ANNA



Walkthrough door Marjo © 2012 www.adventurespel.nl

Uitgever: Dreampainters/Zodiac/Desura/2012
Ontwerper: Dreampainters

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Zaagmolen buitenIn de molenZoldergeheimenIn de godin



Zaagmolen buiten  

Spelbediening
- Met je muis kun je 360 graden om je heen kijken.
- Lopen doe je met de W A S D toetsen op je toetsenbord.
- Duw op de C om op je hurken te gaan zitten. Duw nogmaals om weer op te staan.
- Duw op de I of je muiswiel om de inventaris te openen, waar je opgeraapte voorwerpen
  bewaard worden. Duw nogmaals om hem te sluiten.
- Word je cursor een rood cirkeltje, klik dan met de linker muisknop en er opent een
  menuutje waar je kunt kiezen uit: 'use' (gebruiken) - 'examine' (bekijk) -
  'pick up' (oprapen).
- Zie je een handje op een voorwerp, houd dan je rechter muisknop ingedrukt om het
  voorwerp (bijvoorbeeld een deur of een plank) te slepen.


Intro
Je staat voor een oude verlaten zaagmolen.
Je weet niet hoe je hier bent gekomen, maar je wilt verlost worden van de nachtmerries die je over Anna hebt. Je herinnert je elke groef en steen van deze zaagmolen in de brandende zon.

In je inventaris heb je momenteel een aansteker (lighter), een zakmes (closable hunting knife), een lege veldfles (empty canteen), een dagboek (jotter) en een GSM (mobile phone).

Klik op je GSM en bekijk hem. Je hebt geen bereik.
Klik op het dagboek en bekijk het. Je hebt er al weken niet meer in geschreven.


Spiegelscherf 1
De deuren van de molen zijn gesloten en de ramen gebarricadeerd.
Loop rond (met de W A S D toetsen) en kijk of je een manier kunt vinden, om binnen te komen.

Onder de trap zie je een klein dubbel deurtje.
De beide deurhelften zijn dichtgebonden met een touwje (tiny string).
Open je inventaris (I-toets) en klik op je zakmes. Er opent een menuutje. Klik op 'use' en sluit daarna je inventaris weer (weer I-toets).
Klik dan met het zakmes, dat nu aan je cursor plakt, op het touwtje. Zorg ervoor dat je de tekst 'tiny string' linksonder in beeld hebt als je met het mes klikt. Je snijdt het touwtje door.

Als je nu de handcursor op het deurtje ziet, rechtsklik je en sleep je de beide helften open.
Je ziet een donkere opbergruimte. In de opening groeit een droge tak.
Gebruik je aansteker op de tak om hem in brand te steken.
Nu zie je meer. In de opbergruimte ligt een spiegelscherf (mirror shard). Ga zo nodig even op je hurken (C-toets) om dichterbij te komen. Raap de scherf op en ga weer staan (weer C-toets)


Spiegelscherf 2
Loop langs de trap naar achteren. Hier staat een stenen muur.
Achter de muur zie je op de grond in een hoekje, een paar dennenappels liggen. Raap een dennenappel (pine cone) op.

Loop dan langs het hek naar link tot in de hoek. Draai je om en je ziet een grote oude boom.
Aan de voet van de boom ligt een lange tak (branch). Raap hem op.

Loop dan naar het riviertje.
Je ziet een klein, met gras begroeid 'eilandje'. Ervoor is het water donker gekleurd.
Links en rechts van het eilandje liggen witte rotsblokken in het water, die de doorstroming aan de voorkant verhinderen.
Haal de lange tak uit je inventaris en gebruik ze op de witte rotsblokken om ze weg te wippen.
Nu stroomt het water van het riviertje door.
Kijk in het heldere water voor het eilandje. Je ziet een spiegelscherf (mirror shard) liggen. Raap hem op.


