MAGRET & FACE DE BOUC: The buddy-buddy case


Walkthrough door Yvonne © 2024 www.adventurespel.nl

Uitgever: Adipson Studio / 2024
Ontwerper: Adipson Studio

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
Proloog,
De crime scene,
Couanes huisadres,
Bloemenwinkel Rosaland,
Schilder Perry Dural en Miss Kenny,
Referentiecode boek,
Duchess.


Spelbediening  

Start het spel.
Je kunt verschillende talen kiezen voor het bekijken van voorwerpen, de spullen in de inventaris en de gesproken teksten. Alleen in het Frans is er geluid bij de gesproken teksten. In de andere talen zijn er geen stemacteurs gebruikt.
Kies een taal en je ziet het hoofdmenu. Het wordt aangeraden een koptelefoon te gebruiken.

Je kunt een nieuw spel kiezen, een opgeslagen spel laden of het spel beëindigen.
In de 'settings' zie je links hoe de Gamepad werkt en rechts hoe het spel werkt met de muis.
Met de spatiebalk of een loepje kun je hotspots zien. Als je die niet gebruikt, win je een van de 'achievements' (steam prestaties).
Met de linker muisknop beweeg je het figuurtje, activeer je een voorwerp en kun je die oppakken.
Met de rechter muisknop zet je een voorwerp terug in de inventaris.
Dubbelklikken laat het figuurtje sneller lopen.
In het midden zie je het hoofdmenu nogmaals. Hierin kun je een spel opslaan (save), maar er is ook een autosave.

Ga terug naar het spel (return to game).
Onderaan zie je nog wat aanwijzingen, over onder meer het notitieboek.
In dat notitieboek worden belangrijke gebeurtenissen opgeslagen om in te zien.
Links ervan zie je een loepje, waarin de voortgang van het spel wordt weergegeven.
Rechts staat ook een regenwormpje in een reddingsboei. Als je een tip wilt hebben, is dat meestal om te zien of een taak is afgerond. De worm geeft geen stap voor stap oplossingen voor een probleem. Je moet er zelf achter komen.

Bij 'Other games of the collection' zie je ander werk van 'indie-ontwikkelaar' Romuald Serrado bij Adipson, zoals Grandma Badass en 3 Geeks.
Bij 'Credits' zie je mensen die een bijdrage hebben geleverd aan het spel.

Kies een nieuw spel (new game).
Je kunt dan de Franse stemmen horen (yes) bij de taal die je gekozen hebt.
Als je 'no' kiest zijn er geen stemacteurs.

Steamprestaties
Er zijn 21 prestaties (achievements) te verdienen:
Als je 3x Superworm laat helpen, verdien je een prestatie. Je verdient er ook een als je Superworm 9x raadpleegt.
Als je meer dan 10x het vergrootglas gebruikt als hulp bij de hints en dus volledig geholpen wordt, verdien je ook een prestatie.
Als je helemaal geen hulp gebruikt in het spel (de spatiebalk, het vraag-icoon, en de superworm) verdien je de 'King of point and click'-prestatie.
Na 20, 40, 60, 80 en 100% van het spel verdien je een prestatie.
De andere prestaties worden in onderstaande walkthrough weergegeven.


Proloog  

Er hangt een smerige lucht in het stadje.
Praat met madame Musquin. Ze heeft een knijper op haar neus. Ze zegt dat captain Hishiro hem zal bellen. Agent Gaspard is al een uur eerder flauw gevallen.
De deur van captain Hishiro blijft dicht.
Praat met madame Musquin voor je het kantoortje met archieven in kunt.

Op het bureau ligt een schaap te slapen. Deze FaceDeBouc, ligt deels bloot op het bureau onder een lamp te zonnebaden. Hij is de oorzaak van de stank.
Daarna zie je wat informatie op het scherm, waaronder hoe het vergrootglas en de regenworm als helpfunctie werkt.
Rechtsboven zie je nu de regenworm, de loep, het notitieboekje staan en een icoon om geluidsinstellingen te wijzigen. Rechts staat het hoofdmenu.

Laat FaceDeBouc slapen.
Pak het lege glas (empty glass). De uitgedroogde donut wil Magret niet hebben.
Doe de deur dicht en vul dan het glas met water (glass of water).
Onderaan zie je de inventaris. Drink het glas water.

De telefoon links gaat. Het is de kapitein. Magret krijgt de opdracht een moord op te lossen. FaceDeBouc zal zijn assistent zijn.
Magret schrijft het op in het notitieboekje. Lees het.

Pak hierna de donut (expired donut) van het bureau en maak FaceDeBouc wakker met de donut.
Je kunt nu wisselen van Magret naar FaceDeBouc, die elk een eigen inventaris hebben. Je kunt spullen van de een aan de ander geven.

Klik net zo lang op FaceDeBouc tot Magret stopt met praten. Magret vertelt hem raadseltjes.
Wissel aan het einde om naar FaceDeBouc en Magret krijgt diens raadsels te horen.
Als je alle raadsels hebt gekozen, verdien je een steam-prestatie.

Pak, als FaceDeBouc, geroosterd geitenhaar (roasted goat hair) van het bureau en pak het deksel van de doos met poep.
De spelmaker zet het licht even uit en FaceDeBouc gebruikt de poepdoos.
Verder is er niets in het kantoor te doen.

