R E V E R S I O N



Walkthrough door Marjo en Yvonne © 2013, 2021 www.adventurespel.nl

Uitgever: 3F Interactive/Desura / 2012/2013/2020
Ontwerper: 3F Interactive
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's spel-info.



Hoofdstuk 1: De ontsnapping,
Hoofdstuk 2: De ontmoeting,    Missie
Hoofdstuk 3: De terugkeer,    Stabilisator,    Sergio.

Hoofdstuk 1: De ontsnapping  

Spelbediening
- Om te lopen, klik je op de plek waar je heen wilt gaan.
- Dubbelklik (of houd je muiscursor even ingedrukt) op een actief voorwerp of persoon en
  er verschijnt een pop-up menuutje.
  Klik op het hand-icoon om actie te ondernemen, op het vergrootglas-icoon om te kijken
  of op het tekstballon-icoon om met iemand te praten.

- Klik op het groene wereldbol-icoon linksboven in beeld, om alle actieve punten te zien.
- Klik op het vraagteken-icoon om een hint te krijgen.
- Klik op het doos-icoon om je inventaris te openen, of rechtsklik ergens in beeld.

- Klik op een voorwerp in je inventaris en daarna op een actief punt in je scherm
  om het voorwerp daar te gebruiken.
- Klik en houd de muisknop even ingedrukt om het pop-up schermpje te krijgen. Klik daarna
  op het vergrootglas-icooon om het voorwerp in close-up te bekijken.
  In de close-up kun je onderdelen apart aanklikken om er commentaar op te krijgen.

- Gebruik de ESC toets om terug te keren naar het hoofdmenu, waar je onder andere
  je spel kunt opslaan.


2035 - Buenos Aires, Garrahan ziekenhuis
Je wordt wakker in een ziekenhuiskamer en je kunt je niet herinneren hoe je hier terecht kwam. De deur wordt bewaakt door een soort soldaat.

De dokter vermoedt dat je na de aanval in 2015 je geheugen kwijt bent geraakt. Buenos Aires werd toen overgenomen door een paramilitaire organisatie. Omdat het ziekenhuis de enige plek was, die nog in redelijke staat verkeerde, heeft de organisatie hier zijn hoofdkwartier gevestigd.
Je hebt het idee dat het begin 2015 is, maar krijgt tot je verbazing te horen dat het inmiddels 2035 is.

Praat met de dokter.
Hij legt je uit dat je waarschijnlijk je geheugen beetje bij beetje terugkrijgt, als je praat met mensen die je herkent, zoals familie en vrienden. En zo kun je er dan ook achter komen, hoe je hier terecht kwam.
Praat met hem over de aanval op de stad en je verneemt dat de dokter alleen weet dat het allemaal heel snel ging en niemand iets ertegen kon doen.
Vraag de dokter hoe je hier terecht kwam. Hij vertelt dat je bewusteloos werd binnengebracht en dat je discreet in de gaten wordt gehouden. Het oppercommando lijkt speciaal in je geÔnteresseerd te zijn.
De dokter geeft je het advies om zo snel mogelijk het ziekenhuis te verlaten.

Open je inventaris, door op het doos-icoon linksbovenaan in je scherm te klikken.
Je ziet dat je een halve foto van een wetenschapper (picture of scientist) bij je draagt.
Klik op de foto, houd de muisknop ingedrukt tot het pop-up schermpje verschijnt. Bekijk de foto dan met het vergrootglas-icoon van dichtbij.
Hoewel je de man op de foto niet herkent, weet je zeker dat je hem eerder zag. Hij staat in een laboratorium. Je kunt de diverse onderdelen op de foto aanklikken.

Sluit de close-up.
Klik op de foto, klik buiten het inventarisscherm om dat te sluiten en klik dan met de foto op de dokter om hem te vragen of hij de man op de foto kent.
De dokter kent hem niet.


Ziekenkamer verlaten
Loop naar de vrouw in het bed en spreek haar aan.
Ze zegt niets terug.
Laat de vrouw de foto van de wetenschapper zien.
Nu praat ze ineens wel. Ze wil weten waar je die foto vandaan hebt. Je legt uit dat je je geheugen kwijt bent en dat die foto het enige was dat je bij je droeg.
De vrouw zegt dat ze Victoria heet. Ze wil je wel helpen de man op de foto te zoeken, als je haar helpt te ontsnappen ut het ziekenhuis.

Loop naar het open raam en kijk naar buiten.
Het is te hoog om zomaar naar buiten te springen. Bovendien staat er onder het raam ook een bewaker op wacht, die je eerst moet uitschakelen.

Open de kast met het rode kruis.
Op de bovenste plank staat een medicijn met de naam Midazolam.
Je hebt geen idee waar het voor dient, dus loop naar de dokter en vraag het hem.
Hij vertelt dat het een snelwerkend slaapmiddel is.

Ga naar Victoria en vraag haar of ze op jouw teken de dokter wil afleiden (distract doctor).
Ga dan naar de kast en steel het slaapmiddel (sedative).

Rechts van de dokter staat een tafeltje waar een injectiespuit (syringe) op ligt.
Steel de spuit.

Spreek de bewaker bij de deur aan.
Zeg hem dat je heel nodig naar buiten moet (I need to go out).
Als hij vraagt waarom je zo'n haast hebt, zeg je dat je je ziek voelt (I'm feeling sick).
De bewaker begeleidt je vervolgens naar het toilet.


Toilet
Op het toilet blijft de bewaker voor je hokje staan.
Open je inventaris.
Klik op de injectiespuit en klik aansluitend op de flacon slaapmiddel. Je vult de injectiespuit met slaapmiddel (syringe with sedative).
Haal dan de injectiespuit uit je inventaris en klik ermee op de voeten van de bewaker.
De bewaker valt onmiddellijk in slaap.

Verlaat het toilethokje.
Pak de kleding van de bewaker. Je trekt ze meteen aan en het stapeltje straatkleding (street clothes) gaat naar je inventaris.
Nu moet je nog op zoek naar iets om de bewaker vast te binden, want hij zal vast niet lang bewusteloos blijven.
Verlaat het toilet.


Opslagruimte
Ga door de deur linksonder in de gang, een donkere ruimte in, die vol ligt met dozen en rommel.
Rechts van de deuropening ligt een autoband. Probeer hem op te rapen en je breekt er een stuk rubber van af.

Aan de rechterkant zie je een wit richtingbord voor de ambulance.
Erachter ligt een rol tape. Pak de tape (packing tape).

Midden in de ruimte staat een standaard, waar normalerwijze infuuszakken aan gehangen worden.
Probeer hem op te rapen. Je ontdekt dat de standaard aan de vloer vastgeschroefd is en dat de schroef helemaal verroest is.
Verlaat de opslagruimte.


Toilet
Ga terug naar het toilet.
Gebruik de tape om de bewaker te knevelen.
Je kunt als je wilt de stok (stick) van de bewaker oprapen.
Verlaat het toilet.

Probeer de deur rechtsachteraan te openen.
Dat lukt niet, hij is op slot.


Lobby
Loop door de gang naar onder en je arriveert in de lobby.
Omdat je de kleren van de bewaker draagt, word je voor een collega gehouden. Desondanks laat de bewaker bij de deur je niet naar buiten.

Praat met de bewaker bij de deur over de sleutel van de voorraadkamer (key warehouse).
De bewaker vraagt meteen om je code. Die ken je natuurlijk niet, dus sluit het gesprek af.


Wachtwoord zoeken
Aan de linker muur hangen twee prikborden.
Bekijk het prikbord dat het dichtste bij de uitgang hangt.
Op dit prikbord hangt het logboek van de bewakers (guard log).
Pak het en lees het.
Er staan vier bewakers en hun wachtwoorden op genoteerd.
Maar welke van de vier is de man wiens kleren je draagt?


Identiteit zoeken
Achter de derde naam op de lijst staat een sleutel.
Klik op de sleutel. Dit is dus de bewaker bij de deur. Hij valt af.

Korporaal Sanches op regel 2 heeft vergeten de lijst te tekenen. Klik op de lege plek.
Praat met de dikke bewaker die bij de brandblusser tegen de rechter muur staat.
Vraag hem of er nieuws is en hij vertelt je dat hij van de bewaker bij de deur hoorde, dat ze de nieuweling bewusteloos Sector 3 vonden. Dat ben jij dus!
Vraag de man of hij degene is die het logboek vergat te tekenen (forget to sign your shift log).
Dat zou best kunnen, zegt hij. Hij vraagt of je hem het logboek kunt brengen.
Sluit het gesprek af, haal het logboek uit je inventaris en geef het aan de dikke bewaker.
Hij tekent het logboek en ook Sanchez wordt nu van de lijst geschrapt.

Praat met de bewaker die aan de linkerkant op het bankje zit.
Hij heeft geen zin om te praten en blaft je af.
Vraag wat er met hem aan de hand is (What's with you?).
Hij beweert dat er niets is en wil met rust gelaten worden.
Geef niet op en blijf vragen wat er aan de hand is.
Uiteindelijk vertelt hij dat hij hoofdpijn (headache) heeft.
Sluit het gesprek af.

