Al Emmo

and the Lost Dutchman's Mine



Walkthrough door Marjo © 2006 www.adventurespel.nl

Uitgever: Himalaya Studios/2006
Ontwerper: Himalaya Studios

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Act 1: Dude, Where's Your Train?:   StationStadspleinKevin's Saloon
Burgemeesters huisKoko's winkelBubba's BarnyardDe Vlag: Saguaro Bloem
Act 2: Enemy of the Date:  VissenBerenklauwEzel
Act 3: Shallow Al:   Pammy
Act 4: The Torn Identity:   Baantje
Act 5: Free Billy:   Indiaan en Billy
Act 6: Indian, a Stone and the Last Town Raid:   Halve Steen
Act 7: The Exterminator - Rise of the Termites:   Termieten
Act 8: Bridges, Stones, Diaries:   Mijn-ingang
Act 9: The Peralto's:   MijnkarretjeRivierAztec SchatPeraltoAntonio



Intro

We zien Jacob Walz en Eduardo Peralto door een grot lopen. Ze hebben een schat gevonden. Als ze later buiten staan, elk in bezit van een half "artifact", geeft Jacob een paar pistolen aan Eduardo. Deze weet wat hem te doen staat en neemt dan zijn manschappen mee de grot in. Rode ogen volgen hen.

Twee jaar later in Anozika, zit Al Emmo in de trein, op weg naar zijn postorderbruid.
Aangekomen op het station, gaat hij naar Kevin's Saloon, waar hij zijn Ivanna ontmoet. De kennismaking verloopt niet goed omdat Al Emmo geen geld heeft. Hij wordt met 1 dollar schuld de saloon uitgegooid.
De trein vertrekt zonder Al en hij staat op het station, met als enige gezelschap zijn "Narrator", de onzichtbare persoon die alles van commentaar voorziet.



Act 1: Dude, Where's Your Train

Station  

Easteregg
Als je het leuk vindt, kun je meteen je eerste eastereggs uitproberen.
- Praat tegen de lantaarnpaal en Al Emmo zal zijn eigen versie van "I'm singing in the rain" opvoeren.
- Zoals je ziet, geeft de stationsklok de tijd van je PC aan.
- Praat tegen de stationsklok, voor een verwijzing naar de film "Back to the Future".
- Praat tegen het dak voor een verwijzing naar de film "Cat on a Hot Tin Roof".

Geld
Praat dan met stationschef Johnny Kane. Rechtsklik en houdt je muisknop even ingedrukt. Onder in je scherm verschijnt je inventaris. Linksklik op de treintickets en geef ze aan de stationschef. Aangezien de tickets inmiddels "tweedehands" zijn, krijgt Al maar 30 dollar terug.
Blijf praten met Jonny, totdat hij je wegstuurt (move along).



Stadsplein  

Loop links van het station, over het pad omhoog, de stad in.
Je komt uit op een pleintje, waar je het postkantoor en het kantoor van de sheriff ziet.
Links van het kantoor van de sheriff staan de galgen, waar mensen opgehangen worden.
Easteregg
- Klik met de mond-cursor op een cactus en je krijgt een verwijzing naar "Star Wars" films.
- Klik met de mond-cursor op het kantoor van de sheriff voor een verwijzing naar "South Park".
- Klik een paar maal met de oog-cursor op de deur van het postkantoor (postoffice). De Narrator zegt dat de deur gesloten blijft. Dit zou mogelijk een grote bug in het spel kunnen zijn. In dat geval wordt je bedankt voor het spelen.

Ook zie je in het midden van de weg een piepklein perkje met een hekwerk eromheen. Op het bordje staat "keep out" (wegblijven). Kijk ernaar. Volgens de Narrator staat op de achterkant de handtekening van Koko. Het gat is gegraven door een Wombat. Kijk er nogmaals naar en Al ziet iets bewegen.

Loop verder naar links en je ziet het brandende bord van Kevin's Saloon.



Kevin's Saloon  

Easteregg
- Praat tegen de saloondeuren en de Narrator doet Homer Simpson na.

Rita Peralto
Gebruik het handicoon om de deur te openen en loop de saloon in. Al loopt naar de bar en betaalt zijn dollar schuld. Vervolgens biedt Kevin hem een kamer te huur aan. Al mag raden dat dit 5 dollar kost.
Vervolgens treedt zangeres Rita Peralto op. Al raakt onder de indruk. Na zijn mislukte versierpoging heeft hij zijn kamersleutel (room key) in bezit.

Klik met de hand-cursor op de barkruk om te gaan zitten. Praat dan met barman Kevin over Rita. Hij blijkt haar manager te zijn. Hij geeft Al een folder (flyer) met informatie over Rita. Hij adviseert Al om Rita een bloem als cadeautje te geven. Informatie over bloemen kan Al krijgen van Burgemeester Herbie Trinkwasser, die in het grote groene huis woont.
Klik met de folder op Al Emmo om de folder te lezen. Rita's overleden vader was archeoloog (De man die we in de intro zagen?) en ze is dol op de bloesem van de Saguaro Cactus.
Praat nog meer met Kevin en hij vertelt je wat roddels over de dorpelingen. Vooral een jongetje genaamd Bubba, maakt het nogal bont. Hij steelt hoefijzers en graaft waarschijnlijk lijken op.
Klik weer met de hand-cursor op de barkruk om eraf te klimmen.


Kamersleutel
Kijk omhoog naar de mensen die over het balkon hangen. Klik met je loop-cursor op de deur links van hen en Al loop de trap op naar boven. Klik daarna met de sleutel op de rechter deur. De sleutel breekt en op dat moment klaagt ook de pianospeler over een kapotte "key".

Loop naar beneden, klim op de barkruk en laat Kevin de gebroken sleutel zien. Hij kan niks voor je doen, want hij is de reservesleutel kwijt.

Ga naar de pianospeler en praat met hem. Hij zegt dat een van de toetsen van de piano anders is. Kijk naar de piano en de Narrator zegt, dat een van de toetsen (piano key) vervangen is voor een kamersleutel (room key).
Probeer met je handcursor de sleutel te pakken. Dit lukt niet.
Praat weer met de pianospeler. Ditmaal krijg je te horen dat de pianospeler alleen pauze neemt voor een "Blazin' Kev on the rocks", een specialiteit van barman Kevin.

Loop naar de bar en raap als eerste de lucifers (match book)op, die je op de bar ziet liggen.
Klim dan op de barkruk en praat met Kevin. Hij wil het drankje niet maken, vanwege het explosie-gevaar. Maar Al mag wel zelf proberen een "Blazin Kev" te mixen.
Klik achtereenvolgens op de volgende drankjes:
B = Bourbon
L = Absinth
A = Absinthe
Z = Zedoary
I = Irish Cream
N = Nutmeg
K = Kirsch
E = Eggnog
V = Vodka

Je glas is nu vol en Kevin zegt dat je het moet aansteken.
Haal snel het luciferboekje uit je inventaris en klik ermee op het glaasje, dat voor je op de bar staat. Nu heb je een originele Blazin' Kev.
Als je niet snel genoeg was, zal de alcohol verdampen en moet je nogmaals een mix maken.

