Walkthrough door Marjo © 2006 www.adventurespel.nl
Uitgever: Nobilis/2006
Ontwerper: Kheops Studio
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Marjo's Spel-Info
|
Dag 1 - Doel: Da Vinci's studeerkamer vinden en doorzoeken.
Dag 2 - Doel: Het vinden van de duiventil,
Doel: Gegraveerde platen afdrukken.
Doel: De fontein repareren.
Doel: Toegang krijgen tot Madame Babou's privé vertrekken.
Dag 3 - Doel: Da Vinci's ladekast in de slaapkamer openen.
Doel: Gegraveerde platen afdrukken.
Doel: Leonardo's aanwijzingen volgen.
Doel: Het sterrenraadsel ontcijferen.
Dag 4 - Doel: 4 geheime symbolen ontcijferen..
Doel: Verhinderen van de diefstal van de Mona Lisa.
Doel: De codex vinden en de koning informeren..
Doel: De codex van Hector afpakken en ontsnappen..
N.B.: Het spel is niet lineair. Om je doel te bereiken, kun je meerdere wegen bewandelen. En een "balans van goed en kwaad" beïnvloedt verdere acties in het spel. Ben je bijvoorbeeld in het begin erg aardig, dan kun je later in het spel niet meer liegen en bedriegen. Een evenwicht tussen goed en kwaad, opent de meeste mogelijkheden in het spel.
Intro
Een koets rijdt door een 16de eeuws landschap. Valdo, ex-leerling van Francesco Melzi is op weg naar Chateau Clos Lucé, waar hij verwacht wordt door Madame Babou. Valdo zoekt voor een anonieme opdrachtgever, naar verdwenen aantekeningen van Leonardo da Vinci. Hij moet zijn opdracht geheim houden.
Bij aankomst wordt Valdo naar zijn kamer gebracht door huismeester Saturnin. Madame Babou is niet aanwezig en zal hem de volgende ochtend ontvangen.
Dag 1 - Doel: Da Vinci's studeerkamer vinden en doorzoeken. 
Valdo's kamer
Open (rechtsklik) je inventaris. Valdo heeft een verzegelde aanbevelingsbrief (sealed letter) voor Madame de la Bourdaisiere bij zich. Je kunt hem nog niet open maken om erachter te komen wie Valdo's opdrachtgever was.
Lees wel de portfolio midden boven. Uit de brief van Valdo's opdrachtgever verneem je dat hij zijn missie beslist geheim moet houden. Officieel is hij op het kasteel om machines te bestuderen en een schets te zoeken. Zijn eerste taak is om in Da Vinci's studeerkamer binnen te komen, die sinds zijn dood afgesloten was. Verder mededelingen krijgt Valdo via de duiventil.
Lees ook regelmatig Valdo's dagboek (onder zijn portret), waarin je je vorderingen, je doel en achtergrond info over de belangrijke personen kunt vinden.
Kijk rond in Valdo's kamer. Ga naar het tafeltje onder het raam en maak de lade open. Je vindt een staafje zwarte houtskool (charcoal crayon) en een mes (knife).
Bekijk dan het ladekastje links van de tafel. In de bovenste lade vind je een wambuis (doublet) Dit korte jasje kun je, als dat nodig is, aantrekken door ermee op het portret in je inventaris te klikken.
In de onderste lade vind je nog een flesje brandy.
Keuken
Verlaat de slaapkamer en loop de trap af naar een voorraadkamer. In de vloer zie je hier een open luik met trap, die naar beneden naar de tuin leidt.
Loop rechtdoor de keuken in.
Op de tafel links, staan bij de brandende kaars een fles melk (bottle of milk) en een flesje olie (oil). Raap beide op.
Kijk vooruit. Rechts naast de deuropening zie je een kat met een halsbandje. En voor je op de grond staat een schaaltje. Open je inventaris, klik de fles melk aan en sluit de inventaris. De fles melk staat nu actief in de linkerbovenhoek van je scherm. Doe een stap naar voren, draai je om en klik op het schaaltje op de grond. Nu zit er melk in het schaaltje.
Doe een stap in de richting van de kat en draai je om. Je ziet de kat nu van de melk drinken.
Kijk in je inventaris en hier zie je dat de engel-meter links boven, iets gestegen is door je goede daad.
Op de rechterkant van de tafel met de kaars, staat een mandje met eieren. Haal er een ei (egg) uit.
Op de tafel in het midden van de keuken ligt een mes. Als je het mes in Valdo's kamer niet hebt meegenomen, kun je dit mes oprapen.
Loop dan, rechts van de open haard, door de deuropening naar de eetkamer.
Eetkamer
In de eetkamer kun je van de tafel een karaf water (bottle of water) meenemen.
Loop om de tafel heen rechtdoor naar het oude atelier van Da Vinci.
Atelier
In het atelier zie je wat half afgemaakt beeldhouwwerk. Links in het donker is nog een schildersezel zichtbaar en rechts staan hout en machines voor houtbewerking.
Loop naar de rechterkant van het atelier. Meteen rechts tegen een kleine werkbank, staat een lange stok (stick). Raap hem op. Op de grond voor de werkbank ligt een stukje van ong. 20cm touw (link). Raap dit ook op.
Rechtdoor staat een zaagmachine, die je met je voet moet bedienen.
Leg de stok voor de zaag op het werkblad.
Duw op het voetpedaal en klik meteen op de stok om hem vooruit te schuiven.
Nu heb je 2 korte stokken (small stick).
Bekijk de handboormachine die links van de zaagmachine staat. Je kunt aan de slinger draaien om te kijken hoe het werkt. Ook kun je de slinger en het boortje uit de machine halen, als je dat wilt. Nodig is het nog niet.
Probeer nu naar de schildersezel aan de andere kant van het atelier te lopen. Valdo zegt dat het te donker is en dat hij morgen wel terugkomt. Hij wil eerst op de bovenverdieping op zoek naar de kamer van Da Vinci.
Verlaat het atelier en ga in de eetkamer door de rechterdeur de gang op.
Ga naar links, naar het halletje tussen de keuken en de gang.
Hier kun je de trap op naar de eerste verdieping. Op de overloop tussen de twee trappen ligt op de grond een halsketting (collar). Raap hem op en loop verder de trap op.
Boven aan de trap ga je naar rechts.
De kamer aan het einde van de gang links, is de vroegere slaapkamer van Leonardo Da Vinci.
Leonardo's slaapkamer
Als je de slaapkamer binnenstapt, zegt Valdo dat Leonardo's studeerkamer niet ver weg kan zijn. Recht tegenover je een deuropening met een ingebouwde boekenkast. De boeken in de kast hebben allemaal een letter op de rug staan.
Boven het kozijn van de boekenkast staat een insciptie: "The path of pleasures".
Loop de kamer rond en bekijk de schilderijen, die allemaal door Da Vinci geschilderd zijn.
Bekijk ook de bovenkant van de 4 posten die het hemelbed dragen. Er zijn driehoekjes in gegraveerd. Valdo denkt dat ze iets betekenen.
De deur rechts naast de open haard, blijkt op slot. Valdo denkt dat dit de deur naar de studeerkamer is. Merk het schilderij van op, dat rechts naast de deur hangt. Het is Johannes de Doper, die met zijn vinger om hoog wijst.
Links van de open haard staat een mooi bewerkte, maar afgesloten Venetiaanse ladekast. Raap de handspiegel (mirror) op, die je ziet liggen. De spiegel wordt nu ook actief rechts naast de portfolio.
Kijk dan naar het lage bedtafeltje links van de deur. Raap het stuk papier (sheet of paper) op.
Open je inventaris. Klik op het stuk papier en dan op de portfolio midden boven. Het stuk papier is nu toegevoegd aan de portfolio.

Klik op de portfolio en je ziet op de rechter bladzijde (derde pagina, als je nog niet eerder door de portfolio gebladerd hebt) de doordruk van een tekst.
Klik rechts naast de portfolio op het houtskoolpotlood en kras tweemaal over de doordruk.
De tekst blijft onleesbaar. Van Leonardo da Vinci is echter bekend dat hij al zijn aantekeningen in spiegelschrift schreef.
Dus neem het spiegeltje, klik ermee op de houtskooltekst en je kunt onderaan in je scherm lezen, wat er geschreven staat.
Het was een brief van Leonardo aan zijn leerling/vriend/erfgenaam Francesco Melzi. Hij schrijft dat hij de sleutel van de studeerkamer hier in de slaapkamer verborgen heeft. Francesco hoeft alleen maar Johannes de Doper (John the Baptist) te volgen om hem te vinden.
Ook schrijft hij dat hier alles aanwezig is om een kopietje te maken van de sleutel die alle kasten opent: "Aan de voet van het heilige vuur van het huis der dromen" (at the foot of the sacred fire of the house of dreams).
Blader verder in de portfolio en je ziet aan de achterkant van de houtskooltekst dezelfde driehoeken getekend als op de bedposten. Eronder staat weer een tekst in Da Vinci's spiegelschrift. Klik dus op de spiegel en daarna op de tekst onder de driehoekjes.
Nu kun je lezen dat dit de symbolen voor vuur, lucht, water en aarde zijn.

Kijk naar de bedpost aan het linker voeteneinde.
Je ziet een driehoek met de punt naar boven. Valdo zal meteen de woorden uit de brief herhalen: "Aan de voet van het heilige vuur van het huis der dromen" en naar de vloer kijken.
Til de punt van het vloerkleed op en je ziet een lichter gekleurd stukje vloerplank. Wip het met je mes omhoog. In de bergruimte eronder ligt een sleutel gietvorm (key mould) en een stuk papier (piece of paper).
Stop het stuk papier in je portfolio en lees het daarna. Je komt te weten dat brons een legering is van koper en tin en geschikt is om sleutels van te maken. Op de tekeningen zie je hoe je de gietvorm moet gebruiken. Zo'n sleutel zou heel handig zijn voor Valdo.
Loop naar de afgeloten deur rechs van de open haard. Kijk naar het schilderij van Johannes de doper, rechts van de deur. Hij wijst met zijn vinger naar de rechterbovenhoek van de schilderijlijst. Voel met je hand-cursor en Valdo vindt een sleutel.
Gebruik deze sleutel om de deur naar de studeerkamer open te maken.
----------
Alternatieve oplossing
Er is een andere manier om in Da Vinci's studeerkamer te komen, zonder gebruik te maken van de sleutel bij het schilderij van Johannes de Doper. Wel gaat hierdoor je "kwade meter" omhoog.
Ga in de voorraadkamer, door het trapluik in de vloer, naar buiten.
Loop naar rechts, waar je een ladder tegen de muur ziet liggen.

