. Maak de hem open (icoon verschijnt aan de onderkant) en Victoria haalt er een afbreekmesje (exacto knife)) uit.
Ga terug naar de studeerkamer en gebruik het mes op het schilderij.
Victoria haalt een map tevoorschijn en we zien hoe het verder verliep met Gus. Hij wordt door Milena en Roman voor een poosje verborgen op de schroothandel. Hij is niet veilig in Praag. De politie zoekt hem om hem de moorden in de schoenen te schuiven. Dan verlaten Gus, Milena, Vladanna en Roman de stad en weten per trein Frankrijk te bereiken. Van hieruit nemen ze de boot naar New York, waar Gus uiteindelijk met Milena trouwt.
Na de moorden in Chicago, neemt Gus contact op met de politie. Die confronteren Mark Ackermann's vader met de zaak. Mark wordt opgesloten in een inrichting voor geestelijk gestoorden en verder wordt de zaak met behulp van ambassadeur Ackermann's geld in de doofpot gestopt.
Gus stal de documenten over de zaak om zichzelf in de toekomst te kunnen beschermen. Bij de documenten zit namelijk ook een ondertekende bekentenis van Mark's vader betreffende de moorden door zijn zoon gepleegd.
In 1956 wonen Gus en Milena rustig in Chicago. Dan neemt een politieman uit Los Angeles contact met Gus op. Er worden weer prostituees op beestachtige wijze vermoord. Harrison verdenkt Marks'vader, die nu gouverneur van Los Angeles/California is. Mark zit nog in de inrichting. Gus denkt dat er mischien een 'leerling' verantwoordelijk is voor de moorden. Ook nu worden de slachtoffers bruut vermoord en opengesneden, maar ditmaal neemt de moordenaar een hand of voet mee als souvenir. Gus stuurt agent Harrison zijn FBI dossiers, maar wil verder niets met de zaak te maken hebben.
Verlaat de studeerkamer en Victoria krijgt een telefoontje van Claire. Vaclav belde naar kantoor om Victoria te melden dat er gegil uit de kamer van zijn buurvrouw Mia komt.
Ren naar je auto en rijd naar de Campus.
De Moordenaar   
Ren het universiteitsgebouw in, de trap op, naar Mia's kamer aan het einde van de gang.
Victoria loopt de kamer in en vind een bloedspoor op de grond. In de badkamer ziet ze Mia over de rand van het bad hangen. Ze loopt er naar toe en wordt dan aangevallen door de moordenaar die nog aanwezig is. Hij draagt een mantel, hoge hoed en een zilveren masker. Er volgt een gevecht, waarbij Victoria gewond raakt aan haar arm. De moordenaar verliest zijn masker en Victoria zakt half bewusteloos op de vloer. Dan komt Vaclav Kolar de kamer in. Hij ziet de moordenaar, maar wordt met 1 beweging van het mes gedood.
Als Victoria bijkomt is de moordenaar verdwenen, evenals Mia.
Victoria haalt een pistool uit de handtas van Mia en bedenkt dat Mia misschien nog leeft. Ze hoopt een aanwijzing voor haar verblijfplaats te vinden in de schilderijen.
Verlaat het universiteitsgebouw en ga naar Richard's Gallery.
Bekijk hier élk schiderij op zoek naar aanwijzingen. Als je op een schilderij klikt, zal Victoria er iets bij vertellen en bij sommige schilderijen zal dan rechts boven in beeld een hint-woord verschijnen. B.v. "Mental Institution" op het schilderij waar de verpleegster op het bed zit.
Van het schilderij waarop Apolina in haar wijde rode jurk staat, zegt Victoria dat de moordenaar dit schilderij nog niet gebruikt heeft. Klik op de bomen achter de jurk en het hint-woord "watermill" verschijnt.
Ga vanaf hier achteraan naar links voor de volgende gang. Op het eerste schilderij staat een meisje voor een stenen brug. Ook dit schilderij heeft de moordenaar nog niet gebruikt, zegt Victoria. Klik op de brug en het hint-woord "Charles's Bridge" verschijnt.
Op het schilderij ernaast staan huizen. Het hint-woord "Prague" verschijnt.
Loop naar de balie en ga achter Richard's computer zitten.
Klik op de computer en de zoekwoorden Bridge (brug), Chicago, Doctor, Harbour (haven), Los Angeles, Mental Institution (gesticht), Water Mill (watermolen), Prague en Sewers (riool) verschijnen in beeld (Klik op het blauwe balkje onder de woorden om naar beneden te scrollen).
Klik op een woord en dan op het vergrootglas-icoon en de computer zoekt naar overeenkomsten. Hij geeft als hint dat je op meer dan 1 woord tegelijk kunt klikken voor een specifieker zoekopdracht.
Zoek op de computer naar Bridge + Chicago + Prague.
Er verschijnt een krantenartikel. In 1956 wordt in Chicago een brug geopend, die een copie is van de Charles's brug in Praag. De brug heet "Tominova" naar Vladanna Tominova, de grootste sponsor van de brug.
Victoria zegt "That's it!" (Dat is het!).
Verlaat de Galerie, stap in de auto en rijd naar Tominova Bridge...........................

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|