GHOST OF THORNTON HALL

Nancy Drew 28



Walkthrough door Marjo © 2013 www.adventurespel.nl

Uitgever: Her Interactive/2013
Ontwerper: Her Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



IntroColton en ClaraWerkplaatsVooroudersJessalyns GSMHarperEasteregg
Geheime deurenFabriekCrypteEastereggCharlottes kamerEasteregg
Charlottes aanwijzingenCharlottes halsketting



Intro  

N.B.: Het spel is tot op zekere hoogte non-lineair. Dit betekent dat je veel dingen in je eigen volgorde kunt doen en dat sommige gebeurtenissen dan op een ander tijdstip plaatsvinden dan in de walkthrough wordt beschreven.

Klik op "New game" en je krijgt de keuze om te spelen als amateur sleuth (amateurspeurder) of master sleuth (meesterspeurder).
Als meesterspeurder zijn de puzzels gelijk, maar iets moeilijker dan als amateurspeurder. Je krijgt geen hints en slechts een beperkte takenlijst.
Maak je keuze.


Intro
Het is nacht. Nancy's GSM rinkelt. Neem hem op.
Met de kleine pijltjes rechts van het dialoogvenster kun je, als je wilt, sneller door de dialogen stappen.

Geestenjager Savannah Woodham is aan de lijn. Nancy kent haar nog uit Japan (Shadow at Water's Edge). Jessalyn Thornton is gekidnapped. Savannah kreeg het verzoek naar haar te zoeken, maar ze kan niet naar Thornton Hall omdat het daar spookt. Nancy gelooft niet zo in spoken, dus vraagt Savannah of Nancy dan in haar plaats wil gaan.

Een poos later wordt Nancy naar Blackrock Island geroeid, het eiland waar het vervallen landhuis Thornton Hall ligt. De veerman waarschuwt Nancy voor Wade en Harper, maar vooral voor de geest van Charlotte, die er sinds de brand rondwaart.


Spelbediening
Onderaan in je scherm zit de inventarisbalk.
- In het midden is een vak waarin de voorwerpen gaan die je opraapt.
  Er zit ook een schuifje op.

- Rechts zie je twee tabbladen. Onder "Tasks" staan je taken.
  Als amateurspeurder staan er vraagtekens naast de taken. Hiermee kun je een hint vragen.
  N.B. Als je geen hints vraagt, krijg je aan het einde van het spel een onderscheiding.

- Onder "Journal" vind je Nancy's aantekeningen over de zaak (observations)
  en de lijst met verdachten (suspects).
  Lees bij "Observations', dat Jessalyn en haar vriendin Addison bezig waren met een
  vossenjacht toen ze verdween. Jessalyn wilde de nacht van haar vrijgezellenfeestje op
  Thornton Hall doorbrengen. Het landgoed en bijbehorende kerkhof is in bezit van Jessalyn's
  familie, maar staat er verlaten bij, sinds Charlotte daar op haar 21ste verjaardag om het
  leven kwam. Charlotte spookt er sindsdien rond, wordt gezegd.

- Links zie je Nancy's GSM.
  Bij "Phone" staan fotootjes en namen bij de personen die Nancy kan bellen.
  Bij "Camera" kunt je foto's maken, die je kunt bekijken en inzoomen.
  Bij "Games" staan een paar spelletjes die je kunt spelen.
  Bij "Settings" kun je de achtergrond en de ringtone aanpassen.
  Met de aan/uit knop onderaan op de GSM leg je hem weer terug in de inventarisbalk.

- Naast de GSM zit de knop voor het spelmenu.
  Hier kun je naar het hoofdmenu (main), of je spel opslaan (save) of opstarten (load).
  Onder "Options"kun je aangeven of je in een window of fullscreen wilt spelen en verder
  kun je hier ook het volume van muziek, achtergrondgeluiden en stemmen aanpassen.
  Onder "Help" vind je een beschrijving van de spelbediening.
  Met "Resume" ga je terug naar het spel.
  Onder de knop met de beker vind je alle onderscheidingen (awards) die je kunt verdienen in dit spel.




Colton en Clara  

Aankomst op het eiland
Stap uit de boot en loop door het toegangshek het terrein van Thornton Hall op.
Draai meteen naar links en loop naar de hoge heg.
Voor de heg staat een stenen zuiltje met een T.
Links daarvan zie je een stuk papier op de grond liggen. Raap het op. Het is een lijst met opdrachten voor de vossenjacht (scavenger list) die Jessalyn georganiseerd had op haar vrijgezellenfeestje.

N.B.:Alleen in de bonuseditie van het spel vind je links van het stenen zuiltje ook een gele telefoonhanger met de afbeelding van een boom.
Er zijn in totaal zeven telefoonhangers verstopt en als je ze allemaal vindt, krijg je aan het einde van het spel een onderscheiding.


Voordeur
Ga terug naar het hoofdpad en loop naar het grote huis.
Hier word je aangesproken door Colton, de verloofde van Jessalyn.
Hij geeft je Jessalyns GSM en de kapotte oplader.

Draai je om na het gesprek en loop naar de andere kant van de veranda.
Als je bij de witte schommelbank ben aangekomen, draai je weer om. Nu zie je bij de linker zuil een hamerliggen. Raap hem op, wie weet heb je hem nog nodig.


Zitkamer
Ga door de voordeur het huis in.
Draai dan naar rechts en ga de salon in. Hier tref je Clara, de moeder van Jessalyn. Praat met haar. Ze legt een briefje met het telefoonnummer van Addison op tafel. Raap het op, het wordt automatisch in de GSM van Nancy gezet.

De Thorntons zijn rijk. Clara dacht in eerste instantie dat Jessalyn ontvoerd was voor losgeld, maar nu denkt ze dat het een persoonlijke vendetta tegen de familie is.
Jessalyn zou nooit verdwijnen omdat ze terugschrok voor een huwelijk met Colton.
Colton heeft wat problemen met zijn familie, maar dat heeft hier ook niets mee te maken, zegt Clara.
Clara heeft het bedrijf voorlopig gesloten. Iedere werknemer is nu naar Jessalyn op zoek in de bossen rondom het huis.
N.B.: Als je veel te weten komt over de Thorntons, kun je een onderscheiding verdienen.

Kijk rond in de vervallen salon.
Naast de tafel bij Clara staat een koffertje, maar daar kun je natuurlijk niet in neuzen, zolang Clara erbij staat.

Bekijk de familieportretten aan de muur.
Je ziet een portret van Hiriam Thornton (1867-1937).

Boven de open haard hangen de portretten van Jeb (1839-1001) en Sara Emma (1842-1887) Thornton.

Op de schoorsteenmantel ligt een dagboek. Lees het. Jeb liet een fabriekje bouwen op het eiland. Nadat de werknemers in een koude nacht met hoge golven niet terug konden naar het vasteland, overnachtten ze in de fabriek. De volgend ochtend ging Sarah (die liefkozend door iedereen Nana genoemd werd) de fabriek in. Iedereen was dood. Ze kwam nooit meer over de schok heen.
Jeb trok nieuw personeel aan en liet een huis bouwen, waar het personeel zo nodig kon slapen. Het bedrijf bloeide op. Hij wilde dat die mensen niet voor niets gestorven waren.
Maar Sarah trok zich terug in haar kamer en kwam er tot haar dood niet meer uit. Ze liet een briefje achter met de woorden "We hebben de zwarte zaden van de dood gezaaid en zullen voor altijd alleen bloed oogsten." Het begin van de Thornton legende.
In de jaren die volgden kozen de leden van de familie de kant van Jeb of die van Sarah.

Op de schouw ligt ook een boek met de titel "Espionage in a Bonnet". Hierin lees je over de rol van de vrouwen in de Amerikaanse burgeroorlog. Ook Sarah Emma droeg haar steentje bij als undercover spion, verkleed als man. Ze gebruikte cijfers, onzichtbare inkt en geheime vakjes om haar boodschappen door te sturen. Na de oorlog werd ze onderscheiden.

Draai terug naar de deur.
Je ziet nu links van de deur een theeset en een fruitschaal op een tafeltje staan.
Voor het tafeltje zie je ook een lichtgekleurde nieuwe plank in de vloer.
Loop naar het tafeltje en bekijk de theeset van dichtbij.
Haal de sinaasappels uit de fruitschaal.
Pak een servetje van het stapeltje tussen de fruitschaal en het dienblad.

Bekijk het dienblad van dichtbij en maak een kopje thee.
Giet thee in het kopje en voeg, als je wilt, suiker, mint en citroen toe. Drink je thee dan op.
N.B.: Als je veel thee maakt en drinkt, krijg je een onderscheiding.




Werkplaats  

Hal
Verlaat de salon en je bent weer in de hal.
Hier hangt een portret van Beauregard Thornton aan de wand.
Er tegenover is een deur die uitkomt in een werkplaats.


Werkplaats - batterij
Ga de werkplaats in en kijk om je heen. Misschien vind je iets om de oplader van Jessalyns GSM te repareren.
Recht voor je is een tafel. Hierop ligt aan de linkerkant een instructieboekje voor het maken van een batterij. Lees het door.
Je leest dat je een citrusvrucht kunt nemen. Als je daar een spijker (-) en een koperen kunt (+) in steekt en die met draden verbindt, wek je een electrische stroom op.
Dat zou kunnen werken! De citrusvruchten heb je al.
Leg het instructieboekje weer op tafel.

In het glazen potje dat links van het instructieboek op tafel staat, zitten kabeltjes met klemmetjes. Je kunt ze pas oprapen als je alle benodigde voorwerpen hebt.
Links van dit potje met kabeltjes zie je en houten plak met spijkers. Haal de hamer uit je invntaris en klik ermee op de spijkers om ze eruit te trekken.
Verlaat de close-up van de werktafel.

Rechts van de werktafel zie je een hoge tafel waar een doek overheen ligt.
Bekijk deze tafel van dichtbij. Er ligt een projector op. Klik erop en Nancy zet hem rechtop.
Rechts van de projector staat een glazen pot met munten. Haal er een paar munten uit.

Ga terug naar de close-up van de werktafel.
Haal de sinaasappels uit je inventaris en leg ze op tafel.
Haal de spijkers uit je inventaris en klik ermee op de sinaasappels.
Haal de munten uit je inventaris en klik ermee op de sinaasappels.
Klik dan op het potje met kabeltjes en Nancy sluit alles automatisch aan op de GSM van Jessalyn.


Werkplaats bekijken
Het opladen zal een poosje duren, dus kijk je verder rond in de werkplaats of er iets rondslingert dat je kunt gebruiken.
Op de rechterkant van de werktafel staat een klein weegschaaltje. Rechts daarvan ligt een opgerold stuk canvas. Raap het op.

Loop in de richting van de houten deur aan het andere einde van de werkplaats.
aan de linkerkant staan een paar tonnen gestapeld. Tegen de tonnen staat een lange stok met een mandje. Het lijkt op een appelplukker. Raap hem op.
Zet dan een stap dichter bij de deur en lees het bordje dat in het midden op de deur gespijkerd is.
Deze deur is van de schuur waarin de apparatuur staat waarmee het katoen verwerkt werd. Veel werkers zijn hun vingers kwijtgeraakt in deze ruimte.
Als je daarna de handvaten van de deur beetpakt, hoor je een metalig geluid. Nancy zegt dat dit niet goed klinkt. Neem de waarschuwing ter harte en probeer die deur niet nog een keer zomaar open te maken.

Rechts van deze deur hangt een klein, vierkant, open kastje. Bekijk dit van dichtbij.
Het is een balans, een soort weegschaal. Op de armen staan getallen.
Je weet nog niet wat je ermee kunt doen, dus verlaat de close-up.

Verlaat ook de close-up van de deur en draai je om.
Je ziet nu aan de linkerkant van de ruimte een houten steunbalken. Hoog aan de steunbalk hangt een tuinschopje. Pak het.
Rechts van de steunbalk staat een katoenverwerkingsmachine. Bekijk hem.

