SPOOKS



Walkthrough door Winny 2006 www.adventurespel.nl

Uitgever: Erin "The Ivy" Robinson/2006
Ontwerper: Erin "The Ivy" Robinson

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info



Op zoek naar een antwoordProblemen oplossenOntsnapping



Intro

Mortia, een lief uitziende ghoul (vleesetende zombie), brengt een bezoekje aan de kermis (Carnage-val) in het land der doden.
Ze wordt overgehaald een spelletje darts te spelen en wint een levende goudvis, die ze Spooks noemt. Om Spooks in het dodenland in leven te houden, gaat ze op zoek naar informatie over wat "leven" is.



Op zoek naar een antwoord.  

Boven in de zwarte balk zit je inventaris. Klik op het vierkante blokje en je ziet wat Mortia bij zich draagt: Spooks de goudvis en een beurs met botjes, die hier gebruikt worden als betaalmiddel.

Toekomstvoorspeller
Ga, met de kruis-cursor, naar beneden en volg het pad naar het grote bolle oog in haar tentje. Vraag deze toekomstvoorspeller wat het woord "leven (alive)" betekent. Zij zou het in haar kristallen bol kunnen bekijken. Maar jammer genoeg is ze haar contactlens verloren. Mortia wil de lens wel gaan zoeken. Het Oog sluit intussen de tent voor een schoonheidsslaapje.

Demon
Loop verder naar rechts om met de Demon bij de ingang te praten. Hij vertelt je over een moeilijke relatie met zijn vriendin, die een baby van hem verwacht.

Fontein
Ga naar de fontein, over het pad achter de demon omhoog en kijk er rond. Je ziet een mooie kroon boven op de fontein. Verder kun je nog niets doen maar voor het verdere verloop van het spel is het wel belangrijk dat je hier even geweest bent.

Draaimolen
Loop weer terug naar de ingang en volg het pad naar rechts tot je bij een draaimolen (Scary-Go-Round) komt. Trek de stekker (rechts) uit het stopcontact naast de boom.
Als de draaimolen stil staat kijk je naar de driekoppige draak in het midden en je ziet een papiertje met een rijmpje:

rijmpje oplossing
Twice Three6
One Twice2
Only one1
Two and Trice5
Twice two4
Blind Mice3
Riddle solved
Very nice

Nummer de ogen van de draak van links naar rechts. Links is 1, uiterst rechts is 6.
Klik op oog 6 - 2 - 1 - 5 - 4 - 3.
Er valt een grote lens uit de molen. Neem die mee.

Engel
Volg het pad achter de draaimolen naar boven.
Je ziet een engel zonder vleugels, die probeert een soort zeehondachtige diertjes trucs te leren. Praat met haar. Vraag haar of ze weet wat "leven " is. Ze weet het niet, maar geeft Mortia het advies goed uit te kijken aan wie ze die vraag stelt.
Ze zegt een Gevallen Engel te zijn. Vraag haar waarom en ze vertelt je over een verbroken relatie met een Demon (je weet wie dat is, denk aan de demon bij de ingang). Ze geeft Mortia een ei (egg), het gevolg van deze relatie. Om het te kunnen uitbroeden, is er grote hitte nodig.
Ze zegt ook dat ze er alles voor over heeft om weer te kunnen vliegen.

Bewoond huis
Ga verder naar boven tot je bij een Bewoond Huis komt (Inhabited House) komt.
Rechts van het huis zie je een knipperende feestverlichting. Steel de feestverlichting (garish lights) , door hem aan de rechterkant vast te pakken.
Open de deur en ga naar binnen.
Praat met eigenaresse. Zij heeft een ovenplaat met vastgeplakte muffins in haar handen.
Kijk naar het gekleurde boek in de kast. Het lijkt interessant, maar Mortia mag het nog niet pakken.
Druk de knop in op de drie korte paaltjes. Als je op het paaltje rechts onder drukt, verschijnt er een vrouwelijk pop met een kaars. Druk nogmaals op de knop en probeer de
kaars te pakken.
Zodra het gelukt is verlaat je het huis.

Ballonvaarder
Loop naar links. Nu ben je bij een attraktie waar je een ballonvaart kunt maken (Balloon Rides).
Praat met de fink uit zijn kluiten gewassen cowboy. Hij heet Xarnax en komt van een andere planeet.
Vraag hem of hij weet wat "leven" betekent. Dat weet hij niet maar geeft je wel een hint: Om gelukkig te zijn heeft hij iets nodig dat uit een oven komt en zacht is. (yummy).
Betaal hem met de botjes uit je zakje en maak een ballonvaart.
Je kunt nu kijken naar de plaatsen waar je al geweest bent. Kijk van bovenaf naar de fontein (fountain). Er lijkt iets ronds in het water te liggen, een soort luikje. Mortia besluit het nader te onderzoeken.
Zodra je weer op de grond staat loop je naar links.

As-hut
Je komt nu bij een soort pizzahut, waar as verkocht wordt. Het is gesloten.
Kijk naar de halfverlichte bol, die aan de lantaarnpaal rechtsachter hangt. Paat er tegen met je uitroepteken-cursor. Er zit een Verloren Ziel (Lost Soul) in de lamp, die zich vaag herinnert ooit wel eens levend te zijn geweest.
Vraag hem, hoe je hem kunt helpen zich weer te herinneren wat "leven" is. Hij zegt, dat als hij zijn licht kan focussen, dit zeker zou helpen bij zijn concentratie.
Haal de lens uit je inventaris en klik ermee op de lamp. De verloren ziel denkt dat dit perfect is. Maar Mortia houdt hem liever niet tussen haar handen. Plaats de lens tussen de twee takken links van de boom naast de lamp.
Leg het ei in het nest in de linker boom. Praat weer met de bol. Hij concentreert een lichtbundel door de lens en broedt een demon-baby uit. Die neem je mee.
Vr je hier weggaat zal de Verloren Ziel je vertellen dat er ergens in Carnage-val een boek moet zijn dat over "het leven" gaat.
Pak de lens weer en volg het pad naar beneden.

