THE SILENT SPY

Nancy Drew 29



Walkthrough door Marjo © 2013 www.adventurespel.nl.

Uitgever: Her Interactive/2013
Ontwerper: Her Interactive

Voor meer spelinformatie en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



IntroHotelStationEasteregg 1MoiraSafehouseEwan en AlecEasteregg 2
Bridget ontmaskerdAlecs geheimAfluister apparatuurZoŽ's codesKates codesEasteregg 3KaartenEwan



Intro  

N.B.: Het spel is tot op zekere hoogte non-lineair. Dit betekent dat je veel dingen in je eigen volgorde kunt doen en dat sommige gebeurtenissen dan op een ander tijdstip plaatsvinden dan in de walkthrough wordt beschreven.

Klik op "New game" en je krijgt de keuze om te spelen als amateur sleuth (amateurspeurder) of master sleuth (meesterspeurder).
Als meesterspeurder zijn de puzzels gelijk, maar iets moeilijker dan als amateurspeurder. Je krijgt geen hints en slechts een beperkte takenlijst.
Maak je keuze.


Intro
Je staat voor Nancy's bureau.
Klik op het bruine boek, dat je linksboven tussen de boekensteunen ziet staan.
Je ziet nu een brief die Nancy kreeg van de Cathedral afdeling van MI-5, de geheime dienst in Engeland.
Ze hebben een acht jaar oude zaak heropend en vragen Nancy's hulp. Niet zozeer omdat ze een goede speurder is, maar omdat het de dood van haar moeder betreft.
Nancy dacht altijd dat haar moeder acht jaar geleden bij een auto-ongeluk in de buurt van Glasgow om het leven kwam. Het was echter geen gewoon ongeluk. MI-5 heeft sterke aanwijzingen dat Nancy's moeder vermoord werd door de organisatie waar ze toen onderzoek naar deed.

Een vliegticket is ingesloten en er is een kamer gereserveerd in Glaucus Lodge.
De sleutelkaart (key card) van de hotelkamer is bijgevoegd.

Ook zie je een foto van Nancy's moeder.
Klik erop om hem van dichtbij te bekijken. Nancy droomt even weg in een herinnering.
Ze herinnert zich dat ze de trap af liep en de telefoon hoorde. Haar moeder nam op. Een zekere Mora is aan de lijn. Nancy's moeder zegt dat ze terug zal bellen op een beveiligde lijn.


Aankomst in Schotland
Klik op de reservering om met het avontuur te beginnen.
Nancy arriveert op het station van Loch Lomond.
Ze herkent de plek waar haar moeder stond, toen de foto werd genomen.

Dan wordt ineens haar koffer gestolen!
Een jonge man probeert de dief te pakken, maar dat mislukt.
Hij stelt zich voor als Alec. Hij noemt zichzelf een "skiptracer", iemand die personen opspoort die niet gevonden willen worden.
Nancy vraagt of hij haar koffer ook terug kan vinden. Er zitten immers belanrijke dingen in, die van haar moeder waren.
Alec belooft de koffer naar het hotel te brengen.


Spelbediening
Onderaan in je scherm zit de inventarisbalk.
- In het midden is een vak waarin de voorwerpen gaan die je opraapt.
  Er zit ook een schuifje op.

- Rechts zie je twee tabbladen. Onder "Tasks" staan je taken.
  Als amateurspeurder staan er vraagtekens naast de taken. Hiermee kun je een hint vragen.
  N.B. Als je geen hints vraagt, krijg je aan het einde van het spel een onderscheiding.

- Onder "Journal" vind je Nancy's aantekeningen over de zaak (observations)
  en de lijst met verdachten (suspects).

- Links zie je Nancy's GSM.
  Bij "Phone" staan fotootjes en namen bij de personen die Nancy kan bellen.
  Bij "Camera" kunt je foto's maken, die je kunt bekijken en inzoomen.
  Bij "Games" staan een paar spelletjes die je kunt spelen.
  Bij "Settings" kun je de achtergrond en de ringtone aanpassen.
  Met de aan/uit knop onderaan op de GSM leg je hem weer terug in de inventarisbalk.

- Naast de GSM zit de knop voor het spelmenu.
  Hier kun je naar het hoofdmenu (main), of je spel opslaan (save) of opstarten (load).
  Onder "Options"kun je aangeven of je in een window of fullscreen wilt spelen en verder
  kun je hier ook het volume van muziek, achtergrondgeluiden en stemmen aanpassen.
  Onder "Help" vind je een beschrijving van de spelbediening.
  Met "Resume" ga je terug naar het spel.
  Onder de knop met de beker vind je alle onderscheidingen (awards) die je kunt verdienen.




Hotel  

Hotelkamer
Even later staat Nancy voor de deur van haar kamer. Kamer 727.
Klik op de deur en je ziet het electronische slot van dichtbij.
Klik op de sleutelkaart uit je inventaris en klik aansluitend ermee op het deurslot. De deur gaat open en je kunt naar binnen lopen.

Op dat moment gaat Nancy's telefoon.
Klik op de smartphone, links van je inventarisbalk, om hem te openen/op te nemen.
Het is een telefoontje van Ewan, haar contactpersoon bij de Cathedral!
Hij zegt dat in Nancy's kamer een dossier ligt, dat ze goed moet lezen en van buiten moet leren. Hij zal haar nog eens bellen als hij klaar is met zijn klusjes.

Loop naar het nachtkastje aan de linkerkant van het bed.
N.B.: Alleen in de bonuseditie van het spel hangt aan het bedlampje een telefoonhanger. Raap hem op. Er zijn in totaal zeven telefoonhangers verstopt in de bonuseditie. Als je ze allemaal vindt, krijg je aan het einde van het spel ook nog een onderscheiding.


Dossier
Open de lade van het nachtkastje.
Hierin liggen 21 munten (coins). Raap ze op en in je inventsris is een portemonne te zien, waarop staat hoeveel erin zit.

In het nachtkastje ligt ook het dossier (case file). Klik erop om het te pakken, open het en lees beide pagina's.
MI5 laat weten dat zij Nancy niet gevraagd hebben de dood van haar moeder te onderzoeken.
Nancy's moeder was in dienst van MI5 en deed onderzoek naar een terroristische organisatie, genaamd Revenant, die een aanslag op Glasgow wilde uitvoeren. Kate wist deze aanslag, de "Colony Organisation" te verijdelen.
MI5 vermoedt dat de organisatie weer op volle sterkte opereert en dat zij degenen waren die Nancy benaderden. MI5 heeft geen idee waarom.

MI5 wil gebruik maken van Nancy's aanwezigheid om te infiltreren in de organisatie. Ze moet daartoe een reporter met de naam Moira Chisholm opzoeken, die wellicht meer informatie heeft.
Zou dit dezelfde Moira zijn, die Nancy zich herinnert van het telefoongesprek?
Verder krijgt Nancy het advies om niemand te vertrouwen en zeker geen personen die op eigen houtje contact met Nancy zoeken.

Op pagina 2 krijg je een samenvatting.
- CATHEDRAL is een onderdeel van MI5 en houdt Glasgow veilig.
- COLONY OPERATION is een biologische aanval op Glasgow en werd 8 jaar geleden door
  leden van Cathedral verijdeld.
- COLONY FORMULA is de chemische formule die Kate waarschijnlijk wist te vernietigen.
  Verder kon ze de ontwerper van de formule op een geheime plaats laten onderduiken.
- REVENANT is een organisatie, waarover weinig bekend is. Ze zitten niet alleen achter
  terroristische aanslagen over heel de wereld, maar zijn ook betrokken bij anti-terroristische
  activiteiten.


Kamer verkennen
Kijk rond in de kamer. Bewonder de bloemen op tafel. In een van de bloemen zie je een glinstering. Klik erop en je merkt dat er 10 munten meer in je portemonnee zitten.
N.B.: Zoek overal waar je komt naar deze glinsteringen, het is een makkelijke manier van geld verdienen. Als je in totaal 25 munten gevonden hebt, krijgt je een onderscheiding.

Ga naar de inloopkleerkast links van het bed.
Op het plankje staat een safe met een codeslot. Je kent de code nog niet.

Links van de inloopkleerkast staat een kaptafel met spiegel.
Bekijk de rechterhoek van de kaptafel van dichtbij. Daar ligt een bijzonder steker, die zo te zien in dat vreemde stopcontact gestopt kan worden. Nancy wil hem nu nog niet oppakken.

Loop naar het raam en kijk naar beneden naar het terras.
Als je klaar bent met het bewonderen van de kamer, is het tijd om Moira te gaan zoeken.
Loop naar de deur. Maak hem open.

Probeer naar buiten te lopen.
Op dat moment komt een roodharig meisje aanlopen dat zich voorstelt als Bridget en erg enthousiast is een Amerikaanse te ontmoeten.
Ze zegt dat ze Nancy iets belangrijks wil vertellen, maar niet hier. Ze wacht buiten het hotel op Nancy.


Hotelgangen
Rechts van kamerdeur 728 hangt een wandlampje. Het glinstert.
Klik erop en je vindt 2 munten.

N.B.: Klik op het wandlampje, dat links van kamerdeur 727 hangt en je vindt in de bonuseditie een telefoonhanger.

Draai om en loop in de richting van de gele poetskar.
In de grote bloempot die hier op de grond staat, vind je 3 munten.

Draai naar rechts en je staat voor de liftdeur.
Klik op de deur en stap de lift in.
Bekijk het bedieningspaneel van dichtbij en duw op G-knop om naar de begane grond te gaan.

Beneden aangekomen, stap je uit de lift en ben je meteen buiten voor het hotel.


Voor het hotel
Kijk om je heen. Boven de ingang zie je een balkon met twee planten. Bij de rechter plant vind je 20 munten.

Bij het bankje zie je Bridget staan. Loop naar haar toe en spreek haar aan.
Het belangrijke nieuws dat Bridget wilde vertelen, is dat ze vriendschap met Nancy wil sluiten! Ze is dol op Amerika.
Bridget woont voorlopig in Glasgow om te kijken of de grote stad haar bevalt.
Vraag haar of ze je iets kan vertellen over Schotland. Ze heeft een boek over Schotland in haar kamer en gaat het meteen halen.

Nu kun je verder de omgeving verkennen.
Bekijk het bankje van dichtbij.
Links van het bankje staan houten afvalbakken.
In de close-up van de afvalbak vind je aan de rechterkant 5 munten.
Lees de plaquette die op de rugleuning van het bankje is geschroefd. Er staan een paar regels op van de Schotse dichter Robert Burns.
N.B.: In de bonuseditie vind je bij de linker poot van het bankje een telefoonhanger.

Op de picknicktafel ligt een krant. Raap hem op en lees het artikel over de Colony Operation. Het biologische virus dat bijna 10 jaar geleden werd verspreid, was niet bedoeld om mensen te doden, maar om ze ziek te maken en zo de macht van de regering te ondermijnen. Die bijzondere dag wordt 14 juli herdacht.
In het rechter artikel staan de herinneringen genoteerd van iemand die de dag van de verwachte aanval meemaakte.
Leg de krant weer terug. Op de linkerhoek van het bankje bij de tafel, vind je munten.


Deli Shuss kiosk - koekjes maken
Bekijk de "Deli Shuss" kiosk van dichtbij.
Je kunt hier allerlei lekkere hapjes kopen.
N.B.: Koop je ze allemaal, dan krijg je een onderscheiding.

Linksachteraan in de kiosk zie je een geel dingetje aan een buis hangen. Hier vind je ook 5 munten.
Vooraan op de kiosk hangt een bordje. Ze zoeken een nieuwe medewerker (help wanted).
Klik erop en Nancy mag koekjes maken om wat extra geld te verdienen.

Aan de rechterkant zie je het voorbeeld van wat besteld is. Bestudeer het goed.
De bodem van het koekje ligt al klaar in het midden.
Daar mag je dan in de juiste volgorde jam, hagelslag en glazuur op leggen.
Met de vormpjes die links liggen, duw je een silhouette in het koekje.
En vaak moet er ook nog een extra koekje op, dat je linksboven kunt pakken.
Met de knop 'serve' geef je aan dat het koekje klaar is. Nancy zal het zeggen als ze tevreden is over het resultaat.
Met de 'reset' knop begin je van voorafaan.

 

Na het maken van een koekje kunt je ervoor kiezen om nog een te maken, of het voor gezien houden.


Boek
Als je klaar bent met rondkijken, klik je aan de rechterkant op het bord dat de weg wijst naar het treinstation.