Voordeur openen
Loop naar de voordeur van de molen (niet de deur boven aan de trap).
Boven de voordeur zie je een stenen oog in de gevel gemetseld.
Leg beide spiegelscherven in het stenen oog.

Het oog weerspiegelt de blauwe lucht, maar er zit geen pupil in.
Haal een dennenappel uit je inventaris en plaats hem in de bovenrand van het oog.
Pak dan je aansteker en zet het oog in brand.
Op de deur, op de plaats waar normalerwijze een klink zit, brandt het ook.

Draai je om en loop naar de rivier.
Haal de lege veldfles uit je inventaris en vul hem met water in de rivier.
Loop dan terug naar de deur.
Gebruik de volle veldfles (filled canteen) op het oog.
Het vuur in het oog en op de deuer worden gelijktijdig geblust.
Je hoort een klik. De voordeur is open.
Ga naar binnen (use).




In de molen  

Ritueel mes
In de molen branden kaarsen! Als je binnenstapt valt de deur achter je in het slot en kun je hem niet meer openen.

Draai naar rechts.
Hier zie je een wandtafel waar een kleed met een bloempot op staat.
Ook ligt op de hoek van de tafel een oude zakdoek, die je niet kunt oprapen, omdat hij dan uit elkaar zou vallen. Maar je kunt wel lezen wat erop staat geschreven.

Geobsedeerd door zulke reinheid,
strekte hij zijn arm uit en sneed zichzelf
met het verhitte lemmet.

Eindelijk had hij het ritueel volbracht.

Pas toen hij zag dat eigen bloed
het heldere water vervuilde,
realiseerde hij zich dat hij getekend was
door de waarheid.

Loop verder langs de rechter muur en je komt bij een brandend kacheltje.
Links van de kachel staat een bak met zaagmeel in de hoek. Haal er een handvol zaagmeel (saw dust) uit.


Loop verder langs de wand naar de volgende hoek.
Hier zie je de deur van de opslagruimte (stockroom). Er staat een cirkel met ogen op de deur getekend. De deur is afgesloten.

Draai je om en je ziet op de grond een stapeltje oude planken liggen.
Pak ze beet (rechtsklik) en gooi ze aan de kant. Onder de planken vind je een scherp scherp benen fragment (sharp fragment). Bekijk het fragment in je inventaris. Het lijkt op het lemmet van een mes.

Loop verder naar de volgende hoek.
Hier zie je een grote tafel. In het midden loopt een barst en daar zit het benen heft van een mes in vast. Je krijgt het er niet zomaar uit getrokken.
Haal dus de lange tak uit je inventaris en wrik het benen heft (bone hilt) los. Raap het dan op.
Open je inventaris. Klik op het heft en gebruik het op het lemmet. Bekijk het resultaat in je inventaris. Je hebt nu een ritueel mes (ritual knife) gemaakt.


Tweelingen
In de rechterkant van de tafel waar je het heft uit haalde, zit een kleine lade. Hij is op slot.

Rechts van deze tafel is een deur, die zo te zien met een bijl stukgeslagen is.
Trek de deur open (rechter muisknop) en ga naar binnen.
In de zijkamer staat een flinke poel water.
Haal je veldfles tevoorschijn en vul de veldfles met water (filled canteen).

Loop terug naar de grote kamer.
Ga naar de brandende kachel. Trek het deurtje voor het vuur open.
Gebruik het water van de veldfles om het vuur te blussen.
Pak dan de sleutel (key) die je in de as ziet liggen.

Loop terug naar de grote tafel met de barst.
Maak met het sleuteltje het slot van de lade open.
Trek de lade open.
Kijk in de lade en haal er een vierkant houten doosje (wooden box) en een bosje bladeren (heap of tied leaves) uit.
Snijd het bosje los met je zakmes en je ziet dat het vijf verschillend gekleurde bladeren zijn: een gouden, zilveren, bronzen, wit en zwart blad.

