dANGER BY DESIGN

Nancy Drew 14



Walkthrough door Marjo © 2006 www.adventurespel.nl

Uitgever: Her Interactive/2006
Ontwerper: Her Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



AankomstAtelierPlotterInkopenJing JingFoto's + eastereggTraquenardMoulin dag 2KoekjesDodo-doosNoisetteGeheime gangDieter's foto'sKruis van LorraineCatacombesParfaitVerfbomDecoderen


N.B.: Bij aanvang van het spel kun je kiezen uit een Junior en Senior speltype.
In het Senior-speltype zijn 2 extra puzzels. Verder zijn de puzzels soortgelijk, maar iets makkelijker in het Junior-speltype. Ook heb je in het Junior-speltype toegang tot een lijstje waarop staat, wat je nog allemaal moet doen.



Intro

Je begint het spel in Nancy's kamer, waar je op haar bureau allerlei nuttige informatie vindt. Nancy gaat undercover werken in Parijs, bij mode-ontwerpster Minette, die de laatste tijd nogal vreemd gedrag vertoont.
Klik op het vliegticket, kies voor junior of senior speltype en het avontuur begint.



Aankomst  

Nancy arriveert in een oude molen (moulin) in de wijk Abbesses in Parijs. De molen is omgebouwd tot Minette's House of Design. Ze maakt kennis met Heather Mckay, Minette's assistente.
Nancy's koffer en mobieltje zijn zoekgeraakt, maar ze krijgt van Heather een Metro Pas, zodat ze in ieder geval al gratis door de stad kan reizen. En ze kan logeren bij Jing Jing, die als model ook wel wat kleding voor Nancy heeft.
De telefoon opnemen is een van Nancy's taken. En op de computer staan de rest van haar werkzaamheden.

Dan belt Minette op en zegt dat Nancy onmiddellijk naar haar toe moet komen.
Kijk nog even in de onderste balk van je beeldscherm Daar zie je rechts een beurs met 175 euro. In het midden Nancy blauwe opschrijfboekje, waarin ze alles noteert wat van belang is. Junior-spelers vinden hier ook de "task list", waarop staat wat Nancy nog moet doen. Als je op het gereedschap links klikt, open je de inventaris. Je ziet hier de Metro Pas, maar ook een internationale telefoonkaart en het bruine boek, waarin Nancy's "case files", haar bevindingen over deze zaak, staan.



Atelier  

Loop nu door de bruine deur, Minette's atelier in. Minette is niet erg vriendelijk, omdat ze min of meer door Amy Grunhild gedwonger werd om Nancy aan te nemen. Amy Grunhild is degene die Nancy opdracht heeft gegeven om uit te zoeken wat er gaande is.
Nancy krijgt te horen dat ze absoluut niet!! de paspop met het ontwerp voor de First Lady (vrouw van de president) mag aanraken.
Vervolgens krijgt Nancy de opdracht een kop thee te zetten voor Minette. Speciale thee.

Loop naar de andere kant van de kamer, waar je op het aanrecht een kookplaatje ziet met een pannetje water. Als je iets fout doet, klik je op de gootsteen om het weg te spoelen.
Klik om te beginnen op het plaatje met de gebruiksaanwijzing voor het zetten van de speciale thee.
Terwijl Nancy de pagina's doorleest, zal ze Minette vragen stellen.
- Minette had net een woede-aanval, maar haar favoriete kleur is niet blauw.
- Haar lievelingskleur vandaag is rood, dus heeft ze "marshy herbs" (moeraskruiden)nodig.
- Ze staat onder druk en is rechtshandig, dus nodig: kruiden uit de gaviforme familie
- Ze neuriet vandaag niet, draagt een broek vandaag en kiest nummer 10, een even nummer, dus moet de thee een potentie van 7 of hoger krijgen.


Stop de volgende kruiden in de pan met water:




- Boojum (potentie 10),
- Breland (marshy),
- Callicula (gaviforme),
- Fennellery (gaviforme),
- Gibbering (potentie 22),
- Hogbone (gaviforme),
- Macrophylla (potentie 7),
- Phyrgia (potentie 9),
- Pipsweet (potentie 8),
- Varvaine (marshy),
- Yellow Buttons (gaviforme).
Klik dan op de theepot en Nancy schenkt een kopje thee in.
Minette zegt dat je het kopje thee daar mag laten staan.

Kijk een beetje rond in het atelier. Langs de wand zie je drie grote stenen schijven staan, die met rode verf besmeurd zijn.
Lees het tijdschrift op het glazen salontafeltje. Het artikel is geschreven door Jean Michel Traquenard. Er staat een foto in van Minette met haar masker, dat ze nooit afzet, genomen voordat de ronde schijven vol verf zaten. Ook staat er een foto in van Carol, de paspop die Minette gebruikt en een naam gegeven heeft.

Probeer het atelier te verlaten en Minette roept Nancy terug.
Nancy krijgt de opdracht naar Metro-halteplaats Pont Neuf, naar Square Du Vert Galant Park te gaan. Daar moet ze 4 voorwerpen kopen, die lijken op de voorwerpen die op het podium staan: een oranje barkruk, een groene emmer, een rode wieldop en een blauw olievat. Zoals je ziet hebben alle voorwerpen een ronde vorm.
Nancy krijgt 20 euro en moet een rieten mand meenemen, zodat niemand ziet wat ze koopt.



Plotter  

Ga in het kantoor naar Nancy's hoekje, waar haar computer staat. Klik op de computer en daarna op de "to do list". Hier heeft Heather de klusjes voor Nancy genoteerd:
1. Haal een enveloppe op van JJ Ling op de Rue Maluce, metro-halteplaats Place Monge.
2. Haal de foto's op bij Dieter von Schwesterkrank op de hoek van Rue du Bac.
3. Lever deze foto's af bij Jean Michel Traquenard in Café Kiki bij metro-halteplaats Hotel de Ville.
4. Repareer de plotter (soort printer voor de ontwerpen van Minette).

Lees ook e-mail berichten. Voordat de First Lady komt passen, komen een paar veiligheidsagenten de boel inspecteren.
Open dan de bovenste lade aan de linkerkant. Nancy vindt een blok met tekeningen van Sonny Joon, hij was Minette's laatste assistent.
Op de laatste pagina ligt een gebruiksaanwijzing voor de plotter.
Om de plotter te calibreren, moet je de V (verticale), de H (horizontale) en de I (inkt) opnieuw instellen. Onderaan zie je de tekeningen voor 5 instellingen.

Loop naar dat brede apparaat, dat tegen de muur staat. Dit is de plotter.
Klik op "start" en je ziet een scherm waarin je de V, H en I kunt instellen.
Probeer de eerste instelling die je op de gebruiksaanwijzing zag:
- 1 blokje bij de V
- 2 blokjes bij de H
- 1 blokje bij de I
- Duw op "print", en onderaan uit de machine rolt een print. Bekijk hem. Als alles goed ging, krijg je een printje waar A B C D op staat.