Ga terug naar de gang.
Ga door de deur linksachteraan de ziekenkamer in.
Vraag de dokter of hij iets heeft tegen hoofdpijn (headache).
Hij zegt dat hij zijn laatste pillen aan luitenant Perez heeft gegeven, die lijdt aan vreselijke migraine.

Perez wordt nu ook afgevoerd van de lijst.
Brizuela is de enige naam die overbijft. Je hebt dus zijn kleren aan.
Het wachtwoord van Brizuela is Rojo. Klik erop.


Sleutel voorraadkamer
Ga weer naar de lobby.
Spreek Ramirez bij de deur aan en vraag om de sleutel van de voorraadkamer (warehouse key).
Als hij vraagt om de code, zeg je ROJO en je krijgt de sleutel van de voorraadkamer (warehouse key).

Als je wilt kun je ook nog zeggen dat je gehoord hebt dat de nieuwe man in sector 3 gevonden werd.
Ramirez zegt dat hij binnenkort door de kolonel ondervraagd zal worden. Alle reden om snel te ontsnappen, dus.
Neem afscheid.


Voorraadkamer
Ga terug naar de gang.
Gebruik de sleutel op de deur rechtsachter en ga naar binnen.

Op de grond ligt een krant (newspaper). Raap hem op, hij kan van pas komen.
Op het middelste pankje van het voorraadrek ligt een doosje lucifers (box of matches). Steel ze.
Kijk in de kartonnen doos die onder het rek staat. Er liggen allemaal rollen touw in. Je steelt automatisch een stuk touw (rope).

Open de deur van de kast die aan de rechterkant staat.
Kijk in de kast en je haalt er een flacon smeerolie (lubricant oil) uit.
Verlaat de voorraadkamer.


Opslagruimte
Ga linksonderaan de rommelige opslagruimte in.
Midden in de ruimte staat een infuusstandaard, die aan de vloer vastgeschroefd is. De schroef is helemaal verroest.
Gebruik je smeerolie op de standaard.
Je spuit de olie automatisch op de roestige schroef, die daarna losgedraaid kan worden.
Pak de infuushouder (serum holder) en verlaat de opslagruimte weer.


Brand
Aan de linkerkant van de gang staat een afvalbakje naast een bloempot.
De afvalbak is leeg.
Gooi de krat in de afvalbak.
Gooi ook het stuk rubber van de autoband in de afalbak.
Gebruik daarna je lucifers om alles in brand te steken.
Door de rook van de rubber lijkt het allemaal veel erger dan het is.

Ga naar de lobby.
Probeer de brandblusser te pakken. In eerste instantie mag dat niet, maar als je wijst op de rook, krijg je opdracht om het brandje te blussen en mag je de brandblusser (fire extinguisher) meenemen.


Bewaker onder raam uitschakelen
Ga de ziekenkamer in.
Kijk uit het raam. Kijk dan naar beneden, naar de bewaker die onder het raam staat.
Gooi de brandblusser op het hoofd van de bewaker.
Ga de kamer weer in.


Ontsnappen
Loop naar de gang.
Bind hier je touw aan het rooster voor het raam vast.
Je gooit automatisch het touw naar buiten.

Ga de ziekenkamer in.
Kijk uit het raam.
Gebruik de infuusstandaard op het touw om het naar je toe te halen.

Je roept Victoria en even later staan jullie naast de bewusteloze bewaker.
Victoria maakt een afspraak om elkaar te ontmoeten bij de Obelisk. Ze wil je nog altijd helpen de man op de foto te vinden. Ze gaat er snel vandoor, terijl jij je oude kleren weer aantrekt en daarna op weg gaat naar de Obelisk.


Intussen
Na de aftiteling zie je hoe de soldaat die de brandblusser op zijn hoofd kreeg, rapport uitbrengt aan een klein kaal mannetje met een zonnebril.
Hij krijgt opdracht aan de voorbereiding te beginnen.


Hoofdstuk 2: De ontmoeting  

Buiten het metrostation
Victoria moest je komen halen, omdat je niet meer wist waar de Obelisk was. Maar nu staan jullie buiten het metrostation, op het plein waar ook de Obelisk staat.
Victoria overhandigt je een GPS apparaatje, waarmee je in het vervolg door de stad kunt navigeren.

Victoria zegt dat ze wachten op een man die zich Pablo noemt. Hij is een beetje vreemd en verbergt zich. Maar hij moet hier ergens te vinden zijn.
Dan krijgt ze een berichtje via het oortje dat ze draagt en gaat er weer vandoor.

Kijk om je heen.
Bekijk de man die om het hoekje van de telefooncel staat te gluren. Je vraagt je af of dit de man is die je zoekt.
Spreek de man aan. Vertel hem dat Victoria een afspraak met hem gemaakt heeft (I think Victoria contacted you).
De man herhaalt Victoria's naam, maar geeft niet toe dat hij Pablo is.
Je zegt dat je zijn hulp nodig hebt en laat hem automatisch de foto zien.
De man zegt dat het heel gevaarlijk is om met die foto rond te lopen. Hij zegt dat je zijn instructies moet volgen. Je zult dan een man ontmoeten die in staat is iedereen te vinden en die je zal helpen. je moet er wel voor zorgen dat je niet gevolgd wordt.
De man overhandigt je een plattegrond van de metro (subway map) en verdwijnt.
Je besluit voorzichtiger te zijn met wie je die foto laat zien.

Bekijk de losse kabels die uit de telefooncel hangen.
Trek de gekleurde kabeltjes (wires) uit de cel.

Links van de telefooncel zie je de ingang van de metro. Er hangt een bord boven, waar het woord 'subte' op staat.
Daaronder staat de naam van dit station, namelijk 'Carlos Pellegrini'.
Ga de trap af naar het perron (use metro).


Metroperron
Aan de muur hangt een rode afvalbak. Bekijk hem en je vindt een schroevendraaier (screwdriver).
Loop helemaal naar rechts. Hier zie je het onderste deel van een spade (shovel piece) tegen de paal van de spoormap staan. Raap hem op.

Open je inventaris en bekijk de plattegrond die je van Pablo kreeg.
Je bent nu op station Carlos Pellegrini en je moet naar station Leandro Alem.

 

Bekijk de rode richtingbordjes boven de draaipoortjes.
Bekijk het bord waar 'Andenes' op staat.
Daaronder staat dat deze route naar N.L.Alem y Los Incas voert. Dit is de Metro B line die je moet hebben.
Loop dus tussen de twee metalen steunpilaren naar rechts, om de trap af te gaan.


Metrospoor gebruiken
Er gaat geen trein over het spoor, je zult zelf je weg over de rails moeten zoeken.
Kijk nog eens naar de kaart in je inventaris.
De handgetekende pijlen geven aan hoe je moet lopen.

Ga twee schermen naar rechts en je komt bij station Florida.
Trek hier aan de grote hendel (lever) die je naast de rails ziet.
Als je het correct deed, zul je dat hardop zeggen (seems that the lever fits correctly).

Ga een scherm terug en je staat voor een gestreepte wand, waar een metalen ladder tegenaan bevestigd is.
Trek hier aan de hendel.

Ga drie schermen naar rechts en je bent op station Alem.
Trek hier aan de hendel.

Loop een scherm terug naar de gestreepte wand, zonder ladder.
Trek hier aan de hendel.
Als je alles correct deed, gaat er een geheime deur open.


Buiten Pablo's schuilplaats
Je gaat automatisch door de geheime deur en komt uit in een ander deel van het metrospoor.
Kijk om je heen.
Er staat een kartonnen doos (cardboard box) naast het spoor. Haal er een blanco vel papier (blanc paper) uit.

Rechts van de metalen deur staat een houten krat, waarop een hamer en spijkers (hammer and nails) liggen. Raap ze op.

Kijk dan naar de metalen deur, die toegang geeft tot de schuilplaats van Pablo. Rechts van de deur hangt een intercom aan de muur.
Praat in de intercom en zeg dat je namens Victoria komt (on behalf of Victoria).
Zo te horen is Pablo aan de andere kant van de deur. Hij probeert de deur open te maken, maar dat mislukt. Aan deze kant zie je dat er iets doorbrandt in het electriciteitskastje.

Dan krijg je een via het GPS apparaat een telefoontje van Victoria.
Ze kan je voorlopig niet komen helpen, je zult de probemen even alleen moeten oplossen.

Gebruik de schroevendraaier om het paneel van het electriciteitkastje eraf te schroeven. Haal de verbrande accu (burnt battery) eruit. Het lijkt erop dat je een nieuwe moet zoeken.

Loop naar links en je loopt naar het perron van station Carlos Pellegrini.
Ga naar links om de metro te verlaten.


Obeliskplein
Bij de ingang van de metro staat een oude Fiat 600. Die hebben de motor aan de achterkant. Misschien kun je daar een accu uit halen? Probeer de motorkap (hood) te openen. Dat lukt niet, hij klemt. Op zoek dus naar een breekijzer.

Loop naar links, naar de stad (to the city) en je GSP opent.
Kies op het kaartje voor het Garrahan Hospital.


Garrahan Ziekenhuis
Klim langs het touw omhoog, het ziekenhuis in.
De dokter is nergens te bekennen, dus verlaat de kamer door de deur.

