METAL DEAD



Walkthrough door Marjo © 2012 www.adventurespel.nl

Uitgever: walkthruwalls.com/2011
Ontwerper: Robert Wriedt en Liam O'Sullivan van Walk Thru Walls Studios

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



In de stadIn de keldersOverlevendenZuster DanaDr. DavidBensonPenthouse



In de stad  

Intro en bediening
Malcolm en Ronnie rijden in hun auto door een stad die overspoeld wordt door zombies.
Je speelt als Malcolm, die een poosje geslapen heeft, maar nu weer wakker is.

Rechts onderaan in je scherm, verschijnt de gebruiksaanwijzing (manual), waarin je kunt lezen hoe je het spel bedient.
Door te rechtsklikken verandert je cursor in een hand, oog of mond.
Als je met dat icoon over een voorwerp of persoon gaat, verandert het in een "actief" icoon.
Klik en je voert de gewenste actie (pakken, kijken, spreken) uit.

Als je met je cursor naar de bovenkant van je scherm gaat, opent een uitklapscherm. Hierin zie je dezelfde hand, oog en mondcursor. Je kunt ze dus ook hier aanklikken en dan gebruiken.
In de linkerhoek zie je een rugzak. Dit is je inventaris. Klik erop om hem te openen.
Op dit moment heb je alleen een blikje bonen bij je.
Ook de dingen in je inventaris kun je bekijken met de oogcursor, waarna Malcolm er commentaar op geeft. Als je het voorwerp pakt met de handcursor en daarna op OK klikt, blijft het aan je cursor plakken en kun je het vervolgens gebruiken.

Verder zie je in het uitklapscherm twee diskette-iconen om je spel op te slaan of te laden.
Helemaal rechts is een rader-icoon om naar het optiemenu te gaan. Hier kun je het volume van de muziek en de snelheid van de teksten aanpassen.
Ook zie je daar een knop "achievements". Klik erop en er opent een scherm, waarin je prestaties vermeld worden. Alles is nu nog voorzien van een slot.


In de auto
Pak het wiebelende luchtverfrisser dennenboompje dat aan de achteruitkijkspiegel hangt. Het verdwijnt automatisch in je inventaris-rugzak.
Spreek Ronnie aan. Je verneemt dat deze zombie apocalyps al een maandje aan de gang is.
Klik op de dialoogopties om verder met Ronnie te praten.
Ronnie en Malcolm hebben in hun appartement geleefd, todat al het voedsel op was.
Toen ze rondreden, merkte Ronnie dat alle ondoden in één richting liepen. Hij besloot eens uit te zoeken waarheen ze gingen.

Hij is wel enthousiast over deze zombie-invasie. Al zijn horrorfilms lijken werkelijkheid te worden.
Malcolm vindt dat hij onmiddellijk moet stoppen en omkeren, maar Ronnie weigert.

Gebruik je handcursor op het stuur dat Ronnie vastheeft.
De gevolgen zijn desastreus.


Voor het gebouw
Malcolm wil de laatste wens van zijn vriend vervullen en uitzoeken waar deze zombie invasie vandaan komt.
Bekijk de zombies op straat. Ze houden afstand, al begrijpt Malcolm niet waarom.
N.B.: Bekijk alles om je heen, overal waar je komt. De walkthrough geeft de korste route door het spel, maar er is veel meer te genieten.

De auto's staan voor het gebouw van MediGeniTech, een onderzoekslab dat een paar jaar geleden in opspraak kwam. Malcolm wil hier beginnen met zijn onderzoek. Er branden nog lichten in het gebouw. Misschien zijn er dan ook nog levende mensen.

Kijk naar het lijk van Ronnie, dat op de motorkap ligt.
Hij is geweldadig gestorven, zoals hij gewild zou hebben. Malcolm uit nog een passende grafrede.
Pak daarna de sleutel van de kofferbak die uit Ronnie's zak is gevallen en naast hem op de motorkap ligt.
Verlaat de close-up door op de grote groene pijl links onderaan in je scherm te klikken.

Haal de sleutel uit je inventaris en gebruik hem op het kofferdeksel van de grijze auto.
Haal vervolgens een wielmoersleutel uit kofferruimte. Je weet maar nooit waarvoor je die nog kunt gebruiken.


