Walkthrough door Marjo © 2009 www.adventurespel.nl
Uitgever: Lucas Arts/1990
Ontwerper: Lucas Arts
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Marjo's Spel-Info.
|
N.B.:
De walkthrough is geschikt voor de originele versie uit 1990 en de "Special Edition" uit 2009.
Het is precies hetzelfde spel met hetzelfde verhaal en dezelfde puzzels, maar met verbeterde
grafische beelden en geluid.
Gebruik in de Special Edition versie de F10 toets op je toetsenbord, om naar de originele versie over te schakelen.
Mêlée Eiland
De Drie Toetsen,
M ê l é e E i l a n d
De drie toetsen. 
Intro
Guybrush Threepwood wil graag piraat worden.
Hij krijgt van de man op de uitkijkpost het advies om naar de Scumm Bar te gaan.
Spelbediening
Loop naar het dorp. Als het "voet-icoon" aan je cursor vastzit, klik je op de plek waar je naar toe wilt gaan en Guybrush loopt er naar toe.
Bekijk onderweg op het eerste huis de poster die daar hangt.
Dit doe je door met je cursor op de poster te gaan staan.
In de 1990 versie zie je "look at" oplichten.
In de 2009 versie zie je rechtsonderaan in beeld de voorgestelde actie.
Rechtsklik en Guybrush bekijkt de poster.
Het is een verkiezingsposter, die oproept te stemmen op gouverneur Marley, die de enige kandidaat is en tevens de huidige gouverneur van Mêlée Island.

Wil je iets anders, bijvoorbeeld de poster pakken, klik dan in de 1990 versie op "pick up" en aansluitend op de poster.
In de 2009 versie duw je op de Ctrl of de V toets op je toetsenbord. Er opent een optie-schermpje. Klik hier op "pick up". De optie zit nu als icoon aan je cursor vast. Klik daarmee op de poster en Guybrush zal zeggen dat hij de poster niet kan pakken.
TIP: Om ten volle van het spel te kunnen genieten, is het aan te raden om niet alleen de voorgestelde acties te ondernemen. Probeer overal alle opties uit.
Scumm Bar
Loop verder naar rechts, naar de Scumm Bar. Open de deur en loop daarna naar binnen.

Vlakbij de deuropening zie je een piraat met een rode jas en een bierpul in zijn hand.
Spreek de piraat aan en praat met hem door op een van de voorgestelde gespreksopties te klikken.
Deze piraat heet Mancomb Seepgood.
Vertel hem dat je piraat wilt worden en hij verwijst je naar de drie belangrijk uitziende mannen in het rechter gedeelte van de bar. Zij zijn hier zo'n beetje de baas en zullen je vertellen wat je moet doen om piraat te worden.
Informeer bij Seepgood meteen naar Gouverneur Marley. Hij vertelt dat ze aan de andere kant van het eiland woont. Maar piraten zijn niet meer zo welkom bij haar, sinds op het laatste etentje een piraat namens LeChuck verliefd op haar werd. Daarna werd voor iedereen de situatie nogal onaangenaam.
Seepgood zegt dat je voor het volledige verhaal beter even kunt praten met Estevan.
Spreek Estevan aan. Hij is de piraat met de zwarte jas en zwarte hoed aan de rechthoekige tafel. Verder heeft hij een glazen oog en een ringetje door zijn oor.
Hij vertelt dat LeChuck op een dinertje bij gouverneur Marley was en niet meer weg wilde gaan. De gouverneur had geen zin in dat verliefde gedoe en zei dat hij maar dood om moest vallen.
Lechuck voer toen de zee op, op zoek naar het geheim van Monkey Island, kwam in een storm terecht en verdronk. Maar LeChuck kent nu het geheim. Hij herrees en terroriseert sindsdien met zijn spookschip de zee rond Monkey Island, zodat geen piraat nog durft uit te varen.
Estevan vertelt je ook nog dat je zelf even naar de keuken moet als je iets te drinken wilt.
Loop verder naar rechts. Bij het rode gordijn zit een klein hondje met een groot bot. Je kunt even met hem over LeChuck en gouverneur Marley praten als je wilt.