Meteen hierna rinkelt de telefoon. Neem hem onmiddellijk op, anders wordt Nancy ontslagen.
Het is ene Lynn Manrique, die onderzoek doet naar Noisette Tornade.
Praat met Heather en je verneemt, dat Noisette de vroegere eigenaresse van de Moulin is.
Ga ook door de andere gespreksonderwerpen.

Probeer daarna de molen te verlaten door de blauwe deur.
Er wordt een verzegelde brief onder de deur door geschoven. Het is een dreigbrief aan Minette. Als Nancy hem gelezen heeft, mag ze hem in de "dodo-doos" stoppen.
Verlaat daarna het kantoor door de blauwe deur. (Als je het kantoor niet kunt verlaten, heb je nog niet alles gedaan, wat nodig is.)

Voor je, zie je de Metro-halteplaats Abbesses staan. Bekijk het Metrobord. Je hebt de keus om de opdrachten van Minette en Heather in je eigen volgorde af te werken.
Laten we als eerste de spulletjes voor Minette zoeken.



Inkopen  

Kies op de Metro-plattegrond voor Pont Neuf. Je arriveert in een klein parkje. Recht voor je zie je een Kruis-gedenksteen voor gevallenen in de Tweede Wereldoorlog.
In het parkje staan ook verschillende kunstwerken: een Vis die water spuit als je op de knop duwt, een Windmolentje en een sculptuur met Monden.

Verder staan er 3 kraampjes: Monique langs de rivier, gesluierde Malika aan de linkerkant en Marchand in het midden. Je kunt afdingen op de prijzen, maar bied niet de allerlaagste prijs. Ze zullen dan vasthouden aan hun vraagprijs. Herinner je dat Minette van gekleurde ronde dingen houdt. Alles wat je koopt gaat automatisch in de rieten mand.

Koop bij Monique een lavalamp voor 15 euro en een oranje verkeersskegel voor 1 euro.

Koop bij Malika voor 4 euro de groene ringen.

Koop bij Marchand een ronde blauwe filmdoos met film voor 21 euro. Marchand zal Nancy meteen vragen of ze geld wil verdienen met het schilderen van reproducties. Accepteer en Nancy mag de Mona Lisa copiëren. Klik met de kwast op de verf en aansluitend op de plek waar je het kleurtje wilt hebben. Als je een foutje maakt, kun je er gewoon overheen schilderen.
Maak, als je zin hebt, aansluitend nog het schilderij met de bloemen en Nancy is een 45 euro rijker. Ga daarna terug naar het metro-station.



Jing Jing  

Neem de Metro naar Place Monge. Hier woont Jing Jing Ling, die graag bereid is Nancy te laten logeren en haar wat kleren te lenen. Jing Jing staat chocoladekoekjes te bakken. Ze moet aankomen, omdat ze de volslanke rondingen van een maatje 12 moet behouden voor haar werk als pasmodel bij Minette.
Jing Jing vertelt dat Minette en Dieter von Schwesterkrank een relatie hadden, die Minette 6 maanden geleden beëindigde.
Vraag naar de envelop die je voor Heather moest halen en raap hem dan op van het aanrecht.

Kijk nog een beetje rond in het appartement. Lees het tijdschrift dat naast de telefoon ligt (UTNE). Er staat een artikel in over ene Zu, die de catacomben van Parijs als zijn broekzak kent.
Op de eetkamertafel ligt een krant. Lees het top-artikel. Er is in Parijs een tekort aan verse munt. De telers willen de prijs opdrijven en op de zwarte markt, worden de takjes munt inmiddels voor 5 euro per takje verhandeld.

N.B.: In de keuken van Jin Jing zie je dubbele deuren. Klik erop en je krijgt de vraag of je naar de volgende dag wilt gaan. Doe dit nog even niet. Gedurende de dag zegt Nancy zelf wel, dat het al donker begint te worden. Ze zal dan automatisch terug gaan naar het appartement van Jing Jing en door de dubbele deuren lopen.
De volgende ochtend sta je weer in de keuken en kun je het huis verlaten om verder te gaan met je werk en naspeuringen. Lees dan altijd eerst even de nieuwe krant die op de eettafel ligt.

Ga door de enkele deur naar buiten, naar het metrostation.



Foto's  

Neem de Metro naar Rue du Bac. Hier ontmoet je Dieter von Schwesterkrank. Hij heeft de stoffen-foto's die hij voor Minette gemaakt heeft, nog niet ontwikkeld en geprint. Nancy mag dat zelf even in orde maken. Een boek met instructies ligt naast het aquarium. Nancy mag het boek niet meenemen in de donkere kamer, dus lees het hier. Je blijkt alles in het stikdonker te moeten doen, zelfs zonder rood licht!

Draai je daarna om en ga door de deur met het rode licht, de donkere kamer in, die overduidelijk tegelijk dienst doet als badkamer.
Draai naar rechts en je ziet de tafel waar je foto's kunt ontwikkelen/afdrukken.
Links de vergroter. Links onderaan een rode belichtingsknop bij het bakje waar het papier al in ligt. Recht voor je onderaan een bakje met 4 negatieven. Daarboven drie bakjes met chemicaliëen. En rechts bovenaan de lichtschakelaar.

Tip: Plak op je beeldscherm een klein "post-it" papiertje op de plek van de rode knop en de drie ontwikkelbakjes.







- Neem een filmrolletje en stop het linksboven in de vergroter.
- Maak rechts boven het licht uit. Je hebt nu een zwart beeldscherm!
- Duw op de rode belichtingsknop links onder. Zet hem na 2-9 seconden weer uit.
- Plaats het papier in het bakje in het midden van je beeldscherm gedurende 7-12 seconden.
- Plaats het papier in het bakje ietwat rechts van het midden, niet langer dan 5 seconden.
- Plaats het papier in het bakje bij de rechterrand van je beeldscherm, gedurende 8-15 seconden.

Als je alles goed hebt gedaan, zal Nancy de foto automatisch ophangen om te drogen.
Doe hetzelfde met de andere drie negatieven, zodat je uiteindelijk 4 foto's krijgt.

Easteregg ----------
Houd je even bezig met het ontwikkelen van een foto. Maak dan het (rode) licht aan en draai je om naar het toilet. Spoel het toilet 10 x door!
Draai weer terug naar de ontwikkeltafel en je krijgt helemaal vanzelf een enveloppe met 4 foto's.
Ook zit er nu een groot blauw paasei in je inventaris! ------------------------

Ga terug de woonkamer in en kijk rond. Er staat een houten knikkerbaan, waarmee je kunt spelen. Er naast ligt een digitale camera. Nancy mag hem lenen. Praat nog even met Dieter voor je gaat. Je verneemt dat hij ook al niet zo dol is op Jean Michel Traquenard. En sinds Minette telefonisch de relatie mwet Dieter beëindigde, heeft hij geen contact meer met haar gehad. Verder gelooft Dieter dat Heather een beetje verliefd op hem is.