Raap hem op, draai je om en loop naar de hoek van het witte hoofdgebouw. Plaats je ladder links van de rozenstruik. De cursor verschijnt boven het verlichte raam.
Als je erop klimt, breken twee sporten af. Je kunt ze vervangen door de gezaagde korte stokken uit je inventaris. Een ander mogelijkheid is, om de originele sporten vast te binden met het stukje touw, voordat je de ladder opklimt.
Klim de ladder op en je belandt in de slaapkamer van Madame Babou. Loop rechtdoor naar de deur voor je. Klik erop om de sleutel om te draaien en klik nogmaals om de deur te openen. Loop dan de studeerkamer van Da Vinci in.
----------
Studeerkamer
Loop naar het bureau voor de open haard.
Haal de verzegelde brief voor madame Babou uit je inventaris en leg hem op het bureaublad.
Pak het mes beet en klik ermee op de brief. Valdo snijdt netjes het zegel los en leest de brief. Jammer genoeg is hij niet ondertekend, dus weet hij nog niet wie zijn opdrachtgever is.
Vouw de brief weer dicht (tandwiel-cursor rechts op brief).
Haal een dun stokje uit het doosje dat rechts op het bureau staat.
Draai je om en houdt het stokje in het vuur.
Draai terug naar het bureau en steek met het brandende stokje het stompje kaars aan.
Raap het rode staafje was op en houdt het in de vlam van de kaars.
Druk daarna het warme wasstaafje op de brief en hij is weer netjes verzegeld.
Stop tenslotte de verzegelde brief weer in je inventaris.
Nu is in je inventaris de duiveltjes-meter gestegen.
Open de lade in het bureau.
Haal er een monocle en een staafje rode houtskool (bloodstone) uit.
Links van het bureau staat een globe met de sterrenhemel. Je kunt er nog niets mee.
In een hoek van de kamer, heeft Da Vinci een klein laboratorium ingericht.
Er staat een destilleerapparaat op een kacheltje, dat Valdo later wel wil gebruiken.
Op de rekjes achter de werktafel staan een aantal flesjes. Raap van de bovenste plankje een leeg inktflesje (empty phial of ink) en het flesje met zwavel (suphur) wegneemt, zie je erachter een pagina (sheet of paper), die je aan je portfolio kunt toevoegen. Lees hem.
Je leert dat je inkt kunt maken door water toe te voegen aan een mengsel van eidooier of galappel en zwarte pigment van houtskool. Ook leer je dat onzichtbare inkt zichtbaar gemaakt kan worden door het te verhitten. Aan de achterkant van de pagina staat hoe je zelf Brandy en parfum kunt maken.
Loop nu naar het linker raam. Hier hangt rechts een portret van Da Vinci als oude man.
Draai het om en je ontdekt aan de achterkant weer een pagina (sheet of paper) die je aan je portfolio toevoegt.

Bekijk de pagina, waarop een uurwerk en tandwielen getekend zijn.
Klik op het grotere tandwiel links van het midden op de pagina.
Het tandwiel begint te draaien.
De bedoeling is nu, dat je de tandwielen aan de onderkant van de pagina opraapt en plaatst tussen het draaiende tandwiel en de tandwielen van het uurwerk.
Er zijn meerdere mogelijkheden om de tandwielen correct te plaatsen.
Als het geheel draait, zal de wijzer van het uurwerk ook draaien.
Je krijgt dan een filmpje, waarin je ziet hoe Leonardo da Vinci in 1519 zijn testament schrijft en al zijn bezittingen nalaat aan Francesco Menzi. Behalve de codex, waarnaar Valdo op zoek is. Hij wil hem verbergen totdat de wereld eraan toe is.
Dag 2 - Doel: Het vinden van de duiventil. 
Als Valdo de volgende ochtend wakker wordt, heeft hij gevoel dat hij alles gedroomd heeft.
Hij loopt via het trapluik in de voorraadkamer naar buiten, waar hij huismeester Saturnin ontmoet. Ze praten over de mooie tuin, waarin nog een fontein ontbreekt omdat Da Vinci geen tijd had om hem af te maken. Over het atelier waar wellicht nog schetsen liggen en over Madame Babou, die een grote fan van Da Vinci was en veel van zijn zaken bewaard heeft. Als Valdo het hart van Madame Babou weet te raken met de juiste woorden en geschenken, zou hij volgens Saturnin wellicht toegang verkrijgen tot haar privé vertrekken.
In Valdo's dagboek lees je dat hij op zoek wil gaan naar de duiventil, waar waarschijnlijk een boodschap van zijn opdrachtgever gearriveerd is.
Intussen moet Valdo natuurlijk ook verder gaan met het doorzoeken van het huis. En wil hij het Leonardo's atelier weer bezoeken, nu het dag is. Maar als eerste gaat hij uiteraard even zijn opwachting maken bij Madame Babou..
Na het gesprek met Saturnin, kun je de ladder oprapen, die je links achter hem tegen de poort ziet liggen. Loop dan terug naar binnen.
Draai je even om en neem de nijptang (pliers) die aan de deur hangt.
Draai je weer om naar de trap. Links van de trap staan zakken met houtskool. Raap 3 stukken houtskool (charcoal) op. Rechts tegen de muur zie je een stapeltje gehakt hout (split logs). Neem een stuk mee en loop dan de trap op naar de voorraadkamer.
Hier kun je uit een zak 3 handjes tarwekorrels (grains of wheat) oprapen. Neem nog de bezem (broom) mee, die rechts van de deuropening staat en ga de keuken in.
Kijk naar rechts. Hier staat een kist tegen de muur. Op de kist liggen rechts een takje tijm (thyme) en links een halve citroen (lemon). Neem beide mee en loop door de keuken naar het halletje met de trap naar boven.
Madame Babou - studeerkamer
Open je inventaris en klik met de wambuis (doublet) op het portret van Valdo. Je wilt Madame Babou natuurlijk in je beste kleren ontmoeten. Loop de trap op en ga naar rechts naar de slaapkamer van Da Vinci. Loop verder zijn studeerkamer in en Valdo ontmoet Madame.
Ze vindt dat Valdo voorlopig zijn speurtocht moet beperken tot Da Vinci's atelier en zijn slaap en studeerkamer. Valdo biedt aan een paar machines te repareren, iets waar Da Vinci geen tijd meer voor had. Madame vindt dit een uitstekend idee en geeft Valdo een gegraveerde plaat (engraved plate) met Leonardo's plannen, die hij zou kunnen printen. Ze zou het fijn vinden als Valdo de fontein en de draaibrug naar het andere gedeelte van de tuin repareerde.
Valdo geeft haar nog, op verzoek, de introductie brief van zijn opdrachtgever.
Kijk in je inventaris. Je ziet dat in het portretje nu ook Madame Babou staat. Nu nog met afgewend hoofd achter Valdo's schouder.
Kijk na het gesprek met Madame, rechts van haar. Onder het raam staat een lier (lyre). Raap dit muziekinstrument op, je weet nooit hoe het van pas komt.
Draai je dan om en kijk naar het lage salontafeltje. Neem het lege koffiekopje (empty bowl) en het lege parfumflesje (empty perfume bottle).
Inkt maken
Ga naar Da Vinci's laboratoriumhoekje.
In de portfolio kun je lezen hoe je zelf inkt kunt maken:
- Plaats een stukje houtskool in de mortier op het werkblad.
- Raap rechts de stamper op en stamp de houtskool tot houtskool poeder (charcoal powder).
- Haal de poeder uit de mortier en leg het in het lege schaaltje rechts op het werkblad.
- Voeg het ei toe dat je in de keuken vond.
- Voeg water toe uit de karaf, die in de eetkamer op tafel stond.
- Haal het lege inktflesje uit je inventaris en klik ermee op het mengsel.
Je hebt nu een flesje inkt (phial of ink).
----------
Alternatieve oplossing
Links van de koets die buiten in de tuin staat, zie je een laag stenen muurtje.
Links hiervan staat een boom. Kijk omhoog en je ziet boven aan de stam lichtbruine bollen. Dit zijn galappels (gall nut). Pluk ze. Stamp ze in de mortier fijn en gebruik het in plaats van houtskoolpoeder, bij het maken van de inkt.
Het is ook mogelijk de inkt te kopen bij Saturnin.
----------
Als je Madame Babou weer aanspreekt, kan Valdo haar een compliment maken over haar schoonheid (thank you, you flatter me...). Ze noemt hem dan een charmeur en vergelijkt hem met Salai, leerling en geliefde van Da Vinci, aan wie hij zijn wijngaarden in Italie vererfde. Salai was briljant, maar ook een dief en leugenaar. Ze heeft het gevoel dat Valdo op zoek is naar de verdwenen codex, ook al ontkent hij dit. Voorlopig mag hij in ieder geval haar privé vertrekken nog niet bezoeken.
Geef Madame Babou haar halsketting (collar) die je op de trap vond. Ze is Valdo dankbaar. In het portretje staat ze nu iets dichter bij Valdo.
Atelier
Laat Madame Babou even bijkomen op de sofa en verlaat de studeerkamer.
Verlaat de slaapkamer en loop rechtdoor, het balkon op.
Achteraan vind je, in de hoek voor de wenteltrap, een hoopje kiezelstenen (pebles). Raap een paar stenen op en ga dan de wenteltrap af.
Je staat dan aan de voorkant van het landhuis. Voor je op de grond ligt nog een hoopje stenen, maar die heb je dus niet meer nodig. Aan de overkant van het voorplein, zie je dat een deur open staat. Loop er naar toe en ga naar binnen. Je bent nu in de gang tegenover de eetkamer.
Loop naar links, naar het atelier.
Nu het daglicht door de ramen valt, kun je ook de linkerkant aan een nader onderzoek onderwerpen. Tegen de muur links staat een laag kastje. Er ligt een nijptang op, die je kunt oprapen als je er nog geen hebt.
Tegenover het kastje zie je een kapotte krik (jack) op een houten kistje staan. Valdo vraagt zich af of hij hem kan repareren. Raap de gegraveerde plaat (engraved plate) op die naast de krik ligt.
Op de grond tussen het kastje en de krik ligt een tandwiel (gear). Raap hem op.
Kijk naar de deur links van het kastje. Hij hangt uit zijn hengsels. Met een krik zou Valdo hem kunnen repareren.
Loop naar de open haard. Op de schoorsteenmantel liggen een groot boortje (drill bit), een aansteker (lighter) en een rond ijzeren doosje (iron box). Raap alles op.
Kijk naar het stuk papier dat met een spijkertje op de schoorsteen is bevestigd. Trek de spijker (nail) los met je nijptang en stop het stuk papier (sheet of paper) in je portfolio.
Je kunt, als je dat wilt het stuk papier bekijken. Het is een werktekening van een fonteinpomp. Een puzzel, net als die van de tandwielen, die je moet samenstellen, waarna je een filmpje ziet. Wacht hiermee totdat je de duiventil gevonden hebt.
Kijk naar de schildersezel en haal het doek eraf. Er zit een schildersdoek met ruitjes achter. Links van deze ezel staat nog eenhouten frame. Hier zitten spijkers op, waarover Valdo zich zeer verbaast.
Loop naar rechts, naar de drukpers. Valdo zegt dat hij hier de gegraveerde platen kan gebruiken als hij papier heeft. Nog een taak dus.
Op de grond bij de linker poot van de pers staat een spaken-tandwiel (gears). Raap hem op.
Loop naar de handboormachine. Haal het boortje (drill bitt) dat in de machine zit eruit. Stop dan het dikkere boortje dat je op de schoorsteenmantel vond erin.
Leg het spaken-tandwiel onder de boor en draai aan de slinger. Nu heb je een spaken-tandwiel met gat (perforated gear).
Leg nu het tandwiel dat je bij de krik vond onder de handboor en boor ook hier een groot gat in.
Haal de slinger (crank handle) van de handboor af.
Stop het kleine tandwiel in de krik (jack) en raap hem dan op.
Zet de krik onder de scheefhangende deur. Plaats de slinger op de krik en draai eraan. Als de deur weer netjes in zijn hengsels hangt, raap je de krik en de slinger weer op.
Klik nu op de deur en je ontdekt dat erachter een plat metalen kastje hangt.
Als je wilt kun je de deurtjes even open maken om te kijken naar de puzzel, maar laat hem verder rusten totdat je de duiventil gevonden hebt.
Brug
Verlaat het atelier door de gerepareerde deur. Verlaat het huis door de deur in de gang.
Ga een pas naar voren. Rechts achteraan zie je een pad naar een rode berk lopen. Loop daar naar toe en je komt bij een draaibrug, die ontworpen is door Da Vinci.
De brug staat scheef, dus Valdo zal hem moeten draaien om naar de overkant van het beekje te kunnen komen.
Kijk naar de katrol links van de brug. Haal de ijzeren staaf (iron bar) eraf, die het spakenwiel blokkeert. Kijk dan naar rechts, waar ook een katrol staat. Plaats het spaken-tandwiel bovenop en draai er dan aan. De brug schuift over het slootje en Valdo kan naar de overkant lopen.
Aan de andere kant van de brug zie je links een stapeltje hout dat nog gehakt moet worden.
Loop verder en je zie links een bijenkorf, waar je nog niets mee kunt.
Loop weer verder, over het houten bruggetje en je ziet links een hoopje gedroogde bladeren (dry leaves). Raap een handjevol op.
Het stenen gebouwtje waar je nu voor staat is de duiventil.
Duiventil
Loop de duiventil in.
Neem het lange touw (long rope) dat aan een balk hangt.
In de raamopening ligt een koperen vaasje (copper object).
Op de grond vind je nog wat oude vodden (old clothes) en als je ze nog nodig hebt, kleine stenen.
Loop de trap op naar boven.
Door het raam heb je een mooi uitzicht op de hoop bladeren. Links van het raamkozijn, vind je in een hokje een benen lokfluitje (call), dat je nodig hebt om de duiven te roepen.
Kijk omhoog en je ziet vijf kleine duivenkoppetjes in de hokjes.