Steegje
De ingang van het gebouw wordt versperd door zombies. Malcolm zal een andere weg naar binnen moeten zoeken.
Ga het steegje links van de palmboom in.

Kijk om je heen.
Aan de onderkant van de rechter muur zie je een kelderraampje met spijlen.
Gebruik je wielmoersleutel op het raampje om het open te wrikken.
Klim dan naar binnen.




In de kelders  

Stookruimte
Malcolm arriveert in de stookkruimte.
Bekijk de situatie. Een zombie klopt op de enige deur in de ruimte. Als Malcolm erdoor wil, zal hij de zombie moeten uitschakelen.
Haal dus je wielmoersleutel uit je inventaris en mep de zombie op zijn hoofd.
Je eerste prestatie wordt genoteerd!
N.B.: Niet alle prestaties die je kunt leveren, worden ook in de walkthrough vermeld.

Voor je de kelder verlaat, kijk je nog even om je heen.
Aan de rechterkant staat een klein ladekastje. Open het bovenste laadje.
Haal er een blikje spijkers uit.
Maak dan de deur open en verlaat de stookruimte.


Tankruimte
Malcolm arriveert in een ruimte waar een enorme kapotte watertank staat.
Aan de rechterkant van de ruimte zie je een hoge houten krat in de hoek. Maak hem open.
Er zit een paspop in de krat. Malcolm schrikt zich rot.
Je tweede prestatie wordt genoteerd.

Aan de rechterkant zie je een liftdeur.
Duw op de knop rechts van de lifdeur om hem te openen en Malcolm stapt in de lift.
Om de lift te kunnen bedienen heb je een toegangskaart nodig.
Duw op de geelverlichte B1 knop om de lift weer te verlaten.

Verlaat de tankruimte door de deur links van de krat.


Laboratorium
Malcolm arriveert in het laboratorium van dr. Fritz von Fechenheim.
De dokter denkt dat Malcolm de vervanger van zijn vorige assistent Victor is.
Praat met de dokter. Hij zegt niets te weten van de zombie invasie. Hij werkt aan de creatie van een landluiaard (land sloth).
Zijn collega's vinden hem maar vreemd. Daarom werkt hij in de kelder. Malcolm durft om begrijpelijke redenen niet te zeggen dat de dokter inderdaad knotsgek lijkt.

Informeer naar de lift.
De dokter heeft een toegangskaart, maar wil hem alleen uitlenen als je hem het onbeschadigde hoofd van een zombie brengt.
De dokter kan zijn scalpels niet meer vinden, Malcolm zal zelf iets moeten verzinnen om een hoofd te krijgen. Hij geeft Malcolm een voddelap, zodat hij zich in ieder geval kan schoonpoetsen na dit smerige karweitje.
Verlaat het lab rechts onderaan in je scherm.

Loop via de tankruimte naar de stookruimte.
Klim uit het raam en je staat weer buiten.


Ronnie's hoofd
Malcolm heeft niet veel zin om in de buurt van een zombie te komen.
Loop naar de auto en bekijk Ronnie's lijk van dichtbij. Ronnie is ook een zombie geworden! Misschien kun je zijn hoofd gebruiken.

Aan de voorkant van de auto zit een takel. Een deel van de sleepkabel ligt op de grond.
Pak de haak aan het uiteinde van de sleepkabel en klik op Ronnie's hoofd. Malcolm bevestigt de kabel rond Ronnie's nek.
Probeer de zwengel van de takel te gebruiken. Die zit muurvast.
Haal de voddelap uit je inventaris en doop hem in het plasje olie voor de auto. Gebruikt de vettige lap dan op de zwengel.
Hierna lukt het je wel om de zwengel te draaien.
Raap Ronnie's hoofd op.

Ga terug naar het laboratorium en geef Ronnie's hoofd aan de dokter.
De dokter begint het hoofd te prepareren.
Hij vraagt Malcolm een werktuig het het linker kastje te pakken.
Probeer het kastje net links van het hoofd van de dokter te openen en hij zegt dat het in het meest linker kastje ligt. Open dus het meest linker kastje en haal de kettingzaag eruit.

