JESSICA PLUNKENSTEIN and the Düsseldorf Conspiracy


Walkthrough door Yvonne © 2023 www.adventurespel.nl

Uitgever: greGAMES! LLC / 2005
Ontwerper: greGAMES!

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
Deel 0: Voorgeschiedenis (Too much exposition),
Deel 1: Singing in the rainforest,
Deel 2: Gentlemen prefer Lederhosen.


Spelbediening  

Start het spel en je ziet het hoofdmenu, waarin je een nieuw spel kunt starten (New), een opgeslagen spel kunt laden (Load) en het spel kunt beëindigen (Quit).
Bij 'Sound' kun je muziek en ander geluid bijstellen. Je kunt daar ook de (gesproken) tekst uitschakelen.

Kies een nieuw spel.
In het spel kom je met de tab-toets in de inventaris terecht.
Met de pijlen rechts scroll je door de inventaris heen, zodat je elk voorwerp kunt zien.

Onderaan zie je 4 vakjes: een plusje met een oog voor een cursor waarmee je voorwerpen in en buiten de inventaris bekijkt.
Verder een plusje met een handje, zodat je met de handcursor voorwerpen kunt pakken, deuren kunt openen en andere acties met de cursor kunt uitvoeren.
Ook is er een plusje met een hoofdje. Hiermee kun je met figuurtjes communiceren.
Met het 4e vakje (OK) sluit je de inventaris en ga je terug naar het spel.

Met rechtsklikken kun je van cursor wisselen.
Je kunt voorwerpen uit de inventaris met elkaar combineren door met een voorwerp op een ander voorwerp te klikken.
Tussenscènes kun je overslaan met de escapetoets of door te rechtsklikken.
Met F5 sla je een spel op en met F7 kun je een opgeslagen spel laden.
Met Ctrl + Q beëindig je het spel.


Deel 0: Voorgeschiedenis (Too much exposition)  

Jessica wordt door haar ouders liefdevol wakker gemaakt, maar met geweld naar een opvoedingsinstituut gebracht om van haar een 'vrouwelijk' meisje te maken.
Ondertussen zie je ontdekkingsreiziger Harrison J. Harris een nieuwe opdracht krijgen.

Op het vliegveld naar hun bestemmingen toe, worden hun tickets verwisseld.
Harris wordt naar het instituut gebracht en Jessica komt terecht bij de douane op een vliegveld in de Amazone.

Druk op de tabtoets en je ziet dat Jessica het afgescheurde deel van Harris' Ticket (ticket stub) bij zich heeft.


Deel 1: Singing in the rainforest  

Rechtsklik om een spreekcursor te krijgen en praat met de douanebeambte.
Let op: gebruik elke keer dat je met iemand praat alle mogelijke gesprekopties.
Jessica heeft geen paspoort en komt dus niet door de douane heen.

Gebruik de oogcursor door te rechtsklikken en bekijk de dozen en de man links.
Praat met hem met de spreekcursor. De man wacht op Harris, maar weet niet hoe die eruit ziet. Jessica mag de schuur niet in.

Pak met de handcursor het deel van het ticket uit de inventaris (Tab) en druk op OK.
Laat het stukje ticket aan de man zien. Hij zegt dat de details van Harris' opdracht in de schuur liggen.


Door de douane
Ga de schuur in en bekijk het busje Blue dat er staat. Het is spuitverf.
Als Jessica het probeert te pakken, spreekt het beeld van het hoofd haar aan. Hij vertelt haar over Baron von Düsseldorf die slechte kritieken kreeg van de musicals, die hij maakte. Hij wil van de 'mulberry bush' (moerbeiboom), een zeldzame plant in de Amazone, een middel maken dat de intelligentie van mensen verlaagt. Die zullen dan zijn musicals wél waarderen.

Het beeld geeft Harris, Jessica dus, de opdracht dat te verhinderen en de bloem eerder te vinden dan de baron.
Pak na dit gesprekje de spuitbus op en bekijk hem in de inventaris. De druk in het blikje is hoog.
Ga de schuur uit.

Je ziet nu een korte scène van de Baron, die met een helikopter in het oerwoud landt.
Hij vertelt nog even wat zijn plan is.

Er staat een open doos bij het vliegtuig. De andere dozen zijn de douane al gepasseerd.
Bekijk de doos en spuit er met de spuitfles een kruis op.
Kruip in de doos. Die wordt bij de andere dozen rechts gezet. Jessica kruipt er vanzelf uit.
Loop naar rechts.