Open je inventaris, klik op het lokfluitje en rechtsklik dan om de inventaris te verlaten.
Je lokfluitje staat nu groot in beeld.
Nu moet je in een bepaalde volgorde op de gaatjes van het fluitje klikken om alle vijf de duiven uit hun hokje te laten kijken.
Nummer de gaatjes van links naar rechts 1-5.
Klik dan op gaatje 4 - 3 - 5 - 1 - 2.
Nu kijken alle duiven samen, nieuwsgierig uit hun hokje en kun je ze stuk voor stuk bekijken, tot je degene vindt die een berichtje van Valdo's opdrachtgever heeft. (De duif helemaal rechts boven).
Valdo leest dat Madame Babou de codex waarschijnlijk in haar privévertrekken heeft.
Hij schrijft meteen terug dat hij al bezig is Madame te verleiden.
Kijk voor je vertrekt nog even naar de vloer op de bovenverdieping van de duiventil.
Raap de tinnen beker (pewter) op.
Je ziet ook nog een hoopje stro dat Valdo niet nog niet nodig heeft en een tonnetje dat te zwaar is om over de rand te rollen.
N.B.: Als je de duiven graankorrels voert, zal je engel-meter omhoog gaan.
Dag 2 - Doel: Gegraveerde platen afdrukken. 
Verlaat de duiventil en kijk naar links. Hier is een plek, waar je het beekje kunt oversteken.
Leg de ladder over het beekje heen en loop naar de overkant.
Vanwege de twee slechte sporten zal Valdo door de ladder zakken.
Repareer de sporten met de twee stukken gezaagde stok en Valdo kan veilig naar de overkant.
----------
Alternatieve oplossing
Loop vanaf de duiventil terug naar de draaibrug.
Net voor de draaibrug, liggen een aantal planken over de zij-arm van het beekje.
Kijk naar links en je ziet aan de tandwiel-cursor, dat je hier ook je ladder over het beekje kunt leggen. Aan de overkant ligt een eindje verderop de smederij.
----------
Aan de overkant bij de duiventil groeit links een bosje rietstengels. Gebruik je mes om een rietstengel (reed) af te snijden.
Op de grond ligt een hoopje kiezelstenen, mocht je er nog een nodig hebben.
Smederij
Loop verder naar het huisje, dat half smederij, half molen is..
Buiten kun je zo nodig wat bladeren oprapen. Er ligt ook nog een bijl (ax).
Ga het smederij gedeelte in.
Kijk rond. Je ziet een oven met losse deur. Boven de tafel hangt een smeltkroes-installatie.
Rechts aan de tafel hangt een paar handschoenen (gloves)
Herinner je de gietvorm en de aantekeningen van Da Vinci voor een bronzen sleutel die alle kastdeuren opent. Brons is een legering van tin en koper. Je hebt een koperen vaasje en een tinnen beker.
Bronzen sleutel maken
- Leg gedroogde bladeren en gehakt hout (split logs) in de oven.
- Maak vuur met behulp van de aansteker.
- Stop de tinnen beker en het koperen vaasje in de smeltkroes (crucible).
- Klik op de arm waaraan de smeltkroes hangt om hem in de oven te draaien.
- Draai aan de slinger om de smeltkroes in het vuur te laten zakken.
- Klik weer op de arm om hem zonder smeltkroes terug boven de tafel te draaien.
- Til de deur op en plaats hem voor de oven, in de deurhouders.
- Trek de handschoenen aan (klik ermee op het portret van Valdo).
- Zet de ovendeur weer op de grond.
- Draai de arm boven de smeltkroes.
- Draai aan de slinger om de smeltkroes op te tillen.
- Draai de arm met smeltkroes boven de tafel.
- Haal de gietvorm (key mould) uit je inventaris en leg hem op tafel, onder de smeltkroes.
- Draai aan de slinger om de smeltkroes te laten zakken. Het gesmolten metaal vloeit in de vorm.
- Maak de gietvorm open en haal de bronzen sleutel (bronze key) eruit.
- Raap de gietvorm weer op.
- Trek je handschoenen uit. (klik erop op het portret)
----------
Alternatieve oplossing.
Koop een staaf brons van Saturnin.
Hak zelf aanmaakhoutjes voor de oven. Bij de draaibrug ligt een stapeltje houtblokken.
----------
Molen
Ga het molen gedeelte in.
Je kunt hier aan een hendel trekken, maar er gebeurt niets.
Loop naar buiten en bekijk het waterrad naast de molen. Het staat stil. Misschien is er iets onder water dat het rad blokkeert.
Open je inventaris en klik met de afgesneden rietstengel op Valdo's portret.
Spring dan met je zelfgemaakte snorkel het water bij het waterrad in.
Kijk als je onder water bent omhoog naar het rad. Je ziet dat er takken en twijgen in de schoepen hangen. Haal je mes tevoorschijn en snijdt alles los. Nu begint het rad te draaien.
Verlaat het water, leg je snorkel weg (klik erop op het portret) en ga de molen in.
Je ziet dat het waterrad, de tandwielen en de molensteen in beweging brengt.
Gooi een handvol graan in de metalen bak, links boven naast de molensteen.
Trek dan aan de hendel, rechtsonder bij de emmer en een handvol meel (flour) valt in de emmer. Haal het meel eruit.
Tegen de achterwand zie je een rekje aan de muur. Er hangt een imkershoed (beekeepers veil aan. Neem hem mee en verlaat dan de molen/smederij.
Papier maken
Loop naar Saturnin, die nog steeds bij de deur naar de voorraadkamer staat.
Vertel hem dat je bij de molen (mill) geweest bent en het rad weer in werking gebracht hebt. Hij is je erg dankbaar en vertelt dat de molen niet alleen graan maalt. Je kunt er ook papier maken, door vodden met water te mengen en dan tot papier te laten stampen.
Vul de karaf zo nodig weer met water in de vijver in het midden van de tuin.
Loop dan even naar de hoek van het huis. Hier groeit een rozenstruik tegen de muur. Snijd met het mes een paar rozen (roses) van de struik. Ze kunnen nog goed van pas komen.
Loop dan terug naar de molen.

- Plaats de vodden die je in de duiventil vond, in de langwerpige houten bak, die op de vloer van de molen staat.
- Voeg water uit je karaf toe.
- Klik op de houten stampers rechts van de houten bak.
- Duw dan tegen de hendel rechts van het aambeeld.
De rol draait en de stampers stampen.
- Klik weer op de stampers om ze terug te zetten.
- Haal dan 4 ballen papier maché uit de houten bak.
Loop helemaal naar het atelier, naar de handpersmachine.