Dartsstand
Nou ben je weer bij de dartsstand.
Mortia wordt ondervraagd door twee politieagenten. Als ze vragen wat je hier gewonnen hebt, zegt je dat het een halsketting (necklace) was. Zeg niets over "Spooks".
En ook als ze vragen of je weet wat "leven" is, houd je je van de domme.
Zodra ze je laten gaan klik je met de kaars op de rechter politieman die in vuur en vlam lijkt te staan. Nu heb je een verlichte kaars.

Bewoond Huis
Ga nu weer naar terug naar het Bewoonde Huis. Open de deur.
Rechtsachter zie je een koord dat de kroonluchter op zijn plaats houdt. Gebruik je kaars op het koord. In de daarop volgende verwarring, ga je terug naar binnen en kun je het boek uit de kast en de muffins van het dienblad wegpakken.
Verlaat het huis.

Open je inventaris en kijk met de oog-cursor naar het boek. Spooks heeft water nodig om in te leven. Helaas is er geen water in het dodenland, dus je zult het ergens anders moeten gaan zoeken.



Problemen oplossen.  

Ballonvaarder
Ga naar Xarnax (Balloon Rides) en geef hem de muffins. Hij verdwijnt maar laat zijn kleren op de grond liggen. Doorzoek de kleding en Mortia vind de sleutels van de ballonvaart.

Gevallen Engel
Geef de sleutels van de ballonvaart aan de Gevallen Engel zodat ze weer kan vliegen.
Ze vertelt Mortia dat je het Dodenland kunt verlaten via een geheime doorgang. Waar die precies is, weet ze niet

Demon
Ga nu naar de ingang en praat met de Demon. Geef hem zijn demon-baby.
Als dank zegt hij dat hij een tunnel in de fontein heeft ontdekt, maar dat die is afgesloten met een rond deksel. Hoe krijg je die open?

Toekomstvoorspeller
Nu is het tijd om de Toekomstvoorspeller op te zoeken. Als hij nog slaapt ga je even naar een ander schermpje en dan weer terug. Praat met hem.
Hij geeft toe dat hij niet veel meer ziet sinds hij zijn contactlens kwijt is. Geef hem de lens en je mag gratis in zijn kristallen bol kijken.
Mortia ziet dat ze de kroon van de fontein moet wippen om deze droog te leggen.

Fontein
Ga naar de fontein.
Vr dat Mortia hier iets kan doen, komen de twee politieagenten aanlopen. Praat met hen en uit de conversatie blijkt dat ze best trek hebben in wat lekkers van de As-Hut. (Ash Hut).

As-Hut
Ga naar de As-Hut. Het is nu open. Praat met de eigenaars en koop een portie as. Betaal door met je zakje botjes op het onderste hoofd te klikken.

Fontein
Loop terug naar de fontein en geef de as aan de grote agent.
Hierna biedt ook de gevallen engel je een helpende hand, bij het verjagen van de agenten.
Zodra Mortia weer alleen is, pak je de feestverlichting uit je inventaris en klikt daarmee op de kroon boven op de fontein. Deze komt vervolgens droog te liggen.
Dit is de manier om te ontsnappen uit Carnage - Val! Mortia loopt nu vanzelf naar de verborgen tunnel en gaat naar binnen.



Ontsnapping.  

Onderwatergrot
Mortia eindigt haar reis door de tunnel in een onderwatergrot.
Onderweg is ze alles verloren wat ze bij zich had. Ook Spooks is verdwenen, nadat hij uit het gescheurde zakje zwom.
Kijk rond in de grot. Gebruik je cursor om te zwemmen. Zwem naar beneden en pak de kan (jug), die vlak voor je op de bodem bij de donkerblauwe stenen ligt.

Even verderop rechts, zie je drie vreemde buizen waar luchtbellen uit komen.
Klik met de kan op de buizen, nu heb je een kan gevuld met lucht.

Zwem verder naar rechts. Kijk naar de geestverschijning die naar de ingang van de grot lijkt te wijzen. Helaas kun je niet meer terug, dus zwem verder naar rechts.

Je ziet dat Spooks voor een opening in de rotswand heen en weer zwemt.
Je hebt iets nodig om er voor te zorgen dat hij je volgt.
Kijk naar beneden. Achter de rechtopstaande houten planken, zie je een grote glazen schaal waar iets onder ligt. Trek de middelste houten plank (wooden plank) los, zodat je het beter ziet. Klik dan met de luchtgevulde kan op de schaal.
Nu pak je het flesje met visvoer (food). Klik met het visvoer op de grote opening waar Spooks steeds in en uit zwemt. Hij komt tevoorschijn en zal Moria nu overal volgen.

Kijk nogmaals in de grote opening en pak het pikhouweel (tool).
Wrik de grootste van de houten planken los, als je dit nog niet eerder gedaan hebt. Gebruik de plank op het grote blauwe rotsblok dat links op de grond ligt. Mortia wil hem als hefboom gebruiken, om de bij de kristallen die eronder liggen, te komen.

Klik met je houweel op de stalagtiet vlak boven het rotsblok..........................................



Kopiren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.