Drie opdrachten
Ga dan verder naar rechts en praat met de drie kapiteins die in hun eentje aan tafel zitten te drinken. Vertel hen dat je een piraat wilt worden.
Guybrush krijgt te horen dat hij dan eerst moet aantonen dat hij de kunst van het zwaardvechten beheerst, dat hij kan stelen en dat hij de schat van Monkey Island kan vinden.
1. Guybrush heeft een zwaard nodig. Daarna mag hij lessen nemen bij een zwaardvechter en tenslotte moet hij de Zwaardmeester verslaan.
2. Guybrush moet het "beeldje met de vele handen" uit het huis van gouverneur Marley stelen, nadat hij voorbij de honden en de bewakers is geraakt.
3. De Schat van Monkey Island staat op een kaart aangetekend. X geeft de juiste plaats aan.
Als hij deze drie opdrachten vervuld heeft, moet Guybrush nog met de kapiteins een grog drinken en daarna mag hij zich een echte piraat noemen.
Keuken
Loop, als de kok uit het zicht is, de keuken in. Pak de pot en het stuk vlees. Loop naar de aanlegsteiger buiten de keuken en stap hier 3 maal op de losse plank. De vogel vliegt dan even weg en je hebt tijd om de vis op te pakken.
Loop naar het dorp toe. Praat met Citizen of Melee. Praat met de 3 piraten links.
Loop naar rechts naar een deur en ga naar binnen. Pak de kip en praat met de voodoo vrouw.
Loop onder de klok door. Loop het steegje in en je maakt kennis met de sheriff.
Loop de gevangenis in. Praat met de gevangene.
Loop naar de winkel en koop breathmints.
Terug naar de gevangene en geef hem de breathmints.
Loop nu helemaal terug naar de uitkijk (daar waar je bent begonnen) en verlaat daar rechts het scherm. Je komt nu in de kaart van dit eiland.
Ga naar de brug en geef daar de troll de vis.
Loop nu naar het circus, praat met de clowns en geef de pot aan de clowns om jezelf te laten afschieten in het kanon. Je hebt nu geld.
Loop terug naar het dorp en ga de winkel in om nu het zwaard te kopen en de schop.
Ga naar Citizen of Melee en koop de kaart.
Loop het dorp uit naar de kaart van het eiland en ga naar de fork.
Loop rond door het bos. Pluk de gele bloemen.
Loop door tot dat je de met x-gemerkte plek ziet en graaf. Je hebt de schat, dus opdracht 1 is volbracht.
Loop de fork uit. Loop naar de shore. Steek het ravijn over met behulp van de rubber kip. Praat met de handloze man.
Ga daarna terug het ravijn over en ga naar het huis in het zuidoosten.
Neem zwaardvechtlessen.
Na de zwaardvechtlessen loop je nu rond over het eiland, vooral in de buurt van de fork. Praat met de piraten (bots tegen ze aan) zeg de zin PREPARE TO DIE. Onthoud de combinaties van beledigingen met antwoord.
De Beledigingen en de antwoorden:
Soon you'll be wearing my sword like a shih kebak.
I'm rubber, You are glue. I'm shaking, i'm shaking.
You figth like a dairy farmer.
How appropriate. You fight like a cow.
Boy are you ugly. What's the matter, just get out of swordfighting class?
What an amateur insult.
Have you stopped wearing diapers yet?
Why, did you want to borrow one?
You make me want to puke.
You make me think somebody already did.
Nobody's ever drawn blood from me and nobody ever will.
You run that fast?
People fall at my feet when they see me coming.
Even before they smell you'r breathe?
You're no match for my brains, you poor fool.
Oh yeh. I'am shakinh, i'am shaking. I'am rubber, you're glue.
I've spoken with apes more polite than you.
I'am glad to hear you attended you're family reunion.
You have the manners of a beggar.
I'am rubber, you're glue. I'am shaking, i'am shaking.
I'am not going to thake you're insolence sitting down.
You're hemorrhoids are flaring up again, eh?
This is the end for you, you cutter crawling cur.
And I've got a little tip for you. Get to the point.
My hankerchief will wipe up you're blood.
So you got that job as janitor after all?
I once owned a dog that was smarter than you.
He must have taught you everything you know.
I've heard you were a contemptible sneak.
To bad no one's ever heard of you at all.