- Trek de platte houten bak onder de pers uit.
- Open hem door boven op de bak de klikken..
- Leg een bol papier maché in de holte.
- Maak het deksel dicht en duw de bak weer onder de pers.
- Draai aan de hendel om te persen.
- Draai nogmaals om de pers omhoog te zetten.
- Trek de houten bak onder de pers uit.
- Open het deksel en haal een zelfgemaakt blad papier uit de bak.
Pers op deze wijze 4 vellen papier.
----------
Alternatieve oplossing.
Koop of steel papier van Saturnin.
----------
Gegraveerde platen afdrukken
- Haal de houten bak onder de pers uit en open hem.
- Leg een gegraveerde plaat in de holte.
- Giet inkt over de plaat.
- Leg een blad papier op de met inkt besmeurde plaat.
- Sluit het deksel en duw de bak onder de pers.
- Draai aan de hendel om te persen.
- Draai aan de hendel om de pers omhoog te zetten.
- Haal de bak onder de pers uit en open het deksel.
- Haal de geprinte pagina (sheet op paper) en de gegraveerde plaat uit de bak.
Doe hetzelfde met de andere gegraveerde plaat.
Stop dan beide pagina's in je portfolio en bekijk ze met de spiegel.
De pagina die je van Madame Babou kreeg, gaat over de draaibrug, die Leonardo Da Vinci ontworpen heeft voor militaire doeleinden. Hij is licht en demontabel.
De ander pagina geeft je een recept om vijanden af te leiden. Je hebt hiervoor water, suiker en salpeter nodig.
Klik op de afbeelding van het kanon. Uit het kanon schiet nog meer tekst. Lees met de spiegel, een recept voor het maken van buskruit met behulp salpeter, zwavel en houtskool.
Dag 2 - Doel: De fontein repareren. 
Als je dit nog niet eerder gedaan hebt, kijk je nu naar de schouw bij de open haard in het altelier. Haal met de nijptang de pagina van de muur af. Stop de pagina in je portfolio en kijk ernaar. Het is een schema van een fontein, dat je nog af moet maken.
Links boven op de tekening zie je drie buisjes van verschillende lengtes en 2 bollen.

1. Sleep het langste buisje tot onder de rechter opening van het getekende bakje (vijver).
2. Plaats de bol met de twee openingen aan de bovenkant, onder de lange buis.
3. Sleep de middellange buis naar de linker opening in het bakje.
4. Plaats de andere bol onderaan deze buis.
5. Zet het korte buisje als verbinding tussen de twee bollen.
6. Zet de afdichter rechts helemaal onderaan.
7. Verbind de kromme buis met het fonteinmodelletje.
8. Klik op het fonteinmodelletje en er loopt water tot aan de schroefpomp.
9. Klik op de schroefpomp en het water wordt het bakje (vijver) ingepompt.
Je ziet nu een filmpje waarin Leonardo Da Vinci in gesprek is met de koning van Frankrijk. Leonardo vertelt dat hij de fontein klaar heeft, maar dat hij hem nog in elkaar moet zetten. De onderdelen zouden in de schuur liggen. Ook spreken ze over een niet nader genoemde uitvinding.
Valdo vraagt zich af of het fontein-onderdeel nog steeds in de schuur ligt.
Verlaat het atelier en ga via de voorraadkamer naar buiten.
Kijk naar rechts. Saturnin staat niet meer buiten, maar de deur naar zijn kamer staat open, dus ga naar binnen. Praat met Saturnin.
De fonteinpomp (fountain system) staat links op de grond. (Dat metalen ding met drie schijven en glazen bollen). Valdo mag het zo meenemen. Andere dingen kan hij alleen van hem kopen.
Kijk naar rechts. Alles wat te koop is, staat op de tafel. Links staat een klos met draad. Klik dit garenklosje (sewing spool) aan en Saturnin zegt dat hij 2 goudstukken kost. Open je inventaris. Rechts zie je dat Valdo 5 goudstukken bezit. Geef de 2 goudstukken stuk voor stuk aan Saturnin. Nu kun je het garenklosje (sewing spool) oprapen en meenemen.
Loop naar de vijver midden in de tuin. Plaats de fonteinpomp erin.
Vanuit haar slaapkamerraam roept Madame Babou een bedankje naar Valdo.
Even later bedankt ze hem nogmaals in Leonardo's studeerkamer.
Flirt een beetje met haar en zeg: "You flatter me....."
Uit Madame's antwoord blijkt dat ze Valdo wel aardig begint te vinden. In het portretje zal ze nu weer dichter bij Valdo staan.
Dag 2 - Doel: Toegang krijgen tot Madame Babou's privé vertrekken. 
Ga naar Madame Babou en bied haar de rozen aan.
Ze is er niet zo blij mee als mensen de rozen in haar tuin plukken.
Lier bespelen
Spreek Madame Babou nogmaals aan. Valdo vertelt dat hij niet alleen de fontein, maar ook de brug gerepareerd heeft. Madame is er blij mee en vraagt Valdo of hij haar nog een plezier wil doen. Antwoord met "I'm listening".
Ze vraagt vervolgens of Valdo zijn lier tevoorschijn wil halen.
Open je inventaris en neem de lier. Deze staat nu groot in je scherm.

Madame zingt drie tonen die je mag naspelen op de snaren van de lier. Als je ze goed speelt, verschijnen ze in zwart op de notenbalk. Zijn ze fout dan zie je rode noten.
Na de eerste 3, volgen nog 4 tonen die je mag naspelen.
Nummer de snaren van links naar rechts 1-5.
Klik de eerste keer op snaar 1 - 2 - 3.
Klik de tweede keer op snaar 4 - 2 - 2 - 1.
Speel je alles goed, dan vertelt Madame Babou dat ze door het zingen haar stem is kwijtgeraakt.
Valdo vraagt zich af of Saturnin misschien een recept voor een drankje heeft.
Verlaat het huis via de voorraadkamer. Praat met Saturnin over het stemverlies van Madame.
Hij vertelt Valdo dat een drankje van honing, tijm, citroen en water prima helpt.
Honing verzamelen
Haal zo nodig een handvol droge bladeren van de hoop voor de duiventil.
Loop dan naar de bijenkorf.
- Zet de imkershoed (beekeeepers veil) op, die je in de smederij vond.
- Maak het rook-apparaat, rechts van de bijenkorf, open.
- Leg de droge bladeren in het rook-apparaat,
- Steek de bladeren in brand met de aansteker.
- Klik dan op het deksel van het rook-apparaat (bee smoker), om hem op te rapen.
- Gebruik het rook-apparaat op de bijenkorf om de bijen te verjagen.
- Til het deksel van de korf op en leg hem op het krukje links van de korf.
- Haal twee honingraten uit de korf.
- Plaats het deksel terug en zet de imkershoed af.
Loop terug naar Saturnin en vertel hem dat je 2 honingraten hebt gevonden.
Hij wil de honing wel eraf halen, maar zal als beloning dan een portie voor zichzelf houden.
Loop naar de vijver en vul je waterkaraf.
Wandel even om de hoek van het huis en loop dan terug naar Saturnin. Hij zal Valdo dan een potje honing (honey) geven.
Ga nu via de voorraadkamer het huis weer in. Neem naast de trap zo nodig een handvol houtskool (charcoal) uit de zak en loop dan naar boven.
Honingdrank maken
Ga naar het laboratoriumhoekje in Leonardo's studeerkamer.
- Open het deurtje van het kacheltje.
- Leg houtskool in het kacheltje.
- Steek met de aansteker de houtskool aan en maak het deurtje weer dicht.
- Haal het speciale puntige deksel (gooseneck van de koperen pot af.
- Stop honing, tijm en citroen (uit de keuken) en water in de pot.
- Klik dan met het lege kop-en-schoteltje op de pot.
- Plaats het deksel weer op de pot.
Geef het kopje honingdrank aan Madame Babou.
Ze drinkt het op, krijgt haar stem terug en vertelt Valdo dat ze hem erg aardig vindt. Vervolgens neem ze hem mee naar haar privé- vertrekken.
----------
Alternatieve oplossing.
Als je de ingrediënten in de pot hebt, zegt Valdo dat het drankje klaar is.
Voeg slaapmiddel toe aan het honingdrankje. Klik nogmaals nadat Valdo zegt dat het misschien geen goed idee is.
Geef dan de bedwelmende honingdrank aan Madame. Ze valt prompt in slaap.
Ze heeft haar kamerdeur op slot gedaan, dus je kunt niet rondsnuffelen terwijl ze slaapt.
Ook via de ladder naar binnen klimmen lukt niet.
Wandel dus een tijdje door het huis totdat ze weer wakker is.
Ze zal vervolgens zeggen dat ze heerlijk geslapen heeft en Valdo meenemen naar haar kamer.
Je duiveltjes meter is nu omhoog gegaan.
----------
Telescoop
Kijk rond in Madame Babou's kamer.
Aan de andere kant van de kamer hangt een grote schets aan de muur, die alleen van da Vinci kan zijn. Links hiervan staat een schildersezel. Hierop herkent Valdo de tekening van Leonardo over de "Battle of Anghiari". Deze tekening is de officiële reden van Valdo's komst naar het chateau. Hij wil hem nog niet meteen meenemen.
Ga naar de telescoop die bij het raam staat. Klik erop. Hij lijkt kapot en Valdo denkt dat wellicht een lens stuk is.
Klik op de telescoop bij het handvat rechts om het lenskapje te openen. De lens zit muurvast.
Gebruik je mes om de kapotte lens eruit te wippen.
Neem dan de monocle, die je in de lade van het bureau in de studeerkamer vond. Gebruik hem als lens in de telescoop.
Kijk door de nu gerepareerde telescoop.
Valdo ziet hoe Saturnin een bootje verbergt onder takken. Hij vindt dat Saturnin zich nogal mysterieus gedraagt. Babou is het niet met hem eens.
Ze zegt Valdo de volgende ochtend terug te komen om zijn onderzoek voort te zetten.
Dag 3 - Doel: Da Vinci's ladekast in de slaapkamer openen. 
In Valdo's dagboek staat als doel het maken van een bronzen sleutel. En als tweede doel, het openen van de Venetiaanse ladekast in Leonardo's slaapkamer.
Aangezien je de sleutel al gemaakt hebt, kun je nu meteen naar Da Vinci's kamers gaan.
Da Vinci beweerde in zijn brief dat de sleutel op alle kastdeuren paste.
Loop dus even naar de studeerkamer'.
Ga naar het laboratoriumhoekje. Gebruik de bronzen sleutel om de glazen deurtjes van het kastje te openen.
Haal goudklompjes (gold nuggets), goudklompjes (gold nuggets), rode verf (red paint), blauwe verf (blue paint), gele verf (yellow paint) en vernis (varnish) uit.
Sluit het kastdeurtje en haal de sleutel eraf.
Ga naar de mooi bewerkte ladekast in de slaapkamer, links van de open haard.
Stop de bronzen sleutel in het sleutelgat midden in de kast.
Je ziet dat op elk laadje een ruitvorm staat, bestaande uit 3 groene en 1 wit vlak.

