LAST TRAIN TO BLUE MOON CANYON

Nancy Drew 13



Walkthrough door Marjo © 2006 www.adventurespel.nl

Uitgever: Her Interactive/2005
Ontwerper: Her Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



In de Trein: RestauratiewagenSlaapwagenCamille's wagonJake's wagonRemmers wagonSalonwagen
Jake's hints: LandkaartDanspassenPoppenrijWarm plekjeSchroefroosterNoodrem
Copper Gorge: Buell's museum en winkel
In de Trein: Foto met handtekeningPiano
Copper Gorge: KerkhofJake's kistHamburgers
Stoommachine: EetkamerCrypteSlaapwagenProjector
Brimstone Canyon: KanonPlankenMijnwagentje

N.B.: Bij aanvang van het spel kun je kiezen uit een Junior en Senior speltype.
De puzzels zijn in beide gevallen gelijk. In het Junior speltype heb je toegang tot een lijstje waarop staat, wat je nog allemaal moet doen. Tevens kun je hints krijgen door in het spel Nancy's beste vriendin Bess Marvin op te bellen.


Intro

Nancy Drew is door de Hardy broertjes Frank en Joe uitgenodigd mee te gaan op een zeer speciale treinreis naar Copper Gorge. Gastvrouwe in de trein is Lori Girade, rijkeluisdochter, die deze oude trein heeft laten opknappen en een aantal mensen heeft uitgenodigd om op zoek te gaan naar de legendarische goudschat van Jake Hurley, de vorige eigenaar van de trein.
Deze Jake Hurley zou de grootste goudmijn ooit gevonden hebben. Op weg daar naar toe, stierf zijn vrouw Camille. Ze werd begraven in het plaatsje Copper Gorge. Jaren later werd de trein teruggevonden in Blue Moon Canyon. Slechts een dode machinist was nog aan boord. Van Jake Hurley werd nooit meer iets vernomen.

In de trein aanwezig zijn:
- Lori Girade, gastvrouwe, die graag in de publieke belangstelling staat.
- John Grey, Tv-presentator van een 'Geestjager-show', die alles 'wetenschappelijk' benadert.
- Charleena Purcell, schrijfster die meer wil weten over het mysterie van Jake Hurley.
- Tino Balducci, politie-detective, die er liever goed uitziet dan boeven vangt.
- Frank en Joe Hardy, undercover agenten voor ATAC (Amerikaanse teenagers tegen misdaad).
- Nancy Drew, meegevraagd door de Hardy broertjes en teenager detective.

Als iedereen aan elkaar is voorgesteld, rijdt de trein door een tunnel. In het donker klinkt een gil en als iedereen weer kan zien, blijkt gastvrouwe Lori te zijn verdwenen.



In de Trein
De trein bestaat uit de volgende wagons: locomotief, kolen wagon, restauratiewagen, slaapwagen, Camille's wagon, Jake's wagon, Remmers wagon en Salonwagen.


Restauratiewagen  

Bar
Praat met Charleena, die achter haar laptop aan het schrijven is. Nancy heeft haar al eens gesproken in "The Shadow Ranch" (Nancy Drew deel 10), maar Charleena kan zich dat niet meer herinneren.

Eetkamer
Als Nancy geroepen wordt, ga je naar Frank en Joe in het andere gedeelte van de wagon. De jongens hebben gezien dat politieman Tino iets opraapte van de plek waar Lori stond toen ze verdween. Ook hebben ze TV-presentator John harde geluiden horen maken in de wagon van de dode Camilla Hurley. Hoewel ze geloven dat Lori haar verdwijning in scene heeft gezet, besluit Nancy toch om haar te zoeken. Ze wil zo dadelijk als eerste met de machinist gaan praten.

Klik nu even onder in beeld op het icoon met de hamer. Dit is je inventaris. Je ziet dat Nancy een potlood bij zich heeft. Verlaat de inventaris weer door op de X te klikken.
Klik op het icoon ernaast. In dit dagboek houdt Nancy precies bij wat er allemaal gebeurt.
Het derde icoon is een mobieltje. Nancy kan er 10 foto's mee maken. De foto's maak je door op "cam" te klikken. Je kunt ze bekijken in "menu".
Als je wilt kun je nu Nancy's vriendin Bess bellen (of je wacht totdat ze jou belt). Klik op het mobieltje en daarna op "dir". Zet het groene pijltje naast de naam "Bess Marvin" en klik tenslotte op "dial". Nu kun je Bess alles vertellen wat er gebeurd is.
Als je gekozen hebt voor het junior speltype, dan kun je Bess ook om hints vragen.

Keuken
Loop verder, naar het keukengedeelte van de wagon.
Je ziet recht tegenover je aan de wand een ouderwetse telefoon hangen. Gebruik hem om de machinist op te bellen. Jammer genoeg accepteert hij alleen bevelen van Lori en wil hij verder nergens over praten.

Kijk nu je toch hier bent even rond. Links in de hoek staat een kachel. Op het afdekplaatje aan de voorkant ziet Nancy een afbeelding van een vierkant en een eend. Klik erop en ze zegt dat het waarschijnlijk open kan, al weet ze niet goed hoe.

De deur naast het aanrecht leidt naar buiten. Nancy vindt het niet verstandig die tijdens het rijden open te maken.
Rechts naast de deur zie je een metalen wiel. Kijk ernaar. Het is een stoomventiel. Het wiel sluit de klep van een aantal stoompijpen. Volgens het waarschuwingsbord onder het metertje mag je de klep alleen openen als alle pijpen met elkaar verbonden zijn.

Loop terug naar de eetkamer.

Eetkamer
Loop voorbij de broertjes en kijk naar rechts. Hier hangt aan de wand een schilderij met een visarend. Klik erop. Het schilderij verschuift een beetje. Nancy denkt dat er iets achter zit, maar ze kan het schilderij niet voldoende opzij schuiven.

Kijk naar de rode leunstoel die rechts onder het schilderij staat. Op de leuning liggen een paar poppenschoentjes. De gespen zitten aan dezelfde kant. Het zijn twee linkerschoenen. Bekijk ze van dichtbij en je ziet dat er een etiketje met de naam Sadie Crawford in geplakt zit.

Maak de dekenkist open die tussen de deuropening en de boekenkast staat. Raap het gekleurde kaartje op en lees het. Het is reclame voor de ingeblikte zalm van "Flippy Fin". Leg het kaartje weer terug en sluit de kist.

Loop terug naar de bar.

Bar
Direct rechts om de hoek van de deuropening hangt een schilderij van Jake Hurley en zijn vrouw Camille. Klik erop en Charleena onderbreekt haar geschrijf om Nancy even het een en ander te vertellen over het paar. Praat daarna nog even met Charleene. Ze vertelt dat Camille een Francaise was en graag zong danste. Jake woonde in de VS, maar was van Engelse aristocratische afkomst. Hij liet van zijn fortuin deze trein bouwen, zodat hij en zijn vrouw in alle comfort konden reizen, bij zijn speurtochten naar goudmijnen. Een jaar nadat ze getrouwd waren stierf Camille. Na haar dood zag Jake nog vaak dansende lichtjes in en naast de trein.

Open na het gesprek de deur achter Charleene om naar de slaapwagen te gaan.



Slaapwagen  

Je kijkt recht tegen de opgezette kop van een berggeit aan.
Bekijk hem van dichtbij. Het linker oog lijkt wel een soort edelsteen.

Kijk naar rechts. Aan de wand hangt de noodrem. Beheers je, trek er niet aan. (Of sla eerst even je spel op en trek er dan toch maar aan.)

Kijk links van de deur. Hier staat een laag tafeltje.
Kijk naar het bloemmotief bovenop. Klik erop en het laadje gaat open open. Hier liggen zes puzzelstukken in, die je volgens het bloemmotief moet arrangeren. Rechtsklik om de draaien en linksklik om een stukje op te tillen. Klik dan op de plek waar je het stukje wilt neerleggen en je hebt automatisch het stukje dat er al lag aan je cursor plakken.

Als alle stukjes op hun plek liggen, klapt het middelste stukje met een klik open. Kijk erin en je vindt een briefje: "Voor de veiligheid, de pikhouweel en de lamp bij Buell laten liggen. Om te openen wat gesloten is, is lood de sleutel." (Left pick ax and lamp with Buell for safe-keeping. To open what's closed, lead is the key.)