Geef het drankje aan de pianospeler. Hij weigert, omdat het niet "on the rocks" is. En daarmee bedoelt hij geen ijs.

Loop naar links, de bar uit.
Ga op straat naar links, voorbij het groene huis.
Bij een grote cactus zie je een hoopje stenen midden op de weg liggen. Raap een paar keitjes (rocks) op.
Open je inventaris en gooi een keitje in je glas met Blazin's Kev.

Ga terug naar de pianospeler en geef hem het drankje.
Terwijl hij drinkt kun je met de hand-cursor op de toetsen van de piano klikken om de reservesleutel (key) op te rapen.

Al's kamer
Klik op de linker deur op het balkon om naar boven te gaan.
Gebruik dan je sleutel om de rechter deur open te maken. In Al's kamer gebruik je de hand-cursor op de ruimte onder het bed.
Al vindt een gebroken zweep (broken whip). Verlaat de kamer weer.

Diverse voorwerpen
Beneden in de saloon kun je diverse voorwerpen oprapen.
Onder het dartbord staat een afvalbak. Haal er een handjevol sigarettenpeuken (cigarette butts) uit.
Easteregg
- Klik met de sigarettenpeuken op Al Emmo en je hoort een verwijzing naar de film "The Mask".

Op het achterste tafeltje, zie je een fles mosterd (bottle of mustard). Steel hem.
Neem dan de menukaart van de tafel en lees hem. Klik vervolgens op "Tequila with Agave Worm". Onder druk van de Narrator bestelt Al dit drankje. Het glas schuift echter op de grond en valt kapot. Raap de Agave worm op, die tussen de scherven kronkelt.
Verlaat nu de saloon.



Burgemeesters huis (Mayor)  

De barman zei dat de burgemeester informatie had over de bloem die Rita zo mooi vind.
Loop vanaf de saloon naar links, naar het groene huis. De voordeur zit aan de rechter zijkant van het huis. Ga naar binnen en praat met burgemeester Herbie Trinkwasser, die in een schommelstoel zit. Vraag hem naar de locale flora en hij vertelt je dat de Saguaro Bloem aan het uiteinde van grote stekelige cactussen groeien. Hij weet er eentje in de buurt van "bullpen" (stierenkooi).

Kijk rond in het huis van de burgmeester.
Op de schoorsteenmantel staat wat ammunitie. Raap een van de kogels (shotgun shells) op.

Easteregg
- Praat tegen de kleine bloempot op de schoorsteenmantel en er volgt een verwijzing naar de film "A Little Shop of Horrors".
Bekijk de boeken in de boekenkast achter het bureau van de burgemeester.
- Een van de boeken geeft een verwijzing naar Sierra en Himalaya (firma en bergtop).
- De titel van een ander boek is een opmerking over de schrijver van dit spel.

Kijk naar het wandtafeltje onder de opgezette dierenkoppen. Er ligt een boek op waarin de burgemeester de Geboortes, Sterfgevallen en Huwelijken bijhoudt. Het boek ligt open op de Sterfgevallen en de laatste aantekening was een jaar geleden.

Verlaat het huis. Voor we een bloem gaan zoeken in de woestijn, is het wellicht makkelijk om een plattegrond te hebben.
Loop naar rechts, naar Koko's, het plaatselijke warenhuis.



Koko's winkel  

Loop naar Koko's winkel en kijk naar de automaat (food dispenser) , die links naast het trapje staat. Er zitten voedselbrokjes voor Wombats in. Haal je beurs met geld uit de inventaris en klik ermee op de automaat. Al koopt voor 1 dollar een handvol Wombat Chow.

Ga nu Koko's winkel in, bekijk alles en praat dan met Koko. Hij vertelt dat de wombat die op het pleintje zit, byzonder goed kan graven. Hij moest cement storten om hem in zijn hok te houden. Ook is Koko iets aan het brouwen in de winkel.

Easteregg
- Neem een slokje uit het houten wijnvat, dat je midden onderaan nog net ziet.....sterk spul.

Haal vervolgens je beurs met geld uit de inventaris en klik ermee op Koko.
Koop Cost Mo' womens magazine, een Lege fles (empty flask) en een Map van Anozira.
Al ontdekt dat de map leeg is.

De map verschijnt als je ergens buiten, met de cursor links onderaan in je beeld gaat staan.
De plekken waar je al een keer geweest bent, zullen erop aangetekend worden. Je kunt er dan meteen naar toe flitsen door erop te klikken.
Verlaat Koko's winkel.



Bubba's Barnyard  

Praat met het jongetje, dat op de hoek van het burgemeestershuis, op een rotsblok zit.
Het jochie daagt Al uit om de vlag uit de vlaggemast van zijn vader te halen.

Loop de weg omhoog, tussen Koko's winkel en het burgemeesterhuis.
Je komt uit bij het Hospitality House, het gasthuis (bordeel) waar je niet zo lekker kon slapen, volgens Kevin. Voor het Hospitality House zie je een fontein.
Easteregg
Kijk diverse malen naar de fontein. Al zal dan heel nodig moeten plassen.

Vul bij de fontein je fles met water (flask with water). Volg dan verder het pad langs het huis naar links, naar Bubba's Barnyard.

Praat met Bubba, die de vader is van het jochie.
Hij haalt de vlag alleen helemaal naar beneden om hem schoon te maken.
En hij haalt hem half naar beneden als er iemand overleden is. Om zeker te zijn dat er inderdaad iemand dood is, vraagt Bubba om officiele papieren en om hard bewijs.

Kijk rond op Bubba's terrein.
Aai het paard en Al houdt er een lang paardehaar (lengthy horse hair) aan over.

Easteregg
- Klik met het paardehaar op Al en hij zingt een eigen versie uit het lied "Stand by me".
- Praat tegen het paard en je krijgt een verwijzing naar een paardenfilm.



De Vlag  

Loop terug naar de hoofdstraat en ga het huis van de burgemeester in.
Ga naar het boek op het wandtafeltje, dat open ligt op de pagina met sterfgevallen. Gebruik je hand-cursor en Al vervalst een sterfgeval. Hierna haalt hij de vervalste pagina (death page) uit het boek.
Verlaat het huis van de burgemeester en loop terug naar het station.

Ga vanaf het station naar links en je komt op het kerkhof.
Bij een grafsteen kun je een gele narcis (daffodil) oprapen.
Achteraan in de hoek heeft het jochie een kuil gegraven, waarin je een bot ziet liggen. Raap het menselijke bot (human bone) op. Het bot is vuil.

Ga terug naar Bubba's Barnyard.
Onderweg kun je het vuile bot wassen in de fontein voor het Hospitality House. Je kunt dit ook doen met het water uit je fles, maar dan moet je daarna wel weer de fles gaan bijvullen.
Geef het schone bot aan Bubba en overhandig hem ook de vervalste papieren.
Nadat je hem ook nog betaald hebt, zal Bubba de vlag half-stok hangen.
Om de vlag helemaal naar beneden te krijgen zul je hem vuil moeten maken, zonder dat Bubba dit ziet.