Llamaland, de winkel
Praat met de vrouw in de kiosk. Jessica krijgt een Llamalandbeker (Llamaland cup) als souvenir.

Bekijk het water in de fontein en vul de beker met water.
Open de deur en ga de winkel in met de loopcursor.
Let op: Soms is het lastig een deur door te gaan en lijkt het alsof dat niet kan. Open eerst een deur met de handcursor. Klik daarna met de loopcursor precies op de verticale lijn, aan de onderkant van de deur. Het luistert nauw de juiste plek te vinden.

Bekijk de lama op het plateau en doe de deur dicht.
Links op de toonbank kun je dan een potje scheercrème zien staan.
Rechts staan papieren zakjes in een houder.
Praat met de verkoper. Hij zegt dat het haar van de lama op het plateau groeit als er water op hem komt. Jessica mag de llamaticstoel niet gebruiken.
Vraag of hij de stoel wil demonstreren.
Hij trekt aan de hendel en drukt op de groene knop. De man blijft er niet zo lang op zitten.

Pak een papieren zakje (paper bag) van de toonbank.
Jessica mag niet aan de scheercrème komen.

Trek 4 of 5 keer aan de hendel aan de zijkant van de stoel.
Vraag weer of de verkoper de stoel wil demonstreren. Zijn demonstratie duurt nu veel langer.
Schakel zo snel mogelijk om naar de handcursor en pak de scheercrème (shaving cream) van de toonbank.

Zie in de inventaris dat de crème veel schuim geeft.
Gooi water op de lama en zijn haar groeit.
Met blote handen krijgt Jessica dat haar er niet vanaf.
Open de deur en ga de winkel uit.


Llamaland, de expositie
Vul de beker weer met water en loop onderaan naar rechts.
Praat met de medewerkster. Ze vertelt dat rabiës de lamapopulatie heeft vernietigd en dat alleen lama Larry de ziekte overleefd heeft. Van de wol van de dode lama's heeft ze de tent achter haar gebreid. Daar is een expositie van de natuurhistorische geschiedenis van lama's.

Ze vertelt dat je aan drie dingen kunt zien of een lama rabiës heeft: rode ogen, schuim om de bek en agressief gedrag.
Ze ziet Larry's trog niet, als Jessica daarover praat, maar wel als Jessica die aanraakt.

Bekijk de speakers en druk op de knop. De luidsprekers laten muzak horen.

Ga de tent in en lees de bordjes bij de opgezette lama's.
Druk op de knop van het beeldscherm en je hoort de bronstroep van de lama.
Lees het bordje bij de sarcofaag en open hem. Je weet nog niet wat je hiermee moet doen.

Bekijk de kabels en wissel ze om.
Druk op de knop van het beeldscherm en er klinkt muzak.

Ga naar buiten, druk daar op de roze knop en de bronstroep klinkt. Lama Larry reageert erop.
Spuit scheercrème op de lama. Dat overtuigt de vrouw niet dat de lama rabiës heeft.

Neem het pad om de tent heen naar rechts.
Lees het bordje bij de vleesetende plant. Hij eet lama's en herkent zijn prooi aan vorm, geur en haar. Hij eet een week niet, als hij iets vies heeft gegeten.

Pak de snoeischaar (pruning shears) en ga links terug naar de winkel.
Knip het haar (fur) af van de Chia-lama en ga naar buiten.
Loop langs de lama-etende plant naar rechts.


Café Urban
Klik een paar keer op de gevel om informatie over het café te krijgen.
Open de deur en ga naar binnen.

Bekijk de zenuwachtige man aan de tafel en lees het bordje bij de vaas op de tafel bij de deur.
Praat met de maître d'hotel bij de deur. Alleen het personeel en betalende klanten mogen naar binnen.
Beëindig het gesprek.
De man had gezegd dat als Jessica de vaas breekt, ze levenslang moet afwassen. Dit is natuurlijk de manier om als personeelslid naar binnen te kunnen gaan!

Praat met de man aan het tafeltje. Hij kan slecht tegen hard geluid.
Je kunt de papieren zak opblazen en hem laten knappen.
Open daarvoor de inventaris en gebruik de hoofdcursor met de papieren zak. Jessica blaast zo de zak op met haar adem.
Pak de opgeblazen zak met de handcursor en combineer die met de man aan het tafeltje. Hij valt geschrokken van zijn stoel af.
De maître d'hotel weet niet wat hij moet doen om de gevallen man te helpen.