Station  

Bekijk alles in de stationshal.
Aan de linkerkant zie je een souvenirswinkel. Loop er naar toe en koop iets, als je wilt.
N.B.: Als je alle souvenirs koopt, krijg je in de bonuseditie een onderscheiding.

Links van de souvenirsautomaat vind je het kaartjesloket.
Er zit niemand achter het loket, je kunt de kaartjes kopen via een automaat.
Rechts van het loket zie je een rek met folders. Blader door de folders als je wilt.

Draai je om en loop naar de andere kant van de hal.
Onderweg kun je nog wat munten oprapen, onder de stoel bij de eerste deur naar BEARSDEN.

Achter in de hal staat Alec rustig tegen de muur geleund. Spreek hem aan.
Hij staat graag in het station naar reizigers te kijken, zegt hij.
Vraag of hij wel eens van de Revenant groep heeft gehoord. Hij beweert van niet.
Vraag Alec of hij Moira Chisholm kan zoeken (I need you to find someone for me).
Hij vertrekt meteen.

Links van de plek waar Alex stond zie je twee wanden met bagagekastjes.
Ga via de deur tussen de kastjes naar een onderhoudsruimte, waar je een machine ziet om afval mee samen te persen, maar waar je verder niets kunt doen.
Loop terug, de stationshal in.


Revenant
Als Nancy het station probeert te verlaten gaat haar telefoon.
Nancy ziet het logo van de Revenant organisatie en een verdraaide stem zegt dat Nancy hun aandacht heeft getrokken. Ze willen haar testen.
Ze krijgt de opdracht om een enveloppe uit locker 49 te halen en die naar de Ten Raven pub in Giffnock te brengen.
Ook krijgt ze nog een hint. Nancy hoort de stem van haar moeder die zegt: "Harrier checking in. Challenge code for agent - CMYK 0110. De Colony Operatie is afgesloten." De stem vraagt nog of Nancy meer wil horen en hangt dan op.

Draai je om en ga naar de lockers.
Klik op de geldgleuf van locker 49 om te betalen, zodat je het kastje open kunt maken.
Haal de enveloppe eruit en maak hem open.
In de enveloppe vind je een aankondiging voor 14 juli (save the date).

Open kastje 33 en je vindt 2 munten.
N.B.: Als je alle kastjes, waarbij een groen lichtje brandt, open maakt, verdien je een onderscheiding.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg

Maak kastje 44 open.
Verlaat de close-up.
Kijk weer naar het kastje en maak het nog een keer open.
Als je het kastje een derde keer open maakt, vind je een prachtig paasei.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

N.B.: Als je een "easter egg" vindt, krijg je een onderscheiding.

Loop naar de ticketautomaat.
Klik op het scherm om te beginnen.
Koop een 5, 10 of 15 strippenkaart. Klik op 'yes' om te bevestigen.
Pak de treinpas (train pass).

Draai je om en loop naar linksachter, naar de deur waar GIFFNOCK boven staat.
Klik op de deur en Nancy neemt de trein.


Giffnock - The Ten Raven pub
Nancy arriveert voor The Ten Raven pub.
Haal de blauwe enveloppe uit je inventaris en stop hem in de rode brievenbus die in het muurtje is ingemetseld.
Op de rechterkant van het muurtje ligt een rode snoeischaar (cutting shears). Die kun je niet laten roesten, dus raap hem op.

Nancy krijgt een telefoontje van Revenant. De verdraaide stem prijst Nancy en laat haar als beloning een oude opname van haar moeders stem horen. Nancy vraagt zich af waarom.
Kate zegt dat ze zal proberen niet op te vallen. Ze zal proberen te bellen, maar ze kan zelf niet bereikt worden. Revenant laat haar met rust, maar ze wordt wel nog gevolgd door anderen. Ze zegt dat er een patroon zit in de plaatsen vanwaar ze opbelt. Zo kunnen ze haar vinden. Ze liet een spoor achter. Card staat voor Cathedral, de rest voor thuis.

Loop naar de deur van de pub. Hij is gesloten, er is een privťfeest aan de gang.
Pak de gele schroevendraaier (screwdriver), die je op de vensterbank ziet liggen.
Bekijk het bakje met menukaarten, rechts van de deur en pak een menukaart mee.
Boven de raamomlijsting vind je munten.

Ga terug naar de brievenbus.
Klik aan de rechterkant op het groene bord dat je de weg wijst naar het station.




Moira  

Nancy arriveert automatisch in de grote hal van station Loch Lomond.
Praat met Alec, die inmiddels weer bij de stoelen staat.
Hij heeft Moira gevonden in Bearsden.
Je kunt met Alec praten, maar hij geeft niet veel prijs over zichzelf. Zelfs als Nancy vertelt dat ze in Schotland is vanwege haar moeders vermeende ongeluk en dat ze vreemde telefoontjes krijgt.


Bearsden
Ga naar de deur waar BEARSDEN boven staat. Klik erop en Nancy vertrekt.
Nancy arriveert voor het huis waar Moira woont, een witte bungalow.
Klop op de deur.

Moira geeft antwoord, maar wil niet opendoen.
Ze wil Nancy pas binnen laten als die haar wat voedsel brengt.
Omdat Nancy een Amerikaanse is, geeft ze je eenvoudige namen van de locale gerechten:
Oatmeal parfait, turnips and Potatoes, haddock en wat fudge.
Neem voorlopig afscheid en ga terug naar het station.


Carson Drew
Ga in de stationshal richting tickets en dan naar links en vervolgens richting exit/hotel.
Als Nancy voor het hotel arriveert, krijgt ze telefoon van haar vader, Carson Drew.
Hij is er beslist niet gelukkig mee, dat Nancy in Schotland zit en probeert haar over te halen terug naar huis te komen. Het is gevaarlijk daar.
Vraag Carson naar Moira. Hij doet alof hij de naam niet kent en ook de naam Cathedral zegt hem niks.
Vraag naar de aantekeningen van Kate. Jammer genoeg heeft Carson die aantekeningen lang geleden al versnipperd, juist om te voorkomen dat Nancy naar Schotland ging.


Bridgets boek
Na het telefoontje loop je naar Bridget, die voor het bankje staat. Spreek haar aan en je krijgt het boek over de geschiedenis van Schotland, zoals ze je beloofde.


Voedsel voor Moira
Loop naar de kiosk.
Klik in je inventaris op het menu van de pub en bestudeer het, zodat je de Schotse namen leert voor de gerechten die Moira wilde hebben.

 


- Oatmeal parfait = Cranachan
- Turnips and potatoes = Neeps and tatties
- Haddock = Smokies
- Fudge = Tablet

Koop de juiste etenswaren bij de kiosk.
Als je niet genoeg geld hebt, kun je altijd wat koekjes maken.


Moira
Ga naar het station en neem de trein naar Bearsden.
Klop op de deur van Moira's huis. Als Nancy haar naam noemt, mag ze meteen naar binnen.
Moira was net als Nancy's moeder een journaliste bij dezelfde krant. Ze werkten samen.
Moira kende Nancy als baby en heeft zelfs een foto. Ze is blij Nancy weer te zien en haalt wat herinneringen op.

Dan wordt er op de deur geklopt.
Nancy krijgt de opdracht zich snel te verstoppen.
Draai je om en verstop je in de inbouwkast, rechts van de koelkast.
Moira vraagt haar om vooral geen geluid te maken. Bovendien vertelt ze nog snel dat er een safe is, achter de schakelaars. Nancy moet onder de theepot kijken en de aanwijzingen opvolgen om naar het safehouse te gaan. Niemand mag weten dat Nancy hier is.


Moira's huis doorzoeken
Nancy hoort dat Moira meegenomen wordt door onbekende mannen.
Verlaat de kast en kijk om je heen in de kamer om Moira's aanwijzingen op te volgen.

Ga rechtdoor naar de kast waar de foto en de theepot staan.
Pak de theepot op. Eronder zit een papiertje geplakt met het getal 164 (185 in amateurspeurder). Nancy veronderstelt dat je dit nodig hebt voor de zekeringen.
Je kunt als je wilt ook nog twee verschillende plaatjes draaien op de plantenspeler.

Draai je om en loop naar de ronde tafel met het geruite tafelkleed.
Hier ligt een boek over Schotse ruiten (clan tartans). Blader door het boek en neem het dan mee.

Nancy krijgt een SMS-je. Klik op je telefoon om hem te openen.
Klik op 'messages' en je ziet een berichtje van Bridget. Die heeft Nancy's telefoonnummer gewoon van de hotelklerk gekregen!

N.B.:Bekijk de schouw van de open haard van dichtbij. In de bonuseditie vind je een telefoonhanger in het vaasje.

Ga naar de houten kast in de hoek van de kamer.
Open hem en zoek tussen de dekens. Nancy vindt een aantal clips.


Safe
Ga naar de inbouwkast in de keuken en maak hem open.
Achter het jasje zie je de schakelaars waar Moira over sprak.
Bekijk ze van dichtbij.
Klik erop om het kastje open te maken en klik er nog eens op om de puzzel actief te maken.
Nancy zegt dat ze de schakelaars moet aanklikken tot ze het getal heeft dat onder de theepot staat.

meesterspeurder amateurspeurder

Als je het correct deed, springt het deurtje van de safe open.
Haal de sleutels voor het safehouse in Loch Lomond uit de safe.
Bekijk het doosje met het lettercodeslot. Je kunt het nog niet openen, dus zet het terug.
Pak de dossiermap (letters) met brieven van Kate aan Moira.

Lees de brieven in de dossiermap.
Kate schrijft dat het jammer is, dat het misliep, maar dat ze niet van plan is terug te keren naar de organisatie. Bovendien heeft ze er spijt van dat ze Moira hierin betrokken heeft.
Kate is trots op Nancy, omdat die net als haar allerlei vragen stelt. Carson vindt dat minder plezierig.

Kate schrijft dat ze haar aantekeningen in het safehouse heeft opgeborgen. Ze maakt een tekening van een boogdoorgang met onregelmatig gevormde hokjes en letters ernaast en vraagt of het patroon nog altijd klopt. Dit lijkt belangrijke informatie.

Een paar brieven verder begrijp je dat Kate en Moira hele goede vriendinnen waren en dat Kate Moira geholpen heeft gegevens te analyseren. Ze wisselden gegevens uit via een speciale code in dagbladen.

Op de laatste pagina staat een tekening van een TV-toestel, met daarboven het verzoek naar een bepaalde zender te gaan op een speciale Schotse historische dag (Tune in to the Acts of Union / The Declaration of Arbroath). Ook dit lijkt belangrijk.


Verlaat Moira's huis en ga terug naar het station.




Safehouse  

Ga in de stationshal via de LOCH LOMOND deuren naar de locatie waar het safehouse is.
Onderweg herinnert Nancy zich een ruzie tussen haar ouders, terwijl ze net met haar vriendin Bess belde. Kate ging terug naar Schotland en Carson was het daar niet mee eens.

Aangekomen bij de huizen bij het meer, zie je rechtsonderaan iets tussen de struiken glinsteren. Raap de munten op.
Loop naar het linker huis.
Maak de deur open met de sleutel uit Moira's safe en ga naar binnen.

Doorzoek de ruimte.
Loop naar de open haard. Dit is de boogdoorgang met onregelmatig gevormde stenen ernaast, die Kate tekende!
Op de houten plank boven de lange houten tafel vind je munten.
Op de bank rechts van de TV vind je een boek over Mary, Queen of Scots.
Op het hoekpuntje van de bank vind je ook nog munten.


TV zender
Bekijk de TV. Je kunt nu de zender opzoeken, waarnaar Kate verwees in het dossier.
- Bekijk eerst in je inventaris het dossier met Kate's brieven. Bekijk de tekening van
  de TV en noteer wat erboven staat. Het is een belangrijke dag in de geschiedenis van
  Schotland.
- Open dan het boek dat je van Bridget kreeg over de geschiedenis van Schotland.
  Hierin vind je onder de 'timeline' de datum die bij
  de belangrijke dag hoort.
- Voer op de toetsen van de TV deze datum in.

Oplossing meesterspeurder:
The Acts of Union was in mei 1707.
Toets in: 051707.

Oplossing amateurspeurder:
The Declaration of Arbroath was in april 1320.
Toets in: 041320.

Als je de juiste cijfers hebt ingetoets, verandert ineens de rustieke kamer in een high-tech werkplek voor een spion.