Deze ruitvormen kun je draaien.
De knoppen aan de bovenrand laten een een hele rij eronder draaien.
De knoppen aan de zijkanten draaien de horizontale rij waar ze naast staan.
De bedoeling is dat in alle ruitvormen het witte vlak boven staat.
Als dit gelukt is, gaat het deurtje in het midden van de kast open.
Haal uit het kastje een rol perkament (roll of parchments), Leonardo's juweel (jewel), een goudslaghamer (hammer), een gietvorm voor gouden munten zonder inscriptie (gold blank mold), en een slagmunt (coining die).
Vergeet niet om de bronzen sleutel weer uit het sleutelgat te halen.
Stop de perkamentrol in je portfolio en bekijk wat erop staat.
Het is een plattegrond van Cloux Manor, het huis waar Valdo nu is.
In de vier hoeken zie je een cirkel getekend met graden-aanduidingen. In en naast elke cirkel is een symbool: zon, maan, ster en planeet.
Dag 3 - Doel: Gegraveerde platen afdrukken. 
Kelder
Volgens Valdo's dagboek heeft hij nog niet alle gegraveerde platen gevonden en geprint.
Tijd om daar naar op zoek te gaan.
Herinner je dat Babou vertelde, dat Da Vinci een geliefde had, namelijk zijn leerling Salai.
Loop naar de andere kant van de slaapkamer, naar de boekenkast met boeken. Op de rug van elk boek staat een letter. Duw op de boeken met de letters S A L A I.
De boekenkast blijkt een geheime doorgang, achter het wandtapijt buiten de kamer waar Valdo nu slaapt. Dit was vroeger de slaapkamer van Salai.
Valdo wil later uitzoeken hoe hij via het wandtapijt terug in de slaapkamer van Da Vinci kan komen.
Loop de trap af naar de keuken.
Achteraan op de tafel staat een fles wijn (bottle of wine). Raap hem op en kijk dan naar de houten planken op de vloer bij de muur. Het is een luik.
Verplaats de twee zakken die op het luik liggen. Leg ze links neer.
Je ziet op het luik een ring, aan het plafond een katrol en tegen de muur voor je, een houten wiel. Klik met het lange touw (long rope), dat je in de duiventil vond, op de katrol.
Plaats dan de slinger (van de handboormachine) in het houten wiel aan de muur.
Draai aan de slinger en het luik klapt open.
Haal de slinger weer uit het wiel.
Maak dan met de aansteker de lantaarn aan, die aan het luik hangt.
Haal de lantaarn uit je inventaris en daal de keldertrap af.
Doe twee stappen naar voren en kijk dan omhoog achter je. Er hangt een kroonluchter met kaarsen aan het plafond. Steek de kaarsen aan met de aansteker.
Nu heb je voldoende licht om alles in de kelder te bekijken.
Loop terug naar de trap.
Rechts van de trap zie je witte vlekken op de muur. Dit is salpeter (saltpetre). Schraap een paar handjes vol van de muur.
Links van de trap zie je een paar gestapelde tonnetjes. Op de stapel ligt een gegraveerde plaat (engraved plate). Raap hem op.
Links hiervan staat een roestige metalen plaat tegen het bankje. Valdo ziet vaag dat er iets op gegraveerd staat. Hij heeft wit poeder nodig, om het beter te kunnen zien, zegt hij.
Haal het zelfgemalen meel (flour) uit je inventaris en strooi het op de plaat.
Als je nog papier in je inventaris hebt, zal Valdo nu vanzelf de tekening op de plaat overtrekken. Het resultaat is een incomplete tekening (incomplete sheet of paper).
Als je geen papier meer hebt, ga het dan kopen of stelen bij Saturnin en kopieer daarna alsnog de tekening van deze de plaat.
Op de grond voor de vaatjes ligt een kanonskogel (canonball). Raap hem op.
Loop naar de achterkant van de kelder.
Hier zie je een kapotte zweefvlieger en een kanon, waarvan 1 wiel afgebroken is.
Het kanon is gericht op een dichtgemetselde deuropening.
Je kunt de krik onder het kanon plaatsen en met de slinger het kanon omhoog draaien.
Je kunt ook nog de kanonskogel in de loop stoppen. Maar je hebt nog geen buskruit, dus neem de slinger en de krik mee en verlaat voorlopig de kelder.
Loop naar het atelier.
Ga naar de drukpers, leg de gegraveerde plaat in het bakje. Giet inkt erover, leg het papier erop en schuif het bakje onder de pers. Draai aan de hendel en druk je laatste geprinte pagina (sheet of paper) af. Stop de pagina in je portfolio en bekijk hem.
Je leest over de uitvinding van ene Alberti. Hij tekende ruitjes op zijn schildersdoek en zette het model ernaast achter een raamwerk, waar met draden ruitjes in gespannen waren. Zo kon hij de maten op het schildersdoek beter bepalen.
Dag 3 - Doel: Leonardo's aanwijzingen volgen. 
Gouden munten slaan
In Da Vinci's aantekeningen heb je kunnen lezen hoe je gouden munten maakt. En in de kastjes in zijn laboratorium en slaapkamer heb je alles gevonden wat je hiervoor nodig hebt.
Ga naar de smederij.
Neem zo nodig onderweg gehakt hout mee uit de voorraadkamer, of hak het zelf. De houtblokken liggen bij de draaibrug. Plaats een stammetje op de boomstronk en hak het met je bijl in tweeën.
- Leg de houtblokken op de gloeiende sintels in de oven. Het vuur laait meteen op.
- Leg de gietvorm voor de goudstukken op de tafel onder de smeltkroes.
- Leg de goudklompjes in de gietvorm.
- Draai de arm in de oven, laat de smeltkroes zakken en draai de arm terug boven de tafel.
- Hang de ovendeur voor de oven.
- Trek Valdo de handschoenen aan en plaats de ovendeur weer op de grond.
- Draai de arm naar de oven, til de smeltkroes op en draai de arm weer boven de tafel.
- Laat de arm zakken en giet de vorm vol gesmolten goud.
- Haal de 4 gladde gouden schijfjes (gold blanks) uit de gietvorm.
Kijk naar het aambeeld rechts van de tafel.
- Leg de slagmunt in de kleine ronde uitsparing boven op het aambeeld.
- Leg er een gouden schijfje boven op.
- Sla met de slaghamer op het schijfje. Nu heb je een gouden munt (gold coin) met afbeelding.
- Haal de munt van het aambeeld af. Hij wordt aan Valdo's geldvoorraad toegevoegd.
Sla op dezelfde wijze nog drie gouden munten.
Verlaat de smederij.
Loop naar het waterrad bij de molen. Aan de overkant van de beek, zie je nog een stukje van de boot die Saturnin onder takken verstopte.
Ga over de ladder naar de andere kant van de beek. Draai je om en raap de ladder op.
Loop dan over de draaibrug en ga naar links.
Hier vind je de boot aan de oever liggen.
Raap de takken op en leg ze schuin achter je neer.
Als je wilt kun je een stukje met dit kleine raderbootje varen.
Stap in en klik naar voren. Je kunt naar de duiventil varen en daar uitstappen, maar alleen als je de ladder opgeraapt hebt.
Vaar na je uitstapje weer terug naar de molen en leg de boot weer op de plek waar je hem vond.
Madame Babou had Valdo uitgenodigd vandaag nogmaals naar de telescoop te komen kijken.
Loop dus terug naar het huis.
Vul zo nodig je karaf met water uit de vijver.
Snijd een paar rozen van de struik op de hoek. Valdo weet dat ze het niet leuk vindt als iemand haar rozen knipt, maar je hebt ze nodig om parfum te kunnen maken.
Raap zo nodig uit de zak naast de ladder nog een paar houtskooltjes op.
Ga daarna naar het laboratorium hoekje.
Parfum maken
- Open het deurtje van het kacheltje.
- Leg houtskool in het kacheltje.
- Steek met de aansteker de houtskool aan en maak het deurtje weer dicht.
- Haal het speciale puntige deksel (gooseneck van de koperen pot af.
- Giet water in de pot.
- Stop de rozen in de pot
- Leg het deksel weer op de pot.
- Giet water in de trechter van het destilleer-apparaat en je parfum zal door het apparaat naar de erlemeyer onderin stromen.
- Klik met het lege parfumflesje op de erlemeyer en je hebt rozenolie (rose oil).
Telescoop-lenzen Loop nu naar de privévertrekken van Madame Babou, waar je haar in een mooie jurk op de sofa ziet zitten. Ze vraagt Valdo haar in het vervolg Babou te noemen, zoals al haar vrienden doen.
Ook zegt ze dat de telescoop niet meer gedraaid kan worden.
Geef haar het flesje parfum. Ze is er heel erg blij mee en vindt het absoluut niet erg dat Valdo daarvoor de rozen uit haar tuin gebruikte.
Kijk naar het portretje en je ziet dat Babou nu haar handen op de schouders van Valdo heeft gelegd.
Kijk daarna naar de telescoop. Gebruik een druppeltje gewone olie op de telescoop en draai dan aan het uitstekende handvat. De telescoop draait vanzelf naar de muur, waar de schets van Leonardo hangt, die je eerder bekeek.
Kijk door de telescoop en Valdo denkt dat er een reden is, waarom de telescoop juist op die speciale schets gericht is.
Loop naar de andere kant van de kamer en bekijk de schets.
Herinner je Leonardo's aantekeningen over het zichtbaar maken van iets, dat met onzichtbare inkt is geschreven.
Gebruik je aansteker op de schets en een tekening wordt zichtbaar. Een tekening van de telescoop en een sterrenstelsel.
Praat met Babou en zeg dat Leonardo inderdaad naar de sterrenhemel keek, maar dan wel een getekende. Babou vertelt dat er meerdere lenzen moeten zijn voor de telescoop en dat je Saturnin ze misschien gezien heeft, toen hij de kamer schoonmaakte, voordat zij erin trok.
Ga naar Saturnin, die op het bankje buiten zijn kamer zit.
Hij ontkent ooit zoiets als lenzen gezien te hebben.
Geef hem het flesje brandy. Hij drinkt de brandy op en Valdo krijgt het lege flesje retour.
Spreek Saturnin weer aan. Hij vraagt zich af waarom Valdo ineens zo vriendelijk is.
Nu krijg je twee keuzemogelijkheden om hem te antwoorden:
1. I'm sure that bij trying harder.........waarin je hem aanspoort hard na te denken over de lenzen.
2. Your thoughts are running wild.......waarin je doet alsof je zomaar vriendelijk bent.
Kies voor optie 1: zet Saturnin onder druk...
Saturnin zegt dan, dat hij nog meer brandy nodig heeft om zijn geheugen op te frissen.
Brandy maken
Ga naar het laboratoriumhoekje in Leonardo's studeerkamer.
- Leg, als de kachel uit is, houtskool in de kachel en steek het aan met de aansteker.
- Maak het deurtje van de kachel dicht.
- Haal het puntige deksel van de pot af en giet de fles wijn leeg in de pot.
- Plaats het deksel weer op de pot.
- Klik met de lege brandy fles op de erlemeyer onder het destilleer-apparaat om hem te vullen met zelfgestookte brandy.
Buskruit maken
Nu je toch hier bent, kun je ook meteen buskruit maken.
- Plaats houtskool (charcoal) in de mortier en stamp het tot poeder.
- Leg het poeder in het schaaltje rechts op tafel.
- Voeg salpeter toe.
- Giet zwavel uit het flesje erover.
- Haal tenslotte je zelfgemaakte buskruit (powder) uit het schaaltje.
Loop terug naar Saturnin en geef hem je zelfgestookte brandy.
Hij drinkt hem op en valt in slaap. Je duiveltjes-meter is gestegen.
Loop de kamer van Saturnin in.
Links staat een grote kast. Open een deur en haal 2 gekleurde lenzen eruit.
Kijk nu naar rechts. Op het kruikje voor de tafel zie je een brief liggen. Lees hem en Valdo ontdekt dat iemand Saturnin gevraagd heeft hem te bespioneren. Hier wil hij meer van weten.
Als je wilt kun je Saturnin nu beroven van de spulletjes op zijn tafel. Dit zal echter wel je duiveltjes-meter nog meer doen stijgen.
----------
Alternatieve oplossing.
Kies voor optie 2: je bent zomaar vriendelijk....
Saturnin geeft dan toe dat hij de lenzen in zijn kamer heeft. Omdat Madame Babou ze wil hebben, krijgt Valdo toestemming ze te halen.
Je engel-meter gaat nu omhoog.
----------
Sterrenbeelden
Ga terug naar Babou. Spreek haar aan en vertel haar over de vreemde brief die je bij Saturnin vond. Ze vraagt zich af waarom iemand Valdo in de gaten zou willen houden, tenzij hij zelf iets te verbergen heeft.
Je krijgt 2 antwoordkeuzes:
1. No it would be rash.....waarin je de onschuldige uithangt.
2. Babou, something to confess.....waarin je Babou de werkelijke reden van je komst vertelt.
Kies voor antwoord 2 en Valdo krijgt te horen dat Babou allang op de hoogte was van zijn zoektocht naar het verdwenen manuscript. Ze heeft er zelf ook al vergeefs naar gezocht, maar wellicht heeft Valdo meer succes. Ze adviseert hem, zich te concentreren op de Philosophers-stone.
De engel-meter zal nu stijgen.
Ga na het gesprek naar de telescoop.
Plaats de de twee gekleurde lenzen boven op de telescoop, aan het brede uiteinde rechts.