Doe de deur dicht en je ziet een moker naast de vaas liggen.
Lees het kaartje ernaast en pak de moker (mallet) op.
Sla er de vaas mee kapot en Jessica wordt naar de keuken gebracht om de afwas te doen.


De keuken
Pak de fles sherry (cooking sherry) en de doos met proteïne (soy protein) daaronder.
Als je de nooduitgang wilt openen gaat er een alarm af.
Pak de schaar en knip de kabel door. Het licht wordt groen.

Open de deur links. Jessica staat bij de wc's. Ga nog niet naar binnen.
Ga dus terug naar de keuken en open de deur van de nooduitgang.
Zie rechts een papiertje bij een oude strijdbijl.
Pak de strijdbijl (battle axe) en ga naar buiten. Jessica neemt de bijl niet mee.

Jessica is bij de donkere achterkant van het restaurant.
Bekijk de kratten en lees het briefje dat er opgeplakt zit.
De vuilnisbak is leeg en de kratten zitten goed dicht.
De deur naar de keuken is open.

Ga links om het restaurant heen.
Ga bij de voorkant naar rechts waar een pad is.
Lees het bordje. Jessica kan het pad pas op, als ze een lama heeft.


Lama Larry
Ga links terug naar lama Larry bij de tent.
Geef hem de sherry te drinken.
Bekijk Larry. Zijn ogen zijn rood geworden van de drank.
Twee kenmerken van rabiës lijkt hij dus al te hebben: het schuim om zijn bek en de rode ogen.
Druk op de knop voor de muziek en Larry begint te trappelen. De vrouw denkt dat de lama rabiës heeft en verdwijnt.
Ondertussen zie je Harris even tussen de meiden in het opvoedingsinstituut staan.

Praat tegen de lama.
Ga langs de tent rechts omhoog. De lama volgt Jessica.
Als ze bij de vleesetende plant is, doet die zijn kaken van elkaar. Als je verder naar rechts loopt, steekt de plant zijn tong uit om Larry op te eten.
Proef de soja in de inventaris, door er met de hoofdcursor op te klikken. Jessica zegt dat die verschrikkelijk smaakt.

Ga rechts terug naar het restaurant. De lama gaat niet met Jessica mee.
Ga naar binnen. Jessica wordt onmiddellijk naar de keuken gestuurd.
Open de deur naar de wc's en ga naar binnen. Dat kan als je op de goede plek klikt.


De wc
In het toilet staat bediende Grady die spuitflesjes met eau de cologne bewaakt.
Praat met hem. Jessica mag de spuitbusjes gebruiken en je ziet verschillende geuren op je scherm staan.
Kies er eentje en Grady spuit wat eau de cologne op Jessica.

Pak naast de wastafel een gastenhanddoekje (embroidered towel) weg.
Praat verder met Grady en gebruik de overgebleven gespreksopties. Hij is eerst niet te begrijpen, omdat hij Jessica met een ander verwart. Hij zegt altijd in het toilet te staan en kent de maître d'hotel niet.

Pak de doos sojabonen en geef die aan Grady.
Jessica vraagt of hij eau de cologne op de doos sojabonen wil spuiten.
Scroll door de lijst en kies 'eau de llama'.
Laat ook het lamahaar bespuiten met eau de llama.

Ga het toilet uit, de keuken in en dan naar buiten.
Loop naar links en om de voorkant van het restaurant heen naar de vleesetende plant toe. Lama Larry staat daar nog te wachten.

Ga naar links en dan de tent in.
Vul de sarcofaag met de sojabonen en haal de namaaklama (soy Lama) eruit.
Bekijk hem in de inventaris. Hij ruikt niet naar lama.

Ga de tent uit en loop bovenaan naar rechts tot je bij de achterkant van het restaurant bent.
Ga naar binnen en dan de wc in.
Laat de sojalama bespuiten met eau de lama.
Zet het al bespoten haar op de namaaklama.

Ga het toilet en de keuken uit.
Loop naar links tot je bij de vleesetende plant bent. Geef hem de namaaklama.
Je had gelezen op het bordje dat de plant dan een week niets zal eten. Larry is dus veilig.
Ga naar rechts en Larry volgt je.


Het bos
Ga het bospad op. Klik daarvoor net aan de rechterkant van de stenen versperring. Jessica gaat op de rug van de lama zitten. Hierna zie je een stukje scène met de baron.