Lees het notitieboekje.
Het is FaceDeBoucs taak de stadskaarten te vinden. Je moet daarvoor álle 8 laatjes bekijken.

De twee detectives gaan vanzelf naar de agent aan de balie. Magret mag het glas niet meenemen.
Zie op het prikbord een poster. Daarop staat het zwijn, Gratt'cul. Die ken je eerder uit eerdere adventures van spelmaker Adipson.
Praat met Gaspard en gebruik alle gesprekopties. Kapitein Hishiro heeft de badges en wapens vergeten af te geven.
Vanaf nu is de plattegrond van de stad te gebruiken.
Maak het gesprek af. FaceDeBouc laat het gesprek aan Magret over.
Bekijk de plattegrond links bovenaan.
Kies de plaats delict (crime scene).


De crime scene  

Praat met de agent voor de deur. Die laat je niet toe, omdat je geen identiteitskaart bij je hebt.
Laat FaceDeBouc met de agent praten. Tijdens dit gesprek haalt Magret vanzelf een aansteker (lighter) uit het bosje rechts.
Ga, als Magret, naar rechts de steeg in.
Laat ook FaceDeBouc erheen gaan.

Bekijk de vuilniszakken. Magret wil dat overlaten aan FaceDeBouc.
Schakel om naar hem en onderzoek de vuilniszak.
Hij haalt een oude krant (old newspaper) uit het vuil.
Lees de graffity en FaceDeBouc noteert die in het notitieboek.
Bekijk de graffity in het notitieboekje en bekijk de leuning. FaceDeBouc pakt een ijzeren spijl (iron bar) uit het hek.

De deur zit op slot en er wordt niet op de bel gereageerd.
FaceDeBouc denkt dat hij iets naar de ventilator moet gooien.
Bekijk het luik. Magret zal zeggen dat FaceDeBouc sterker is, blijf dus voortspelen als FaceDeBouc.
Met blote handen lukt hem dat ook niet.
Gebruik de ijzeren spijl en open het luik ermee.

Magret vindt de ventilatieschacht vies en FaceDeBouc is te dik.
Laat FaceDeBouc de krant in de schacht leggen en laat Magret de krant in brand zetten. Misschien komen de mensen dan het gebouw uit.
De ventilator laat de rook naar buiten gaan.
Laat FaceDeBouc de ijzeren spijl in de ventilator gooien. Even daarna komt Captain Hishiro hoestend naar buiten.
De inspecteurs gaan mee naar binnen toe.

De onderdelen van het slachtoffer liggen verspreid over de ruimte.
Wegens bezuinigingen krijgen de inspecteurs waterpistolen (water pistols) en hun badges.
Mr Corbillot is de forensisch patholoog. Magret zal de ondervragingen doen, omdat FaceDeBouc zich niet weet te gedragen.
Praat als Magret met Corbillot over Couanes dood. Die is door iets als een elektrische zaag gedood. De tijd van het overlijden was rond 8 of 9 uur, toen de winkel openging.

Bekijk links het lichaamsdeel en de worstjes rechts. Magret zal niet door het bloed lopen.
Laat FaceDeBouc een worstje (sausage Couane?) weg pakken van het tafeltje.

Naast de kassa ligt ook nog een lichaamsdeel.
Zie aan het plankje achter de kassa een sleutelbosje (set of keys) hangen.
De kassa zit op slot, maar er zouden bewijzen in kunnen zitten.
In het tasje zit lunch van Corbillot. Ze nemen het niet mee.
Probeer de kassa te openen. Het is de verkeerde sleutel.
Zie het prijzenlijstje. Dat heb je later nodig.

Bekijk links aan de kapstok het hoofd van Couane.
FaceDeBouc pakt een papiertje uit het varkensoor. Het is een stukje code (piece of code).
Bekijk de koffiemachine. Pak de beker met bloedvlekken (bloody goblet) uit de machine.
FaceDeBouc maakt een aantekening. Lees de aantekening.


Couanes huisadres  

Landroch
Ga via de plattegrond naar Landroch. Die kan de gevonden spullen analyseren.
Klop op de deur en ze worden binnengelaten.

Landroch laat hen de DNA-machine zien. Onderin zit een vakje voor te analyseren DNA.
Schakel om naar FaceDeBouc en leg het haar in het vakje. Als de computer de uitslag geeft, blijken de haren inderdaad van FaceDeBouc te zijn.
Eenzelfde test werkt goed. De veer die FaceDeBouc uit Magrets staart trekt, is van Magret.
Doe het kopje in de machine. Het bloed en een vingerafdruk is van Couane.
Doe de plakjes worst in het vakje. Ook die zijn van Couane.
De detectives hebben meer bewijzen nodig.
Bekijk de poster van de 3 Geeks.
Doe de code in de machine. De machine zal alles vernietigen, net als de beker en de stukjes worst. FaceDeBouc vindt dat dus geen goed idee.


Politiebureau
Ga in het politiebureau de computer raadplegen om het privé adres van Couane te vinden.
Dat moet Magret doen. Laat Magret dus ook naar het politiebureau gaan.
De computer crasht en Magret wil zijn vriend Uggly vragen naar dat adres. Uggly's adres is toegevoegd aan de plattegrond.


Uggly
Ga Uggly bezoeken. Hij heeft een café.
Praat met Uggly en hij tekent op de plattegrond waar Couane woont.
Magret heeft geen geld voor de jukebox.
Schakel om naar FaceDeBouc. Hij krijgt geen drankje.
Zet de jukebox op een ander muziekje tot je een prestatie verdient.