Ga terug naar de zijkamer.
Loop langs de poel water naar de achterkant.
Hier zie je een dichtgemetseld raampje, waar een klein vierkant gat in zit.
Haal het vierkante, houten doosje uit je inventaris en stop het in het gat.
Bestudeer dan het doosje van dichtbij. Je ziet Castor en Pollux, de tweelingbergen.


Bloedritueel
Kijk naar de poel water. Je ziet een heldere streep licht op het water.
Bekijk het water aan het uiteinde van de heldere streep. Het lijkt alsof daar een diep gat is en het water zo helder dat je het zou kunnen drinken.

Herinner je de tekst op de oude zakdoek.
Hier kun je een bloedritueel uitvoeren! Maar hoe kom je aan het einde van de lichtstraal? Haal het zaagmeel uit je inventaris en strooi het op de lichtstraal (feeble luminescence). Nu is ineens te zien dat hier een transparante loopplank in het water ligt!

Loop over de glazen plank naar het uiteinde.
Open je inventaris. gebruik je aansteker op het benen mes. Er verschijnt een slangensymbool op het mes. Haal je rituele benen mes dan uit de inventaris en klik ermee op het heldere water (circle of limpid water).
Je maakt een snee in je arm en de bloeddruppels vallen in het heldere water.
Een verschijning manifesteert zich en iets in jezelf doet geen pijn meer. Dan verdwijnt alles even om je heen, voor je weer bijkomt.

Loop terug naar de zijkant van de poel.
Kijk om je heen. Er zijn ineens rode symbolen op de wand zichtbaar! Het lijkt alsof je op een andere manier kijkt.


Bladeren
Loop naar de grote kamer en kijk om je heen. Ook hier overal bloedrode symbolen op de muren!
Loop naar de lange wand bij de kachel. Hier zijn drie nissen in de muur. Als je dichterbij staat, zie je dat er tekeningen in elke nis gemaakt zijn.
Bestudeer (examine) de middelste nis. Er gaan ineens twee paar ogen gloeien, bovenaan op de tekening.
Gebruik (use) de ogen en de hele kamer begint te schudden.

Als je nu naar de wand naast de kachel kijkt, zie je dat er een tekst verschenen is:
De dood was zwart. De haat gebronsd. Het geluk goud.
De eenzaamheid zilver, maar de enige leugen was wit.


Hier worden de kleuren van de bladeren genoemd. Hebben die iets te maken met de tekeningen in de nissen?
Bekijk de tekeningen nog eens goed. Op elke tekening is nu ook een groot rood oog te zien.

             

Op de rechter tekening zie je een vrouw weglopen en zijn er woest vertrokken gezichtjes getekend. Zou dit de haat verbeelden? Haal het bronzen blad uit je inventaris en plak het op het roodgloeiende oog op de tekening.
Op de middelste tekening zie je blijde gezichten. Hier hoort het gouden blad thuis.
Op de linker tekening zie je de vrouw op de grond liggen. Een man staat er met zegende armen bij. Op de achtergrond een kerk. Zou dit de leugen zijn? Plaats het witte blad op het oog.

       

Loop naar de kamer met de waterpoel.
Ook hier zijn tekeningen in de nissen verschenen. Meteen als je binnenkomt, zie je aan de linkerkant een tekening van een poppetje en gezichtjes plat liggen, tussen vele bomen. Dood? Plaats hier je zwarte blad.

Loop naar de andere kant van de poel, waar je de laatste nis met tekening vindt. Het is een afbeelding van de watermolen. Je ziet een vrouw weglopen. Een aantal andere personen blijven achter. Plaats je zilveren blad van de leugen.

Als je alle bladeren op de juiste plek hebt geplaatst, hoor je een stem die vraagt of je je familie hoort. Tevens hoor je een geluid van een slot dat opent.


Voorraadkamer
Loop naar de grote kamer, naar de deur met de vijf ogen in een cirkel.
De deur kan nu opengetrokken worden.
Ga de voorraadkamer in.

