ARKHANGEL: The House of the Seven Stars


Walkthrough door Yvonne © 2023 www.adventurespel.nl

Uitgever: Winter Night Games / 2018
Ontwerper: Winter Night Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
Dag 1,   Dag 2,   Dag 3,   Dag 4,   Dag 5,   Dag 6,   Dag 7.

Spelbediening  

In het hoofdmenu dat op je scherm verschijnt, kun je kiezen voor een nieuw spel (Start New game) of voor een eerder opgeslagen spel (Restore game).
Verder kun je je spel beëindigen (Quit Game) en de credits inzien.
In de opties (Options) kun je geluid instellen, kiezen of je met alleen de muis werkt of met een game controller en andere instellingen kiezen.

Er is ook een optie waarin uitleg wordt gegeven over hoe je het spel speelt (how to play Arkhangel). Zo word je bijvoorbeeld gewaarschuwd slot 1 alleen te reserveren voor de autosave. Als je daar een spel opslaat, verdwijnt dat namelijk, als het programma je spel automatisch opslaat.
Na deze waarschuwing kun je de volgende 'lessen' over de spelbediening zien.

De inventaris krijg je bijvoorbeeld te zien door op de tab-toets of de 'i' te drukken.
De inventarisspullen kun je bekijken met de rechter muisknop. Je krijgt dan meer informatie over het inventarisvoorwerp te zien.
Je kunt inventarisspullen met een ander voorwerp gebruiken door het voorwerp naar het andere voorwerp te brengen en select te kiezen.

Met de j-toets heb je toegang tot het logboek (journal) dat hoofdpersoon Michael bijhoudt.
Dubbel klikken laat Michael sneller lopen. In 'Customize Game Controles' onder 'Options' kun je je eigen gewenste aanpassingen instellen.

Als je het spel aan het spelen bent, kom je met de escape-toets in het hoofdmenu terecht.
Hotspots zie je doordat die plekken oplichten, als je er met de muis overheen gaat.
Als je zo'n hotspot aanklikt, zie je wat ermee te doen valt. Je ziet dan een oogje om het te bekijken en een mondje om met iemand te spreken, soms een handje om bijvoorbeeld een hond mee te aaien of een brief mee te openen en lezen.
Bovenaan staat de inventaristas om te openen.

Opmerking: je zult in het spel veel documenten, brieven en boeken vinden. De informatie die daar te vinden is, wordt in deze walkthrough alleen weergegeven in samengevatte vorm als de informatie belangrijk is voor de voortgang van het spel.


Dag 1  

Start een nieuw spel.
Je kunt nu eventueel de handleiding nog lezen over de spelbediening.
Lily adviseert Michael met andere treinreizigers te praten, omdat die hun buren zullen zijn.
Hierna wordt het logboek bijgewerkt.

Druk op de j-toets en je leest over de droom die Michael Kerney elke nacht heeft.
Klik op de pijl naar links in het logboek en je leest waarom Michael het logboek bijhoudt. Hij is, samen met zijn vrouw Lily en dochter Gabrielle, op weg naar Haven om de zaken te regelen van Lily's overleden tante Lilith. Lily is in het vissersplaatsje geboren, maar doet er afstandelijk over. Michael kijkt uit naar zijn toekomst in Haven als bibliothecaris en Lily kan er zich wijden aan haar kunstwerken. Dochter Gabrielle zal er vrienden vinden. Hij hoopt dat hij zich kan concentreren op de geschiedenis van Haven i.p.v. op zijn dromen.

Loop naar rechts naar de laatste coupé.
Bekijk de mensen daar en praat met hen. De man heet Viktor en is arts van het asylum, de psychiatrische kliniek in Haven. De verpleegkundige heet Elizabeth.
Middenin het gesprek meldt de conducteur dat de trein er bijna is.
Even later zijn Michael, Lily en Gabrielle bij hun huis en begint het spel.

Lily vraagt Michael haar tekenspullen van zolder te halen.
Je ziet tips voor de spelbediening op het scherm: plekken in het beeld zullen oplichten, als daar iets te doen valt.


Zolder
Zie rechts op de schoorsteenmantel een doosje lucifers (box of matches) liggen en pak het.
Je ziet weer een stukje spelbediening op het scherm: de i-toets indrukken laat de inventaris zien.
Bekijk de inventaris. De lucifers en het logboek staan erin.

Loop naar het kastje achteraan.
Bekijk het en open het. Je kunt in het kastje niets vinden.

In de boekenkast staan rechtsboven en linksonder twee boeken.
Ook in de kast boven de zitbank staat een boek. Bekijk ze.
Ga linksboven de kamer uit.

Bekijk de kapotte staande klok.
Ga iets naar onder. Op de tafel ligt een boek over Delacroix' schilderij 'de verbanning van Adam en Eva uit het paradijs door aartsengel Michael'.
Loop naar de onderkant van het scherm en ga de trap op.

Bekijk het schilderij bovenaan de trap. Het is Lucas. Later wordt duidelijk dat dat Michaels overleden zoontje is.
Bovenaan zijn rechts en links een kamer.
In het midden is de trap naar zolder. Het is daar donker.
Aan de muur hangt een kandelaar.
Open de inventaris en klik op de lucifers.
Sluit de inventaris en steek de kaars aan.

De zolderdeur zit op slot. Ga een sleutel zoeken.
Ga naar beneden en loop links de slaapkamer in.
Pak de zoldersleutel (key to attic door) van het bedtafeltje en ga de kamer uit.

Loop de zoldertrap op en open de deur met het sleuteltje. Gabrielle vraagt of ze mee naar binnen mag en even later staan beiden in de zolderkamer.
Pak de doos met tekenspullen (box art supplies) van de 2e kist van onder.
Michael laat het vallen en ziet dat het oorspronkelijk een speeldoosje was. De opwindsleutel zit erin maar een tandwiel is totaal versleten, waardoor het niet werkt.
Dit tandwiel (small broken gear) en de opwindsleutel (turn key) komen in Michaels inventaris terecht.
Ook de muziekdoos (broken music box) komt erin terecht.
Gabrielle neemt de rol over.


Klokkenmaker en postkantoor
Bekijk het logboek. Michael en Gabrielle willen het stadje bezoeken om een tandwiel te kopen en wat olie.
Michael laat Gabrielle achter op zolder.
Bekijk de schilderijen links achteraan en ga rechts de deur door en de trap af.

Ga ook de volgende trap af. Michael en Lily staan bij de voordeur.
Praat met Lily. Die zegt dat Gabrielle haar jas aan moet doen. Die hangt waarschijnlijk in de kledingkast in Gabrielles kamer.

Ga de trap op en dan naar rechts.
Op de tafel staat een model van een huisje. De lijm moet nog uitharden.
Bekijk het boek op het bed.
Open de kledingkast en Gabrielle kleedt zich aan.

Ga de kamer uit, de trap af en ga op het vloerkleed staan om Lily en Michael te zien.
Praat met Michael en ze gaan naar buiten.
Er komt weer een stukje uitleg op het scherm over hoe je harder kunt lopen: met control en linkermuisknop.
Michael neemt de leidende rol over van Gabrielle.

Loop de trap af naar rechts.
Bekijk de richtingaanwijzer.
Ga naar rechts om de klokkenmaker te bezoeken.
Loop langs de kroeg naar rechts.

Lees het bord naast de klokkenmaker en ga de deur door.
Bekijk de klokken op de tafel rechts en de kat voor de open haard.
Bekijk klokkenmaker Enoch en praat met hem. Gebruik alle gesprekopties.
Enoch vertelt over het winternachtfestival. Hij heeft het juiste tandwiel niet in voorraad. Op het postkantoor ligt een pakketje voor hem klaar waar zo'n tandwiel in zit.
Hij geeft Michael een bonnetje (shipping slip) om het pakket op te halen.
Loop rechts de deur uit en bekijk de richtingaanwijzer rechts van de winkel. Het postkantoor ligt oostelijk.

Loop naar rechts.
Als Michael bij straatlantaarns is bij een open plek, zie je achteraan gebouwen liggen. Loop ernaar toe.
Het rechter gebouw is het postkantoor.
Zie rechts ervan een treinconducteur. Praat met hem. Hij vertelt over café the Bottleneck en het psychiatrisch instituut (asylum). Viktor die Michael in de trein had ontmoet, werkt daar.
De conducteur denkt dat Viktor niet is, wie hij zegt te zijn.
Michael krijgt een kannetje olie (oil can).