Werkplek
Klik op de monitor op het bureau.
Op dat moment gaat je telefoon. Het is Ewan.
Hij heeft nu tijd om je te ontvangen. Hij heeft een electronische sleutelkaart in de safe in je hotelkamer gelegd. De combinatie voor de safe is je kamernummer, vermenigvuldigd met de prijs van haggis in de kiosk. Onthoud het.

Vervolgens krijg je een SMS-je van Moira. Open je telefoon en lees het.
Moira is weer thuis. De situatie is ernstiger dan ze dacht. Ze adviseert Nancy om voorzichtig te zijn en niet teveel op te vallen.
Je kunt overigens altijd naar Moira gaan als je wat meer over Kate wil praten.

Nu dit is afgehandeld, kun je op de iconen op de monitor klikken om te kijken wat er allemaal op de computer staat.
Klik op het meest linker icoon, de dossiermap.
Het zijn mailtjes aan Moira. Alles in natuurlijk min of meer in codetaal.
Zo lees je wat je moet doen als je moet vluchten. Pas op voor de Jabberwock, denk aan dat gedicht en aan de kleurrijke taal.

Kate vraagt zich ook af wie of wat de "Colony" is. Ze begrijpt niet dat ze zo plotseling stopten met hun terreurdaden. Ook denkt ze na over het manipuleren van veel mensen tegelijk, zodat ze doen wat de organisatie wil.

Dan schrijft ze dat ze er vandoorgaat.
Speel op de doedelzak (Play the pipes) en lees de letters zoals ze verschijnen, van links naar rechts.
Kate weet dat ze gevaar loopt en Moira ook.


Met de andere inconen kun je momenteel nog niet veel.
Sluit de computer af.


Telefoneren
Nancy wil natuurlijk graag weten hoe dat "Jabberwocky" gedicht gaat.
Klik op je smartphone om hem te openen.
Klik op het groene telefoonhaak-icoon (phone).

Klik op het Carson Drew icoon en dan op "CALL" om hem op te bellen.
Nancy's vader zegt dat zijn paspoort geblokkeerd is. Hij kan het land niet verlaten. Hij had naar Nancy toe willen komen om haar te helpen.
Nancy wil weten waarom ze ruzie hadden voordat Kate naar Schotland ging. Carson zegt dat Kate's werk erg gevaarlijk was, maar dat ze wilde helpen een betere wereld te maken.

Klik op het pijltje om terug te keren naar je contacten.
Klik op het Ned Nickerson icoon en dan op "CALL" om Nancy's vriend te bellen.
Ned wil weten wat er aan de hand is. Nancy's vader probeerde hem naar Schotland te sturen.
Nancy brengt Ned op de hoogte van de gebeurtenissen.
Dan vraagt ze hem om in te breken in haar huis en een kopie te maken van het gedicht "Jabberwocky", dat Nancy's moeder lang geleden opschreef. Ze gebruikte daarbij een kleurcode en Nancy denkt dat die belangrijk is.
Ned belooft zijn best te doen.


Open haard
Tijd om je bezig te houden met die code van de open haard.
Open het boek "Mary, Queen of Scots", dat op het bankje lag.
Kate heeft bovenaan de pagina geschreven:
Fireplace - observant (meesterspeurder)
Fireplace - plastic (amateurspeurder).

Bekijk de tekening van de open haard in het dossier.
Zoek de letters van het woord observant of plastic.
Kijk bij welke stenen die letters horen en klik dan die stenen op de echte open haard aan.

meesterspeurder amateurspeurder

Als je de juiste stenen in de juiste volgorde aanklikte, komt in de open haard een safe omhoog.
Bekijk de safe van dichtbij. Hij heeft een zeer bijzonder slot. Nancy besluit op zoek te gaan naar hints voor de code.

Verlaat de close-up van de safe.
Draai je om en verlaat het huis.


Brae Arena
Je ziet het bordje bij het pad dat naar het station leidt. Ga daar nog niet naar toe, maar draai je om, zodat je weer voor de twee huizen bij het meer staat.
Ga ditmaal naar het rechter huis.

Op het bord dat links van de deur hangt, staat "Brae Arena".
Dit is een oefencentrum voor vechtsport en boogschieten.
N.B.: In de bonuseditie hangt aan het bord een telefoonhangertje.

Ga naar binnen.
Draai naar links en je ziet de informatiebalie.
Loop naar die tafel en lees het beginnersboek voor handboogschieten.
Pak uit het houten bakje een boek over doedelzakken (bagpipe codex).

Rechts van de informatietafel zie je een glazen vitrinekast met een handboog erin. Nancy wil die boog graag hebben, maar de kast is afgesloten.
Rechts van de vitrinekast is een tafel waarop een bordje staat met highscores. Zo te zien hebben Kate en Moira hier geoefend.
Onder de tafel vind je munten.

Als je op de pijl richting strobalen klikt, krijg je de kans om zelf te schieten op bewegende doelen. Houd je muiscursor ingedrukt en er verschijnt een rode richtcursor. Laat je muisknop los om te schieten.
Je krijgt vijf pijlen. De punten per pijl en totaal worden rechtbovenaan in je scherm aangegeven.

Hou er rekening mee dat niet elk doel even snel beweegt en op dezelfde afstand staat. Kleine doelen staan verder weg, dus heeft je pijl iets meer tijd nodig om daar te komen.
Maar als je Kate's hightscore verbeterd (meesterspeurder 55 en amateurspeurder 37), gaat de vitrinekast open en kun je de handboog pakken.
Er zitten jammer genoeg geen passende pijlen bij.
N.B.: Savegame voor meesterspeurder op aanvraag verkrijgbaar.

N.B.: Als je heel vaak met de boog schiet, krijg je een onderscheiding.

Bekijk nog even de rubberen oefenpop die aan kettingen hangt.
Onder het raam zie je een doedelzak, maar hij is niet compleet.
Als je alles gezien hebt, verlaat je het gebouw en ga je terug naar het station.




Ewan en Alec 

Stationshal
N.B.: Blijf even staan als je uit Loch Lomond komt. (Aan de overkant zie je de deur naar Bearsden). Aan de stoel rechtsvooraan hangt in de bonuseditie een groene telefoonhanger.

Verlaat de stationshal en ga terug naar het hotel.


Voor het hotel
Loop, voor je het hotel binnengaat, even naar de kiosk.
Noteer de prijs van haggis (5 pond).
Praat als je wilt nog even met Bridget.

Ga het hotel in en je krijgt een telefoontje van Ned. Maar Nancy staat op de speaker, want Nancy's vader is er ook bij. Hij heeft Ned betrapt, terwijl die rondsnuffelde.
Nadat Ned heeft uitgelegd waarom hij Nancy helpt, geeft Carson hem toestemming het gedicht te halen en een kopie naar Nancy te sturen.


Nancy's kamer
Ga nu het hotel in en neem de lift naar verdieping 7.
Ga naar Nancy's kamer 727.
Loop naar de linkerkant van het bed en ga de garderobekast in.
Iemand heeft de koffer van Nancy in de kast gezet!
rechts van de koffer vind je nog wat munten.

Maak de koffer open en Nancy ontdekt dat de spullen van haar moeder, die in de koffer zaten, verdwenen zijn. Ze wil er met Alec over praten.

Op de bovenste plank in de kast, staat de safe.
Herinner je dat Ewan zei dat je je kamernummer moest vermenigvuldigen met de prijs van haggis.
De code wordt dus: 727 x 5 = 3635.

Voer 3635 in en de safe gaat open.
Haal een electronische sleutelkaart voor de lift (key card) eruit.


-----------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg

Verlaat de close-up van de safe.
Kijk nog een keer naar de safe, die nu weer gesloten is.
Toets 4133 in (Nancy's nummer in de gevangenis in "Alibi in Ashes") en de safe gaat open. Ditmaal vind je een paasei.


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Loop naar de deur om de kamer te verlaten.
Als Nancy langs de toilettafel loopt, ziet ze iets weerkaatsen in de spiegel. Ze draait zich om en kijkt uit het raam. Aan de overkant ziet ze Bridget staan telefoneren bij een open raam. Nancy vindt het maar verdacht gedrag en zou graag eens een kijkje willen nemen in de kamer van Bridget.

Lift
Verlaat Nancy's kamer en ga naar de lift.
Bekijk het paneel van dichtbij. Stop Ewans kaartje, dat je uit de safe haalde, in de gleuf en er verschijnt een nieuwe grote knop.
Duw op de knop en de lift gaat naar een geheime verdieping.


Ewans commandocentrum
Praat met Ewan.
Ewan is geen veldwerker. Hij wordt meestal door Cathedral ingeschakeld om contact te onderhouden met burgers die niet tot de organisatie behoren. Nancy kan hem altijd bezoeken als ze informatie heeft of iets wil weten.
Ewan zoekt nog steeds naar de persoon die Nancy naar Schotland haalde. Hij vermoedt dat ze denken dat Nancy informatie heeft gekregen van Kate. Nancy zegt dat ze niets weet.

Op Nancy's verzoek zal Ewan onderzoek doen naar Alec.
Bridget heeft hij al doorgelicht, maar hij kon niets bijzonders vinden.
Als Nancy vraagt hoe ze in Bridgets kamer kan komen, geeft hij haar een speciale pijl met ziplijn. Het is best gevaarlijk, maar hiermee kan ze naar de overkant schieten en dan via de lijn naar de kamer suizen.

Praat met Ewan over Kate.
Hij vertelt dat Kate echt een journalist was, maar tegelijk ook een spion.
Kate vond de man die het biologische wapen maakte. Maar die wist niets over Revenant. Hij merkte alleen dat hij alles kreeg wat hij nodig had en dat hij nooit twee keer van dezelfde man bezoek kreeg. Ook wisten deze personen weer niet wat ze hem brachten of waarom.
Ewan denkt dat Revenant niet de wereld wil vernietigen, maar juist sparen, door het teveel aan mensen uit te schakelen.

Ewan zegt dat hij in zijn archief een deel beschikbaar heeft gesteld voor Nancy.
Daar kan ze alle basisinformatie vinden.


Archief
Sluit het gesprek af en loop naar links.
Aan het einde van de rondgang zie je een vitrinekast met allerlei speciale spulletjes voor spionnen. Jammer genoeg is de kast afgesloten.
Links van deze kast zit een codepaneel.

Rechts van de vitrinekast vind je op de archiefkast de bekende glinstering voor munten.
Tussen de kasten met blauwe mappen staat een monitor. Klik erop en je ziet dat dit het persoonlijke archief is, dat Ewan voor je maakte.
Klik erop op het te openen.
Klik dan op de "papiertjes" die op het beeld te zien zijn.
Je kunt een klein beetje informatie lezen over de Colony, Kate, Carson en Moira. Zelfs de Hardy broertjes staan erbij. Iedereen heeft een codenaam, zelfs baby Nancy.
Je ziet ook briefjes die beveiligd zijn met een wachtwoord. Nancy neemt zich voor om op zoek te gaan naar die wachtwoorden.

Op het scherm staat ook een gekreukeld briefje met symbooltjes.
Klik op je smartphone om hem te openen.
Klik op het camera-symbool. Zoom in als het nodig is en klik op "take photo" om een foto te nemen. Het is handig om dit codepapiertje bij je te hebben.
Verlaat dan de archiefcomputer weer.

Loop naar de andere kant van de ruimte.
Hier zie je een zijkamer waarin servers staan.
Meteen rechtsvooraan, voordat je de gang inloopt, zie je een klepje waarachter de "Firewall controls" zitten. De knoppen zijn met B-nummers aangegeven.
Er zijn vier zijgangen waarin servers staan. Behalve rechtsachteraan, want daar vind je een grote thermostaat voor het ventilatiesysteem. Hij is beveiligd en staat nu op 69.
Bovenop de ventilator vind je munten.
Als je op de serverkasten klikt, zie je dat ze beveiligd zijn met een code in Schotse ruitjes en gekleurde knoppen.


Revenant
Als je alles gezien hebt in het commandocentrum, ga je met de lift terug naar de begane grond van het hotel.
Hier krijg je een telefoontje van Revenant. Een nieuwe test.
Als je de kabels van de afvalpers in het station doorknipt, krijg je meer geluidsbanden van Kate te horen, belooft de stem.


Station
Aangezien je toch nog met Alec wilde praten, kun je die twee dingen tegelijk doen.
Ga naar buiten, naar het station.

Loop naar Alec en spreek hem aan over je koffer.
Hij heeft wel in de koffer gekeken om zeker te weten of het Nancy's koffer was, maar hij heeft geen gedicht gezien, zegt hij.
Als je Alec nog een keer aanspreekt, vertelt Nancy hem over het gedicht in kleurencode.