Het is behoorlijk donker hier en overal in het duister bewegen schaduwen.
Maar als je halverwege de ruimte naar linksboven kijkt, zie je een olielamp.
Bekijk de lamp. Hij werkt nog, maar er zit geen olie in.
Draai je om. Hier zie je op de grond bij de muur een paar planken en een grote kruikfles staan. Daar tussenin staat een fles plantaardige olie (oil).
Raap de olie op en giet hem in de olielamp.
Steek de lamp dan aan met je aansteker en je hebt een beetje licht. De schaduwen verdwijnen en je hoort iemand uit het verleden praten over voedsel.


Loop verder de kamer in en draai naar rechts.
Hier zie je aan de linkerkant bij de muur twee kruiwagens staan.
Voor de voorste kruiwagen ligt een zak plantenvoeding (plant food) op de grond. Raap hem op.
Ongeveer op een meter rechts van de achterste kruiwagen, ligt een ijzeren staaf (iron bar) op de grond. Hij is niet makkelijk te vinden.



Draai naar rechts en loop verder naar de volgende muur.
Hier ontdek je weer een tekening in een nis. Op de afbeelding zie je een man die een kind in zijn armen draagt, alsof hij het kind aanbiedt of offert. In de buik van het kind lijkt een wond te zitten.

----------------------------------------------------
N.B.:
Als je snel door het spel bent gerend, niet alles bekeken en onderzocht hebt en wegrende voor vreemde gebeurtenissen, dan zie je geen nis met een tekening.
In plaats daarvan zie je een hendel aan de muur.
Trek aan de hendel en de voordeur gaat open.
Als je vervolgens naar buiten loopt, is het spel afgelopen en ga je terug naar het menu.
Kies voor een eerder opgeslagen spel om het nog een keer te proberen.
----------------------------------------------------

Als je wel een nis met een tekening ziet, dan open je nu je inventaris.
Verhit het ritule benen mes.
Klik dan met het verhitte mes op de baby in de armen van de man.
Het bloed loopt uit de tekening en er verschijnt een kloppend hart.
Pak het kloppende hart (pulsating hart). Je gruwt en wilt het hart meteen vernietigen.


Kachel repareren
Ga terug naar de grote kamer, naar de kachel.
Als je het hart wilt verbranden, zul je eerst de kachelpijp moeten repareren en brandstof zoeken.

Ga naar de andere kant van de ruimte.
Ga zo staan, dat je in de verte de deuropening ziet van de zijkamer met de poel water.
Als je hier naar de vloer kijkt, zie je de omtrek van een luik.
Bekijk het luik en je merkt dat het is afgesloten met een oud verroest hangslot.
Gebruik de ijzeren staaf om het hangslot kapot te maken.

Trek dan het de handcursor het luik open.
Doorzoek het gat eronder en je vindt wat dennetakjes (larch needles).
Als je goed zoekt, vind je onder de dennentakjes ook nog een reparatiesetje voor de kachel (spare parts for the stove).

Loop naar de kachel (stove) en repareer hem.
Stop de dennentakjes in de oven.
Leg het kloppende hart erbij.
Steek de oven aan met je aansteker.




Zoldergeheimen  

Zolder
Nadat het huis opgehouden is met schudden, loop je naar de andere kant van de kamer.
Hier staat al de hele tijd een onbruikbare ladder tegen de muur, maar nu zie je dat een meter verder uit het luik in het plafond een zware trapladder is gevallen.
Gebruik deze trapladder om de zolder op te klimmen.