Ga via de openstaande deur rechtsachter de opslagplaats in.
Steel hier de vloerwisser (floor dryer with stick) en ga terug naar de gang.

Ga via de deur rechtsonder de toiletruimte in.
Zo te zien hebben ze de vastgebonden soldaat met geweld moeten bevrijden. Op de vloer ligt nog een koevoet (crowbar). Dat is wat je zoekt, dus raap hem op.
Op het plankje van de wastafels staat een potje. Bekijk het. Er zit vloeibaar laxeermiddel (laxative) in. Dat kan ook van pas komen, dus neem het mee en ga weer naar de gang.

Ga terug naar de ziekenkamer, links achteraan.
Verlaat het ziekenhuis via het open raam.
Loop naar links naar de stad en de GPS verschijnt. Kies nu voor de Obelisk.


Obeliskplein - accu
Loop naar de Fiat 600 en gebruik je koevoet om de motorkap te openen.
De accu zit er nog in, maar uiteraard vastgeschroefd.

Gebruik je schroevendraaier op de accu (battery). Dat werkt niet, de schroeven zijn verroest.
Gebruik je kruipolie op de accu.
Gebruik daarna nog eens je schroevendraaier op de accu en je kunt de schroeven losdraaien.
Pak daarna de accu (battery).

Ga het metrostation in.
Loop naar rechts, naar de schuilplaats van Pablo.


Pablo's schuilplaats
Haal de acuu uit je inventaris en gebruik hem op het open electriciteitskastje.
Je zet hem voor het kastje op de grond. De kabeltjes van de vorige accu zijn nu te kort.
Haal de gekleurde kabeltjes uit je inventaris en sluit ze op het electriciteitskastje aan.

Praat nu weer door de intercom en vraag of ze de deur willen openmaken.
Dat lukt en je kunt de schuilplaats in.

Spreek Pablo aan, die druk bezig is achter zijn computer. Hij is dezelfde man die je eerder trof achter de telefooncel buiten het station!
Hij verbergt zich hier omdat het niet veilig is in de stad. De paramilitairen pakken iedereen op. Ze zijn volgens Pablo met iets groters bezig dan alleen de stad onder controle houden. Ze hebben een zeer dodelijk wapen.
Pablo is lid van een ondergrondse organisatie die samen met de Argentijnse Overheid de stad weer terug willen veroveren. Maar Pablo heeft geen tijd om nu de gaten in je geheugen te vullen, hij zegt dat je dat maar aan Victoria moet vragen.

Vraag Pablo of hij de man op de foto kent (Could you help me?).
Pablo kan wel helpen zegt hij, maar hij moet eerst zijn missie volbrengen. Ze hebben namelijk het contact verloren met een undercover agent, die belangrijke informatie heeft. Als jij wilt gaan zoeken naar de agent, zal Pablo intussen de servers van hun communicatiecentrum hacken.
Pablo zegt dat je de agent misschien in het braakliggende terrein kunt vinden, dat de paramilitairen als kerkhof gebruiken.
De nieuwe locatie wordt in je GPS ingevoerd.

Links van je voeten staat een kartonnen doosje met snoepjes. Haal er een snoepje (candy) uit. Het is een 'Alfajores', een cakeje gevuld met caramel en omhuld met chocolade.

Verlaat de schuilplaats.
Verlaat het metrostation en ga naar de stad.
Kies op je GPS voor 'Wasteland'.


Missie  

Braakliggend terrein
Aangekomen op het braakliggende terrein, zie je meteen drie verse graven. Zou hier de undercover agent inliggen? Je kunt natuurlijk niet met je handen gaan graven.

Open je inventaris.
Gebruik je handcursor op de vloerwisser om de stok eraf te trekken.
Combineer de stok met het blad van de spade.
Combineer de hamer en spijker met de loszittende schop, om de stok vast te zetten en je hebt een stevige schop (reinforced shovel).

Gebruik de schop op een graf.
Terwijl je graaft wordt de lucht donker en hoor je gerommel van onweer.
Het eerste graf dat je opent is leeg.
In het tweede graf dat je opent zit alleen een militair uniform. Op het uniform is een briefje met adres (note) bevestigd. Aan de achterkant staat Ik leef nog.
Het adres wordt in je GPS ingevoerd.

Verlaat het terrein en kies op de GPS voor 'House'.


Pasco adres
Als je op het adres aankomt, zie je dat het gebouw totaal vernield is.
Praat met de jonge soldate die op een kratje bij de puinhoop zit.

Vraag wat er aan de hand is. Ze zegt dat haar vriend dood is.
Zeg dat hij misschien niet dood is, maar zich misschien ergens verborgen houdt. (He may not be dead).
Ze geeft je een foto van de vriend (picture) en zegt dat zijzelf Maria heet. Ze sloot zich ook maar bij de paramilitairen aan, nadat haar vriend gedwongen werd dienst te nemen. Hij werd weggevoerd omdat hij informatie zou hebben doorgegeven aan de vijand.

Verlaat Maria.


Maria's vriend
Zoals je je herinnert ligt er in het ziekenhuis een zwaargewonde man. Misschien is dat wel Maria's vriend?
Kies op je GPS voor 'Garrahan hospital'.

Klim langs het touw omhoog naar de ziekenkamer.
Haal de foto van Maria's vriend uit je inventaris en gebruik hem op de zwaargewonde patient, die bij het raam in een bed ligt. Hij is inderdaad de man op de foto!

Verlaat het ziekenhuis en ga terug naar het ingestorte huis.
Vertel Maria dat je haar vriend gevonden ehbt (I found him!). Ze is je heel dankbaar en rent meteen weg.

Pak de zaklamp (flashlight) die Maria achterliet bij het kratje.
Verlaat het adres.


Braakliggend land
Ga via de GPS terug naar de graven in het 'Wasteland'.
Gebruik hier je schop op het derde graf.
Ditmaal vind je wel een lijk. Je doorzoekt het en vindt een paspoort (identification card) van Esteban Estigarribia met het adres Lima 53.
Het adres wordt aan je GPS toegevoegd.
Verlaat het gebied.


Voor Estebans huis
Ga via de plattegrond naar 'House 53'.
Daar staat een stevige soldaat voor de deur, die zo nu en dan klaagt dat hij honger heeft.
Spreek de soldaat aan. Je kunt zeggen wat je wilt, hij blijft keurig op zijn post staan.

Open je inventaris.
Combineer de injectiespuit met het flesje laxeermiddel.
Combineer dan de volle spuit met het snoepgoed.
Geef de soldaat het laxerende snoepje en het duurt niet lang voor je hem kwijt bent.

Gebruik je koevoet om de planken waarmee de deur gebarricadeerd is, te verwijderen.
Ga naar binnen.


In Estebans huis
Kijk om je heen. Esteban is weliswaar dood en het hele huis is overhoop gehaald, maar misschien kun je de informatie die Pablo zocht, toch hier ergens vinden.
Boven op de boekenkast staat een lampje, waarvan het kapje ernaast ligt. Het lampje heeft een blauw UV-peertje (UV lamp). Pak het peertje.

Bekijk de drie schilderijen aan de wand. Schuif ze opzij en je vindt een safe met cijferslot achter het linker schilderij. Jammer genoeg heb je de combinatie niet.

In de achterkant van de sofa zit een scheur. Zoek in de scheur of je iets vindt.
Er valt een sleutel (closet key) uit de scheur op de grond. Raap hem op.

In het tv-meubel zit een lade. Die is op slot.
Gebruik de sleutel die je in de sofa vond op de lade om hem open te maken.
Kijk in de lade en je vindt een papiertje met code 5829.

Bekijk de safe achter het linker schilderij van dichtbij.
Typ in 5829 en de safe gaat open.
Haal de documenten (evidence and intel documenten) eruit.

Je hebt vervolgens in je inventaris geld (money), enkele blauwdrukken (blueprints) van een machine en belangrijke wetenschappelijke rapporten (intel documents) over wormgaten, tijdverschuivingen en dergelijke.

Op een van de documenten staat: We hebben geen enkele reactie gekregen op de boodschappen die we door de opening stuurden. Zou Pablo dat bedoeld hebben? Dat het dodelijke wapen van de paramilitairen een tijdmachine is?
Ondanks je geheugenverlies, heb je het idee dat je de wiskundige formules begrijpt. Heel vreemd.
Tot je afgrijzen vind je vervolgens de andere helft van de foto. En daar sta jijzelf op! Dus je bent een wetenschapper? Nu is het nog belangrijker dat je de man op de foto vindt!

Misschien kan Pablo je helpen.
Verlaat dus Estebans huis weer.


Pablo's schuilplaats
Loop naar de stad en ga via je GPS naar de 'Obelisk'.
Ga de metro in en loop door naar Pablo's schuilplaats.

Daar aangekomen zie je dat alles overhoop gehaald is. Pablo is er niet.
Dan krijg je een telefoontje van Victoria.
Je wilt haar vertellen wat je gevonden hebt, maar als ze hoort dat je in Pablo's schuilplaats bent, dringt ze erop aan dat je onmiddellijk vertrekt.
Ze zegt dat je haar kunt vinden in...sAdaslkhaslkdsja....en dan valt de verbinding weg.