Ga richting kluisjes. Loop de deur tussen de kluisjes in, naar de onderhoudsruimte.
Achterin vind je de afvalpers.
Haal de snoeitang, die je van het muurtje in Giffnock meenam, uit je inventaris en knip de kabels door.

Loop richting uitgang en de telefoon gaat. Weer de mysterieuze beller met een bandje waarop Kate's stem staat.
Je hoort Kate zeggen dat de wetenschapper ondergedoken is en dat de opslagplaats beveiligd is. Het chemische wapen is geen bedreiging meer.
Kate weet dat dit gesprek opgenomen wordt en vraagt of een boodschap doorgegeven kan worden aan haar familie, zodat die weten waarom ze naar Schotland ging. Voor ze verder kan praten wordt het gesprek afgebroken.




Bridget ontmaskerd 

Nancy's kamer
Ga terug naar het hotel.
Ga met de lift naar verdieping 7 en loop verder naar Nancy's kamer 727.
Er zit een enveloppe op de deur geplakt.
In de enveloppe zit het gedicht Jabberwocky, dat Ned voor Nancy gekopieerd en opgestuurd heeft.

Ga de kamer in.
Je zag dat Bridget bij de kiosk stond, dus kun je nu proberen in haar kamer te komen.
Loop naar het raam. Haal de boog met pijl en lijn uit je inventaris en klik op het gebouw aan de overkant.
In de close-up zie je dat op de boog van het raam, een ronde schijf draait. Houd je cursor ingedrukt en zet je richtcursor precies in het midden op het draaiende rondje. Schiet als dat rondje even stopt met draaien.
Als het gelukt is, suist Nancy naar de overkant.
N.B.: Als je heel vaak naar de overkant gaat, krijg je een onderscheiding.


Bridgets kamer
Natuurlijk weet je niet hoe snel Bridget weer terugkomt, dus blijf niet te lang dralen in de kamer als je niet betrapt wilt worden.
Kijk om je heen. Loop naar de linkerkant van het bed.
Bekijk hier het schilderij aan de wand. Je kunt het opendraaien, maar er zit niets achter.

Op het nachtkastje ligt een notitieblokje. Raap het op en lees de tekst. Het lijkt erop dat Bridget Nancy in de gaten houdt en weet dat ze contact heeft met The Cathedral kent. Bridget kent dus The Cathedral en dat is heel vreemd voor een burger!
Ook staat de naam MacLorthen aan de zijkant geschreven.

Links van dit nachtkastje staat een blauwe leunstoel.
N.B.: In de bonuseditie ligt op de armleuning een telefoonhangertje.

Draai je om. Bekijk de vaas met bloemen op de salontafel van dichtbij. Tussen de bloemen zie je stekers met een libelle erop. Verlaat de close-up.

Achter de blauwe bank staat een smalle tafel. Hier ligt Bridgets telefoon op een geel kleedje. Raap hem op en zet hem aan.
Het wachtwoord is het nabootsen van een Schotse ruit.
Als je eerder in het boek over Schotse ruiten bladerde, zal de ruit van MacLorthen meteen rechts bovenaan te zien zijn.

Klik rechts op een kleurtje en aansluitend op een van de knoppen die je rondom het middelste veld waar dan strepen verschijnen. Let er goed op hoe de strepen elkaar overlappen.
Als je een fout maakt, klik je op de "erase"knop en dan op de streep die je wilt wissen.
N.B.: Savegame is op aanvraag verkrijgbaar.

 

Oplossing

(donkerblauw) Db op 22 en 16.
(zwart) Z op 21 en 17.
(wit) W op 14.
(rood) R op 11.
(lichtblauw) Lb op 20.
(geel) Ge op 19.
(groen) G op 12.
(oranje) O op 2 en 8.
(donkerblauw) Db op 4 en 6.
(groen) G op 10.
(donkerblauw) Db op 3 en 7.
(lichtblauw) Lb op 18.
(groen) G op 1 en 9.
(geel) Ge op 5.

Als het gelukt is, kun je de berichtjes lezen die Bridget verstuurde en kreeg.
Bridget wordt betaald door ene "Owl eyes". Ze krijgt opdracht om "achter de woorden van Burns" te kijken.
Dat is een duidelijke hint en Nancy wil proberen om Bridget voor te zijn en de boodschap te onderscheppen.

Klik onderaan op de pijl om nog even de andere berichtjes te lezen. Bridget denkt dat Nancy de stukjes kan samenvoegen dankzij het boek. Bovendien vraagt ze om een setje om iets af te tappen en beklaagt ze zich dat Nancy niets via haar telefoon binnen krijgt.

Sluit de telefoon.
Loop naar het raam en ga via de lijn terug naar de kamer van Nancy.


Bridget weglokken
Zoals je weet zit er op het bankje bij de kiosk een plaatje met een gedicht van Robert Burns.
Verlaat dus Nancy's kamer, verlaat het hotel en loop naar het bankje.
Je kunt echter niet gaan zoeken zolang Bridget hier in de buurt staat te kijken.
Spreek Bridget aan en ze roept dat iemand in haar kamer inbrak en haar beroofd heeft.
Zeg dat je een groepje mannen naar haar kamer zag gaan (I just saw a group), die eruit zagen als spionnen. Bridget rent meteen weg.


Plaquette bankje
Nu kun je op je gemak de plaquette op het bankje van dichtbij bekijken.
Gebruik de schroevendraaier die je bij de herberg in Giffnock vond, om de plaat los te schroeven. Erachter zie je een slot met rode plaatjes, die je mag proberen allemaal tegelijk aan de rechterkant uit de gleuf te schuiven.

In de cirkel die je aan de rechterkant op de gleuf ziet, kun je een plaatje een kwart slag naar links draaien, door erop te klikken.
Ze draaien echter alleen als je de ronde bovenkant en de holle onderkant, in de holtes van het plaatje ernaast kunt draaien.
Pak een rood plaatje beet en sleep het naar de cirkel. De gleuf heeft een beperkte ruimte, dus je kunt niet zomaar het meest linker plaatje helemaal naar rechts schuiven. Dat lukt alleen als er voldoende plaatjes dwars staan.
Je kunt op de RESET duwen om de puzzel in de beginstand te zetten.

Oplossing meesterspeurder
Noem de plaatjes van links naar rechts A B C D E F G.
Sleep het rode plaatje dat je wilt draaien in de cirkel.
Klik op het rode plaatje om het te draaien.

 
Draai plaatje GEGF GCGF GEGF GDGF GEGF GAGF - A staat nu goed.
GEGF GDGF GEGF GCGF GEGF GDGF GEGF GBGF - B staat nu ook goed.
GEGF GDGF GEGF GCGF - C staat nu ook goed.
GEGF GDGF GEGF G. Alle plaatjes staan dwars, schuif ze nu allemaal tegelijk naar rechts.

Oplossing amateurspeurder
Noem de plaatjes van links naar rechts A B C D E.
Sleep het rode plaatje dat je wilt draaien in de cirkel.
Klik op het rode plaatje om te draaien.

 
Draai plaatje ECED EAED ECED EBED ECED.
Alle plaatjes staan dwars, schuif ze nu allemaal tegelijk naar rechts.

Als het gelukt is de plaatjes weg te schuiven, kun je aan de knop op de schijf draaien, om ook dit metalen plaatje te verwijderen.
Erachter vind je de boodschap voor Bridget: "Vul een blauwe tas met de laatste betaling van 35 pond. Stop de tas in de afvalbak naast deze bank. Verlaat het gebied en kom later terug. Je spullen liggen dan in de afvalbak." Als je de boodschap gelezen hebt, schroeft Nancy automatisch de plaatjes weer op de bank.

Kijk als je wilt even de in de vuilnisbak. Hier moet je dus een blauwe tas in leggen.
Op zoek naar dus naar een blauwe tas.


Station - blauwe zak
Zorg dat je voldoende geld hebt en maak anders nog wat koekjes.
Ga dan naar het treinstation.

Loop naar de automaat met de souvenirs.
Rechtsonderaan kun je een blauwe zak (blue bag) kopen voor 12 pond.

Je krijgt nu een SMS-je van bridget. Ze vraagt of je even wilt komen.
Loop terug richting ticketautomaat, waar je in het raam 20 munten vindt.
Verlaat dan het station.


Bridget
Bridget staat weer voor het bankje. Praat met haar.
Bridget wil weten wat Nancy in Schotland komt doen.
Nancy confronteert Bridget met wat ze ontdekt heeft en Bridget laat meteen haar rare Schotse accent vallen. Ze praat nu als de Amerikaanse, die ze in werkelijkheid is. Ze zegt dat Nancy naar huis moet gaan. En wat Nancy verder ook vraagt, Bridget geeft nergens een duidelijk antwoord op. Dan vertrekt ze.

Als Bridget weg is, bekijk je de afvalbak naast het bankje van dichtbij.
Haal de blauwe tas uit je inventaris en leg hem in de afvalbak. Dat lukt alleen als Nancy voldoende geld (35 pond) heeft, die ze automatisch in de blauwe zak heeft gestopt.
Verlaat de close-up van de afvalbak en verlaat ook het gebied, zoals op het briefjes stond.


Alecs geheim  

Station
Ga naar het station. Misschien weet Alec meer over Bridget.
Als je daar aankomt, zie je dat Alec er niet is.
Wel zie je in de plantenbak die schuin tegenover Alecs stoel staat, een blauw briefje liggen. Raap het op en lees het. Je kunt maar een deel van de tekst lezen: "..nder het 'bezet'-kussen--alleen gebruiken als laatste optie, als ik gevangen genomen ben door de...".

Ga naar de stoel waarop Alec het 'occupied' briefje plakte.
Pak het briefje en de hele rugleuning weg en Nancy vindt een kleurenslot-puzzel.

Bestudeer de puzzel.
Je ziet vier cirkels, waarvan drie cirkels met een gekleurde rand.
De bedoeling is dat de gekleurde vakjes in de cirkel met dezelfde kleur komen. Boven geel, links rood en rechts blauw.
Je kunt de cirkels draaien door op de knopjes in het midden te klikken.

Oplossing:
Klik op de knop rechtsonder - midden - rechtsonder - midden - linksonder - midden - boven - boven - midden - midden.

Het slot gaat open en Nancy vindt een dreigbrief, gericht aan Alec. Hij wordt in het station afgeluisterd en in de gaten gehouden. Alec moet wachten op een telefoontje. "Haar" leven hangt ervan af, staat er.


Afvalbak
Ga terug naar het bankje voor het hotel.
Bekijk de afvalbak naast het bankje van dichtbij. De blauwe tas is verdwenen en nu ligt er een speciale spionnenbril (odd glasses) voor ene ZoŽ Wolfe in.


Cathedral commandocentrum
Ga het hotel in en duw in de lift op de grote knop, om naar de controleruimte van de Cathedral te gaan.

Spreek Ewan aan.
Hij vertelt je dat hij onderzoek naar Alec heeft gedaan. Alec is ongevaarlijk.
Praat over de Colony en Revenant. Ewan zegt dat als Revenant de juiste formule ťn de mensen heeft die het gif kunnen maken heeft, ze onmiddellijk in actie kunnen komen om het te verspreiden.

Vraag Ewan naar de vitrinekast.
Hij zegt dat hij de kast niet kan openmaken, omdat het slot kapot is.

Geef Ewan de spionnenbril. Hij wil het ding wel bestuderen, maar heeft daar meer tijd voor nodig. Je kunt hem later weer ophalen.
Verlaat het commandocentrum.


Zoe Wolfe
Verlaat het hotel.
Bij het bord dat de richting naar het station aangeeft, staat een vrouw in een zwarte jurk. Het is Bridget, die er nu gewoon als zichzelf, als ZoŽ uitziet. Praat met haar.
ZoŽ zegt dat ze weet dat Nancy haar spionnenbril heeft. Maar ze heeft de ingebouwde gegevens-chip via een afstandsbediening gewist, dus Nancy kan verder niets met die bril.

ZoŽ zegt ook dat Nancy alleen haar kan vertrouwen. Als Nancy dit betwijfelt, zegt ze dat Nancy dan maar helemaal niemand moet vertrouwen, zelfs haar vader niet. Carson kan immers ook liegen om Nancy te beschermen?
ZoŽ blijft erop hameren dat Nancy terug naar huis moet gaan, omdat het hier veel te gevaarlijk is. Als je met ZoŽ blijft praten, zal ze uiteindelijk vertrekken.