Ga terug naar de hoofdstraat. Loop dan verder naar links, voorbij het huis van de burgemeester. Je komt bij de cactus waar je de keitjes vond. Volg hier de weg omhoog. Negeer de zijweg rechts en loop rechtdoor. Nu zie je op de hoek van een splitsing een hoge cactus met eengeel/oranje bloem op de top. Dit is de Saguaro bloem, die Rita zo mooi vind. Bekijk hem.

Easteregg
- Links van de Saguaro Cactus zie je een hoge rode rots. Praat er tegen en Al laat iets horen uit "Crocodile Rock" van Elton John en de tweede maal een verwijzing naar een Hard Rock Cafť.
- Praat tegen de blauwe lucht en Al zingt "Oh what a Beautiful Morning"
- Rechts van de splitsing staat een cactus met een gat erin. Rechts van de cactus zie je struikjes. Praat er tegen voor een opmerking over susji.

Loop bij de Saguaro Cactus naar links. Nu zie je rechts een kapot wagenwiel bij een cactus liggen.
Naast het wagenwiel ligt een gebroken hoefijzer (horse shoe) op de grond. Raap het op.

Gebruik je Map (links onder in het beeldscherm) om terug te keren naar de Hoofdstraat in de stad.
Ga van hieruit naar Bubba's Barnyard. Geef het gebroken hoefijzer aan Bubba.
Als hij zijn schuur inloopt, haal je de mosterdfles tevoorschijn en spuit je de vlag vol mosterd.
Bubba is behoorlijk kwaad als hij dit ziet, haalt de vlag eraf en loopt ermee naar de fontein, om hem te wassen.

Loop achter hem aan naar de fontein en raap de vlag (flag) op.
Als je wilt, kun je nu naar het jochie bij het huis van de burgemeester lopen en hem de vlag laten zien.
Easteregg
- Terwijl je in de close-up met het jochie zit, klik je met de mond-cusrsor op het bovenste raam van het burgemeestershuis. Je krijgt een verwijzing naar Bill Gates (microsoft).



Saguaro Bloem  

Loop voorbij het huis van de burgemeester naar links. Ga hier omhoog de woestijn. Dan verder rechtdoor over het pad en je komt weer bij de bloeiende Saguaro Cactus.

Hang je rode vlag aan de cactus.
Loop naar de grote stier die achter het hek in het weiland staat. Open het hek. De stier rent op de rode lap af en stoot de cactus omver.
Nu kun je de Saguaro Bloem oprapen, die naast de cactus op de grond ligt.
Als je wilt, kun je het hek weer dichtmaken. Ga daarna terug naar de stad.

Loop Kevin's Saloon in, waar je Rita op het podium ziet zitten. Geef haar de Saguaro Bloem.
Nadat Antonio Bandana met Rita vertrokken is, eindigt act one.



Act 2: Dude, Enemy of the Date

Vissen  

Als Al de volgende morgen aan de bar komt, pept Kevin hem een beetje op. Al moet het niet zo snel opgeven met Rita.
Raap de fles chili saus op, die op de hoek van de bar staat.
Praat nog even met Kevin en met de pianist en verlaat dan de saloon.

Loop bij de burgemeester naar binnen en praat met hem.
Hij zegt dat de stad in financiŽle problemen zit. Ook vertelt hij dat dat Rita haar vader mist, die een paar jaar geleden verdwenen is.

Loop naar het Hospitality House, waar Antonio Bandana wat tegen de zijgevel hangt. Praat met hem. Prins Antonio is nogal arrogant en hij is van plan de aanwezigheid van Rita uit te buiten, terwijl hij hier op vakantie is.

Loop verder naar Bubba's Barnyard. Bubba is nog steeds niet erg vriendelijk. Maar je kunt wel zomaar de klauwhamer (hammer) oprapen, die tegen de linkerpaal van het afdak staat.

Ga terug naar de Hoofdstraat en loop dan naar links. Ga vervolgens omhoog de woestijn in, volg het pad naar boven tot bij de omgevallen Saguaro Cactus. Ga hier naar links, naar het wagenwiel.
Volg hier het pad naar beneden (de exit zit tussen de stekelige plant).
De weg loopt hier dood, maar aan het einde zie je een bosje lichtgroene stekelige cactussen staan, die hoekige naalden heeft (hooked-shaped). Gebruik je hamer om een hoekige cactusnaald (barrel-hook Needle) van de cactus af te trekken.

Loop terug naar de omgevallen Saguaro Cactus. Ga dan verder langs het weiland naar rechts en Al arriveert bij een oase. Dit is een mooie plek om te vissen.
Kijk in je inventaris. Combineer de gebroken zweep (whip) met het lange paardehaar (horse hair). Bevestig dan de hoekige cactusnaald eraan en je hebt een kant en klare vishengel (fishing hook).

Easteregg
- Neem een slok oase-water als je Al wilt horen gorgelen.
- Praat tegen de oase voor een verwijzing naar de film "Finding Nemo".
- Gebruik je hengel zonder het aas op het water en Al vist een band of een toilet op.

Hang tenslotte de Agave worm als aas aan de haak en begin te vissen. Al vangt nu waarempel een vis (desert Mudpuppy Fish). De vis eet de cactusnaald op en de oase staat op je Map getekend.



Berenklauw  

Verlaat de oase, ga bij de Saguaro cactus over het pad naar beneden. Loop dan de rechter zijweg in. Loop verder naar rechts en je ziet een koeienkarkas langs de weg liggen. Raap een koeienbot (cow bone) op.
Easteregg
- Kijk een paar maal naar de donkere rotsen op de voorgrond. De Narrator brengt uiteindelijk een impressie van Elvis ten gehore.
- Kijk naar de lucht en je krijgt een verwijzing naar Tom Cruise.

Vervolg je weg naar rechts.
Aan de linkerkant zie je nu een hoge rotsachtige heuvel met een grot-ingang.
Easteregg
- Klik met de hand-cursor op de weg voor een verwijzing naar M.C. Hammer.
- Kijk naar de beboste heuvels voor een verwijzing naar de musical "The Sound of Music".


Volg het pad verder naar boven en je komt op een lange weg met rechts een zijweg. Loop gewoon verder rechtdoor en je komt bij een kloof waar Al niet verder wil.
Aan de rand van de kloof groeien Aloe Vera planten zonder doorns. Pluk hier een puntig Aloe Vera blad (leaf).

Loop terug en ga de rechter zijweg in. Nu zie je overal om je heen roze bloeiende Oleander struiken. Pluk een Oleander bloem. Volg dan verder de weg.

Ga in het volgende scherm weer verder naar rechts en je komt uit bij een splitsing, waar een grote boom staat. De rotsen op de splitsing hebben witte krijttekeningen. Volg hier het pad naar beneden.

Al arriveert op een open plek, waar een beer probeert prairiehonden te meppen, die uit gaten in grond opduiken. Geef de vis aan de beer en hij hobbelt tevreden weg.
De leider van de prairiehonden komt uit zijn gat tevoorschijn en beschiet Al. Om te bewijzen dat hij eerder een beer te pakken kreeg, gooit hij een hoop rommel uit het gat. Als laatste een berenklauw. Probeer de berenklauw op te rapen.
De prairie hond grijpt Al's bril.