Geef de kettingzaag aan de dokter.
Na een poosje is de dokter klaar met zijn werk. Hij heeft een spreekinstallatie in Ronnie's hoofd ingebouwd.
Raap Ronnie's sprekende hoofd op.
Je hebt weer een prestatie geleverd en Ronnie's hoofd zit vanaf nu in je menuscherm.
Als je niet meer weet wat je moet doen en met het hoofd praat, krijg je een hint. Uiteraard kun je alleen met Ronnie overleggen als anderen het niet zien of horen.

Spreek de dokter nog eens aan.
Malcolm krijgt de toegangskaart voor de lift.
De dokter vertelt nog dat je de zombies kun doden, door hun brein in te slaan. En hij heeft ook gehoord dat zombies niet tegen harde gecompliceerde geluiden kunnen, zoals je die hoort in heavy metal muziek.
Neem afscheid van de dokter.


Lift
Ga naar de tankruimte.
Duw op de knop naast de liftdeur en stap in.
Stop de toegangskaart in de gleuf onder de knoppen.
Duw op de verlichte L van Lobby en Malcolm gaat naar de entreehal.




Overlevenden  

Entreehal - Ken en Alice
In de entreehal treft Malcom de levende Ken en Alice, de beveiligingsmedewerkers van het gebouw. Zij proberen voorlopig nog met succes, de zombies op afstand te houden.
Alice zegt dat Malcolm zich bij kolonel Stewart moet melden, die zich heeft opgesloten in de beveiligingsruimte.

Praat nog even met Alice.
Ze krijgen hun orders van Stewart via de luidspreker die boven de liftdeur hangt. En als Stewart niets zegt, komt er muzak uit.
Voedsel komt van het cafetaria op de derde verdieping, waar kok Antoine diepvriesmaaltijden opwarmt.
Schoon water komt van de badkamer.
Verder is er nog een levend mens bij de kiosk aan het andere einde van de gang.


Beveiliging - Stewart
Ga links van de liftdeuren de trap op naar "security", de beveiliging.
Loop naar de deur aan het einde van de gang. Voor je halverwege bent, roept Stewart door de luidspreker dat hij eerst een wachtwoord wil horen.

Ga terug naar Alice en vraag haar wat het wachtwoord is. Ken zegt dat je alleen maar hoeft te zeggen dat hij je gestuurd heeft.
Ga dan weer naar de beveiliging en vertel Stewart dus dat Ken je stuurde.
Nu mag je naar binnen komen.

Stewart zit achter een console met beeldschermen. Rechts op de console zit een cd-speler van waaruit de muzak naar de geluidsboxen in de entreehal gaat.
Stewart heeft in het leger gezeten en gedraagt zich ook dienovereenkomstig.
Malcolm moet assisteren in missie 2: ontsnappen.
Hij beveelt Malcolm om het liftkaartje uit de kaartreiniger (access card cleaner) te pakken en dan naar de ziekenboeg op de zesde verdieping te gaan, om alle voorraden te halen die hij kan vinden. Ze zijn bedoeld om de helicopterpiloot op te lappen, die rechts op een bedje ligt. De helicopter staat op het dak.

Rechts van de console waar de generaal zit, zie je een laag kastje staan. Dit is de kaartreiniger. Haal het kaartje voor de lift eruit.
Verlaat de beveiligingsruimte en ga terug naar de entreehal.


Lift
Ga in de entreehal naar de lift, rechts van de trap.
Duw op de knop rechts van de liftdeuren en stap dan in.
Ineens draait Ronnie helemaal door. Hij voelt zich één met de ander zombies en wil de mensheid uitroeien. En hij heeft een enorme drang om naar boven, naar het dak te gaan.
Malcolm schrikt zich rot en ook Ronnie vindt het niet prettig. De dokter heeft waarschijnlijk in Ronnies hoofd toch niet alle verbindingen met de zombies weten te blokkeren.

Haal het liftkaartje van de kaartreiniger uit je inventaris en stop het in de gleuf van het liftpaneel.
Duw op knop 6 van de ziekenboeg (nurse's station).


Zesde verdieping
Als Malcolm uit de lift stapt, ziet hij dat de deur tot de zoekenboeg belaagd wordt door zombies.
De verpleegster heeft zichzelf in de ziekenboeg opgesloten en leeft gelukkig nog.
Malcolm heeft hulp nodig als hij haar wil bevrijden.