Traquenard  

Neem de Metro naar Hotel de Ville. Hier zit mode-journalist Jean Michel Tranquenard aan een tafeltje bij Café Kiki. Nancy geeft hem de foto's. Traquenard vraagt Nancy even te gaan zitten en iets te bestellen. Neem een "Crème de Glace". Dit is een ijsje met een takje munt erop.

Praat vervolgens met Traquenard. Hij denkt dat Minette een masker draagt, omdat de plastische chirurgie mislukt is. Haar grootste vijand zou collega-ontwerper Hugo Butterly zijn, van wie Nancy het telefoonnummer krijgt. En Nancy verneemt dat Jing Jing door Minette min of meer erin geluisd is om voor haar als model te werken.



Moulin dag 2  

Neem de Metro naar Abbesses en stap door de blauwe deur de Molen in.
Als je het kantoor instapt, gaat de telefoon. Neem meteen op. Het is Prudence Rutherford, die Nancy nog kent uit de "Secret of the Scarlet Hand". Prudence belt in verband met een paar ontwerpen die ze besteld heeft. Vertel haar dat ze snel klaar zijn (will be done soon) en eind van de week gestuurd worden.

Heather zegt dat Nancy de ontwerpen mag afmaken.
Draai je om naar de tekentafel (de schuingekantelde tafel, rechts van de bruine deur).
Lees het briefje van Minette. Ze heeft de ontwerpen voor Zomer (summer), Cruise en Herfst (fall) wat door elkaar gehusseld. Er moet iets zijn voor het hoofd, het gezicht, de boven- en onderkant, de voeten en een accessoire om te dragen.
Aan jou de taak om het juiste setje samen te stellen.
Open dan het grijze boek. Blader door de onderdelen en lees eerst de instructies van Prudence voor haar Zomer-ensemble:

- 3 onderdelen in dezelfde kleur.
- geen handtasjes.
- niets in wit, blond of geel.
- iets met een "vacht" om de voeten.
- bescherming tegen de zon.
- geen patroontjes en geen leer.
- geen regenkleding.
- iets groens op benen en hoofd.
Klik op de tekening van het model, om de plastic beschermfolie te verwijderen.
Klik dan op een kledingstuk en vervolgens op de afbeelding van het model.
Voor de zomer wordt dit: groene hoed, zonnebril, rose top, groene broek, rose slippers en rose boa.


Het Cruise-ensemble:
- geen korte broek.
- zoveel mogelijk huid zichtbaar.
- geen onderdelen uit haar zomer-outfit.
- geen jeans.
- hoofd en gezicht in één thema.
- geen primaire kleuren of geel.
- iets "tropisch".
- geen zwart.

Dit wordt dus: konijnenmasker en -oren, witte top, oranje broek, witte pluislaarsjes, ananas.


Het Herfst-ensemble:
- als er zwart in zit, dan ook iets in wit.
- de top in meerdere kleuren.
- geen rood.
- geen boa.
- slechts 1 regen-item.
- niets sportiefs.
- geen donkere zonneglazen of vlechten.
- niets dat aan dieren of planten doet denken.
- zwart en wit mag, maar niet boven de hals.
- geen korte broeken en korte mouwen.
Kies dus: Blonde korte pruik, geel masker, geruit jasje, witte broek, groen laarzen, zwart tasje.

Als je alledrie de ensembles goed hebt samengesteld, praat je met Heather.
Ze blijkt zelf al een mode-ontwerpster te zijn, maar werkt voor Minette om contacten te leggen in dat wereldje. Geef Heather vervolgens de envelop met foto's die je van Jing Jing meekreeg.

Loop het atelier in en probeer met Minette te praten.
Ze is te druk bezig met het spelen van online games.

Ga terug naar Heather. Die krijgt een idee. Als Nancy nu onder Minette's naam dat spelletje speelt, dan denkt Minette dat zij de hoogste score heeft en gaat ze weer aan het werk.

Ga naar je bureau en klik op de computer.
Klik op "Jane's Game Portal" rechts bovenaan.
Er wordt gevraagd om een login naam en een wachtwoord.
Als je door Soony's boek bladert, dat in de bureaula ligt, zie je op de derde pagina een tekening van een monitor. Hij heeft er ook de loginnaam en het wachtwoord in getekend.
Login: carol (duw op je eigen toetsenbord hierna op enter)
Password: rude. (duw weer op enter)

Klik op "high scores" en je ziet dat Carol 450 punten heeft. Nummer 1 heeft echter 1000 punten, die zul je dus moeten overtreffen.
Ga terug in het vorige scherm (back) en klik op het vraagteken om de spelregels te leren.
- Je moet 3 of meer gezichten in één rij zetten, horizontaal of verticaal.
- Als je 4 of meer gezichten in 1 rij hebt, krijg je extra punten en tijd.
- Klik op "mix up" voor een nieuw setje gezichten.
- Je krijgt voor dit alles maar een beperkte tijd.

Als het je gelukt is meer dan 1000 punten te scoren, is Nancy tevreden. Verlaat via "back" het spel. Nu hoor je Minette roepen, dat ze het voor elkaar gekregen heeft!
Aansluitend wordt Nancy in het atelier geroepen.
Nu kan Nancy de spulletjes laten zien die ze bij de kraampjes gekocht heeft.

Verlaat het atelier en Minette zal eisen dat Jing Jing komt opdraven om kleding te passen.



Koekjes  

Neem de Metro naar Place Monge.
Praat met JJ. Ze heeft geen tijd om naar Minette te gaan, ze is bezig met die koekjes. Nancy biedt aan ze voor haar te maken. JJ vindt dat prima, maar zal Nancy wel opbellen en navraag doen, voordat ze de Molen binnenstapt. Ook krijgt Nancy te horen, dat de muntblaadjes op zijn en dat ze de bruine suiker maar moet vervangen voor een melassemengel.

Neem de Metro naar Pont du Neuf.
Ga kijken bij het kraampje van Marchand. Hij verkoopt een "Food Substitution Book". Wel handig om even op te zoeken waar je bruine suiker door kunt vervangen. Koop het dus.
Ga dan kijken bij het kraampje van de gesluierde Malika. Ze heeft een takje munt, maar dat kost 50 euro. Je kúnt het kopen als je wilt, maar het is ergens makkelijker te verkrijgen.