Loop terug en ga het postkantoor in.
Er ligt pakpapier op de tafel.
Rechts staan kisten voor het café.
Praat met Samuel de postkantoorbeheerder. Behalve postkantoor is het gebouw ook een treindepot.
Tijdens het gesprek geeft Michael Enochs afhaalbonnetje en krijgt hij een doosje tandwielen (box of gears).


Muziekdoosje, zegel
Ga de deur uit. De deur naast het postkantoor zit op slot.
Loop vandaar naar links en neem de straat met de straatlantaarns naar links.

Ga de klokkenwinkel in.
Haal het doosje tandwielen uit de inventaris en geef het aan Enoch.
Hij geeft het juiste tandwiel (small gear) in ruil en meteen daarna gaan Michael en Gabrielle naar de zolder om het speeldoosje te repareren.

Bekijk het speeldoosje en open het.
Haal het tandwieltje uit de inventaris en stop het in het doosje.
Je ziet extra info over de spelbediening. Je moet de linker muisknop ingedrukt houden om het tandwieltje te plaatsen.
Haal het oliekannetje uit de inventaris en gebruik dat op het speeldoosje.
Klik nu snel achter elkaar op de linker muisknop om alle onderdelen te oliën.
Gebruik nu het sleuteltje uit de inventaris als het speeldoosje open is en hou de linker muisknop ingedrukt om het muziekstukje te horen. Er gaat een laatje open met een gegraveerd schijfje (old seal) erin.
Michael pakt het er vanzelf uit en sluit het doosje.


Lily wordt ziek
Bij het avondeten voelt Lily zich niet lekker en Michael en Gabrielle leggen haar in bed.
Gabrielle heeft de rol van Michael overgenomen.
Praat met Michael. Hij stuurt Gabrielle naar beneden om iets koels voor Lily's voorhoofd te halen.

Ga de deur door en de trap af.
Loop links naar de klok toe en ga daar naar links. Je komt in de eetkamer terecht.
Pak de waterkan, maar Gabrielle heeft iets nodig om het water in mee te nemen.
Aai kat Stephen eventueel en ga de deur door boven in het midden.

Gabrielle is in de keuken.
Voor de grote kasten staat een ton waarop een wasdoekje (wash rag) ligt. Pak het en ga door de deur links terug naar de eetkamer.
Doe het lapje in de waterkan. Dat is nu vochtig.
Ga rechts de deur door, loop naar onder en neem de trap.

Loop naar links de slaapkamer in en leg het doekje op Lily's hoofd.
Michael stelt voor ook te gaan slapen en de volgende dag de dokter te raadplegen.


Dag 2  

Het logboek wordt aangevuld. Lees het. Michael wil dokter Viktor bezoeken.
Praat met Lily. Ze heeft hoofdpijn.
Ga de kamer uit, loop de trap af en ga de voordeur uit.

Loop naar rechts en bekijk de richtingaanwijzer.
Het instituut ligt in het zuiden. Ga dus naar onder.
Je ziet de bibliotheek. Loop er langs naar links langs het stadhuis en bekijk de richtingaanwijzer daar bij een ton.
Het is verwarrend dat de tekst zegt dat het asylum in het westen is, maar de richtingaanwijzer naar het oosten wijst.
Pas op: Je kunt makkelijk verdwalen, maar ziet dan in ieder geval wel wat gebouwen en monumenten die in Haven staan, zoals een beeldhouwwerk van Arkhangel, De General Store en de kerk.

Neem de weg linksonder en loop de weg af.
Je komt op een open plek met een richtingaanwijzer die ook verwarrend is.
Zie aan de bovenkant van het scherm een gebouw en loop ernaar toe. Michael heeft het asylum gevonden.

Open de deur en ga naar binnen.
Praat met Viktor. Hij en Elizabeth gaan mee om Lily te onderzoeken. Automatisch gaan ze naar haar toe.
Viktor schrijft een recept (prescription) uit en Gabrielle neem Elizabeth mee naar haar kamer om haar bouwmodellen te laten zien.
Lily vraagt Michael een goed boek voor Gabrielle uit te kiezen.

Ga de slaapkamer uit, de trap af en de deur uit.
Loop naar rechts, bekijk de richtingaanwijzer.
Ga rechts langs de kroeg en de klokkenmaker.
Lees de richtingaanwijzer. Ga naar onder en dan rechts.
Ga de winkel in.


Medicijn Lily, General Store
Praat met Josif achter de balie, hij kent Lily van vroeger als Lilya. Hij heeft niet alle ingrediënten voor Lily's medicijn. Er is olie nodig van de 'devil's club'-plant die molenaarsvrouw Elva kan verschaffen. Verder is er pure alcohol nodig. Josif heeft die niet in huis en Michael moet die betrekken van een plaatselijke winkel.

Praat met Diana.
Praat met Anya. Ze speelt memory en zegt dat haar tante Elva haar dat cadeau had gedaan. Ze laat merken dat Elva in de buurt woont buiten de bebouwde kom.
Aai de hond, bekijk links de kratjes met groente en graan en dergelijke dingen die opgeslagen zijn.
Ga de winkel uit.

Loop door naar rechts en bekijk de richtingaanwijzer bij de kar. De molen staat er niet op.
Ga naar rechts. Bekijk eventueel het kunstwerk onder de poortboog.
Loop verder en je bent bij de aanwijzer bij de ton. Daarop zie je dat de stadspoorten zuidelijk liggen.
Neem de weg rechtsonder en loop door langs het kerkhof en de kerk. Voorbij de kerk is links een hutje te zien.
Ga onder de poortboog door, loop naar onder de weg af. Je ziet een hekwerk.
Loop rechts om het hek heen en je ziet een molen, zonder wieken, met boomstammen ernaast.


Medicijn Lily, Molen
Ga de molen in, bekijk de map op de tafel eventueel en de vaten. Loop naar links waar Elva is. Bekijk haar en praat met haar. Elva heeft de Devil's plant niet in voorraad. Als Michael wat bladeren zoekt, zal zij er gratis olie van maken. Ze zegt dat de plant aan de rand van een watertje groeit vlakbij het pad bij de molen.

Ga de kamer en de molen uit.
Ga bij de molen naar rechts en volg het houten hek.
Pluk de blaadjes (leaves from the Devil's club) van de plantjes die bij de waterval staan.

Loop voor de heuveltjes door naar rechts.
Ga de molen in en ga de kamer links in.
Zeg tegen Elva dat je de blaadjes hebt gevonden en Michael geeft ze aan Elva.
Ze geeft Michael een flesje Devil's club (essence of Devil's club).

Lees het logboek dat aangevuld is. Michael heeft nog alcohol nodig.
Ga de molen uit.

Volg het houten hek naar links en dan naar boven.
Je ziet linksboven de stadspoort. Ga erdoor heen.
Loop naar onder, langs de kerk en het kerkhof.
Ga langs de ton naar boven. Michael loopt langs een muur. Hij komt uit op een straat waar je in de verte twee rokende schoorstenen ziet. Er staat een richtingaanwijzer bij een kar.
Loop naar onder. In deze straat zie je de General Store staan.
Ga naar binnen en geef Josif het flesje olie.
Ga naar buiten om alcohol te zoeken.


Medicijn Lilly, Café
Ga naar links, bekijk de wijzer en loop verder naar links.
Ga café 'The Bottleneck' in.
Met de gasten is niet te spreken.
Bekijk de vrouw achter de bar en praat met haar. Zij geeft je gratis een flesje alcohol (bottle of alcohol) mee.
Praat met haar man James. Hij knikt alleen maar.
Ga iets naar links, waar Matthew hun zoon staat. Praat met hem. Hij is bezig met vis en wil die roken in de schuur achter het café. Verder heeft hij niets te zeggen.
Rechts achter Matthew zit de treinconducteur aan een tafeltje. Praat ook met hem.

Ga achteraan de trap op.
Bekijk de foto's aan de muur en bekijk de dorpsbewoner links van de open haard.
Er is hier niets te doen ga dus het café uit. De deur is rechts van de trap beneden.

Loop naar rechts. Ga bij de richtingaanwijzer bij de klokkenmaker een stukje naar onder, dan naar rechts en ga de General Store in.
Geef de alcohol aan Josif of zeg hem dat je alcohol bij je hebt. Die gaat het geneesmiddel maken.

Ondertussen zie je Gabrielle met verpleegster Elizabeth bij haar model staan.
Elizabeth gaat weg en Gabrielle neemt de rol nu over van Michael. Ze wil kijken hoe het met haar moeder gaat.

Ga de deur door en loop de slaapkamer van Lily in.
Bekijk Lily. Ze is in trance en staat naast haar bed.
Praat met Lily. Die geeft geen antwoord.