Draai je om en loop langs de slaapcompartimenten. Tegen de achterwand van de wagon hangt een ingelijst gedichtje over twee poppen, die Yawning Alice en Edna the Terrible heten. Edna die huilt en mama roept, omdat ze haar zin niet krijgt. En Alice die moe is en wilde gaan slapen.

Onderaan, aan de rechterkant naast de deur, zie je een rooster. Klik erop. Er blijkt een klep achter te zitten met 4 cijferknoppen. Nancy weet nog te weinig om de juiste getallen in te stellen en raden ernaar kan een hele poos duren.

Verlaat de slaapwagen door de deur naast het rooster.



Camille's wagon  

Loop tot het einde van de wagon. Ga hier rechts de kamer in. TV-presentator John heeft allerlei apparatuur opgesteld. Praat met hem. Hij legt uit dat hij electromagnetische metingen doet en achtergrondgeluiden probeert op te nemen. Als Camilles geest bestaat, heeft hij in deze kamer de meeste kans iets te vinden.
Vraag hem ook naar politieman Tino. Hij denkt dat Tino, sinds hij bankrovers ving, niet meer tevreden is met het zijn van een goede agent. Hij wil nu een superagent zijn en dat is niet eenvoudig.

Bekijk na het praatje de rest van Camille's kamer.
Op de sofa links, ligt naast het boek een klein metalen schijfje waar het getal 7 op staat. Stop dit loden schijfje 7 in je inventaris.
Lees het boek over borduurpatronen, waarin je een voorbeeld ziet en waarin uitgelegd wordt welk soort afbeeldingen veel voorkomen. Sla de bladzijde om door aan de rechterkant te klikken. Je ziet een rijtje met de meest voorkomende motiefjes in borduurpatronen en de symbolische betekenis ervan. Zo betekent een uil bijvoorbeeld, wijsheid. (Owl - wisdom) Noteer de symbolen en hun betekenis.

Kijk links van de sofa. Op de grond staat een geopende apparatuurkist van John. Bekijk hem van dichtbij. Achter de kist ligt een stuk papier. Er staat een tekening en een rijmpje op over Sickly Sara, die een groen en een blauw oog heeft.

Draai je om en bekijk het blikken kinderspeelgoed, dat op de tafel tegenover de sofa staat.
Het is een paardenracespel.
Klik links bovenaan, naast de vlaggetjes, op het sleuteltje om de veer van het paard op te winden. Klik daarna op het juiste moment steeds op de rode knop rechtsonder, om het paard te laten springen. Als het je een aantal malen achter elkaar lukt (Nancy zegt dan "I did it"), gaat het deksel open en kun je de bladmuziek van Camptown Races oprapen.

Draai naar links. Kijk naar de hoge geruite doos, die op de stoel onder de schemerlamp staat. Er zit een aankoopcertificaat in voor een schotse pop die Teddy Eberhardt heet.

Loop naar de piano en leg het muziekblad erop. Klik voor een close-up van de pianotoetsen. Je ziet nu ook de noten aan de onderkant van het blad papier (G-G-E-G-A......)
Probeer piano te spelen. Al na de eerste noot onderbreekt John je poging. Zijn opgestelde microfoons zijn te gevoelig. Zo kan hij niet werken. Hij laat het Nancy wel weten wanneer ze mag spelen.

Loop naar het hoektafeltje tegenover de deur. Rechts van het tafeltje hangen twee ingelijste foto's. Onder de rechter staat: "Ruth Kensington-1864".

Op het tafeltje staat een mooi versierd houten doosje. Jammer genoeg is het afgesloten.
Maak de lade in het tafeltje open. Rechts ligt een blauw haarlint met een kaartje eraan: Thomasina O'Neill. Links ligt een vel papier waarop je kunt zien welke noten bij welke pianotoetsen horen.

Bekijk het geborduurde schilderij dat links van het tafeltje aan de wand hangt.
In het midden zie je een wagon waar een uil en twee kersjes op geborduurd zijn.
Bij de boompjes zit een roodharige pop die Awful Ursula heet.
Rondom is een rand geborduurd met motiefjes en cijfers. Noteer deze.

Onder dit schilderij zit een versierd rooster tegen de wand geschroefd. Nancy vraagt zich af wat erachter zit. Ze heeft echter een speciaal werktuig nodig om deze schroeven te kunnen losdraaien.

Verlaat Camilla's kamer en loop naar rechts, naar de volgende wagon.



Jake's wagon  

Meteen in het begin zie je rechts een kamer. Ga hier naar binnen.
Achter het bureau zit politieman Tino. Praat met hem. Hij schept wat op over de bankrovers die hij ooit ving. Vraag wat hij opraapte op de plek waar Lori stond. Het was een loden schijfje met het cijfer 3 erop. Nancy krijgt het loden schijfje 3 als aandenken aan Tino.

Kijk van dichtbij naar het gereedschapsrek achter Tino. Het lijkt erop dat één van de werktuigen weg is. De pikhouweeel misschien?

Draai je om. Je ziet een paars juweel aan de zijkant van het panter-standbeeld.
Loop naar het dressoir dat onder de wandplaat met het periodieke systeem (periodic table) staat. Er liggen een boek, een houten doosje en een fotolijstje op.
Lees het boek over edelstenen. De paarse steen is een amethyst.
Bekijk het ouderwetste sigarendoosje. Het is afgesloten. Boven het bloemvormige slot staan de letters "Ag".
Beklijk de kaart met het periodieke systeem. Je ziet dat Ag staat voor "zilver".
Bekijk de foto. Camille staat erop met twee poppen. De jongenspop met de bretels heet Hagar Anderson en de meisjespop met de plooienrok heet Chantilly Hildegard.

Draai je om. Op de tafel achter je liggen een spel, een hoge hoed en een stempel.
Op de stempel staan de initialen "JH" voor Jake Hurley.

Kijk naar rechts. Je ziet een globe. In de voet van de globestandaard is een edelsteen ingelegd.

Loop naar de groene sofa. Op de grond rechts ernaast, ligt een stuk papier. Het is een aankoopcertificaat voor een pop met een rood lint. De pop heet Eliza Sandberger.

Rechtsonder naast de deuropening zie je weer een rooster.
Dit rooster kun je gemakkelijk openmaken. Erachter zie je allemaal losse stukjes buis die op een plaat gemonteerd zijn.
Klik op de losse stukken om ze te draaien en maak er een aaneengesloten verbinding van, die links en rechts op de aan- en afvoerbuis aansluit.


Als je klaar bent, verlaat je de kamer en loop je naar rechts, verder de wagon in.
Aan het einde ga je rechts het gangtje in. Hier zie je een gesloten deur. Op de deur staat een houtsnijwerk dat een uil en twee kersjes voorstelt, net als de afbeelding op het geborduurde schilderij.
Kijk naar de kast links van deze deur. Het is een ouderwetse weegschaal, die in de wand is ingebouwd. Bovenaan zie je nog stukjes koperen buizen. Dit zou wel eens het deurslot kunnen zijn!
Je ziet ook een hele rij rode lampjes. Boven de lampjes zie je allemaal verschillende symbolen.
Dezelfde symbolen zag je ook afgebeeld op de rand van het geborduurde schilderij. Bij het symbool van de uil stond het getal 7 geborduurd en bij de twee kersjes stond het getal 10.
Onderaan zie je twee schalen waar je gewichtjes op kunt leggen. De twee gewichtjes die je al hebt, liggen nu liggen op tafel. Een loden schijfje met het getal 7 en een loden schijfje met het getal 3.
Leg het loden schijfje 7 op de linker of op de rechter weegschaal. Het lampje onder het uil-symbool gaat branden. De meter in het midden geeft -7 of +7 aan.
Nu nog het kerssymbool. Raap loden schijfje 3 op en leg het bij loden schijfje 7 op de weegschaal. 3+7=10, dus het lampje onder de twee kersjes gaat branden en je hoort de deur open gaan.

Nancy merkt nog op dat het vierkant en het eendsymbool haar bekend voorkomen. (Ze zag ze dus eerder op de kachel in de keuken.)
Loop dan door de geopende deur naar de volgende wagon.



Remmers wagon  

In deze wagon zie je allemaal glimmende machines staan. In oude stoomtreinen dienden deze machines ervoor om de locomotief te helpen bij het afremmen van de trein.