Neem de Metro naar Hotel de Ville en praat met Jean Michel Traquenard. Nancy vraagt of ze iets kan bestellen. dat kan, maar ze meot het zelf betalen.Bestel dus het "Creme de Glace" voor 5 euro. Als de schotel voor je staat, klik je links ervan op dat grijze ding om te betalen. Raap dan het takje munt op, dat hier standaard op dit ijs gelegd wordt.

Ga vervolgens met de Metro terug naar Place Monge.
In de keuken bekijk je het boek dat je kocht. Hierin staat dat je ½ kopje bruine suiker (brown sugar) kunt vervangen door ½ kopje witte suiker met een theelepeltje melasse (molasses).
Loop naar de hoge kast rechts van het fornuis. Hier vind je melasse.
Ook staan er een paar handboeken voor electriciëns in. Nancy vraagt zich af wat JJ daar mee moet.

Draai je om en ga bij de tafel met ingrediënten en maatbekers staan.
Zet je pot met Melasse voor je op tafel, achter de lepeltjes.
Leg je takje munt op de snijplank links en Nancy hakt het fijn.
Nu is ze klaar om te beginnen.
Lees het recept, dat op de rand van de metalen kom zit geprikt.
Gooi vervolgens de juiste hoeveelheid ingrediënten in de kom.
- 3 klontjes boter (beure)
- 1 kopje witte suiker (sucre)
- ½ kopje bruine suiker --- Je neemt dus ½ kopje witte suiker en 1 tsp(lepeltje) melasse!
- 3 eieren
- 1 tsp vanille
- 2 ¼ kopje meel (farine) --- Dus 2 hele kopjes + ¼ kopje.
- ½ tsp bakpoeder (bicarbonade de soud = gele potje)
- ¼ tsp zout (sel)
- de versgehakte munt
- 1 kopje chocolade

Als je alles gemengd hebt, klik je op de bakplaat links boven.
Nancy zal het deeg keurig erop leggen en de koekjes worden automatisch gebakken. Als je alles goed gedaan hebt, krullen de randjes van de koekjes omhoog.
Klik op de koekjes en de telefoon gaat.
Het is JJ, die vraagt of je de koekjes kunt beschrijven.
Ze is tevreden als Nancy de omgekrulde randjes noemt.

Als je wilt, kun je op tafel nog even de krant van vandaag lezen. Er staat een artikel in over ondergelopen kelders, vanwege de overvloedige regen.
De krant van gisteren ligt in de blauwe recycling bak onder de kapstok.



Dodo-doos  

Ga met de Metro naar Abbesses en betreedt de Moulin.
Natuurlijk gaat meteen de telefoon als je binnenstapt.Neem op. Het is een dreigend klinkende man met een Duits accent. Hij eist Minette te spreken. Zeg dat Minette bezet is (I'm sorry, but she is unavailable). Blijf volhouden dat je Minette niet aan de telefoon haalt. Hij hangt dan op.
N.B.: Als je naar de deur van het altelier bent gelopen en het "niet storen" bordje hebt gezien, zal Nancy zelf ophangen.

Je ziet dat Heather ook niet aanwezig is. Dit is dus je kans om die Dodo-doos te openen.
Ga naar het kleine tafeltje en klik op de doos. de bovenkant schuift open en je ziet een puzzel.
De bedoeling is om de dodo veilig naar rechtsonder te schuiven, zonder dat hij in een hoek wordt gedreven door de jagers. Bij de witte stippellijntjes kun je niet naar een ander hok schuiven.
Links onderaan zijn de knoppen om de dodo mee te verplaatsen. Het middelste blauwe knopje zet de puzzel weer in de beginstand.

Junior-puzzel
Linker spel (geel):
rechts, links, 5x omhoog, links, 2x omlaag, 3x rechts, 3x omlaag, rechts, omhoog.

Middelste spel (groen):
links, 3x omlaag, rechts, 2x omlaag, 3x rechts, 2x omhoog, links, 2x omhoog, links, omhoog.

Rechter spel (blauw):
links, 2x omlaag, links, omhoog, rechts, 2x omlaag, 2x rechts, 2x omlaag, links.


Senior-puzzel
Linker spel (geel):
rechts, 2x omlaag, 3x links, 2x omhoog, 3x rechts, 5x omlaag, links.

Middelste spel (groen):
2x rechts, 3x links, omhoog, omlaag, links, 5x omhoog, rechts.

Rechter spel (blauw):
2x rechts, 2x omlaag, omhoog, 2x rechts, omhoog, 2x links, 2x rechts, 5x omlaag, 2x links.


De dodo-doos gaat open. Lees alle dreigbrieven die erin zitten. Nancy merkt op dat de paarse brief anders van inhoud is en dat er een ander lettertype is gebruikt.
Maak de dodo-doos weer dicht

Loop naar het bureau van Heather. Links van het toetsenbord ligt een rode map, een fortfolio. Hierin zitten mode-ontwerpen die door Heather zijn gemaakt.

Ga even naar je eigen bureau. Heather heeft een roze briefje opgehangen, waarin ze Nancy verzoekt een opgezette papegaai (stuffed parrot) te kopen.

Verlaat de Moulin. Mogelijk dat Nancy nu zegt, dat het al laat is. Het kan ook, dat dit pas later in het spel gebeurt. In ieder geval gaat ze dan naar Place Monge en wordt je de volgende dag wakker in de keuken op dag 3.
Lees dan even voor je vertrekt, de krant die op de eettafel ligt. Op dag 3 staat er een artikel in over de catacomben. De politie heeft enkele in/uitgangen verzegeld en extra manschappen ingezet om mensen te weren uit deze gevaarlijke tunnels.



Noisette  

Ga met de Metro naar Pont du Neuf.
Loop naar het middelste kraampje van Marchand. Nancy ziet Dieter von Schwesterkrank op een bankje zitten. Maar als ze hem roept, staat hij op en rent haastig weg! Hij laat een klein uurwerk achter en een uitgeknipte overlijdensadvertentie van Noisette Tornade. Zij was de vroegere eigenaresse van de Moulin. In de oorlog heeft ze vertaal- en decodeerwerk gedaan voor zowel Duitsers als het Franse Verzet. Ze werd directeur voor Publiek Werken in Parijs en besteedde veel aandacht aan het parkje "Square du Vert Galant". Dat is het parkje bij Pont Neuf, waar je je nu bevindt

Ga naar het kraampje van Marchand. Je kunt hier altijd extra geld verdienen met schilderen. Koop nu de opgezette papegaai, waar Heather om vroeg. Bemerk het zwarte doosje dat ook op de tafel staat.

Ga met de Metro terug naar Abbesses, de Moulin, om je papegaai af te leveren.
Als je het kantoor instapt, hoor je Minette krijsen. Ze komt het atelier uitgestormd en vertelt dat ze een doos chocolaadjes opende, waar allemaal kakkerlakken (cockroaches) in bleken te zitten. Ze vraagt Nancy om de beestjes te vangen.