Couanes huis
Ga met beide figuurtjes via de plattegrond naar Couanes huis.
De deur zit op slot. Klop op de deur.
FaceDeBouc heeft de sleutels bij zich vanuit de moordplaats. Schakel dus om naar FaceDeBouc. De sleutel past.
Magret vindt dat FaceDeBouc zonder huiszoekingsbewijs niet naar binnen mag. Hij doet dat ook niet, als hijzelf de sleutel heeft.

Het wordt nu lastig legaal toegang te krijgen tot het huis. Er is nergens iets te vinden.
Geef de sleutel aan FaceDeBouc en ga als Magret naar bijvoorbeeld Uggly om FaceDeBouc zijn gang te laten gaan.
Schakel om naar FaceDeBouc. Die staat nu ongezien door Magret voor Couanes huis en opent de deur.
Magret komt er snel aan om te zien, wat er er te doen is.

Pak het boek over kunst (art book) van de tafel en geef het aan Magret.
Aan de muur hangt een papyrus en een schatkaart van Kitteneiland. FaceDeBouc houdt niet van katten, dus kan hij er niets mee.
In de laatjes is niets te vinden.
Bekijk de vaas op het kastje. FaceDeBouc laat de vaas vallen, maar er zit niets in.
Pak de scherf (sharp piece of amphora).
Als Magret de kaart bekijkt, ziet hij er geen kruisje op staan.
Zie rechts bij de trap een foto van Couane. Magret concludeert dat Couane van Indiana Jones houdt. Hij heeft fossielen in zijn hand.
Ga, als Magret, naar boven.


Bovenverdieping
Bekijk de spullen hier. Er zijn onder meer vrouwenpantoffels te zien.
Bekijk het harnas. In plaats van een schild zit er een pannendeksel aan vastgeschroefd.
Laat ook FaceDeBouc naar boven gaan en de spullen bekijken, een masker, een pilaar, een vaas, boeken en een stenen tablet.
Haal de maansteen (moon stone) uit het stenen tablet.

Ga rechts in de keuken kijken.
Bekijk, als Magret, de peperpotjes voor een steamprestatie. Hij zingt een liedje van The Spice Girls.
Pak uit de oven een pan zonder oren (handleless saucepan).

De deur naast het harnas zit op slot en is ook voor FaceDeBouc te zwaar om te openen. Hij had wel de sleutelbos bij zich.
Open de deur met de andere sleutel en ga allebei naar binnen.


Slaapkamer
Er zijn weer wat kunstboeken te zien.
Het onderdeurtje van de vitrinekast is goed beveiligd. Ook FaceDeBouc kan het niet openen.
Bekijk de foto op het dressoir. Magret vindt de foto belangrijk voor zijn onderzoek. Couane heeft een vrouw.
Voor de spiegel ligt de steel van de pan (saucepan handle) en in de la ligt een schroevendraaier (screwdriver).
De plek waar de steel lag gaat omhoog.

Ga allebei de slaapkamer uit en schroef de deksel (pan lid) van het harnas met de schroevendraaier.
Draai het rekje los met de schroevendraaier en er valt een schroef (small screw) uit.
Draai de schroef in de steel (handle and screw) en zet de steel met de schroef aan de pan.

FaceDeBouc laat de vaas met rust, omdat hij de andere al vernield heeft.
Achter de bank is een trap naar beneden. Ga beiden naar beneden.
Let op: Pas als Magret de vaas beneden had bekeken, kan FaceDeBouc de vaas omgooien en een scherf (sharp piece of amphora) van de vaas pakken. Magret wil de scherf niet hebben en niet medeplichtig zijn aan de vernieling.

As je de worm raadpleegt, meldt die dat het huis onderzocht moet worden. Er is dus nog iets te onderzoeken.


Couanes brandkast
Zet de kraan aan en hou de pan onder het water.
Zet de deksel op de pan en zet de kraan eventueel uit.

Ga de slaapkamer in en zet de pan op de basis.
Op de plek waar je de steel van de pan zag, staat de basis omhoog.
Zet de volle pan met water erop neer. De basis wordt ingedrukt en opent het kastje onder de vitrinekast.

Er is wat geluid te horen en de deur voor een brandkast gaat open.
Bekijk de brandkast. Je ziet nummers om aan te klikken.
Bekijk elke keer de safe. Er moeten totaal vier getallen zijn om in te drukken.

In de 'crime scene' waren tarieven te zien aan de muur. Ga ze eventueel nog eens bekijken.
Links van de tariefkaart is een spijkertje te zien. Daar had een schilderij gehangen.

Ga terug naar Couanes huis en bekijk de safe.
Vul de code in, zoals je zag op de tarieflijst. Klik de 4 aan, dan 2x de 6 en de 3. De safe gaat open.
Kijk in de kluis. Magret heeft het tweede deel van de code (piece of code) in de kluis gevonden.
Magret stuurt FaceDeBouc naar het politiebureau en wil even wat slapen in Couanes bed om de zaken op een rijtje te zetten.


Beledigingen
Hij wordt wakker, omdat Couanes vrouw de rommel ontdekt en op zoek gaat naar de inbreker.
Praat met Pegi Sixteen die met een slagersmes en paraplu naast het bed staat.
Laat haar de politie-badge zien en Magret kan met haar praten.