Kijk om je heen.
Bekijk de bureaulamp. Hij is gericht op de grote vlek op de muur.
Maar als je de lamp aanmaakt is er niets te zien.
Zet je blauwe UV-peertje in de bureaulamp.
Nu verschijnt er een woord op de vlek. Je bekijkt het en begrijpt dat het een afkorting is voor de Universiteit van Buenos Aires, de faculteit werktuigbouwkunde. Dit moet een boodschap van Pablo zijn.
De locatie wordt aan je GPS toegevoegd.

Maak de lamp uit en verlaat de schuilplaats.
Verlaat de metro.


Voor de faculteit.
Loop naar de stad en kies op je GPS voor 'Engineering faculty'.
Het gebouw lijkt lange tijd niet gebruikt te zijn.

Kijk naar de graffiti op de muur onder het kapotte raamwerk.
Het ziet eruit als de Griekse letter lambda.
Op de grond voor de graffiti ligt een klein stukje papier te wapperen. Probeer het op te rapen en het vliegt naar links.
Probeer heet nog een keer op te rapen. Nu vliegt het stukje papier naar binnen. Ga het dus maar achterna.


Hal van de faculteit
Het stukje papier ligt voor de deur van de rechter lift.
Raap het op en bekijk het. Op het papiertje staat de Griekse letter Rho.

Voor de middelste lift staat een kartonnen doos. Kijk erin. Er zit zoveel in de doos dat je liever later terugkomt als je iets speciaals nodig hebt.

Praat met de klusjesman. Hij is duidelijk wat verward, zegt dat hij het lab al aangeveegd heeft en denkt dat de studenten ieder ogenblik kunnen arriveren.

Links van de klusjesman hangt een poster aan de wand. Bekijk hem. Hierop staat de Griekse letter pi.
Als je naar de klusjesman blijft luisteren, zegt hij op een gegeven ogenblik dat de letter pi als eerste komt. Onthoud dit.

Boven de doorgang naar de trappen is de Griekse letter omega op de muur gespoten.
Bekijk de letter.


Benedenverdieping - werkplaats
Loop naar de trappen en neem de trap naar beneden (lower stairs).
Het is donker, maar gelukkig heb je een zaklamp.
Ga met de lichtvlek naar de rechter zijkant van je scherm. Hier vind je de lichtknop (light switch). Gebruik de knop en je hebt licht.

Als je goed kijkt naar de ventilator die aan het plafond hangt, zie je dat er iets op een van de rotorbladen ligt.

De bedieningsknop van de ventilator zit boven de lichtknop. Je wilt hem echter niet aanraken, omdat hij kapot is.
Haal de infuusstandaard (serum holder) uit je inventaris en tik daarmee tegen de ventilator.
Er valt een liftsleutel (elevators key) naar beneden. Raap hem op.

Op de muur links van het grote rolluik, zie je een slot met sleutel om hem te bedienen. Gebruik de rolluiksleutel (shutter switch).
Ga dan door het geopende luik.

Op de reling aan de rechterkant hangt een paar handschoenen. Raap ze op.
Links van het geopende rolluik zie je een electriciteitskastje. Je kunt het niet openen.
Je kunt ook de metalen ladder niet af, omdat er water staat tot aan de bovenste sport.
Ga terug door het geopende rolluik, de werkplaats in.

Gebruik de rolluiksleutel (shutter switch) om het rolluik weer te sluiten.
Je haalt automatisch de rolluiksleutel (shutter switch) uit het slot.
Ga terug naar de hal.


Hal
Gebruik de liftsleutel op de deur van de linker lift.
De deur gaat open, maar het lifthokje is er niet.

Gebruik je handschoenen op de geopende lift.
Je zakt langs de kabel naar beneden en staat nu aan de andere kant van het gesloten rolluik.


Andere kant werkplaats
Gebruik de rolluiksleutel op het slot, op de muur rechts van het rolluik.
Nu gaat ineens ook het electriciteitskastje links van het geopende rolluik open.
Bekijk het van dichtbij en je ziet een codeslot met Griekse letters.

Herinner je de vier Griekse letters die je her en der zag en de klusjesman die zei dat pi als eerste kwam.
Toets in: pi - omega - rho - lambda.

Je hoort hoe water wegstroomt.
Verlaat de close-up en ga de metalen ladder af.


Tunnel
Kijk beneden om je heen.
Je ziet een grote ronde tunnelbuis. Er gaan drie gekleurde kabels de tunnel in.

Ga de grote ronde tunnelbuis in.
Aan de andere kant zie je dat de rode en groene kabel door een andere buis verder gaat. Maar deze buis is afgesloten met rooster. In het rooster zit een hek dat met een hangslot is afgesloten.

Ga even terug naar de hal.
Doorzoek de kartonnen doos voor de middelste lift en je haalt er een slotenknipper (locks breaker).
Ga terug naar de tunnel, via de trap of met de handschoenen via de lift.

Gebruik de slotenknipper op het hangslot (padlock).
Ga door de geopende deur de tunnelbuis met de rode en groene kabel in.

Aan het einde van deze buis kom je bij twee tunnelbuizen.
De rode kabel gaat verder via de linker buis.
Ga deze buis in.

Het is vervolgens erg donker, maar je hebt nog steeds je zaklamp.
Zoek met je zaklamp de bovenkant van de tunnelbuizen. Boven de rechter buis zie je de rode kabel weer naar binnen gaan. Volg hem door die buis.


Laboratorium
Je komt tenslotte uit voor een stalen deur met een rond draaiwiel.
Maak de deur open en ga naar binnen.
Je treft hier niet alleen Victoria, maar ook de man op de foto, die je enthousiast in de armen sluit en je Christian noemt. Nu weet je eindelijk hoe je heet!


Intussen
Na de aftiteling zie je hoe het kleine, kale mannetje bij een stel wetenschappers komt, die aan een glanzend eivormige energieschild bezig zijn. Ze noemen het een Poort en zeggen dat er een man doorheen kwam.
Ze weten nog niet zeker of het veilig is deze Poort te gebruiken omdat ze nog niet zeker weten naar welk tijdperk deze Poort hen voert.
Het mannetje wil voor morgen een antwoord.


Hoofdstuk 3: De terugkeer  

NB: Hoofdstuk 3 werd 7 jaar na hoofdstuk 2 uitgegeven en is onafhankelijk van de eerdere delen te spelen.

Spelbediening:
Op het beginscherm staat het hoofdmenu:
Je kunt een nieuw spel starten (new game), een opgeslagen spel laden (load game) en in de 'settings' geluid en muziek instellen of een taal kiezen. Hiervoor moet je het spel wél opnieuw starten. Verder kun je de credits zien en het spel beëindigen.

Kies een nieuw spel en je krijgt de voorgeschiedenis van Christian te horen.
Hij is in een laboratorium met Victoria en Nicolás naar wie je in deel 1 en 2 op zoek was. Christian weet nu dat hij zelf ook een wetenschapper was en samenwerkte met Nicolás.

Je krijgt op je scherm te zien hoe je het spel bedient:
de inventaris zie je door met de rechter muisknop te klikken.
Dubbelklikken op de linker knop geeft de mogelijkheid iets te doen met het voorwerp (een handje), iets te bekijken (een loep) of om te praten (een gespreks-ballon).
Met de escapetoets kom je in het hoofdmenu terecht. Daar kun je dan ook een spel opslaan (save) en het spel voortzetten (resume).
De bediening is hetzelfde als in hoofdstuk 1 en 2.


Voorgeschiedenis
Praat met professor Nicolás.
Die had een teleportatiemachine gebouwd. Hij tekende een contract met de louche zakenman Sergio. Er gaat iets fout met de machine, Nicolás en Christian verdwijnen in een tijdgat en Sergio wordt dictator van de stad Buenos Aires.
Praat nogmaals met Nicolás.
De teleportatiemachine werkte niet goed, omdat de stabilisator niet werkte. Christian had de stabilisator uitgevonden, maar Sergio stal er onderdelen uit. Nicolás denkt dat er een mol in het team zat, die Sergio informatie over de machine gaf.
Omdat Christian vaker in de buurt was van de elektromagnetische straling van de teleportatiemachine dan Nicolás, is Christians geheugen verdwenen. Het is de bedoeling dat de pulse stabilizer gerepareerd wordt om de machine te repareren. Zowel Nicolás als Christian zijn door een tijdgat gegaan, maar Nicolás keerde eerder terug, werkte aan de stabilizer en richtte een verzetsbeweging op. Florencia wordt ook genoemd, zij was in het begin ook betrokken bij de uitvinding van de machine. Beëindig het gesprek.

Praat met Victoria. Er zijn niet veel verzetsmensen meer aanwezig, Sergio en zijn troepen namen hen gevangen. Nicolás wil een nieuwe tijdmachine bouwen om terug naar het verleden te gaan en zo Sergio's heerschappij te voorkomen. Hij kon er niet achter komen, hoe Christians stabilisator gebouwd moet worden.
Nu je de voorgeschiedenis kent, kun je aan het spel beginnen.