Kijk rond. Aan de rechterkant staat werkbank met 4 brede lades. Open de lades.
In de bovenste lade vind je loden schijfje 8.
In de tweede lade ligt een briefje waarop staat: "Zilver is oranje, blauw, groen, rood, paars, geel.
De derde lade heeft een dubbele bodem. Schuif de gekleurde bodem naar achteren en je kunt de bouwtekening voor een van de machines in deze wagon eruit halen. Linksboven op de tekening zie je dat het een stoommachine is. Verder staan de dingen die je ook nog nodig hebt, omcirkeld: een pikhouweel, een lamp en een verrekijker. Aan de rechterkant van de tekening staan de namen van 6 edelstenen: citrine, amethyst, zircon, tijgeroog, toermalijn.
In de onderste ligt een half afgescheurd velletje papier. Lees het aan beide zijdes. Iemand schrijft dat hij per ongeluk de kop van een pop met de naam Naughty Tina beschadigd heeft.

Draai je om. Hier staan op een rij alle apparaten die je ook op de bouwtekening zag. Bekijk de linker machine met de knoppen. Links ervan zie je een driehoekige houder. Nancy zegt dat dit de plek is voor een pikhouweel.
Achter de machine door, loopt een dikke stoompijp.

Rechts van de machine zie je een draaiwiel op een zuiltje. Draai eraan en het apparaat rechts van het draaiwiel opent. Bekijk het van dichtbij. Het heeft twee armen met aan het uiteinde een soort schaal. In de linker hoort een lamp en in de rechter houder is plek voor een verrekijker.

Het volgende zes-armige apparaat in de wagon, heeft 6 koperen houders. Nancy zegt dat hier de zes edelstenen in moeten. Maak een houder open om te kijken hoe het er van binnen uit ziet.

Het volgende apparaat is een platte tafel, waar iets overheen kan rollen. Nancy vraagt zich af wat je daarop zou moeten leggen.

Het laatste kleine apparaat heeft een klepje dat je open kun maken. Erachter zie je 8 vakjes waar een letter in staat. Met de driehoekige knopjes kun je de letters wijzigen. Nancy weet nog niet welke 8 letters ze hier zou moeten invoeren.

Kijk nu naar de goudkleurige deur achter in de wagon. Links ervan zie je een paneel, waarmee je de deur kunt openen. Bekijk hem van dichtbij.
Je ziet 9 vakjes. Duw op een vakje en hij klikt in en uit. Elk vakje is dus een knop.
De bedoeling is nu dat je alle vakjes in de juiste volgorde indrukt. In elk spel is dit weer anders.
- Duw op alle vakjes totdat er eentje ingedrukt blijft staan. Dit is knop 1.
- Duw op de volgende knop. Waarschijnlijk springen deze knop en knop 1 nu weer terug omhoog.
- Duw weer op knop 1 en duw op een andere knop. Als beide knoppen nu ingedrukt blijven, heb je knop 2 te pakken. Zo niet, probeer je het nog eens: knop 1 indrukken en dan een andere knop, tot ook de tweede knop ingedrukt blijft.
- Duw op de volgende knop. Springen ze allemaal omhoog, dan begin je weer gewoon opnieuw. Dus eerst op knop 1 en 2 duwen en dan op zoek naar knop 3. Op deze manier zoek je verder, totdat je de goede volgorde van indrukken hebt gevonden.

Als je hoort hoe het deurslot opent, duw je tegen de deur en ga je de volgende wagon in.



Salonwagen  

Hier vind je Lori, die gezellig op de bank ligt te lezen! Haar hele verdwijning was een spelletje. Op de plek waar ze stond te praten, zit een knop in de vloer. Als je erop gaat staan, schuift de boekenkast opzij. Zo kon ze in het donker snel wegkomen. Omdat Nancy haar als eerste gevonden heeft, krijgt ze een brief die Jake Hurley in 1901 schreef aan zijn nicht Ruth Kensington.
Praat nog even met Lori. Het lijkt erop dat ze Tino erg aardig vindt. Ook vertelt ze dat ze graag ook een boek wil schrijven en dat ze Charleena wel eens een paar ideetjes toegestuurd heeft voor een boek. Charleena vond die ideetjes echter niets.
Open na het gesprek je inventaris en lees de brief.
Jake wil Ruth laten weten waar de mijn ligt. Maar omdat hij bang is dat deze brief door iemand anders gelezen zal worden, geeft hij alleen hints.
Hij vraagt Ruth om goed voor de trein te zorgen, want het is het thuis van zijn vrouw, ook na haar dood. De trein én de plek waar Camille begraven is, bevatten alles wat ze nodig heeft om de mijn te vinden:
1- Een landkaart. Daarvoor heb je de namen nodig van de plaatsen waar Jake overal geweest is.
2- De projector moet werken. Hiervoor moet je de eerst de edelstenen op hun juiste plek leggen. "Vraag het degene die een warm plekje in mijn hart heeft".
3- Als je wilt je weten wie dat is, zet dan de poppen in de goede volgorde naast elkaar.
4- Als je de poppen wilt ordenen, heb je de naam nodig die in Camille's dansschoentjes staat.
5- Draag de dansschoentjes en dans hiermee Camille's lievelingspasjes op de dansvloer.
6- Tenslotte heb je 4 woorden nodig van Camille, om de projector te activeren. "Ze heeft ze meegenomen in haar graf. Wrijf ze eraf en verander ze in getallen".

De dansvloer bevindt zich hier in de salonwagen, rechts naast de grammofoon.
Draai je om en loop naar voren, draai dan naar rechts.
Aan de wand hangen paarse dansschoenen. Bekijk ze van dichtbij. Jammer genoeg is de naam van de maker niet meer leesbaar, maar Nancy denkt dat haar vriendinnen haar wel kunnen helpen.
- Klik op je mobieltje en bel Bess op. (dir - Bess - dial)
- Zeg dat je de naam van maker van die dansschoentjes nodig hebt. Bess stelt voor een foto van het etiket nemen en die door te sturen.
- Klik op je mobieltje op de "cam" knop. Schuif dan de vierkante zoeker zo, dat het onleesbare schoenlabel in het midden staat. Klik dan weer en de foto is gemaakt.
- Klik dan op "send", selecteer Bess en klik nogmaals op "send". Nu is de foto naar Bess gestuurd.

Kijk rond in de wagon.
Tegenover de dansvloer staat een kast met glazen deurtjes. Afgesloten natuurlijk.
Links naast de ingang staat een hutkoffer. Deze gaat gelukkig wel open. Haal de schroefsleutel eruit. Je ziet meteen welke schroeven je hiermee kunt losdraaien, namelijk die van het rooster in de Camille's wagon.



Jake's hints

Landkaart  

In de salon zie je, rechts van de ingang, een Chinese pagode staan. Bekijk hem van dichtbij.
Het is een woordzoeker-puzzel.
De woorden zie je moet aanklikken zijn de plaatsnamen die in Jake's brief staan, namelijk:
Calico - Silverado - Central City - Dodge City - Virginia City - Tombstone.
Klik in de goede volgorde op de letters van de woorden. De letters moeten aaneengesloten staan. Als je het goed doet, vallen de letters van het woord uit de doos.
Uiteindelijk houd je 8 letters over: n - v - r - z - t - b - a - a.

Verlaat de salonwagen en loop terug naar de remmers wagon.
Open hier de kleine machine aan de rechterkant.
Voer hier die 8 letters in, die je zo-even vond.
De machine komt in beweging en op de platte tafel wordt een landkaart uitgespreid.
Bekijk hem van dichtbij. Je ziet nog niet waar de mijn ligt. Daarvoor moet eerst de projector aangezet en dus ook de andere opdrachten uitgevoerd worden.



Danspassen  

Ga naar Jake's wagon. Praat hier met Tino. Hij vindt Lori heel aardig. Vraag Tino of je die metalen panter van dichtbij mag bekijken. Het is een apparaat dat de puntjes van sigaren afknipt. Nancy wil natuurlijk die edelsteen van dichtbij bekijken. Ze denkt dat ze de edelsteen kan gebruiken. Ze wil hem echter niet onder de neus van Tino eruit peuteren.