Gebruik alle gespreksonderwerpen. Het is verdacht dat Couanes vrouw een hakmes bij zich heeft. Ze zegt dat ze in een vliegtuig zat, toen ze over de dood van Couane hoorde. Ze laat Maigret haar ticket zien.
Haar man raakte meer gesteld op zijn kunstvoorwerpen dan op haar, maar ze bleven bevriend. Haar man was kunstverzamelaar en archeoloog en had veel concurrerende vijanden over de wereld. Couane dacht dat hij in de gaten werd gehouden. Hij had een probleem gehad met een andere verzamelaar, maar zij weet niet waarover dat ging. Hij werd door iemand gevolgd en ging naar ontmoetingen waar geheime bijeenkomsten werden gehouden en versleutelde boodschappen werden uitgewisseld.
Magret had op het ticket gezien dat Mrs Couane samen met iemand in het vliegtuig zat. Hij krijgt het ticket voor zijn inventaris.

Praat verder en kies de nieuwe optie (ready ... test). Nu kan de 'scheld wedstrijd' beginnen.
Om zich te verdedigen krijgt Magret de paraplu voor het sabelgevecht.
Gebruik de nieuwe gesprekopties.
Langzamerhand dringt Mrs Couane Magret in de hoek en geeft hij op.
Mrs Couane zal hem pas vrij laten als hij de 'beledigingenstrijd' zal winnen. Hij geeft de paraplu terug en hoopt op FaceDeBoucs hulp.

Schakel om naar FaceDeBouc en je ziet hem op zijn poepdoos in het politiebureau.
Schakel wéér om naar FaceDeBouc. Hij is deze keer aan het telefoneren.
De keer daarna heeft hij de computer tijdelijk aan gang gekregen en speelt hij Grandma Badass.
Daarna leest hij een stripboek.
Weer daarna slaapt hij en verdien je de prestatie 'gluurder'.

Hierna gaat FaceDeBouc vanzelf naar Couanes huis en hoor je over de spelers die FaceDeBouc hebben zien poepen. Daar is hij verbolgen over. De spelmaker maakt een grap over het lot van indie-ontwikkelaars.
FaceDeBouc verslaat Mrs Couane onmiddellijk met zijn beledigingen en paraplu.
Magret zegt FaceDeBouc in het politiebureau te willen spreken.


Versleuteld bericht
Zorg ervoor dat Magret (óf FaceDeBouc) twee deeltjes van de code in zijn inventaris heeft en plak ze aan elkaar. Het is een versleuteld bericht (encrypted message).

Er is een figuurtje dat het versleutelde bericht zou kunnen decoderen.
Ga naar Landroch en ga naar binnen. Stuur eventueel ook FaceDeBouc naar Landroch.
Geef het versleutelde bericht en Landroch vertaalt het. Couane kreeg de boodschap op om 7 uur in een bloemenwinkel te zijn voor 'je weet waarvoor'.


Bloemenwinkel Rosaland  

Lees de aantekeningen in het notitieboekje.
Het adres van de bloemenwinkel moet worden uitgezocht.
En wie de figuur was die met Mrs Couane in het vliegtuig zat, is ook onbekend.

Ga naar Uggly en laat hem het ticket zien. FaceDeBouc gaat er ook heen.
Uggly zegt dat er een hond is die tickets verzamelt en er alles over weet. Hij moet die hond maar vinden en kan niet helpen.
Vraag dan aan Uggly of hij een bloemenwinkel kent. Er is een bloemenwinkel in het stadje en hij tekent de plek op de plattegrond.

Ga naar de bloemenwinkel. Het is precies 7 uur.
FaceDeBouc biedt aan de sleutel te zoeken van de winkel en Magret dan te roepen. Hij rekent erop dat de spelmaker hem de sleutel laat vinden op een wat makkelijker manier dan bij de plattegrond.

Magret ziet meteen dat de deur niet op slot zit.
Degene die de afspraak bij de bloemenwinkel had, houdt hen om de hoek in de gaten.

Loop iets naar rechts. Pak het stukje stof (piece of fabric) van het muurtje.
Lees het briefje op de deur van de platenwinkel en Magret maakt een aantekening om de volgende dag terug te komen.
Hoewel Magret het notitieboekje gebruikt, staat de aantekening er pas in, als ze in de bloemenwinkel zijn.
Ga naar binnen.

Zie tussen de kastjes en de plank met planten een sleutel aan een draadje hangen. Magret krijgt hem niet van het touwtje af.
Laat FaceDeBouc de sleutel (key) van het touwtje snijden met de scherf.

Ga op de bank zitten en je hoort een klik bij de stellage met planten rechts.
Het lukt FaceDeBouc de stellage korte tijd opzij te schoppen.
Het lukt niet lang om Magret op de bank te laten zitten en dan als FaceDeBouc de stelling weg te schoppen.
In de kassa zit een kwitantie voor een hydrangea (hortensia).
Links zie je dat er een boek ontbreekt.
Bekijk de vuilnisbak links en FaceDeBouc kan er een hamer met gebroken steel (broken hammer head) uit pakken.

Ga naar Landroch om het stukje stof te laten analyseren.
Landroch staat aan de deur. Zijn machine staat op springen. Landroch vraagt Magret terug te komen, als de machine weer werkt.
Ga terug naar de bloemenzaak.