Easteregg
Klik met de mond-cursor op Al en hij maakt een verwijzing naar het spel "King's Quest 7".

Haal je hamer uit je inventaris en klik ermee op het gat.
In de close-up is het de bedoeling om de leider met het rode lint, drie maal met de hamer te raken. Daarna kun je de bril (glasses) oprapen.
Raap tenslotte ook de berenklauw (bear claw)op.



Ezel  

Gebruik je Map om naar de stad te gaan.
Ga Kevin's saloon in en Al ziet Rita achter de bar staan. Praat met haar.
Ze is bereid met Al een ritje te maken, dus Al heeft een paard nodig.

Ga naar Bubba's Barnyard. Vraag hem om een paard.
Prins Antonio rijdt weg met het paard en Bubba is uiteindelijk bereid tegen betaling een ezel te verhuren aan Al. Betaal en Bubba haalt de ezel.
Probeer de ezel te berijden. Hij verzet geen stap.
vraag aan Bubba wat er aan de hand is en Al krijgt te horen dat hij iets sappigs voor de neus van de ezel moet houden.

Verlaat Bubba en ga naar het wagenwiel bij de cactus.
Volg hier het pad omhoog en je komt bij een kloof. Op de bodem van de kloof ligt het skelet van een paard.
Easteregg
Gebruik de mond-cursor op het skelet en Al zingt zijn versie van "Mr. Ed", een tv-show.

Aan de overkant van de kloof zie je een rode peervormige vrucht op een cactus.
Combineer in je inventaris de hengel met de berenklauw.
Gebruik de nieuwe hengel om de peer-vrucht (prickly pear) te pakken te krijgen.

Ga terug naar Bubba's Barnyard en gebruik de hengel-met-peer op de ezel.
Rijd op de ezel terug naar de Hoofdstraat. Ga van hieruit steeds naar rechts, totdat je bij Rita's huis komt. Al stapt vanzelf van de ezel.

Loop naar het huis, dat bewaakt wordt door een hond. Er hangt een waarschuwingsbord op de poort.
Er zijn twee manieren om van de hond af te komen.
1. Leid hem af door het koeienbot naar hem te gooien.
2. Ga door de poort naar het huis. Nadat de hond Al heeft aangevallen, gooi je chilisaus over Al heen. Als hij dan een tweede maal naar binnen loopt, zal de hond hem met rust laten.

Klop op de deur en Rita verschijnt op het balkon.
En dan komt Antonio aanrijden op zijn paard.



Act 3: Shallow Al

Pammy  

De volgende ochtend praat Al met Kevin aan de bar. Kevin adviseert Al om een bad te nemen bij de oase. Hij ruikt niet zo fris meer.
Praat met kevin. Hij vertelt dat Rita misschien wel trouwt vanwege het geld, om haar familie uit de schulden te helpen.

Verlaat de saloon en ga via de Map naar de oase.
Hier ontmoet Al de mooie Pammy Sanderson, die strandwacht is bij de oase.
Praat met haar. Ze werkte voorheen in het Hospitality House, de Heifer Mansion, zoals zij het noemt. Ze vertrok vanwege een onguur type, Antonio Bandana.
Pammy heeft intussen een zonnebrand opgelopen, maar wil haar post niet verlaten om zonnebrandcreme in de stad te halen.
Achter Pammy ligt een stapel watermeloenen. Al mag er van Pammy niet aankomen.

Ga terug naar de stad en loop Koko's winkel in.
Vraag om zonnebrandcreme. Hij wil wel wat voor Al maken, als die hem Aloe Vera brengt.
Haal de Aloe Vera uit je inventaris en geef hem aan Koko.
Even later heeft Al zijn flesje zonnebrandcreme (sunscreen).
Verlaat de winkel weer.

Ga terug naar de oase en geef Pammy de zonnebrandcreme. Ze wil graag dat Al haar insmeert.
Maar als hij daarmee bezig is, vind ze de creme erg vies ruiken. Al belooft er een natuurlijk lekker geurtje aan toe te voegen.

Ga terug naar de stad en loop bij de burgemeester binnen.
Hij adviseert Al, om de gele bloemetjes van de Creosote struik te nemen, na een regenbui.

Zorg dat je fles met water gevuld is bij de fontein of de oase en loop voorbij het burgemeestershuis, omhoog, de woestijn in.
Ga rechts de zijweg in. Loop verder langs het koeienkarkas, langs de grotingang en dan rechts de zijweg in naar de Oleanderstruiken.
Loop voorbij de Oleanderstruiken en je komt in het scherm waar je in de berm struiken met kleine gele bloemetjes ziet. Dit is de Creosote die Al zoekt.
Sprenkel het water uit de fles over de Creosotestruik. Gebruik dan de fles met zonnebrandcreme op de struikjes. Nu heeft Al lekker ruikende creme (fragrant suncream).

Ga via de map terug naar de oase.
Smeer Pammy met de lekker ruikende creme in. Nu klaagt ze erover dat de creme niet zacht genoeg is. Al belooft te kijken wat hij hieraan kan doen.

Ga naar het Hospitality House en loop naar binnen.
Rechts achteraan in de hoek staat een "Lube"-automaat met smeermiddel. Klik met je geldbeurs op de automaat om een kwakje smeermiddel te kopen. Klik daarna met het flesje zonnebrandcreme op de automaat om het smeermiddel toe te voegen. Nu heeft Al zachte creme (smooth sunscreen).
Easteregg
Klop op de deur aan de linkerkant met het koeienembleem erop. Je kunt hier alleen naar binnen met het juiste wachtwoord. Al gebruikt "Ken sent me" uit het spel "Leisure Suit Larry 1" en "Purple Saurus" uit het spel "Quest for Glory".

Ga terug naar de oase en smeer Pammy in met de zachte creme.
Ditmaal zeurt ze erover dat de creme te vloeibaar is.

Ga naar Bubba's Barnyard.
Tegen het stukje muur staan twee tonnen met Molasse (stroop die overblijft na suikerbereiding).
Voeg wat Melasse toe aan je creme en Al krijgt prima dikke creme (thick sunscreen).

Ga terug naar de oase en ditmaal vindt Pammy de creme eindelijk goed.
Ze vertelt dat Antonio helemaal geen prins is. Al is nu van plan om de Prins te bespioneren. Voor Pammy in slaap valt, geeft ze Al het wachtwoord om bij Lou binnen te komen: "Pammy sent me".



Act 4: The Torn Identity

Baantje  

Al komt aan bij het Hospitality House. Ga naar binnen en klop aan bij de deur links, met het koeienkop embleem. Al geeft vanzelf het juiste wachtwoord en mag naar binnen.
Praat met Lou. Al kan een baantje krijgen als hij zich vermomd als vrouw. Hiervoor heeft hij nodig: een jurk, een pruik, make-up en nep-borsten.

Easteregg
- Pak de tijdschriften op, die op het tafeltje vooraan liggen en leg ze stuk voor stuk aan de kant.
- Kijk een paar maal naar het boek dat opengeslagen op de standaard ligt en de Narrator leest een stukje voor.
- Leg je hand op het bureau van Lou. Je krijgt een verwijzing naar President Clinton.
- Voor dubbelzinnige opmerkingen, klik je met al je bezittingen op de meisjes.