Verlaat de close-up en loop rechtdoor.
Tegen de muur staan een paar kratten. Op een van de kratten staat een lamp en op een andere ligt een doek. Daar staat een blik verfverdunner op. Raap hem op.

Addison
Voor je de werkplaats verlaat kun je ook nog even met Addison bellen.
Klik op Nancy's GSM in je inventaris.
Klik op het telefoon-icoon en klik daarna op 'Addison Hammond'.
Klik op 'call' en je krijgt Addison aan de lijn. Praat met haar.

Addison vertelt dat Jessalyn haar moeder wel eens 'moeder directeur' noemde. Ze was niet bang van haar moeder, maar of Clara iets met de verdwijning te maken heeft, weet Addison niet.
In het vossenjachtlijstje is de sleutel van de slaapkamer doorgestreept. Jessalyn zal hem gevonden hebben. Addison weet niet waar hij is.

Jessalyn was een beetje gespannen voor het aanstaande huwelijk. Omdat ze altijd al van spookverhalen en horrorfilms hield, beacht ze om wat stoom af te blazen door een nacht door te brengen in het verlaten huis. Jessalyn en Addison hielen een spook-vossenjacht en maakten ook opnames alsof je op spokenjacht waren. Het begon allemaal heel leuk.
Jessalyn wilde boven een deur open maken, maar dat lukte niet. Addison was daar blij om, want ze had de hele tijd het gevoel dat ogen hen bekeken.
De meiden gingen ieder alleen verder met de vossenjacht. Toen hoorde Addison een gil. Even kwam Jessalyn weer naar beneden, maar gedroeg zich ineens heel vreemd.
Later die nacht voelde Addison zich wazig worden, ze hoorde een vreemde stem en kon zich niet meer bewegen. De volgende ochtend was Jessalyn nergens meer te bekennen. Ze denkt dat de vreemde stem van de geest van Charlotte was, die een liedje neuriede.
Addison heeft geen geheime gangen in het huis gezien. Maar het huis voelt zo tochtig, dat die er waarschijnlijk wel zijn.

Sluit het gesprek af en stop de telefon weer in je inventaris.
Verlaat dan de werkplaats.
Het is mogelijk dat je nu even een zwarte schim langs de deuropening ziet schuiven.
N.B.: Als je veel schimmen ziet, krijg je een onderscheiding.




Voorouders  

Gang bovenverdieping
Ga de trap op naar de bovenverdieping en kijk om je heen.
Tegen de rechter wand zie je een lege lijst hangen. Bekijk het van dichtbij. Haal het opgerolde canvas uit je inventaris en stop het in de lijst. Franklin Thornton hangt weer op zijn plek.

Loop verder door de gang.
Aan de linkerkant staat een jute zak met katoenpluizen op een make-up tafel. Neem de zak mee.
Voor de bonusspelers hangt er een telefoonhangertje in de vorm van een sikkel aan de spiegel op de make-up tafel.

Loop verder rechtdoor naar een zitje.
Zo te zien heeft iemand hier geslapen. Er ligt een slaapzak op de grond.
Ook zie je een klein salontafeltje.

Draai je om en je staat voor een sofa die met een laken is bedekt. Er ligt een boek over de Thornton familie op Blackrock Island op de sofa. Lees het verhaal van Roger (Dodge) Thornton en zijn geliefde Marianna (Karenina). Marianna bleef altijd een beetje een buitenbeentje binnen de familie, vanwege haar vreemde gevoel voor humor. Maar als er problemen waren, wendde iedereen zich tot Marianna om ze op te lossen.
Roger en Marianna kwamen om toen het vliegtuigje waarmee ze voor het familiebedrijf een boerderij bezocht hadden, neerstortte in een weiland.

Boven de sofa hangt het portret van Jackson Thornton.

Ga links van de sofa verder door de gang.
Hier hangt aan de rechterkant het portret van Marianna Thornton aan de wand.

Loop verder en bekijk aan de rechterkant het portret van Clara Thornton.
Nancy merkt op dat het lijkt alsof er over het schilderij heen is geverfd. Ze ziet een vlek in de achtergrond.

Klik in je inventaris op het servet. Het hangt nu voor het schilderij.
Pak dan het blik verfverdunner uit je inventaris en klik ermee op het servet.
Pak het natte servet beet en klik, links van Clara's hoofd, vier keer op het schilderij.
Nancy ontdekt dat er een vrouw en een graf onder de vlek tevoorschijn komen.

Loop naar het einde van de gang.
Hier is de deur naar Charlottes slaapkamer. Hij is afgesloten, zoals Addison reeds vertelde.
Draai je om en loop via het zitje naar het andere einde van de gang.
Ga de trap af naar beneden.


Salon - Clara
Ga de salon in en spreek Clara aan over de afgesloten kamer en het portret met de grafstenen.
Clara zegt dat de deur dicht ging op de dag van Charlottes begrafenis en dat niemand hem sindsdien nog open kreeg.
Clara wil absoluut niet praten over de vrouw en de grafsteen op haar portret.
Verlaat de salon en verlaat ook het huis.


Veranda- Colton
Spreek Colton aan en vraag hem wat hij van Clara vindt. Hij blijft op de vlakte en zegt dat je haar beter moet leren kennen en dat ze dan meevalt.
Als je vraagt hoe hij Jessalyn heeft ontmoet, krijg je te horen dat ze elkaar als kind al kenden.
Pas een jaar geleden, kwam Jessalyn naar hem toe en werd het serieuzer. En pas heel kort geleden overviel Colton haar met zijn trouwplannen.


Kerkhof - Wade
Loop door de mistige laan richting toegangshek van het landgoed.
Ga net voor je er bent naar links, richting het kerkhof.
Maak de poort van het kerkhof open en ga naar binnen.
Hier komt Wade op je af. Praat met hem.
Hij zegt dat Savannah vanwege hem niet naar het landgoed wilde komen.
Ook vertelt hij dat Savannah een pakje stuurde voor Nancy. Het ligt in het huis.

Praat uitgebreid met Wade.
Hij is niet dol op Colton. Er klopt iets niet met Jessalyn en Colton samen, vindt hij.
Clara runt het bedrijf en dat vindt hij niet helemaal eerlijk. Maar hij wil zelf absoluut niet het bedrijf leiden. Wade is op het eiland om Jessalyn te zoeken, maar wil geen stap in het huis zetten.
Hij vertelt dat Clara zijn nicht is en ook de nicht van Harper en de dode Charlotte. Ze woonde bij de meisjes nadat haar moeder stierf.

Wade ontmoette Savannah in een boekwinkel. Hij was daar om zijn familiegeschiedenis te onderzoeken. Savannah zat dagenlang heel fanatiek in een boek te lezen.
Toen Wade vroeg wat er zo interessant aan dat boek was, liep ze weg. Wade zag dat het een boek was met namen en data van de Thornton familie.
Hij ging op zoek naar Savannah en ze hadden een korte relatie. Savannah heeft de geest van Charlotte ontmoet, volgens Wade.

Wade denkt dat zijn familie in tweeën gespleten is, in een goede en kwade tak. De kwade tak probeert de goede tak uit te roeien. Na Charlottes dood vroeg hij zich af of hij tot de goed of kwade tak behoorde. Hij weet het niet.
Hij zegt dat Nancy maar eens goed om zich heen moet kijken op het kerkhof.

Na het gesprek zie je dat Wade een apparaatje in zijn handen heeft.
Spreek hem nog eens aan en je ontdekt dat hij opnames maakt van geluiden van geesten. Je mag er wel naar luisteren, dus klik op het apparaatje.
N.B.: Als je vaak naar de opnames luistert, krijg je een onderscheiding.


Grafstenen
Nu je toch op het kerkhof bent, kun je ook de grafstenen bekijken en kennis maken met alle voorouders van Jessalyn.
Als je op een grafsteen klikt, zal Wade je zo nodig vertellen wat hij weet over die persoon.
N.B.: Als je alle grafstenen bekijkt, verdien je een onderscheiding.

Bekijk de grafsteen links van Wade.
- Rosalie Thornton. May she rest always at peace.
  Wade zegt dat Rosalie de moeder van Clara is. Rosalie wilde nooit vertellen wie de vader is.

Bekijk de grafsteen rechts van Wade.
- Ruby Newton. A spark at birth. A flame in life. A quiet ember in the night.

Bekijk de grafstenen links van de trap.
- .... May Newton. Died January 13, 1933.

- Harper Thornton. Lost and dearly missed.
  Na de dood van Charlotte verdween Harper. Iedereen dacht dat ze ook dood was. Tot ze op
  een dag weer voor de deur stond. Ze sprak er nooit over en haar grootvader liet de
  grafsteen staan als aandenken.

- Steen zonder inscriptie
  Wade zegt dat de "Gray Lady" hier begraven ligt. Zij is de spionne over wie je in het
  boek op de schoorsteenmantel las.

Ga terug naar de trap.
Draai je om en je ziet de poort.
Draai hier naar links en je ziet in het gras voor Wade nog drie grafstenen.
- Lee Thornton. 1915-1975

- Virginia Thornton. Gone never forgotten.
  Virginia is de moeder van Wade. Hij mist haar.

- Luther Atchison. So it goes.
  Luther is de vader van Wade. Hij had veel temperament, een klein hartje en geen
  zakeninstinct. Hij leerde Wade hoe hij moest luisteren op het kerkhof.

Draai terug en je ziet weer de trappen die naar het stnadbeeld leiden.
Klik links van het pad op de grafsteen van
- Charlotte Thornton. 1968-1989 Dear sweet Charlotte Please come back.

- Sarah Emma Thornton. 1842-1887 May she find her voice once more.

- Beauregard Thornton. B:1896 D:1935.
  Onder de tekst zie je vijf vierkantjes.
  Volgens Wade was Beauregard een hele vreemde man.

Draai terug en je kijkt weer naar de trappen.


Standbeeld
Loop de trappen op en lees de plaquette op de voet van het standbeeld.
Met de plaquette worden de Thorntons geëerd die hier niet begraven zijn, zoals Franklin die in 1917 in militaire dienst stierf.


Fontein
Rechts achter het standbeeld zie je een fontein. Loop daar naar toe.
Klik op het gras links van de bankjes.
In de close-up klik je op de planten. Nancy veegt ze aan de kant en je ziet twee grafstenen met kruisen.
Op de rechter steen staat Fifty Four Souls.
Op de linker steen staat niets.

N.B.: In de bonuseditie vind je op de rand van de fontein een telefoonhangertje in de vorm van een grafsteen.


Crypte
Loop terug naar het standbeeld en ga nu naar de linkerkant.
Aan de linkerkant, tegenover de trappen naar de crypte, zie je nog twee grafstenen.
- Roger Drummonds Thornton. B.1943 D. 1984 Side by side from the day they married.
- Marianna Thornton B. 1945 D: 1984 To the day they died.
  Roger en Marianna zijn de ouders van Charlotte en Harper en het echtpaar dat crashte
  met het vliegtuig.

Ga de trappen op naar de crypte.
De deuren zijn gesloten.
Klik op het beeld boven de deuren en je ziet nog net hoe de hand beweegt en met zijn vinger naar boven wijst.


Wade
Ga terug naar Wade en spreek hem aan over de afgesloten crypte.
Wade heeft geen sleutels voor de crypte.
Spreek hem aan over de grafstenen zonder namen.
Wade vertelt dan over de brand in de fabriek. Zijn voorouders waren geldwolven. De arbeiders moesten op de vloer van de koude fabriek slapen en legden in de winter vuurtjes aan om het nog een beetje warm te krijgen. Sindsdien is de familie verdeeld. Sommigen zeggen dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Anderen zeggen dat ongelukken nu eenmaal gebeuren en dat ze door moet gaan.
De 54 verloren zielen die op de grafsteen vermeld worden, dan de omgekomen arbeiders.

Vraag hoe Wade in de gevangenis belandde.
Hij vertelt dat hij hoorde dat zijn familie alweer mensen in de fabriek onder slechte omstandigheden liet werken. Hen opsloot als ze hun quota niet haalden en dergelijke.
Hij vroeg Clara ernaar. Die ontkende, maar werd wel vreselijk kwaad.
Wade ging toen zelf naar de fabriek en ontdekte dat er inderdaad een gesloten hangslot op de uitgang zat. Hij brak in en vernielde een van de grote machines.