Ga na het gesprek naar het sigarendoosje, dat op het kastje onder de poster van het periodiek systeem staat. Bekijk het bloemslot. Er staat Ag boven en je weet nu dat dit zilver betekent.
Herinner je dat briefje waarop stond "Zilver is oranje, blauw, groen, rood, paars, geel".
Onder "Ag" zie je een wijzer op het bloemslot.
- Klik op een goudkleurig blad tot de kleur oranje onder de wijzer staat.
- Klik dan op de wijzer.
- Klik vervolgens op een goudkleurig blad tot de kleur blauw onder de wijzer staat.
- Klik op de wijzer.
- Ga zo door met groen, rood, paars en geel.
Als je een fout maakt, kun je in het midden van het bloemslot klikken om de puzzel in de beginstand te zetten.

Als je alles goed gedaan hebt, kun je het bloemslot wegnemen en daarna het deksel van het kistje optillen. In het kistje vind je een brief van de Thomas Wilson. Het is de gebruiksaawijzing voor een lamp. Er moet in ieder geval Carbid in.
Op het andere vel papier staan danspassen getekend voor Hurley's Whirly Burly. Nancy besluit dit diagram mee te nemen.

Loop naar de wereldbol en haal hier uit de voet van de standaard, de tijgeroog edelsteen.

Loop terug naar de salonwagen. Loop naar de dansvloer.
Klik nu op de dansvloer. Je ziet de paarse schoenen in het midden staan.
- Bekijk je dans-diagram goed.
- Klik op de linker schoen en klik dan op de tegel boven de schoenen. Je eerste danspas is gezet.
- Klik op de rechterschoen en klik dan 2 tegels naar voren. Je tweede danspas.
- Klik dan weer op de linker schoen en volg zo verder de aanwijzingen op het diagram tot je het hele dansje gedaan hebt.
- Let op! Bij pas 8 en 9 zet je twee keer achter elkaar dezelfde voet.

Als het dansje klaar is, gaan de glazen deurtjes van de kast achter je open.



Poppenrij  

Ga voor de kast met de glazen deurtjes staan en kijk naar beneden. Er is namelijk een edelsteen uitgevallen. Raap de toermalijn edelsteen op.

Open nu de glazen deurtjes. Je ziet 11 poppen op een rijtje.
De bedoeling is nu dat je ze alle 11 in de goede volgorde naast elkaar zet.
Je weet ook de namen van de poppen en hun kenmerken. Zo weet je bijvoorbeeld dat de pop met de blote voetjes, 2 linkervoetjes, Sady Crawford is. Je vond haar kleine schoentjes op de leuning van de stoel in de eetkamer. Klik op een pop om hem van dichtbij te kunnen bekijken. Klik dan op de plek waar je hem wilt neerzetten.
Je hebt een hint gekregen, namelijk de naam in de dansschoentjes. Bel Bess op om te vragen of ze de naam al weet. Het is "Chausettes Chatoyantes".
Zet de poppen nu zó, dat de eerste letters van hun voor- en achternaam samen dit woord vormen:
   CH --- AU --- SS --- ET --- TE --- SC --- HA --- TO --- YA --- NT --- ES.

Als alle poppen op de juiste plek staan, hoor je een klik.
Trek de lade onder het glazen deurtje open. Haal loden schijfje 1 en 2 eruit.
Bekijk de oude foto's die op het vel papier zijn geplakt.
N.B.: Het is van belang dat je alle voorwerpen die bij een pop horen, bekeken hebt. Zomaar op goed geluk de poppen in de juiste volgorde zetten werkt niet. De lade blijft dan gesloten.

Verlaat nu de salonwagen.



Warm plekje  

Loop naar de weegschaal in Jake's wagon. Nu liggen schijfjes 1, 2, 3, 7 en 8 op de tafel.
Herinner je dat Nancy dat motiefje van het vierkant en de eend al eerder zag op de deur van de oven in de keuken.
Je hebt ook gezien dat op het gebuurde schilderij bij het vierkant een 4 stond en bij de eend een 1. Nu je meer loden schijfjes hebt, kun je proberen ook de lichtjes onder deze motiefjes aan te maken.
Bedenk dat het vierkantje het derde symbool in de rij is en dat je dus 3 schijfjes moet gebruiken. Het eendsymbool is vierde en hier moet je dus 4 schijfjes gebuiken. Leg dan op de ene schaal schijfje 3 + 8 (=11) en op de andere schaal schijfje 7 (11-7=4).
Nu gaat het lampje omder het vierkante symbool branden.
Laat schijfje 7 liggen en leg dan schijfje 1 en 2 in de andere schaal bij 3 en 8. Haal daarna pas schijfje 8 eruit, zodat er nooit minder dan vier schijfjes in beide schalen lagen. (1+2+3-7=1).
Beide lampjes branden en Nancy denkt dat ze waarschijnlijk de oven in de keuken geopend heeft.

Loop dus naar de restauratiewagen. Met een beetje geluk zie je onderweg de lichtjes van Camille's geest langs een raam van de trein dansen.

Praat in de restauratiewagen met schrijfster Charleena, die nog aan de bar zit te schrijven. Ze zegt dat Lori nooit met haar over ideetjes voor een boek heeft gesproken en ze wil er verder niet over praten.

Loop verder en praat met de Hardy broertjes. Ze vinden het klasse dat Nancy die brief met hint van Jake heeft. Nancy denkt dat er nog 1 persoon was die wist waar de mijn ligt, namelijk de machinist van de trein. Jammer dat ze niet weet of die machinist nakomelingen had en hoe hij heette. De broertjes adviseren haar om het na te vragen bij schrijfster Charleena.
Vraag vervolgens of de broertjes weten wie die Bruell is, waar Jake het over had in dat briefje over de pikhouweel en de lamp. Dan laten de Hardy's Nancy een foto zien, die ze in de boekenkast vonden. Een foto van een oude winkel, Buell's Winkel in Copper Gorge.

Loop terug naar de bar. Vraag aan Charleena hoe je te weten kunt komen hoe de machinist heette. Ze zegt dat je het gewoon aan haar moet vragen. Tijdens haar volgende pauze, zal ze even inloggen op haar archief thuis en het nakijken.

Loop terug naar de eetkamer.
Blijf in de deuropening staan en kijk naar de knop op de grond, bij de rechter tafelpoot. Klik op de knop. Nu zie je hoe de boekenkast een stukje opzij schuift. Lorie glipte weg door de geheime doorgang.
Draai je om en kijk naar de lamp die boven de eettafel hangt. De onderkant is een zirkon edelsteen. Neem hem mee.

Loop nu de keuken in.
Ga naar de kachel in de hoek. Maak het klepje open.
Er ligt een opgevouwen brief in de oven. Hierin staat dat James Thurston voor 8 dollar per week plus kost en inwoning aangenomen is als machinist op de trein van Jake.
De oude machinist heette dus James Thurston en hij is ook degene die een warm plekje (de kachel) in het hart van Jake had!

Gebruik nog even de muurtelefoon om de huidige machinist te bellen. Hij wil nog steeds alleen maar met Lori praten.
Verlaat de keuken.
Praat met de Hardy broertjes. Ze vertellen je dat er net een ruzie was tussen Lori en Charleena.
Ga met Charleena praten. Charleena heeft in het boek, dat Lori net zat te lezen, een idee gebruikt dat afkomstig was van Lori. Zonder te vragen en zonder Lori daarvoor te betalen. Lori werd woest toen ze het las. Charleena zegt dat Lori niks kan bewijzen, maar dat ze eens aan een filmproducent wil vragen, of die Lori een rol in zijn film wil geven.

Ga terug naar de Hardy broertjes en vertel hen dat James Thurston de oude machinist was. Zij zullen nu proberen meer over James te weten te komen.



Schroefrooster  

Loop naar de slaapwagen. Haal het groene oog uit de opgezette kop van de berggeit. Ook dit is weer een peridot edelsteen voor je verzameling.

Loop verder naar Camilles wagon.
Kijk naar het mooie rooster dat onder het geborduurde schilderij in de muur zit.
Nu je de schroefsleutel gevonden hebt, kun je proberen dit rooster los te schroeven.
Bekijk het rooster en de schroeven. Je ziet dat op elke schroef een recht streepje staat. Ook zie je dat naast elke schroef een klein gleufje in het rooster zit.
De bedoeling is nu, dat het streepje op de schroef in één lijn staat met het gleufje.
Haal de schroefsleutel uit je inventaris en draai aan een schroef. Je merkt dan, dat tegelijk nog een andere schroef meedraait.