Jessica komt aan bij de moerbei.
Herbert Parthenogenesis zit achter een tafeltje om boeken te signeren.
Bekijk de moerbei en de boeken. Jessica ziet dat de stapel boeken de 2e druk zijn van een boek dat door Parthenogesis is geschreven. Het gaat over de moerbei.

Lees het waarschuwingsbordje voor Yeti's en praat met Parthenogesis.
Hij zegt dat als je een eerste druk inlevert, je er de tweede druk met handtekening voor terug krijgt.
Uit het gesprek blijkt ook dat je daarin de lijst ingrediënten kunt vinden waarmee je de plant kunt bemesten, zodat die gaat bloeien.

Loop wat naar rechts, open de deur en ga naar binnen.


2e druk van Parthogenesis' boek
Bekijk het drinkfonteintje bij de ingang. Je ziet de moerbei door het raam daar.
Bekijk de koffieautomaat en de zakjes daarnaast.
Vul de beker uit de inventaris met koffie.

Ga iets naar rechts en bekijk het boek op de schoorsteenmantel, de kaas en de neushoorn.
Pak het boek weg. Het is de nulde editie.

Bekijk het boek bij de baron. Dat is de 1e editie van Parthogenesis' boek.
Ernaast staat koffie met een schuimlaag.
Ruil de boeken om en Jessica heeft de 1e editie (first edition) in haar inventaris.

Praat met de baron.
Doe de scheercrème in de beker koffie in de inventaris.
Ruil deze beker om met de beker van de baron.

Praat met de Ninjafiguur. Op een gegeven moment krijg je de mogelijkheid hem om een demonstratie te vragen.
Zeg hem de roos, de kaas en de hoorn van de neushoorn te raken met de ninja-ster.
De ninja gebruikt geen sterren op mensen en dieren. Jessica schiet niets op met het gesprek, beëindig het dus.


Kelder, het bloeien van de moerbei
Ga terug naar het waterfonteintje.
Open het luik en ga de trap af.
Pak de magneet (magnet) van de muur en knip met de schaar de lianen van de pijpleiding af.
Zie dat de leiding verstopt zit.
Zet de spuitbus met verf in de pijpleiding.
Probeer de spuitbus te doorboren met de schaar. Om hem zo te laten ontploffen heb je meer afstand nodig.

Ga de trap op.
Hou de magneet bij de ninja en Jessica heeft een werp-ster te pakken.
Hang de magneet op de hoorn van de neushoorn.
Vraag weer of de ninja een demonstratie kan geven van het ster-werpen. Zeg hem de kaas te raken.
De magneet zorgt ervoor dat de ster afwijkt en de hoorn raakt.
Pak de magneet en de hoorn (rhino horn) van de vloer.

Ga terug, het luik door.
Gooi de werpster naar de spuitbus en bekijk de pijpleiding. Die is niet meer verstopt.
Draai aan het ventiel om het water aan te zetten.

Ga naar boven.
Bekijk het drinkfonteintje. Dat staat op ontploffen.
Ga de deur links van de ninja door.

Jessica is op een platform waar een helikopter staat.
Bekijk de helikopter en praat met de piloot. Hij geeft je zijn pasje om te tanken (gas pump activation card).
Bekijk de benzinepomp en bekijk het pasje in de inventaris. Er zit geen officiële stempel op om hem te kunnen gebruiken.

Neem de lege jerrycan (empty gas can) mee en ga naar beneden.
Open de deur rechts en ga naar buiten.

De winkelier, de vrouw van de lama-tent en de manager van het restaurant staan daar met elkaar te praten.
Praat met hen en dan met de hotdogverkoper.
Neem de hete saus (hell's own hotsauce) mee, die op de grond staat.
Bekijk de geiser, die omhoog spuit na het ontstoppen van de pijpleiding.

Loop op het pad naar boven en Jessica is bij Parthenogenesis.
Geef hem de eerste druk van zijn boek en ze krijgt er de 2e druk (second edition) voor in de plaats.
Bekijk het boek in de inventaris. Jessica leest dat er behalve veel water nog 3 ingrediënten nodig zijn om de moerbei te laten bloeien: benzine, hot sauce en de hoorn van een neushoorn.
Ze ziet ook de stempel in het boek.
Geef het pasje aan Parthegenogenesis en hij zet er een stempel op.