Magret heeft een kunstboek bij zich.
Zet het op de open plek tussen de boeken op het linker kastje. Er klinkt een klikje.
Ga, als FaceDeBouc, op de bank zitten. Hij is zwaarder dan Magret en de stelling schuift opzij.
De stelling blijft staan.

Probeer de deur met de sleutel te openen. Er klinkt een stem vanachter de deur.
FaceDeBouc wil dat Magret de deur opent, omdat Magret de gesprekken voert. Schakel dus om naar Magret.
De persoon achter de deur vraagt wat het wachtwoord is. De deur zit aan de andere kant op slot.
Kies hydrangea, de naam van hortensia's, die je als kwitantie vond in de kassa.
Ga de geheime deur door.


Schilder Perry Dural en Miss Kenny  

Praat met de schilder. FaceDeBouc laat de ondervraging over aan Magret.
Stel alle vragen op het scherm. Perry Dural zegt dat Reinhart de eigenaar is, die hem hier laat werken. Hij zat er lang opgesloten, omdat de afstandsbediening weg was. Hij had bezoek verwacht van Couane, maar dezelfde middag hoorde hij, dat de afspraak niet door zou gaan.
Laat het ticket zien aan Dural. Hij ontkent, dat zijn naam erop staat.

Kijk naar het schoolbord met plant Miss Kenny erop getekend.
Bekijk alle schilderijen voor een achievement. Let daarbij op het donkere schilderij onder het schoolbord.

Pas op: Open de deur nog niet om geen prestatie te missen!
Ga naar Uggly en vraag het adres van Mr Reinhart, Perry's huurbaas. Hij zet het adres op de plattegrond.
Ga naar Reinharts huis. Zowel FaceDeBouc als Magret gaan naar hem toe.

Praat met Reinhart. Hij wil zonder huiszoekingsbevel en advocaat geen vragen over Couanes moord beantwoorden. Hij zal zich melden op het politiebureau als hij wordt opgeroepen.
Magret zegt dat dat snel zal gebeuren.

Je kunt zelfs geen tissues pakken zonder toestemming.
Ook de hamersteel die de plant ondersteunt is niet te pakken.

Schakel om naar FaceDeBouc.
Gebruik de afstandsbediening.
Zet daarna de tv uit.
Haal de stekker uit het stopcontact en gebruik de afstandsbediening nog eens.
Reinhart gaat kijken wat er aan de hand is met de tv.
Pak dan de steel van de hamer (broken hammer handle) bij de plant.

Ga terug naar de bloemwinkel en loop door naar schilder Perry.
Laat ook Magret naar Perry gaan.
Laat FaceDeBouc de deur achter de schilder openen met zijn gouden sleutel.
Achter de deur staat een grote vleesetende plant, die Magret inslikt.
Steek plant Kenny neer met de steel van de hamer, als Magret is ingeslikt. Daar krijg je een prestatie voor, maar de plant ondervindt er geen schade aan.
Praat met Kenny de Plant en Magret antwoordt.

De voerbak is leeg.
Pak het kattenbeeldje (Egyption statue).
Het hangslot aan de kast is eenvoudig, maar FaceDeBouc krijgt het niet open.
Rechts zie je een emmer lijm staan op tonnen.
Lijm de hamersteel aan de hamerkop en repareer de hamer (hammer).
Daarmee krijg je het slot niet open.


Ga terug naar Perry Dural en stel hem alle vragen. Hij zegt Plant Kenny zijn lievelingssnoep te geven. Dat zijn bijzondere snoepjes.
Dural zegt hem het schoolbord te bekijken. Het zal niet lang duren voor Kenny's gif Magret zal verteren. Dural maakt de kast achter de plant niet open voor hij een huiszoekingsbevel ziet.

De plant houdt zoals je op het schoolbord ziet van poep met vliegen.
FaceDeBouc weet niet wat hij moet doen. Hij had al 2x gepoept, dus hoe hij dat voor elkaar kan krijgen?
Dural raadt aan een laxeermiddel te slikken en vertelt waar de apotheek staat.
Het precieze adres staat nog niet op de plattegrond.

Ga naar Uggly en praat met hem.
Hij tekent de apotheek aan op de plattegrond.


Pharmacy 'The nasty'
Ga naar de apotheek. Mrs Pegi Sixteen werkt daar.
Praat met haar. Bij het loket ligt een laxeermiddel, dat ze hem niet wil verkopen.
FaceDeBouc zal haar af moeten leiden.

Pak links in de kast van de onderste plank een strip pillen tegen maagpijn (for the stomach) en citric acid op de tweede plank.
Schuif het raam naar links. Rechts staat een fles. Mrs Pegi zal het raam terug schuiven.

Kijk in de prullenbak en pak de fles water (bottle of water) eruit.
Pak uit het kastje tussen de ramen vitamice c pillen (vitamins c) op de 3e plank en baking soda van de plank erboven.

Schuif het raam weer naar links. Het is de bedoeling dat je wat medicijnen in die fles (vase) gooit.
Giet eerst de fles water in die fles. Nu kunnen er medicijnen in opgelost worden. Pegi sluit het raam weer.
Schuif het raam opzij en doe de baking soda erin, de vitamine c en de citric acid.
Gooi er als laatste de pillen in tegen maagpijn, maar de volgorde is niet belangrijk.
Pegi bekijkt de fles wat beter en nu kan FaceDeBouc de laxeermiddelen (laxative syrup) pakken.