Laboratorium
Bekijk, rechts klikkend op de muis, de inventaris.
Linksklik 2x snel met de linker muisknop en je kunt de spullen met het loepje bekijken.
Je ziet: een foto (whole photo) van Christian met Nicolás, soldatenkleren (soldier clothes), een sleuteltje (storage key) van de opslagruimte in het ziekenhuis, een infuushouder (serum holder) , een schroevendraaier (screwdriver) en een ID-kaart (ID) van Esteban, de dubbelagent die Christian dood vond in een eerder deel. De Intel informatie (Intel information) die Esteban verzamelde, zit ook in de inventaris. Verder zit er geld (money) in en blauwdrukken (plans).

Geef de Intel info aan Nicolás. Die wil dat Christian ze houdt, omdat je ermee in een communicatiecentrum kunt komen.
Geef de Intel info aan Victoria en ze zegt dat Pablo er iets mee zal kunnen. Pablo is zoek.

Bekijk het lab. Links van Victoria staat de console voor teleportatie machine.
Bekijk het whiteboard.


Formule stabilisator
Als Christian naar het bord kijkt, herinnert hij zich iets uit het verleden, toen het fout ging met de teleporter door de stabilisator.
Kijk naar het periodieke systeem aan de muur. Daar is de foto gemaakt die Christian bij zich heeft.
Praat met Nicolás.

Bekijk het schoolbord. Je moet nu de formule die Christian had bedacht, namaken.
Het is een memory-puzzel.
Van boven naar beneden zie je 3 rijen. Op elke rij staan 5 vakjes.
Als je een bij elkaar horend paar hebt gevonden, worden ze doorgekruist, als ze niet bij de stabilisatorformule horen.
Klik de volgende vakjes aan:
- Rij 1, vakje 4 en Rij 2, vakje 1.
- Rij 1, vakje 5 en Rij 2, vakje 4.
- Rij 1, vakje 2 en Rij 3, vakje 3.
- Rij 2, vakje 3 en Rij 3, vakje 1.
- Rij 3, vakje 2 en Rij 3, vakje 5.
Klik de niet doorgekruiste vakjes aan en Christian herinnert zich de formule van de stabilisator weer.


Ziekenhuis, opslagruimte
Nicolás geeft je de opdracht naar het ziekenhuis te gaan om Pablo te vinden.
Ga naar de lobby en je bent bij de liften die je in deel 2 zag.
Praat met de conciërge. Hij is lid van de verzetsgroep.
Ga rechts het gebouw uit.

Ga links naar de stad. Er staan 3 plekken op de plattegrond, waar je heen kunt gaan.
Kies het ziekenhuis.
Ga met het touw het ziekenhuis in.
Open de inventaris en dubbelklik links op het uniform. Gebruik het handje en Christian verkleedt zich.
Klim omhoog.

In de zaal is niemand. Pak lakens (bed sheets) uit de kast en ga door de deur.
Er zit een bewaker op de bank. Bekijk de poster boven hem.
Praat met de bewaker. Probeer de opslagruimte in te gaan.

Ga de voorste deur rechts in. Christian kan daar niet lang blijven. Er zit namelijk een bewaker op de wc, die wraak wil nemen op degene die hem ongewild laxeermiddelen gaf. Dat was Christian in een vorig deel. Hij gaat dus weg.

Daar ziet hij een vrouw snel de ziekenzaal opgaan. Ze wilde duidelijk niet gezien worden met de bewaker.
Ga haar achterna de ziekenzaal in. De vrouw is de nieuwe dokter.
Praat met haar. Ze vertelt hoe het dokters is vergaan toen Serge zijn land stichtte.

Ga terug de gang op en ga de lobby in.
Praat met Ramíres en dan met de andere twee bewakers.
De lange bewaker geeft een radio waar hij van af wil. Christian begrijpt niet goed waarom.
De rokende bewaker laat merken dat hij dorst heeft.

Ga terug en praat met bewaker Fernández (Do you know the doctor?).
Praat verder over de vorige dokter. Die was de vader van de huidige dokter. Fernández vindt het naar dat de dokter zo verdrietig is.

Ga de zaal in en praat met de dokter.
Ga dan weer praten met de bewaker op de gang (Is it ...and you?)
Christian biedt aan Fernández te helpen, zodat hij de dokter vaker kan ontmoeten.

Ga terug naar de dokter en praat ook met haar (Fernandez told me everything). De dokter vertrouwt hem niet.
Vraag haar nog eens het verhaal te vertellen over het ziekenhuis. Zeg daarna dat je weet dat haar vader in de gevangenis zit.
Christian reageert op de goede manier. De dokter vertrouwt hem.
Zeg nu weer Fernandez told me everything.
Ga terug naar Fernandez en zeg: Everything's ready. I'll cover you.

Ga naar de lobby en geef de radio aan de lange soldaat. Hij wil hem niet, net zo min als de andere twee. Er zit een taak aan vast bij gevangenen. Niemand wil die taak.

Ga terug naar de gang en open de opslagplaats met de sleutel uit je inventaris. Ga naar binnen.
Pak een fles wijn (wine) en een fles spuitwater (club soda) en ga de kamer weer uit.

Zie dat er een das hangt aan de deurknop van de voorste kamer links en ga terug de lobby in.
Geef de wijn aan de rokende soldaat. Praat met hem en zeg dat er niemand in de opslagruimte is.
Ga naar de opslagruimte en de soldaat volgt. Hij raakt dronken. Praat met hem.
Geef hem de radio. De soldaat beschrijft de plaats waar de gevangenen zitten. Hij noemt die de 'Zoo'.
Christian biedt aan de taak van de soldaat over te nemen.

Ga de gang op en de ziekenzaal in.
Klim door het raam en ga dan naar de stad, links.
Er volgt een tussenscène waaruit blijkt dat Sergio Nicolás dringend nodig heeft voor het bouwen van een tijdmachine.

Op de plattegrond is een nieuwe plek verschenen.
Ga naar de Zoo.


De Zoo
Er staat een kermistentje bij de ingang van de Zoo en een soldaat voor de ingang.
Praat met de verkoper naast de kraam. Hij geeft Christian wat fiches (chips) om het spel Hit those moles mee te spelen.
Lees het bordje aan de kraam en vraag de verkoper hoe je de beer wint.

Speel Hit those moles op de rode machine naast het kraampje.
Doe de fiches in de machine, maar die zijn niet de goede maat.
Geef ze aan de verkoper en hij laat je het spel spelen.
Je moet op een gat klikken waar een mol uit kan komen. Je blijft de fiches in je inventaris houden, dus je kunt door blijven spelen.
Het is geen moeilijk spel.
Zet de muis in het midden, dan kun je het snelst de mollen bereiken.
Sla snel op een mol als die tevoorschijn komt.
Je wint een soort printplaat (circuit board) . Bekijk hem.
Speel het spel nog eens en je slaat mis. Als troostprijs krijg je een wiel (wheel).
Speel het nog eens en je krijgt een rubberen muis (rubber mouse).
Speel eventueel nog wat spelletjes.

Praat met de soldaat. Die heeft niet gehoord dat er iemand langs zou komen en laat Christian dus niet toe.
Bekijk de tekst bovenaan de poort en lees het bord links ervan.
Geef de radio aan de bewaker en Christian mag naar binnen. Hij ziet meteen daarna Pablo in een kooi.
Christian praat met Pablo's bewaker.
Praat nog eens met de bewaker.
Ga naar rechts.

Christian komt aan bij een olifant voor een stal. Er staan zakken met pinda's.
Bekijk de olifant. Christian kent hem nog van toen hij een kind was.
Klik met de muis op de olifant en die rent uit angst weg.
Pak de pinda's (peanuts).

Ga naar links en geef de pinda's aan Pablo's bewaker.
Praat met Pablo.
Ondertussen wordt de bewaker door een aap aangevallen.
Spuit de club soda over de bewaker. Dat verjaagt de aap.
Je krijgt een rolletje mentos (mints).
De bewaker gaat droge kleren aantrekken en vraagt of Christian hem even wil vervangen.

Je kunt hier verder niets doen. Ga naar de uitgang en naar rechts.
Kies de obelisk.
Er staat een hotdogverkoper voor de metro. Praat met hem.
Christian kan een 6-pack frisdrank krijgen als hij het karretje repareert.
Geef het wiel aan de verkoper en Christian krijgt 6 flessen frisdrank (soda).

Ga naar de stad en kies de Zoo.
Doe de mentos in de cola. Hiermee heeft Christian een explosief in handen.
Ga de Zoo in. Doe de explosieve frisdrank tussen de spijlen van de kooi.
De rol mentos was te oud, dus er volgt geen ontploffing.

Pablo's bewaker komt er aan en Christian gaat even uit de buurt.
De bewaker wil Pablo een pak slaag geven en opent de celdeur. Hij wordt afgeleid door de hotdogverkoper die in de buurt is en vergeet de deur op slot te doen.

Even later komt de hotdogverkoper er aan. Hij blijkt een vriend te zijn van Pablo en zal de bewakers afleiden, terwijl Christian Pablo helpt te ontsnappen.
Je ziet dat een jongetje Pablo en Christian stiekem in de gaten houdt.