Draai een rode en een blauwe lenskleur samen voor de telescoop.
Kijk erdoor en Valdo leest in het paarse venster:
- Zoek als eerste de sterren. (First look for the stars)
Draai een rode en een gele lenskleur samen voor de telescoop.
Kijk erdoor en Valdo leest in het oranje venster:
- Vind dan de Steen der Wijzen (Then find the Philosophers Stone)
Draai een gele en een blauwe lenskleur samen voor de telescoop.
Kijk erdoor en Valdo leest in het groene venster:
- En het Pad van Macht zal voor je openen (And the Path of Power will open before you).
Dag 3 - Doel: Het sterrenraadsel ontcijferen. 
Als Valdo de drie zinnen door de telescoop gezien heeft, voegt hij ze samen tot een raadsel:
Zoek als eerste de sterren, vind dan de Steen der Wijzen en het Pad van Macht zal voor je openen.
Zoek als eerste de sterren
Valdo denkt dat het van belang is de volgorde van het raadsel aan te houden bij het oplossen ervan. Hij vraagt zich af welk sterrenstelsel hij steeds door de telescoop zag.
Het is een ruit van 4 sterren, met schuin erboven een vijfde ster.
Babou vertelt hem, dat dit Lyra (latijns voor Lier, de vijfde ster is Vega) moet zijn.
Ze adviseert Valdo te kijken naar de hemelbol in Leonardo's studeerkamer.

Loop naar de globe in Leonardo's studeerkamer, naast het bureau.
Draai eerst aan de bol, totdat je Lyra voor je ziet.
Draai dan aan de drie ringen totdat elk van de vijf sterren door een gat in de ring schijnt.
De bol gaat open en je kunt bovenaan een medaillon met zon/maan afbeelding wegnemen.
In een filmpje zie je Leonardo met François, de koning van Frankrijk, praten. Da Vinci verstopt het medaillon in de globe, om de geheime weg naar het kasteel van de koning te beschermen.
Vind dan de Steen der Wijzen
Loop naar Babou en vertel haar over de globe en het medaillon.
Valdo wil op zoek naar de geheime gang. Hij denkt dat die in de kelder begint. Babou zegt dat hij eerst de Steen de Wijzen moet zoeken.
Verlaat het huis via de voorraadkamer.
Saturnin zit op het bankje en naast hem ligt de kat, die je eerder melk kon geven.
Saturnin vond de brandy bijzonder lekker. Hij vertelt vrijwillig dat de huiskat Alkahest heet.
De naam doet bij Valdo een belletje rinkelen, maar hij weet niet direct waarom.
Ga naar Babou en vraag haar of de naam Alkahest iets betekent.
De vertelt hem dat Alkahest, Steen der Wijzen betekent. Toen Da Vinci in zijn raadsel "zoek de Steen de wijzen" schreef, bedoelde hij "zoek de kat". De kat draagt namelijk een medaillon.
Verlaat het huis en ga op zoek naar de kat.
Hij zit in de raamopening van de duiventil.
Ga dus naar de bovenverdieping en neem de kat het medaillon in de vorm van een maan, af.
Het Pad van Macht zal voor je openen
Nu nog het laatste stukje raadsel oplossen: de ingang naar de geheime tunnel vinden.
Valdo dacht al dat de geheime gang achter de dichtgemetselde deur in de kelder lag. En daar heeft hij gelijk in.
Je kunt, als je dit zou willen, die gemetselde wand nu kapot schieten met het kanon.
Dit betekent echter dat je het kanon later in het spel niet meer kunt gebruiken.
Voor het probleem dat je dán tegenkomt, is overigens wel een andere oplossing mogelijk, dus je loopt niet helemaal vast.
Ga naar het atelier.
Achter de deur, die scheef hing en die je weer in zijn hengels gehangen hebt, zie je twee metalen deurtjes. Klik erop en je staat voor een mechanisme met rode en gele balletjes.

De balletjes zitten in de buitenste cirkel van het mechanisme.
Met de trekhendel rechts, laat je die cirkel draaien, met de klok mee.
Er valt dan een balletje naar de linker binnencirkel.
De beide binnencirkels overlappen elkaar.
Elke cirkel heeft twee knoppen in het midden. De bovenste knop laat de cirkel naar rechts, met de klok mee draaien. De onderste knop draait de cirkel naar links.
Draai je de linker cirkel naar links, dan zal het balletje via een gootje terug in de buitencirkel belanden.
Verplaats een balletje van de linker naar de rechter binnencirkel.
Draai dan aan de rechter cirkel, tot het balletje via het gootje naar een bekertje rolt.
De balletjes rollen altijd om beurten naar het rechter en linker bekertje, dus let op dat de juiste kleur in het juiste bekertje terecht komen.
Met de groene knop links onder kun je de bekertjes leeg maken, mocht het fout gaan.
Als je alles goed doet, gaan de bekertjes in evenwicht hangen en zullen uit zichzelf omkiepen.
En hierna kun je aan de houten hendel rechts trekken.
Een houten lift zal dan uit de vloer omhoog rijzen.
Stap op de lift en trek aan de hendel om af te dalen in de geheime tunnel.
Beneden aangekomen, slaat de lift een vonk, die zorgt voor een ingenieus verlichtingssysteem.
Stap uit de lift.
Rechts zie je de twee metalen deuren waarachter het mechanisme van de lift zit.
Links zie je de dichtgemetselde muur vanaf de andere kant als die in de kelder. Tenzij je hem natuurlijk al hebt kapot geschoten.
----------
Alternatieve oplossing.
Ga naar de kelder.
Plaats de krik onder het kanon. Zet de slinger erop en krik het kanon omhoog.
Leg de kanonskogel in de loop.
Giet het buskuit rechts in de opening, nadat je het klepje hebt opengemaakt.
Houd je aansteker erbij en de gemetselde muur wordt weggeblazen.
Stap de geheime tunnel in.
----------
De koning van Frankrijk
Loop door de tunnel. Valdo zal op de hoek vanzelf naar de grond kijken. Veeg over de lichte plek. Het lijkt alsof er tekens in de bodem zijn gekrast.
Neem je bezem en veeg nog een stukje van de vloer schoon.
Leg vervolgens het onafgemaakte stuk papier op de schone plek.
Neem het houtskoolpotlood uit je inventaris en kras over het papier.
Stop het stuk papier in je portfolio en bekijk het.
Je ziet 4 cirkels met een zon, maan, ster en planeet motief. Dezelfde cirkels als je eerder zag op de schets in Babou's privé-vertrek.
Ernaast staan lijnen en punten die Valdo niet kan ontcijferen.
Loop verder door de gang.
Je komt bij een deur met dezelfde afbeeldingen als de twee medaillons die je al hebt.
Stop de medaillons dus in de daarvoor bestemde holtes en de deur gaat open.
Haal de lantaarn uit je inventaris en loop de donkere trap achter de deur af.
Vervolg je weg door de tunnel.
Aan het einde zie je een verlichte open deur die naar het kasteel leid. Valdo wil niet door deze deur het kasteel betreden.
Kijk dus naar links en je ziet een deur op een kier staan. Duw hem open en loop naar binnen. Je stat nu voor een deur met een kleine luikje. Achter deze deur hoort Valdo mensen praten en hij wordt nieuwsgierig.
Trek het luikje een stukje open. Het piept nogal. Haal de olie uit je inventaris en smeer het luikje. Daarna kun je het geluidloos verder open schuiven.
Valdo ziet twee onherkenbare gedaantes in een mantel met kap.
Ze praten over Valdo en zijn zoektocht naar de codex. Als Valdo de codex gevonden heeft, willen ze hem vermoorden en de codex vernietigen.
Als hij dit gehoord heeft, wendt Valdo zich af van het luik en loopt een stukje terug de tunnel in.
Loop verder terug tot bij de trap. Babou staat boven aan de trap en roept Valdo.
Even later zit Valdo tegenover de koning van Frankrijk.
Vanaf dit moment werkt hij voor de koning, die hem een zegelring (signet ring) geeft en een stuk papier (sheet of paper). Hierop staan codes die Valdo helpen de Leonardo's symbolen te ontcijferen.
Als Valdo de codex gevonden heeft, moet hij hem overhandigen aan Hector, de vertrouweling van de koning. Ook moet hij dan bericht naar de koning sturen met de zwarte duif.
Dag 4 - Doel: 4 geheime symbolen ontcijferen. 
Als Valdo de volgende ochtend wakker wordt, hoort hij Babou roepen, die uit haar raam hangt. Ze vraagt of hij meteen wil komen.
Even later staat Valdo tegenover haar en verneemt dat er inmiddels soldaten om het huis lopen, op zoek naar hem. Ze denken dat Valdo met de codex wil ontsnappen.
Valdo wil eerst de 4 symbolen ontcijferen met behulp van het document dat de koning hem gaf.
Maak je inventaris open en stop het document van de koning in de portfolio.
Bekijk de portfolio. Het document staat naast de pagina met de zon, maan, ster, planeet symbolen.
Bekijk het bovenste symbool (zon). Er staan 3 cijfers naast, in geheimtaal.
Vergelijk de lijnen en puntjes met de plek van het cijfer op de linker pagina.