------------------------------------------------------
N.B.:
Het is belangrijk om op zolder rustig overal om je heen te kijken, naar de stemmen te luisteren en alles te bestuderen (examine).
Er zijn hier vier vreemde gebeurtenissen. Je moet er minstens twee ervaren om straks in het volgende niveau te kunnen komen.
------------------------------------------------------

Kijk om je heen. Overal groeien wortels door de muren.
Loop rond en vanaf de zijkant over het luik in de vloer en je bedenkt dat hier nooit genoeg licht kan komen. Als je dat hoort, kijk je meteen naar boven. Het dak is nu open en je ziet vreemd genoeg de nachtelijke hemel met melkwegstelsels. Even later is het dak weer dicht.

Je hoort hier en daar een vrouwenstem die zegt dat je veranderd bent en dat ze je niet meer zal beschermen, omdat je bezeten bent. Of een stem die vraagt waarom je iets gestolen hebt en of het met die vrouw te maken heeft. Loop rond tot je alle stemmen gehoord hebt, het is belangrijk.

Op een van de witte wanden is heel groot het symbool van een godin geschilderd. Bekijk de afbeelding.
Rechts van de afbeelding is een gebarricadeerde deur. Bekijk hem. Je hebt een sleutel nodig.

Aan een andere wand zie je in een paarse gloed drie maskers aan de muur hangen: het masker van een moordenaar (mask of assassin), het masker van de goden (mask of the divine) en het masker van de waarheid (mask of truth). Bestudeer ze.
De moordenaar heeft in liefde gedood, het goddelijke masker lijkt te leven en het masker van de waarheid bezorgt je een onaangenaam gevoel. Je kunt niet in de ogen kijken.
Haal de drie maskers van de muur af.

Als je om de muur rechts van de maskers loopt, zie je een oude kleerkast stan.
Trek de deuren open. In de kast vind je een zwart rouwgewaad (black dress) en een zwarte sluier (black veil). Raap beide op.
Tegen de muur, een meter of twee rechts van de kleerkast hangt een zwarte spiegel, maar hij is zo vuil, dat hij niets meer reflecteert.

Aan de andere kant van de zolder staat een grote dekenkist tegen de muur.
Maak hem open. Hij is bijna leeg. Op de bodem ligt een zakje met zaden (seed bag). Neem het mee.


Godin
Zoek de stoel, waarvan de leuning op een kleerhaak lijkt. Onder de stoel brandt een kaarsje.
Ga voor de stoel staan.
Combineer in je inventaris het zwarte gewaad met het levende masker van de goden.
Drapeer deze combinatie over de stoel.

Open je inventaris en zet het masker van de moordenaar op je eigen gezicht (use).
Je bekijkt de wereld om je heen nu door dat masker en je kunt het niet meer afzetten.

Klik en gebruik (use) het kleed met masker dat over de stoel hangt.
Opeens begint op de muur achter de stoel, de afbeelding van de godin rood te gloeien.
Loop er naar toe en bekijk het. Er ontbreekt nog iets om haar levend te maken.


Wortels
Onder de plek waar de maskers hingen, branden drie kaarsen.
Rechts van de rechter kaars zie je een dode wortel uit de muur steken. Giet wat plantenvoedsel op de dode wortel en hij wordt groen. Nu kun je de groene wortel (root) afbreken.

Rechts van de kleerkast vind je weer zo'n dode wortel. Giet wat plantenvoedsel op de dode wortel en ook deze wortel wordt groen. Raap de groene wortel (root) op.

Rechts van de spiegel hangt op ooghoogte weer zo'n wortel. Giet wat plantenvoedsel op de dode wortel raap daarna de groene wortel (root) op.

En helemaal rechts in de hoek boven de plint vind je nog zo'n wortel. Giet weer wat plantenvoedsel op de dode wortel raap ook deze groene wortel (root) op.

Een eindje rechts van de dekenkist, bijna in de hoek, is op enkelhoogte nog een droge wortel te vinden. Giet weer wat plantenvoedsel op de dode wortel raap ook deze groene wortel (root) op.