Telefoneren
Open je telefoon, klik op het groene telefoon-icoon en bel Carson Drew op.
Ze ontdekken dat ze allebei niet veel over Kate spraken, om de ander niet verdrietig te maken. Carson zegt dat Kate echt een journaliste was. Hij weet dat ze de Colony operatie dwarsboomde, door de wetenschapper die aan de formule werkte naar een veilige plek kon brengen.
Voor zover Carson het weet, is ZoŽ wie ze zegt te zijn.

Bel Ned Nickerson op.
Nancy vraagt Ned of hij meer te weten kan komen over de Covenant.
Sluit je telefoon.

Ga naar het treinstation en neem de trein naar Bearsden, waar Moira woont.
Als je voor de deur staat, bel je Ned nog een keer op.
Hij zegt dat hij niet goed weet wat hij met de informatie over het Covenant aanmoet. Het is niet echt een terroristische organisatie, maar heeft ook geen schone handen. Hij zegt dat het Covenant hem nog het meeste aan ouders doet denken. Ze hebben waarschijnlijk het beste voor met de wereld, maar moeten daardoor soms inpopulaire dingen doen.


Moira
Ga naar binnen en praat met Moira die op de bank zit.
Ze vertelt dat ze eerst een hekel aan Kate had, omdat die een betere journaliste was. Later werden ze toch vriendinnen. Kate was altijd open en vriendelijk tegen Moira en bezorgde haar zelfs een goede baan.
Carson wilde niet dat Kate naar Schotland ging, na haar aanval op de Colony. Maar Moira bleef bedelen en beweerde dat Kate de enige was die haar kon helpen. Dus kwam Kate en vond de dood. Moira voelt zich heel schuldig hierover, want het was een leugen.

Moira vermoedt dat dezelfde mensen die Kate vermoordden, nu achter Nancy aanzitten. Ze denken waarschijnlijk dat Nancy meer weet van de geheimen die Kate had.


Kate's aantekenboek
Vraag Moira wat Kate precies met de Colony te maken had.
Moira geeft Nancy dan Kate's aantekenboek (case notes) dat ze bijhield over de zaak. Kate was bezig met patronen en hierdoor vond ze de Colony Operation. Ze vond de hut de meest veilige plek om te werken.

In het boek vind je een stuk papier waarop aanwijzingen staan die je helpen om de safe in de open haard in de hut te kunnen openen. Bestudeer het.

Je leest dat Kate de theorie had, dat de mensen in Glasgow als proefkonijnen in een experiment gebruikt werden. Grote groepen mensen deden op hetzelfde tijdstip hetzelfde ding, zoals bijvoorbeeld een uur stilstaan in het centrum. Massahypnose? De Revenant wil dit gebruiken om de macht over te nemen.


Safehouse
Verlaat Moira en ga naar het station.
Neem de trein naar Loch Lomond.
Onderweg herinnert Nancy zich een incident uit haar jeugd. Ze was boos op haar moeder en wilde geen piano met haar spelen. Nancy begreep niet waarom haar moeder moest vertrekken.

Bij het meer aangekomen, ga je het safehouse in.
Loop naar de safe in de open haard.
Klik links of rechts van de letters en getallen om ze in de juiste positie te draaien, volgens de aanwijzingen op Kate's briefje.


Oplossing meesterspeurder
Aanwijzingen:
- Elke letter en getal kom maar ťťn keer voor.
- C staat onder A en boven H in dezelfde kolom.
- E staat boven D en direct naast J.
- 3 staat naast 4 en onder G, die onder D staat.
- In een kolom staat B meteen onder J en boven 4,
  die weer direct boven 6 staat.
- De drie kolommen hebben opeenvolgende getallen, in
  een willkeurige volgorde.
- In de vijfde rij staan alleen even getallen, aflopend van
  links naar rechts.
- 7 staat links van 1.





Oplossing amateurspeurder
Aanwijzingen:
- Elke letter en getal kom maar ťťn keer voor.
- Geen enkele letter of cijfer komt meer dan ťťn keer voor.
- Op de bovenste rij staat BEF in die volgorde.
- In de middelste kolom van de bovenste twee rijen staan
  klinkers.
- E staat boven H en die staat weer boven 6.
- In dezelfde kolom staat J boven D, die direct boven 3 staat,
  die boven de 1 staat.
- In de vijfde rij staan 1,2 en 9 in een andere volgorde.
- In de ene rij staat 8 voo de 6 en in een andere rij staat
  2 na de 9.
- In een kolom staat G direct onder C en boven 2.
- In de vierde rij staan alleen oneven getallen.
- in een rij staat 7 voor 5.

Als het gelukt is, gaat de safe open.
Op hetzelfde moment krijg je een SMS-je van Ned. Lees het als je wilt.


Safe
Bekijk dan de inhoud van de safe.
Er staat een doosje van Agent 379237. Nancy's moeder? In het doosje vind je een afluisterchip (bug) in de vorm van een vlieg, een MP3 speler met een lege batterij en een namaakdagboek.

Lees het namaakdagboek, waarin zowel Kate als Moira iets noteerden.
Moira vraagt Kate of ze de staf van het Royal Institute of Health in de gaten wil houden.
Blader voorbij de lege pagina's en je ziet een half afgescheurde pagina, waarop Kate een boodschap voor Nancy heeft geschreven. Kate ziet in dat ze niet van huis had moeten gaan.
Aan het einde van het dagboek heeft Moira nog een paar maal iets geschreven, nadat Kate vermoord werd. Ze werd ontslagen.

Op de middelste plank van de safe ligt een codeerrol.
Raap hem op en bekijk hem. Een van de codeschijven is verdwenen, je kunt er nog niets mee.

Verlaat de close-up van de safe en verlaat ook het huis.
Ga met de trein terug naar het station in Glasgow.


Spionnenbril
Verlaat het station om terug te keren naar het hotel.
je kun als je wilt nog even met ZoŽ praten, maar die dreigt alleen om je met geweld te dwingen het land te verlaten.

Ga het hotel in en duw in de lift op de grote knop om naar het commandocentrum te gaan.
Spreek Ewan aan en je krijgt de spionnenbril terug. Ewan heeft hem weer geschikt gemaakt om te gebruiken.
Klik in je inventaris op de bril. Je ziet nu bovenaan in je scherm een groene rand. De bril scant de omgeving.
Klik je nog eens in je inventaris op de bril, dan zet Nancy hem weer af.
N.B.: Als je heel vaak de bril gebruikt, krijg je een onderscheiding.

Praat me Ewan en hij vertelt je dat hij de beveiliging op de lift verhoogd heeft. Nancy kan in de toekomst misschien niet meer met haar kaartje de lift naar het commandocentrum nemen.
Verlaat Ewan.


Alec afluisteren
Ga naar het station.
Loop naar de stoel waar Alec altijd staat. Hij heeft zijn tas achtergelaten.
Open de tas, haal de afluistervlieg uit je inventaris en stop hem in Alecs tas.
Je ziet in de tas ook een pen en een bekend logo. Onthoud het.

Ga dan met de trein naar Loch Lomond, naar het safehouse.
Loop naar de tafel met de computer.
Klik op de monitor om hem van dichtbij te bekijken.
Klik dan rechtsbovenaan op het 'bug'symbool.
Vervolgens opent een schermpje, waarin je op het pijltje kunt klikken om de opnames te horen die je afluister'bug' maakte vanuit de tas van Alec.
Je hoort hoe Alec tegen iemand praat over Nancy, die al van alles ontdekte, over een tas in een locker en over iemand die hij persoonlijk wil spreken.
Verlaat de computer en het huis.


Alecs geheim
Ga terug naar het station in Glasgow.
Alec staat weer op zijn vaste plek. Blijf met hem praten tot hij Nancy vertelt wat er aan de hand is. Zijn zus belde hem op een dag op en vroeg informatie over Nancy. Ze klonk erg bang. Alec denkt dat ze bedreigd wordt en zegt tegen Nancy dat hij niet de slechterik is, maar "die anderen", die ook achter Nancy aanzitten.




Afluister apparatuur  

Ga naar het hotel, naar Nancy's kamer.
Loop naar de toilettafel met de spiegel.
Rechts van de spiegel, net boven de tafel, zie je een stopcontact. Ervoor ligt een adaptor.
Haal de MP3-speler uit je inventaris en klik ermee op de adaptor. Nancy plugt de MP3-speler in het stopcontact. Hij laadt niet op en ze denkt dat er iets mis is met het stopcontact.

Klik op het stopcontact en Nancy haalt het afdekplaatje eraf.
Nu ziet ze dat iemand hier een afluisterchip heeft geÔnstalleerd. Nancy zegt meteen dat ze in het vervolg niet meer hardop zal denken.
De chip heeft een zelfvernietigingsmechanisme en brandt meteen door.

Zet de afdekplaat terug.
Luister dan naar de opnames op de MP3-speler.
Kate praat over de "Raven" in de archieven en over een wetenschapper die ze vertelde om te maken dat hij weg komt.
Dat klinkt als een wachtwoord voor iets in het archief in het commandocentrum. Op zoek dus.


Lift
Verlaat Nancy's kamer en ga naar de lift.
Je kunt op de knop duwwen, maar die werkt niet meer. Ewan heeft de beveiliging al verhoogd. Maar hij heeft vast en zeker aanwijzingen achtergelaten voor Nancy.

Klik in je inventaris op de spionnenbril.
Nu zie je zeshoekige groene lijnen rondom de knoppen op de lift.
Klik op die knoppen, te beginnen met de grootste zeshoek en dan aflopend tot de kleinste zeshoek (4-2-6-1-3-5).


Commandocentrum - ZoŽ
Als je de juiste knoppen indrukte, gaat de lift naar het commandocentrum.
Loop naar binnen. Ewan is niet aanwezig.
Dan hoort Nancy het geluid van brekend glas. Ze ziet dat ZoŽ aan de achterkant van de vitrinekast een gat heeft gemaakt. Ze haalt iets uit de kast, wuift naar Nancy en verdwijnt.

Dan komt Ewan weer terug. Hij is niet blij met het 'bezoekje van Nancy's vriendin'. ZoŽ heeft een doos met bijzondere mechanische afluisterbugs gestolen.
Vertel Ewan dat Alec je bespioneert. Ewan reageert nogal laconiek.


Vitrinekast
Loop naar de vitrinekast.
Links van de glazen wand zie je een klein controlekastje. Klik erop.
Klik dan nog eens op het kastje en je krijgt een ingenieus slot te zien.
Het is een veld met kleine gekleurde hokjes.
Als je op een kleur, bestaande uit minimaal 2 hokjes, klikt, verdwijnen ze.
De bedoeling is, dat je op die manier het hele veld leeg maakt.

Oplossing meesterspeurder
Klik op alle oranje blokjes, die je links van het midden ziet.
Klik op alle blauwe hokjes.
Klik op de gele hokjes middenonderaan (onder de rode hokjes).
Klik op de rode hokjes van 5 stuks, in het midden.
Klik op de roze hokjes van 2 stuks in het midden.
Klik op alle rode hokjes, roze hokjes, gele hokjes, oranje hokjes, groene hokjes.




Oplossing amateurspeurder
Klik op alle blauwe hokjes.
Klik op alle gele hokjes.
Klik op alle oranje hokjes.
Klik op de groene blokjes van 5 stuks.
Klik op de roze blokjes van 3 stuks.
Klik op de rode blokjes van 3 stuks.
Klik op alle roze blokjes, groene blokjes en rode blokjes.

Als het gelukt is, kun je de vitrinekast openen.
Doorzoek hem.
In het midden op de onderste plank, glinsteren de bekende munten. Raap ze op.

Onderaan zie je een paar laarzen. Op de laars ligt net zo'n afluisterchip (drone bug) als je in de tas van Alec stopte. Deze is in de vorm van een libelle. Raap hem op.
Op het plankje erboven vind je aan de linkerkant een codeschijf (cipher wheel). Die kun je gebruiken in de coderol! Neem hem dus mee.
Verder ligt er in de kast ook nog een album met munten. Bekijk ze.
Verlaat dan de vitrinekast weer.


Archief
Herinner je dat Kate schreef over de "raven" in het archief.
Loop vanaf de vitrinekast naar rechts, naar de computer van het archief.
Klik op de monitor om het scherm van dichtbij te zien.
Je ziet tussen de informatie die je kunt bekijken, ook groene en rode schermpjes waar een slotje op staat.
Klik op de groene schermpjes. Tik hier het wachtwoord RAVEN in en je kunt ze lezen.