Ga de kamer uit en de trap af.
Ga de kamer in, rechts van de staande klok. Het is de keuken waar Gabrielle niets nuttigs vindt.
In de eetkamer, aan het eind links, is ook niets te vinden. Verlaat de eetkamer door de uitgang rechts.
Loop bij de staande klok naar onder en merk dat Gabrielle het huis niet uit mag zonder haar ouders.
Ga dus de trap op en terug de slaapkamer in van Michael en Lily.
Bekijk de tekening op het tafeltje en Gabrielle voelt zich niet goed.
Elizabeth komt binnen en brengt Lily naar bed.


Boek voor Gabrielle
De rol wordt weer overgenomen door Michael die het drankje (elixir) van Josif krijgt.
Je kunt nu kiezen of rechtstreeks naar huis wil of dat je nog wat in het stadje wilt rondlopen.
Kies dat je wat wilt rondlopen.

Lily had je eerder gevraagd Gabrielle een goed boek te geven. Je was onderweg de bibliotheek al tegengekomen.
Ga dus naar de bibliotheek: Ga naar links tot je bij een wegwijzer bent naast een klein wit gebouwtje.
NB: als je eerst naar huis gaat en daarna naar de bibliotheek, loop je het huis uit naar rechts tot je bij dat witte gebouwtje bent.
Loop naar onder en je ziet de bibliotheek.

Ga naar binnen.
Onderaan het scherm is de afdeling theologieboeken. Lees een theologieboek met het handicoontje.
Loop langs de theologieboeken naar links. Lees eventueel wat uit een boek bij de afdeling literatuur en poëzie of uit een geschiedenisboek.
Je kunt ook het boek op de lessenaar lezen en onderaan het scherm iets verder links een boekje over Haven dat op een tafel ligt. Hierin staan alle plekken die er te bezoeken zijn.
Bij het hobbelpaard is de kinderafdeling. Bekijk de kast met kinderboeken en haal er een boek (storybook) uit dat Gabrielle zal bevallen.
Ga links nog even een boek lezen uit de afdeling Psychologie en Biologie.

Bekijk het schild aan de muur. Er zit een deuk in de neus.
Probeer het schild te pakken. De deuk is de plek waar een sleutel in kan.
Ga de bibliotheek uit.

Iets links van de bibliotheek is het raadhuis.
Lees wat er op de deur staat: alle zaken zullen tijdens de renovatie worden afgehandeld in de kapel.
Ga naar rechts en rechts van het kleine witte gebouwtje naar boven.
Ga de trap op en ga het huis in.


Winternachtfestival
Loop de trap op en ga links de slaapkamer in.
Geef Lily het elixer. Ze wil nog even wat rusten en vraagt of Michael het boek voor Gabrielle heeft gevonden.

Lees het logboek, ga de kamer uit en loop rechts naar Gabrielles kamer toe.
Geef haar het boek uit de inventaris. Automatisch gaan ze naar beneden en leest Michael Gabrielle voor.

Lily komt eraan en stelt voor het Winternachtfestival te bezoeken.
Praat met Lily. Ze voelt zich een stuk beter.

Loop rechts naar het dorp.
Het gezin komt Josifs vrouw Diana en dochter Anya tegen.
Automatisch komen ze bij het feest terecht waar een kunstwerk staat dat je eerder al had kunnen zien.
Diana gaat naar huis toe en Anya mag buiten blijven spelen. Snel daarna gaat Diana naar huis.
Praat met Lily. Kies of je naar huis wilt of met de dorpelingen wilt praten.
Praat met de dorpelingen. Die negeren Michael.
Praat met Elizabeth die achteraan links staat met Viktor.
Praat ook met Viktor. Ze bekijken de dorpelingen en hun gebruiken.
Praat met Lily en kies ervoor naar huis te gaan.


Zoektocht Anya
Er wordt op de deur geklopt.
Ga achteraan naar links de kamer uit en bij de staande klok naar onder.
Open de voordeur. Viktor staat daar. Hij zegt dat enkele kinderen na het festival buiten zijn blijven spelen en nu zoek zijn. Er was geschreeuw gehoord en er is een zoektocht georganiseerd in het buitengebied van het dorp.
Michael biedt aan te helpen.

Even later staan Viktor en hij bij de poortboog aan het randje van het dorp.
Pak de pop (Anya's doll) op van de straat en lees het logboek.

Loop naar onder en dan verder langs het hek.
Loop aan het einde ervan naar rechtsboven.
Vervolg het pad langs de molen en bij de waterval zie je Anya liggen. Automatisch waarschuwt Michael Diana en Josif. Elizabeth en Viktor kunnen niets voor Anya doen.

Tevergeefs zoeken Michael en de dorpelingen verder naar de andere kinderen.
Als Michael weer thuis is, krijgt hij een griezelige droom.


Dag 3  

Gabrielle speelt de hoofdrol. Ze wil iets voor haar ouders maken om hen op te vrolijken.

Zonnetje
Bekijk het potje naast haar model. Er zit lijm in.
Pak het potje lijm (bottle of paste).

Ga de deur door en neem de trap naar zolder. De deur zit op slot.
Ga naar beneden en ga links de slaapkamer in.
Open de kist met tekenspullen. Gabrielle haalt er een potje verf (small jar of paint) en een kwastje (small paintbrush) uit.

Ga de kamer uit, loop naar beneden.
Op de trap hoort ze een gesprek tussen haar ouders. Michael voelt zich schuldig dat hij de kinderen niet beter in de gaten heeft gehouden. Lily zegt dat hij er niets aan kon doen en ook geen schuld heeft aan wat er met Lucas gebeurde. Lucas is hun overleden zoontje.

Ga om de trap heen en bij de klok naar rechts.
Loop door naar de zitkamer.
Praat met Michael. Hij vertelt dat Anya dood is.
Vraag de zoldersleutel (key to attic door) en praat ook met Lily.
Pas op: je kunt de sleutel pas vragen als Gabrielle geprobeerd heeft de zolderdeur te openen.

Ga links de kamer uit en bij de klok naar de keuken.
Pak een kapotte lepel (broken spoon) naast de oven.

Ga achteraan links naar de eetkamer.
Pak de houten kom (bowl) van de tafel.
Als je hem rechtsklikkend in de inventaris bekijkt, zie je dat er een barst in zit.

Loop naar rechts de kamer uit en ga de trap op naar de bovenverdieping.
Neem iets meer links de trap naar zolder.
Open de deur met de sleutel.
Op de 2e kist van onder staat een gereedschapskist. Open hem en Gabrielle haalt er een handboortje (hand drill) uit. Ze zegt dat ze nu genoeg spullen heeft om iets moois voor haar ouders te maken.

Maak met de boor een gaatje in de kom.
Doe de lepel in het gaatje.
Lijm de lepel vast aan de kom.
Doop de kwast in de verf en verf de kom ermee.
Ze heeft een zonnetje geschilderd om haar ouders blij te maken.

Ga de zolder af en ga via de trappen naar beneden.
Ga bij de klok de rechter gang in en geef in de zitkamer het zonnetje aan Michael of Lily.


Herdenkingsdienst Anya
Het is tijd de herdenkingsdienst voor Anya te bezoeken.
Michael had Anya's pop (Anya's doll) aan Gabrielle gegeven voor Anya's herdenkingsdienst.
Er wordt een brief onder de deur geschoven en Michael legt die voorlopig even op een kastje.

Even later zijn ze automatisch bij de dienst in de kapel.
Gabrielle staat op. Open de inventaris, pak de pop en leg hem op de kist.
Daarna wordt Anya begraven.

De sheriff wil met alle mannen van de zoektocht praten om verdere actie te bespreken. Viktor en Michael gaan mee en de sheriff spreekt de mannen toe.
Michael neemt het woord. Geef allerlei antwoorden op vragen die de mannen stelden. Het doet er niet toe welke vragen dat zijn.

Thuis leest Michael een verhaaltje voor aan Gabrielle en Viktor blijft om de gebeurtenissen te bespreken.
Bespreek de dag met Viktor. Beiden hebben het idee dat ze niet welkom waren op de vergadering van de mannen.
Viktor vertelt iets wat Michael aan niemand mag zeggen: Anya was gewurgd en er zaten prikgaatjes in haar armen.
Michael praat over de brief die onder de deur was geschoven.