Verlaat het Hospitality House en ga via de Map naar de oase. Nu je Pammy zo goed geholpen hebt met de creme, kun je twee watermeloenen (melons) van de stapel nemen.
Hiermee heeft Al alvast zijn nep-borsten.

Haal uit je inventaris het Cost Mo' Magazine en klik ermee op Al. Hij scheurt er een gefrankeerde waardebon voor gratis make-up (make-up ad) uit.
Ga via de Map naar de hoofdstraat. Loop naar rechts en ga naar het postkantoor (post office).
Open de deur, loop naar binnen en praat met de klerk. Hij heet Rick Springer en is dol op cryptografie (codes ontcijferen).
Geef Rick de waardebon en hij vult hem voor Al in.
Gooi de waardebon vervolgens in de "out"-gleuf, die je in de achterwand, aan de onderkant van de kast ziet.
Easteregg
- Klik met je mond-cursor op de "out"-gleuf.
Verlaat dan het postkantoor.

Ga naar het station. Praat met de man op het paard. Hij is van de post en komt Al Emmo's pakje bezorgen. Raap het pakje met het Make-up blik (tin) op.
Praat daarna met de persoon die op de vaatjes zit. Het is de travestiet uit de saloon. Hij/zij wil weer net als vroeger bouwvakker worden. Geef hem/haar de hamer en Al krijgt een pruik (wig).

Loop terug naar de hoofdstraat. Loop verder naar links langs de burgemeester. Ga ook in het volgende scherm verder naar links. Nu kom je bij een eenzame boom, boven op een klip, met uitzicht op de woestijn. Aan de voet van de boom ligt een puntige stok (pointy stick). Raap hem op en loop terug naar de hoofdstraat.

Ga naar het Hospitality House.
Achter het huis zie je was aan een lijntje wapperen.
Ga naar binnen en loop door de deur helemaal links achter. Al hangt uit het raam en kan de puntige stok gebruiken om een jurk (dress) van de waslijn te halen.
Ga dan terug naar binnen. Loop in de hal links onderaan de kleedkamer in en Al trekt zijn nieuwe outfit aan.
Klop tenslotte op de deur van Lou.
Al krijgt de baan en de sleutel van kamer 3.

Gebruik de sleutel om kamer drie, rechts vooraan, in te gaan.
Hier mag Al alles doen wat Antonio hem opdraagt. Klik dus op verzoek met de handcursor op Antonio zelf, voor een voetmassage. Klik dan op zijn haar, zijn oorlel, zijn nek, zijn schouder en zijn borstkas. Intussen schept Antonio op, over zijn grootse plannen voor een keten van bordelen en een eigen kledinglijn. Tenslotte gaat Antonio slapen en kan Al de kamer doorzoeken.
Doorzoek de hoop kleren die rechts van het bed op de grond ligt. Al vindt het visitekaartje van Antonio. Hij is geen Spaanse prins, maar Andretto Bonabuns en een tuinman in dienst bij een Mexicaans hoveniersbedrijf.
Maak de deur links open en verlaat de kamer.
Ga terug naar de kleedkamer. Met de travestiekleren (drag costume) in zijn inventaris, kan Al aankloppen bij Lou voor zijn salaris.
Hij krijgt als beloning voor zijn werk een leeggelopen opblaaspop (deflated doll).

Ga naar de saloon. Geef Rita het visitekaartje van Antonio.
Rita is helemaal ontdaan en Al Antonio even later binnen komt, wordt hij gearresteerd door de sheriff.
Dan komt de sheriff weer de saloon in. Antonio is de woestijn in gevlucht. Door de straten trekt een legertje Indianen, op weg naar Rita's huis. Rita rent de saloon uit.



Act 5: Free Willy

Indiaan en Billy  

Praat de volgende ochtend met Billy, de pianist. Hij is dronken en depressief omdat zijn vrouw ervandoor gegaan is.

Verlaat de saloon en ga naar rechts. Loop het kantoor van sheriff in.
Je ziet dat hij een Indiaan in de cel gestopt heeft.
Praat met de sheriff. Hij vertelt dat Rita zich heeft opgesloten in haar huis. De Indianen hebben iets belangrijks gestolen. Hij vertelt ook dat hij de Indiaan niet kan ophangen, omdat de galg niet stevig genoeg meer is.
Praat tegen de Indiaan. Hij zegt niets terug, waarschijnlijk omdat de sheriff in de buurt is.
Praat nogmaals met de sheriff. Al probeert hem naar buiten te sturen, maar dit werkt niet.

Easteregg
- Klik met de mond-cursor op de metalen prullenbak rechts naast de sheriff. Al zal erin spugen.
- Gebruik de hand-cursor op de wanted-poster aan de muur. Het gezicht van Jan der German staat erop, de winnaar van een naam-raden wedstrijd.

Loop naar buiten. Al bedenkt dat hij een luidruchtige manier moet vinden om de sheriff uit zijn kantoor te lokken. Hij bekijkt de galg en bedenkt dat de galg gammel is en dat de sheriff zeker zou komen kijken als de galg instortte.

Loop terug naar Kevin's Saloon en praat met Bill de pianist.
Al overtuigt Bill ervan dat hij zich moet opknopen, waarna Bill naar de galg loopt.
Loop hem achterna.

Bij de galg aangekomen, ziet Al dat Bill de galg verstevigd heeft met een touw.
Gebruik een lucifer op het touw dat om de linker paal gewikkeld is. Nu is het half doorgebrand en loopt Bill geen gevaar meer.

Ga het kantoor van de sheriff in en vertel hem wat Bill van plan is.
Na de klap gaat de sheriff eens kijken wat er aan de hand is.
De Indiaan vraagt prompt of Al hem kan bevrijden.
Hij wil Al niet vertellen wat zijn broeders uit het huis van Rita Peralto hebben meegenomen. Wel geeft hij Al als blijk van vertrouwen zijn mes (knife).
Haal de sleutel (key) van het rekje boven de prullenbak en maak de celdeur open. Hierna wil de Indiaan nog een vermomming. Geef hem het travestie kostuum.
De Indiaan vertrekt en nodigt Al uit in zijn dorp. Het paswoord om binnen te komen is : STOP THAT!

Hang de sleutel terug aan het rekje en loop ook naar buiten.
Praat met Bill totdat hij vertrekt en raap dan het touw (rope) op.
Al is van plan naar het indianendorp te gaan en uit te vinden wat er van Rita gestolen is.



Act 6: Indian, a Stone and the Last Town Raid

Halve steen  

Al staat op de weg naar de woestijn. Ga de rechter zijweg in. Loop verder langs het koeienkarkas, voorbij de grot en ga dan rechts naar de bloeiende Oleanders. Volg de weg verder alsmaar naar rechts, voorbij gele Creosote, voorbij de boom tot je bij het plateau komt waar twee Indianen staan.