- Klik dan links op de 1, het getal kleurt oranje.
- Klik daarna op de rechter pagina op het eerste geheime cijfer. Dit kleurt ook oranje en tegelijk verschijnt er een witte vlek achter het getal.
- Klik op de linker pagina op de 2 en op de rechter pagina op het tweede geheime cijfer.
- Klik op de linker pagina op de 0 en op de rechter pagina op het derde geheime cijfer.
- Neem dan het staafje rode houtskool (bloodstone) uit het onderste cirkeltje rechts en klik ermee op het witte vlak. Nu verschijnt het getal 120.
Doe hetzelfde met de andere drie geheime getallen.
De ontcijferde getallen zijn: zon 120, ster 240, maan 60 en planeet 310.
Blader nu in je portfolio naar de plattegrond, waar in ieder hoek een symbool staat.
Je kunt nu de cirkels in de hoeken draaien. En een schaduw draait mee. Kijk naar de graden getallen die bij de cirkels staan.

Draai het pijltje bij het zon symbool (linksboven) op 120 graden.
Draai het pijltje bij het maan symbool (linksonder) op 60 graden.
Draai het pijltje bij het ster symbool (rechtsboven) op 240 graden.
Draai het pijltje bij het zon symbool (rechtsonder) op 310 graden.
In het midden van de kaart verschijnt nu een rood kruisje.
Ga erop staan en je leest dat Da Vinci's Manuscript ergens voor de ingang van het huis moet liggen.
Babou
Loop naar de keuken, waar Saturnin aan tafel zit te eten.
Hij is verbaasd over de soldaten rondom het huis. Valdo vraagt zich af waarom. Saturnin moest hem immers ook in de gaten houden? Saturnin ontkent.
Maar als Valdo zegt dat het bewijs in de brief stond, verklaart Saturnin, dat de brief met opzet dar neergelegd is om Valdo te misleiden. Hij is immerseen eenvoudige bediende die niet eens kan lezen of schrijven. Valdo realiseert zich dan dat Babou de enige was die wist over zijn vorderingen bij de zoektocht naar de codex.
Ga terug naar Babou's kamer. Ze is er niet meer.
Valdo besluit haar Venetiaanse ladekast te doorzoeken.
Natuurlijk zit de kast op slot. Loop naar de paspop, die je bij de deuropening ziet staan. Om de nek hangt een sleutel (key) aan een kettinkje. Neem hem mee.
Ga naar de ladekast en stop de sleutel in het sleutelgat.

De bedoeling bij deze kast is, dat alle gekleurde cirkels in precies dezelfde stand staan, als de cirkel middenonder op de kast, met het gele pijltje boven en het witte onder.
De lichte ruitknoppen boven en links op de kast, laten de gele pijl draaien.
De donkere ruitknoppen onder en rechts op de kast laten de witte pijl draaien.
Tip: Let niet op de kleuren, maar alleen op de gele en witte pijltjes. Als deze goed staan, staan de kleuren vanzelf ook op de juiste plek.
Als je alle cirkels correct hebt staan, gaat de lade onder in de kast open.
Valdo ziet de aanbevelingsbrief die hij Babou gaf.
Ook ligt er een donker stuk papier met gaatjes.
Schuif dit donkere vel midden op de aanbevelingsbrief. Door de gaten leest Valdo nu de geheime boodschap. Hij wordt erin geluisd door zijn opdrachtgever en Babou werkt daaraan mee!
Dan komt Babou de kamer in. Ze vertelt dat ze gechanteerd wordt en daarom moet meewerken aan de diefstal van de Mona Lisa, die al die tijd in de kapel hing. Inmiddels heeft Babou het schilderij naar de duiventil gebracht, waar het zal worden opgehaald.
Valdo is kwaad op Babou en neemt zich voor de diefstal te verhinderen.
Dag 4 - Doel: Verhinderen van de diefstal van de Mona Lisa. 
Verlaat de slaapkamer van Da Vinci en loop rechtdoor naar het balkon.
Valdo zegt dat hij de bewaker beneden moet afleiden.
Raap aan het einde van het balkon een paar kiezelstenen op, als je dit nog niet eerder deed.
Kijk naar beneden. Je ziet een bewaker voor de hoofdingang van het huis en eentje die heen en weer loopt op de hoek achteraan.
Wacht totdat deze bewaker zich omdraait om weer richting hoek te lopen. Gooi dan snel een steen naar de hoofdingang en ren onmiddellijk de wenteltrap af.
Ren meteen naar de bomen en richting draaibrug.
Gevangen
Als Valdo door de bewakers gezien wordt, zullen ze hem opsluiten in zijn kamer.
Kijk naar de deurknop en Valdo ontdekt dat de sleutel aan de andere kant op de deur zit.
Rechts naast de deur staat een stuk papier (sheet of papier) tegen de plint. Raap het op en schuif het onder de deur.
Haal dan iets spits, zoals een boortje of een spijker uit je inventaris en duw de sleutel uit het sleutelgat.
Trek vervolgens het stuk papier met de sleutel (key) onder de deur uit.
Nu kun je de deur openen.
Kijk buiten de deur naar rechts, naar het wandtapijt, dat de geheime doorgang achter de boekenkast verbergt.
Kijk naar beneden. Trek met de nijptang de spijkers uit de hoeken van het tapijt.
Nu kan Valdo het tapijt opzij schuiven.
Je ziet dezelfde boekenkast, waarvan je het codewoord SALAIS al kent en gebruikte.
Maar omdat Valdo nu aan de achterkant van de kast staat, moet je de boeken ook in omgekeerde volgorde indrukken: I A L A S.
Vervolgens staat Valdo weer in de slaapkamer van Da Vinci en mag hij nogmaals naar het balkon, om te proberen naar de duiventil te komen.
Duiventil
Bij de draaibrug aangekomen stuit je op een soldaat die met zijn rug naar je toe staat.
Draai naar links en gooi een steen in het water om hem af te leiden.
----------
Alternatieve oplossing
Sla de soldaat bewusteloos met de ijzeren staaf (iron bar) uit je inventaris.
Je duiveltjes-meter gaat dan omhoog.
----------
Als je de ladder bij de brug hebt liggen, ren over de brug en haal hem dan eerst weg.
Als de ladder bij de duiventil ligt of in je inventaris, ga je meteen rechts van de brug, naar de boot die Saturnin aan de oever verborg. Haal zo nodig de takken weg en leg ze achter je neer.
Stap dan in de boot en vaar naar de duiventil.
Voor je hier uit de boot kunt stappen, zul je de soldaat, die je nog net tussen de struiken ziet, moeten afleiden. Gooi dus een steen naar het houten bruggetje links.
De soldaat wandelt weg en je kunt naar de oever en uit de boot stappen.
Ga meteen de duiventil in.
Achteraan zie je een paar zakken liggen en een laken. Raap het laken (sheet) op en neem dan de Mona Lisa die erachter verborgen lag.
Valdo besluit deze Mona Lisa te vervangen voor een gekopieerd exemplaar.
Raap aan de voet van de ladder een paar kiezelstenen (pebbles) op en klim omhoog.
Door het raam zie je hoe de bewaker weer terugkomt naar de duiventil.
Draai je om gooi een steen tegen het houten luikje beneden.
De bewaker komt meteen de duiventil in.
Raap een handvol stro op, gooi die uit het raam en spring erachteraan.
Ren over het houten bruggetje naar de draaibrug.
Je ziet aan de andere kant van de draaibrug, de soldaat heen en weer wandelen.
Als hij naar rechts begint te lopen, ren je over de brug.
Ga verder naar het huis en als de bewaker hier naar links loopt, ga je naar rechts de wenteltrap weer op, naar het balkon.
----------
Alternatieve oplossing
Neem de ijzeren staaf en wip het houten vaatje over de rand. De soldaat krijgt het op zijn kop en stort neer. Je duiveltjes-meter gaat dan omhoog.
Ga de ladder af en steel het uniform van de soldaat.
Trek het uniform aan en loop brutaal over de brug terug naar het huis en naar de wenteltrap.
Als je onderweg staande wordt gehouden door een soldaat zeg je: "leave me alone..." (laat me met rust). Bij het andere antwoord zullen ze merken dat je geen soldaat bent.
----------
De Mona Lisa copiëren
Loop naar het atelier. Ga voor de schildersezel staan. Kijk naar het houten frame links.
Haal de spijker (nail) uit je inventaris en klik ermee op het houten frame.
Zet dan de echte Mona Lisa op het frame.
Neem tenslotte het klosje garen (sewing spool) en span over de Mona Lisa een raster.
Zet het potje rode, gele en blauwe verf en de vernis op de schildersezel.