Pakje van Savanna
Wade vertelde dat er een pakje voor Nancy was afgeven in het huis.
Verlaat dus het kerkhof en ga terug naar het huis.
Je kunt op de veranda nog even met Colton praten, maar hij weet nergens van en kan je niets nieuws vertellen. Hij stopt alle nare dingen namelijk weg in de 'donkere plek' in zijn hoofd.

Ga het huis in, naar de salon en praat als je wilt met Clara.
Zij was degenen die Wade voor de rechter sleepte na zijn inbraak in de fabriek. Ze zegt dat ze het deed om hem bij zijn slechte vrienden vandaan te halen en dat ze niet verwacht had dat hij gevangenisstraf zou krijgen.
Ze heeft wel een moment gedacht dat Wade uit wraak Jessalyn ontvoerd had.


Ga de trap op naar de bovenverdieping.
Loop naar het zitje en bekijk de tafel van dichtbij. Er ligt een pakje waar Nancy's naam op staat geschreven. Maak het pakje open en haal er een EMF meter uit.

Haal ook het boek over de geesten van Thornton Hall uit het pakje.
Open het boek en je vindt een brief van Savannah. Ze adviseert Nancy om 's nachts naar de geesten van de Thorntons te zoeken met behulp van de EMF reader.
Op de volgende pagina's lees je over Savannah's ontmoetingen met de geest van Charlotte. Een keer op haar veertiende en ze bijna verdronk toen ze naar het eiland zwom en een keer in de ruïnes op het eiland. Savannah vraagt zich af of Charlottes dood werkelijk een ongeluk was. Ze begrijpt niet waarom de vriendelijke Charlotte zo'n boze geest werd.

Leg het boek terug, haal je GSM uit de inventaris en bel Savannah Woodham op.
Vertel haar dat je het pakje ontvangen hebt.
Savannah kwam niet naar het eiland omdat ze voor de levende Thornton banger is dan voor de dode.

Stop de GSM terug in je inventaris.
Draai naar de linker gang en je ziet een geest in een mooie rode jurk op je af komen.
Ze verdwijnt vanzelf en Nancy vraagt zich af wat dit nu weer was.




Jessalyns GSM  

Ga naar de werkplaats op de benedenverdieping.
Pak de GSM van Jessalyn. Hij is inmiddels opgeladen, maar Nancy heeft een wachtwoord nodig om erin te komen.

Haal Nancy's GSM uit je inventaris en bel Jessalyns vriendin Addison op.
Ze vertelt dat Jessalyn aanwijzingen voor het wachtwoord van haar GSM verborgen heeft in het lijstje voor de vossenjacht. Dit ingeval haar iets zou overkomen.


Grafsteenpuzzel
Bekijk het lijstje met opdrachten voor de vossenjacht.
Een van de opdrachten is bepaalde letters zoeken die als graftekst op de grafstenen staan (gravestone epitaph hunt). Misschien vormen deze letters het wachtwoord?

Als je alle grafstenen bekeken hebt, kun je de puzzel op Rosalyns lijstje oplossen.
- Gravestone epithaph (W,L) - Opschrift grafsteen (Woord, Letter).


Oplossing Amateurspeurder
- Nana 8,1
  In het dagboek op de schoorsteenmantel las je dat Sarah Emma door iedereen Nana
  genoemd werd.
  Op haar grafsteen staat de tekst: Sarah Emma Thornton. May she find her voice once more.
  Het achtste woord, eerste letter is dan een V.

- Grandma 6,3
  Wade vertelde that Rosalie Clara's moeder is. Dus is ze Jessalyns grootmoeder.
  Op haar grafsteen staat: Rosalie Thornton May she rest always at peace.
  Het zesde woord, derde letter is dan een W.

- Ghost 5,4
  Charlotte is de geest.
  Op haar grafsteen staat: Charlotte Thornton Dear sweet Charlotte Please come back.
  Het vijfde woord, vierde letter is dan een R.

- Dodge 2,5
  Uit het boek in het zitje op de bovenverdieping weet je dat Roger ook wel Dodge
  genoemd werd.
  Op de grafsteen staat: Roger Drummonds Thornton Side by side from the day they married.
  Het tweede woord vijfde letter is dan een M.

- HT 5,6
  De enige HT is harper Thornton.
  Op de grafsteen staat: Harper Thornton Lost and dearly missed.
  het vijfde woord, zesde letter is dan een Y.

- VT 5,1
  De enige VT is Virginia Thornton.
  Op de grafsteen staat: Virginia Thornton Gone never forgotten.
  Het vijfde woord, eerste letter is dan een F.

- Karenina 7,2 
  Uit het boek in het zitje op de bovenverdieping weet je, dat Marianna ook
  Karenina genoemd werd.
  Op de grafsteen staat: Marianna Thornton B. To the day they died.
  Het zevende woord, tweede letter is dan een I.

- Factory accident victims 1,4 
  Dit zijn de 54 mensen die omkwamen bij de brand in de fabriek.
  Op de steen met het kruis staat: Fifty Four Souls.
  Het eerste woord, vierde letter is dan een T.

- LA 5,4
  De enige LA is Luther Atchison.
  Op de grafsteen staat: Luther Atchison So it goes.
  Het vijfde woord, vierde letter is dan een S.

Zet alle letters achter elkaar en je krijgt: VWRMYFITS
Voer deze letters in op de GSM van Jessalyn en duw op de ENTER-knop.
Je bent binnen!


Oplossing Meesterspeurder
- Grandma 8,1
  Wade vertelde that Rosalie Clara's moeder is. Dus is ze Jessalyns grootmoeder.
  Op haar grafsteen staat: Rosalie Thornton May she rest always at peace.
  Het achtste woord, eerste letter is dan een P.

- RN 13,5
  De enige grafsteen met een RN is die van Ruby Newton.
  Op haar grafsteen staat: Ruby Newton A spark at birth. A flame in life. A quiet ember in the night.
  Het dertiende woord, vijfde letter is dan een R.

- Dodge 6,3
  Uit het boek in het zitje op de bovenverdieping weet je dat Roger ook wel Dodge
  genoemd werd.
  Op de grafsteen staat: Roger Drummonds Thornton Side by side from the day they married.
  Het zesde woord, derde letter is dan een D.

- VT 2, 4
  De enige VT is Virginia Thornton.
  Op de grafsteen staat: Virginia Thornton Gone never forgotten.
  Het tweede woord, vierde letter is dan een R.

- Factory Accident Victims 1,5
  Dit zijn de 54 mensen die omkwamen bij de brand in de fabriek.
  Op de steen met het kruis staat: Fifty Four Souls.
  Het eerste woord, vijfde letter is dan een Y.

- Nana 7,3
   In het dagboek op de schoorsteenmantel las je dat Sarah Emma door iedereen Nana
  genoemd werd.
  Op haar grafsteen staat de tekst: Sarah Emma Thornton. May she find her voice once more.
  Het zevende woord, derde letter is dan een R.

- LA 2,5
   De enige LA is Luther Atchison.
  Op de grafsteen staat: Luther Atchison So it goes.
  Het tweede woord, vijfde letter is dan een I.

- Ghost 4,2 
  Charlotte is de geest.
  Op haar grafsteen staat: Charlotte Thornton Dear sweet Charlotte Please come back.
  Het vierde woord, tweede letter is dan een W.

Zet alle letters achter elkaar en je krijgt: PRDRYRIW
Voer deze letters in op de GSM van Jessalyn en duw op de ENTER-knop.
Je bent binnen!


Jessalyns GSM
Klik in Jessalyns Gsm op het "journal"-icoon.
Hier staan de opnames die Jessalyn maakte tijdens de vossenjacht.
Klik op een datum/tijd en aansluitend op het enkele driehoekje om een opname af te spelen.

In de eerste opname zijn de meiden aan het dollen.
In de tweede opname hebben ze het over een versje dat ze als kind zongen om Charlotte op te roepen.
In de derde opname hoor je dat Addison bang is van een spin en iets laat vallen dat tussen de planken verdwijnt.
In de vierde opname zegt Jessalyn dat ze wil uitzoeken waar Charlotte precies stierf.
In de vijfde opname hoor je dat er een boodschap verborgen is, in het raam in de crypte.
In de zesde opname hoor je Addison roepen. Jessalyn is verdwenen!
In de zevende opname hoor je dat Jessalyn terug is, maar ze is niet vrolijk meer. Addison wordt bang van de manier waarop Jessalyn reageert.

Klik bovenaan op de menu knop.
Klik dan het "messages"-icoon.
Lees de SMS-jes van Addison, Clara en Colton.
Sluit daarna de GSM af en hij ligt weer op tafel.


Codepuzzel
Verlaat de werkplaats.
Ga naar de salon. Het beeld wordt even vreemd wazig. Geesten?
Clara is er niet meer, maar het koffertje ook niet.

Loop een stap naar binnen en draai je om.
Bekijk de nieuwe witte plank in de vloer voor de theetafel.
Haal de losse plank uit de vloer.

Als de spin weg is, kun je het stuk papier oprapen dat Addison liet vallen.
Het is een briefje met een soort code (coded note).
Je ziet zwarte lijnen en letters op een gekleurde achtergrond.

De bedoeling van deze puzzel is, dat je met de letters een van de achtergrondkleuren, letter voor letter spelt en zo een route zoekt naar het sterretje middenonder. Je mag geen twee keer over dezelfde lijn gaan.

De enig mogelijke kleur is YELLOW (geel).
Linksboven zie je een rondje met twee rode pijlen. Klik op de rechter pijl en het rondje schuift naar het kruispunt. Klik hier op de bovenste pijl en het ronde gaat naar je eerste letter, de Y. Ga van hieruit naar rechts naar de E.
Dan naar rechts, weer naar rechts en twee keer naar beneden naar de L.
Dan naar links naar de volgende L.
Dan naar links en beneden naar de O.
Dan verder naar de W en tenslotte naar het sterretje.

Als het gelukt is, verschijnt er een tweede codebriefje.
Ditmaal mag je een route vinden via de kleur die je in je vorige briefje noteerde. Dus is het de bedoeling dat je alle gele briefjes bezoekt en zo een logische tekst vindt.

De tekst via de gele letters wordt: ETHELSGRAVE (graf van Ethel).
Begin bij de E bovenaan.
Ga dan naar T linksboven.
Van hieruit ga je naar de H onderaan. Let op, neem de route via de groene V en houdt links aan, via de blauwe R.
Van hieruit ga je omhoog (via de R) naar de E erboven.
Dan naar rechts naar de L.
Dan naar beneden en twee keer naar rechts, naar de S.
Ga verder naar de G en naar de R.
Dan omhoog, twee keer rechts en naar beneden naar de A.
Tenslotte ga je naar de V en naar de E.

Nancy zegt dat dit waarschijnlijk iets te maken heeft met het tekeningetje in de linkerbovenhoek van het codebriefje. Maar meer kun je er ook niet mee, je kent geen Ethel.
Verlaat de salon weer.




Harper  

Wade
Ga naar het kerkhof en spreek Wade aan over geesten en het rijmpje.
Wade vertelt dat mensen naar het kerkhof kwamen om de geest van Charlotte op te roepen. In eerste instantie was het een spelletje van kinderen. Maar later waren het ook volwassenen die het rijmpje zongen. Zij keerden vaak in shock terug als ze Charlotte daadwerkelijk ontmoet hadden.
Wade heeft Charlotte ook gezien. Hij reciteert het rijmpje: "Fire so red, night so dark, dear sweet Charlotte please come back".

Vertel Wade dat Clara zei dat ze hem niet in de gevangenis wilde brengen.
Hij zegt dat Clara wel degelijk wilde dat hij opgesloten werd. Ze kwam hem in de gevangenis bezoeken om hem uit te lachen en om de laatste familienieuwtjes te vertellen.