Zuster Dana  

Open de liftdeuren, stap in en duw op knop L om naar de lobby te gaan.
Ga de trap op naar de beveiliging en loop naar binnen.
Spreek Stewart aan en vertel hem dat de verpleegster belaagd wordt door ondoden.
Hij vindt dat je er zelf maar iets op moet verzinnen.
Van Stewart kun je geen hulp verwachten, verlaat de kamer dus weer en ga terug naar de entreehal.

Spreek Alice aan.
Ook Ken en Alice hebben geen tijd om je te helpen.


Toilet
Loop door de gang rechts van de lift omhoog en je arriveert bij Randy's kiosk.
Ga rechts van de kiosk het herentoilet in.
Malcolm is blij dat hij even de kans krijgt zich te luchten. Ronnie vindt het minder aangenaam.
Kijk om je heen of er iets is dat je kunt gebruiken.
Raap de fles Blammo leidingreiniger op, die je onder de wasbak op de grond ziet liggen. Het spul werd van de markt gehaald omdat je er een bom mee kunt maken. Dat zou kunnen werken op die zombies!

Combineer in je inventaris de leidingreiniger met het blikje spijkers.
Voeg hier de vettige lap aan toe. Je hebt nu een zelfgemaakte bom.
Nu nog iets vinden om de bom mee aan te steken!
Verlaat het toilet weer.


Randy
Praat met Randy, die in de kiosk een boekje leest. Hij negeert het hele zombiegedoe en wil er ook niets over horen. Van hem is dus ook al geen hulp te verwachten.
Hij verkoopt eigenlijk alleen een DVD met cartoons en een onbetaalbaar dure aansteker.
Als je hem echter iets stevigs te eten brengt, wil hij de aansteker wel ruilen.

Haal het blik bonen uit je inventaris en bied het Randy aan.
Dat is precies waar hij zin in had, maar hij wil de bonen wel graag opgebakken en warm.


Darrius
Ga naar de lift in de entreehal en stap in.
Dus op knop 3 om naar het cafetaria te gaan.
Hier zit Darrius zwaar bewapend voor zich uit te staren. Spreek hem aan.
Hij verveelt zich, hij heeft honger en geen munitie meer, anders zou hij op jacht zijn in de straten.
Kok Antoine wil hem echter pas eten brengen als het cafetaria schoon is. Maar Darrius ruimt andermans rotzooi niet op, zegt hij. Hij wil je niet helpen met de zombies bij de ziekenboeg en je krijgt ook zijn wapen niet.


Antoine
Loop achter de toonbank, open de deur en ga de keuken in.
Hier spreek je kok Antoine aan. Hij wil pas met je praten of je iets te eten geven als het cafetaria een beetje schoongemaakt is.
Ga dus terug het cafetaria in.


Raap de vloermop op, die tegen de toonbank staat en gebruik hem om de grote grijze vlekken weg te poetsen, naast de toonbank, bij het tafeltje van Darrius en tussen de andere twee tafels. Aan de bloedvlekken hoef je niets te doen. Je hebt hierna weer een prestatie geleverd.


Ga terug naar de keuken en spreek Antoine weer aan.
Hij heeft niet veel ingrediënten meer, maar hij doet zijn best. Op de 8ste verdieping heeft hij nog diepvriesspul, maar vanwege de zombies kan hij er niet naar toe.
Vraag hem of hij iets voor je kan koken of praat over een andere maaltijd. Terwijl Antoine wat ingrediënten uit het hoopje met wriemelende maden pakt, steel je de braadpan van het vuur. Malcolm gooit het eten dat erin zit, weg.

Neem afscheid van Antoine en hij vraagt je om een gunst.
Als je hem vers, onbesmet bloed brengt, krijg je zijn lifttoegangskaart tot de hogere verdiepingen van het gebouw. Hij wil het bloed gebruiken om een middel tegen de honger van de zombies te koken.


Warme maaltijd
Ga met de lift naar B1, de kelder (basement).
Loop verder naar links, naar de stookruimte.
Combineer hier in je inventaris het blik bonen met de braadpan.
Gebruik dan de pan met bonen op het hete rooster van de stookketel om de bonenmaaltijd op te warmen.

Ga met de lift terug naar de entreehal.
Loop naar de kiosk en geef Randy zijn warme maaltijd.
Hierna mag je de aansteker pakken. Hij ligt op de rechterkant van de toonbank.