Je ziet een foto van Kate, en informatie over de activiteiten van Revenant in diverse landen en ook een briefje van Kate aan Moira. Lees het.
Er staat dat je naar een plaat moet luisteren om erachter te komen waar Kate "hem" verstopte. Op de plaat staat welke letters van het gedicht ze moet gebruiken. De letter moeten naar een ander stuk papier gezet worden, in de volgorde waarin ze verschijnen. kraak de code voor contact.

Het wachtwoord werkt niet op de rode schermpjes, dus verlaat de computer.
Praat met Ewan. Hij zegt dat je ZoŽ in de gaten moet houden.
Verlaat het commandocentrum.


Telefoontje
Ga met de lift naar de zevende verdieping.
Boven aangekomen, krijgt Nancy weer een telefoontje van de geheimzinnige beller van Revenant. Hij zegt dat Ewan onbetrouwbaar is en dat Nancy een afluistertap op zijn computer moet plaatsen.


Afluisterchip plaatsen
Ga naar Nancy's kamer.
Kijk uit het raam. Klik met je boog op ZoŽ's raam aan de overkant en Nancy zoeft er naar toe.

Haal de libelle afluisterchip uit je inventaris en zet hem bij de andere libelles in de bloemenvaas op tafel.
Ga dan weer terug naar Nancy's kamer.


Ewan weglokken
Ga naar de lift, duw op de knop en ga terug naar het commandocentrum.
Als je een tap op de computer van Ewan wilt plaatsen, zul je hem eerst moeten afleiden.

Loop naar rechts, naar de serverruimte.
Helemaal achteraan, in de linker gang, staat aan de rechterkant de thermostaat voor de koeling van de apparatuur. Bekijk hem van dichtbij.
Gebruik de pijltjes om de temperatuur omhoog of omlaag te zetten, net zoals je wilt.
Als je te ver omhoog of omlaag gaat, klinkt een alarm. Ewan moppert. Als de thermostaat niet goed staat, moet hij zijn bureau verlaten en hem handmatig opnieuw instellen.

Hiermee kun je Ewan dus weglokken!
Maar dan heb je wel een plek nodig om je even te verbergen, zodat hij niet ziet dat jij met de thermostaat rommelde.
Kijk in de richting van centrale ruimte.
Ga dan, nog in de serverruimte, de laatste gang links in. Hier zie je achteraan rechts de hoofdcomputer. Hij staat in een kleine nis. Hier kan Nancy nog wel bij om zich te verbergen.

Ga terug naar de thermostaat.
Zet hem omhoog of omlaag, tot het alarm overgaat.
Ga dan onmiddellijk naar de nis met de hoofdcomputer om je te verstoppen, tot Ewan langsgelopen is. Je hebt maar weinig tijd.

N.B.: Savegame voor meesterspeurder op aanvraag verkrijgbaar.


Computertap plaatsen
Als Ewan voorbijgelopen is, verlaat je de verstopplek.
Ga naar zijn bureau.
Links van zijn stoel zie je een lade. Maak hem open.
Hier zie je de bedrading van de computer.
Klik op de spionnenbril in je inventaris. Nu zie je groene symbooltjes op de bedrading!

De bedoeling is, dat je de rode kabeltjes beetpakt en hiermee verbindingen legt tussen de draden. Aan het uiteinde van een rood kabeltje zie je een wit blokje met een symbooltje erop en een rood blokje.
Leg het rode blokje op het groene symbooltje, dat hetzelfde is als het symbooltje op het witte blokje aan het andere eind van het kabeltje.
Je kunt de rode kabeltjes draaien door te rechtsklikken als je ze vasthebt. Je kunt de kabeltjes niet over elkaar heen leggen.
Tip: Leg de langste rode kabeltjes eerst op hun plek.

meesterspeurder amateurspeurder


Als je alle rode kabeltjes bevestigd hebt, verlaat je de computer.
Verlaat dan ook meteen het commandocentrum.




ZoŽ's codes  

Station
Ga naar het station.
Nancy krijgt een telefoontje met haar beloning van Revenant. De man is verbaasd dat het Nancy lukte om de computer af te tappen.
Dan hoort ze een bandje met de stem van Kate. Kate zegt dat ze gevolgd wordt door twee zwarte auto's en dat de mannen zich niet realiseren dat het allemaal voorbij is. Kate beseft ook dat 'lark' (= Moira) gelogen heeft en dat ze helemaal niet beschermd wordt.


Safehuis
Ga met de trein naar het safehuis in Loch Lomond.
Ga naar de computer en klik op het scherm.

ZoŽ's boodschap
Klik op het bureaublad, op het 'bug' icoon rechtsbovenaan.
Je krijgt dan een schermpje met twee icoontjes waar je op kunt klikken; een vlieg en een libelle. Klik op het rechter libelle-icoon om ZoŽ af te luisteren.
Nancy hoort dat ZoŽ een soort codeboodschap doorgeeft.
- Meesterspeurder: "This is the game I am in".
- Amateurspeurder: "From where I come, there I go".
Sluit het afluisterprogramma.

Ewans computer
Klik nu op het bureaublad op het computertap-icoon, dat eruit ziet als een handje waarvan de vinger tegen een kabeltje tikt (bovenaan, tweede van links).
Nu lees je een gecodeerde boodschap "De wetenschapper leeft nog. Zal hij spreken". Verder lees je dat er een foto bijgevoegd is, waarvan ze denken dat hij een gecodeerde boodschap bevat. De foto moet nog bewerkt worden.
Sluit het programma via het kruisje rechtsbovenaan.


Foto bewerken
Klik nu op het tweede icoon van rechts, dat eruitziet als een vergrootglas bij een stuk papier. Dit is het bewerkingsprogramma voor foto's.

Je krijgt nu de foto te zien, die je mag repareren.
Klik op een stukje en aansluitend op een ander stukje om ze van plaats te verwisselen.

Als het gelukt is, zie je een foto van Kate die voor een muur staat, waarop rode letters zijn geschilderd.
Je ziet de A tot en met de G en ze staan niet op gelijke hoogte. Dit lijkt wel op de notatie van muziek!
Je weet dat Kate aanwijzigen gaf voor het spelen op een doedelzak en dat er een doedelzak in Brae Arena is. Maar je weet ook dat die doedelzak niet compleet is, dus kun je er nog even niets mee.


Coderol
Als je wilt, kun je nu in de safe in de open haard de coderol pakken.
Haal dan de codeschijf die je in de vitrinekast vond, uit je inventaris en plaats hem in de coderol. Die is nu compleet, maar ook hiermee kun je nog even niets.

Verlaat het safehuis en ga terug naar het station.
Ga van daaruit terug naar het hotel.


ZoŽ's geheime boodschap
Praat met ZoŽ die nog voor het hotel staat.
nancy wil weten waarom ze haar kamer afluisterden. ZoŽ legt uit dat Kate iets onderschept heeft dat voor het Revenant bedoeld was. Iedereen denkt dat Nancy de enige is die erachter kan komen wat Kate wist.

Ga het hotel in, naar de kamer van Nancy en loop naar het raam.
Gebruik de boog op het raam aan de overkant om naar ZoŽ's kamer te gaan.

Gebruik je spionnenbril.
Ga naar de linkerkant van het bed, waar het schilderij aan de wand hangt, dat je open kunt klappen. Door de spionnenbril zie je dat er vingervlekken op de rand zitten.

Klap het schilderij open.
Nu zie je dat op de muur vreemde symbolen geschilderd zijn.
Dezelfde symbolen staan ook in het boek 'Mary, Queen of the Scots'. Bekijk het boek. Je ziet dat sommige symbolen bij een woord horen en dat andere symbolen bij een letter horen.

Herinner je nu de codezin van ZoŽ.
"This is the game I am in" (meesterspeurder)
Of "From where I come, there I go" (amateurspeurder).

Zoek de symbolen die bij de woorden/letters van die zin horen in het boek.
Klik ze in de juiste volgorde aan op de muur.

 

 

Als je het correct deed, gaat het verborgen paneel van een safe open.

In de safe vind je een kistje. Maak het open.
Pak het stuk papier met code (tracking note). Nancy zegt dat ze dit wil decoderen en dat er vast en zeker in de kamer aanwijzingen zijn te vinden.
Pak het stapeltje kaarten (deck of cards). Hier is iets vreemds mee aan de hand, dus bewaar ze in je inventaris.
Je ziet de pruik van ZoŽ. Bekijk de diverse paspoorten van ZoŽ. Deze dingen laat Nancy in het kistje liggen.

Verlaat de close-up van het kistje.
De bedoeling is nu dat je de kamer doorzoekt en zeven stukjes papier vindt, die je daarna op het stuk papier met de code kunt leggen, om de geheime boodschap te ontcijferen.
Zorg dat je nog steeds door de spionnenbril kijkt. Doorzoek dan de kamer en raap de onregelmatig gevormde stukjes blauw papier op.
Blijf niet te lang in de kamer, want dan zul je betrapt worden door ZoŽ. Ga zo nu en dan tussendoor even terug naar Nancy's kamer.

Oplossing meesterspeurder
- Bovenop de blauwe lampenkap bij het schilderij.
- Bovenop het boompje voor het schilderij.
- Op de blauwe sofa bij de salontafel.
- Aan het plafond, in de rechterhoek van de ramen.
- Onder de bovenrand van het gele kussen met ZoŽ's smartphone, achter de sofa.
- Links van de vaste telefoon aan de rechterkant van het bed.
- Op de lambrizering, links van de deur, rechts van het bed.



Oplossing amateurspeurder
- Onder het tapijt, als je naar het schilderij kijkt vanaf het voeteneinde van het bed.
- Onder de linkerrand van het kussen, dat links op bed ligt.
- Rechts van de bloemenvaas op de salontafel.
- Rechts van het bed, op de onderste rand van de grote spiegel aan de wand.
- Op de zitting van de stoel die links aan de eettafel bij het raam staat.
- Links van het stapeltje boeken, dat bij ZoŽ's smartphone op het bijzettafeltje ligt.
- Op het witte tafellaken, rechts op de eettafel.


Als je zeven stukjes gevonden hebt, ga je meteen terug naar Nancy's kamer.


Code ontcijferen
Klik in je inventaris op het papier met de codes (tracking notes).
Klik dan nog een keer op het papier en je ziet het van dichtbij, compleet met de blauwe stukjes.
De bedoeling is nu dat je alle blauwe stukjes op het papier legt. Je hoeft ze niet te draaien.

meesterspeurder amateurspeurder


Op de witte vlakken lees je vervolgens een wachtwoord.
Meesterspeurder: Orchidaceous
Amateurspeurder: Parnitha

Omdat er linksboven op het papier een rood slotje staat, vermoedt Nancy dat dit een wachtwoord voor het archief is.


Archief
Ga met de lift naar het commandocentrum.
Loop naar links en rechts, naar de computer voor het archief.
Klik op de monitor. er zijn drie bestandje met een rod slot.
Klik op een bestandje met een rood slot.
Voer het wachtwoord Orchidaceous (meesterspeurder), of Parnitha (amateurspeurder in.

Je leest dat De Colony weer actief werd. Op een ander bestandje lees je dat "Kate's codes" beroemd waren. Ze verborg ze meestal duidelijk zichtbaar voor iedere ingewijde. Daarom vermoedden ze dat de aanwijzingen er nog steeds zijn en werd Nancy/kestrel naar Schotland gehaald.
Je leest ook een briefje dat Kate schreef voor haar dood. Ze heeft de formule verborgen in de kaarten. Om iets te onthullen, moeten de kaarten in water geweekt worden. Kate was nog bezig alle kaarten te verzamelen.


Ewan
Loop naar Ewan en spreek hem aan.
Ewan zegt dat Alec enig kind is, hij heeft helemaal geen zus.
Laat Ewan de kaarten zien.
Ewan telt ze na en zegt dat er eentje ontbreekt.

Verlaat het commamdocentrum.
Nancy krijgt een SMS-je van ZoŽ. Die heeft ontdekt dat Nancy steeds tussen hun kamers heen en weer zoeft via de stalen kabel.




Kates codes  

Nancy's kamer
Ga met de lift naar Nancy's kamer.
Stop de kaarten van Kate in de bloemenvaas die op tafel staat.
Ze hebben een poosje nodig om doorweekt te raken, dus verlaat voorlopig de kamer weer.

Verlaat het hotel en praat als je wilt even met ZoŽ over de Colony.


Station
Ga naar het station.
Loop naar Alec en vertel hem dat je hoorde dat hij geen zus heeft.
Alec zegt dat iedereen die dat beweert een leugenaar is.