Briefje
Ga terug naar het huis.
Als je binnenstapt, hoort Nancy een vreemd hoog zingen. Het komt van de bovenverdieping.
Ga de trap op, naar het zitje.

Hier zie je een briefje (note) liggen met Nancy's naam erop. Raap het op en lees het. Charlotte wil met Nancy praten!
  Zelfs geesten hebben hun favoriete spoken!
  Charlotte vraagt om een ontmoeting met jou.
  Reciteer een rijm met een vreselijke meter
  waar de vreselijke meter de hoogste uitslag heeft.
  Maak jezelf blind.
  Waag het niet te gluren.
  Roep Charlotte naar huis
  en hoor haar spreken.
  Mischien laat ze je wel leven.



'Charlotte' oproepen
Ga naar beneden, naar de salon.
Bekijk de theeset naast de deur van dichtbij.
Pak een schoon servet (napkon) van de stapel.
Die kun je op de juiste plek voor je ogen bonden, zodat je 'blind' bent.

Met een vreselijke meter wordt de EMF meter bedoeld, die je van Savannah toegestuurd kreeg.
Klik in je inventaris op de EMF meter.
Hier in de salon blijft het metertje in het groen staan.
Loop door het huis en gebruik overal de meter.

Ga de werkplaats in.
Loop naar de oude deur aan de andere kant van de werkplaats.
Als je hier je EMF meter gebruikt, schiet het metertje in het rood. Nancy zegt dat dit de juiste plek moet zijn.
Klik in je inventaris op het schone servet en Nancy bindt het servet voor haar ogen.

Je ziet nu een aantal rijmregels.
Klik op het juiste rijmpje (Fire so red, night so dark, dear sweet Charlotte please come back), dat je van Wade leerde.

Nancy wordt meegesleept.
Geef onderweg een willekeurig antwoord op de vragen.
Na een poosje mag Nancy de blinddoek afdoen en ziet ze niet de geest van Charlotte. Ze staat tegenover Harper!
Harper doet nogal dramatisch en ze eist van Nancy dat die aan niemand vertelt dat Harper zich schuilhoudt in de kelders.
Dan geeft ze Nancy een briefje (portrait letters) en zet ze haar buiten de deur.


Portretten
Klik in je inventaris op Harpers briefje (portrait letters) om het te lezen.
Om me te vinden moet je naar de portretten kijken.
Dat is Nancy zeker van plan.

Draai je om en een scherpe zeis valt voor Nancy's voeten op de grond. Hmm.
Verlaat de werkplaats.

Tegenover de deur van de werkplaats hangt het portret van Beauregard. Bekijk het van dichtbij.
Gebruik het servet dat je nat maakte met de verfverdunner op het portret.
De letters die op het schilderij tevoorschijn komen, worden automatisch op het briefje van Harper genoteerd.

Ga de salon in.
Gebruik het natte servet op het portret van Jeb boven de open haard.
Gebruik het natte servet op het portret van Sarah Emma boven de open haard.
Gebruik het natte servet op het ovale portret van Hiram aan de achterste muur.
Alle letters worden op het briefje van Harper genoteerd.
Verlaat de salon.

Ga de trap op.
Gebruik het natte servet op het portret van Franklin, dat nu in de voorheen lege lijst hangt.
De letters worden op het briefje van Harper genoteerd.

Ga naar het zitje.
Gebruik het natte servet op het portret van Jackson boven de sofa.
De letters worden op het briefje van Harper genoteerd.

Ga de linker gang in.
Gebruik het natte servet op het portret van Marianna.
De letters worden op het briefje van Harper genoteerd.


Harpers briefje
Klik nu op het briefje van Harper.
Het zijn zes aparte woorden, maar de letters van elk woord staan in de verkeerde volgorde.
Klik op een letter en sleep hem voorbij de letter ernaast om ze om te ruilen.
Doe dit tot je een logisch woord hebt.
Uiteindelijk lees je: cotton gin - get seed - balance scales.
(katoenpelmachine - pak zaden - balansarmen)


Katoenpelmachine
Ga de werkplaats onder de trap in.
Aan de rechterkant staat een katoenpelmachine (cotton gin). Bekijk hem van dichtbij.
Je mag de machine nu repareren.

Je ziet zeven schijven met borsteltjes. In die schijven zitten gaten. Op sommige schijven zit ook nog een plastic pin.
Aan de linkerkant zie je een schijf met plastic pinnen.
De bedoeling is dat je alle borstelschijven op de linker schijf plaatst.
Pak een borstelschijf beet, sleep hem helemaal naar achteren op de linkerschijf, over de pinnen heen en laat dan los.
Met de 'reset'knop zet je de puzzel in de beginstand.

meesterspeurder amateurspeurder


Als het gelukt is, zal Nancy dit zeggen en draait de katoenpelmachine.
N.B.: Als je de macine vaak laat draaien, krijg je een onderscheiding.

Haal de juten zak met katoenpluizen uit je inventaris en leeg hem in de houten bak.
De borstels vegen de katoen eraf en de zaden vallen in het bakje rechtsonderaan op de machine.
Raap de katoenzaden (cotton seeds) op.


Balanspuzzel
Loop naar de oude deur achteraan in de werkplaats.
Bekijk het kastje met de balans, rechts van de deur, van dichtbij.
Als je de katoenzaden hebt, worden ze automatisch in het vakje onder de balans gelegd.
Je mag nu alle zaden op de schaaltjes leggen. De armen van de balans moeten in evenwicht zijn.

 

Oplossing meesterspeurder
Linkerarm:
3 zaden op schaaltje 6,
2 zaden op schaaltje 3,
4 zaden op schaaltje 1.
Rechterarm:
2 zaden op schaaltje 2,
2 zaden op schaaltje 5,
2 zaden op schaaltje 7.


Oplossing amateurspeurder
Linkerarm:
1 zaadje op schaaltje 5,
3 zaden op schaaltje 2,
1 zaadje op schaaltje 1.
Rechterarm:
3 zaden op schaaltje 6.




Als het gelukt is, gaat de deur open en zie je een groot gat in de muur.
Stap door het gat naar binnen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg

Haal je EMF meter uit de inventaris.
Zet een stap naar voren.
Je staat nu in de bocht bij een lamp, bovenaan een trap, die naar beneden gaat.
De EMF meter slaat hier rood uit.
Stop de meter weer in je inventaris.

Bekijk de muur bij de lamp van dichtbij.
Trek de losse steen uit de muur.
Pak uit het gat een houten paasei.

-----------------------------------------------------------------------------------------------


Rugzak
Ga de trap af en loop tot het einde van de tunnel.
Hier zie je een blauwe rugzak bij een deur staan.
Bekijk de rugzak van dichtbij en maak hem open. Hij is van Jessalyn!
Haal er een stuk Koko Kringle chocolade uit. Het is Nancy's favoriete snoepgoed, dus eet hem maar op.

Links van de jeans zie je opgevouwen vellen papier. Raap ze op.
Het is een briefje van Jessalyn aan Colton over het huwelijksfeest. Dingen zoals het orkest en het menu en de tafelschikking, die hij met Jessalyns moeder moet bespreken. Zijn antwoorden staan in rood op de brief. Zo te zien heeft hij zijn eigen mening hierover.
Als je op de onderkant van de brief klikt, kun je ook de rest lezen.


Links van de jeans zie je een opgerold stuk papier.
Pak het en bekijk het. Het is de stamboom van de familie Thornton, die Jessalyn op een stuk papier geschreven heeft. Dit vindt Nancy wel een handig document, dus neemt ze het mee.

Aan de rechterzijkant van de rugzak hangt een sleuteldeel (key part). Pak dat ook en verlaat dan de close-up.


Harpers schuilplaats
Loop verder door de deur en je arriveert in Harpers schuilplaats. Praat met Harper.
Nadat Clara's moeder was overleden, kwam Clara in het gezin van Wade, Harper en Charlotte.
Harper kon in het begin goed opschieten met Clara. Maar Clara was koud en harteloos.
Nancy moet maar eens vragen stellen over Clara's vader.
Harper is hier omdat ze niet wil dat de 'arbeiders' Jessalyn te pakken krijgen.
Harper zegt dat Wade niets van de levenden weet, maar alles van de doden.
Harper beweert dat ze Charlotte gezien heeft. Als kind wilde ze net als Charlotte worden, maar nu is ze ouder dan Charlotte ooit was. Wat de mensen van Charlottes geest gemaakt hebben, bevalt haar niet.
Harper maakt zich niet druk over de oude kachel die ze nu opstookt. De rook is een probleem voor de mensen boven, vindt ze.

Kijk rond in de kelder.
Rechts van Harper kun je een tunnel ingaan.
Meteen in het begin van de tunnel zie je symbolen op de wand gekrast.
Aan het einde van de korte tunnel is een metalen deur.
Open het paneel op de deur en je ziet blokjes met cijfers. Zo te zien is blokje nummer 6 verdwenen.

Ga terug de kelderruimte in.
In een van de hoeken zie je twee gemakkelijke stoelen staan.
Rechts van de stoelen is een boogvormige nis met boekenplanken. Bekijk het van dichtbij.
Klik op het papiertje dat uit het groene boek steekt.
Er staat op dat Charlotte een obsessie had voor Jackson, die nu dood is.
Bekijk in je inventaris de familiestamboom. Jackson is de grootvader van Charlotte. Hij stierf in 1988.

Links van de stoelen zie je een kleine nis met een wijnrek erin.
Bekijk het wijnrek van dichtbij. In het vakje rechtsonderaan ligt iets. Haal het eruit. Het zijn gekleurde tegeltjes (tiles).

Links van het wijnrek zie je grote vaten gestapeld.
N.B.: In de bonuseditie vind je in de hoek tussen de vaten een telefoonhangertje in de vorm van een vaatje.

Tegen de muur zie je nog een tafel waar een klein railkarretje op staat. Je kunt het van dichtbij bekijken, maar meer niet.
Verlaat de kelder via de houten deur en ga terug naar de werkplaats.

N.B.: In de bonuseditie bekijk je het kleine weegschaaltje op de werktafel van dichtbij. Haal dan je paasei uit de inventaris en leg hem op het weegschaaltje. Daarna kun je aan de onderkant een telefoonhangertje in de vorm van een oude tractor pakken.
Vergeet niet je paasei weer op te rapen.




Geheime deuren  

Clara
Ga naar de salon en spreek Clara aan.
Als je haar vertelt van de vreemde vrouw in de kelder (strange woman) gaat ze meteen, samen met Wade, kijken. Natuurlijk heeft Harper zich verstopt en is ze nergens te vinden. Clara wordt boos en denkt dat Nancy maar wat verzint.

Ga zo nodig terug naar de salon en spreek Clara weer aan.
Vraag haar naar Harper.
Ze vertelt dat Harper haar ervan beschuldigde de helft van Charlotte's hangertje gestolen te hebben. Harper is niet helemaal in orde volgens Clara. Ze heeft Clara op een dag geprobeerd uit het raam te duwen.

Clara zegt ook dat haar moeder haar vroeger verhalen vertelde. Over hoe overleden mensen teruggingen naar hun voorouders, nadat ze korte tijd nog als geest rondwaarden. Ze zou het erg vinden te horen dat Charlotte er nog is. Ze zou zeggen dat Charlotte dan door de 54 wordt vastgehouden.
Clara weet niet wie haar vader was. Je had het vraagteken al gezien op de stamboom.
Sluit het gesprek af.


Wade
Ga naar het kerkhof en praat met Wade.
Hij vertelt dat Charlotte de nacht voor het ongeluk iets in haar handen droeg en naar de fabriek (die nu een ruïne is) liep. Ze had een vreemde uitdrukking op haar gezicht.
Ook vertelt hij dat Charlotte mooi kon zingen.
Clara, Harper en Charlotte konden het goed met elkaar vinden, zegt hij.
De dag na het vuur verdween Harper en kwam nooit meer terug. Het interesseert hem niet dat Nancy Harper zag. Ze was er niet toen hij keek.

Wade geeft Nancy een stuk papier, waarop Charlotte aanwijzingen geeft over blauwe en oranje vakjes die niet naast elkaar kunnen staan en getallen die aangeven hoeveel van die kleur in een rij staan. De oplossing leidt naar datgene wat Charlotte verstopt heeft.