Bij de ziekenboeg
Ga met de lift naar de ziekenboeg.
Open hier je inventaris en steek de bom aan met de aansteker.
Malcolm gooit automatisch de bom naar de zombies en trekt zich terug in de lift.
Je hebt weer een prestatie geleverd.

Als de zombies zijn uitgeschakeld, kan verpleegster Dana veilig de ziekenboeg verlaten.
Praat met haar. Het gesprek gaat voornamelijk over stereotype verhoudingen, maar je verneemt ook dat op de hydrocultuur op de achtste verdieping misschien nog ene dr. David in leven is. Reden genoeg om hem te zoeken, maar uiteraard wel pas nadat je Antoine's toegangskaart voor de lift hebt weten te krijgen.


Dr. David  

Bloed
Loop naar links, de ziekenboeg in.
Kijk om je heen. In de linker hoek staat een safe, gevuld met bloedzakjes.
Kijk in de prullenbak die rechts van de safe staat. Hierin vindt Malcolm een brief van dr. David Palmer, die aankondigt dat de viercijferige code van de safe veranderd is. Het eerste getal is nu 6, de andere getallen blijven hetzelfde.
Verlaat de ziekenboeg weer.

Ga met de lift naar de begane grond.
Loop de trap op en de beveiligingskamer in.
Spreek de verpleegster aan en vraag naar de code van de safe. Ze is hem vergeten. Ze weet alleen nog dat het getallen waren die iets speciaals betekenden voor David en dat hij het laatste getal wijzigde in een 9.

Ga terug naar de ziekenboeg. Bekijk het prikbord. Lees de opgeprikte briefjes. Je ontdekt dat de zoon van David op 4 april jarig is. Het speciale getal voor David is dus 0404. Aangezien hij het laatste getal in een 9 en het eerste in een 6 veranderde, wordt de code voor de safe dus: 6409.

Klik met de handcursor op de safe en het codepaneel opent.
Voer 6409 in en de safe gaat open.
Haal er een zakje onbesmet bloed uit.


Antoine's liftkaart
Ga met de lift naar 3, naar het cafetaria.
Loop de keuken in en geef Antoine het zakje bloed.

Na alle consternatie doorzoek je Antoine's lijk.
Je vindt zijn bebloede liftkaart. Die kun je zo niet gebruiken.

Ga met de lift naar de begane grond.
Hier zie je Ken en Stewart bezig met het opruimen van zombie lijken.
Naast Ken ligt een rol duct tape op de grond. Raap het op.

Loop de trap op en de beveiligingskamer in.
Stop Antoine's kaart in de kaartreiniger, rechts van de monitor console.
Malcolm haalt automatische de schone liftkaart weer eruit.

Ga naar de lift en stop Antoine's schone kaart in de gleuf.
Duw in de lift op knop 19 om naar de vergaderruimtes (meeting rooms) te gaan.


Vergaderruimtes
Hier zie je een halve zombie tegen de muur gepind. Bekijk hem. Malcolm ziet dat de zombie iets in zijn zakken heeft. Uiteraard kun je niet te dichtbij komen.
Haal dus je vloermop uit de inventaris en gebruik hem op de zombie om zijn portefeuille te pakken. Malcolm haalt er een 50 dollar biljet uit.

Loop naar rechts en ga hier door de dubbele deur een vergaderzaal in.
Je treft hier een drietal "stoners".
Praat met ze. Zij hebben op de afdeling hyrocultuur wat plantjes om te roken geplant en daarna met supercompost bemest. De plantjes waren prima om te roken, maar werden wel ietwat te groot.
Ze vertellen dat dr. David zich uit angst voor die planten in de kast in het hoofdlab heeft opgesloten.

Het groepje wil best wel mee ontsnappen met de helicopter, maar als ze horen dat er ook agenten meegaan, besluiten ze blijven. Ze vragen aan Malcolm of hij een filmpje of muziek heeft, zodat ze zich niet vervelen.
Malcolm geeft alvast een solootje op de gitaar en mag hem vervolgens houden.

Op tafel staat een "bong", een soort waterpijp.
Probeer hem te pakken. Manuel laat het niet toe. Je zult er iets anders op moeten verzinnen.

Links van de deur ligt een zak met gestolen goederen. Haal er een vulspuit uit. Malcolm heeft weliswaar geen kalkoen, maar je weet maar nooit wanneer dat ding van pas komt.
Verlaat de ruimte weer.