Loop naar de souvenirsautomaat.
Als je eerder naar de doedelzak hebt gekeken, kun je hier nu voor 25 munten een doedelzakfluit (chanter) kopen.


Loch Lomond - doedelzak spelen
Ga met de trein naar Loch Lomond.
Loop de Brae Arena in.
Ga achterin naar de kastjes en pak de doedelzak.
Haal de fluit uit je inventaris en bevestig hem aan de doedelzak.
Die is daarna klaar om gebruikt te worden.
Je ziet linksonderaan een notenbalk zonder noten. Als je erop klikt, speel je een noot die dan op de notenbalk verschijnt.

Bovenin zie je een aantal zwarte rondjes. Als je erop klikt worden ze lichtblauw. Dit zijn de gaten op de fluit.
Lees in je inventaris nog even het boek over doedelzakken. Hierin staat een schema waar je kunt aflezen welke gaten gesloten moeten worden voor een bepaalde toonhoogte en waar een bepaalde noot op een notenbalk staat.

In het schema zijn gesloten gaten zwart.
Op de doedelzak zijn de gesloten gaten lichtblauw.

       

Speel de noten die Kate op de muur schilderde: G C E E B A D F a C.

Oplossing
Nummer de gaten op de doedelzak van links naar rechts 1 tot en met 8.
G = maak alle gaten lichtblauw. Klik daarna op de notenbalk en de noot verschijnt.
C = maak gaten 1-2-3-4-5-8 lichtblauw. Klik op de notenbalk.
E = maak gaten 1-2-3-5-6-7 lichtblauw. Klik op de notenbalk.
E = Klik nog eens op de notenbalk.
B = maak gaten 1-2-3-4-5-6 lichtblauw. Klik op de notenbalk.
A = maak gaten 1-2-3-4-5-6-7 lichtblauw. Klik op de notenbalk.
D = maak gaten 1-2-3-4-8 lichtblauw. Klik op de notenbalk.
F = maak gaten 1-2-5-6-7 lichtblauw. Klik op de notenbalk.
a = maak gaten 4-5-6-7 lichtblauw. Klik op de notenbalk.
C = maak gaten 1-2-3-4-5-8 lichtblauw. Klik op de notenbalk.

Als je de juiste melodie speelde, schuift het ventilatierooster open.
Haal er een langspeelplaat (record) uit.
N.B.: Als je heel vaak doedelzak speelt, krijg je een onderscheiding.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg

Speel op de doedelzak de noten F D C E C A B E E F.
Weer schuift het ventilatierooster open.
Ditmaal vind je een paasei.


-----------------------------------------------------------------------------------------------


Safehouse - coderol
Ga naar het safehouse.
Loop naar de open haard. Als je dat nog niet eerder deed, bekijk je de coderol en stop je de codeschijf die je uit de vitrinekast haalde, erin.
Hij is nu compleet en kan gebruikt worden.
De bedoeling is, dat je op de middelste rij de vreemde symbolen in de juiste volgorde draait.

Bekijk op je smartphone de foto die je maakte in het archief, van het gekreukelde papiertje met de symbolen. Ze zijn gesorteerd in groepjes. Merk op dat sommige tekens vaker voorkomen. Bij meesterspeurder zijn er ook lege hokjes.
Bekijk ook het groepje symbolen dat Kate noteerde in het aantekenboek (moms case notes) dat je van Moira kreeg.



Meesterspeurder


Amateurspeurder


Als je alle groepjes zou uitknippen en naast elkaar leggen, en daarbij dezelfde symbolen op elkaar zou leggen, vind je de volgorde die je zoekt. Te beginnen met het groepje linksbovenaan.
Pak nu op de rol een symbool beet en sleep het naar de juiste plaats.

 

Als alle symbolen op de juiste plaats staan, kun je ze niet meer verplaatsen.
Ook worden nu de vijf pijlenknoppen boven en onder de rol actief.
Met elke knop kun je vier symbolen tegelijk draaien.
Ook hiervoor gaf Kate aanwijzingen in haar aantekenboek.

 

Klik op de bovenste knop: 8 keer - 3 keer - 6 keer - 4 keer - 7 keer.
Nu lees je in het midden de tekst: "Music themes reveal ace" (muziekthema's onthullen de aas).


Telefoneren
Nancy vermoedt dat dit over het liedje van haar moeder gaat en dat haar vader haar hiermee kan helpen.
Pak dus je telefoon en bel Carson op.
Hij heeft het stuk papier waarop het liedje stond, lang geleden in de papierversnipperaar gegooid. Maar hij herinnert zich dat liedje nog heel goed. Kate had hem voor hem geschreven en toen Nancy geboren werd, heeft ze er een stuk aan toegevoegd. Hij wil wel proberen het lied opnieuw op te schrijven voor Nancy.

Vertel Carson ook dat Moira gelogen had over de bescherming die Kate zou krijgen.
Carson wordt kwaad. Hij zegt Nancy dat ze Moira niet meer kan vertrouwen.
Carson kent de truc met de kaarten die je in water moet laten weken.
Hij zegt ook dat Kate zich afvroeg waarom die geheime formule niet dodelijk was.

Verlaat na het gesprek het safehouse en ga terug naar het station.


Bearsden - Moira
Je weet dat Moira een platenspeler heeft.
Ga dus naar Bearsden, waar Moira woont.
Praat even met haar over Kate. Ze zegt dat Kate niet voor de Revenant wilde werken of gevaarlijke dingen wilde doen, nadat Nancy geboren was. Het was Moira die haar steeds overhaalde, tot ergenis en frustratie van Carson.
Moira zegt ook dat het kistje dat je in de kast vond, van Kate was. Moira kan het niet openen.

Loop naar de kast met de platenspeler.
Haal de langspeelplaat uit je inventaris en leg hem op de platenspeler.
Klik op de arm en je hoort wat erop staat.
Je hoort de stem van Kate die zegt: "Pas op de Jabberwock, mijn zoon! Neem als eerste groen, tweede oranje, derde paars, vierde rood, vijfde blauw, zesde bruin, zevende aqua, achtste roze."

Nancy weet nu zeker dat er een boodschap in het gedicht van de Jabberwocky verborgen zit.
Klik op het gedicht in je inventaris.
Je ziet nu een stuk papier met letters en lege hokjes.
Klik op een letter en bovenaan verschijnt het alfabet. Klik aansluitend op een letter van het alfabet en hij wordt in het lege hokje boven de letter geplaatst.
Zoek op deze manier naar de juiste letters, tot je kunt lezen wat er staat.
Je kunt je keuze uitwissen met de "erase-knop" rechtsbovenaan.

Uiteindelijk lees je "Type in caretakers at cabin computer for scientist's number" (type caretaker op de computer in het safehouse voor het nummer van de wetenschapper).
Verlaat Moira's huis.


Loch Lomond - wetenschapper
Ga met de trein terug naar Loch Lomond, naar het safehouse.
Klik op de monitor om hem van dichtbij te zien.
Klik middenboven op het toetsenbord-icoon.
Typ daarna het woord CARETAKERS en duw op de enter-toets.

Je ziet nu de boodschap van Kate, met informatie over de wetenschapper die de formule voor het gevaarlijke vaccin ontwikkelde. Ook staat er een telefoonnummer bij, waarop je hem kunt bereiken, ingeval de Colony weer actief wordt en hij moet vluchten.

Pak je smartphone en bel het geblokkeerde nummer op (blocked).
De wetenschapper laat weten dat hij er genoeg van heeft. De Revenant mag wat hem betreft de formule hebben. Hij laat hem achter in zijn huis en gaat met zijn familie op de vlucht. Hij weigert iedere medewerking.




Kaarten  

Trein
De kaarten hebben nu lang genoeg in het water geweekt.
Ga met de trein terug naar Glasgow.
Onderweg herinnert Nancy zich dat Kate piano speelde en vertelde dat ze het lied zelf geschreven heeft. Er zitten noten in die speciaal bij Nancy, Carson en Kate horen.


Test van Revenant
Verlaat het station en ga naar het hotel.
Voor de deur krijgt Nancy weer een telefoontje van Revenant, met de laatste test.
Ze willen dat Nancy hen het nummer van de wetenschapper geeft. In ruil krijgt ze dan de laatste woorden te horen die haar moeder sprak voor de overleed.
Nancy weigert het nummer te geven.

Nancy is gezakt voor de test, zegt de stem.
Dan laat de stem aan de andere kant de opname horen van Nancy die met de wetenschapper telefoneerde. Vervolgens wordt Nancy bedreigd. Ze zal niet kunnen ontsnappen, niet overleven, wordt er gezegd.

Je kunt, als je wilt, Carson opbellen en hem vertellen wat de Revenant van je wilde.
Hij is het ermee eens dat Nancy niet toegaf. De wetenschapper werd per slot van rekening niet voor niets door Kate geholpen o onder te duiken.


Nancy's kamer
Ga het hotel in en met de lift naar de zevende verdieping.
Loop naar Nancy's kamer.
Ga de kamer in, die helemaal overhoop gehaald is.

Alex komt achter Nancy aan.
dan ziet hij het rode lichtje van een laser op Nancy's hoofd. Hij duwt haar naar buiten, terwijl er schoten klinken.


Commandocentrum - Ewan
Stap in de lift en probeer naar de begane grond te gaan.
Dan wordt automatisch de grote knop ingedrukt en gaat de lift naar het commandocentrum.

Als Nancy binnenstapt, hoort ze een gesmoord geluid.
Ewan zit niet achter zijn bureau. Loop naar rechts, naar de serverruimte.
Hier vind je rechtsachter in de gang Ewan, die vastgebonden op een stoel zit.
Klik op Ewan om hem te bevrijden.

Als hij weer op zijn bureaustoel zit, legt Ewan uit dat er twee mannen kwamen die hem vastgebonden hebben.
Hij vindt het te gevaarlijk worden voor Nancy en wil haar naar huis sturen. Nancy weigert.
Ewam zegt dat hij een paar moeilijke maanden achter de rug heeft en zijn familie in leven probeert te houden.
Verlaat het commandocentrum weer.


Nancy's kamer
Ga met de lift weer naar de zevende verdieping en loop naar Nancy's kamer.
Op de deur zit een briefje. Pak het, het is de bladmuziek (music sheet) die Carson voor Nancy gestuurd heeft.

Ga de kamer in.
Loop naar de tafel met de bloemenvaas. De kaarten zijn verdwenen! Doorzoek de kamer.
Op de vensterbank vind je een laserpen (laser pointer). Aan het logo te zien is dit de pen die je in Alecs tas zag, toen je daar de afluisterchip in stopte.
Verlaat de kamer en het hotel.


Station - Alec
Ga naar het station.
Loop naar Alec en geef hem de pen terug. Hij geeft toe dat hij alles in scene heeft gezet en ook de kaarten heeft gestolen.
Nancy wordt kwaad en wil nu eindelijk weten wat er aan de hand is.
Alec geeft haar de dreigbrief (threatening note) die hij kreeg en waarin hij de opdracht kreeg om kost wat kost de kaarten te stelen van Nancy en ze daarna in kastje 36 te leggen.

Daarna geeft Alec aan Nancy een brief die hij zelf geschreven heeft en waarin hij de hele situatie uitlegt.
Alec is een privť-detective die jaren geleden het auto-ongeluk van Kate onderzocht. Hij trok de aandacht van Revenant. Zijn zus Grace Reid verdween plotseling en Revenant gebruikte dat om Alec te dwingen hun bevelen te gehoorzamen en Nancy te bestelen.
Alec loopt weg, nadat je de brief gelezen hebt.

Loop naar de lockers.
Maak kastje 36 open en haal je kaarten (cards) eruit.


Moira's huis - Kates muziek
Ga naar Bearsden, naar Moira's huis.
Open de kast, waarin je je voorheen verborg.
Schuif de jas opzij en kijk naar het kistje in de geheime bergplaats. Klik erop om het van dichtbij te zien.
Je ziet drie lampjes en de letters A t/m G.
Zo worden muzieknoten ook genoemd.

Bekijk in je inventaris de bladmuziek die Carson stuurde. Hij heeft de noten die bij Nancy, Carson en Kate horen, geel gearceerd.

Zet de noten op de notenbalk om in letters. Gebruik de notenbalk in het boek over doedelzakken om je hierbij te helpen.

Nancy's noten: E F G G F E F E D E.
Carson's noten: G F D B G F D B A.
Kate's noten: D A A A E B B B B.