Uitschakelen Miss Kenny
Kies de bloemwinkel en gebruik het laxeermiddel.
FaceDeBoucs darmen rommelen en hij moet nodig naar het toilet.
Loop naar Perry Dural. Die vindt dat FaceDeBouc eerst maar een huiszoekingsbevel moet halen voor de kast daar.

Ga naar de vleesetende plant toe en gebruik de voerbak als poepplek.
Uit beleefdheid doet de spelmaker even het licht uit. De plant reageert echter niet op de voerbak.

Zie dat het rechter raampje er breekbaar uitziet.
Gooi het kattenbeeld door het raam en er komt een vlieg binnen.
De plant heeft nu belangstelling voor de vlieg in de voerbak en spuugt Magret uit.

Perry is omvergelopen door Magret.
Bekijk hem als Magret en hij vraagt zijn huisbaas Reinhart te waarschuwen dat Kenny dood is.
Het sleuteltje aan zijn nek zal hij geven, als hij een glas water krijgt.
Ga bij de plant kijken die dood op zijn bak ligt.


Glas water voor Perry Dural
Ga als Magret naar het politiebureau waar een watercontainer is.
Pak het glas van het bureau, maar agent Gaspard zal het glas afpakken.
Dit is een klusje voor FaceDeBouc vindt hij. Laat FaceDeBouc naar het archief in het politiebureau gaan.

Doe de deur dicht achter FaceDeBouc. Ook hij weet dat Gaspard het glas af zal pakken.
In Couanes huis is de kraan in de keuken te gebruiken, maar daar is geen glas te vinden.
Landroch is nog bezig met de machine en laat niemand binnen.
Bij de crime scene en de apotheek is ook geen glas te vinden.
Sla het glas kapot met de hamer en neem de glasscherven (broken glass) mee.

Ga naar de bloemenwinkel en loop voorbij de plant naar de emmer lijm.
Lijm het glas (empty glass).
Je hoeft Reinhart niet te waarschuwen over Kenny's dood.
Ga dus naar Couanes huis waar water te vinden is. Laat ook Magret daar heen gaan.

Ga naar boven en dan de keuken in.
Zet de kraan aan en vul het glas met water (glass of water).
Doe de kraan dicht en kies de bloemenwinkel.

Ga naar Perry en laat FaceDeBouc het glas water geven.
Perry krijgt het sleuteltje van het hangslot (padlock key).

Ga naar rechts en open het hangslot met Durals sleutel. Er zit een schilderdoek in voor Couane.
Bekijk het schilderij. Je ziet er kleurige getallen op geschilderd (9623) in verschillende groottes.
FaceDeBouc schrijft het getal op in het notitieboekje.


Referentiecode boek  

Verhoring Mr Reinhart en zijn advocaat
Na een kort gesprek met captain Hishiro wordt Reinhart gesommeerd naar het politiebureau te komen. Zijn advocaat blijft niet lang.
Stel alle vragen. Schakel dan om van FaceDeBouc naar Magret. Om en om kunnen ze dan vragen stellen. Elke keer komt er een nieuwe gespreksoptie bij.

Reinhart zegt dat er op Couanes winkel buiten een referentiecode stond van Perry Dural.
Reinhart zegt dat een boekhandelaar hem geïnformeerd had over Coaunes dood.
Laat hem het ticket zien.
Reinhart zegt niets te doen te hebben met de Couane-zaak.

De worm is niet op te roepen en de plattegrond is ook niet te bereiken.
Na wat heen en terug geren, zijn ze wel wat wijzer geworden:
De code op het bord buiten Couanes winkel is een referentie naar een boek. En een boekverkoper zou kunnen bewijzen dat Reinhart vroeg in Couanes winkel was.

Als alle vragen beantwoord zijn gaan FaceDeBouc en Magret automatisch naar Uggly.
Vraag naar het adres en Uggly zet het adres van de boekwinkel op de plattegrond.


Bookstore Books Moichi Dog
Vraag of Moichi de code kan vinden van een referentie voor een boek.
Hij moet daarvoor alle vier de cijfers geven.
Probeer het getal uit het notitieboekje, maar het staat niet in de database.
Als je de getallen van groot naar klein opgeeft, staat het niet in de database. Ook de cijfers van klein naar groot staan er niet in.

Moichi zegt dat hij 's ochtends vroeg met Reinhart had gesproken en iemand uit de winkel had zien rennen, iemand met een hoed, jas en sjaal aan. Couane had een zakenpartner, met wie hij naar kunst en archeologische voorwerpen zocht. Een jonge schrijfster van een kunstboek.
Hij is de naam en de titel vergeten, maar heeft een boek van haar in zijn winkel.
Laat het ticket zien aan Moichi.
Hij zegt dat Magret iets kleins over het hoofd ziet. Hij zegt niet wat dat is.


De gouden plaat
Ga naar de bloemenwinkel. Die is op slot wegens het overlijden van plant Kenny.

Loop naar rechts de platenzaak in.
Praat met Sir Tomato. Hij had niemand in de buurt gezien en Couane was al dood, voor hij zijn dagelijkse croissantje kon halen.
Bekijk de gouden plaat rechts aan de muur en praat erover.
Voor een croissantje wil hij de kopie van de plaat wel aan Magret geven.

Ga naar de crime scene.
Zorg ervoor dat FaceDeBouc erbij is, want die zal zonder probleem door het bloed heen lopen.
Raak de machine met broodjes aan en FaceDeBouc zal er een trap tegen geven. Hij doet het croissantje (croissant) in zijn inventaris.