Ga rechts de kamer uit en dan naar onder.
Pak de envelop (envelope) van het tafeltje en ga terug naar Viktor.
Geef de envelop aan Viktor. De brief is geschreven in een onbegrijpelijke taal, maar onderaan staat een symbool dat Viktor herkent. Hij zag dat op dossiers van oude mensen die iets met Arkhangel te maken hadden. Arkhangel was een verdwenen plaatsje in de buurt. Er zijn nog trappen van de ruïne aanwezig, maar de rest ligt onder water.
Hij raadt Michael aan in de bibliotheek te zoeken naar informatie over het symbool.

Op een gegeven moment hoort Michael groot kabaal van boven komen. Hij ziet dat Lily Gabrielle aanvalt.
Druk een aantal keer snel op de linker muisknop.


Dag 4  

Viktor en Michael zijn bij Lily in het ziekenhuis. Lily is te zwak om te praten.
Praat met Viktor. Hij zegt weer naar het symbool te zoeken in de bibliotheek.

Ga de kamer uit en loop door naar de vrouw die daar staat.
Praat met deze Tatiana. Ze helpt met de ziekenverzorging.
Ga naar onder en praat met Elizabeth.
Loop naar links en bekijk de foto van een patiënt. Later zul je leren dat deze man door zijn broer, de vorige arts van het asylum, in het asylum is opgesloten.
Ga terug naar Elizabeth en dan links, langs Tatiana heen, naar de trap.

Ga die trap op en ga de deur door.
Steek de kaars aan die op de tafel voor je staat.
Pak het boek (journal of J. Wulfgang) van het bed.
Rechtsklik erop in de inventaris om het te lezen en linksklik er dan op. In de kaft zit een sleuteltje (small key).

Bekijk Michaels logboek in de inventaris. Het enige wat leesbaar is in het gevonden boek, is de tekst "Miroslav's door to enlightment is located behind the skull and shield in the sanctuary of knowledge".
Achter een schedel en schild in het heiligdom van kennis is dus een deur verborgen.
Je had in de bibliotheek een schild gezien met een schedel.

Ga de trap af en bij de grote deur ook de volgende trap af.
Ga daar de open deur door en loop verder de gang af. Daar zijn links en rechts deuren waarachter patiënten zijn.
Bekijk vooral de achterste deur links om een patiënt te zien.

Loop terug de gang af en ga de trap op.
Ga door de deur de gang in waar Tatiana is en loop naar linksonder.
Ga de deur door die je ziet bij Elizabeth.


Bibliotheek
Je hoeft nu niet het dorpje in te lopen om je plek te vinden, maar kunt uit een lijstje kiezen.
Kies de bibliotheek.

Loop helemaal naar links waar een schild hangt. Je had het eerder gezien.
Bekijk het en stop het sleuteltje in de neus van de schedel. Een geheime deur gaat open. Ga erdoor heen.

     

Je ziet een tafel iets boven een gesloten kist. Daarop ligt een dagboek.
Bekijk het. Het is te donker om te lezen, steek dus de kaars aan.
Pas op: je kunt de kaars alleen aansteken als je in de close-up bent.

Nu zie je ook een vreemd voorwerp (strange looking tool) naast het dagboek.
Het instrument heeft een driehoekige punt. Pak het en lees het boek. Er staat een naam in: Piotr en het verhaal gaat over een profetie over Arkhangel.
Neem het dagboek (Piotr's diary) mee.
Pas op: Save je spel hier. Het kan zijn, dat je tegen een fout in het spel oploopt. Later in het spel heb je dit stukje metaal nodig en zit het misschien niet in je inventaris.
Ga in dat geval terug naar deze plek, maar dat kan alleen op dag 4 en 5. Anders is de geheime deur dicht.
De oplossing is dag 5 over te spelen en naar deze plek toe te gaan. Je ziet het metalen voorwerp niet op het tafeltje liggen, maar je ziet wel een tekstlabel. Pak in dat geval het tekstlabel en je kunt verder.

Ga de bibliotheek uit en kies het Asylum om het dagboek aan Viktor te laten zien.
Loop dus achter Elizabeth rechts in de richting van Tatiana en ga halverwege de gang links de deur door.
Praat met Viktor over het dagboek. Viktor denkt dat ze de ruïnes van Arkhangel moeten onderzoeken.
De sheriff is met de mannen in de bergen, dus gaan ze samen.
Automatisch komen Viktor en Michael aan bij de ruïnes.


Ruïnes Arkhangel, geheime doorgang
Loop naar rechtsonder de trap af, dan links waar het beeldhouwwerk is.
Bekijk het en loop door.
Neem de trap. Daar is aan het einde een dicht getimmerde ingang.
Probeer erdoor te gaan. Het lukt de planken te verwijderen, ga dus naar binnen.
Viktor gaat weg om wat boeken te raadplegen.

Loop iets naar links.
Pas op: als je via de trap naar boven gaat, zou je in het water kunnen vallen en moet je een opgeslagen spel laden om opnieuw te beginnen.
Ga de trap niet op. Er is niets te vinden.

Loop terug en ga links van Viktor naar de muur toe.
Daar is een trap naar beneden, die moeilijk te zien is.

     

Neem de trap en bekijk de alkoof. Er staat een gekerfde steen in.
Raak de steen aan. Er zit een mechanisme in dat Michael niet aan de gang kan krijgen.
Bekijk de steen. De inkeping lijkt op een inktvisachtige wezen.
Haal de schijf uit de inventaris en stop die in de steen. De schijf past, maar het lukt niet het mechanisme in werking te zetten.
Rechts zie je een verschoven steen.
Stop het vreemde stuk gereedschap in het paneel en gebruik de hendel die je zo hebt gemaakt. Klik op de linker muisknop en hou de muisknop ingedrukt.
Bekijk daarna de schijf met het zegel weer en draai eraan (met het handje).
Nu moet je snel op de linker muisknop klikken om het zegel om te kunnen draaien.

Er opent zich een deur aan de rechter kant.
Ga de trap af door die deur heen. Viktor volgt en beiden zien een kamer vol bloed.

Het spel geeft een terugblik over Gabrielle. Ze wil naar haar vader toe.
Praat met Elizabeth en ga de gang rechts in.
Ga de eerste deur links in, naar Lily toe.
Praat met Lily. Ze wil water hebben.
Op de tafel staat een waterkan (pitcher of water). Pak de kan.
Lily kan niet uit de kan drinken, maar heeft een glas nodig. Dat staat rechts van Lily's bed.
Pak het lege glas (empty glass) en vul het glas met water in de inventaris.
Geef het glas aan Lily en Lily krijgt een angstaanval. Ze slaat de kan en het glas uit Gabrielles handen en raakt bewusteloos.
Elizabeth en Tatiana ruimen de rommel op.

Praat met Tatiana en ga de kamer uit.
Loop naar links en ga naar rechts.
Bekijk het karretje met voorraden en raak het aan. Gabrielle raakt per ongeluk de hendel van de rem aan en het karretje rijdt weg.

Loop naar onder en Gabrielle is bij de plek waar Elizabeth altijd de deur in de gaten houdt.
Loop naar links en je ziet Elizabeth en Tatiana bij het kapotte karretje.
Praat met Elizabeth.
Ga terug naar onder en dan links. Nu Elizabeth de deur niet in de gaten houdt, kan Gabrielle naar buiten gaan.

Buiten ziet Gabrielle haar vader en Viktor. Ongezien volgt ze hen en is ze bij de boogpoort bij Arkhangel.
Loop naar rechts, ga de trap af naar het beeldhouwwerk en vervolg de route.
Ga de trap op en de poort door.
Loop bij de muur naar links.
Ga daar de trap af. Gabrielle is in een geheim kamertje.


Geheime kamer Arkhangel
Pak de boekrol (scroll) van de schrijftafel om hem te lezen.
Gabrielle leest onder andere dat de orthodoxe kerk zijn invloed heeft uitgebreid naar Arkhangel. Ze laat na lezing de boekrol liggen.

Ga kijken wat er nog meer te zien is in de geheime ruimte.
Ga over de mat naar links. Gabrielle is in een kamer met een vloerkleed.
Lees het boek met de handcursor. Het is van Piotr. Hij schrijft dat zowel God als Lucifer hebben gefaald en dat de grote Naamloze binnen gelaten moet worden. Een nieuw plan moet de kans krijgen.
Pak de envelop op het ladekastje. Gabrielle leest de brief daarin, die geadresseerd is aan Piotr.

Ga de kamer uit en loop naar onder waar boekenkasten zijn.
Lees de boeken die te bekijken zijn.
In de onderste kamer, rechtsonder, is ook een tafeltje met een boekje uit 1820. De schrijver weet niet hoe hij Piotr moet inlichten dat hij niet meer gelooft.