De Indianen schieten met pijlen op Al.
Roep het wachtwoord "STOP THAT" en Al kan tot onder de rots lopen.
Easteregg
- Neem je touw en gooi het naar de Indianen. Ze trekken Al slechts tot halverwege de rots omhoog.

Gooi het touw over de punt van het kleine rotsblok aan de voet van de Indianen en Al klimt omhoog. Praat met de indianen tot ze je de weg wijzen naar het dorp. Loop dan naar rechts tot in het Indianen-dorp.

Klik met de hand-cursor op de grote tent, die je midden achter ziet staan. Hier vind je de chief. Praat met hem.
Hij vertelt dat ze uit Rita's huis de halve Steen hebben teruggehaald die eerder van hen gestolen was. Rita's vader en een andere man stalen een heilige Steen en braken hem in tweeŽn.
De chief wil de Steen wel aan Al geven, in ruil voor "Cocoa acid water".
Easteregg
- Achter Al zie je het cd-doosje van het spel "Al Emmo and the Lost Dutchman's mine".
Klik tweemaal met de handcursor op het doosje en Al haalt de CD eruit.
Stop de Cd in de computer die je op de voorgrond in de tent ziet staan.
Al begint zijn eigen spel van voorafaan te spelen.
Je kunt nu doorspelen tot het punt waar je nu bent.....en dan eventueel weer hetzelfde doen.
Je kunt stoppen met Ctrl+Q en het (nieuwe) spel af sluiten. Je bent dan weer terug in de tent.

Klik op EXIT linksonder om de tent van de chief te verlaten.
Je kunt het Indianendorp verlaten door langs het touw weer naar beneden te klimmen. Vervolgens kun je de Map weer gebruiken

Easteregg
- Praat tegen de vuurplaats voor een verwijzing naar "The Eternal Flame" van de Bangles.
Casino eastereggs
- Gebruik je hand-cursor om de rechter tent in te gaan. Praat tegen het gat in de vloer voor een verwijzing naar Bugs Bunny.
- Glij langs de paal naar beneden voor een bezoekje aan het casino.
- Praat tegen de gokmachine op de achtergrond en de Narrator begint te zingen.
- Gebruik de enige onbezette gokmachine links. Praat tegen de hendel in de close-up voor een verwijzing naar het spel "Space Quest 1".
- Win 10.000 dollar of meer en je krijgt een nep-einde te zien, waarin Al in bed belandt met een aantal "babes". Hierna ontwaak je uit je droom en ben je met 8 dollar in je gewone spel.
Als je vertrekt voordat je 10.000 dollar hebt gewonnen, blijft het gewonnen geld in je beurs zitten. Klik op het EXIT-bord midden bovenaan om het casino te verlaten. Al neemt vanzelf zijn touw (rope) mee.

Ga via de Map weer naar het dorp.
Loop Koko's winkel in en praat met Koko. Hij begrijpt dat Al op zoek is naar Koko's Kola.
Koko wil een nieuwe voorraad maken als Al hem de ingrediŽnten brengt: een ei, een prickly pear, tabaks as en buskruit.
Geef Koko de rode rickly pear en de sigarettenpeuken uit je inventaris.
Gebruik dan het indianenmes op de kogel (shotgunn shell), die je bij de burgemeester vond.
Overhandig Koko het witte buskruit (gunpowder).
Nu nog een ei vinden. Verlaat Koko.

Ga via de map naar het Plateau van de Indianen.
Loop over het pad naar achteren tot bij de grote boom. Volg hier het pad naar links tot bij de gele Creosote struiken. Ga dan omhoog over de kronkelige weg.
Al komt nu uit bij een grot waar naaldschietende Chola Cactussen groeien. Midden tussen de cactussen zie je een vogelnest met een ei.
Leg de opblaaspop (deflated doll) voor de cactus op de grond.
Loop naar rechts over het pad tot achteraan bij de hoge cactus. Haal dan je keitjes (rocks) uit je inventaris en gooi ermee naar het nest. Na vijf pogingen lukt het Al om het ei uit het nest te wippen. Raap het ei (egg) en de opblaaspop op.

Ga terug naar Koko en overhandig hem het ei.
Al betaalt en krijgt een blikje Koko's Kola.

Ga terug naar de chief in het Indianendorp en geef hem het blikje Kola.
Al krijgt de Halve Steen (half of the stone).
Daarna vertelt de Chief hem het verhaal van de Aztekenschat die gevonden kan worden met behulp van de twee Halve Stenen.



Act 7: The Exterminator - Rise of the Termites

Termieten  

De volgende ochtend ontwaakt Al in het Indianendorp. Links zie je de Indiaan staan, die Al's travestie-kostuum leende. Praat met hem, die intussen een "haar" geworden is. Wilma vertelt dat de Indianen het dorp niet meer zullen overvallen. Al besluit de halve Steen terug te brengen naar Rita.

Ga via de Map naar de stad.
Voor het huis van de burgemeester is iemand bezig met excplosieven. Spreek de man aan. Everette wil het hele huis opblazen om een paar termieten te verjagen. Gelukkig blijkt even later dat er ergens een vals contact zit.
De rest van de stad is ontoegankelijk vanwege prikkeldraad. Ga dus het huis van de burgemeester in. Links boven de open haard zie je termieten krioelen op de muur. Al kan ze niet met zijn blote handen vangen. En ze willen niet in een lege fles kruipen.

Ga terug naar buiten en spreek Everette aan. Hij vertelt Al dat termieten van dood, rottend hout houden.
Loop naar links, de woestijn in, langs de omgevallen Saguaro cactus naar het wagenwiel. Ga hier over het pad links boven en Al komt uit bij een kloof met een kapotte brug.
Rechts staat een dode boom.
Gebruik je mes om een paar houtschilfers (wood shavings) van de boom te schrapen. Al stopt ze zelf in de lege fles.
Easteregg
-Gebruik je mes nog een keer op de dode boom en Al kerft een hartje.
- Roep "hello" in de kloof. Je krijgt rijmende antwoorden.

Ga terug naar het huis van de burgemeester.
Gebruik de fles met de rottende houtschilfers op de termieten. Ze lopen keurig in de val.
Ga naar buiten en geef de fles met termieten aan Everette.
Als Everette weg is, kun je de detonator met het dynamiet oprapen.

Het prikkeldraad is nu ook verdwenen, dus loop naar rechts, naar Rita's huis.
Open het poortje en klop op de deur. Rita doet open en Al geeft haar de halve Steen.
Ook vertelt hij haar dat de Indianen haar vader niet vermoord hebben.
Rita weet wel dat haar vader en zijn overleden partner Jacob Waltz veel concurrenten hadden. Daarna wil Al graag de kamer van Jacob Waltz zien om eventuele aanwijzingen te vinden.

Kijk rond in de kamer. Op tafel staat een lege fles (empty bottle). Raap hem op. Til dan het hoofdkussen op het bed op. Al vindt het dagboek van Jacob.
Hierin vertelt Jacob, dat hij vanwege een verkoudheid voortijdig de mijn moest verlaten waar de Aztec schat zich bevindt. Onderweg werd zijn sleutel opgegeten door een ezel met darmproblemen. Eduardo Peralto bleef achter met onbetrouwbare manschappen.
Als je klaar bent met lezen, valt er een stuk papier uit het dagboek.
Raap het stuk papier op. Er staan alleen een aantal letters op: aipgsqi.
N.B.: De lettercombinatie is in elk spel anders.