Ga de blokhut weer in en ga door de deur bij de ninja naar het platform.
Doe de pas in de pomp en pak de slang. Jessica vult de jerrycan.
Neem de jerrycan (gas can) weer mee en ga naar beneden.
Ga de blokhut uit en loop naar de moerbei.
Geef de hoorn, de benzine en de hete saus aan de plant. Nu moet hij nog veel water krijgen.

Ga de blokhut weer in en loop naar de baron.
In je inventaris zit een beker koffie met schuim. Doe er de hete saus in.
Ruil deze koffie om met de beker op het tafeltje.
Praat dan met de baron over de koffie (Gee, that ...pretty tasty) en de baron drinkt ervan.
Hij moet onmiddellijk water drinken. Het waterfonteintje knalt uit elkaar.

Door het water is de moerbei gaan bloeien en de baron gaat de bloem plukken.
Ga eventueel naar buiten en bekijk de plant.

Ga de blokhut in en de trap op naar het platform. Je ziet de baron de helikopter ingaan.
Jessica klimt ongezien de helikopter in.
Even later ziet Jessica de baron door een hek gaan van het gebouw waar hij zijn bewustzijnsverlagende middeltje gaat maken.

Bekijk de posters aan de muur.
Jessica krijgt het hek niet open. Volg dus het pad omhoog naar het dorpje toe.


Deel 2: Gentlemen prefer Lederhosen (heren hebben een voorkeur voor lederhosen)  

Bekijk het waarschuwingsbordje naast Jessica en ga het dorpje in.
Links zie je twee winkels waar je in kunt gaan.
Onderaan het scherm liggen houtblokken. Bekijk ze. Er zitten termieten in.
Het houtblok met de bijl erin is te groot om mee te nemen en de bijl zit muurvast.
Lees het bordje aan de muur.

Open de deur, die het verst van de houtblokken is verwijderd. Zoek de juiste plaats om erdoor heen te gaan: linksonder bij de deur op de verticale lijn.
Hier heeft Frieda haar winkel voor overlevingsspullen tegen yeti's.
Bekijk de wapens, de fotolijstjes en het alarm.
Als Jessica het zakje met yeti-feromonen bekijkt, mag ze de lokstof gratis pakken. Pak de feromonen (yeti pheromone) dus van de toonbank.
Praat met Frieda. Ze zet het alarm alleen aan als de 'yetimancer' in de buurt is. Hij lijkt op een gewone yeti, maar is veel groter en heeft scherpere tanden.
De fotomachine werkt niet. Je kunt alleen het gordijn wegschuiven.
Ga naar buiten en open de volgende deur links.

Ga naar binnen. Jessica is in de winkel van Y. Press.
Bekijk de fles bleekwater (industrial strength bleach) op de toonbank en neem hem mee.
Praat met de verkoper. Zijn hobby is jodelen.
De machine in de hoek maakt schoenen van yeti's. Ook de jassen zijn van yeti's gemaakt.
Ga de bontwinkel uit.

Praat met de vrouw op het balkon. Ze heet Helga en is bakker.
Er staat een taart op de railing.

Ga Chalet Cardiovasculare in en praat met het meisje achter de balie. De sportclub is tevens een postkantoor.
Pak rechts een kogelstootbal (shot put) uit de ton. Jessica moet het proteïne supplement laten staan.
Praat met de man die gewichten heft. Hij wil mee doen aan een competitie maar is een kilo te licht om mee te mogen doen. Ze mag de proteïne pas hebben als hij op gewicht is.
Als Jessica hem zegt zijn gewicht nog eens te controleren, gaat hij zich wegen maar is nog steeds te licht.

Ga bij de baliemedewerkster de deur achter haar door en Jessica is in een tenniszaal.
Bekijk de tennissers en praat met hen. Het is een tweeling. De ene kan niet praten en de andere wil niet.
Knip het net los met de schaar. De tweeling laat dan hun rackets op de grond liggen om het net weer terug te plaatsen. Ook legt de onderste speler de tennisbal neer.
Helaas is Jessica niet snel genoeg om de rackets of de bal mee te nemen.
Knip het net weer los en verwissel de tennisbal, die bij het onderste racket ligt, met de kogelstootbal. De speler heeft dat door, dus legt Jessica de bal terug.
Verlaat de fitnessclub en ga naar Lederhoedown.

Bekijk de linker ton.
Er zit een kraantje aan de ton met schapps.
Verf de kogelstootbal groen door hem in de linker ton te houden.
Op de rechterton staan augurken (pickles).