Rechts naast het potje vernis zie je vaag een houtskoolpotlood liggen.
Raap het op.
Klik met het houtskoolpotlood in een bruin vlak op de schildersezel.
Je ziet, dat niet alleen het vlak dat je aanklikt, maar ook de aangrenzende vlakken wit worden.
De bedoeling is nu dat alle vlakken wit worden, zodat je een schets van de Mona Lisa hebt gemaakt.
Op het plaatje zie je in welke volgorde je de vlakken kunt aanklikken.

Als het gelukt is, verschijnen er zwarte punten op de kruispunten van de lijnen.
Klik nu op alle witte vlakken en ze veranderen in gekleurde vlakken. Het is de Mona Lisa, alleen nogal door elkaar gehusseld.
Gebruik de zwarte punten om de vlakken naar de juiste plek te schuiven. Als je op een zwarte punt klikt, draaien 4 vlakken rondom de zwarte punt.
N.B.: Er is een truc, om deze puzzel op te lossen.
Laat het schilderij met de zwarte punten op de schildersezel staan. Wandel een beetje door het huis en kom dan terug in het atelier.
Klik nu op je toetsenbord op de ALT en TAB toets (óf op de toets met het windowsvlaggetje, als je die hebt). Het hele spel klapt in elkaar en gaat onderaan op de werkbalk in je beeldscherm staan. Je ziet je eigen bureaublad voor je.
Klik dan op die spelknop in je werkbalk en het spel klapt weer uit. De puzzel is nu opgelost.
Nu moet Valdo het schilderij nog tot in detail kopieren.
Til het penseel op, dat je naast de potjes verf ziet liggen.
- Doop het penseel eerst in de vernis en dan de blauwe verf.
- Klik vervolgens op het schilderij. Klik nogmaals totdat Valdo zegt dat het genoeg is.
- Veeg het penseel schoon aan de doek links.
- Doop het penseel in de vernis en de gele verf. Klik weer meerdere malen op het doek.
- Veeg het penseel weer schoon.
- Doop het penseel tenslotte in de vernis en de rode verf en klik meerdere malen op het doek.
Nu is het schilderij niet meer van echt te onderscheiden.
Neem de namaak Mona Lisa en ook de originele Mona Lisa mee en verlaat het atelier.
Dag 4 - Doel: De codex vinden en de koning informeren. 
Loop naar de keuken, waar Saturnin nog steeds aan tafel zit.
Vertel hem dat je nu weet dat hij onschuldig is aan het bespioneren.
Als Valdo daarna zegt dat hij in tijdnood komt bij het vinden van de codex, vertelt Saturnin dat hij jarenlang de persooonlijke knecht van Da Vinci was. Hij kreeg een belangrijke taak toegewezen. Hij moest degene die alle puzzels had opgelost de laatste hint geven, voor het vinden van de codex.
Dus vertel hij Valdo nu, dat hij op de plattegrond, bij het stersymbool en het planeetsymbool 10 graden moet aftrekken en bij het maansymbool 10 graden moet bijtellen.
Open je inventaris op de bladzijde met de plattegrond.
- Draai de cirkel bij de ster rechtboven, 1 streepje naar rechts.
- Draai de cirkel bij de maan linksonder, 1 streepje naar rechts.
- Draai de cirkel bij de planeet rechtsonder, 1 streepje naar links.
Er verschijnt een nieuw kruisje op de plattegrond.
Het manuscript van Da Vinci ligt in de kapel!
Als je al eerder aan de kapeldeur gevoeld hebt, weet Valdo dat de kapeldeur op slot zit.
Praat weer met Saturnin en hij vertelt dat Babou de enige is met een sleutel voor de kapel.
Keuze
Loop naar boven, naar Babou's privé-kamers.
Loop nog niet tot valk bij haar. Kijk eerst even in je inventaris. Als je Babou alle cadeautjes hebt gegeven (parfum, halsketting), dan liggen haar handen op Valdo's schouder.
Als je nu naar Babou toeloopt, zegt ze dat ze niet verwacht had, Valdo nog eens te zien.
Je krijgt dan de keus uit twee antwoorden, die de uiteindelijke afloop van het spel beïnvloeden!!
1. Me either, I must confess.... (Ik ook niet, ik moet bekennen...).
Na dit antwoord liggen de handen van Babou niet meer op de schouders van Valdo.
2. I shouldn't have lost my temper.... (Ik had mijn geduld niet moeten verliezen...).
Na dit antwoord liggen de handen van Babou nog steeds op Valdo's schouders.
Welk antwoord je ook kiest, Babou zal Valdo de sleutel van de kapel geven.
Spreek Babou dan weer aan en ze vraagt Valdo of hij in ieder geval even afscheid wil komen nemen voor hij vertrekt. Dat belooft hij.
Kapel
Loop naar beneden naar de kapel (De dubbele deur links, voordat je via de gang het atelier instapt). Gebruik de sleutel om de deur te openen en ga naar binnen.
Links achter je hangt aan de muur de lege schilderijlijst, waar de Mona Lisa in zat.
Kijk naar het altaar. Klik op het gouden lelie-symbooltje en Valdo zegt dat dit hetzelfde is als op de ring van de koning.
Haal de ring uit je inventaris en stop hem in het gaatje onder de lelie.
Raap dan de gouden scepter op en draai hiermee de ring rond.
Beneden in het altaar gaat een luikje open.
Haal Da Vinci's Manuscript uit de geheime bergplaats.
Neem de ring en de scepter mee en verlaat de kapel.
Nu moet Valdo de koning bericht sturen, dus ga terug naar de duiventil.
Leid onderweg de soldaten af met kiezelstenen.
Als je het hebt, kun je ook je uniform aantrekken en gewoon naar de duiventil lopen.
Klim in de duiventil naar de bovenverdieping en een zwarte duif zal aan komen vliegen.
Geef hem de ring van de koning.
Ga dan terug naar het huis.
Nu moet Valdo nog het mansucript afgeven aan Hector, de vertrouwensman van de koning.
Ga de geheime tunnel in, via de lift in de werkplaats, of via de muur in de kelder, als je die al kapotgeschoten hebt.
Beneden ontmoet Valdo Hector en hij overhandigt hem het manuscript.
Praat met Hector. Hij heeft de tunnel laten instorten en heeft verder geen ontsnappingsplan voor Valdo.
Dag 4 - Doel: De codex van Hector afpakken en ontsnappen. 
Ga naar de keuken en praat met Saturnin. Hij geeft Valdo een houten boog (wooden bow) om het kapotte zweeftoestel in de kelder te repareren.
Als Valdo dan vanaf het balkon, ongezien wil wegvliegen, heeft hij ook nog een rookgordijn nodig.
Saturnin vertelt dan aan Valdo, dat hij het manuscript nooit aan Hector had mogen geven. Leonardo da Vinci wilde het beslist niet in de handen laten vallen van een koning die de wetenschap tegenwerkt en alleen op eigen gewin uit is.
Valdo wil proberen het manuscript terug te halen en Saturnin zal dan de koning informeren.
Rookgordijn
In de aantekeningen van Leonardo heb je kunnen lezen, dat je voor het maken van een rookgordijn, water, suiker en salpeter nodig hebt. Je hebt de toestemming van Saturnin, om datgene wat je nodig hebt uit zijn kamer te halen.
Loop dus naar Saturnin's kamer en haal suiker, als je dit niet al eerder gestolen hebt.
Vul zo nodig je waterkaraf in de vijver. En schraap salpeter van de muur, in de kelder bij de trap, als je dit nog niet gedaan hebt.
Ga dan naar het laboratoriumhoekje in Leonardo's werkkamer.
- Maak het kacheltje aan met houtskool en de aansteker.
- Giet water, suiker en salpeter in de pot.
- Vul het ijzeren potje, dat je van de schoorsteenmantel in het atelier haalde, met het mengsel.
Je hebt nu een prima rookpot (fumigant).
Loop nu naar het atelier.
Ga naar de zaagmachine en zaag een stuk rondhout van de bezem.
Ga naar de boormachine. Plaats het kleine boortje erin. Leg de houten boog op het werkblad. Draai aan de slinger en boor een gat in het uiteinde van de houten boog.
Haal de slinger weer van de boormachine af.
Ga naar de kelder, naar de zweefvlieger.
Gebruik het stuk bezemsteel om de stuurknuppel te vervangen. En gebruik de houten boog met het gat, om de kapotte vleugel als steun te dienen.
Plaats tenslotte je zelfgemaakte rookpot op de grond, voor de kist bij de zwever.
Verlaat de kelder weer en ga via de lift in het atelier, naar de geheime tunnel, om Hector te zoeken. Hij blijkt nergens te vinden.
Ga terug naar boven, naar de keuken. Valdo hoort nu een geluid. Hector is terug in de tunnel!
Valdo besluit de codex met geweld te heroveren.
Ga de kelder in.
- Plaats de krik onder het kanon. Zet de slinger eraan en draai het kanon omhoog.
- Leg de kanonskogel in de loop.
- Open het klepje en strooi kruit in het rechtereinde van het kanon.
- Haal je aansteker te voorschijn en houdt hem rechts van het klepje bij het lont.
Het kanon schiet een gat in de muur. Hector, die aan de andere kant staat, slaat bewusteloos tegen de grond.
----------
Alternatieve oplossing
Je hoort Hector in de tunnel, terwijl je in de keuken bent.
Je hebt de muur in de kelder al kapot geschoten.
Loop dan naar het atelier en ga met de lift naar beneden.
Je ziet Hector met zijn rug naar je toe staan.
Neem de ijzeren staaf uit je inventaris en sla Hector bewusteloos.
----------
Loop naar Hector en pak het manuscript terug.
In een filmpje vertelt Da Vinci, dat het manuscript nog het enige is, dat is overgebleven van de beroemde bibliotheek in Alexandrië (N. B.: In deze bieb werden duizenden belangrijke werken verzameld. Hij brandde tot de grond toe af). Het manuscript werd in de loop der eeuwen van wetenschapper op wetenschapper doorgegeven. Leonardo kreeg het van zijn meester Verrochio en legt nu in de handen van Valdo de taak, het manuscript te beschermen.
Zet de kopie van de Mona Lisa tegen de muur, links van het gat in de muur.
Verlaat dan de tunnel.
Afscheid
Ga naar boven, naar Babou en praat met haar.
Als in het portret haar handen niet op de schouders van Valdo rusten, nemen beiden afscheid op het balkon.
Als in het portret haar handen wel op de schouders van Valdo rusten, vraagt Babou aan Valdo of hij haar mee wil nemen. Aan jou de keuze, Babou mee te nemen op je vlucht...........of niet.....................................

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|