Charlottes slaapkamer
Ga terug naar het huis. Als je naar binnen gaat, hoor je weer dat ijle zingen.
Ga de trap op en loop naar de rechter gang.
Je ziet dat de deur van Charlottes kamer op een kier staat! Probeer een foto te maken met je GSM. De deur wordt met een klap weer dichtgegooid.

Loop naar de deur. Bekijk hem van dichtbij en probeer de sleutel erop, die je in de rugzak vond.
De sleutel past wel, maar is kapot, dus draait hij door en krijg je het slot niet open.
N.B.: Als je de sleutel een aantal keren probeert, krijg je een onderscheiding.

Draai je om en ga naar de tafel in het zitje.
Er ligt een nieuw briefje van de geest op tafel. Raap het op en lees het.
Er staat een rijmpje op. De geest schrijft dat Nancy glazen moet verschuiven om haar beneden te vinden. Ook zie je een tekening van vakjes met rondjes erin. Er staan letters op de rondjes en naast het schema lees je welke letter op welke plaats komt.
Die tekening ziet eruit als het wijnrek met flessen erin!


Wijnrek
Ga naar beneden, naar de werkplaats.
Loop verder door het gat in de muur, naar de kelder.
Bekijk het wijnrek van dichtbij.
Je kunt de flessen induwen.
N.B.: Als je de flessen vaak induwt, krijg je een onderscheiding.

Oplossing meesterspeurder
Bestudeer het briefje en los het raadsel op.
- C staat voor de I en voor de K.
- N staat direct voor de B.
- F is niet de eerste en niet de vierde letter.
- K staat na de N.
- I is de derde letter.
Als je deze aanwijzingen volgt, krijg je het woord: CFINBK.

     

Bekijk op het briefje, welke rondjes dat zijn.
Bekijk het wijnrek van dichtbij.
Duw de flessen in de CFINKB volgorde in.
Als je het correct deed, gaat rechts naast het wijnrek een geheime deur open.


Oplossing amateurspeurder
Bestudeer het briefje en los het raadsel op.
- I staat soms voor de E maar soms achter de B.
- O is niet de eerste letter.
- L is de derde letter.
- E staat direct voor de O.
Als je deze aanwijzingen volgt, krijg je het woord: BILEO.

     

Bekijk op het briefje, welke rondjes dat zijn.
Bekijk het wijnrek van dichtbij.
Duw de flessen in de BILEO volgorde in.
Als je het correct deed, gaat rechts naast het wijnrek een geheime deur open.


Camera
Ga de geheime gang in tot het einde.
Hier sta je voor een roosterraampje. Nancy hoort hoe Colton aan de andere kant met een zekere Lexie praat. Cotton is boos op haar.
Wie is Lexie?

Draai je om en je ziet op de grond een roze smartphone liggen. Raap hem op. Klik op het pijltje op de rechterkant van het rondje, om door de foto's op de smartphone heen te stappen.
De eerste foto is van het huis. Op de andere foto's zie je:
- het ovale portret van Hiriam,
- rulle, omwoelde grond,
- een doodskist met een plaatje waar een vogel op staat,
- houten vaten,
- een inscriptie op een grote stenen zuil,
- het zuiltje met de T naast een open gat in de heg.


Rulle grond
Draai weer om naar het roosterraampje.
Bekijk de grond voor het raampje. Dit is de plek van de foto!
Haal het tuinschepje dat je in de werkplaats vond, uit je inventaris. Gebruik het op de rulle grond en Nancy legt een metalen kistje bloot, die stevig met bouten vastzit.
Op het kistje staat een rond motief gegraveerd. Aan de voorkant is een sleutelgat, maar Nancy heeft nog geen sleutel.

Verlaat de geheime tunnel.
Nancy wordt duizelig en besluit naar bed te gaan.

Een poosje later is ze weer wakker en is in het zitje. Ze telefoneert met Ned en Bess.
Dan ziet ze iets en hangt weer op.

Op de tafel ligt weer een briefje voor Nancy. Raap het op.
Ditmaal schrijft de geest dat Nancy een bloem moet leggen op de plek waar ze staat.
Maar dat is voor later. Ga eerst op zoek naar de plaatsen waarvan een foto is gemaakt met de roze smartphone.


Houten vaten
Ga naar de houten vaten in de kelder.
Op de balk in de hoek tussen de gestapelde vaten zie je een handvat. Trek eraan en een geheime deur gaat open.

Ga de geheime gang in en klim de wenteltrap op tot boven in de top.
Je staat nu voor een dichtgetimmerde wand.
N.B.: In de bonuseditie hangt aan de linker lamp een telefoonhangertje in de vorm van een vis.

Duw tegen de planken. Het is een deur en hij komt uit op de bovenverdieping, in de gang met Charlottes slaapkamer!


Luistervink
Ga naar beneden en klik op de deur van de salon.
Nancy hoort Clara aan de telefoon. Ze is behoorlijk boos en zegt dat Jessalyn niet vanwege het aanstaande huwelijk weggelopen is. Iemand heeft haar ontvoerd en ze vindt dat de persoon aan de andere kant van de lijn moeite moet doen om Jessalyn te zoeken.

Ga maar niet naar binnen en draai naar rechts.
Probeer de voordeur open te maken. Nu hoort ze Colton die met Lexie telefoneert. Hij weet dat Lexie nog van hem houdt en wil haar zien als dit allemaal voorbij is.
Ga naar buiten en praat met Colton.
Hij en Lexie zijn verliefd op elkaar, maar zijn ouders hebben Lexie gedwongen het uit te maken. Ze wilden dat Colton met Jessalyn trouwde, vanwege het fortuin van de Thorntons. Op haar beurt wilde Clara een huwelijk tussen hem en Jessalyn, vanwege de macht die zijn familie heeft.
Colton had er dus voordeel bij toen Jessalyn verdween. Maar hij wil er niet over praten.


Zuil met inscriptie
Ga na het gesprek naar de andere kant van de veranda, naar de schommel.
Bekijk de met klimop begroeide zuil, die pal voor de schommel staat, van dichtbij. Klik op de actieve plek net boven de klimop. Dit is de plek van de foto.

Veeg de klimop opzij en Nancy ziet de inscriptie "Eerste van zijn soort, aan de onderkant", met een tekening erboven. Ze wil de tekening kopieren. Klik er dus op en ze maakt een slangtekening (snake sketch).




Fabriek  

Stenen zuiltje met T
Ga over het pad bij de voordeur, richting de toegangspoort.
Draai hier naar rechts en loop naar het zuiltje met de T. Ook dit stond op een foto.
Klik op de heg, links van het zuiltje en Nancy maakt er een gat in.
In de verte liggen de ruines van de oude fabriek.


Fonteinpuzzel
Loop naar de afgebrande fabriek.
Voor het gebouw staat een vervallen fontein. Bekijk die van dichtbij.
Op de rand zie je een paneeltje met hokjes. Bekijk dat van dichtbij.

Herinner je het stuk papier dat je van Wade kreeg.
De bedoeling van deze puzzel is, dat je op de hokjes klikt en ze, per twee, verandert in oranje/blauwe hokjes. Er mogen geen twee vakjes van dezelfde kleur naast elkaar staan.
De X kun je, als je wilt, gebruiken om aan te geven in welke hokjes zeker geen kleurtjes komen. Het is een hulpmiddeltje, je kunt de hokjes ook gewoon blanco laten.

In elke rij of kolom moeten het aantal kleurtjes zitten, die langs de rand worden aangegeven.
Als het juiste aantal in een rij of kolom staan, komt automatisch een kruisje op het getal langs de rand.

meesterspeurder amateurspeurder


Als alles goed ging, gaat nu een geheim vak open.
Haal er een plaatje met een slang (snake plate) uit en een tekening van Charlotte (Charlotte's sketch), waar een soort klok met letters op staat.


Ruïne fabriek
Loop de afgebrande fabriek in.
Dit is de plek waar Charlotte stierf en je ziet nu haar geest, gekleed in de rode feestjurk die ze toen aanhad, de wenteltrap afzweven.

Loop naar de wenteltrap en kijk naar beneden. De trap is weg, maar je ziet op de bodem een sleutel liggen.
Haal de stok met het mandje, dat je in de werkplaats vond, uit je inventaris en gebruik het om de sleutel van de crypte (crypt key) op te vissen.

Kijk om je heen in de fabriekshal.
Op het tafeltje naast de deur vind je een filmspoel (film reel). Raap hem op en verlaat de ruïne.


Film
Ga terug naar het huis.
Loop de werkplaats in. Hier staat een projector, rechts van de werktafel.
Bekijk de projector van dichtbij en gebruik de filmspoel erop.
Nancy ziet beelden van het laatste verjaardagsfeest van Jessalyn, afgewisseld met shots van een houten wand met een rode vlek, uit de afgebrande fabriek.
Clara komt binnenstormen. Ze vindt het niet prettig dat Nancy die beelden bekijkt.

Praat met Clara.
Vertel haar dat Colton meent dat hij gedwongen wordt om met Jessalyn te trouwen.
Clara zegt dat Colton zo nu en dan wat paranoïde is.
Vertel Clara dat je de geest van Charlotte gezien hebt. Clara zegt dat dit beangstigend kan zijn. Ze heeft zelf ook het gevoel dat dit oude huis trucjes uithaalt met haar hersens.

Ga terug naar de werkplaats en bekijk de film nog een keer.
Nu ziet Nancy Charlotte in haar rode jurk, met een masker voor. Dan breekt de film.
Verlaat de werklaats en verlaat het huis.


Ruïne - stertekening
Ga terug naar de ruïne van de fabriek.
Ga naar binnen en Nancy ziet weer de geest van Charlotte. Dan valt Nancy flauw.

Als Nancy bijkomt, zie je voor je de muur met de rode vlek, die je ook op de film zag.
Klik erop en Nancy loopt naar de wand. Er staat een ster getekend op het rode stuk behang en er is iets geschreven. Nancy wil het van dichtbij zien, maar het hangt te hoog.

Je mag nu een aantal voorwerpen boven op de houten paal stapelen, zodat Nancy omhoog kan klimmen. De voorwerpen zie je linksboven in beeld.

Pak als eerste de lange houten plank en leg hem op de paal.
Stapel daar de andere blokken op. Er zijn meerdere mogelijkheden, maar zorg ervoor dat alles in evenwicht blijft.

Als je een actieve cursor krijgt op het rode behang, klik je om het van dichtbij te bekijken. Maak dan de muur schoon om de tekst te kunnen lezen.
"Aan twee handvaten trek je de kist naar buiten, waarop de ster thuishoort. Vanuit het midden straalt hij, hoog boven allen".
Nancy ziet dat er ook een soort ster getekend (star sketch) is en kopieert hem.

Als je gekraak hoort en Nancy even naar het plafond kijkt, stap je onmiddellijk terug, anders krijg je het plafond op je hoofd!
Verlaat de fabriek.




Crypte  

Kerkhof - Wade
Ga naar Wade op het kerkhof en praat met hem.
Hij hoeft niet te geloven in geesten, hij weet zeker dat ze bestaan.
Hij belde Savannah omdat hij weet dat Jessalyn niet weggelopen en niet ontvoerd is.
Wade wil heel graag Savannah's telefoonnummer hebben. Ze waren vroeger een stelletje en hij wil graag weer eens met haar praten. Beslis of je hem het nummer geeft of niet.


Crypte
Loop de trap op en naar links, naar de afgesloten crypte.
Gebruik de sleutel die je in de fabriek vond, om de deur te open.
Ga naar binnen.

Je ziet hoe Harper uit een ventilatieschacht klimt.
Probeer rond te kijken in de crypte. Harper wil het niet hebben.
Spreek Harper weer aan. Ze vraagt zich af of je soms wilt dat ze gevonden wordt. Zeg: "at this point, yes" en ze verdwijnt snel in de ventilatieschacht.
N.B.: Je kunt ook de crypte verlaten en later terugkomen, dan is Harper ook weg.
Nu kun je op je gemak rondkijken.