Klik deze noten aan op het kistje. Als je het correct doet, gaat na elke reeks een lampje branden.
Als alledrie de lampjes branden, gaat het kistje open.
De ontbrekende aas speelkaart ligt erin.
Raap hem op en verlaat Moira's huis.


Nancy's kamer - kaarten
Ga in het hotel in Glasgow, naar Nancy's kamer.
Stop de aas speelkaart in de vaas met bloemen. De kaart verandert meteen van kleur, dus haal hem weer eruit.
Stop de andere kaarten weer in de bloemenvaas. Ook deze veranderen ditmaal meteen van kleur en kun je dus eruit halen.
Klik erop en Nancy ziet dat op de kaarten de formule staat.
Ze mag de formule wel eerst nog even in elkaar puzzelen.
Klik op de stukjes om ze op te rapen en rechtsklik dan om ze te draaien. Leg ze dan met linksklikken op hun plaats. Stukjes die goed liggen, klikken aan elkaar vast.

meesterspeurder amateurspeurder


Als het gelukt is de puzzel in elkaar te zetten, zegt Nancy dat ze een veilige plek wil zoeken om de kaarten op te bergen.


Lift
Verlaat Nancy's kamer en ga naar de lift.
Als de liftdeur open gaat, staat ZoŽ in de lift. Ze neemt Nancy de kaarten af, omdat die eigendom zijn van de regering, zegt ze.

Nancy stap ook in de lift.
Maar als de lift zich in beweging zet, wordt hij ineens met gas gevuld. ZoŽ en Nancy raken bedwelmd.
Nancy krijgt dromen over haar moeder, ZoŽ en Alec.


Afvalpers
Als Nancy weer bijkomt, zit ze samen met ZoŽ in de afvalpers op het station.
ZoŽ heeft intussen een van de sloten al losgepeuterd, maar zit nu klem met haar been.
Nancy wil proberen het andere slot te openen, voordat ze samengeperst worden.

Klik op het lichte vlak rechtsbovenaan.
De bedoeling is dat de oranje strip die je aan de linkerkant ziet, helemaal naar rechts, naar de uitgang wordt geschoven. Schuif met de andere strips om de weg vrij te maken. Je hebt voor deze puzzel een beperkte tijd.

Oplossing meesterspeurder
Schuif B naar rechts.
Schuif H, C en D omhoog.
-- Schuif de oranje strip naar rechts.
Schuif F naar rechts en P omhoog.
Schuif Q en S naar rechts.
Schuif I naar beneden.
-- Schuif de oranje strip naar rechts.
Schuif N en I omhoog.
Schuif Q en S naar links.
Schuif J, P, N en D naar beneden.
Schuif B, E, en F naar links.
Schuif K omhoog.
-- Schuif de oranje strip naar rechts.


Oplossing amateurspeurder
Schuif M naar rechts en F naar beneden.
-- Schuif de oranje strip naar rechts.
Schuif J naar rechts en L omhoog.
Schuif M naar rechts en D naar beneden.
Schuif A naar beneden.
Schuif B naar links en C omhoog.
-- Schuif de oranje strip naar rechts.
Schuif E naar links en I omhoog.
Schuif K naar rechts en H naar beneden.
-- Schuif de oranje strip naar rechts.
Schuif D en H omhoog.
Schuif K en M naar links.
Schuif I en L naar beneden.
-- Schuif de oranje strip naar rechts.


Als ZoŽ en Nancy uit de afvalpers geklommen zijn, zegt Moira dat ze de kaarten niet meer heeft.
Ze geeft Nancy de opdracht om nog een keer Ewans computer te voorzien van een tap, want die heeft de vorige tap inmiddels verwijderd.
Raap de kabeltjes (clips) op, die Moira op de container legt.
Verlaat het station.

Nancy krijgt een SMS-je van Moira, die zegt dat ze onderduikt. De mannen die haar eerder kwamen halen, zijn weer teruggekomen.


Ewan  

Commandocentrum
Loop naar het hotel en ga met de lift naar het commandocentrum.
Ewan is niet aanwezig, dus kun je naar zijn bureau lopen en de lade open trekken.

Klik in je inventaris op de spionnenbril en bekijk dan de kabeltjes van de computer.
Je ziet weer de bekende groene symbooltjes.
Gebruik de rode kabeltjes erop.
Je mag nu op dezelfde manier als je eerder deed, de rode kabeltjes bevestigen.

meesterspeurder amateurspeurder


Verlaat het commandocentrum weer.
Ga naar het station.


Loch Lomond - tap afluisteren
Ga met de trein naar het safehouse in Loch Lomond.
Klik op de monitor en klik dan op het computertap-icoon, dat eruit ziet als een handje waarvan de vinger tegen een kabeltje tikt (bovenaan, tweede van links).

Ewan meldt dat hij het telefoonnummer van de wetenschapper heeft weten te achterhalen.
Hij heeft ook ontdekt dat de wetenschapper met zijn familie gevlucht is en de formule heeft achtergelaten.
Ewan laat weten dat de vaccins gemaakt worden en volgens schema verspreid zullen worden.
Hij is te bereiken via kastje 42 op het station, dat je dan wel met een munt met een tweekleurig dier moet open maken.

Verlaat het safehouse en ga terug naar het station.


Commandocentrum - munt
Ga naar het hotel.
Ga met de lift naar het commandocentrum.
Loop naar links, naar de vitrinekast en maak hem open.
Pak het mapje met de munten.
Bekijk de munten.
Op de tweede rij van onderen, in het midden, ligt een tweekleurige munt met de afbeelding van een dier. Neem die munt mee en verlaat het commandocentrum.


Station - Ewans schuilplaats
Ga naar de lockers op het station.
Gebruik de tweekleurige munt op kastje 42.
Als je de juiste munt gebruikte, kun je nu via het kastje Ewans geheime schuilplaats inlopen.

Bekijk alles om je heen.
Op de grote werktafel vind je allerlei papieren. Lees ze door.
Er zijn plannen voor de aanval met het biologische wapen op Glasgow.
Er ligt papiertje waarop Ewan oefende wat hij tegen Nancy moest zeggen om haar over te halen naar Schotland te komen.

Je vindt ook het laatste rapport dat Kate stuurde. Ze maakte de bommen onschadelijk, vernietigde de chemicaliŽn en hielp de wetenschapper vluchten. Ook wilde ze de formule vernietigen.
Ewan noteert hierop dat ze de wetenschapper moeten zoeken.
Verder ligt er nog een printje met commentaar van de revenant aan Ewan. Hierop staat ook Ewans echte naam: Sean Kent Davis.

Dan ligt er nog een print, waarin Ewan op zijn kop krijgt van Wright van de Cathedral, omdat hij zelfstandig de computers offline zette. Ewan heeft er een nieuw schema bij getekend, met getallen op rondjes en de tekst "You won't catch me".
Dit is waard om te onhouden. Maak er desnoods een foto van.

Op een lage tafel aan de zijkant van de ruimte, vind je de laatste brief die Kate aan Nancy stuurde! Neem hem mee en lees hem.
Kate haalt herinneringen op aan Nancy's eerste schooldag. Ze vertelt over Nancy's karakter en geeft haar goede raad. Ook laat ze Nancy weten hoeveel ze van haar hield.

Op dezelfde tafel vind je nog een klein briefje waarop Kate's laatste melding staat: "Als de operatie fout gaat, ga dan naar waar ik in gedachten stond en luister - Harrier".

Verlaat Ewans schuilplaats weer.


ZoŽ - bril
Verlaat het station en ga naar het hotel.
Als je op het plein voor het hotel komt, vertelt Nancy aan ZoŽ dat ze de schuilplaats van Ewan heeft gevonden en dat de bommen klaar zijn.

ZoŽ vraagt of Nancy wil helpen om Ewan onschadelijk te maken, terwijl zij op zoek gaat naar mensen die de bommen kunnen opsporen.
Ze vraagt de spionnenbril om hem aan te passen, zodat ze via de bril kan praten met Nancy.
Als ZoŽ klaar is, pak de de spionnenbril uit haar hand.


Commandocentrum
Ga het hotel in en dan met de lift naar het commandocentrum.
Loop naar binnen en Nancy hoort via haar bril dat Moira en Alec ook met haar kunnen praten.
Er zijn vier bommen. Ze moeten allevier gevonden worden, voordat ze geneutraliseerd kunnen worden. Want schakel je een bom uit, dan gaan de andere af.
ZoŽ vraagt ngmaals of Nancy Ewan kan uitschakelen.

Ga naar rechts, naar de serverruimte.
Loop hier linksachteraan naar de thermostaat. Bekijk hem van dichtbij.
Ewan heeft er inmiddels een wachtwoord opgezet.
Herinner je het briefje in zijn schuilplaats.
Klik op de rondjes in de juiste volgorde.

Als je het correct deed, kun je nu de thermostaat omhoog of omlaag zetten, om Ewan te lokken.
Je krijgt maar heel weinig tijd om je, net als de vorige keer, te verstoppen in de nis bij de main server, in de eerste gang. Oefen het desnoods een paar maal.
N.B.: Savegame voor meesterdetective is op aanvraag verkrijgbaar.

Als het gelukt is en Ewan voorbijgelopen is, verlaat je de nis.
Ga bij de ingang van de serverruimte naar het paneel met de FIREWALL.
Haal het paneel eraf.
Duw dan op de B3 knop (tweede van links). Dit is namelijk de gang waar Ewan bij de thermostaat is. De brandbeveiliging wordt dan in die gang actief en sluit de gang met een stalen plaat af. Ewan kan niet meer ontsnappen.


USB sticks zoeken
ZoŽ meldt dat de bommen vanuit deze computerserver bestuurd worden.
Ze vraagt of Nancy de juiste USB stick kan zoeken en ze uit de computer kan halen, in de juiste volgorde.
ZoŽ noemt de kleur van de USB stick en de naam van de Schotse clan die je zoekt.
Op alle servers staan vier afbeeldingen van Schotse ruiten.
De naam van de clan en de bijbehorende Schotse ruit, kun je opzoeken in het boek in je inventaris.

Volg de aanwijzingen.
Ga naar een gang met servers, kijk naar de linker of rechter server en haal in het vak bij de juiste Schotse ruit, de juiste kleur USB stick eruit.
Nancy zal geen foute USB stick eruit halen.

Oplossing meesterspeurder
Gang 4 - rechter server Gang 2 - linker server
Gang 2 - rechter server Gang 4 - linker server
Gang 1 - linker server Gang 2 - linker server



Oplossing amateurspeurder
Gang 2 - linker server Gang 4 - rechter server
Gang 2 - linker server Gang 1 - linker server
Gang 4 - linker server



Main server
Nu mag je van ZoŽ alle verzamelde USB sticks in de main server gaan plaatsen.
Loop dus naar gang 1, naar de nis waar je je altijd verstopte.
Bekijk de main server van dichtbij.
Aan de linkerkant van het veld zie je de kleurtjes die je kunt beetpakken en in het rechter veld kunt plaatsen. De bedoeling is dat elke kleur maar ťťn keer horizontaal of verticaal voorkomt.
En ook mag elke kleur maar ťťn keer in een groep voorkomen, die met een dikke grijze lijn verbonden is. Als de kleuren in een groep correct zijn, zal hij oplichten.

meesterspeurder amateurspeurder


Als alle USB sticks correct geplaatst zijn, kan ZoŽ de gevonden bommen onschadelijk maken.


Bom ontmantelen
Maar dan meldt Ewan dat hij nog een verrassing heeft: een vijfde bom! En hij staat bij de main server!

Bekijk het controlepaneel van de bom van dichtbij.
Je ziet een aantal knoppen van verschillende grootte in een veld.
Op de grootste knoppen staat een getal.
Bij die grote knop horen twee kleine en een middelgrote knop.
Als je zo'n setje knoppen in de juiste volgorde aanklikt, verdwijnen ze van het veld.

De bedoeling is dat je eerst twee kleine knoppen, dan een middelgrote knop en tenslotte de bijbehorende grootste knop aanklikt. De knoppen die je aanklikt, moeten aangrenzend zijn.

Schakel de bom binnen de tijd die bovenaan het schermpje aftelt, uit.
Als je een fout maakt en op de reset knop klikt, krijg je daarna minder tijd.
N.B.: Als je ruim voldoende tijd overhoudt, kun je een onderscheiding verdienen.

meesterspeurder amateurspeurder


Als ook deze bom ontmanteld is, heeft Nancy een ramp in Glasgow voorkomen.
Ze schrijft een brief naar haar moeder..........................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.