Ga naar de bloemenwinkel en de platenzaak.
Geef het croissantje en FaceDeBouc heeft een langspeelplaat (vinyl record) gekregen.

Ga terug naar de boekwinkel. Ook Magret is daar naartoe gegaan.
Schakel om naar Magret. Over het ticket is een nieuwe vraag te stellen.
Het ticket was niet afgestempeld. Mrs Pegy zat niet in het vliegtuig.

Opeens is de man die hen volgt in de boekwinkel.
Praat met Moichi over Couanes metgezel. Er is geen nieuwe informatie te vragen.
Ga op andere plekken kijken of je iets over het hoofd hebt gezien.
Ook de worm helpt niet. Je zult het probleem met de boekhandelaar zelf moeten oplossen.

Ga naar de apotheek.
Er ligt bloed op de vloer en Pegi's armen zijn eraf gezaagd. Om haar nek zit een strop. Pegi is dood.

Zie op de stoel een boek (album and photos) liggen.
Laat Magret het boek oppakken. Er zit een foto in waarop iemand staat, die al sinds Couanes dood achter Magret en FaceDeBouc aan zit, een wolvin.
Pak rechts van het boek een flesje slaappillen (box of sleeping pills) van de vloer.
Pak in de linkerkast uit een laatje een kassasleutel (cash register's key).


Referentie code
Ga naar de boekwinkel en probeer de referentie code te achterhalen.
Je had er al wat uitgeprobeerd. In het notitieboekje zie je dat de 6 groot was en de 3 nog groter. De 9 is klein en de 2 zeer klein.
Vraag aan Moichi naar de referentiecode. Kies 6 - 3 - 9 - 2.
Moichi vindt het boek. Helaas heeft de schrijfster een pseudoniem gebruikt: Wolfette.

Vraag naar de persoon die Magret en FaceDeBouc tot in de boekwinkel volgde. Die is niet door Moichi herkend.
Pak de bestseller (Wolfette's book) uit de stapel boeken. Helaas staat de foto van de schrijfster er niet op.

Ga naar Uggly om over Wolfette te praten.
Uggly kent geen schrijvers, maar wel figuren die veel lezen.
Hij schrijft op de plattegrond waar ze te vinden zijn.


Duchess  

Wolfettes adres
Ga naar 'The Backers Nest'.
Praat met Lionel die een spelletje kaart speelt met Temple Layer. Crafty Coyote staat erbij.
Laat Lionel daarna de foto uit de inventaris zien. Hij weet dat haar voornaam met 'la' begint.
Praat dan met Temple Layer. Laat ook hem de foto zien.
Hij herinnert zich dat haar voornaam eindigt op 'ah'.
Crafty Coyote praat alleen als er een advocaat bij is.

Ga naar Uggly en Magret vraagt naar de schrijfster die 'La ... ah' heet.
Uggly denkt wel dat hij weet wie dat is en tekent het adres aan op de plattegrond.


Het huis van de Duchess
Ga naar het adres toe.
Druk op de bel en Duchess Laaikhah Tombe komt naar buiten. Praat met haar.
Als Magret zijn politiekaart laat zien, mag hij binnenkomen om vragen te stellen.
FaceDeBouc is er ook bij.

Laaikhah zet thee.
Bekijk het masker. Er zitten twee diepe ooggaten in, maar niemand mag aan haar spullen zitten.
Laat FaceDeBouc de plaat opzetten van Mr Tomato.
Laat Laaikhah de foto zien en ondervraag haar. Ze kent Couane goed. Zijn vrouw was jaloers op haar. Couane en Laaikhah hadden samen een bijzonder schilderij gevonden dat Couane in zijn winkel had opgehangen.

Je had in Couanes huis een spijker gevonden, waaraan het schilderij niet meer hing.
Magret laat haar weten dat Pegi Couane ook vermoord is. Couane had het schilderij niet aan zijn opdrachtgever-sponsor gegeven. Hij wilde het zelf houden.
Laikhah zegt niet te weten wie de opdrachtgever is.
Couane was nerveus en werd volgens hem achtervolgd. Ze noemt enkele mensen die Couane kennen, zoals Reinhart en schilder Perry.

Zorg ervoor dat FaceDeBouc de slaappillen in zijn inventaris heeft.
Laat FaceDeBouc na het gesprek slaappillen in Laaikhahs thee doen en ze valt op de bank in slaap.
Ze laat een wind in haar slaap en hiervoor verdien je een prestatie.

Open het dressoirkastje links bij de haard. FaceDeBouc haalt er een blauwe hemel steen (sky stone) uit.
Bekijk het masker. Zorg er voor dat je de groene steen bij je hebt.
Zet de groene steen en de hemelsteen aan elkaar in de inventaris. FaceDeBouc heeft er een maan steen (lunar stone) van geknutseld.
In de la bij het raam is niets te vinden.

Ga naar de crime scene.
Laat FaceDeBouc de kassa openen met de sleutel uit de apotheek. Er ligt een oranje zonnesteen (sun stone) in.
Zet hem vast aan de andere twee stenen en hij heeft er een drie-eenheid van hemelplaneten (celestial triad) van gemaakt.


Geheime kamer in het huis van Laaikhah
Ga naar Laaikhahs huis.
Zet de stenen in het masker en er gaat een geheime gang open.
Ga de geheime kamer in.