Nummer de schroeven bovenaan van links naar rechts, 1-2-3-4.
Nummer de schroeven onderaan van links naar rechts, 5-6-7-8.
Draai aan alle schroeven om te zien welke meedraaien.
Schroef 1 draait ook schroef 5 - schroef 2 draait ook schroef 3,
schroef 3 draait ook schroef 1 - schroef 4 draait ook schroef 4,
schroef 5 draait ook schroef 6 en 8 - schroef 6 draait ook schroef 8,
Schroef 7 draait alleen zichzelf - schroef 8 draait ook schroef 7.

Verlaat nu even de close-up en bekijk het rooster dan weer van dichtbij.
De puzzel staat dan weer in de beginstand.
Draai nu aan schroef 4 totdat het streepje in het verlengde van het gleufje staat.
Draai dan aan schroef 2 totdat deze ook goed staat.
Ga verder met schroef 3 - 1 - 5 - 6 - 8 en als laatste 7.

Het rooster klapt open en je ziet weer een aantal losse buisstukjes, die je aan elkaar moet zetten.

Als ook dit klusje geklaard is, praat je nog even met tv-presentator John, die nog steeds met zijn opname-apparatuur bezig is.
Vertel hem dat je lichtvlekjes door het raam zag. John zegt dat die waarschijnlijk veroorzaakt worden door een heel natuurlijk verschijnsel, dat te maken heeft met electromagnetisme en de spoorrails. Ook zegt hij dat hij nog steeds vreemde metingen krijgt en dat die betekenen dat of Lori of Nancy binnenkort in groot gevaar verkeren.



Noodrem  

Loop naar Jake's wagon en praat hier met Tino. Hij heeft intussen van Lori gehoord dat Nancy die brief van Jake Hurley gekregen heeft. Hij wil hem graag lezen. Daarna zegt hij dat de brief waardeloos is. Neem afscheid en loop naar de salonwagen, waar Lori zit.

Maar voordat je daar aankomt, trekt iemand aan de noodrem en stopt de trein.
Even later zit Nancy met de Hardy broertjes te praten. Joe vraagt zich af wie aan de rem getrokken heeft. Hij was als eerste per plekke en zag niemand. Later kwamen John en de machinist erbij. De machinist was behoorlijk kwaad, maar hij maakte meteen de rem los, zodat de trein weer verder kon rijden.
De Hardy's vragen zich af waarom iemand aan de rem trok. wat was het nut ervan?
Nancy zegt dat ze aan Toni gaat vragen of hij vingerafdrukken heeft genomen van de noodrem.

Ga eerst even met Charleena praten. Ze denkt dat John of Tino aan de noodrem trokken als geintje. De brief van Jake wil ze niet lezen. Jake's verhaal is niet echt interessant, zegt ze: een man die op zoek gaat naar goud en dan overlijdt.

Loop verder en bekijk de noodrem die in de slaapwagon aan de wand hangt. Nancy denkt dat Tino al klaar is met het nemen van vingerafdrukken.

Loop verder en praat met John in Camille's wagen. Hij laat Nancy een foto zien waarop hij zogenaamd Camille heeft vastgelegd: een lichtvlek op het papier.

Loop naar Tino in Jake's wagon en praat met hem. Hij heeft geen goede vingerafdrukken kunnen nemen omdat de machinist overal aanzat met vettige vingers.
Wel heeft hij een soort thermometer gevonden, die bij de noodrem op de grond lag. Hij denkt dat het ding van John is. Hij vermoedt dat John met opzet vreemde dingen laat gebeuren op deze trein. John heeft namelijk een goed verhaal nodig voor zijn volgende tv-show, anders is hij zijn baan kwijt. En dus laat hij deze treinreis spookachtiger verlopen dan het in werkelijkheid is, denk Tino.

Kijk in deze wagon even naar het boek over juwelen dat op het kastje ligt. Zo weet je de namen van de edelstenen die je inmiddels al gevonden hebt. Bel dan je vriendin Bess om haar op de hoogte te brengen van het laatste nieuws over de ruzie tussen Charleene en Lori.

Loop dan naar Lori in de salonwagen. Ze geeft toe dat Tino en zij een paar maal zijn wezen stappen, maar dat het nu uit is.
Verder denkt ze dat de dode Camille aan de noodrem trok.

Loop terug naar John en praat met hem. Vraag hem of hij een digitale thermometer mist. Hij geeft toe dat hij er eentje kwijt is, maar hij ontkent dat hij aan de noodrem getrokken heeft.
Hij vertelt ook dat de show op tv inderdaad is afgezegd, maar dat hij nu wordt overgenomen door een grotere TV-maatschappij. Dus hij zit op rozen.
Kijk na het gesprek naar de kist waar hij de thermometer in bewaarde. Je ziet piepschuimen kronkeltjes ernaast liggen.

Loop naar Jake's wagon en loop naar het brureau waar Tino zit. Kijk op de grond, links tussen eht bureau en de boekenkast. Je ziet hier hetzelfde kronkeltjes verpakkingsmateriaal als bij de kist van John. Confronteer John ermee en hij zal toegeven dat hij aan de noodrem trok.
Hij wil graag iets oplossen, zodat er positiever over hem geschreven wordt in de kranten.
Als Nancy hem vraagt hoe dat zit tussen Lori en hem, geeft hij toe dat hij haar nog altijd aardig vindt. Hij heeft het uitgemaakt omdat mensen zeiden dat hij niet meer serieus genomen zou worden als hij met Lori omging.

Loop naar de restauratiewagen en praat nogmaals met de Hardy broertjes over de oude machinist James Thurston. Hij was getrouwd met een vrouw uit Copper Gorge, dus misschien had hij ook kinderen.

Na dit gesprek remt de trein af en komt aan in Copper Gorge.



Copper Gorge

Buell's museum en winkel  

Achter de toonbank staat een vreemd figuur met een masker op. Praat ermee. Het blijkt een nazaat te zijn van de oude Bruell uit Jake's brief. Alle spulletjes die Bruell over had, nadat de goudzoekers uit de stad verdwenen, heeft hij hier uitgestald in zijn 'museum'.

Er staat een automaat met snoep op een stokje.
De automaat loopt op muntjes die je kunt winnen bij twee spelletjes.

In de hoek staat een tafel en stoel met het spel "Gold Rush" erop. Speel het.
Het is een soort flipperkast, zonder flippers. Je kunt aan een hendel trekken om een bal in het veld te brengen. Beetje trekken en je krijgt 1 bal, klik snel en je krijgt veel ballen tegelijk. De bedoeling is om het goudzoekertje eerder boven op de berg te krijgen dan de yeti. Als de bal in een geel omrand gat rolt, gaat het goudzoekertje omhoog. Rolt hij in een paars omrand gat, dan zakt het goudzoekertje.
Speel totdat je een goudklomp-muntje wint.

Het tweede spelletje is een paardenrace. Kies een paard uit en klik daarna op start.
Het is volkomen willekeurig, dus blijf gokken totdat je een hoefijzer-muntje wint.

Ga met beide muntjes naar de snoep-automaat en haal er een "taffee on a stick" uit.

Draai je om en kijk naar de metalen hutkoffer die rechts naast de deur staat. Aan het monogram te zien, was dit vroeger de koffer van Jake Hurley. Je mag niet zomaar ovreaal aanzitten, dus ga met de eigenaar van de winkel praten.
Nancy krijgt te horen dat ze de koffer mag open maken in ruil voor een handtekening van Charleena. Bruell's achterachterachterkleinkind heet "Fatima".
Verlaat de winkel.



In de Trein

Foto met handtekening  

Klik op de trein en ga naar Charleena. Vraag haar om een foto met handtekening. Die wil ze graag geven, maar dan moet Nancy eerst even een pen zoeken.

Loop verder de trein in en ga naar John. Hij heeft geen pen voor Nancy.

Ga weer verder naar Tino. Hij wil je wel een pen geven, als je hem kunt verslaan in een spelletje "Leaping Lizard". In dit spel moet je ballen verwijderen van een bord, door met een bal over een andere bal te springen naar een leeg vakje.
Tino had uiteindelijk nog 5 ballen over. Als jij erin slaagt minder ballen over te houden, krijg je een balpen.

Ga terug naar Charleena en geef haar de pen. Je krijgt een gesigneerde foto retour.