Op de gang aangekomen, heeft Ronnie iets te melden.
Hij zegt dat zijn zombiehoofd letterlijk op springen stond, toen Malcolm gitaar speelde. Hij denkt dat metalmuziek op die gitaar een dodelijk wapen tegen de zombies is.


Hydrocultuur
Je kunt nu naar Randy in de kiosk gaan om een film DVD te kopen. Randy wil echter dat je de DVD met gepast geld betaalt en 50 dollar is teveel.

Ga met de lift naar verdieping 8, hydrocultuur (Hydroponics).
Als je uit de lift stapt, zie je meteen een vrouwelijke arts achter het raam van haar lab staan. Zo te zien heeft ze hulp nodig, maar de deur naar het lab is vanaf de andere kant gebarricadeerd. Je kunt niet naar binnen.

Verder zie je hier ook een snoepautomaat, vaten met gif en zakken met compost.
De zak onderin je scherm is opengescheurd. Pak hier een handvol compost uit.

Gebruik je 50 dollar biljet op de snoepmachine om het te wisselen. Raap daarna een aantal munten op.

Loop naar links en ga door de dubbele deur het hoofdlab in.
Hier zie je nog net hoe iemand door een plant wordt opgegeten.
De deur van het toilet is helemaal links in deze ruimte. Je komt echter niet zomaar langs die happende planten.

Geef je handvol compost aan de happende plant.
Terwijl hij kauwt, kun je een stuk naar links lopen, maar hier sta je vervolgens voor een deur die gebarricadeerd wordt door de stengels van die planten. Er zijn drastischer maatregelen nodig.

Loop terug naar rechts en kijk om je heen. Tegen de achterwand staat een apparaat dat via leidingen voor de voeding van de planten zorgt.

Links van de gebroken leiding zie je een open vat met landbouwgif.
Gebruik je de vulspuit op het open vat met landbouwgif, zodat je nu een vulspuit met gif hebt.
Als de plant je probeert te pakken, haal je even een nieuwe handvol compost die je hem vervolgens voert.
Je zou het gif op de voedingsmachine kunnen gebruiken, maar dan moet je wel eerst even die gebroken leiding repareren. Verlaat de ruimte weer.


Film dvd
Ga met de lift naar de begane grond.
Loop naar de kiosk van Randy en geef hem de munten. Je mag nu uit het rekje rechts van de balie een film dvd pakken.

Ga weer met de lift naar de 19de verdieping.
Loop de kamer met de stoners in en geef ze de film DVD.
Ze raken prompt helemaal van de wereld.
De waterpijp is op de grond kapot gevallen. Raap de flexibele buis op, die tussen de brokstukken ligt.


Happende plant
Ga de lift in en duw op knop 8 om naar de Hydrocultuur afdeling te gaan.
Ga het hoofdlab in.
Combineer in je inventaris de buis met de duct tape.
Bevestig daarna de buis tusen de kapotte leidingen.

Haal nu je spuit met gif uit de inventaris en gebruik hem op het ronde gat onder de watertank.
Bedien vervolgens het controlepaneel rechts van de watertank.
Hierna heb je weer een prestatie geleverd.


David's liftkaart
Loop naar links en maak de deur van de kast open.
Praat met dr. David Palmer. Hij heeft geen idee hoe die zombie invasie kon ontstaan.
Hij was in het hydrolab omdat ze hier een plant kweekten met bijzondere eigenschappen. Ze maakten er brandstof van die op zeer hoge temperaturen brandt. Hij geeft Malcolm een kleine jerrycan met brandstof.
Ook krijgt Malcolm zijn liftkaart.




Benson  

Mortuarium
Stap in de lift en stop David's kaart in de gleuf.
Duw op knop 13 om naar het mortuarium (morgue) te gaan.


Volgens Ronnie stinkt het mortuarium naar etensrestjes.
Aan de plank die rechts van de lift tegen de muur bevestigd is, hangt een mondkapje.
Pak het masker en combineer het in je inventaris met het dennenboompje.
Gebruik het masker daarna op Malcolm.