I've got this scar on my face durig a mighty struggle.
I hope you've learned to stop picking you're nose.
Straks moet je bij de swordmaster vergelijkbare beledigingen met een vergelijkbaar antwoord beantwoorden. Als een van de piraten je vertelt dat je er klaar voor bent ga je terug naar de winkel in het dorp en laat je de verkoper naar de swordmaster gaan. volg hem snel.
Daag de swordmaster uit en gebruik de antwoorden die je hiervoor van de piraten hebt geleerd (steeds opnieuw doen totdat je de goede combinatie te pakken hebt). Je hebt de 2e opdracht volbracht.
De beledigingen bij de Swordmaster kunnen zijn:
My name is feared in every dirthy corner of this island.
I'am rubber, you're glue. I'am shaking, i'am shaking.
I hope you have a boat readdy for a quick escape?
Why, did you want to borrow one?
I've got a long sharp lesson for you to learn today.
And i've got a little tip for you. Get to the point.
I've got the courage and skill of a swordmaster.
To bad no one's ever heard of you at all. I'am shaking, i'am shaking.
My tongue is sharper than any sword.
I'am shaking, i'am shaking.
My sword is famous all over the Caribian.
To bad no one has ever heard of you at all.
No one will ever catch me fighting as badky as you.
You run that fast?
Only once have I met such as coward.
Oh yeah.
You're a pain in the backside sir.
You're hemmorrhoids are flaring up again, eh?
Er kunnen nog andere beledigingen door de swordmaster worden geuit, dan moet je proberen daar de goede antwoorden bij te zeggen.
Loop naar het dorp. Meng het vlees met de gele bloemen. Geef dit vlees nu aan de poedels bij de mansion. Ga de mansion binnen. Let nu goed op alles wat er nu gebeurt. Ga naar de gevangenis. Geef de gopher-repellent aan de gevangene. Open de cake. Ga terug naar de mansion en open het slot met de vijl. Praat met de Governor en met de sheriff. Pak de vaas. (je wordt nu door de sheriff meegenomen en op de bodem van de zee geworpen). Pak het zwaard en de idol. Luister naar het VERSCHRIKKELIJKE nieuws van de uitkijk. Loop, via de kaart, naar de shore. Steek het ravijn over en vertel de handloze man het nieuws. Vraag hem met je mee te komen (ga de uitdaging met het monster aan). Loop nu naar de swordmaster en vertel haar ook het nieuws. Loop naar de bar en pak 5 mugs. Praat met de kok en vul in de keuken 1 mug met grog. Loop naar de gevangenis. Giet onderweg steeds de grog in een andere mug wanneer de mug smelt.
Save je spel eerst even voor je dit mugspel doet.
Open de cel met behulp van de grog. Ga nu via de kaart naar de tweedehands scheepsverkoopplaats. Praat met de verkoper. Ga terug naar het dorp en vraag een lening aan de verkoper in de winkel. Let nu heel goed op hoe hij de save openmaakt. Lok dan de verkoper weg en maak de kluis open. Pak het briefje uit de kluis. Loop naar het bos en pak nog wat gele bloemen. Loop weer naar de scheepsverkoper. Ding zoveel mogelijk af (loop tussendoor ook even weg). Koop uiteindelijk het schip en loop naar de pier bij de bar.
De reis.
Je bevindt je nu op het schip, met een muitende bemanning. Praat met de bemanning. Loop de kapiteinshut binnen. Pak de pen en de inkt. Open de lade. Pak het logboek en lees dit. Loop terug naar het dek. Klim in de mast en pak de vlag (Jolly Roger). Weer terug naar het dek. Ga het ruim binnen. Loop naar de keuken. Open het kastje. Pak de cereal en open de verpakking. Kijk naar het cadeau. Pak de pot. Terug naar het ruim. Klim verder naar beneden. Pak het buskruit uit de vaten. Pak het touw. Pak uit één van de kratten een fles wijn. Ga weer naar de kapiteinshut en open het kabinet. Pak de kist. Open de kist en lees het recept. Bereid in de keuken de soep volgens dit recept. Je hebt hier o.a de fles wijn en als laatste de gunpowder voor nodig. Wanneer je weer bijkomt zie je Monkey Island liggen. Maak met het touw een lont aan het kanon en vul het kanon met buskruit. Steek in de keuken bijvoorbeeld de boekenlegger aan en steek hier dan de lont aan. Je wordt naar het eiland geschoten.