Magret weet, dat wat hij zal vinden, niet als bewijsmateriaal te gebruiken is zonder huiszoekingsbevel.
Ga naar het politiebureau om capitein Hishiro te spreken.
Klop op zijn deur en Magret en FaceDeBouc worden binnengelaten.
De rechter geeft toestemming om het huis te doorzoeken en automatisch gaan Magret en FaceDeBouc naar Laaikhahs huis.

Ga de geheime kamer in. Ze vinden dat er minstens 8 bewijzen gevonden moeten worden om Laaikhah op te pakken.
Magret zal de spullen onderzoeken en FaceDeBouc zal ze noteren. Dit staat ook in het notitieboekje.
De plattegrond is niet meer te gebruiken.



Zie wat er in de kamer te zien is.
- Bekijk de jas, die door de spion werd gedragen die hen achtervolgde. In het boek wordt de jas als bewijs 1 genoteerd.
- Bekijk de grote hoed. FaceDeBouc schrijft op dat dit een 2e bewijs is.
- De sjaal wordt als nummer 3 in het notitieboek gezet.
- Pak het worstje (sausage) op naast de jas. Is dit gemaakt van Couane? Magret geeft het ter bewaring aan FaceDeBouc. Het wordt als nummer 6 opgeslagen in het boekje.
- Bekijk de foto's en documenten onder de hoed aan het prikbord. Het is bewijs nummer 4, dat bewijst dat Magret en FaceDeBouc werden bespioneerd.
- Voor de kluis moet een 4-cijferige code worden gevonden. Die ken je nog niet.
- Het schilderij en de papyrussen zijn niet van belang. Ook de spullen op het rechter tafeltje en in de laatjes zijn onbelangrijk. Pak op de plank voor het schilderij een sigarettenpeuk (cigarette butt) uit de asbak. Magret stopt de sigaret in zijn inventaris. Hier zal DNA op zitten. Het is bewijs nummer 8.

Pak op het tafeltje links naast de kluis de post-its. Ze komen in Magrets inventaris maar worden niet genummerd als bewijsstuk.
Pak het kleurpotlood (pastel pencil) naast de kluis en Magret stopt hem in de inventaris.
Alleen de nummers 5 en 7 ontbreken nog in het notitieboekje.
Wrijf met het potlood over de post-its om te lezen wat er op het vorige blaadje stond. De code 5986 wordt in het notitieboekje neergezet in rode letters.

Open de kluis en kies de cijfers 5 - 9 - 8 - 6.
FaceDeBouc pakt de handschoenen met bloed eruit als 7e bewijs.

Er moet nog één bewijs gevonden worden.
Rechts is een baksteen in de muur te zien. Haal die eruit, het is het tweede vliegticket om Pegi te vergezellen.
Dit ticket is ook niet gebruikt.

Er zijn voldoende bewijzen gevonden om Laikah aan de tand te voelen.
Laaikhah wordt voor een verhoor naar het politiebureau gebracht. Haar advocaat is er snel bij.


Verhoor Laaikhah
Praat met de Duchesse en stel alle vragen.
Ze zegt dat ze niet wist dat er een geheime kamer in haar huis was. Ze vraagt of er wel bewijs is van haar DNA op de handschoenen en wat het moordwapen dan is. Ze weet niets van het ticket af en Laaikhah ontkent alles.

Schakel om naar FaceDeBouc. Hij is bij Landrochs machine, die inmiddels gerepareerd is.
Doe het worstje in de machine. Het DNA is van Couane.
Doe de handschoenen in de machine. Het bloed is van Couane.
Analyseer de sigarettenpeuk. De sigaret was door Laaikah gerookt. Haar DNA zit erop en bewijst haar aanwezigheid in de geheime kamer. De bewijsstukken gaan kapot in de machine.

FaceDeBouc gaat onmiddellijk naar de verhoorkamer toe en Magret volgt.
Stel alle vragen op het scherm door FaceDeBouc.

Laaikhah zegt dat ze hen nooit gevolgd heeft en dat de handschoenen niet van haar zijn. Ze is allergisch en draagt alleen zijden handschoenen.
Ondertussen zegt de advocaat haar zich niet onder druk te laten zetten.

Schakel na het gesprek om naar Magret en laat haar de foto zien. Laaikhah herhaalt dat de foto van haar is samen met Couane en zijn vrouw Pegi.

Raadpleeg eventueel de worm. Die zegt je Laaikhah te breken.
Schakel om en om van Magret naar FaceDeBouc om Laaikhah geen rust te gunnen. Ze wil van de moeilijke vragen af en geeft dan de meeste punten toe.
Ze wordt in een cel gezet en zegt dat Mr Reinhart de sleutel van de geheime kamer heeft.
Hierna zie je Reinhart bij Uggly en plant hij zijn vlucht vanuit de geheime kamer.

Aan het einde wordt het scherm even zwart.
Daarna zie je het hele verhaal vanuit de ogen van Reinhart. Zijn doel was een schilderij van de familie te bemachtigen. Zijn verhaal gaat van een paar weken voor de moord op Couane t/m Pegi's moord.

Stel alle vragen aan Pegi. En het wordt duidelijk hoe de moord in elkaar is gezet.
Je krijgt er een prestatie voor.

Na de aftiteling volgt nóg een kort stukje waarin FaceDeBouc en Magret vervangen worden door twee andere detectives: Sam en Max!



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.