Verlaat de kamer van Jacob en neem afscheid van Rita. Ze weet alleen dat de hut van waaruit haar vaser en Jacob werkten, in de heuvels ligt.



Act 8: Bridges, Stones, Diaries

Mijn-ingang  

Herinner je het stuk papier met de vreemde letters. Loop naar Rick in het postkantoor. Hij was goed in codes, volgens eigen zeggen. Geef hem het papier met de letters.
Hij vindt de code zeer gemakkelijk maar denkt dat Al wel een walkthrough nodig heeft.
De bedoeling is dat je elke letter op het stuk papier vervangt door de letter die 4 plaatsen terug in het alfabet staat. Dus een V wordt een R, A wordt een W enzovoorts.
a   b   c   d   e   f   g   h   i   j   k   l   m   n   o   p   q   r   s   t   u   v   w   x   y   z
w   x   y   z   a   b  c   d   e   f   g   h   i    j   k   l   m   n   o  p   q   r   s    t   u   v
Vertaal op deze wijze de letters op je stuk papier. In elk spel zijn ze anders.
a i p g s q i wordt dan w e l c o m e.

Herinner je nu de opmerking over de ezel die een sleutel inslikte.
Ga naar Bubba's Barnyard. Praat met Bubba en hij vertelt dat de ezel die Al eerder huurde, dezelfde ezel is, die Jacob Waltz gehuurd heeft.
Loop naar de ezel, die rustig achter het hek staat. Geef hem de gele Narcis (daffodil). Hij laat een flinke boer. Geef de ezel de rose Oleanderbloem. (lees wel of niet de disclaimer). Ditmaal spuugt de ezel zijn hele maaginhoud voor Al's voeten.
Raap de kleine sleutel (key) uit het braaksel op.

Ga via de Map naar de Gorge, de kloof met de dode boom.
Plaats je dynamiet bij de boom. Klik dan op de detonator.
Een gele vogel verstoort Al's werk. Zet dus het dynamiet weer tegen de boom.

Loop over de omgevallen boom naar de overkant en beklim de trap tussen de heuvels. Al arriveert bij de hut van Peralto en Waltz.
Probeer de deur te openen en je ziet dat er een lettercode-slot op zit.
Klik achtereenvolgens op de letters die je ontcijferd hebt. In dit geval dus: w e l c o m e.
De deur gaat open.

Easteregg
- Als je de code intikt, zonder dat je met Rick gepraat hebt, zal de Narrator je vragen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt.
- Praat tegen de rode rotsen bij de hut en de Narrator zingt zijn versie "Rock around the Clock".
- Klik in de hut twee maal op de omgeving om ervoor te zorgen dat de Narrator begint te hoesten.

Ga de hut in. Tegen een lege dekenkist zie je een schop (shovel) staan. Raap hem op.
Kijk naar de vloer. De zon schijnt precies op een denkerder plek. Bekijk de plek. De vloerplank schijnt hier los te zitten. Trek de plank met de handcursor los.
Grijp in het gat en Al vindt een afgesloten kist. Gebruik de sleutel die de ezel ingeslikt had op de kist. Haal dan uit de geopende kist het dagboek (journal) van Peralto, een stuk papier met een afdruk van een halve Steen, en een dropje (salted licorice).
Volgens Peralto helpt het dropje tegen de geheimzinnige ziekte waaraan iedereen leed, die de schat gezien had.
Combineer in je inventaris het stuk papier met de afdruk, met de halve Steen.
Nu heeft Al een volledige plattegrond. De X geeft de ingang van de Mijn aan.

Verlaat de hut. Al eet meteen zijn dropje op.
Het is inmiddels nacht geworden. Loop over het pad naar beneden en Al gaat automatisch naar de plek, waar de X op de kaart stond.
Hij arriveert bij de Aloe Vera cactussen en denkt dat hij op het lager gelegen gedeelte moet zijn.
Haal je schop tevoorschijn en probeer een weg naar beneden te graven. De schop breekt.

Verlaat de Aloe Vera plek en Al gaat rechtstreeks naar de stad. Misschien dat een wombat beter graaft. Als je nog geen wombat-voer hebt, kun je het nu halen uit de automaat naast het trapje van Koko's winkel.
Loop dan naar rechts, naar het omhekte plantsoentje van de wombat. Gooi het voer over het hek en terwijl de wombat eet, kun je hem oppakken.

Ga terug naar links en Al gaat vanzelf naar de plek met de Aloe Vera planten.
Zet de wombat op de grond en hij graaft enthousiast een tunnel naar het lager gelgen gedeelte.
Spring hem achterna de tunnel in en loop aansluitend over de weg omhoog.
Bij de mijn-ingang aangekomen, ga je naar binnen.



Act 9: The Peralto's

Mijnkarretje  

In de grot aangekomen, raap je als eerste de lamp (lantern) op, die je op de grond ziet liggen. Maak hem aan met behulp van je lucifers.
Ga dan op het houten platform van de lift staan.
Trek aan een van de touwen en Al daalt af in de mijn.

Loop als eerste naar links. Acheraan in de open ruimte zie je een pikhouweel (pick axe tegen de wand liggen. Raap hem op en loop dan terug naar de lift.

Ga nu naar rechts. Loop verder omhoog door de gestutte mijntunnel.
Je ziet nu een kruising van rails op de grond.
Volg de rails naar links en je merkt dat deze weg dood loopt op een rotsblok.
Volg de rails naar beneden en hij eindigt aan de rand van een afgrond. Bind je touw aan de rails vast en klim naar beneden. Hier zie je rechts een verhoging waar Al niet op kan klimmen. Klim dus maar weer langs het touw omhoog en loop terug naar de rails-splitsing.

Volg de rails naar rechts en Al arriveert bij een mijnkarretje.
Easteregg
Kijk naar het mijnkarretje voor een verwijzing naar Indiana Jones.


Als je probeert het mijnkarretje naar links te duwen, zal hij uiteindelijk op het doodlopende einde terecht komen en daar wil Al niet naar toe.
Links van het mijnkarretje zie je een spoorwissel mechanisme (switch track). Jammer genoeg ontbreekt de hendel. Probeer het pickhouweel in het mechanisme te zetten. Hij blijft niet zitten.

Loop verder naar rechts en je ziet onderaan in beeld een heel groot teermeer (tar pit).
Vul hier je lege fles met teer (tar).

Ga terug naar het mijnkarretje. Giet de teer op het mechanisme en plaats dan de pikhouweel erin. Ditmaal blijft hij zitten. Al trekt eraan. De pikhouweel breekt, maar de wissel is omgezet. Al raapt zelf de kop van de pikhouweel (pick axe head) op.
Ga rechts van het karretje staan en duw het naar links, tot het over de rand van de afgrond rijdt.
Bevestig je touw aan de rails en klim naar beneden.
Nu kan Al via het mijnkarretje op de verhoging klimmen.
Ga van hieruit naar rechts.