Onder het Monkey Island.
Je spoelt aan op het strand en je maakt kennis met Henri. Pak de banaan. Loop het bos in en je komt op de kaart van dit eiland. Loop naar het Fort. Pak de verrekijker. Duw tegen het kanon. Pak de kogel en het buskruit. Loop naar de riverfork. Blaas de dam op met het buskruit. Loop naar het nu ontstane moeras. Pak het touw. Loop naar het ravijn. Klim met behulp van de twee touwen naar beneden en pak de twee roeiriemen. Loop weer terug naar de riverfork. Steek de rivier over en klim naar boven. Kijk uit over het eiland met de verrekijker. Klim naar beneden. Richt het kunstwerk op de bananenboom op het strand. Klim weer naar boven en duw een rots naar beneden. Ga weer naar het kunstwerk en richt het nu op je schip. Klim naar boven, pak een rots op en duw dit weer naar beneden. Klim nu helemaal naar beneden en loop naar het strand. Pak de banaan. Klim in de boot. Vaar rond het eiland naar de andere kant van de bergketen. Land op het strand en ga naar het dorp. Pak bij het beeld de bananen. Praat met de kannibalen, je wordt nu gevangen gezet. Pak het doodshoofd. Open de losse plank. Ontsnap. Ga weer terug naar de boot en vaar naar de andere kant van het eiland en ga daar nar de aap in de jungle. Geef alle bananen aan de aap en deze zal je nu volgen. Loop naar de Monkey-Head links op het eiland. Open het hek door aan de neus van de totempaal te gaan hangen. loop naar het hek en de aap zal dat neushangen nu nadoen zodat je door het open hek kunt gaan. loop naar het grote hoofd. Pak het kleine beeldje. Ga met de boot terug naar het dorp. Geef het beeldje aan de kannibalen. Loop je vroegere gevangenis binnen. Pak de bananenplukker en geef deze aan Henri. Je krijgt van hem nu de sleutel tot het Monkey-Head. Ga met de boot naar het Monkey-Head. Open deze en ga naar binnen. Loop even rond, maar je weet de weg niet, dus terug naar de kannibalen in het dorp. Praat tegen de kannibalen en geef ze iets in ruil voor het navigatiehoofd (wat je moet geven is of: pamphlet, leaflet of brochure let op de woordspeling).
Ga weer terug naar Monkey-Head en volg hier binnen de richting die het hoofd aangeeft. Als je het schip hebt gevonden praat je tegen het hoofd en vraagt hem of je zijn ketting mag dragen zodat jij onzichtbaar wordt voor de geesten op het schip. Dreig het hoofd in de lava te gooien als hij de ketting niet wil geven. Loop het schip op en daal af in het ruim. Loop door de passage. Pak de spookveer. Loop naar de slapende geest. Kijk naar de geest. Kietel de geest met de veer (voeten). Pak de kruik. Loop het dek weer op. Loop links de kapiteinshut binnen. Pak de sleutel met behulp van de magneet in het kompas. Loop terug naar de spookkippen. Open het luik. Schenk de grog in het schoteltje. Pak een handvol vet. Loop naar het dek. Smeer vet op de krakende deur. Open de deur en ga naar binnen. Pak het gereedschap. Loop weer naar de spookkippen. Open de kist met het gereedschap. Pak de Root. Keer nu terug naar de kannibalen en geef ze de Root. Nu snel terug naar het spookschip (dat verdwenen blijkt te zijn). Zeg 'Hey' voordat Henri en het spook verdwijnen. Praat met Henri.
Het laatste deel.
Loop naar links op de kade. 'Bust' de geest met het rootbeer. Loop het dorp in. Bust weer een geest. Ga de kerk binnen. Onderbreek de trouwerij. Praat met LeChuc en de Governor. Wordt in elkaar geslagen. (je landt nu bij de scheepsverkoper in de ROOTBEER-automaat. Raap het rootbeer van de grond. Bust tenslotte LeChuck en praat met de governor.
..............................................

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|