Verlaat de trein, via de deur in de keuken en ga terug naar Bruell's winkel.
Voordat je de foto kunt afgeven, komen Frank en Joe de winkel binnenlopen met groot nieuws. Er leeft nog een nazaat van de oude machinist James Thurston. Hij zit elke dag in de lokale hamburgertent. Frank is van plan daar een baantje te nemen als kok, om meer te weten te komen.
Nancy verneemt ook, dat Tino, Lori en John de trein verlaten hebben, om de mijn te zoeken.
Dit is je kans om piano te spelen! Laat die foto maar even zitten en ga meteen terug naar de trein.



Piano  


Ga naar Camille's wagon, waar de piano staat.
Nu John weg is kun je spelen.
Bekijk zo nodig nog even in de lade de aantekeningen, zodat je weet waar de noten zitten. Klik dan op de piano en speel de onderste regel : G - G - E - G - A - G - E - E - D - F - E - D - C.
De rechterpoot van de piano klapt open en Nancy kan er een verrekijker uithalen.

Ga nu naar Jake's wagon. Kijk achter het bureau waar Tino zat, naar de werktuigen.
Rechts vooraan zie je een tinnen busje waar "Carson's carbide" op staat. Maak dit busje open en haal de carbid eruit.
Nu Tino weg is, kun je ook de amethyst edelsteen uit de panter halen.

Ga terug naar Camille's wagon. John is alweer terug van zijn uitstapje. Hij ergerde zich aan Tino, die duidelijk de weg niet wist.

Loop verder naar de restauratie wagen en praat met Charleena. Ze is aan boord van de trein gebleven omdat ze niet gelooft dat Tino de mijn kan vinden.

Ga naar de keuken en verlaat de trein.



Copper Gorge

Kerkhof  

Klik op de plattegrond links bovenaan, op het kerkhof.
Nancy staat voor de poort van het kerkhof en praat met de bewaarder.
Hij zegt dat Camille in een crypte is begraven, maar dat Nancy niet naar binnen kan. Hij heeft namelijk per ongeluk de sleutel door het rooster van de put laten vallen. Maar als Nancy de sleutel eruit kan halen mag ze hem houden.
Dan doet hij de poort open en staat Nancy voor de crypte.

Kijk naar beneden, naar het rooster voor de ingang van de crypte. Nancy ziet de sleutel liggen.
Haal dat snoep-op-een-stokje uit je inventaris en klik ermee op het rooster. De sleutel blijft eraan plakken en je kunt hem zo oprapen.

Maak met de sleutel de deur van de crypte open en ga naar binnen.
Kijk links van de trap. Er ligt iets te glinsteren op de richel. Raap het loden schijfje 6 op.
Loop nu de trap af naar Camille's stenen sarcofaag.

Bekijk de sarcofaag van dichtbij. Op het deksel is een mooie cirkel met bloemmotieven uitgehakt. In het midden zie je een uitsparing die Nancy bekend voorkomt. Erboven staat het woord "copper" (Dit is "koper" in het Engels)
Kijk omhoog. Boven de kist hangt een plakaat met een kleurtabel.
Klik op de tweede letters van boven "Pb". (Dit betekent "lood".) Noteer de kleurvolgorde van de vakjes die erachter staan: rood, groen, blauw, oranje, geel en paars.
Klik op de onderste letters "Cu". (Dit betekent "koper".) Noteer ook hiervan de kleurvolgorde van de vakjes: groen, rood, paars, geel, oranje en blauw.

Kijk nu weer naar het deksel van de sarcofaag.
Haal het bloemslot uit je inventaris en leg het in de uitsparing.
Zet nu in volgorde de kleuren van "Cu" onder de pijl. Dus zet groen onder de pijl, klik op de pijl. Zet dan rood onder de pijl en klik weer op de pijl. enzovoorts.
Er schuift een geheim laadje open onder het deksel, waar een citrin edelsteen in ligt. Neem hem mee. Nancy raapt vanzelf het bloemslot weer op.

Kijk nu naar de 4 bewerkte zuilen die in de hoeken van de crypte staan. Bekijk de bovenste versiering. Nancy denkt dat ze er een afdrukje van moet maken. Ze denkt dat Jake dat bedoelde met zijn hint over de "de woorden van Camille's goedheid eraf wrijven".
Verlaat de crypte.



Jake's kist  

Ga naar Bruell's winkel en overhandig de foto aan Fatima. Nancy mag nu proberen de kist open te krijgen en alles houden wat ze erin vindt.

Herinner je nu dat briefje van Jake, waarin hij schreef dat "om te openen wat gesloten is, is lood de sleutel". Lood is "Pb" en het bloemslot past in de uitsparing op de kist.
Duw op het midden van het bloemslot om hem weer op de "nulstand" te zetten.
Zet dan in volgorde de loodkleuren onder de pijl: rood, groen, blauw, oranje, geel en paars.

De kist gaat open. Haal de lamp en het loden schijfje 10 uit de kist. Nancy zegt dat ze de pikhouweel mist.

Ga naar de toonbank en vraag Fatima naar de pikhouweel. Die wordt dus gebruikt om cocsnoten mee open te maken, maar Nancy mag hem hebben als ze eerst in de keuken wat snoepgoed sorteert.

Loop de keuken in, door de deur links van de kist.
Op de tafel naast het dienblad met gekleurde snoepjes ligt een stuk waspapier. Klik erop en Nancy krijgt toestemming een stuk te mee te nemen.

Kijk dan naar links, naar de lopende band. De bedoeling is dat je de snoepjes die over de band gaan, opraapt en in de juiste doos gooit:
- groen snoep in de appeldoos (apple)
- geel in de bananendoos (banana)
- blauw in de bosbessendoos (blueberry)
- paars in de druivendoos (grape)
- oranje in de mangodoos (mango)
- rood in de aardbeiendoos (strawberry).
Alles wat niet in de dozen thuishoort, tweekleurige of met vlekjes, laat je gewoon verder lopen op de band. Druk op de blauwe "start machine"-knop en ga aan het werk.

Als je klaar bent, loop je naar de toonbank. Spreek Fatima aan en je krijgt de pikhouweeel.



Hamburger  

Verlaat de winkel en je mobieltje gaat.
Het is Frank. Hij wil dat je zijn plaats even inneemt in de hamburgertent.
De kleinzoon van de machinist zit in de zaak en elke keer als Frank op de bel mept, omdat een bestelling klaar is, begint de man over vroeger te praten.
- Klik op het bestelling-briefje links boven in beeld.

- Lees welke ingrediënten je nodig hebt. Klik het briefje weg.

- Klik op het ingrediënt en daarna op de hamburger op het bordje.

- Als je hamburger klaar is, duw je op de bel rechtsboven.

- Iets weggooien kan rechtsonder in de "TRASH"-bak.(afvalbak)


Volcano Burger:
- Ui, jalapenos, scherpe mosterd, bacon, kaas. (Onions, jalapenos, hot mustard, bacon, cheese)
- Duw op de bel.
- Luister naar de oude man. Hij vertelt dat zijn grootvader 25 jaar lang de privé-machinist van Jake Hurly was. Hij zou belangrijke dingen gehoord hebben.

Classic Burger:
- Sla, tomaat, augurk, mayo, tomatenketchup. (Lettuce, tomato, pickles, mayo, ketchup)
- Duw op de bel.
- Luister naar de oude man. Hij vertelt dat Camille flauw was gevallen in de hitte van de zomer in de woestijn. Ze stootte haar hoofd en werd een paar uur later dood gevonden in haar wagon.

Hayashi Burger:
- Avocado, tomaat, druivengelei, ananas, kaas, mayo. (Avocado, tomato, fruit jelly, pineapple, cheese, mayo)
- Duw op de bel.
- Luister naar de oude man. Hij vertelt dat ze zijn grootvader dood in de locomotief gevonden hebben in Blue Moon Canyon. Hij had zichzelf opsloten, alsof hij ergens bang voor was.

Colossal Burger:
- Alles wat niet met een P begint: geen pickles, peanutbutter, pineapple, pickled herring.
Dat wordt dus: bacon, sla, tomaat, ui, kaas, druivengelei, avocado, jalapenos, mustard, tomatenketchup, mayo, hot mustard.
- Duw op de bel.
- Luister naar de oude man. Hij vertelt dat Jake Hurley niemand wilde laten weten waar zijn mijn was. Daarom moest de trein heel langzaam rijden, zodat hij ergens onderweg eraf kon springen. Een paar dagen later werd hij dan weer op een afgesproken plek opgehaald.

