Walkthrough door Marjo © 2017 www.adventurespel.nl
Uitgever: René Bühling / 2017
Ontwerper: René Bühling
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Info & review.
|
Spelbediening,
Episode 1: De goudzoeker en zijn vrouw,
Episode 2: Een ongebruikelijk beroep,
Spelbediening 
Linksklik om actie te ondernemen en door de tekst te stappen.
Linksklik op een voorwerp, waarop je cursor in een handje verandert, om het op te rapen.
Opgeraapte voorwerpen gaan naar de inventaris links onderin je scherm.
Linksklik op een voorwerp om de beschrijving te zien.
Sleep een voorwerp om het ergens te gebruiken.
Met de ESC toets of via het icoon met de twee streepjes, linksbovenaan in je scherm, ga je naar een menu.
Hier kun je het spel vervolgen (resume), opslaan (save) of naar het hoofdmenu gaan.
Bij het verlaten van het spel, wordt het tevens automatisch opgeslagen.
In het hoofdmenu kun je onder andere de instellingen wijzigen (settings).
In Settings kun je onder andere de geschreven taal veranderen (language), de uitgangen in het speelscherm laten zien (scene exits) en automatisch naar verre plekken (remote hotspots) laten lopen.
Gebruik in het speelscherm je CTRL toets om alle actieve punten te zien.
De blauwe puntjes geven een uitgang weer.
De witte puntjes zijn plekken die je kunt bekijken. Als je ze eenmaal bekeken hebt, worden ze een volgende keer niet met met de CTRl toets zichtbaar.
Loop ergens naar toe door op de gewenste plek te klikken.
Dubbelklik om sneller te lopen.
Episode 1: de goudzoeker en zijn vrouw 
Grot
Nadat je door de intro gestapt bent, waarin geesten worden aangeroepen en de aftiteling te zien is, ontwaak je in een zwakverlichte grot. Je bent opgesloten in een kooi en kunt je nauwelijks iets herinneren.
Gebruik je CTRL toets om de actieve punten te zien.

Bekijk de houten kooi en de zwakke plek aan de rechterkant.
Er zit een losse tak (stick). Klik erop en hij gaat naar je inventaris.
Bekijk de kaarsen die voor de kooi op de grond staan. Ze staan te ver weg.
Sleep de tak uit je inventaris op de kaarsen en laat los.
Je trekt de kaarsen dichterbij. Linksklik en de kooi zal gaan branden.
Klik rechtsonder en verken de rest van de grot.
Bekijk de tafel met de kaarsen en smeulende kruiden.
Verlaat dan de grot via de uitgang rechtsonder.
Mistig bos
Je staat buiten de grot in een mistig bos.
Gebruik je CTRL toets om alle actieve punten te zien en bekijk ze daarna.
Loop naar rechts en je komt op een plek waar een groot, rond, stenen kompas op de grond ligt. Bekijk hem.
Gebruik je CTR toets om de uitgangen te zien.
Loop hier voor de bomen door naar links.
Goudwasser
Je arriveert bij een rivier. Een man is bezig met het wassen van het zand.
Spreek hem aan, hij kent je niet en weet niets van een grot (steam prestatie), hij is druk bezig en niet van plan naar huis te gaan voordat hij goud gevonden heeft.
Bekijk de omgeving. De rivier stroomt te hard, je kunt niet naar de overkant.
Bekijk de zak die naast de man op de grond ligt. Klik nog een keer en je raapt een blauw elastisch haarlint (hair tie) op.
Ga terug naar rechts, naar de plek met het kompas.
Loop verder naar de uitgang aan de rechterkant.
Mistige bergtop
Je arriveert in een dichte mist aan de voet van een berg.
Loop naar de uitgang links onderaan en je komt bij een diepe kloof. De brug naar de overkant is verdwenen.
Ga terug naar de mist aan de voet van de berg en loop verder naar rechts.
Het nog mistiger. Als je aan de onderkant van je scherm kijkt, verneem je dat in de mist een diepe afgrond ligt. Op de bodem zijn diepe sporen.
Als je alle afgronden in dit hoofdstuk bekijkt, krijg je een steam prestatie.