Je zesde en laatste droge wortel vind je een stukje rechts van de afbeelding van de godin. op kniehoogte op de muur. Giet weer wat plantenvoedsel op de dode wortel raap ook de groene wortel (root) op.

Blijf even dralen vlakbij de stoel met het masker, dat je overigens vanaf alle kanten aankijkt. Als het goed is, verschijnt er even een witte gloed, waarin het masker op je af komt. weer zo'n vreemde gebeurtenis.

Loop dan een meter voorbij de stoel waar je het kleed en masker neerlegde.
Hier is een klein vierkant luik in de vloer. Klik erop en je gaat weer naar de benedenverdieping.


Benedenverdieping - groene wortels
Alles is hier veranderd! De muren zijn bedekt met geschilderde ogen. Alles lijkt verwrongen en krom. In de nissen zie je nu in plaats van een tekening, een zwarte vlek die op een grote vlam lijkt, maar alleen als je het masker van de moordenaar draagt.

Ga naar het kacheltje in de hoek.
Het kloppende hart is helemaal verbrand en er ligt alleen nog as in de oven.
Haal een handvol as (ashes) uit de oven.
Als je even hier blijft rondlopen, krijg je een visioen van langslopende schaduwen.

Ga de kamer met de poel water in.
Bekijk de nis aan de linkerkant. Ook hier is de tekening verdwenen en zie je alleen de afdruk van een zwarte vlam.
Haal een groene wortel uit je inventaris en plaats hem in de nis.
Probeer de wortel in brand te zeten met je aansteker. Hij brandt even, maar dooft dan weer. Bekijk hem. Je moet de wortel eerst met de dood bedekken.
Strooi dus wat as over de wortel en steek hem daarna opnieuw aan. Nu blijft hij branden.

Loop naar de andere kant van de poel water.
Zet ook hier een groene wortel in de nis.
Strooi er as over en steek hem daarna in brand.
Verlaat dan de zijkamer.

Zet ook in de drie nissen in de grote kamer een groene tak.
Strooi er as over en steek ze aan.

Ga tenslotte naar de voorraadkamer.
De tekening met het kloppende hart is verdwenen.
Zet in deze nis ook een groene tak, strooi er as over en steek hem aan.
Achter je hoor je gekrijs. Draai je om en je ziet een boom met armen. Loop er even naar toe.


Masker van de moordenaar
Het masker van de moordenaar heeft losgelaten van je gezicht en ligt nu voor de nis op de grond. Raap het op.

Plaats het masker dan in de holte die je in de nis in de voorraadkamer ziet.
Haal de sluier uit je inventaris en hang hem over het masker. Nu is dit ritueel volvoerd. Het masker hangt op zijn rechtmatige plaats.
Kijk even rond en verlaat dan de voorraadkamer.


Offer aan godin
In de grote kamer brandt nu een fel vuur in de middelste nis.
Loop er naar toe.
Als je goed kijkt, zie je aan de voet van de brandende tak een houten kommetje (bowl). Raap het op.

Loop naar de zijkamer met de poel water.
Haal het zakje zaden uit je inventaris en gooi het in het water (puddle).
Er groeit vrijwel onmiddellijk een grote boom. Hij breekt zelfs door het plafond.

Ga via de trapladder naar de zolder.
Loop naar de hoek waar de grote kleerkast staat.
Links van de kleerkast is de boom door de bodem omhoog gekomen. Hij ziet er nogal knobbelig uit en er zitten waarempel een paar blaadjes aan.
Pluk de bladeren (leaves).

Bekijk de knobbel. Hij lijkt op een kinderhoofdje.
Verhit in je inventaris het rituele mes.
Gebruik het mes op het knobbelige uiteinde van de boom (deformed sapling).
Er stroomt rijkelijk bloedrood sap uit de knobbel. Vul de houten kom met sap (bowl filled with blood).

Loop naar de roodgloeiende afbeelding van de godin.
Offer het kommetje bloedsap aan de godin en ze wordt herboren.