Raam
In de achterwand van de crypte zie je het glas-in-lood raam, waarover Jessalyn en Addison praatten op Jessalyns GSM. er zou een boodschap op het raam staan.
Onder het raam is een wandtafeltje, waar een vaas met gedroogde rozen staat.
Pak een gedroogde roos (rose).

Klik op het raam. Nancy zegt dat ze de stukjes in het raam wil verplaatsen, zodat ze de boodschap kan lezen.
Klik op een stukje en klik aansluitend op een ander om ze van plaats te verwisselen.
Sommige stukjes kun je niet verplaatsen. Gebruik deze als hulpje om te bepalen waar de andere stukjes komen. De bedoeling is, dat de kleurtjes van de stukken glas tegen dezelfde kleur liggen en dat de letters rechtop staan.

meesterspeurder amateurspeurder


Als het gelukt is, zal Nancy zeggen dat ze de naam "Beauregard" leest.


Nissen
Draai je om vanaf het raam en bekijk de linker wand met nissen.
In een van de onderste vakjes ligt een oude krant. Lees hem en je verneemt dat Harper op de begrafenis van Charlotte helemaal doordraaide. Ze veroorzaakte voor duizenden dollars aan schade. De familie liet het verder rusten.
In een ander artikel lees je dat er een crisis is bij Thornton Industries. Ze hebben geen opvolger en men is bang voor de werkgelegenheid van de duizenden arbeiders.

Uit een vakje ergens in het midden kun je een tekening van een vogel pakken.


Doodskisten - vogelplaatje
Bekijk de andere wand, waar de nissen gevuld zijn met doodskisten.
Zoek de kist die je op de foto op de roze camera zag. Hij heeft ronde hoeken en op het deksel zit een plaatje met de afbeelding van een vogel.
Je vindt de kist helemaal links in de middelste rij.
Klik erop. Op het deksel zit een metalen plaatje met de afbeelding van een vogel.
Links van het plaatje zit een vierkante knop. Als je daarop zou klikken, laat het plaatje los en kun je het oprapen. Laat dit plaatje voorlopig nog even zitten.

Klik op het metalen plaatje om het van dichtbij te zien. Je ziet het het een tangrampuzzel is. Nancy heeft de tekening van de vogel op het ribbeltjeskarton meteen erbij gelegd.
Je mag nu de stukjes van de puzzel in de tekening leggen.
Sleep ze ernaar toe. Rechtsklik om de stukjes te draaien.

meesterspeurder amateurspeurder


Als het gelukt is, gaat de doodskist open.
In de kist vind je twee repen papier met getallen (numbers). Raap ze op.


-----------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg

Maak de kist met het vogelplaatje een keer of vijf open.
In het oog van het skelet vind je dan een oog paasei.
-----------------------------------------------------------------------------------------------


Slangplaatje
Herinner je het plaatje en de tekst op de zuil bij de schommel.
Nancy heeft het plaatje gekopieerd en de tekst zei "Eerste van zijn soort, aan de onderkant".
In het geheime vakje bij de fontein vond je een metalen plaatje met een slang.

Op de onderste rij heeft de eerste doodskist links een kruis op het deksel. De tweede doodskist van links heeft dat niet. Dit is de eerste van het soort zonder kruis op het deksel.

Haal het plaatje met de slang uit je inventaris en leg het in het metalen frame op het deksel. Bekijk het metalen plaatje dan van dichtbij. De tekening met de slang wordt automatisch erbij gelegd (Zo niet, klik dan zelf met de tekening op het metalen plaatje).
Weer mag je de tangramstukken op de tekening leggen.

meesterspeurder amateurspeurder


Als het gelukt is, gaat de doodskist open.
Naast de schedel in de kist vind je een stuk van een sleutel. Raap hem op en hij wordt automatisch aan de gebroken sleutel van Charlottes kamer bevestigd, zodat je nu een gerepareerde sleutel (repaired key) hebt.


Sterplaatje
Bekijk alle kisten.
Op de onderste rij, de derde van links, zie je een kist met een metalen plaatje waar een ster op staat.
Klik op de vierkante knop naast het plaatje om het sterplaatje (star plate) eruit te halen.

Herinner je het plaatje met de tekst uit de ruïne. De tekst die je op de wand in de ruïne las, luidt: "Aan twee handvaten trek je de kist naar buiten, waarop de ster thuishoort. Vanuit het midden straalt hij, hoog boven allen".
Op de bovenste rij zie je dat de tweede kist van links, twee handvaten heeft.
Klik op deze kist.

Leg het metalen plaatje met de ster in het metalen frame op de kist.
Bekijk het metalen plaatje dan van dichtbij en de tekening met de ster, die Nancy in de ruïne maakte, wordt er automatisch bijgelegd.
Je mag weer de tangramstukjes in het voorbeeld leggen.

meesterspeurder amateurspeurder


Als het gelukt is gaat de kist open.
Het geraamte heeft een halsketting met een deel van een medaillon (locket) om. Raap het op.

Verlaat de crypte.


Grafsteen Beauregard
Op het raam in de crypte staat de naam Beauregard.
Zoek het graf van Beauregard op het kerkhof.
Loop de trappen af tot aan de poort. Draai je om en kijk naar links, naar de rij waar ook Charlottes graf ligt. Het meest linker graf is dat van Beauregard.

Haal de gekleurde tegeltjes die je bij het wijnrek vond, uit je inventaris en klik ermee op de vierkantjes, onderaan de grafsteen.
De kleurtjes verschijnen meteen op de steen. Onthoud de volgorde.

Meesterspeurder: paars, lichtgroen, donkergroen, donkerblauw, lichtblauw.
Amateurspeurder: paars, donkergroen, donkerblauw, lichtblauw.

meesterspeurder amateurspeurder


Verlaat het kerkhof.




Charlottes kamer  

De sleutel voor Charlottes kamer is compleet, dus tijd om daar een kijkje te gaan nemen.
Loop naar het huis.

Colton
Praat op de veranda nog even met Colton over zijn paranoia.
Hij zegt dat het niet makkelijk is voor hem om gelukkig te zijn en dat hij daarom een poosje bij een psychiater in behandeling was.
Hij vertelt ook dat Charlotte vaak in de crypte was, omdat ze het vervelend vond dat iemand ooit vergeten zou worden.
Volgens Colton was Jessalyn bang van Harper, maar hij weet niet waarom.


Clara
Ga het huis en maak de deur van de salon open. Je hoort Clara schreeuwen.
Ga naar binnen en praat met Clara. Ze heeft Charlotte gezien, die dwars door de wand liep en haar iets vertelde dat alleen Clara kon weten.
Clara heeft last van hoofdpijn sinds ze naar het huis kwam.
Verlaat de salon weer.


Deur van Charlottes kamer
Loop de trap op naar boven. ga naar het einde van de rechter gang en je staat voor de deur van Charlottes kamer.
Haal de gerepareerde sleutel uit je inventaris en gebruik hem op de deur.
Het slotplaatje gaat open.

Klik op het slotplaatje en je ziet eenzelfde puzzel als bij de fontein.
Nancy legt automatisch de repen papier met getallen, die je in de doodskist met de vogel vond, naast de puzzel.
Klik op de vakjes, zodat de blauwe en oranje hokjes op de juiste plek verschijnen. De getallen naast de rand geven aan hoevel van een kleur in die rij of kolom staan. Twee dezelfde kleuren mogen niet naast elkaar.

meesterspeurder amateurspeurder


Als het gelukt is, gaat de deur open.
Ga naar binnen.


Charlottes kamer
Kijk om je heen.
Links naast het bed zie je een schrijfbureautje staan. Bekijk het van dichtbij.

N.B.: In de bonuseditie hangt aan kandelaar een telefoonhangertje in de vorm van een klok.

Op de rechterkant van het bureautje ligt een in leer gebonden dagboek. Pak het en maak het open.
Charlotte schrijft dat ze bang is dat iemand bijna over de rand valt, maar dat dit onvermijdelijk is in de Thornton familie. Zou ze hiermee Harper bedoelen?
Charlotte is ook bang dat iemand in haar papieren snuffelt en iets steelt. Ze heeft ze daarom op een veilige plek opgeborgen, maar geeft wel aanwijzingen hoe je die plek kunt vinden.
De hints zijn voor meesterspeurders en amateurspeurders verschillend.

Meesterspeurder:
- De eerste deur van die veilige plaats wordt geopend door een hint die je op Franklins
  gedenksteen vindt.
- De bovenste en de onderste randen zijn gelijk aan de dag van zijn dood, de dag van het
  eerbetoon op de steen, gelijk aan elke zijde.


Amateurspeurder:
- De eerste deur van die veilige plaats wordt geopend door een hint die je op Franklins
  gedenksteen vindt.
- Elk van de vier randen is gelijk aan het eerste en zevende getal op de plaquette, naast
  elkaar.



Juwelendoosje
Op de linkerkant van het bureau staat een opvallend juwelendoosje.
Klik op het bolle deksel om het open te maken.
In het doosje vind je een invitatie voor het gemaskerd bal op 30 oktober, dat Charlotte ter gelegenheid van haar 21ste verjaardag gaf. Draai het kaartje om en je leest het menu.
Naast het kaartje ligt een kleine sleutel (small key). Op de sleutel zie je hetzelfde motief als je ook op dat kistje in de kelder zag. Raap de sleutel op.

Bekijk nu het rechthoekige plaatje op de voorkant van het juwelendoosje van dichtbij.
Er zitten gekleurde tegeltjes op. Een paar tegeltjes zijn verdwenen. Gelukkig heb je die al gevonden bij het wijnrek in de kelder. Haal ze uit je inventaris en plaats ze in het veld.
Nancy zegt dat ze een route moet zoeken van de tegel linksboven tot rechtsboven.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg

Klik op het veld met de gekleurde tegeltjes, op de tegel linksboven.
Klik dan op de tegel daaronder. Ga zo klikkend verder langs de rand naar beneden, tot de hoek linksonder.
Ga verder langs de buitenrand naar rechts, tot de hoek rechtsonder.
Ga verder omhoog langs de rand tot de hoek rechtsboven.
Nu gaat een geheim laadje open en verschijnt een prachtig paasei.

-----------------------------------------------------------------------------------------------


Bekijk weer het veld met gekleurde tegeltjes.
Herinner je de aanwijzingen op de grafsteen van Beauregard.
Zoek via de kleurvolgorde op de grafsteen, al klikkend een route van de tegel linksboven, tot rechtsboven.
Meesterspeurder: paars, lichtgroen, donkergroen, donkerblauw, lichtblauw.
Amateurspeurder: paars, donkergroen, donkerblauw, lichtblauw.

meesterspeurder amateurspeurder


Een geheim vakje gaat open en je leest een boodschap van Charlotte.
De gangen zijn niet langer veilig. Het wordt noodzakelijk ze te verbergen. Ontgrendel de klokken en laat ze alle vijf tegelijk 12 uur slaan.


Klokken
Bekijk de klokken in de kamer.
Je hebt een sleutel nodig om ze te ontgrendelen. Op zoek dus.


Paaseierenkastje
Op de tafel, die met een laken is bedekt, staat een klein rond kastje.
Bekijk het van dichtbij en maak het deurtje open.
In het kastje kun je de drie paaseieren opbergen die je gebonden hebt.
Nadat je dat deed, verschijnt aan de zijkant een stuk papier, waarop de geesten je uitnodigen op Thornton Hall te blijven. Ze zullen je voor het feest kleden in as en vuur.


Savannah
Open Nancy's GSM en bel Savannah op, om haar op de hoogte te brengen van je vorderingen.
Ze vindt de film heel belangrijk.
Ze vertelt je ook dat de "gray lady" of een spion, of een verrader was. Werkte ze nu voor de ene of voor da andere kant in de burgeroorlog? Ze kreeg in ieder geval van het Noorden, het eiland als beloning voor haar inspanningen. Zij zette de Thornton familie traditie in; rijk worden door het bloed van onschuldigen te verspillen.