Ga nogmaals naar rechts en je bent halverwege de bergtop. Een enkele struik groeit op de schrale helling. Gebruik je CTR toets om een struik met een losse tak te vinden. Klik nog een keer en je raapt een gevorkte tak (forked brach) op.
Op je scherm verschijnt de mededeling dat je de gevorkte tak kunt combineren met het haarlint. Doe dit voorlopig nog niet, als je een steam prestaie wilt verdienen.
Loop verder naar de onderkant van je scherm.
Koets
Nu zie je een houten wrak aan de voet van de berg. Loop er naar toe.

Het is een kapotte postkoets, die in de dichte mist de afgrond ingereden is. Je vraagt je af of het de koets is waarmee jij reisde (steam prestatie). Maar wie heeft je dan naar de grot gebracht?
Hazelnootboom
Loop vanaf de koets naar rechts.
Hier is het iets minder mistig. Je ziet een hazelnootboom. Klik nog eens en je plukt een hazelnoot (chestnut).
Huis
Loop verder naar rechts en je arriveert bij een klein houten huis.
Bekijk alles en loop naar de vrouw die in de moestuin werkt. Praat met haar.
Ook zij heeft je nooit eerder gezien. Ze moppert dat haar man altijd maar bij de rivier zit. Het is gevaarlijk in het bos, de "Mistwandelaar" (fog wanderer) is geen mythe.
Je biedt aan om haar man over te halen naar huis te gaan.
Laat de vrouw het haarlint, de gevorkte tak en de hazelnoot zien, door ze op haar te slepen.
Klik op de gevorkte tak in je inventaris en sleep hem op het blauwe haarlint. Laat los en je hebt een katapult (slingshot) gemaakt.
Laat de katapult aan de vrouw zien, ze is onder de indruk.
Sleep de hazelnoot in je inventaris op de katapult en je hebt een geladen katapult (loaded slingshot).
Laat hem aan de vrouw zien en ze vindt dat je niet op haar moet richten.
Aan de gevel van het huis hangt een skeletkop van een hertebok. Bekijk hem, hij heeft een duistere blik.
Sleep je geladen katapult op de schedel die boven aan de gevel van het huis hangt.
De schedel (skull) valt naar beneden, raap hem op. In een van de ogen zit iets geklemd, dat een gouden glans heeft.
Laat de schedel aan de vrouw zien, ze is blij dat het ding van de muur is en vraagt je om hem ver weg te gooien.
Goudwasser
Verlaat de moestuin en ga langs het huis naar rechts.
Loop de heuvel op en dan naar rechts en je komt bij het kompas.
Ga hier naar links om naar de rivier te lopen.
Aan de overkant van de rivier zit een kraai. Bekijk hem, het is niet abnormaal in deze tijd van het jaar.
Spreek de goudwasser aan en vertel hem dat zijn vrouw hem graag thuis heeft. Hij wil niet, hij vindt dat hij eerst meer goud moet vinden. Hij vertelt ook dat de Mistwandelaar een moordenaar is.
Goudklompje
Verlaat de goudwasser en ga naar rechts.
Loop bij het kompas verder naar rechts en onderaan de mistige berg ga je omhoog, de mist in.