Ga het atelier in en raap de doos chocolaadjes op.
Kijk nu in alle hoeken en gaten en klik op een supersnelle kakkerlak om hem te vangen en in de doos te plaatsen. Er zijn in totaal 9 kakkerlakken.
Als je voor de bruine deur staat en naar rechts draait, zie je achteraan bij de hoek van het platform een van de kakkerlakken lopen. Klik erop en Nancy duikt achter hem aan, achter het platform. Hier vindt ze een brief van Lynn Manrique, de historica die over Noisette wil schrijven.
Een andere kakkerlak loopt over Minette's bureau. Als Nancy deze probeert te vangen, ziet ze een briefje van Heather op het bureau liggen. Nancy merkt op, dat hetzelfde lettertype is gebruikt als op de paarse dreigbrief. Dus Heather heeft die paarse brief gestuurd?

Als je alle kakkerlakken gevangen hebt, verlaat je het atelier. Minette vraagt of Nancy de kakkerlakken in het park wil loslaten. Ze wil de diertjes niet doden.

Voor je dit gaat doen is het tijd om die Lynn Manrique te bellen!
Ga naar Nancy's bureau en neem de telefoon van de haak. Toets het nummer van de "Zippy calling card" in, voor een internationaal gesprek. Toest daarna het nummer van Lynn Manrique in.
Je verneemt dat Noisette een Duitse vriend, genaamd Hans von Schwesterkrank, had. Ook ging het gerucht rond, dat Noisette in de oorlog kunstwerken uit kerken haalde en die veilig opborg. Ze zijn echter na de oorlog nooit teruggevonden. Op haar sterfbed mompelde Noisette drie woorden: "red left...green".



Geheime gang  

Neem de metro naar Pont Neuf. Haal de doos met kakkerlakken uit je inventaris en laat ze los in het park. De lege chocoladedoos blijft achter in je inventaris.

Neem dan de Metro naar Rue du Bac, waar Dieter woont.
Hij zit in de donkere kamer. Praat met hem door de deur. De overlijdensadvertentie hoeft hij niet terug. Het uurwerkje is in werkelijkheid een soort sleutel voor een paneel, rechts van het aquarium. Er zitten koekoeksklokken achter, zegt Dieter. Het huis was nog van zijn oudoom Hans, die gedurende de oorlog woonde. Het huis is sindsdien steeds in de familie gebleven.

Klop nog een keer op de deur. Als Nancy sneller een paar vragen beantwoord wil krijgen, kan ze Dieter helpen door een paar foto's voor hem te maken. Op zijn werktafel ligt een lijst waarop namen staan van de onderwerpen. De lijst is jammer genoeg in het Frans, dus zonder woordenboek kan Nancy hem niet lezen.

Loop naar het aquarium. Op het bruine muurpaneel, rechts van het aquarium, zie je een afdruk en een gaatje in de wand. Bekijk het uurwerkje van Dieter in je inventaris. Je ziet dat de 3 omcirkeld is.
Stop dan het uurwerkje in het gaatje.
Een aantal luikjes klapt open en je krijgt een paneel met 9 wijzerplaten te zien. De bedoeling is, dat je elke wijzer draait, tot de 3 omcirkeld is. Je krijgt hier maar een beperkte tijd voor. En draaien aan de ene wijzer, laat ook een andere wijzer mee draaien, bij sommige van de klokjes.


Juniorpuzzel
Draai de wijzerplaat van klokje 8 - 1 - 4 - 7 - 9 - 6, tot de drie omcirkeld is.

Seniorpuzzel
Draai de wijzerplaat van klokje 8 - 7 - 4 - 1 - 4 - 7 - 9 - 6, tot de drie omcirkeld is.

Als het je niet op tijd lukt, komen rode vogeltjes uit de klokken en schuift het paneel weer dicht.
Als je het binnen de tijd hebt gedaan, komt in het midden een blauw vogeltje dat koekkoek zegt en vervolgens gaat een geheime deur open. Dieter wist niets van deze deur!

Loop de donkere gang in. Rechts zie je een spin in zijn web. Klik erop om hem in close-up te zien.
Haal je fototoestel tevoorschijn en klik ermee op de spin. Klik dan op de bovenste witte knop en je krijgt een groot frame als cursor. Zet de spin mooi in het midden en klik.
Je kunt de foto van de spin bekijken, maar ook weer weggooien (delete) op de camera, als je hem niet mooi genoeg vindt.

Loop verder door de gang tot je bij een metalen kastje komt, dat in de muur zit. Op de deur van het kastje zie je een motief van blaadjes en noten en een N.
Open het deurtje en je ziet een cijferslot. Boven en onder het cijferslot slot staat een zin:
"l'annee ou nos desespoirs acheverent, l'annee ou mes desespoirs commencerent".
- Het jaar waarin onze wanhoop eindigde. Het jaar waarin mijn wanhoop begon -. Je weet dat de Tweede wereldoorlog in 1945 eindigde (dat staat op het kruis in het parkje), het einde van de wanhoop. Je weet ook van Lynn, dat Noisette vanaf 1945 niets meer van haar Duitse vriend vernam; het begin van een wanhoop.
Vul dus in het cijferslot het getal 1 9 4 5 in en een geheim bergvak klapt omhoog.

In het vak vind je een rood boek met hetzelfde motief van bladeren als op de deur van het kastje.
In het boek vind je een afbeelding van de M380, een zwart decodeerkastje dat je ook bij Marchand in het parkje op tafel zag staan. Onder de afbeelding staat een code. Klik op de afbeelding en Nancy zegt, dat het lijkt op de grote stenen schijven die in Minette's atelier staan.
Haal het grafiek papier met de lijntjes en cijfers uit het boek.
Blader verder en lees de brief die in het boek ligt. Het zijn tips voor het gebruik van de M380.
- Zet de knoppen in de juiste stand voordat je een boodschap gaat coderen of ontcijferen.
- Gebruik nooit de enter of de backspace.
- Negeer punten en spaties.
- Een O met een streepje erdoor is een nul.
Bemerk dat met een rode pen is geschreven in het boek en in de brief.



Dieter's foto's  

Om voor Dieter de foto's te kunnen maken, zul je eerst moeten weten wat op zijn lijstje staat.
Neem de metro naar Pont Neuf en ga het parkje in. Koop achteraan bij Monique een Frans-Engels woordenboek.
Gebruik het woordenboek om Dieters lijstje te vertalen.
Hij wil graag een foto van een:
Agrafeuse - araignée - bougie - crânee - croix - théière.
Stapler - spider - candle - skull - cross - teapot.
Nietmachine - spin - kaars - schedel - kruis - theepot.

De foto van de spin heb je al genomen in de geheime gang.