Chef's choice:
- Je mag nu zelf een hamburger beleggen met dingen die jij lekker vindt.
- Duw op de bel als hij klaar is.
- Luister naar de oude man. Hij vertelt nu dat zijn grootvader een versje moest onthouden van Jake Hurley. Het versje was een aanwijzing om de mijn te vinden. Grootvader vertelde het aan vader en die vertelde het weer aan zijn zoon, de oude man.

Edelsteen vers:

The eye of the tiger is fixed on a star.
Zircon lies in finger that scar.
Amethyst floats in a hand from the deep.
Citrin is what the fowl mouth shall keep.
Tourmaline by a soft arm is ensnared.
Peridot rests at the foot of the mare.
- Het Tijgeroog zit vast op een ster.
- Zircon ligt in een vinger, die je lidtekens bezorgt.
- Amethyst drijft in een hand uit de diepte.
- Citin wordt door een vogelbek bewaard.
- Toermalijn zit verstrikt in een zachte arm.
- Peridot rust aan de voet van een merrie.



Stoommachine

Eetkamer  

Nancy praat met de Hardy broertjes over het edelsteen versje.
Frank laat een brief te zien, die Samuel Clemens aan zijn penvriend Jake Hurley schreef.
(Samuel Clemens is de echte naam van Mark Twain, de schrijver van de beroemde boeken "De avonturen van Tom Sawyer" en "De avonturen van Huckleberry Finn")

Zo'n penvriend zou Nancy ook wel willen.

Zoals je je herinnert, is er een wiel in de keuken, dat je, vanwege de veiligheid, alleen kunt draaien als alle stoompijpen met elkaar verbonden zijn.
De pijpen-puzzels in Jake's wagon en in Camille's wagon heb je al opgelost.
In de eetkamer is ook een pijpen-puzzel, namelijk achter het schilderij met de zee-arend.
Om het schilderij te kunnen verschuiven, moet je de arend-knop van de weegschaal laten branden.

Loop naar de weegschaal in Jake's wagon.
Op het geborduurde schilderij in Camille's wagon zag je dat er een 2 bij de kop van de arend staat. Bij de weegschaal zie je dat de arend-knop op de 6de plaats staat.
Nu weet je dat je met 6 loden schijfjes een som moet maken die op 2 uitkomt. Leg op de ene schaal schijfje 1 en 2 en 7 en 8 (samen18)
Leg op de andere schaal schijfje 10 en 6 (samen16).
Het lampje onder de arend gaat branden.

Loop terug naar de eetkamer in de restauratiewagen.
Nu kun je het schilderij opzij schuiven. Nancy is niet verbaasd dat er stukjes pijp achter zitten.
Klik eerst 2 keer op een blauwe, dan 1 keer op een rode pijp, want die bewegen allemaal tegelijk en draai dan de groene pijpjes per stuk.
Als Nancy tevreden is, verlaat je de close-up.



Crypte  

Verlaat de trein via de keuken en ga naar het kerkhof.
Loop de crypte van Camille in.
Ga naar een van de zuilen die in een hoek staan. Leg het waspapier, dat je uit de winkel meenam, op de cirkelvormige afbeelding. Haal dan het potlood uit je inventaris en wrijf ermee over het waspapier. Nu heb je een afdruk van deze zuil.
Doe hetzelfde met de andere drie zuilen.
Bekijk je afdruk. Er staan 4 woorden op: Wijsheid, Liefdadigheid, Zuiverheid en Eeuwigheid. (Wisdom, Charity, Purity, Eternity).



Slaapwagen  

Ga terug naar de trein.
Ga naar Camille's wagon. Bekijk hier het boek, dat op de sofa ligt. Je leest dat de uil het symbool van wijsheid is (owl - wisdom), de duif het symbool van liefdadigheid (dove - charity), de harp het symbool van zuiverheid (harp - purity) en de kroon het symbool van eeuwigheid (crown-eternity).

Kijk nu naar het geborduurde schilderij.
Bij de uil staat een 7, bij de duif een 9, bij de harp een 3 en bij de kroon een 6.
Loop dan naar de slaapwagen. Maak het rooster open, dat rechtsonder bij de deur zit. Je ziet dat je 4 getallen moet invullen.
Boven het getal zie je een deel van de versiering die ook op de zuil in de crypte staat.
Zet met deze aanwijzingen de getallen op 7 - 9 - 6 - 3.



Je vindt je laatste pijpen-puzzel.
Klik driemaal op een rood stukje en alle rode stukjes zitten meteen op hun plek. Draai daarna de andere stukjes tot Nancy tevreden is met het resultaat.

Loop nu naar de keuken en draai aan het grote wiel.
Het metertje schuift in het groen en je hoort dat er nu stoom door alle pijpen gaat!



Projector  

Nu je stoom hebt, ga je naar de Remmers wagon.

Pikhouweel
Als je de wagon binnenstapt, draai je naar links. Loop naar de wand en plaats de pikhouweel in de houder. Nu kun je hem gebruiken als hendel. Trek eraan.
De steel breekt! Nancy zegt dat ze wat tape nodig heeft om de steel te repareren.

Loop naar Tino in Jakes wagon. Hij kan je niet aan tape helpen. Maar voordat hij een lang heldenverhaal kan opdissen, neemt Nancy afscheid.

Ga naar John in Camille's wagon. Hij heeft wel tape, maar die zit in een oude doosje, dat hij ooit uit een klooster meenam. Het doosje kan op 2 manieren open: met een sleutel, die John thuis heeft laten liggen, of door een puzzel op te lossen die in plaatjes op het doosje staat.
Kies er dus voor om de puzzel op te lossen.

Je ziet 9 plaatjes. Als je op een plaatje klikt, vertel je eigenlijk een stukje van een verhaal.
In dit verhaal moet je een wolf, een poema en een pauw, van de linker naar de rechter oever brengen. Bedenk daarbij, dat de poema de pauw zal opeten, als ze met z'n tweetjes zijn.
1. Begin met het middelste plaatje in de bovenste rij. Hier zie je de drie dieren en een veerman op de linker oever staan.
2. Klik dan op het linker plaatje op de tweede rij. Hier neemt de veerman de poema mee. De wolf en de pauw blijven samen achter, dat kan geen kwaad.
3. Op het rechter plaatje van de onderste rij, zit de poema op de rechter oever en gaat de veerman terug.

4. Op het rechter plaatje van de middelste rij neemt de veerman de wolf mee.
5. Op het rechter plaatje van de bovenste rij heeft de veerman de wolf op de rechter oever gezet, maar hij neemt ook meteen de poema mee terug.
6. Op het linker plaatje van de onderste rij wordt de poema weer op de linker oever gezet en neemt de veerman de pauw mee in de boot.
7. Op het linker plaatje van de bovenste rij, wordt de pauw op de rechter oever afgezet, waar hij samen met de wolf veilig staat.
8. In het middelste plaatje heeft de veerman de poema weer in zijn bootje.
9. En tenslotte zijn alle dieren nu op de rechter oever aanbeland.

Haal de tape uit het doosje en ga teurg naar de Remmers wagon.
Repareer de steel van de pikhouweel.
Trek aan de pikhouweel. De rolletjes op de rechter machine draaien, maar het lijkt erop dat het nog niet helemaal goed werkt.

Lamp en verrekijker
Rechts van de machine met het pikhouweel, zie je een draaiwiel op een zuiltje. Als je dit nog niet eerder gedaan hebt, draai je er nu aan, om de machine rechts ervan te openen.
Je ziet twee armen met schalen.
Haal de verrekijker uit je inventaris en zet in de houder op de rechter schaal.

Plaats de lamp op de linker arm van de machine.
Haal dan het carbid, dat je achter Tino's bureau haalde, uit je inventaris en klik ermee op de lamp.

Juwelen
Loop naar de machine met de zes armen, waar koperkleurige houders op zitten bevestigd.
Maak een houder open. Je ziet dat onder de plek waar je een edelsteen moet leggen, een ornament zit. Zoals bijvoorbeeld een zeester of de tentakel van een inktvis.
Haal een edelsteen uit je inventaris en klik boven in de houder.
Klik onderaan op de houder om hem te sluiten.
Links van het handvat van de houder verschijnt een cursor waarmee je de volgende houder naar voren draait.
Om te weten welke edelsteen je in welke houder moet plaatsen, denk je aan het versje dat de oude man in de hamburgertent leerde.
De namen van de edelstenen vind je in het boek op het dressoir in Jake's wagon.