Laboratorium
Even later zijn ze in het lab van Nicolás en zit Pablo achter zijn computer.
Geef antwoord op Nicolás' vraag en geef de intel info aan Pablo.
Praat daarna met hem. Hij heeft honger.

Praat met Victoria. Sergio zou een grote slag te verduren krijgen als zijn communicatie centrum uitgeschakeld wordt.

Praat met Nicolás. Christian laat de printplaat aan Nicolás zien. Het is een onderdeel van de stabilisator.
Je moet nóg 4 onderdelen vinden en daarna met een tijdmachine naar het verleden om dat recht te zetten.
Het originele ontwerp voor de stabilisator heeft Christian buiten het lab verborgen.

Praat met Victoria. Ze geeft hem een automaten muntje (dispenser chip).


Stabilisator  

Archieven Universiteit
Ga de lobby in. De schoonmaker zegt dat je de bovenverdieping kunt bezoeken omdat hij heeft opgeruimd.
Praat met hem. Hij zegt je thuis te zoeken naar het ontwerp.
Christian weet niet meer waar hij woonde. Dat moet in de universiteitsarchieven te vinden zijn.

Ga linksachter de trap op.
Pak de lege verfbus (empty paint bucket) van de stoel en bekijk de snoepautomaat.
Doe het muntje dat Victoria gaf in de automaat. Koop een koekje (alfajor) en ga de deur door.

In de dozen zit niets wat Christian kan gebruiken.
Pak lijm (glue) van het bureau.
Het kost Christian te veel tijd om de bestanden in de archiefkasten te bekijken.
Ga de kamer uit en loop naar rechts.

Ga de trap af en vraag aan Nicolás hoe je de files van Christian kunt vinden in de archieven. Hij verwijst naar Pablo.
Praat met Pablo (I need ...student file). Die heeft het te druk.
Stel dezelfde vraag aan Victoria en zij verwijst weer door naar Nicolás. Dat schiet niet op.

Misschien helpt Pablo als je hem iets te eten geeft?
Geef het koekje aan Pablo en stel dan dezelfde vraag over Christians studentenbestand. Christians ID-nummer is 27170.

Ga de lobby in en ga naar boven.
Ga dan het kantoortje in.
Doorzoek de linker archiefkast met het handje en Christian vindt zijn huisadres.

Ga het kantoor uit, 2x naar rechts en ga naar de stad.
Kies Christians adres (home sweet home) op de plattegrond.


Christians huis, lockpicks
Het elektriciteitskastje is kapot.
Ga de steeg in, waar 3 huizen staan.

Christians huisdeur zit op slot.
In de doos rechts van de monitor zit een apparaatje om sloten mee te openen (picklock base) en een onderdeel van een lockpick (picklock piece).
Je moet de andere delen vinden om met de basis een lockpick te maken.

Bekijk de doos links van de monitor en Christian haalt er een 2e stuk lockpick uit.
Achter in de steeg ligt rommel (debris). Pak hieruit het 3e onderdeel.

Zet nu twee onderdelen vast aan de basis en je kunt zien hoe de puzzel werkt:
Je ziet de basis rechts en 3 onderdelen in plastic mapjes.
Er zijn 10 vakjes. In de bovenste rij kunnen 5 onderdelen staan en in de onderste ook.
Je moet dus nog 7 onderdelen vinden. Er passen 2 onderdelen op de basis.
Met de 3 onderdelen die je hebt kun je geen passende lockpick maken. Zoek dus verder.
In de doos naast de stoel vind je een 4e onderdeel voor de lockpick.


Het achterste huis
Op de muur tegenover de drie huizen zie je graffiti, 3 kronkellijnen.
Bekijk de graffiti bij het huis van Christian.
Bekijk ook de andere graffiti. Aan de vorm van de lijn, kun je zien hoe de lockpick eruit moet gaan zien.

 

Vergelijk de vormen van de lockpick-onderdelen met de vorm van de graffiti.
Met de 4 lockpick-onderdelen in je inventaris kun je een sleutel maken voor het achterste huis. Voor de andere twee huizen heb je nog niet voldoende onderdelen.

Klik met de onderdelen op de basis.
Zet het onderdeel in het 2e vakje bovenaan als eerste in de houder.
Zet het onderdeel rechts onderaan er bovenop.
Gebruik deze lockpick op het achterste huis en ga naar binnen.

Dit was het huis van de hotdogverkoper.
Pak de kapotte gitaar (broken guitar) links van de deuropening.
Kijk in het gat in het hotdogkarretje, dat links van de gitaar rechtop tegen de muur staat. Christian vindt een 5e onderdeel van de lockpick.
Pak onder de trofeeën naast het fietswiel het 6e onderdeel uit de doos.
Het 7e onderdeel ligt onder het papier waarop het wiel staat. Pak het papier om het onderdeel te pakken.
Ga het huis uit.


Het huis van de buurman
Met de onderdelen die je nu hebt, kun je een sleutel voor het middelste huis maken:
Klik met de onderdelen op de lockpick en haal de onderdelen die aan de houder vastzitten ervan af.
Zet het onderdeel uiterst links op de onderste rij in de houder.
Zet de 3e op de bovenste rij erop.

Gebruik de lockpick op de middelste deur en ga naar binnen.
Bij de deur staan 3 dozen. Pak uit de middelste doos het 8e onderdeel.
In de windgong rechts van de deur zit een stabilisator-onderdeel (Stabilizer part 2). Pak het.
Het 9e onderdeel van de lockpick ligt in de autoband bij de ladder en het 10e onderdeel ligt in de wc-pot. Stop ze in de inventaris en ga het huis uit.


Christians huis
Maak de deur open met de lockpick: klik met de 10 onderdelen op de houder.
Haal de vastzittende picklock-onderdelen eraf.
Zet het 1e onderdeel op de onderste rij in de houder.
Zet het 5e onderdeel op de bovenste rij er bovenop.

Klik met de lockpick op de deur en ga Christians huis in.
Bekijk de kamer.
Links van de deur staat op de vloer een fotolijstje met een foto van Christian en een meisje. Christian voelt zich vreemd als hij ernaar kijkt.
Pak het fotolijstje (Florencia's picture) en Christian begint zich Florencia te herinneren, die vroeger zijn vriendinnetje was. Hij wil haar weer zien.

Er zijn geen notities te vinden.
Bekijk het fotolijstje goed in de inventaris. Je zoomt in.
Klik op de onderdelen en draai de foto om met de draaipijl rechtsonder.
Onder de achterkant van het lijstje zit iets verborgen.
Pak de kristallen disc (crystal disc) eruit en zoom uit.


Het communicatiecentrum van Sergio
Ga het huis en de steeg uit. Hetzelfde jongetje dat Pablo en Christian bij hun ontsnapping bij de Zoo in de gaten hield, staat bij het huis.

Ga na het gesprek met het jongetje naar links en kies Engineering School.
Ga naar binnen en neem de trap naar beneden. Praat met Pablo. Hij geeft Christian een USB-stick (software virus) voor het communicatiecentrum van Sergio. Christian moet de hoofdcomputer ermee besmetten.
Ga naar de lobby en naar buiten.

Ga naar de stad en je krijgt een scène te zien van Sergio en een medewerker op zoek naar Nicolás.
Op de plattegrond is het communicatiecentrum toegevoegd. Ga er naartoe.

Pak het tonijnblik (tuna can) naast de vuilcontainer.
Trek de soldatenkleding aan en praat met de bewaakster. Ze laat niemand toe zonder toestemming.
Loop naar links en Christian doet vanzelf zijn normale kleding aan.
Ga naar de stad, de Engineering School en terug naar Pablo op de benedenverdieping.
Praat met Pablo (I can't ...ID-card). Pablo heeft een paar dingen nodig.
Praat verder over de magnetische kaart en een lezer van magnetische kaarten.
Pablo zegt die via de GPS te zoeken.

Ga het gebouw uit naar de stad toe.
Op de plattegrond is 'San Telmo' toegevoegd en Plaza de Mayo.
Ga naar San Telmo.


San Telmo
Praat met de schilder. Hij wordt gedwongen Sergio's portretten overal te schilderen, omdat zijn vrouw gevangen is genomen.
Pak de bruine verf, maar de schilder zegt dat je het blik moet laten staan.
Het lukt Christian niet de bruine verf te verwisselen voor het lege blik in zijn inventaris. Hij zal de schilder af moeten leiden.

De straatverkoper rechts is even weg.
Pak het 3e deel van de stabilisator (stabilizer part 3) van het kleedje.

Ga weg naar de obelisk.
Ga het station in. Draai met de schroevendraaier de kaartlezer (magnetic card reader) los van het voorste doorgangspoortje.

Ga naar boven en praat met de hotdogverkoper. Christian vertelt hem dat hij zijn huis weer in kan.

Ga naar de stad. Er is een nieuwe plek te bezoeken.
Ga naar Caminito.


Caminito, San Telmo
Er zitten twee tangodansers op het pleintje bij een trofee. Praat met hen.
Christian helpt met een rijmpje en hem wordt gevraagd te helpen bij een liedje dat de tangozanger vergeten is.
Christian herinnert zich dat hij danste met Florencia. Er wordt een nieuwe plek bijgeschreven op de plattegrond.