Neem dus hier een foto van kruis van Lorraine bij de ingang van het parkje.

Loop daarna naar de kraam van Marchand. Kijk naar het zwarte doosje op de tafel. Het is inderdaad een decodeerdoos uit de Tweede Wereldoorlog. Marchand wil hem niet verkopen, alleen ruilen voor iets anders met historische waarde. Namelijk een zeldzame fles wijn, een Mouton Fouette 1968. Deze flessen werden bewaard in ondergrondse gangen.
Koop wel alvast het code boek, dat ook op tafel ligt.

Neem de Metro naar Abbesses.
Geef Heather de opgezette papegaai. Spreek haar aan over de dreigbrief. Ze vraagt of je het niet aan Minette wilt vertellen.
Maar dan een foto van de nietmachine die op je bureau staat.

Ga het atelier in. Maar hier een foto van de theepot bij het fornuis.
Praat met Minette. Je kunt zelf bepalen of je haar vertelt over Heather's dreigbrief.

Ga terug het kantoor in. Je hebt nog een foto nodig van een kandelaar en een schedel.
Herinner je het artikel in het tijdschrift over Zu die de catacomben goed kende. Op de begeleidende foto zag je symbolen op de wanden en veel schedels.
Gebruik de telefoon op je bureau om Zu op te bellen. Vraag hem naar het motief van bladeren dat je in de geheime gang op het kastdeurtje zag en op het rode boek.
Zu blijkt een grote fan van Jing Jing. Hij wil Nancy wel helpen als ze hem een briefje van Jing Jing brengt waar op staat "Zu my love Jing". Nancy moet het briefje neerleggen in de schedel in de catacombe van Magdaleine Cemetery, Metro-halteplaats Denfert Rochereau.

Ga met de metro naar Place Monge.
Jin Jing weigert om een briefje voor een fan te schrijven.
Speel hangman met haar. Je hoeft niet te winnen. Noem alleen de letters op, die je nodig hebt voor de tekst "Zu my love Jing". Jing Jing schrijft namelijk elke letter op haar speelblok. Als je alle letters hebt, kun je ophouden met spelen. Je mag dan dit briefje voor Zu van haar hebben.

Neem nu de metro naar Denfert Rocherau.
Nancy betaalt de entree en loopt de grot van Magadaleine in.
Neem een foto van de kaarsen en een foto van de schedel.
Stop dan het briefje voor Zu in een van de oogkassen van de schedel.
Verlaat de catacombes weer.

Ga dan met de Metro naar Rue du Bac.
Geef Dieter de foto's die je volgens zijn lijstje maakte. Nancy kan hem nu vragen stellen over Noisette en zijn oud-oom en de verdwenen schilderijen.
Dieter geeft Nancy een soort ansichtkaart, die hij van zijn oud-oom kreeg. Bekijk de kaart. Op de voorkant staan allemaal ogen.
Op de achterkant zie je in de 4 hoeken het noisette-symbool. In het midden een ruimte met 4 sleutelgaten. Bij elk sleutelgat hoort een symbool, dat een plaats voorstelt. Je herkent de koekkoeksklok! Verder zie je een schedel, een molen en het kruis van Lorraine. Dus waarschijnlijk zijn hier eveneens geheime bergplaatsen!



Kruis van Lorraine  

Neem de Metro naar Pont du Neuf.
N.B.: Als de dag eindigt, lees je de volgende ochtend de krant en ga je daarna naar Pont de Neuf.
In het parkje staat namelijk het twee-armige kruis van Lorraine.

Kijk in je inventaris naar de ansichtkaart met de ogen.
Leg het grafiek papier dat je in het rode boek vond, op de kaart met ogen. Je ziet nu bovenaan letters en cijfers precies boven rijen met ogen staan.
Herinner je dat Lynn zei, dat Noisette's laatste worden waren: "rood links...groen".
Klik nu, van links naar rechts, op alle rode ogen die naar links kijken én op alle groene ogen.
Nu staat er onderaan op je kaart:
Sous Lorraine 4 1 5 4.

Kijk nu in het park van dichtbij naar het stenen kruis.
Nancy zegt dat de cijfers erop waarschijnlijk draaibaar zijn. Klik dus op 4 1 5 4.
Er schuift een klepje open en je ziet 3 afbeeldingen die je doen denken aan de standbeelden in dit park. Merk de stand van de monden op, geel dicht, blauw half open, rood wijd open. Zie de paarse kleur die bovenaan staat bij het windmolentje en het glanzende oog van de vis.

Loop als eerste naar het standbeeld met de monden.
Draai 10 maal aan de hendel rechts.
Nu staan de monden zoals op de afbeelding.
Geel zegt EEEEE
Blauw zegt AHHHH
Rood zegt OOOOO

Loop nu naar het standbeeld met het molentje.
Draai aan de hendel rechts, tot het paarse vlak bovenaan staat. Er komt meteen een eekhoorn uit de boom, die ook aan de hendel gaat draaien. Die zal Nancy dus moeten verjagen.
Ga naar het kraampje van Monique en koop hier een zaklamp.
Ga naar het kraampje van Malika en koop hier een lange stok en een klosje vislijn.
Ga naar Marchand en koop hier het blikken bord.
Loop terug naar het molen-standbeeld.
- Plaats de stok links van het standbeeld.
- Bevestig de vislijn aan de stok.
- Hang het blikken bord aan de vislijn.
De eekhoorn zal zich nu niet meer laten zien, dus draai 6 keer aan hendel om het paarse gedeelte bovenaan te krijgen.

Loop tenslotte naar het vis-standbeeld.
Duw op de rode knop. Het oog van de vis gaat gloeien en er schuift een rooster opzij.

Klim de ladder af en draai je om. Het is niet helemaal droog hier, maar loop gewoon de donkere tunnel in. Nancy maakt zelf haar zaklamp aan. Aan het einde van de tunnel zie je een kist met een hazelnoot symbool erop.
Open hem en haal er een grote sleutel uit.
Ga terug, klim omhoog en verlaat het park.



Catacombes  

Neem de Metro naar Plance Monge (of naar Abbesses).
Bel Zu op en Nancy vraagt of Zu het briefje heeft gevonden. Volgens afspraak vertelt hij nu wat hij weet over het symbool. Het symbool stelt een "hazelnoot" oftewel "Noisette" voor. Hij heeft het gezien op een deur in de catacombes.
Als Nancy het met eigen ogen wil zien, kan ze de tunnels in, door de schedel op te tillen, waar ze het briefje in stopte en vervolgens op de rode knop te duwen. Nancy moet wel de patrouillerende politie ontwijken. En ze heeft een duikerspak nodig. De tunnels onder de Mouton Bevarage Company (van die fles wijn!) zijn ondergelopen.
N.B. Je las in de krant van dag 3 al, dat de politie nu actief is in de catacombes en dat er tunnels onder water staan.