Loop nu een stukje naar links. Je ziet midden in de ruimte een zak die beweegt.
Maak de zak open en je ontmoet Alvin.
Alvin heeft per ongeluk zijn vriend Benson diepgevroren op de afdeling Cryogenica (Cryogenics). Hij vraagt of Malcolm eens wil gaan kijken hoe het met Benson is en geeft hem een paar handschoenen, die tegen extreme temperaturen kunnen. Alvin wil onder geen enkele voorwaarde zijn veilige plastic zak verlaten.

Kijk om je heen.
De hele achterwand bestaat uit afgesloten diepvrieskastjes.
De deur van het kastje rechtsonderaan staat op een kiertje. Maak hem open.
Trek de schroevendraaier uit het hoofd van de zombie.
Verlaat dan het mortuarium weer.


Cryogenica
Stap in de lift en duw op knop 15 om naar Cryogenica (cryogenics) te gaan.
Loop naar links en je ziet in de vrieskamer de bevroren Benson, maar ook twee bevroren zombies, die op het punt staan Benson te grijpen.
Gebruik het controlepaneel naast de deur en een bedieningspaneeltje klapt open.

Aan de rechterkant op het paneel zie je een grote rode RESET knop, waarmee je alles in de beginstand kunt zetten.
Midden op het paneel zie je een blauwe vriesknop en een rode warmteknop.
Als je op die rode knop duwt, komt er een vlam uit de pijp in de vrieskamer. Jammer genoeg staat de vlam precies op de zombie gericht en ontdooit die dus sneller dan Benson, zoals je kunt zien aan de groene streepjes onder de knop. Het is dus niet verstandig die knop vaker te gebruiken.
Aan de linkerkant is een mogelijkheid om de buis waar de vlam uitkomt, te draaien. Maar hier ontbreekt een hendel.
Sluit het schermpje van het controlepaneel via de groene pijl.


Liftschacht
Ga terug naar de lift en stap in. Ronnie meldt zich. Hij heeft het gevoel dat ze in de liftkoker boven hun hoofd moeten gaan kijken.

Open je inventaris en combineer de duct tape met de schroevendraaier. Combineer dit vervolgens met de vloermop en je hebt een verlengde schroevendraaier.
Gebruik hem op het ventilatierooster boven je hoofd in de lift.
Klim daarna de liftschacht in.

Op de lift ligt een onderhoudsmonteur die intussen in een zombie veranderd is.
Prik hem dood met je verlengde schroevendraaier.
Haal daarna uit de gereedschapskist een schroefsleutel.
Klim terug in de lift.


Ontdooien
Duw op knop 15 om terug naar Cryogenica te gaan.
Loop naar links. Haal de schroefsleutel uit je inventaris en gebruik hem op het controlepaneel voor de vrieskamer. Hij past perfect.
Klik dan met de handcursor op het controlepaneel en het schermpje opent.

De bedoeling is dat je nu met behulp van de schroefsleutel en de twee kleine knoppen, alleen Benson voldoende ontdooit.
De toestand van de drie bevroren mensen kun je aflezen aan de drie rijtjes groene streepjes onder de knoppen. Benson is het middelste rijtje. De zombies moeten in ieder geval 1 streepje overhouden.
Je kunt nu proberen wat je wilt, maar het lukt niet om alleen Benson te ontdooien. Je hebt meer hitte nodig.
Zet de schroefsleutel naar links en duw op de RESET knop om alles in de beginstand te zetten. Verlaat dan het controlepaneel.


Meer hitte
Ga met de lift naar B1, de kelder.
Loop naar links naar de stookruimte.
Haal je hittebestendige handschoenen uit de inventaris en gebruik ze om het klepje van de stookketel te openen.
Haal dan de experimentele brandstof uit je inventaris en gooi hem in de stookketel.malcolm kan voelen dat de ketel nu meer warmte levert.


Benson
Ga met de lift terug naar verdieping 15, Cryogenica.
Loop naar links. Klik met de handcursor op het controlepaneel en het schermpje opent.

Dus op de kleine rode warmteknop.
Zet de schroefsleutel op de moer naar rechts.
Duw daarna weer op de warmteknop.
Duw vervolgens op de vriesknop.
Duw tenslotte nog een keer op de warmteknop.

Benson is min of meer ontdooid en je hebt weer een prestatie geleverd.
Gebruik je handschoenen (Malcolm draagt ze waarschijnlijk nog, zo niet, trek ze aan) om de deur naar de vrieskamer te openen.
Pak Benson's liftkaartje uit zijn linker hand.