Bekijk de trofee en praat nog eens met de dansers.
De danser vraagt Christian een muziekinstrument te maken en een wedstrijdje met hem aan te gaan. De prijs is de trofee die er staat.
Combineer de gitaar met het blik tonijn. Plak ze aan elkaar met de lijm. Christian heeft nu een grote gitaar (large guitar) gebouwd.
Geef de gitaar aan de dansers. Deze gitaar is mooier dan die van de tangozanger, dus krijgt Christian de trofee (best luthier prize).

Ga naar de hotdogverkoper bij de obelisk. Praat met hem. Hij kent een paar woorden van het lied dat de tangozanger vergeten is, maar dat is nog niet voldoende.

Ga weg naar de schilder op San Telmo. Praat met de schilder en zeg dat je hulp nodig hebt met de tango.
Beëindig het gesprek en laat Florencia's foto zien.
Praat nogmaals met hem en vraag weer naar de tango. De schilder herinnert zich nu een regel van de tango en draagt die voor.


Plaza de Mayo
Ga naar Plaza de Mayo. Het plein ligt bij de Casa Rosada, waar gevangenen worden bewaakt.
Christian vindt het dapper dat er propoganda hangt met een rood kruis erdoor.

Bekijk de piramide en praat met de dakloze man tot alle gesprekopties zijn gebruikt.
Hij wist zich te bevrijden uit gevangenschap en heeft een spiritueel overwicht op de bewakers.
Hij heeft een stukje tekst voor de tango en zegt dat er een vrouw is bij Sergio.

Ga de Casa Rosada bekijken. Als je naar binnen gaat wordt er op je geschoten.
Ga terug en praat weer met de dakloze (So you can control the guards?) en je krijgt er gespreksopties bij.
Vervolg het gesprek. Hij wil wel een magnetische kaart van de bewakers te pakken krijgen, maar dan moet hij een grote lap hebben en een potje bruine verf.

Ga naar de Engineering school en neem de trap naar beneden.
Vraag Nicolás of hij iets over de tango weet.
Christian kent nu het hele tangolied en wil naar de tangodansers gaan.

Ga het gebouw uit en dan naar de stad. Kies Caminito.
Praat met de tangodansers (I ...have the song) en maak het gesprek af. Christian heeft een digitale muziekspeler (digital player) gekregen.

Ga naar San Telmo en geef de muziekspeler aan de schilder. Nu is hij afgeleid.
Wissel het lege verfblik met de bruine verf (paint bucket).

Nu de tangodansers niet in de buurt zijn, kun je met de schroevendraaier de trofee openen. Die breekt en Christian vindt het 4e onderdeel van de stabilisator (Stabilizer part 4).

Ga naar Plaza de Mayo.
Geef de pot verf en het laken aan de dakloze. Hij geeft een magnetische kaart (magnetic card) in ruil.
Hij zegt je te helpen als je in nood zit.

Ga naar de Engineering School en loop de trap af naar beneden.
Geef de magnetische kaart en de kaartlezer aan Pablo.
Pablo heeft wat tijd nodig om de kaartlezer en de kaart bruikbaar te maken.


Gedenkplek
Er is een plek op de plattegrond bijgekomen sinds je met de tangodansers over Florencia sprak: Puerto Madero.
Ga erheen. Er is een gedenkplaatsje opgericht. Pak de brief (letter).
Ga zitten op het bankje. Lees de brief in de inventaris. De brief is van Florencia die de gedenkplek voor Christian heeft gemaakt.
Op de gedenkplek ligt het 5e onderdeel van de stabilisator (stabilizer part 5). Pak hem op.
Bekijk de gedenkplek. Florencia denkt blijkbaar dat Christian dood is en vraagt vergeving voor het onvergeeflijke dat ze heeft gedaan.

Ga terug naar de universiteit en daar naar beneden.
Geef de kristallen diskette aan Nicolás.
Praat nog eens met hem (I found all the stabilizer parts). Nicolás heeft ook wat tijd nodig en zegt met Pablo uit te zoeken hoe je het communicatie-centrum in kunt komen.

Praat met Pablo. Hij geeft je de veranderde ID-kaart (reprogrammed magnetic card).
Verlaat de universiteit en ga naar het communicatie-centrum.


Sergio  

Communicatie-centrum, serverruimte
Doe de soldatenkleding aan.
Laat de ID-kaart aan de bewaakster zien. Die staat op naam van een hooggeplaatste, dus kan Christian naar binnen.

Ondertussen zie je een scène waar Sergio bezocht wordt door het jongetje, dat Christian zag bij zijn huis. Het jongetje is een verklikker, die vertelt waar Nicolás te vinden is.
Sergio geeft opdracht de Universiteit binnen te vallen.

Hierna zie je Christian bij een computer in een computerruimte.
Zie dat er een schuifdeur zit aan de console aan de linker kant.
De beheerder is onder de indruk van Christians rang. Praat met hem. Hij onderhoudt de computersystemen.

Als je het cakeje probeert te pakken, links van de computermonitor, waarschuwt de beheerder dat er laxeermiddelen in kunnen zitten.
Bekijk de hoofdcomputer waarmee andere computers verbonden zijn.
Onder de knop voor de deur, ligt een sleutel. Je mag er niet aan zitten, net zo min als aan de hoofdcomputer.

Ga de deur door. Je hoeft de knop niet in te drukken.
In de volgende kamer zie je een deur naar de computers toe en een koelsysteem aan de muur naast de deur.
Bedien het koelsysteem en het alarm gaat af. De beheerder komt om het systeem te repareren.
Je kunt niet terug om de sleutel te pakken, omdat de beheerder snel terugkomt.
Saboteer het koelingssysteem nogmaals en ga terug naar de hoofdcomputer.
Pak het cakeje naast de computer.

Christian mag de sleutel pakken om naar de wc te gaan. Het is een loper die op elke deur past.
Ga de serverruimte in en gebruik het controlepanel van de koeling. De beheerder komt het weer in orde maken.

Ga dan terug naar de hoofdcomputer.
Onder de linker indicatoren zit een schuifdeur.
Open de deur en je ziet er een verborgen paneel in zitten.

Ondertussen komt de beheerder terug, zodat je er niet in kunt kijken.
Ga dus de koeling weer afzetten en ga snel terug als de koeling in orde wordt gemaakt.
Open dan het verborgen paneel en je ziet een slot, een groen lichtje en een knop.
Doe de sleutel in het slot en draai hem met het handje.
Haal dan met het handje het deksel over de knop weg en druk op de knop. Het lichtje wordt rood.
De beheerder is opgesloten in de serverruimte en krijgt het koud.

Doe de USB-stick met het virus in de hoofdcomputer.
Christian wil de man niet aan zijn lot over laten. Gebruik dus het verborgen paneel weer en de deur gaat open.
Verlaat het communicatiecentrum.

Ga naar links naar de stad en Christian doet vanzelf zijn burgerkleding aan.
Christian gaat vanzelf naar de Engineering school toe.
Als hij aankomt op de universiteit is er niemand meer. Christian wordt neergeslagen door een soldaat en komt even later bij in een cel in Casa Rosada. Sergio heeft Nicolás gedwongen mee te werken aan zijn project om heel Argentinië in handen te krijgen. Pablo en Victoria zitten ook in de gevangenis.


Ontsnapping uit cel Casa Rosada
Christians inventaris is leeg.
Bekijk de tralies, sommige ervan zijn minder sterk.
De wasbak heeft een lek. Er zit een ventilatiegat onder, dat afgedekt is met planken. Haal de planken weg en Christian ziet er een vreemd apparaatje achter. Dat lijkt op een schroef.
Pak het apparaatje (strange device) en zet het tussen de tralies rechts om de tralies te verbuigen.
Er komt onmiddellijk een soldaat aan om hem te controleren.

Zet het apparaatje weer tussen de tralies en praat met de bewaker.
Doe dat nogmaals tot je drie gesprekopties hebt gebruikt. Daarna komt de dakloze Christian helpen, zoals beloofd. Hij lokt de bewaker weg door te zeggen dat de hotdogverkoper er is. De bewaker gaat die zoeken.

Zet het apparaatje tussen de tralies en breek uit de cel.
Christian spreekt Pablo en Victoria en geeft hen het apparaatje.
Victoria zegt Nicolás te zoeken.


Borstbeeldpuzzel
Loop de gang af naar achteren. Christian ziet een vrouw telefoneren met Sergio. De dakloze had haar al eens bij Sergio gezien.
Als Christian op de plek is waar hij haar zag, komen borstbeelden op pilaren te staan. Waar de vrouw verdwenen is, staat een muur.

Bekijk de borstbeelden en ga de trap op, maar Christian wil de vrouw achterna.
Bekijk wat het aanraken van de sokkels met de borstbeelden tot gevolg heeft.
Met het aanraken van de sokkel van het beeld met Sergio, komen de borstbeelden weer allemaal op hun oorspronkelijke plaats te staan.
Raak het 2e borstbeeld links aan en dan de voorste links. Alleen Sergio's beeld staat er nog.
Christian hoort lawaai en een grote bol komt van de trap af naar Christian toe. Hij wordt niet geraakt.