Savannah heeft Charlotte gezien. Ze ging op de avond van haar dood naar de ruïne. De geest pakte haar pols en probeerde haar in de vlammen te trekken. Ze voelde hoe boos en verdrietig Charlotte was.
Savannah vertelt dat elke generatie dezelfde karakters in de familie heeft.
Jessalyn heeft hetzelfde karakter als Charlotte had. Als iemand Charlotte als een bedreiging zag, dan is Jessalyn nu in gevaar.

Savannah legt uit hoe ze als kind een deur opende naar de geestenwereld, via het volgen van lijnen op een oud stuk hout achter het behang in de kinderkamer. Ze adviseert Nancy beslist geen deur naar de geestenwereld te openen.

Kijk na het gesprek nog even rond in de kamer. Bekijk de schilderijen en verlaat de kamer dan, om Charlottes aanwijzingen over Franklins gedenksteen op te volgen en de kloksleutel te zoeken.




Charlottes aanwijzingen  

Sleuteltje
Ga via de werkplaats naar de kelder.
Ga via de geheime gang, rechts van het wijnrek, naar het roosterraam.
De inscriptie op het deksel is dezelfde als op het sleuteltje dat je in Charlottes juwelendoosje vond. Gebruik hem dus om het kistje te openen.

Je ziet nu een puzzel met vierkantjes, getallen en een draaicirkel. Dit lijkt heel erg op de tekening, die je zag op het codebriefje met "Ethelsgrave", dat je ontcijferde.

Bekijk de familiestamboom.
Je ziet hier maar één Ethel op staan, namelijk Ethel May Newton.
Tijd om op zoek te gaan naar haar graf.


Ethels graf
Ga naar het kerkhof.
Onderaan de trapjes die naar het standbeeld gaan, kijk je naar links. Hier zie je een bemost graf waar je nog net ".... May Newton" kun lezen. Dit moet Ethels graf zijn.
Bestudeer het en onthoud de overlijdensdatum (Je kunt ook een foto van de steen maken).
Meesterspeurder: ... May Newton Died March 14, 1933
Amateurspeurder: ... May Newton, Died: January 13, 1933.


Metalen kistje
Ga terug naar de kelder en via de geheime gang naast het wijnrek, naar het roosterraam.
Bekijk het kistje in de rulle grond onder het raam.

Nu kun je de puzzel oplossen en de getallen in de volgorde van Ethels overlijdensdatum zetten.
Klik op de ronde pijlen om de blokjes met getallen door de gleuf te leiden.
Met het knopje middenboven, kun je de puzzel in de beginstand zetten.


Oplossing meesterspeurder
Ethel stierf: maart 14, 1933.
Zet de getallen in de volgorde:3141933.
Klik op de rechter - rechter - rechter - linker - rechter - linker - linker draaipijl.



Oplossing amateurspeurder
Ethel stierf: januari 13, 1933.
Zet de getallen in de volgorde:1131933.
Klik op de linker - rechter - linker - rechter - linker - rechter - linker - rechter draaipijl.


Als je het correct deed, gaat het kistje open.
Haal er een metalen plaatje met de afbeelding van een bloem (flower plate) uit.

Loop terug naar de kelder.
Nancy wordt moe en besluit even te rusten.

Als ze een poosje later wakker wordt in het zitje, belt ze met Ned. Ze vertelt hem over haar vorderingen en ook dat ze zich nogal moe voelt sinds ze hier gearriveerd is. Waarschijnlijk heeft ze gewoon wat meer slaap nodig, vindt ze.
Nadat je het gesprek afgesloten hebt, ziet Nancy de geest van Charlote in de gang.


Bloemen
Je hebt een plaatje met een bloem gevonden, dat duidelijk op een grafkist thuishoort. Maar je hebt nog geen tekening van een bloem als voorbeeld.

Herinner je het briefje (of bekijk het in je inventaris) dat je op tafel in het zitje op de bovenverdieping vond.

De geest laat weten dat je een gedroogde bloem moet halen op de plek waar de doden rusten. De bloem moet je dan plaatsen op de plek waar 'zij' staat. 'Zij' zal je dan vertellen wat ze weet. Vervolgens moet je weg en weer terug om haar vertrouwen te winnen.

Ga naar het kerkhof.
Als je dat nog niet eerder deed, haal je in de crypte een gedroogde bloem uit de vaas die onder het gebrandschilderde raam staat.
Loop naar het standbeeld en leg de bloem hier neer. Klik met bloem op standbeeld en Nancy legt hem links aan de voeten van het beeld neer.

Loop naar de crypte. Ga even naar binnen en kom weer naar buiten.
Loop terug naar het standbeeld en je ziet dat de bloem vervangen is door een tekening van een bloem (flower sketch). Raap hem op.


Bloemkist
Ga de crypte in en bekijk de wand met doodskisten.

Bestudeer even het briefje van de geest.
Je ziet dat de zes kisten aan de rechterkant getekend zijn.
De kist met het kruisje is de kist, waar je het bloemplaatje zou moeten gebruiken (middelste rij, tweede van rechts) .

Klik op de kist.
Haal het vogelplaatje uit je inventaris en plaats het in het frame op de kist.
Bekijk het plaatje dan van dichtbij en je ziet dat Nancy ook de tekening erop gelegd heeft.
Je mag nu weer een tangrampuzzel oplossen en de stukjes in het voorbeeld plaatsen.

meesterspeurder amateurspeurder


Als het gelukt is bij de juiste kist, gaat hij open.
Je vindt naast de schedel een knop met het getal 6.
Dit is de missende knop van het paneel in de afgesloten deur in de geheime gang in de kelder!


Franklins Memorial
Nu je hier bent, kun je ook nog een keer Franklins Memorial bestuderen en er eventueel een foto van maken.
Loop de trap op naar het standbeeld en bekijk de plaquette aan de voet van het beeld.
Thornton cemetery Est 1866. This plaque honors those who found their final rest beyond the family grounds including Franklin Thornton B. May 4 1895, D. October 25, 1917 defending his nation. Dedicated January 15 1918.


Spioneren
Ga terug naar het huis.
Als je in de gang staat, hoor je weer dat vreemde zingen.
Ga de trap op en loop naar het zitje. De geest heeft weer een briefje achtergelaten voor Nancy. Raap het op en lees het. De geest vertelt dat je snel in de tunnel door de wand moet kijken. Er is iemand die rondsluipt.

Ga naar beneden en via de werkplaats naar de kelder.
Loop naar de tonnen en trek aan de hendel om de geheime deur te openen.
Ga de geheime gang in en klim via de wenteltrap omhoog.
Kijk dan door de planken die de wand bedekken.

Je kijkt in de gang waar de kamer van Charlotte is.
Je hoorde hoe iemand probeert een deur te openen. Dan zie je Wade.
Hij hoort iets en rent snel weg, terwijl hij iets laat vallen.

Ga via het paneel naar de gang.
Raap de antieke sleutel (antique key) op die Wade liet vallen.


Klokken
Ga Charlottes kamer in.
Loop naar de schouw met klokken.
Gebruik de antieke sleutel op het sleutelgat dat je aan de rechterkant onder de schoorsteenmantel ziet.
Daarna kun je aan de hendel trekken, die in het midden onder de schoorsteenmantel zit.
De wijzers van de klokken beginnen te draaien. Maar ze draaien niet allemaal met dezelfde snelheid. Bestudeer het verschil.
De kunst is nu om de wijzers zo te zetten, dat ze allemaal tegelijk op 12 uur komen.

 

Bekijk elke klok apart.
Zet de klokken van links naar rechts op: 10 uur - 8 uur - 11 uur - 10 uur - 11 uur.
Trek dan aan de hendel.
Als alle klokken tegelijk op 12 uur komen, zal het schilderij met de dame openzwaaien en een geheime gang onthullen.


Geheime gang
Ga door de gang achter het schilderij.
Aan het einde sta je voor een houten wand waarin een klein klepje zit.
Maak het klepje open.
Kijk door het gaatje. Je kijkt in de salon, waar Clara net aan het telefoneren is.
Zo te horen praat ze met de moeder van Colton. Ze dreigt en vindt dat Coltons moeder maatregelen moet nemen, per slot is Colton niet haar zoon. En als dit zo doorgaat, zal hij dat ook nooit worden.

Sluit het klepje weer en ga door de gang terug naar de kamer van Charlotte.


Clara
Ga naar beneden, naar de salon.
Spreek Clara aan over het telefoontje. Ze wil er beslsit niet over praten.


Colton
Ga even naar buiten, naar de veranda en praat met Colton.
Praat met hem over zijn ouders. Hij vertelt dat ze in de politiek zitten, maar geen geld meer hebben voor een campagne. Het geld van de Thorntons is dus hard nodig.


Deur met Franklins getallen
Je hebt op Charlottes aanwijzingen inmiddels Franklins memorial bekeken en knop nummer 6 in de doodskist gevonden.

Ga via de werkplaats naar de kelder.
Praat als je wilt nog even met Harper. Loop dan rechts van Harper richting generator en ga door de gang die hier links van de generator is.
Je komt bij de metalen deur met het codepaneel waaraan een cijfer ontbrak.
Haal knop 6 uit je inventaris en plaats hem in de close-up op het paneel.
daarna mag je de knoppen in de juiste volgorde gaan zetten.

Meesterspeurder
Herinner je de aanwijzing in Charlottes dagboek, dat de bovenste en de onderste rij gelijk zijn aan de dag van Franklins dood en de zijkanten gelijk zijn aan de dag van het eerbetoon. Franklin stierf op de 25ste en de plaquette werd op de 15de geplaatst.

De bedoeling is nu, dat de getallen aan de bovenkant opgeteld 25 als som geven, aan de onderkant ook 25 en aan de beide zijkanten elk 15.
Klik op een getal en klik aansluitend op een ander getal om ze te ruilen.


Amateurspeurder
Herinner je de aanwijzing in Charlottes dagboek, dat je van Franklins gedenksteen het eerste en het zevende getal achter elkaar moest zetten en dat die aan elke zijde kwamen.
Het eerste getal is een 1 en het zevende is een 8. Achter elkaar is dat 18.

De bedoeling is nu, dat de getallen aan elke zijde opgeteld, 18 als som geven.
Klik op een getal en klik aansluitend op een ander getal om ze te ruilen.

Als alle getallen op de juiste plek staan, gaat de deur open.


Jessalyn
Loop naar binnen en je vindt Jessalyn!
Praat met haar en biedt aan haar te helpen (let me help you).
Jessalyn is niet ontvoerd. Ze is weggelopen en heeft zich verstopt.
Harper vertelde Jessalyn dat Clara schuld heeft aan de dood van Charlotte.
Jessalyn werd altijd weggehouden van Harper, omdat Harper gek en gevaarlijk zou zijn. Maar nu denkt Jessalyn dat de harteloze Clara dit maar verzon en dat Harper de waarheid spreekt.

Jessalyn wil bewijzen zoeken. Ze wil Charlottes halsketting, want Charlotte heeft Harper ooit verteld dat in geval van haar dood, iemand het medaillon moest openen.
Clara bewaart de halsketting van Charlotte in het koffertje dat ze altijd bij zich heeft.
Nancy is bereid de halsketting te halen en krijgt van Jessalyn een briefje met aanwijzingen (briefcase clue), waarmee ze het koffertje kan openen.




Charlottes halsketting  

Briefje met aanwijzingen
Bestudeer het briefje dat je van Jessalyn kreeg.

Meesterspeurder
- Als Belle Boyd een spion voor de
  Confederatie was, zet 3 en 5 aan.
  Zo niet, Zet 4 en 7 aan.

Gebaseerd op het boek dat in de salon op de schoorsteenmantel ligt, weet je dat Belle Boyd inderdaad een spion voor de Confederatie was. Dus 3 en 5 zijn juist.

- Als Charlottes gemaskerde bal op
  31 oktober was, zet 1 en 6 aan.
  Zo niet, zet 2 aan.

Gebaseerd op de uitnodiging in het juwelenkistje in Charlottes slaapkamer, weet je dat het bal op 30 oktober was. Dus 2 is juist.