Ga de linker kant van de kamer doorzoeken.
In de linker bovenhoek is iets te lezen en er ligt een open boek op de lessenaar linksonder: Piotr heeft het plaatsje de naam Arkhangel gegeven.


Boekrol met onzichtbare inkt, de amulet
Ga terug naar de trap.
Ga rechts naar beneden de ruimte met bloed in. De trap is moeilijk te zien, maar ligt tegenover de trap omhoog.
Viktor en Michael zijn daar nog.
Michael zegt dat er nog een ruimte moet zijn maar dat de toegang niet te vinden is, waarschijnlijk verborgen achter puin van de aardbeving.

Bekijk de afsluitsteen op het podium.
Een stukje links van Michael is een nauwe doorgang te zien.Ga erdoor heen.

Bekijk de muurschildering van de boom.
Bekijk de bijbel bij de muur links. Er staat: "The Great Nameless ... shall rise again".
Pak de kleine boekrol (scroll) onderaan het scherm. Dit veroorzaakt een aardbeving.

Michael roept dat hij Gabrielle zal bevrijden.
De scroll wil ze niet lezen maar aan haar vader geven.
Bekijk de boekrol rechtsklikkend. Er zit een bobbel in het midden.

Uit de muurschildering steekt een boomwortel. Klim eraan omhoog. Gabrielle komt uit in de geheime kamer met boekenkasten.
Ga de deuropening door, ga bij de mat naar rechts en loop dan de trap af.
Michael en Viktor roepen haar nog steeds.
Michael sluit Gabrielle in zijn armen en krijgt automatisch de boekrol van haar.
Ze gaan terug naar het asylum, naar Lily's kamer. De rol is overgenomen door Michael.

Praat met Viktor.
Open de inventaris en bekijk de boekrol. Er komt een klein sleuteltje (tiny key) uit.
Lees de scroll rechtsklikkend en laat hem zien aan Viktor. Hij is deels geschreven met onzichtbare inkt.
Verhit de scroll met de lucifers. Naast Piotrs woorden staat het symbool.

Gabrielle speelt met het speeldoosje en Lily krijgt weer een toeval. Ze praat over de Grote Naamloze.
Viktor verdooft haar en Gabrielle zegt dat ze naar huis wil.

Viktor gaat mee en vertelt haar wat verhaaltjes voor het slapen gaan.
Gabrielle wil weten wat er aan de hand is. Ze weet dat het bloed in de kamer van de vermiste kinderen is en ze vertelt over het gefluister in de geheime kamer dat verdween toen de wandschildering oplichtte.
Viktor geeft haar een beschermend amulet en zegt Michael de bibliotheek nog eens te onderzoeken.
Michael gaat slapen na nachtmerries.


Dag 5  

Lees Michaels logboek.
Ga de kamer uit en de trap af.
Ga het huis uit en kies de bibliotheek.

Loop naar links en ga de geheime kamer onder links in.
Open de kist met het sleuteltje. Michael vindt geschriften van de vorige bibliothecaris Miroslav.
Pak de aantekeningen van Miroslav (Library records). Miroslav verwacht een 'ongeluk' dat hem zijn leven zal kosten en schrijft over Haven dat vol is van Piotrs haat. Arkhangels geur hangt over de hele stad en Lilith zit vol wraak en vergelding. Hij wil niet langer deelnemen aan de komst van de Grote Naamloze en heeft de bibliotheek gesloten, zodat er geen antwoorden meer gevonden kunnen worden in de boeken die hij beheert. Hij heeft zich gemeld in het asylum.

Ga de bibliotheek uit en kies het asylum.
Ga bij Elizabeth naar rechts en neem de deur links, in het midden van de gang.
Lily is nog niet aanspreekbaar.
Praat met Viktor over Miroslav, Lily en de dorpelingen.
Viktor zegt dat Miroslavs huis in de buurt was van de kapel en dat Miroslav patiënt is in het asylum.
Lily lijkt de omgeving door andermans ogen te zien en de sheriff gaat de rituele kamer nog eens onderzoeken.


Miroslav
Ga de kamer uit en loop naar links om daar aan het einde de trap te nemen naar beneden.
Ga daar de deur door en loop de gang af.
Kijk in de laatste cel links.
Bekijk Miroslav en praat met hem. Gebruik alle gesprekopties.
Hij vertelt iets over Piotr, de 'awoken' en over de koningin van de nachtmerries. Over het zegel van de ouden zegt hij dat het een metalen schijf is in de vorm van het oog van de Grote Naamloze, Hij zegt dat het zegel niet gebruikt moet worden.
Laat hem na het gesprek de zegel zien uit de inventaris en Miroslav geeft hem zijn huissleutel (key to Miroslav's home).

Loop terug naar de toegangsdeur, ga de trap op en ga door de deur heen.
Loop naar onder en ga bij Elizabeth het asylum uit.
Kies de kapel.

Praat met de priester. Hij vertelt dat de kapel het eerste gebouw was dat na de aardbeving werd gebouwd.
Ga via de deur achteraan naar buiten.
Kies 'I shall walk'.


Miroslavs huis
Loop de richting op van de boogpoort en ga, voor de poort, links de weg af. Je loopt tegen een huisje aan.
Open de deur met Miroslavs sleutel.

Pak de open envelop op de tafel. Michael leest de brief erin. Die is aan Miroslav gericht en geschreven door Piotr.
Z'xhuul vraagt bloed. Velen zullen sterven, maar Miroslav niet. Zijn taak is op Lilith te letten als Piotr er niet meer is. Piotr zag in de toekomst dat Miroslav haar altijd zal beschermen maar voorgoed zal veranderen. Deze last moet hij dragen voor haar, voor de rest van het dorp en het doel.

Links achteraan staat een bureautje.
Onderzoek het met het handje en Michael voelt een hendeltje onder een la.
Trek aan de hendel en er schuiven kasten opzij.
Daarachter staat een doosje.
Bekijk het en maak het open. Er zit een gebeeldhouwd soort kruisje (metal carving) in.
Kort wordt Michael duizelig.

Open de kist links en Michael haalt een foto (small picture) uit een envelop. Lily en haar tante Lilith staan erop en Arkhangel staat erbij geschreven.

Onder het bed ligt een logboekje van Miroslav. Lees wat erin staat over de Grote Naamloze, Piotr, Lilith en andere duistere zaken.
Michael stopt het logboekje in zijn eigen logboek. Zie daar dat Morislavs logboek na te lezen is.

Ga de deur uit en kies het asylum.
Ga achter Elizabeth naar rechts.
Michael hoort iets. Klik snel achter elkaar op de linker muisknop. Miroslav wilde Lily iets aandoen en valt in de gebroken fles waarmee hij Lily aanviel. Hij zegt tegen Michael dat hij 'haar moet doden en Lilith niet terug moet laten keren.

Viktor en Elizabeth passen op Gabrielle en Michael blijft naast Lily zitten.
Tijdens een droom bezoeken de geesten van de verdwenen kinderen hem en Anya waarschuwt hem.


Dag 6  

Gabrielle heeft de rol op zich genomen.
Ga de kamer uit en links Michaels slaapkamer in.
Anya's speelgoedkonijn ligt op de vloer en haar vader ligt op bed.
Als ze probeert het speelgoed op te pakken wordt Michael wakker. Hij weet niet hoe hij thuis is gekomen en vertelt over zijn droom.

De rol gaat over op Michael en Gabrielle mag het speelgoedkonijn pakken.
Ga de kamer uit, neem de trap en verlaat het huis.
Automatisch gaat Michael Lily bezoeken in het asylum.

Sleutel Liliths landhuis
Elizabeth zegt dat Viktor er niet is, maar zegt waar hij woont. Dit wordt in het logboek opgeslagen.
Ga achter Elizabeths rug om naar rechts en ga de deur door in het midden van de gang links.
Bekijk Lily en praat met haar. Ze zegt dat ze nooit contact met Haven en Lilith wilde onderhouden. Een landgoed op een eiland is Liliths nalatenschap. Het voelde niet goed aan. Lily heeft de sleutel verstopt en zegt dat Michael Josif om meer info moet vragen. Josif heeft ook in het landhuis gewoond.

In het gesprek geeft Lily ook een rijmpje met 'tiktok' erin en noemt ze dingen op waarin ze steeds het getal 7 noemt.
Ze droomt over Lilith die kwaadaardiger is dan in Lily's herinneringen. Lily weet niet veel over Arkhangel. Dat was al voor haar geboorte door de aardbeving vernietigd. De dorpelingen misten hun inkomensbron uit de mijn, die toen ook instortte. De dorpskinderen daagden elkaar uit de mijn in te gaan.