Rivier  

Al staat voor een ondergrondse rivier.
Haal je opblaaspop tevoorschijn en klik ermee op Al. Hij blaast de pop op, legt hem in de rivier en springt erop. Dan drijft hij de rivier af.
Vlak voor de waterval zie je een paar trapjes. Klik erop met de hand-cursor als Al vlakbij is.
Doe je dit niet, dan stort Al de waterval af.

Loop naar achteren, waar je, beschenen door fel licht, een groot stenen beeld ziet.
Al staat op een aantal gekleurde tegels. Rechts naast het tegelvlak zie je een klein rood stukje tegel liggen. Raap het op.
Klik dan met de handcursor op de tegels onder Al's voeten. Het blijkt een schuifpuzzel te zijn met 8 stukjes.
Schuif de stukjes op hun plek. Haal het negende stukje uit je inventaris en leg dit tenslotte, rechts onder in het veld.
In het stenen beeld schuift nu een luikje open.
Je ziet een ronde knop. Duw er ťťn keer op.

N.B.: Savegame na het oplossen van de schuifpuzzel is op aanvraag verkrijgbaar.

Loop terug naar de rivier, die nu drooggevallen is.
N.B.: Als je vaker dan 1 keer op de knop geduwd hebt, zal de rivierbedding weer vol water lopen.

Ga de trapjes af en klim dan de ladder af, die verborgen zat achter de waterval.



Aztec Schat  

Als je onderaan de trap bent aangekomen, zie je links een verlichte doorgang.
Loop daar naar toe en Al komt uit een in ruimte met een schitterend reliŽf tegen de achterwand. In het reliŽf zitten twee gaten, waarin de halve Stenen geplaatst moeten worden.
Links is een gesloten deur.

Jammer genoeg heeft Al slechts 1 halve Steen. Maar dan komt Antonio binnen met de ander helft.
Luister als je wilt naar zijn hele verhaal. Hoe hij Jacob Waltz vergiftigd heeft en Peralto's dagboek vervalst heeft om de schuld van zijn dood op de Indianen te schuiven
Antonio stopt zijn halve Steen in het ReliŽf.
Vervolgens wordt Al onder bedreiging van een pistool gedwongen hetzelfde te doen. Dus haal je halve Steen uit de inventaris en klik ermee op het linker gat in het reliŽf.
De deur gaat open en Al wordt gedwongen naar binnen te gaan, omdat Antonio bang is voor valstrikken.

Al staat nu voor een sprekende deur.
Hij moet 5 vragen achtereenvolgens goed beantwoorden, eer hij verder mag.
Tik het antwoord in en duw op "enter"
Hieronder de vragen (met antwoorden), waaruit er 5 willekeurig gekozen worden.

VraagAntwoord
Are you a virgin? yes
Do you still live with your parents? yes
How old are you? forty two, 42
Truth, like beauty, is in the eye of the. beholder, the beholder
Is to tell the truth to state the facts? no
Who brought the sacred gold to this place? Aztecs
We sell seashells by the. sea shore
One potato, two potato, three potato. four, 4
What is Anozira an anagram of? Arizona
Your name is a jocular derivation of which church turned fort? Alamo, El Alamo
Without glasses, you're as blind as a. bat
A wise man knows that he knows. nothing
Misery loves. company
What was killed by curiosity? cat
The greatest genre of interactive entertainment. adventure
To take from here what is not yours, what must you seek? selfless wealth


Als ook de laatste deur open gaat, wandelt Al de schatkamer van de Aztecs in.
Hij vindt een schatkistje (treasure), dat hij gedwongen afgeeft aan Antonio.
Maar dan valt de deur dicht en worden ze beschoten door een geraamte.



Peralto  

Probeer de deur open te duwen. Dit lukt niet.
Antonio zegt nu dat Al naar de andere kant van de ruimte moet rennen, waar hij een hendel ziet bij een zittend geraamte.

Bekijk de situatie.
Al staat achter een rots. Rechts van hem is een hoge bewerkte zuil. Als je er naar kijkt, zal hij zeggen, dat je je daar goed kunt verbergen.
Het schietende geraamte staat ook aan de rechterkant.
Helemaal links achteraan is de hendel.

De bedoeling is nu dat je het geraamte naar Antonio lokt, zodat Al de kans krijgt de hendel te gebruiken.
- Ren (dubbelklik) op het linker pad net voorbij het trapje.(1)
- Het geraamte loopt nu omhoog.
- Loop (klik) dan onmiddellijk onderaan het linkerpad.(2)
- Het geraamte komt over het linkerpad naar beneden.
- Ren (dubbelklik) dan naar de veilige zuil rechts.(3)
- Het geraamte ziet Antonio als hij ver genoeg naar beneden gelopen is en begint vervolgens een vuurgevecht.
- Loop nu over het rechterpad omhoog (4), dan naar links naar de hendel.(5) Trek eraan.

Als Al aan de hendel trekt, gaat de deur open.
Antonio ontsnapt en het geraamte komt op Al af.
Haal de folder waar Rita op staat (Rita flyer) uit je inventaris en laat hem aan het geraamte zien. Peralto herkent zijn dochter en herinnert zich nu hoe hij vermoord werd.
Hij vraagt Al om hem te wreken en de schat veilig te stellen, voordat de vloek met Antonio in de buitenwereld komt.
Het geraamte houdt vervolgens de hendel vast, zodat Al achter Antonio aan kan kan.



Antonio  

Ren de schatkamer uit en blijf niet stilstaan.
Ren naar beneden en dan naar rechts. Klim vervolgens snel de ladder op (handcursor).
Antonio heeft de knop ingeduwd, dus je verdrinkt als je niet snel genoeg bent.

Ga de trapjes op en omhoog naar de kamer met de tegels.
Raap rechts de losse tegel op. Je ziet dat hij gebroken is.
Open je inventaris en klik met de gebroken tegel op het flesje teer.
Leg dan de geplakte tegel in de schuifpuzzel.
Het luikje gaat open zodat je ťťn keer op de knop kunt duwen.

Ga terug naar de droge rivierbedding en ren verder naar links.
Als je bij de verhoging aankomt, zie je dat Antonio al boven bij de rails is en het touw naar beneden gooit. Klim over het mijnkarretje naar beneden en raap het touw (rope) op.
Open je inventaris en bevestig het touw aan de kop van de pikhouweel (pick axe).
Nu heeft al een prima werphaak (grapnel). Klik ermee op de rotswand en Al gooit hem professioneel omhoog.

Klim naar boven en volg de rails naar links.
Ren bij de rails splitsing naar boven en ren verder tot bij de houten lift.
Je ziet dat Antonio reeds op het platform omhoog gaat.
Haal de vishengel, waar de bereklauw nog aan vast zit, uit je inventaris en blokkeer hiermee het schachtwiel onder de lift.

Antonio zakt met de lift terug en blijft op het platform boven het hoofd van Al hangen.
Hij probeert op Al te schieten.
Loop heen en weer onder het platform, totdat Antonio zo hard schommelt dat hij er vanaf valt.

Raap het schatkistje op, dat voor het liftwiel op de gevallen rotsblokken ligt.............................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.