Het Tijgeroog (bruin, plat) zit vast op een ster.
Zircon (geel/wit) ligt in een vinger, die je lidtekens bezorgt.
Amethyst (paars) drijft in een hand uit de diepte.
Citin (oranje/geel) wordt door een vogelbek bewaard.
Toermalijn (meerkleurig) zit verstrikt in een zachte arm.
Peridot (groen) rust aan de voet van een merrie.
- Zeester
- Vogelklauw
- Vissenvin
- Vogelbek
- Inktvis tentakel
- Paardenhoef


In het midden van de machine begint een groene glazen bol te knipperen.
Het lijkt erop dat het Nancy gelukt is, de projector aan de gang te krijgen.

Als je de plattegrond al op de tafel gelegd hebt, loop je nu naar de pikhouweel machine.
Trek aan de steel van de pikhouweel.
Als alles goed is, zie je 6 groene draaiwieltjes en begint de kolossale machine te werken.
De projector wijst Brimstone Canyon aan op de plattegrond.



Brimstone Canyon
Nancy vertelt Lori waar de mijn is, zodat ze de machinist kan vragen daarheen te rijden. Lori zegt dat ze bij aankomst iedereen in de eetkamer bij elkaar zal roepen. Nancy krijgt dan gelegenheid om weg te glippen en naar de mijn te gaan. Zo heeft ze 10 minuten voorsprong op de rest van het gezelschap. Dat is haar beloning voor het vinden van de mijn, want een souvenir meenemen uit de mijn is verboden.

Kanon  

In de kllof aangekomen loop je naar voren. Na twee passen hoort Nancy de trein wegrijden. Ze hoopt dat Frank en Joe ervoor zorgen dat zij weer opgehaald wordt.

Draai je om en loop verder de kloof in, tot je bij een kanon komt. Het kanon is gericht op een ingang in de rotswand die volgestouwd is met rotsblokken.

Bekijk het kanon van dichtbij. Het is beveiligd met 6 klemmen, die een deksel dicht houden.
Dit is net zo'n puzzel als bij de deur van de Salonwagen.
De 6 klemmen moeten in een bepaalde volgorde worden losgemaakt.
Klik op een klem en als hij open blijft staan, zoek je de volgende.
Begin steeds weer opnieuw bij de eerste die open blijft, totdat je de goede volgorde hebt.

Het deksel klapt open, de zon schijnt door een vergrootglas op een lont....en de rotsblokken worden weggeschoten.



Planken  

Loop over de rotsblokken de mijn in.
Nancy merkt op dat de pijl op het bloemslot ineens een paars bloemblad aanwijst.
Loop verder en je ziet tegen de wanden van de mijngang lichtgevende paarse hagedissen zitten.

Verken eerst even de mijn, voordat je die aanwijzingen van het bloemblad volgt.
Ga de rechter gang in, waar een oranje hagedis tegen de muur zit.
Je komt uit bij een waterpoel waar een vis in zwemt.
Er steekt een plank uit het water waar een symbool op gekerft staat.
Noteer dit symbool en onthoud dat je hem bij de vis vond.

Draai je om, ga rechtdoor en kies dan voor de rechter gang.
Je staat dan voor een splitsing met een blauwe en rode hagedis en je bloemslot wijst rood aan.
Ga rechts langs de rode hagedis en je komt bij een open plek, waar je bloemblad geel aanwijst.
Ga 1 stap naar voren, draai naar rechts en loop langs de groene hagedis.
Je komt uit bij een plek waar Jake een kampvuurtje gemaakt heeft.
Bekijk de 6 stenen rond het kampvuurtje. Er staan symbolen op. Onder de symbolen staat een Romeins getal. Een cactus met cijfer I (1), een vuurtje met cijfer II (2), een slang met cijfer III (3), een steen waar een touw omheen zit met cijfer IV (4), een vis met cijfer V (5) en een vleermuis met cijfer VI (6).

Bij dit kampvuurtje staat ook een plank met een symbool erop, links naast de stoel.
Onthoud het symbool en dat hij bij steen 2 met het vuurtje hoort.

Hier vind je een plank met een symbool. Bij de vis zag je een plank met een symbool erop. Waarschijnlijk zijn er dus nog 4 andere plekken waar je een plank met een symbool kunt vinden. En de stenen geven aanwijzingen voor de vindplaats en een bijbehorend nummer. Het symbool bij de vis heeft dus nummer 5.

Draai je om en loop weg van het vuur. Loop door naar de open plek. Draai hier naar rechts en ga naar de gang met de geel/oranje hagedis. Volg de pijl en je komt uit in een grot waar je een paarse hagedis op een houten takellift ziet zitten.
Rechts zie je een rotsblok aan een touw hangen.
Dit moet het symbool van steen 4 zijn.
De plank met het symbool staat dan ook rechts onder de steen.

Ga nu in het houten kooitje staan.
Trek aan de houten hendel om naar beneden te gaan.
Als de lift stopt, trek je nog een keer aan de hendel.
Stap uit en loop door tot je bij een grote stenen cactus komt.
Dit is de afbeelding van steen 1.
Aan de linkerkant vind je een plank met een symbool.

Draai je om. Je ziet een tunnel-doorgang, waar je niet door kunt. Draai naar rechts en ga terug naar de lift. Trek aan de hendel om 1 verdieping hoger te gaan en stap hier uit.
Loop rechtdoor tot je bij een plank komt, waar een grote slang op gekerft staat.
De slang die afgebeeld is op steen 3.
Loop over de plank en draai je dan om.
Nu zie je links van de opening een plank met het bijbehorende symbool.

Draai je weer om en loop verder. Kies bij de splitsing voor de linker gang met de rode hagedis.
Loop verder tot je voor een geblokkeerde treinrails staat.
Draai hier naar rechts en loop door, tot je bij een soort machine staat.
Loop hier verder voorbij de paarse hagedissen.
Dan zie je een lichtschijnsel. Tegen de muur plakt een gele hagedis en je ziet een plank met een symbool. Dit is je laatste symbool en hij hoort bij steen 6 met de vleermuis afbeelding.

Loop verder en je komt in een grot waar je wweg versperd wordt door lange planken met symbolen.
De bedoeling is nu dat je de planken in de goede volgorde aanklikt. De stenen bij het kampvuur geven de volgorde aan.
Klik dus eerst op het symbool dat je bij cactus zag, daarna het symbool dat je bij het kampvuur zag, dan de slang, dan de hangende rotsblok, dan de vis en tenslotte de vleermuis.

Nancy zegt dat ze nu door kan lopen, dus loop verder.



Mijnwagentje  

Nancy komt in een grot waar ze een skelet op de grond ziet liggen. Dit moet alles zijn wat is overgebleven van Jake Hurley.
Bekijk het skelet van dichtbij. Jake heeft een foto van Camille tegen zijn borst geklemd.
Nancy ziet dat er nog iets onder de foto ligt. Klik op de foto. Je vindt een brief gericht aan Jake.
Lees de brief. Hij blijkt geschreven te zijn door de Amerikaanse president Abraham Lincoln, op de dag dat hij in het theater vermoord werd. Nancy denkt dat deze brief een fortuin waard is.

En dan komt Lori aanlopen. Zij had in Jake's dagboek over deze brief gelezen. De enige reden dat ze Jake en de mijn wilde vinden, was juist deze brief.
Ze is Nancy achterna gelopen omdat ze zeker wilde zijn dat ze de brief kreeg. En nu wil ze de heel wereld laten weten zij, Lori, zo slim was om die brief te vinden.
En om er zeker van te zijn dat Nancy niet de waarheid kan vertellen, laat ze een deel van de grot instorten. Nancy zit gevangen.

Draai je om.
Je ziet een mijnkarretje op de rails staan.
Stap in en bereid je voor op een wilde rit. Klik naar voren.
Vlak voordat je bij een splitsing komt, zie je een schedel langs de route.
Klik dan meteen links of rechts als je pijlcursor verschijnt.
Kies voor rechts - rechts - rechts - links - links.......................................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.