Ga de kamer uit en loop de gang uit waar Elizabeth zit.
Ga de voordeur uit naar Michaels huis (return home).
Loop naar onder en bekijk de staande klok. Er zit een sleuteltje in dat vast zit.
Zet de klok op 7 uur. Klik daarvoor op de minutenwijzer en klik op het handje. Je kunt nu kiezen wat je met de wijzers kunt doen.
Zet de klok op I en dan tegen de klok in op XII.
Klik dan op Exit en op de uurwijzer.
Klik op het handje en zet de uurwijzer vooruit naar VI.
Zet de uurwijzer hierna op VII. Je ziet het sleuteltje draaien.
Klik op exit en draai de sleutel (key to Lilith's mansion) om hem te pakken.


Bootticket
Lily had je gezegd Josif te bezoeken.
Ga eerst eventueel Viktor bezoeken om te weten waar hij woont. Daarvoor ga je Michaels huis uit en kies je de bibliotheek. Ga daar naar buiten, kies 'I shall walk' en loop rechts van de bibliotheek de straat in naar achteren. Loop verder naar achteren en je ziet Viktors huis.
Bij Viktor zijn wel boeken in verschillende kamers te zien, maar er is geen nieuwe informatie te vinden.
Ga Viktors huis dus uit, loop naar boven en je bent bij het kleine witte gebouwtje.
Ga daar naar boven om Michaels huis weer in te gaan.

Ga Michaels huis uit en kies de General Store. Diana zit versuft naar het vuur te staren.
Praat met Josif. Michael praat over zijn overleden zoon Lucas en vraagt naar Lilith. Die kon niet opschieten met haar zus, Lily's moeder. Het landgoed is te bereiken per boot. Die is op de pier te huren.
Automatisch gaat Michael naar buiten als Josif de winkel wil sluiten.
Voor hij vertrekt stopt Diana hem iets in handen. Kijk in de inventaris wat het is.
Michael heeft een bootticket (boat charter slip) gekregen.


Liliths eiland
Loop naar rechts tot een T-splitsing.
Ga naar links en ga de trap op.
Volg de brug naar rechts. Je ziet het huisje van een vishandelaar.
Ga eerst kijken wat er aan het eind van de brug te zien is. Daar zie je een ladder bij een boot naar het eiland, maar er is geen schipper te zien.

Loop terug tot het huisje van de vishandelaar.
Ga naar binnen en loop naar links.
Praat met kapitein Levin. Gebruik alle gesprekopties.
Michael geeft hem het ticket en mag meevaren.

Loop links naar het schip toe, praat met de visser en klim op de ladder.
Even later staat Michael op het eiland.
Als hij te lang op het eiland blijft, zal Levin wegvaren.

Ga de houten trap af.
Bekijk het engelenbeeld.
Ga de doorgang achter de engel door naar het landhuis.
Bekijk de deur en open hem met Liliths sleutel.


1e en 2e verdieping Liliths huis
Ga de trap op en steek de twee kaarsen aan.
Links van de trap is weer een trap en rechts ook.
Ga de linker trap op naar de 2e verdieping en bekijk de kamer aan het eind.
Als je het bed aanraakt kun je kiezen of je gaat slapen of niet.
Pak de lantaarn (lantern) bij het voeteneind, steek hem aan en ga terug.

Neem de gang met het schilderij, loop door en je bent in een rommelige kamer.
Pak de speelgoedmuis (toy mouse) en kijk er rechtsklikkend naar in de inventaris.
Linksklik op de muis en Michael haalt er een vreemde sleutel (strange key) uit.

Bekijk de boekenkast en haal er brieven uit die Lily geschreven heeft aan haar tante Lilith.
Michael leest ze. Lily was bang voor een schilderij onder de trap en schrijft hoe haar ouders stierven.

Ga de kamer uit en bekijk de tegenover liggende kamer.
Bekijk de boekenkast en open de boekrol op de kist.
Ga de kamer uit en loop de trap af naar beneden om de andere trap op de 1e verdieping te bekijken.

Loop langs de kaarsen de gang door en ga de rechtertrap op.
Bekijk het schilderij aan het eind. Je kunt een gang links in gaan en een gang rechts.

Ga de rechter gang in.
Aan het eind is links een zitkamer.
Lees het stukje perkament op de tafel. Over kinderen die ongehoorzaam waren aan hun machtige vader en door hem teruggestuurd waren naar waar ze vandaan kwamen. Het verhaal lijkt op Adam en Eva die uit het paradijs werden gejaagd.

Zie het stevige doosje op het tafeltje bij de bank. Daar zit een hangslot op.
Het sleuteltje uit de inventaris past er niet op.

Ga de kamer uit en neem de slaapkamer er tegenover, in de gang links van het schilderij.
Daar ligt veel troep op de vloer.
Open het kastje bij het bed en Michael haalt er een roestige schroevendraaier (screwdriver) uit.

Loop terug naar de tegenover liggende kamer en forceer het doosje open met de schroevendraaier. Hou de linker muisknop constant ingedrukt.
Open het doosje en pak de tweede vreemde sleutel (strange key).


Begane grond
Ga de kamer uit en rechts de trap af.
Neem ook de volgende trap naar beneden.
Op de begane grond zijn twee doorgangen rechts en een links.

Ga de onderste kamer rechts in.
Steek de kandelaar op de voorgrond aan.
In de boekenkasten is niets waar Michael interesse in heeft.
Steek ook de kandelaar aan bij de bank en lees het papiertje op de tafel. Het verhaal gaat over Adam en Eva's kinderen Kaïn en Abel.
Steek rechts de open haard aan en bekijk de klok.
Bekijk de vreemde wijzers en probeer de tijd te verzetten. De wijzers blijken óók een vreemde sleutel (strange key) te zijn.

Ga de kamer uit en ga de 2e kamer rechts in.
Steek daar ook de kaarsen en de open haard aan.
In de rechter boekenkast kun je een boek lezen van Piotr dat over Lucifers opstand tegen Jehova gaat.
Bekijk het schilderij links van deze kast en bekijk het bureau onderaan het scherm.
Onderzoek het bureau. Er zit een schakelaar in die Michael gebruikt.
Achter het schilderij is een met snijwerk versierde deur tevoorschijn gekomen.

Bekijk deze deur.
Zet het metalen zegel op het snijwerkje in de deur.
Je ziet ook 3 sleutelgaten in de deur. Zet de 3 vreemde sleutels erin. De sleutels staan in goede volgorde.
Zet de eerste op het gat links, de tweede rechts en de derde onder.
Als je de sleutels in een andere volgorde had gevonden, word je gewaarschuwd als je een verkeerde sleutel in het slot steekt.
Je kunt de sleutels nu met de klok mee omdraaien of tegen de klok in.
Als je ze de juiste kant op hebt gedraaid, zijn ze verder niet meer te draaien.
- Draai de linker sleutel om met de klok mee
- Draai de andere 2 sleutels om tegen de klok in
- Draai de metalen schijf om
Er gaat een deur open achter de versierde deur en het zegel komt weer in de inventaris terecht.

Ga voor je deze deur doorgaat nog even kijken wat er in de kamer links van de trap te zien is.
Bekijk het schilderij aan de achterwand. Het heet 'de dochter'.
Steek eventueel de hanglamp boven de tafel aan.
Lees het briefje op de eettafel. Het is gericht aan Lily en is half af.

Ga links de deur door.
Steek de open haard aan.
Bekijk de boeken op de 2e plank van de 2e boekenkast van links. Een tekst gaat over de 'ontwaakten'. Die hadden met zowel de aartsengelen van Jehova gebroken als met Lucifer.
Michael begrijpt het niet.
Er is verder niets te doen, ga dus de kamer uit, terug naar de eetkamer.

Neem de kamer naar boven, naast het schilderij.
Steek de kaars aan en ga naar links. Je bent in een kamer met een lege ton.
Het fornuis is koud.
Ga de kamer uit.

Ga nu iets langs de kaars naar rechts. Michael komt in een kamer met kisten.
Steek de kandelaar aan.
Op de kisten rechts ligt een krant. Lees het artikel over de aardbeving in Arkhangel.

Ga de kamer uit en ga bij de kaars naar rechts.
Ga in de eetkamer de rechter deur door.
Loop door naar achter en steek de kaarsen aan naast het schilderij. Het is een uitbeelding van Kaïn.


Kamer met Engelen bij bloedaltaar
Michael is op de begane grond, waar de trap naar de bovenste verdiepingen is.
Neem de 2e kamer rechts.
Loop naar de doorgang die je had geopend met de klok-sleutels. Daar is een grote stenen trap.
Loop die af en loop in dezelfde richting verder de boogdeur door.