Bel nu je toch hier bent, Hugo Butterly, Minette grootste concurent, op.
Hij geeft Nancy geen enkel kans iets te vragen.

Ga met de Metro naar Pont Neuf en koop bij Marchand een duikerspak. Als je niet genoeg geld meer hebt, kun je altijd wat schilderen.

Neem dan de Metro naar Denferd Rochereau.
Ga naar de schedel van Magdaleine en klap de top omhoog.
Duw op de rode knop en aan de rechterkant schuift een stenen deur omhoog.
Loop naar binnen en je staat in een tunnelstelsel.
Als je hier ergens Frans hoort praten, dan is dit de politie. Verberg je meteen in de dichtsbijzijnde nis en wacht tot je ze niet meer hoort.

Recht voor je, zie je een plank die over de spoorlijn gaat. Loop hier niet overheen.
Ga naar rechts en neem de volgende plank naar de overkant.
Aan de overkant ga je naar links langs het spoor, en dan meteen rechts de eerste doorgang in.
Nu sta je in het rioolgedeelte.
Loop naar voren, naar de trapjes bij het water. Stap in het water en Nancy zal vanzelf haar duikerspak aantrekken. Ze heeft echter geen zuurstoffles, dus let op je luchtmeter onderaan. Gelukkig zijn er wel hier en daar plekken waar je omhoog kunt zwemmen om lucht te happen.

Zwem recht vooruit het riool in tot je een grote 2 op de muur ziet. Hier duik je omlaag.
Zwem rechtdoor naar een open ruimte en ga hier achteraan rechts de tunnel in.
Zwem 1 keer naar voren en dan naar rechts. Je ziet hier achterin een grote ventilator...én een fles! Raap de fles wijn op.
Zwem meteen, voor wat lucht, terug naar je beginpunt.
(Dus draai je om, ga naar links, rechtdoor door de open ruimte en achteraan rechts door de tunnel.)


Zwem nu naar de geschilderde twee en haal diep adem voor een duik naar de kist met noot-motief.
Zwem ditmaal rechtdoor, door de onderste van de twee gaten die boven elkaar zitten.
Ga verder zoals je cursor aangeeft, tot je een ronde metalen opening met kronkelige buizen ziet.
Zwem hier naar binnen, volg de route, tot je een dikke buis rechts ziet. In de wand ervoor zit een gat. Ga hier naar binnen.
Nu zie je recht voor je een dikke buis uit de grond komen en links en rechts lage bogen. Zwem naar links, want hier kun je lucht halen bij de pijl die naar boven wijst.
Duik dan weer naar beneden en zwem rechtdoor, door de andere lage boog. Ga dan achter de boog naar links.
Volg de pijlen rechtdoor tot je in een grotere ruimte komt waar je achterin, twee brede verlichte scheuren/openingen in de wand ziet. Neem de rechter opening (bij het struikje).
Volg de pijlen en je komt bij een ladder die in een buis omhoog gaat. Ernaast zie je een pijl omhoog
Ga de ladder op en je hebt niet alleen lucht, maar je bent ook, voorlopig even, aan het eind van je zwemtocht.

Loop rechtdoor en je ziet weer een kluisje met een hazelnoot-motief op het deurtje.
Open het deurtje. Ditmaal staat er boven en onder het cijferslot een andere tekst:
En EUROPE, pres de PONT NEUF, inabite BLANCHE neige dan un CHATEAU ROUGE.

Herinner je de aanwijzingen die je las in de brief in het rode boek.
Metrohalteplaatsen werden gebruikt als codewoorden.
Merk ook op, dat de woorden in hoofdletters elk een ander kleur hebben.
Denk aan de Metroplattegrond die je steeds zag als je in de Metro stapte.
- Halteplaats Europe ligt aan de grijze lijn 3.
- Halteplaats Pont Neuf ligt aan de roze lijn 7.
- Halteplaats Blanche ligt aan de blauwe lijn 2.
- Halteplaats Chateau ligt aan de paarse lijn 4.

Zet het cijferslot op code 3 7 2 4 en haal de propeller uit het kluisje.

Ga terug, de ladder af, het water in en zwem naar je beginpunt.
Raap je kleren op van de vloer. Nancy merkt dat haar Codeboek verdwenen is!
Loop terug door de tunnel en ga terug naar de ingang bij de schedel.



Parfait  

Neem de Metro naar Pont du Neuf.
Ga naar Marchand en ruil je gevonden fles wijn voor het zwarte decodeerdoosje. bekijk het doosje. Je ziet de drie knoppen. Nancy vindt dat ze lijken op de stenen schijven in Minette's atelier. Maar Minette praat er niet over, er zit verf op en op de foto uit het tijdschrift zijn ze niet goed te zien. Tijd dus om te gaan praten met de journalist die het artikel schreef.

Neem de Metro naar Hotel de Ville, waar Jean Michel Traquenard nog steeds op het terrasje zit.
Hij heeft de originele foto's, waar de steen schijven wel op te zien zijn, in zijn organizer. Als Nancy voor de eigenaar van het restaurant een aantal toetjes (parfait) maakt van ijs, vruchten en slagroom, dan kan ze de foto'van hem krijgen.

Bekijk je werkplek.
Linksboven zie je aardbei-ijs, caramel-ijs, vanille-ijs en chocolade-ijs.
Rechtsboven zie je tapioca-kralen, bessen, slagroom en bananenschijfjes.
Linksonder ligt het receptenboek, in het midden staat je glas en rechtsonder is de afvalbak.
Vul het glas en duw op de bel linksboven als je klaar bent.

Aixois: slagroom, aardbei-ijs, caramel-ijs, bananenschijfjes en caramel-ijs.
L'Enfer: chocolade-ijs, slagroom, chocolade-ijs, slagroom en bessen.
Tropical: bananenschijfjes, tapioca kralen, bessen, aardbei-ijs en chocolade-ijs.
Corbeau: chocolade-ijs, caramel-ijs, bananenschijfjes, caramel-ijs en chocolade-ijs.
Mystique: tapioca-kralen, bessen, bananenschijfjes, slagroom en tapioca-kralen.
Fantasie: bessen, vanille-ijs, tapioca-kralen, aardbei-ijs en slagroom.
Loulou: bananenschijfjes, caramel-ijs, bananenschijfjes, caramel-ijs, bananenschjfjes.


Als Nancy naar tevredenheid alle toetjes gemaakt heeft, laat Traquenard haar de foto zien.
Je ziet dat op de stenen schijven het pijltje wijst naar de IX, de V en de III. (van links naar rechts)



Verfbom  

Neem de Metro naar Abbesses.,br> Als je naar de deur van Minette's atelier loopt, ziet je dat er iets met een rode en groene lamp op gemonteerd zit. Bekijk het van dichtbij. Het blijkt een bom te zijn.