Ga de geheime gang door rechts van het beeld van Sergio. Dat is een stenen tunnel.
Loop naar achteren. Raak de stoel aan die daar staat. De muur draait en Christian is in een ruimte waar behalve Sergio en Nicolás ook een vrouw is: Florencia. Ze was spionne voor Sergio en Nicolás durfde dat niet aan Christian te vertellen.

De drie vertrekken en Christian wordt door een bewaker in elkaar geslagen.
Even later staat hij hen op een dakterras na te kijken.


Sergio's kantoor
Ga naar binnen toe. Christian bevindt zich in een groot kantoor.
Er staat een stoel tegen de achtermuur om de tunnels weer in te komen.
De blauwe archiefkasten zitten op slot. De twee spiegels laten geen reflectie zien en in de boekenkast is niets te vinden.
Bekijk Sergio's bureau.
Het hologram van de wereldbol is vastgelijmd.
Bekijk het tablet. Die is te gebruiken, maar niet in de inventaris te stoppen.
Pak de schaar (scissors). Ook die is niet in de inventaris te stoppen, maar wel te gebruiken.
Hetzelfde geldt voor het horloge, het notitieblok en de pen.
Met de mappen is niets te doen.

Lees het notitieblok. Er staat een boodschap op voor Florencia.
Knip met de schaar een stuk notitieblok weg. Christian heeft nu een papiertje (Sergio's note) in zijn inventaris. Er staat dat Sergio iets heeft achtergelaten in zijn kantoor en dat je ermee mag doen wat je wilt. Zo'n briefje kan handig zijn om een bewaker naar het kantoor te lokken, maar dan moet er wel iets voor hem klaar liggen. Zoom uit.

Bekijk het fotolijstje aan de linker kant van het kantoor en ga op de stoel naar de tunnels zitten. Daar staan Victoria en Pablo.
Pablo heeft een computer nodig om Sergio te stoppen het verleden in te gaan. Uiteraard moet Christian die zien te vinden.
Praat met Pablo. Hij zegt dat er in Casa Rosada een computer met internetverbinding te vinden moet zijn.
Praat met Victoria. Zij geeft Christian soldatenkleding (soldiers clothes).

Ga onderin de tunnel door. Christian wil minder opvallen.
Doe dus de soldatenkleren aan en loop verder naar onder tot hij bij de borstbeelden is.


Binnenplaats Casa Rosada
Ga de trap op naar een binnenplaats. Praat met de bewaker.
Ga door de deur links van hem. Daar zit een hipster achter een console op zijn laptop te werken. Op de monitoren zijn delen van Casa Rosada te zien.
Praat met hem. Hij speelt Reversion en geeft Christian een papiertje met aanwijzingen (Monkey Island tips and tricks) om Monkey Island uit te spelen.

Ga de monitor-ruimte uit en ga de andere deur door rechts van de fontein.


Chocola
Er staat een bewaker voor een deur. Praat met hem. Er zijn weinig bewakers in Casa Rosada. De meesten zijn met Sergio meegegaan.
Geef het briefje van Sergio, maar Christian vindt dat hij dan eerst iets moet neerleggen voor de soldaat.

Bekijk de aanwijzingen voor Monkey Island in de inventaris. Die staan geschreven op een verpakkingswikkel voor chocola (chocolate wrapping).
Geef de wikkel aan de soldaat en die laat merken dat hij zin heeft in chocola.

Ga terug en laat de wikkel ook aan de soldaat bij de fontein zien. Die gaat er snel vandoor om zijn geheime voorraad te controleren.
Volg de soldaat naar de stenen tunnel toe.
Aan de rechter kant van de muur zit een losse steen.
Duw de steen eruit en pak de chocola (Cóndor chocolate).

Ga terug en neem de trap.
Kies de deur rechts van de fontein.
Als je de chocola aan de bewaker geeft, vindt Christian dat hij beter kan doen alsof de chocola van Sergio is.
Geef Sergio's briefje aan de bewaker. Christian zal de reep achter moet laten in Sergio's kantoor.

Ga 2x terug en dan de geheime gang door tot je bij Pablo en Victoria bent.
Gebruik de stoel en je bent in het kantoor.
Leg de reep chocola op het bureau. Pas op: dat kan niet als je erop bent ingezoomd.

Ga met de stoel naar de tunnel.
Ga 2x naar onder en dan de trap op.
Neem de deur rechts van de fontein.
Geef Sergio's briefje aan de soldaat en die verdwijnt om het zogenaamde cadeautje van Sergio te zien.
De bewaker is in het kantoor, dus Christian kan niet naar binnen.

Ga terug en praat met de bewaker bij de fontein. Die gaat onmiddellijk controleren hoe het zit met de andere bewaker en de chocola.
Volg hem naar de deur. Christian kan niet naar binnen.
Er ontstaat ruzie over de chocola en Christian wil iemand waarschuwen.

Ga dus weg uit de gang en praat met de hipster (Hey ... monitors?).
Op een van de monitors is de ruzie te zien. De hipster gaat erop af en snel daarna maakt Pablo gebruik van diens apparatuur en wordt de president van Argentinië gewaarschuwd.


Tijdmachine
Sergio, zijn soldaten en Florencia worden gevangen genomen.
Praat met Florencia, ze vraagt Christian terug te gaan naar het verleden, maar te voorkomen dat ze in deze situatie terecht komt.

Praat met Sergio. Hij gokt erop dat Christian iets fouts zal doen als hij terug gaat naar het verleden. Sergio zal dan toch winnen.

Praat met Nicolás. Hij geeft de 5 onderdelen van de Stabilisator mee en een handleiding (stabilizer plan). Christian moet de tijdlijn veranderen en zorgen dat de stabilisator het deze keer niet af laat weten.

Bekijk de teleportatie-machine, die Christian naar het verleden moet brengen.
Gebruik de machine.

Christiaan zit in een tunnel die eruit ziet als een net. Je ziet twee doorgangen naar boven.
Ga de dichtstbijzijnde portalgang door naar boven en Christian is op de verkeerde plaats bij een generaal te paard.
Kies de volgende portal en je ziet dat er verderop nog een derde portal is. Christian is bij een interview van een verslaggever met Maradonna.
Kort erop is Christian weer in de portal. Ga naar rechts tot je de 3e portal in het rood ziet. Kies die portal omhoog en Christian is op de juiste plek in het verleden.


Stabilisatorpuzzel
Je ziet een handleiding met 5 vakjes waarop de stabilisatoronderdelen geplaatst moeten worden.
Als je de onderdelen verkeerd geplaatst hebt, kun je het met het kruisje terugzetten op de oorspronkelijke plek.
Je ziet in geel, blauw en rood wat aantekeningen staan.
Kijk goed naar het plan, want later kan dat niet meer en hij verschijnt kort.

Tips:
1. De stabilisatoronderdelen hebben gele, rood-witte of blauwe componenten.
2. Het middelste onderdeel links heeft een aan- en uitknop.
3. De I staat in blauw geschreven op het plan, de V in rood en de X in geel.

In de vakjes met Romeinse cijfers zie je dus uit welke kleuren de stabilisatoronderdelen moeten bestaan:
- III is dus blauw, blauw, blauw,
- VII: rood, blauw, blauw
- XIV: geel, blauw, rood
- XV: geel, rood en
- XIX: geel, blauw, geel

Oplossing:
Als je de onderdelen verkeerd hebt verbonden, gaat er iets fout en komt Christian bij in het ziekenhuis waar zijn avontuur begon en moet hij het avontuur helemaal opnieuw doen. Je krijgt meteen daarna de kans om de stukken goed te plaatsen.

Als je niet goed naar het plan kon kijken, is er nog een aanwijzing:
Je ziet dat er 7x een I op het plan staat en er zijn 7 blauwe componenten. De I stelt dus een blauwe component voor.
Je ziet 3x een V en 3x een X. Je moet dus controleren of ze verwijzen naar rood of geel.
Uit het onderdeel met de rood-witte component en twee blauwe, kun je afleiden dat er VII mee bedoeld wordt.
De V staat dus voor de rode component.
De X is dan de gele component.

- Zet het onderdeel met de 3 blauwe componenten op vakje III.
- Zet het onderdeel met de rood-witte component en de 2 blauwe op vakje VII.
- Zet het onderdeel met de gele, blauwe en rood-witte component op vakje XIV.
- Zet het onderdeel met de gele, blauwe en gele component op XIX.
- Zet het onderdeel met de aan- uitknop op XV.
- Druk op de aanknop..................


Steam-versie van het spel
Met deze walkthrough ontgrendel je alle Steamprestaties in het spel, op de volgende na:
Je krijgt een extra achievement als je het spel binnen 4 uur uitspeelt.
Je krijgt er ook een, als je geen hints gebruikt.
Voor de derde prestatie (Double winner) moet je je spel hebben opgeslagen, het laden en het laatste onderdeel met de stabilisatoronderdelen nogmaals doen.
Bij het hit those moles-spel, krijg je een prestatie als je 2x wint, nadat je de puzzel had opgelost.
Je krijgt er nog een als je 5 keer achter elkaar wint.


KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.