Michael is in een grote ruimte met een altaar in het midden. Ernaast staan twee beelden.
Bekijk de boeken in de kast rechts van de toegangsdeur. Het gaat over de Grote Naamloze die alles geschapen heeft voor Jehova er was, die de mensheid creëerde.
Loop naar het altaar en pak het papier dat daar ligt.
Het heet 'het huis van de 7 sterren' en beschrijft 7 edelstenen. Dat zijn portals om andere kamers te bereiken. De belangrijkste kamer is de Primo Regni waar Z'xhuul heerst, de Grote Naamloze. Vanuit zijn kamer zijn de andere kamers te bereiken.
Het altaar is bedekt met geronnen bloed.

Aan de linkerkant ligt een open boek op een lessenaar.
Pak het boek. Er staan 3 rituelen in. Lees de rituelen.
Links hangt een wandkleed. Bekijk het en schuif het opzij.
Ga de deur door die erachter ligt.

Loop naar links en vervolg je pad, de trap af, tot je bij een sarcofaag bent.
Lees wat er op de tombe staat en ga verder de gang door naar linksboven. Je loopt dan tegen een tweede tombe op.
Lees hier ook het plaatje op de tombe.

Loop een flink eind door. Loop in de richting van de nevel.
Vervolg je pad naar rechts tot Michael niet verder kan en loop naar boven.
Save je spel eventueel, want iets verderop kun je van de rotsen vallen en dood gaan.

Loop langs het verlichte pad naar beneden tot bij het laatste lichtje bent van de muur bij de waterval.
Loop naar de deur links en ga erdoor heen.


Smaragd
Loop iets naar onder en loop verder langs de waterval naar links.
Je ziet een schaal met vuur waarboven een zwevend stuk metaal zweeft. Ernaast staan twee beelden.
De staaf is niet te pakken.

Bekijk het plaatje op het rechter beeld en dan dat van het linker beeld.
Raak het linker beeld aan. Het is met de klok mee te draaien of tegen de klok in.
Ook het andere beeld is te draaien.
Zet de beelden zo neer dat hun gezichten naar elkaar toe staan:
Draai het linker beeld 1x tegen de klok in. Klik op exit.
Draai het rechter beeld 2x tegen de klok in. Klik op exit.
De gezichten zijn gericht naar het zwevende stuk metaal. Het vuur dimt.

Pak nu de metalen staaf (strip of metal) .
Bekijk het rechtsklikkend in de inventaris. Het heeft een cilinder met schroefdraad aan een kant. Het zoemt.

Ga naar links. Michael komt in een grot.
Rechts zie je een weg en links een tombe.
Bekijk de tombe en ga naar rechts.

Loop door en bekijk de rots. Die is begroeid met smaragden kristallen.
Ze zijn er niet vanaf te breken.

Lees het plaatje op de tombe linksonder en ga links naar boven.
In deze gang staat een kist. Pak de pikhouweel (pickaxe) ervan af.

Ga terug naar boven en hak een smaragd (emerald) uit de rots.
Ga de gang linksboven weer door.


Ritueel
Bij de kist kun je naar links of naar rechts het gangenstelsel volgen.
Ga naar rechts en lees het plaatje op de open sarcofaag bij het einde.
Ga terug naar de kist en loop verder naar links.
Loop net zo lang door tot Michael niet verder kan. Ga daar links de trap op.

Ga de loopbrug bij de waterval over en loop door.
Er loopt iemand rond in een lange mantel. Hou de linker muisknop vast. Hiermee verbergt Michael zijn lantaarn.
Steek de lantaarn weer aan en loop iets naar links draaiend naar boven de nevel in.
Daar kom je weer iemand tegen voor wie je de lantaarn moet doven. Hou de linker muisknop vast en steek daarna de lantaarn aan.

Michael had een deur open horen gaan.
Loop de richting op waar je de persoon zag.
Ga aan het einde iets naar rechts, waar je de deur ziet.
Bekijk de deur en Michael kijkt door het sleutelgat. Hij hoort gezang.
Michael ziet een ritueel door het sleutelgat. Josif is onderdeel van een groep die spreuken zingt. Uit Josifs rug groeien zwarte vleugels.

Kijk nog eens door het sleutelgat. Iedereen is weg.
Open de deur en ga naar binnen.
Pak de veer (black feather) van de grond.
Bekijk het flesje op het altaar. Er had een slangetje in gezeten dat verbonden was met een naald in Josifs arm. Op een labeltje aan het flesje staat 'Anya'.
Neem het flesje (small jar) mee. Er zit een donkere vloeistof in.

Pak een boek uit de linker boekenkast. De tekst komt erop neer dat de kinderen zijn geofferd voor de mensen in het dorp.
Bekijk ook de rechter kast. Daar staat een ritueel in voor 'Terror'.

Pak het boek (Josif's journal) van het tafeltje af. Josifs naam staat erin.
Bekijk het boek rechtsklikkend in de inventaris. Josif vond het verschrikkelijk Anya's bloed af te tappen, maar zegt dat het het hogere doel dient. Anya en Josif zullen bij de Grote Naamloze een plek in de Primo Regni hebben verdiend.
Ga links de boogdeur door.

Loop het pad af. Er is weer een figuur te zien in een mantel.
Hou de linker muisknop vast en Michael dooft zijn lantaarn.
Steek de lantaarn aan en loop verder.
Ga met de bocht mee naar boven en iets later naar rechts en loop verder. Michael loopt dan langs een verlicht pad.
Rechts is een deur naar een kamer waar de mannen met mantels zijn.
Loop de ruimte in en de mannen met pijen gaan een toegangsdeur door, die achter hen dichtvalt.


Liliths sarcofaag, opaal en saffier
Bekijk het zwarte kristal op de sarcofaag.
Wrik die los met het houweel.
Bekijk de zwarte kristal (melted opal) in de inventaris. Het heeft de vorm van een tentakel.

Bekijk de sarcofaag. Het is Liliths sarcofaag en er staat tekst bij over edelstenen.
Zie links blauw licht en hak met het houweel de saffier (sapphire) uit de sarcofaag. Deze sarcofaag is van Illyana, Lilliths zus en moeder van Lily.
De sarcofaag daarachter heeft op het plaatje 'Lilya' staan en de achterste is blanco. Die zal bestemd zijn voor Gabrielle.

Bekijk de dichtgevallen deur. Er is tocht te voelen.
Breek de deur open met de houweel. Die gaat daarbij kapot.

Ga de deur nog niet door, maar loop naar onder.
Zie links een looprooster. Loop erover heen.
Michael loopt op tegen een afdeksteen, die hij niet in beweging kan krijgen.
Loop terug naar de deur die je net hebt weggehakt en ga erdoor heen.

Loop de gang af.
Volg de gang in een bocht naar rechts en ga de traptreden op.
Ga verder naar rechts en open de deur om het gangenstelsel uit te gaan. Het stelsel is verbonden met de mijnen en komt uit in het buitengebied van Haven.
Michael wil Viktor vertellen wat hij gezien heeft en gaat automatisch naar hem toe.

Praat met Viktor.
Viktor neemt Michael mee naar binnen toe. Hij gaat even iets te eten halen en even later zitten ze aan tafel.
Michael vertelt over het flesje met Anya's naam.
Viktor zegt dat er bloed in zit.
Michael vertelt over Josifs dagboek en de veer.
Victor bekent dat hij een hoger doel dient in de orde van de morgenster. Hij volgt Lucifer en zegt waarom: in de beginne was er een kracht, een schepper en vernietiger: Z'xhuul. Soms neemt die een fysieke vorm aan en heet hij de Grote Naamloze.
Luister verder naar Viktors uitleg.


Dag 7  

De volgende dag is Michael in zijn slaapkamer. Hij hoort iets.
Ga naar beneden.
Zie tussen de trap en de voordeur Elizabeth op de grond liggen in een plas bloed.
Praat met Elizabeth. Gabrielle is ontvoerd en Elizabeth kon haar niet helpen. Ze geeft Michael een speeldoosje (music box) en sterft.

Michael gaat Viktor bezoeken.
Praat met Viktor en ga links de gang in.
Ga Lily's kamer in.
Steek eventueel de lantaarn aan, praat met Viktor en geef hem het muziekdoosje.
Viktor denkt dat Liliths geest verbonden is met het doosje en Z'xhuul wil vrijlaten.
Lees je logboek in de inventaris.
Viktor zegt Michael de ruïnes van Arkhangel nog eens te onderzoeken
Ga de kamer uit en naar links tot waar Elizabeth altijd zat.
Ga het asylum uit.