Praat met Franz, die de kampioen is van de Lederhoedown-wedstrijden.
Vraag hoe je de drie onderdelen kunt winnen. Wie het luidst en langst jodelt wint de jodelwedstrijd, wie de mooiste klompschoenen heeft en daarmee danst wint de klompenwedstrijd (clogging competition). De schnapps drinking competition win je door het langst door te gaan met schnapps drinken.
Daag Franz uit voor de wedstrijden en je merkt dat hij eerst water drinkt. Jessica heeft geen klompen en is te jong om alcohol te drinken. Franz wint dus.
Beëindig het gesprek. Jessica mag de pul water niet meenemen. Ze merkt dat Franz die nodig heeft om te kunnen jodelen.
Ga de Lederhoedown uit, maar neem de augurkjes (pickles) mee.

Ga terug naar de fitnessclub.
Ga de tenniszaal in.
Snij het net los met de schaar.
Ruil de tennisbal om met de groene kogel en de speler breekt zijn racket. In de inventaris zit nu een tennisbal (tennis ball).
Pak beide tennisrackets (tennis rackets) én de groene kogel.
Ga de fitnessruimte uit en loop naar rechts langs de Lederhoedown heen.

Bekijk de vijver met vis en het waarschuwingsbordje rechts van de Lederhoedown. Je mag alleen met sneeuwschoenen het pad af.
Bekijk de figuur aan de linker kant van de koekoeksklok. Hij ziet er gedeprimeerd uit.
Bekijk ook de figuur op stelten en de klok.
Praat met de sombere man. Hij heeft interesse in Helga, die hem niet opmerkt. Hij durft haar niet aan te spreken. Over de klok zegt hij dat hij de klok niet opwindt, omdat hij te gedeprimeerd is over Helga.

Ga terug naar de fitnessclub.
Praat met Helga op het balkon. Ze zegt Helga dat de klok-opwinder haar leuk vindt. Het is gebruikelijk dat een man die met een meisje wil trouwen haar een potje pickeled haring geeft.
Bekijk de taart op de balustrade, die staat niet zo stevig.
Gooi de tennisbal ertegen aan. Jessica vangt de taart, maar heeft zich verwond.
Automatisch gaat ze de fitnessruimte in. Ze mag nu het medicijnkastje openen. Pak er het flesje Drowsimene uit.

Ga terug naar de koekoeksklok en praat met de steltloper. Hij is chagrijnig, omdat hij zijn pakketje niet van het postkantoor kan halen met die stelten aan. Jessica mag de stelten niet gebruiken.

Ga terug naar de fitnessclub.
Vraag aan het meisje bij de balie om het pakketje voor de man met de stelten. Jessica krijgt nogal makkelijk een cursusboek jodelen (course in yodeling) mee.

Ga naar buiten en loop naar rechts naar de koekoeksklok toe.
Geef het jodelboek aan de man op stelten. Die wil het niet hebben, omdat het niet in Esperanto is geschreven.
Rechts van de koekoeksklok is een heuvel sneeuw.
Bekijk de sneeuwwal en Jessica ziet dat er iets in ligt.
Gebruik de hete saus om de sneeuw te smelten en pak het Noorse legermes (army knife). Bekijk in de inventaris wat er allemaal mee te doen is.


Jodelwedstrijd, klompen maken
Ga naar links en bekijk het hout op de houtstapel nog eens. Er zitten termieten in.
Pak een blok hout (log with termites).

Ga de winkel in van de bonthandelaar.
Nu je het jodelboek hebt, kun je hem vragen om jodelles. Jessica moet wel bewijzen dat ze dat serieus wil.
Beëindig dus het gesprek en laat hem het jodelboek zien. Als ze het boek aan hem geeft, zal hij haar jodelen leren. Jessica geeft het boek dus weg en ze krijgt wat aanwijzingen. Ze hoort wat het dieet hoort te zijn van een jodelaar: geen zuivel, maar water en pickles.
Doe het houtblok in de schoenenmachine. Het hout verkruimelt.

Ga de winkel uit en rechts de fitnessruimte in.
Gebruik het legermes om de weegschaal verkeerd af te stellen.
Zeg de gewichtheffer zich weer te wegen. Nu is hij te zwaar en gaat hij touwtje springen om af te vallen.
Pak het proteïnepoeder (protein powder) en zie in de inventaris dat het poeder voornamelijk zuivel bevat. Hiermee kan je de jodelwedstrijd beïnvloeden.