Penthouse  

Bestuursvoorzitter
Stap in de lift en stop Benson's kaart in de gleuf.
Dus daarna op knop 22 om naar het kantoor van de bestuursvoorsitter te gaan (CEO's office).

De zombie in het kantoor van de secretaresse is omgeven door groen gas.
Ronnie heeft wel een idee hoe je haar kunt uitschakelen.
Nadat deze zombie uitgeschakeld is, kun je de deur naar het kantoor van de CEO openen.

De bestuursvoorzitter leeft nog en is doodsbang. Hij wil het hele gebouw opblazen.
Boven, in het penthouse, is iets dat de oorzaak is van deze zombie invasie. Hij heeft toestemming gegeven voor de research naar dit "ding", maar wil niet zeggen wat het is.
De sleutel van het penthouse heeft hij verborgen achter de satellietschotel.
Hij vindt ook dat niemand mag ontsnappen. Iedereen in dit gebouw heeft teveel gezien en moet mee opgeblazen worden.

Als je weer controle hebt over Malcolm, haal je de aansteker uit je inventaris. Gebruik hem op de vaten brandstof die in de hoek bij de plant staan.

Nadat de firma zonder bestuur zit, is het tijd om de sleutel van het penthouse te zoeken.
Raap het pistool van de grond op en verlaat het kantoor.


Sleutel penthouse
Stap in de lift. Ronnie's brein wordt weer overgenomen en hij bedreigt de mensheid.
Malcolm en Ronnie zitten duidelijk op het juiste spoor.

Ga met de lift naar de begane grond.
Haal het pistool tevoorschijn en schiet de lamp van het plafond.
Bekijk daarna het model van het gebouw van dichtbij. Er zit ook een klein satellietschoteltje op het model. Breek het eraf en je ziet de sleutel van het penthouse. Raap hem op en verlaat de close-up.


Riool
Na de reeks onaangename gebeurtenissen is Malcolm in de ruimte bij het riool beland.
Aan de rechterkant zie je een paar vuilniszakken. Ervoor ligt een cd-doosje. Raap het op. Tot Malcolm's grote vreugde is het een klassieke cd met metalmuziek.

Loop naar links, waar je een rooster ziet dat opengehouden wordt door een stok.
Gebruik je handcursor op de stok en Malcolm sluit het rooster.
Loop dan de trap op. Loop ook de volgende kortere trap op.
Open de deur aan de rechterkant en je bent weer in de entreehal.


Metalmuziek
Sluip de trap op naar de beveiligingsruimte.
Passeer Stewart op de gang en ga de kamer in.

Haal de cd met metalmuziek uit je inventaris en stop hem in de gleuf aan de rechterkant op het controlepaneel van de monitoren. De zombies blijken niet dol te zijn op de muziek en trekken zich een stuk terug uit de entreehal.
Verlaat de beveiligingsruimte.

Ga door de entreehal naar Randy's kiosk. Randy heeft besloten de kiosk te verlaten.
Ga het herentoilet in. Hier tref je Randy die op het punt staat de "bonen" door te spoelen.

Nadat het een en ander schoongespoeld is, ga je terug naar de entreehal.


Penthouse
De overlevenden gaan per trap naar het penthouse.
Loop naar rechts, naar een wachtkamer.
Hier maken de anderen kennis met Ronnie en besluiten ze te wachten tot Malcolm het probleem in het penthouse opgelost heeft.

Maak de deur aan de rechterkant open met de sleutel en ga naar binnen.
Als de zombies aanvallen, gebruik je de gitaar op de speaker die linksachteraan bij de deur op de grond staat.

Professor Fechenheim slingert naar binnen.
Hij legt uit dat het zijn schuld is. Hij wilde een landhaai maken. Maar het beest ontwikkelde een haat tegen de mensheid en bleek telepatisch in staat met de ondoden te communiceren en ze onder controle te houden, maar alleen in deze stad. De professor wil voorkomen dat de haai toegang krijgt tot de satellietschotel op het dak, want dan zou hij de hele wereld kunnen bereiken.

Nadat de professor uitgeschakeld is, pak je de houten plank die tegen de achterwand staat.
Leg de plank op het stuk lichaam van de professor.
Raap de harpoen op, die de professor liet vallen en naast zijn lijk ligt.
Gebruik de harpoen op de haai .....................................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.