Open het deurtje van de bom. Je ziet verschillende condensatoren. Elk met een ander symbooltje.
Links op het deurtje zie je hoe ze met elkaar verbonden moeten worden.
- Gelijke vormen zijn goed.(driehoek bij driehoek)
- Gelijke kleuren zijn goed. (geel met geel).
Bij deze puzzel heb je weer een beperkte tijd, want Minette dreigt steeds de deur open te doen.

Klik op een condensator en daarna op de plek waar je hem wilt neerzetten. Je vervangt hem dan vanzelf voor de condensator die er al zat. Dit zie je misschien niet meteen, omdat het onder je cursor gebeurt.
Alleen de lichtgekleurde kun je vervangen, maar ze moeten wel passen bij het symbooltje op de zwarte blokken.
En je kunt geen horizontale voor verticale vervangen.

Als Nancy op tijd de verfbom onschadelijk heeft gemaakt, gooit ze hem in de prullenbak.



Decoderen  

Nu je de M380 decodeerdoos bij Marchand gekocht hebt, en weet hoe je de knoppen moet instellen, kun je de code gaan ontcijferen die onder de foto in het rode boek staat.


- Open de doos onderaan.
- Draai de knoppen van links naar rechts op IX, V en III.
- Bekijk de code onder de foto.
- Klik bovenaan op het toetsenbord van de doos.
- Typ dan de code in op je eigen toetsenbord. Bedenk daarbij dat een O met een streepje erdoor een NUL is. En gebruik niet je entertoets en je spatiebalk.
- Typ in: XTIØlSMKPQQLNOREZA7LXTIØSMKPQQLNOR3AS7LXTIØSMK3A

Met en met verschijnt de gedecodeerde text boven de toetsen:
Rouge Blanc Rouge Bleu Rouge.
Gebruik je woordenboek op pagina 4 en je ontdekt dat er staat:
Red White Red Blue Red
Rood Wit Rood Blauw Rood.

Loop het Atelier in.
Ga naar het middelste platform en kijk rechts van het grote blauwe metalen vat.
Onderaan op de dikke paal, zie je een molenwiek gegraveerd.
Stop hier dat propellerding in, dat je in de catacombe-kist vond.
Een deksel klapt open en je ziet 5 draaischijven voor je, met de zwarte kant zichtbaar.

Draai aan elke schijf, totdat van boven naar beneden, de kleuren rood - wit - rood - blauw - rood voor je staan. De molen begint nu te draaien en een luik in de vloer gaat open.

Ga het luik in en loop door de gangen tot bij een stalen deur.
Maak hem open met de grote sleutel, die je in de kist onder het vis-standbeeld vond.

Binnen zie je de kunstwerken die Noisette hier tijdens de Tweede Wereldoorlog verborg.
Ga naar het zuiltje met het glazen deksel en lees de brief die Noisette achterliet.
Samen met Hans von Schwesterkrank verborg ze de schatten hier om ze te beschermen tegen het oorlogsgeweld. Toen ze na de oorlog werd beschuldigd van collaboratie, was ze zo kwaad en teleurgesteld, dat ze niet meer wilde vertellen wat ze gedaan had. Maar toen ze later in ere hersteld werd, kón ze het niet meer. En ook daarna, toen ze directeur van Publieke Werken werd in Parijs, leek de tijd nooit rijp om de kunschatten terug te geven. Wel heeft ze er voor gezorgd dat iemand, na haar dood, de mogelijkheid kreeg het geheim te ontsluieren.

Onder de brief staan drie Romeinse cijfers: X IV en III.

Klap het glazen deksel dicht.
Het zuiltje draait en achter valt een ijzeren kooi en blokkeert de uitgang.
Maak het deurtje in de kooiwand open. Weer een cijferslot!
Ditmaal staat eronder geschreven:
une derniere enigme, cher ami.
een laatste puzzel, dierbare vriend.

Onder de letters staan streepjes.
In je rode boek werd gesproken over het verschuiven van letters als een code. Dus waarschijnlijk met je de letters vervangen voor andere letters. Maar welke?
Bedenk dat je decodeerdoos de M380 is. Als je nou eens de drie cijfers 380 zou gebruiken als schuifmaat, dan kreeg je het volgende:
De U zou dan drie plaatsen opschuiven en een X worden (U V W X)
De N zou acht plaatsen opschuiven en een V worden (N O P Q R S T U V)
En de E zou nul plaatsen opschuiven, dus gelijk blijven.
Doe ditzelfde met de rest van de zin.

U N E D E R N I E R E E N I G M EC H E R A MI
3 8 0 3 8 0 3 8 0 3 8 0 3 8 0 3 8 0 3 8 0 3 8 0
X V E M R R Q Q E U M E Q Q G P M C K M R D U I


Neem nu je decodeerdoos.
- Zet de knoppen op X IV en III.
- Klik omhoog op het toetsengedeelte van de doos.
- Typ dan op je eigen toetsenbord in: XVEMRRQQEUMEQQGPMCKMRDUI
- Je krijgt vervolgens te lezen: DEUX.............UN.CINQ..SE.PT
- Gebruik je woordenboek en je ontdekt dat het cijfers zijn: 2 1 5 7

Voer 2 1 5 7 in op het cijferslot en Nancy is weer vrij om de ruimte te verlaten.

Loop door de gang naar boven.
Als je bij het luik komt, hoor je Minette praten met de 2 Duitse spionnen. (artikel in de krant van dag 4). Nu blijkt dat deze spionnen een deal met Minette hebben gesloten. Zij heeft een jurk voor de First Lady gemaakt, die vol zit met afluisterapparatuur!

Klim omhoog het atelier in en ga naar de mooie rode jurk die op de paspop hangt. Neem de jurk.
Op dat moment wordt Nancy betrapt door Minette, die haar prompt aanvalt.

Minette heeft 9 verschillende bewegingen. Let op de kreten die Minette slaakt. Ze geven je een hint waar de volgende klap terecht komt.
Zorg dat je groene venster-cursor op tijd op die plek is, om te blokkeren.
Doe je het goed, dan zie je een groen veld.
Bovenaan in je scherm zie je de energielijn van Minette in rood.
Onderaan in je scherm zie je Nancy's energielijn in blauw.


Ehs sah! Ehs SAH! (midden boven)
Shirr RAH! (midden)
Shee TAH! (midden onder)
Huh huh huh HUH! (rechts boven)
Ssss SSSSS! (rechts midden)
Shuh ZAH! (rechts onder)
Huh SAH! (links boven)
Eeee KAH! (links midden)
Keee LAH! (links onder)

Blokkeer de aanvallen van Minette totdat ze verslagen is.........................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.