Ga naar de Lederhoedown.
Je mag niet aan de pul water komen en kan er niets instrooien.
Zet het kraantje van de ton met schnapps open. Franz loopt naar de ton om hem dicht te draaien. Gooi ondertussen het poeder in de pul water.
Daag Franz uit en kies jodelen. Jessica wint, want Franz drinkt het water met de proteïne erin.
De andere onderdelen zijn nog niet te winnen, ga dus weg en loop naar links.

Zoek een stuk hout dat niet vol termieten zit. Alleen het blok met de bijl erin voldoet om klompen van te maken. Dat is te zwaar voor Jessica.

Lees de poster aan de muur nog eens en neem hem mee de fitnessruimte in.
Geef de poster aan de trainende man en hij gaat onmiddellijk hout hakken.
Pak het touw (jump rope) en ga buiten naar de houtstapel toe.

Bekijk het houtblok bij het hakblok. Er zitten geen termieten in en nu het blok doorkliefd is, is het minder zwaar.
Neem het blok hout (log) mee naar de schoenenmachine.
Doe het hout in de machine en die maakt er klompen (wooden clogs) van.
Neem ze mee naar de Lederhoedown.


Klompendans en schnapps drinken
Je kunt Franz uitdagen voor de klompendanswedstrijd, maar dan verklaart hij zichzelf als winnaar.
Bekijk het podium. Dat is van hout.

Ga weg en haal bij de stapel hout een blok hout met termieten.
Ga terug naar Franz. Hou het blok tegen het podium en er komen termieten op het podium terecht.
Praat met Franz en daag hem uit voor de klompendans. Jessica laat Frans beginnen. Zijn klompen worden opgeknaagd.
Jessica heeft nog wel klompen, dus wint zij de wedstrijd.

Omdat Jessica te jong is om te drinken, kan ze Franz niet uitdagen voor de schnappswedstrijd.
Doe het flesje drowsimene in de ton met schnapps en daag Franz dán uit voor de schnappswedstrijd.
Jessica liegt dat ze 21 is en wint de wedstrijd.
Neem de tegoedbon (gift certificate to Y.press) mee, die boven de ton schnapps aan de muur hangt.
Ga naar buiten.


Romantiek
Je ziet kort hoe het Harrison vergaat in het opvoedingsinstituut.
Probeer een vis uit de vijver te halen. De vissen zijn te snel.

Ga de fitnessruimte in en dan de tenniszaal.
Gebruik het legermes op het net.
Gebruik het mes nog eens om er een stuk net (tennis net) van af te halen.

Ga naar buiten toe en links de bontwinkel in.
Laat de tegoedbon zien en Jessica krijgt een jas van yeti-huid (yeti-skin coat).

Ga de winkel uit en loop rechts naar de vijver toe.
Doe de drowsimene in de vijver.
Haal er met het net een haring (herring) uit.
Open de inventaris en leg de haring in het potje augurken.

Loop naar links en laat Helga het potje pickeled herring zien. Helga komt naar beneden en laat haar zakdoekje (Helga's handkerchief) vallen voor de man bij de klok.
Pak het zakdoekje op.
Ga rechts naar de klok-opwinder toe en geef hem de zakdoek. Hij windt de klok op.

De man op stelten valt, als de enorme koekoek naar buiten komt en hem opzij duwt.
Zijn stelten zijn veel te groot voor Jessica. De klok-opwinder geeft Jessica stelten (stilts) die meer geschikt zijn voor haar lengte.


Yeti
Tussen de Lederhoedown en de klok had je een pad gezien dat je alleen kunt gebruiken met sneeuwschoenen aan.
Gebruik de tennisrackets op Jessica. Dat kan pas, als ze bevestigd zijn aan haar voeten.
Knip met het legermes het touw in 4 stukken.
Zet in de inventaris de touwtjes vast aan de rackets.
Klik met de rackets op Jessica en ze trekt de sneeuwschoenen aan.
Je ziet kort een scène van de baron, die zijn mengsel klaar heeft.

Jessica staat in de sneeuw bij een hol. Ze kan de kat niet oppakken.
Als ze het hol in wil gaan klinkt er gebrul. Dat is de yeti.
Bekijk het bleekmiddel nog eens in de inventaris.
Giet het over de kat. Die verbleekt.
Spuit daarna de yeti-feromonen over de kat. De yeti komt op de lucht af en achtervolgt de kat.