Anna's sleutel
Klik op de afbeelding van de gloeiende godin en klik op 'use'.
Je leest dat Anna je de sleutel gegeven heeft. Je kunt hem gebruiken of je kunt vluchten.
Kijk in je inventaris. Er zit een gouden sleutel (Anna's key) in.

-------------------------------------------------
N.B.:
Als je nu naar de afgesloten deur, rechts van de godin, loopt en hem met de sleutel opent, ga je naar buiten, krijg je enige uitleg en is het einde spel. Je gaat dan terug naar het menu.
Kies daar eventueel voor een eerder opgeslagen spel om het nog eens te proberen.
-------------------------------------------------




In de godin  

Als alle vreemde gebeurtenissen plaatsvonden, die nodig waren, zul je nu vurige symbolen en ijsblokken overal op zolder zien. Loop desnoods nog even rond en luister naar de stemmen.

Ga nu op zoek het rechthoekige luik in de vloer, waar een rand van licht omheen zit.
Gebruik de gouden sleutel op het luik.


Voor de kloof
Je bent in de godin afgedaald en zit als het ware in haar baarmoeder.
Je staat op een klein plateau. Voor je is een diepe kloof. Je kunt niet naar de overkant waar je kaarsen en het oogsymbool tussen een aantal puntige rotsblokken ziet.

Aan deze kant van de kloof staan 4 spiegels waarvan een lichtstraal omhoog gaat en eentje opziij.
In het midden staat een spiegel zonder lichtstraal.
De bedoeling is dat je de juiste kleur licht naar de middelste spiegel stuurt.


Kantel de spiegels, tot de witte stralen naar de middelste spiegel gaan.
Plaats dan het masker van de waarheid op een van de spiegels die het dichte bij de deur staan. Gebruik het masker en de lichtstraal verandert van kleur. Hij wordt geel.
Doe het masker weg en doe hetzelfde met de andere spiegel die het dichtst bij de deur staat.

Gebruik het masker op de beide spiegels die het dichtst bij de kloof staan, om ook deze van kleur te veranderen.

Gebruik de maskers net zo vaak op de spiegels tot je vier kleuren licht hebt.
Op de spiegels bij de deur geel en groen.
Op de spiegels bij de kloof blauw en rood.

Hang dan het masker van de goden op de middelste spiegel en vvan hieruit verschijnt een brede witte lichtstraal naar de overkant van de kloof.


Tunnels van herinnering
Loop naar de overkant van de kloof.
Loop achter de cirkel van stenen een donkere tunnel in.
Loop verder tot je een kaarsje ziet branden.
Hier splitst de tunnel zich in twee richtingen.

Als je naar links gaat, zal de tunnel zich een eindje verderop in drie richtingen vertakken.
Het is een echt doolhof hier, maar gelukkig niet zo groot.
Let op de kaarjes. Ze staan meestal vlakbij een zijtunnel.

Doorzoek alle tunnels.
Je krijgt herinneringen te zien, die je helpen het verhaal te begrijpen.

Aan het einde van een van de tunnels zul je een stenen gezicht vinden, met één stenen oog.
Haal het stenen oog eruit met behulp van je zakmes.
Loop naar een andere tunnel, waar je een stenen masker met vlijmscherpe tanden vindt.
De mond staat een stukje open. Stop hier het stenen oog in. Het verandert in een echt oog.
Haal de echte oogbol eruit.
Loop terug naar het stenen hoofd waar je het stenen oog pakte. Stop de echte oogbol op de plek waar voorheen het stenen oog zat.

Je hoort achter je allerlei geluiden.
Je herinnert je wat er allemaal gebeurd is. Je ziet nu de waarheid. Je was met haar getrouwd.

Zoek de gang die eerder in een donker muur eindigde, maar waar nu een spoor van lichtjes is.
Volg de lichtjes tot het gestolen standbeeld aan het einde van de gang...........



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.