- Als Cornelia in 1924 overleed, zet 3 aan. Zo niet, zet 4 aan.
Gebaseerd op de familiestamboom, weet je dat Cornelia in 1971 overleed. Dus 4 is juist.

- Als 54 arbeiders overleden bij het ongeluk in de fabriek, zet 9 en 13 aan.
  Zo niet, zet 10 aan.

Je weet uit diverse bronnen dat er inderdaad 54 arbeiders waren. Dus 10 is juist.

- Als Jessica op haar huwelijk een gebraden haantje wil serveren, zet 8 aan.
  Zo niet, zet 11 aan.

Gebaseerd op het briefje in Jessalyns rugzak, weet je dat ze geen gebraden haantje serveert. Dus 11 is juist.

- Als Harper mensen ernstig verwondde bij de begrafenis, zet 12 aan. Zo niet, zet 14 aan.
Gebaseerd op de krant die je in de crypte las, weet je dat de verwondigen niet zo ernstig waren. Dus 14 is juist.


Amateurspeurder
- Als Belle Boyd een spion voor de
  Confederatie was, zet 2 en 5 aan.
  Zo niet, zet 1 en 6 aan.

Gebaseerd op het boek dat in de salon op de schoorsteenmantel ligt, weet je dat Belle Boyd inderdaad een spion voor de Confederatie was. Dus 3 en 5 zijn juist.

- Als Charlottes gemaskerde bal op
  31 oktober was, zet 3 en 7 aan.
  Zo niet, zet 1 en 4 aan.

Gebaseerd op de uitnodiging in het juwelenkistje in Charlottes slaapkamer, weet je dat het bal op 30 oktober was. Dus 1 en 4 zijn juist.

- Als Cornelia in 1924 overleed, zet 4 aan. Zo niet, zet 6 aan.
Gebaseerd op de familiestamboom, weet je dat Cornelia in 1971 overleed. Dus 6 is juist.

- Als 54 arbeiders overleden bij het ongeluk in de fabriek, zet 10 aan.
  Zo niet, zet 8 en 12 aan.

Je weet uit diverse bronnen dat er inderdaad 54 arbeiders waren. Dus 10 is juist.

- Als Jessica op haar huwelijk een gebraden haantje wil serveren, zet 11 aan.
  Zo niet, zet 14 aan.

Gebaseerd op het briefje in Jessalyns rugzak, weet je dat ze geen gebraden haantje serveert. Dus 14 is juist.

- Als Harper mensen ernstig verwondde bij de begrafenis, zet 10 aan. Zo niet, zet 13 aan.
Gebaseerd op de krant die je in de crypte las, weet je dat de verwondigen niet zo ernstig waren. Dus 13 is juist.


Koffertje
Verlaat de kelder en ga naar Charlottes kamer op de bovenverdieping.
Loop door de geheime gang achter het schilderij.
Als je bij het kijkgat komt, hoor je dat ijle zingen. Clara hoort het ook en rent de salon uit.
Duw tegen het paneel en loop de salon in.

Clara heeft in haar haast om weg te komen, het koffertje naast de tafel laten staan.
Bekijk het koffertje van dichtbij. Het heeft een slot, waarop je twee digitale cijfers kunt instellen. Door op de streepjes te klikken, activeer je ze en kun je zelf de code maken.

Bekijk nog eens de aanwijzingen die je van Jessalyn kreeg en bestudeer op de tekening welke streepjes bij welk getal horen.
Activeer dan de streepjes/getallen die je aan de hand van de vragen wist te ontcijferen.

Meesterspeurder: Activeer streepje 3 - 5 - 2 - 4 - 9 - 13 - 11 - 14.
Amateurspeurder: Activeer streepje 2 - 5 - 1 - 4 - 10 - 14 - 13.

meesterspeurder amateurspeurder


Als je de juiste code activeerde, gaat het koffertje open.
Haal er een halsketting (necklace) uit.


Halsketting
Verlaat de salon en ga via de werkplaats naar de kelder.
Jessalyn staat bij de generator. Spreek haar aan over de halsketting en Nancy zal hem aan Jessalyn geven. Jessalyn merkt op dat het medaillon ontbreekt.
Gelukkig heeft Nancy dat reeds in de crypte gevonden, dus kan ze het ook aan Jessalyn geven.


Medaillon
Jessalyn zegt dat Nancy haar mag helpen het medaillon te openen.

Bestudeer in je inventaris het briefje van Charlotte, dat je in het geheime vak bij de fontein vond.
Je ziet een cirkel waar rondjes met letters in staan.
Ernaast staan drie aanwijzingen geschreven:
Mom - 1867 - right.

- Charlottes moeder heet Marianna.
- Op de familiestamboom zie je dat alleen Hiriam
  in 1867 is geboren.
- 'right' klinkt als 'Wright". In de stamboom vindt je
  alleen een Emeline Wright.

Bekijk het medaillon van dichtbij.
Vergelijk het met de schets om de plaats van de letters te ontdekken.
Klik dan op de toetsen langs de rand om de naam MARIANNA te spellen. Als je het goed deed, gaan in het midden twee knopjes omlaag.

Klik dan op de toetsen om de naam HIRIAM te spellen. Als je het goed deed, gaan in het midden weer twee knopjes omlaag.

Klik tenslotte op de toetsen om de naam EMELINE te spellen. Als je het goed deed, gaat ook het laatste knopje omlaag en is het medaillon open.

Jessalyn haalt een briefje uit het medaillon.
Ze leest het en zegt dan dat ze dit zelf met haar moeder wil bespreken. Ze loopt weg.


Charlottes briefjes
Jessalyn heeft het medaillonbriefje (locket note) op de generator gelegd. Raap het op en lees het ook. Bovenaan staat: Clara is niet te vertrouwen. Harper moet de waarheid weten..
Daaronder staan aanwijzingen voor het instellen van hendels en inkepingen. Je hebt nog geen idee waar je die moet zoeken.

Verlaat de kelder.
Ga naar buiten en praat met Colton. Hij zegt dat hij op de nacht van de brand bij de fabriek was. Hij heeft toen Charlotte gezien, die hem een knuffel en een briefje met symbolen gaf. Colton was nog een kind, maar verwijt zichzelf dat hij niets kon doen om Charlotte te redden. Hij zegt dat de brand geen ongeluk was. Hij zag nog iemand anders daar rondlopen.

Pak het briefje aan en bekijk het. Er staan vijf symbolen en een vraagteken op. Daaronder staat geschreven: Graaf achter het volgende symbool in de rij.
Je ziet dat de symbolen eigenlijk gespiegelde getallen zijn van 1 tot 5. Het symbool dat op de plek van het vraagteken komt, zal dan een gespiegelde 6 zijn.


Generator
Je hebt een soortgelijk symbool als op het briefje al eens gezien.
Ga via de werkplaats naar de kelder.
Links van de generator is de gang die naar de verstopplaats van Jessalyn gaat. Zet een stap in die gang. Op de linker wand, onder de lamp zie je het symbool.
Het symbool onder de lamp is de gespiegelde 3.

Loop verder door de gang en maak de deur aan het einde open.
Het is erg donker binnen, maar je ziet nog vaak op de linker wand een symbool. Het lijkt op een gespiegelde 9. Nancy wil niet verder de gang in.

Draai je om en loop terug naar de generator bij de ingang van de gang.
Bekijk hem van dichtbij. Als Nancy hem aan de gang krijgt, kan hij de tunnel verlichten.
Klik nog eens op de generator en haal het rooster weg.
De bedoeling van deze puzzel is, dat je de bal die je linksboven ziet, naar het ronde gat manouvreert, dat je middenboven in de '4' ziet. De metalen klepjes die je onderweg tegenkomt, kun je open duwen, maar niet in alle richtingen.

Oplossing:
7x rechts - 1x omlaag - 1x links - 5x omlaag - 1 rechts - 1 omhoog - 1x omlaag (het rechter klepje valt nu om) - 1x links - 2x omhoog - 1x rechts - 1x omlaag - 1x rechts - 2x omlaag - 4x links - 4x omhoog - 2x links - 3x omhoog - 2x rechts (je staat op het klepje voor het gat - 2x links (klepje gaat open).
Volg de weg terug via de kortste route en ga dan het gat in.
De generator begint krakend te draaien.


Symbool 6

Ga de gang weer in en loop door de deur aan het einde.
Loop de donkere tunnel in en je merkt dat hij nu zwak verlicht wordt.
Loop een stap verder en je ziet aan het einde een metalen ladder op de wand. En op de linker muur zie je het gezochte gespiegelde 6 symbool.

Haal het tuinschepje uit je inventaris en gebruik hem op het symbool.
Nancy schraapt met het schepje de wand onder het symbool vrij. Er komt een safe tevoorschijn.
Bekijk hem van dichtbij.

Klik op het roestige paneeltje. Het is een schuifpuzzel!
Volgens het briefje dat in het medaillon zat, mag je om te beginnen de vierkantjes zo schuiven, dat er inkepingen tegenover alle pinnetjes langs de buitenrand staan (notches to outside levers).

meesterspeurder amateurspeurder


Als dit gelukt is, mag je de aanwijzingen op het briefje volgen.
De getallen op het briefje geven aan welke pinnetjes je naar binnen moet schuiven.
De symbooltjes die je voor de getallen ziet staan, staan ook op de hoeken van het slot.
Begin linksboven en volg de buitenrand naar rechts.

meesterspeurder amateurspeurder


De safe gaat open.
Haal het gewijzigde testament van Charlote (codicil) eruit. Lees het.
Charlotte benoemt Harper in plaats van Clara tot haar enige erfgenaam!


Brand
Sluit de safe en Nancy ziet dat de hele gang vol rook staat! Er is ergesn brand!
Je kunt naar achteren, naar de ladder lopen en omhoog klimmen. Maar boven kom je tot de ontdekking dat het rooster dat uitkomt in de crypte, afgesloten is. Hierlangs kun je niet ontsnappen.

Ga terug naar de kelder.
Hier tref je Harper en Jessalyn. Harper is gewond en kan niet lopen.
Jessalyn vraag Nancy of ze wil helpen. Ze is het niet verplicht. Natuurlijk biedt Nancy haar hulp aan (I bet we could build something to get her out). Ze denkt dat ze wel iets kan bouwen om Harper in te vervoeren.

Nancy kijkt naar het klein railkarretje en zegt dat je dit bruikbaar is als kruiwagen. Maar dan moeten er wel wielen onder.
Draai naar rechts en pak het wiel (wheel) dat in het stenen wandrek ligt.
Draai verder naar rechts. Hier zie je, als je goed kijkt, rechts van het grote mijnkarretje een wiel (wheel)handvat (handle) liggen. Raap hem op.
Nog verder naar rechts, vind je op de stoel rechts van Jessalyn een tweede wiel (wheel).
Op de plank in de nis achter de meiden vind je nog een paar bouten (bolts) om alles mee vast te zetten.

Draai verder naar rechts, tot je weer het klein railkarretje ziet.
Bevestig de wielen aan de onderkant van het karretje.
Zet het handvat aan het rechter uiteinde van het karretje.
Klik dan met de bouten op het karretje en Nancy maakt de kruiwagen compleet.

Jessalyn vertelt dat Clara zich Charlottes slaapkamer is.
Aan Nancy de keus om haar te redden of naar buiten te vluchten.

Kies ervoor om te helpen en je bent automatisch voor de slaapkamer van Charlotte.
Ga naar binnen en kalmeer Clara, die nogal hysterisch doet en denkt dat Charlotte wraak komt nemen.
Nancy ontdekt dat de geheime gang dicht is en de klokken gereset zijn.
Maar ze heeft de gang eerder geopend, dus kan ze het nog een keer, meent ze.

Bekijk de klokken van dichtbij.
Pak de sleutel (key) die aan de rechterkant op de schoorsteenmantel ligt.
Stop de sleutel in het sleutelgat.
Bekijk elke klok en zet de tijden van links naar rechts op:
11 uur - half 10 - half 11 - 10 uur - 8 uur.
Trek aan de hendel..............................................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.