Ga het hol in en loop over de lichtvlekken naar rechts.
Bekijk het touw, de foto's, de bank en het liefdesdrankje.
Pak de valse tanden (yeti teeth) van de plank.
Ga links het hol uit en loop om het hol heen naar rechts het dorp in.

Ga naar links.
Open de achterste deur en ga Frieda's winkel in. Je moet daarvoor links onderaan de deur klikken.
Praat eventueel met Frieda nog eens over de kenmerken van de yeti.
Klik met de jas op Jessica en zij verkleedt zich in de fotocabine.
Klik met de yeti-tanden op het gordijntje en Jessica doet de tanden in haar mond.
Doe hetzelfde met de stelten en Jessica gebruikt ze.
Open het gordijn en Jessica komt als yeti naar buiten. Frieda zet het alarm aan.

Ga naar buiten en ga het sneeuwpad af naar boven.
Je ziet kort een scène in het opvoedingsinstituut. De meisjes en Harrison zullen een musical gaan zien in New York. Die is door de baron geschreven.


De Baron
Loop het pad af naar rechts. Er staat geen hek meer voor het fabriekje van de baron.
Loop het pad verder af.

Jessica is bij een tank met de vloeistof die door de baron is ontwikkeld.
Aan de tank zit een kraan met daarnaast een controle paneel.
Bedien het paneel met de handcursor.
Je ziet 4 rijen met 4 lichtknopjes die aan staan (rood) of uit staan (bruin).
Als je op een licht klikt dat aan staat, gaat het uit en omgekeerd. Andere lichten veranderen mee.
Bovenaan staat een vierkante knop waarmee je het scherm verandert.

Ga, voor je de puzzel doet, kijken wat er meer te zien is. Zoom dus uit met het ronde pijltje onderin.
Kijk door het raam, bekijk de deur en zie het ventilatierooster. De deur zit op slot en het rooster zit vastgesmeed.
Je zult de puzzel dus moeten oplossen om verder te komen in het verhaal.
Druk op het controlepaneel.


Puzzel controlepaneel
Het is de bedoeling dat alle lichten aan komen te staan of allemaal uit staan.
Als dat gelukt is, zoom je uit met de ronde pijl rechtsonder.
Elke keer is het spel anders, er is dus geen vaste oplossing te geven.

Een oplossing:
-   Klik op de vierkante knop tot je een veld krijgt, waar je weinig in hoeft te veranderen.
-   Je verandert de lichtknop door op de knop te klikken, die je van kleur wilt veranderen.
-   Daarna klik je -met de klok mee- eerst op de knop erboven, dan de knop rechts, de knop eronder en uiteindelijk op de knop links.
-   Begin dus met een knop die aan álle kanten (boven, onder, links en rechts) een andere knop heeft staan.
-   Klik op het lampje dat je wilt veranderen. Onthoud waar dit lampje staat en ga van deze knop uit.
-   Klik dan met de klok mee op de omringende knoppen. Begin met de knop erboven.

Je merkt dat er elke keer een knop minder is, die je moet veranderen.
Als je al dit soort knoppen hebt veranderd, ga je verder met de knoppen aan de randen, die slechts 3 buurvelden hebben:
-   Klik op de knop en onthoud waar die staat.
-   Klik -met de klok mee- de buurvakken aan. Begin met de knop boven de knop waarvan je uitgaat.
-   Je houdt een vak over dat je nog in moet drukken, omdat het buurvak ontbreekt. Klik voor dat knopje in dezelfde rij of kolom op de knop, die het verst weg is van de knop die je wilt veranderen. Kies dus in dezelfde rij of kolom de verst verwijderde knop op dezelfde lijn.

Als je ook deze knoppen hebt veranderd, zijn er waarschijnlijk nog knoppen op de vier hoeken te veranderen.
De werkwijze is hetzelfde als hiervoor. Je zult alleen goed moeten uitkijken, omdat je 2x een knop moeten kiezen aan de verste kant van de lijn of kolom.

     

-   Als alle lampjes dezelfde kleur hebben, zoom je uit met de ronde pijl rechtsonder.

Draai aan de kraan.
De chemicaliën stromen uit de tank.
De baron vraagt zich af wat hij nu moet doen. Hij roept een helikopter op en vliegt naar een musical die in een theater wordt opgevoerd........................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.