Je staat nu in dichte mist op de plek waar de koets naar beneden viel.
Haal de schedel uit je inventaris en gooi hem de afgrond in.
Ga naar rechts en naar beneden, naar de koets.
Op de grond zie je iets glinsteren. de schdel is kapot en uit de oogkas kwam een gouden kever (goldbug). Raap hem op.
Ga naar rechts, langs de hazelnootboom, terug naar het huis en laat de vrouw de gouden kever zien (steam prestatie). Ze wil hem niet hebben.
Goudwasser
Verlaat de moestuin en ga langs het huis naar rechts.
Loop de heuvel op en dan naar rechts en je komt bij het kompas.
Ga hier naar links om naar de rivier te lopen.
Aan de overkant van de rivier zitten nu twee kraaien, bekijk ze. Het lijkt alsof ze jullie bespioneren.
Spreek de goudwasser aan en vertel hem dat zijn vrouw hem graag thuis heeft. Hij wil niet, hij vindt dat hij eerst meer goud moet vinden. Hij vertelt ook dat de Mistwandelaar een moordenaar is.
Geef de goudwasser de gouden kever en hij gaat naar zijn vrouw.
Echtpaar
Loop de man achterna naar zijn huis.
Op het dak van het houten huisje zitten kraaien. Bekijk ze (steam prestatie).
De man en de vrouw krijgen woorden en uiteindelijk loopt de man naar binnen.
De vrouw praat nog even met je en gaat dan ook naar binnen. Een ijselijke gil volgt.
Episode 2: Een ongebruikelijk beroep 
Intro - In het huis
Episode 2 begint met een terugblik op episode 1.
Daarna sta je aan de linkerkant in het houten huis. Kijk om je heen.
Op de grond ligt de gillende vrouw, nu bewusteloos.
Aan de rechterkant zie je grote glinsterende, gevaarlijk uitziende spinnen.
Rechtsboven in je scherm zie je een hartje. Dat is je levenshart en het kan beschadigen.
Ga niet te dicht bij de spinnen, ze verwonden je en je kunt overlijden.
N.B.: Bekijk de datum op de grafsteen!
Onderzoek alles aan de linkerkant.
Uit de servieskast linksachteraan kun je een potje met deksel (jar) pakken.
Naast het hoofd van de vrouw staat een emmer met water.
Vul het potje met water.
Geef het potje water aan de vrouw en ze komt weer bij. Ze vraagt je de monsters te verslaan.
Links van de brandende open haard staat een ijzeren pook (iron poker).
Raap hem op en houd hem dan even in het vuur. Je hebt nu een hete ijzeren pook (glowing poker), een wapen dat je kunt gebruiken.
Loop naar links onder en dan een stukje naar rechts, tot je binnen bereik van de vreemde spinachtige bent. Pak de pook uit je inventaris. Je cursor wordt een zwaardje. Klik ermee op de spin. Na een aantal meppen zal hij in rook opgaan.
Doe hetzelfde met de andere spinnen, tot je ze allemaal verslagen hebt.
Als je hartje beschadigd wordt, kun je het helen door water te drinken, uit de emmer of uit het potje. Vul dus even je potje met water en neem meteen een nieuw leeg potje.
Stop het wapen weg, door ermee op jezelf te klikken.
Bekijk de cocon. Het is alles wat er van Harry rest.
Klik erop en hij scheurt. Een lichtgevende vlinder komt uit de cocon en vliegt naar het achterste raam.
Klik met je lege potje op de vlinder. Je hebt nu een potje met vlinder in je inventaris. Pak meteen even een nieuw leeg potje.
Praat met de vrouw.
Ze stelt voor om naar pater Valerian in het dorp te gaan.
Verlaat het huis aan de linkerkant.
Dorp
In het dorp aangekomen, zie je dat er huizen in brand staan en het dorp verlaten lijkt. Je besluit het te onderzoeken. Kijk om je heen en je ziet overal van die grote spinachtigen.
Als je de vrouw aanspreekt, krijg je verschillende gespreksonderwerpen. Ze zegt dat pater Valerian waarschijnlijk in het klooster op de berg is.
Vertel haar dat zij ook met de spinnen kan vechten.
Je kunt de vrouw daarna je brandende pook geven, zodat ze zichzelf kan verdedigen. Ze zal nu overal achter je aan lopen en met de pook op de spinnen meppen als ze in de buurt is.
Fonteinplein
Loop naar het rechter huis.
--- wordt vervolgd ---
voorwerp


Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|