Michael merkt dat alle lichten in Haven uit zijn.
Automatisch komt hij aan bij de ruïnes.
Ga de poort door en kies de mijnen.

Zorg ervoor dat de lantaarn aangestoken is en loop naar links.
Loop bij de vuurschaal naar linksonder.
Loop door tot je bij Liliths sarcofaag bent.
Links zie je een looprooster. Ga de nauwelijks zichtbare tegenoverliggende gang in naar rechts en loop door. Daar is aan het eind een verzegelde deur.

Er is verder niets in deze gangen te vinden.
Ga terug en loop door de gang bovenaan terug naar de vuurschaal.
Ga rechts de lange gang in naar de deur en open hem.
Kies 'I shall walk'.

Loop naar onderen en vervolg het pad.
Ga bij de T-splitsing naar boven, langs het hek.
Ga de boogpoort door naar de bebouwde kom.
Kies 'the ruins of Arkhangel'.

Ga niet naar binnen maar naar onder de sneeuw in via de trap.
Loop het pad af langs het kunstwerk en verder tot je de kerkpoort ziet.
Ga naar binnen.

Er is rechts een trap omhoog waar niets is te vinden en links een andere ontoegankelijke trap.
Tegenover de trap rechts is in de hoek een trap naar beneden. Je ziet hem nauwelijks, maar bent er eerder geweest.
Loop over de loper naar die trap toe en ga naar beneden.

Daar is een kamertje.
Ga die in en pak de boekrol op de schrijftafel om hem te lezen. Gabrielle was hier eerder geweest.
Ga de kamer uit en loop de volgende trap af.

Bekijk Anya en de andere jongelingen.
Praat met Anya. De jongelingen lossen op in het niets.
Bekijk de sarcofaag en pak het perkament (rolled parchment) uit de handen van het skelet. Er klinkt gezoem.
Open de inventaris en maak het perkament open.
Rechtsklik om het perkament te lezen. Michael stopt het perkament in zijn logboek.
Lees je logboek. Zie in je inventaris dat er een scherp stuk metaal (sharp piece of metal) in het perkament zat.


Het zoemende zwaard, diamant en robijn
Combineer de twee stalen stukjes metaal tot een vreemd soort houder (contraption).
Combineer dit met het kruisvormige stuk metaal. Michael heeft een zwaard gemaakt. Het zoemt.
Ga twee trappen op.
Ga iets naar links en dan de boogdeur door naar buiten.

Loop naar onder tot je na een tijdje een trap omhoog ziet die naar een poortboog leidt.
Ga de poort door en kies 'The Mines'. Het zwaard begin harder te zoemen.
Loop naar links, de helling af tot je bij de vuurschaal bent.
Ga naar linksonder en loop door. Je ziet Anya op de sarcofaag van Lilith staan. Het is haar geest, dus ze ziet je niet.
Praat met haar. Ze zegt dat de tombe bang is voor het zwaard van Zion.
Loop over het rooster naar links en zie de afdeksteen die nu licht van het zwaard weerkaatst.
Sla de afdeksteen met het zwaard kapot en ga de nieuwe doorgang door.

Op de grond ligt een diamant (diamond) om op te pakken.
Haal met het zwaard de robijn (ruby) uit de sarcofaag waar rood licht vanaf schijnt.

Rechts hiervan is een trap. Ga die af.
Steek de lantaarn aan.

Loop, bij de waterval, de houten brug op en ga de trap op langs de waterval.
Loop de gang met blauwe lichten af naar achteren en vervolg de route. Michael komt uit in een ruimte met 4 vuurschalen, waar in het midden een pedestal staat.
In de verte zie je het paarse licht van een amethist (amethyst).
Pak die op en bekijk de pedestal. Er zitten holtes in, maar geen enkele edelsteen past daarin.
De gesmolten opaal past wel. Doe die in de pedestal.


Smelten edelstenen
Rechts en links zijn doorgangen. Voor je uit is een stenen deur die gesloten blijft.
Ga de rechter doorgang door.
Doe de smaragd in het groene vuur. Michael haalt er vanzelf de gesmolten smaragd (melted esmerald) uit. Die ziet eruit als een tentakel.

Ga naar rechts en loop door naar de volgende ruimte met een rode vuurschaal.
Doe de robijn in de vuurschaal en Michael haalt er een gesmolten robijn (melted ruby) uit in de vorm van een tentakel.

Ga bovenin de doorgang door en loop door naar de volgende ruimte met een grijswitte vuurschaal.
Doe de diamant hierin en Michael heeft een gesmolten diamant (melted diamond) in zijn inventaris. Ook deze heeft de vorm van een tentakel.

Ga naar links de doorgang door en loop door tot de blauwe vuurschaal.
Doe de saffier in het blauwe vuur. Michael haalt er een tentakelvormige gesmolten saffier (melted sapphire) uit.

Ga naar rechts. Loop de gang door naar onder en naar rechts.
Leg de amethist in de paarse vuurschaal. Michael haalt er een tentakelvormige gesmolten amethist (melted amethyst) uit en heeft nu vijf gesmolten edelstenen bij zich.
De zesde, de opaal, zit in de pedestal.

Ga naar rechts waar de pedestal is met de gesmolten opaal en leg er de andere 5 stenen bij.
Leg ook het oude zegel op de pedestal. De edelstenen versmelten met het zegel en Michael pakt het zegel (master seal) met de tentakels er vanzelf af.

Voor je uit is een lange trap naar beneden.
Ga de trap af en loop door. Je loopt tegen massieve deuren aan.
Bekijk de deuren. Een stenen plaat staat erop met een afbeelding erin. Die afbeelding lijkt op het zegel.
Stop het zegel in de deur. De tentakels grijpen in een mechanisme.
Hou de linker muisknop ingedrukt en de deur gaat open. De deur achter Michael slaat dicht.
NB: als je te laat bent, gaat Michael dood. Laad in dat geval de autosave. Je bent dan vlakbij de houten loopbrug op de route naar de amethist.


Liliths einde
Loop naar achteren toe.
Ga de deur bij de kaarsen door en loop door de volgende doorgang heen.
Lilith is daar, net als Viktor, Josif en Gabrielle.
Josif slaat Michael neer en pakt zijn inventaris af.
Lilith steekt Viktor met haar mes.

De rol gaat over naar Gabrielle.
Houd de linker muisknop vast zodat Gabrielle haar amulet afdoet.
Gabrielle, Josif en Lilith verdwijnen. Josif heeft Michaels handen vastgebonden.

Praat met de bloedende Viktor. Hij gooit je een vulpen (fountain pen) toe.
Bekijk het muziekdoosje. De radertjes staan stil.
Michael kan de ketting (necklace) rechts van het muziekdoosje niet pakken, omdat zijn handen zijn vastgebonden.
Gebruik de vulpen op het muziekdoosje en Michael peutert er een tandwieltje (small gear) uit. Hou de linker muisknop ondertussen ingedrukt.
Zaag de touwen waarmee Michaels polsen zijn vastgebonden door met het tandwieltje. Hou daarvoor de linker muisknop ingedrukt.
Pak dan de amulet (Viktor's pendant).
NB: Voor het eindspel kun je de ketting naar Lilith gooien, maar je hebt de ketting niet per se nodig. Je kunt ook wachten en het zwaard je laten beschermen.

Josif brengt Michael naar de ingang van het huis van de zeven sterren.
Loop naar boven naar de troonkamer.
Michael ziet verschillende dorpelingen voor Z'xhuul chanten. Lilith is er ook en zegt hem zich voor te bereiden op de Z'xhuuls komst.
Gooi de amulet naar Lilith. Lily komt even uit Lilith tevoorschijn.
De poort voor Z'xhuul gaat dicht.

Als je de amulet niet hebt of niet wilt gebruiken, doe je het volgende:
Loop de troonzaal in en wacht af totdat het zwaard je zal beschermen.
Hou de linker muisknop ingedrukt. Pak het zwaard. De poort voor Z'xhull gaat dicht.

Gabrielle zegt dat ze de ineenstortende ruimte moeten verlaten. Zij speelt nu de hoofdrol.
Zie dat Gabrielle in haar inventaris de pop van Anya heeft.

Loop naar onder de paar traptreden af waar Josif staat.
Geef hem Anya's pop.
Zie dat Arkhangel instort net als Liliths eiland en dat Gabrielle en Michael een week later thuis zijn waar ze een brief van Viktor lezen dat ze beschermd zullen worden..................................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.