7 METERS AWAY: Oscar and the Cell of the Soul


Walkthrough door Marjo © 2024 www.adventurespel.nl

Uitgever: Dlou Saiyan / 2024
Ontwerper: Dlou Saiyan

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening en Intro,
Pakkettenkantoor,
In de cel,
Oscars huis,
Weer in de cel.


Spelbediening en Intro  

Na opstarten van het spel heb je in het hoofdmenu de keuze tussen START - LOAD - SAVE - OST - SETTINGS - EXIT - CREDITS en CONTACT.
Start het spel.

Je leest: Goedenavond mevrouw. Maak u geen zorgen. Ik weet zeker dat het pakketje op tijd bij uw dochter zal arriveren, ik bezorg altijd al mijn pakketten.
De vrouw bedankt de bezorger.
En hiermee begint het verhaal over een doodnormale pakketbezorger. Hij rijdt door de stad en voelt zich een anonieme held met het supervermogen om geluk af te leveren. Zijn naam is Oscar.

Als het spel begint, komt een auto aanrijden en stopt bij een bloeiende kersenboom.
Oscar stapt uit, hij is blij dat hij zijn laatste pakketje heeft bezorgd.

Rechtsklik op de hotspots in je speelscherm om een actievenstertje te openen:
Linksklik op het vergrootglas om iets te bekijken.
Linksklik op handje om iets op te rapen.
Linksklik op het uitroepteken/vraagteken om met iemand te praten.
Linksklik op het zonnetje om actie te ondernemen.

Voorwerpen die je opraapt, gaan naar je inventaris.
Rechtsklik ergens in je speelscherm om de inventaris te openen.
TIP Onderzoek/bekijk altijd alle voorwerpen in je inventaris en in het speelscherm.

Klik op de spatietoets of linksklik om de tekst in het spel over te slaan.
In het spel kun je op de "Esc" toets op je toetsenbord drukken om terug te keren naar het menu.


Pakkettenkantoor  

Oscar is blij dat hij voor vandaag klaar is met zijn werk. Hij vindt de drukke stad met al zijn auto's nogal stressig.
Bekijk de boom die vol in bloei staat.
Oscar is helemaal lyrisch. Bij deze boom kan hij zich ontspannen na een drukke dag.
Op de rechterkant van de boomstam hangt op ooghoogte een blad papier geplakt. Haal het van de boom af, het gaat in je inventaris, die eruit ziet als een kartonnen doos.
Open je inventaris (rechtsklik), en klik dan op het blad papier om het te lezen. Er staat geschreven: "Hoi Oscar, sta je weer voor je boom? Breng ook wat vrede naar mijn kantoor. Kusjes."

Loop verder naar rechts en Oscar ziet voor de deur van het kantoor afval op de grond liggen. Hij ergert zich eraan, de afvalbak staat immer vlakbij.
Raap het blikje (can) op.
Loop een paar passen verder naar rechts, daar zie je een afvalbak voor de muur staan.
Neem het blikje uit je inventaris en gooi het in de afvalbak.

Kijk door het raam van het kantoor (office). Oscar bedenkt dat dit een licht in de duisternis is, een reden om te leven, een hoekje in de wereld dat hij moet koesteren. Hij is duidelijk in een poëtische stemming.
Open (zonnetje-icoon) de deur en ga het kantoor binnen.


In het kantoor
In het kantoor zit een meisje achter de balie. Oscar wil graag een goed indruk op haar maken.
Kijk om je heen. Tegen de muur bij de deur hangt een rek met folders. Bekijk het rek. Er wordt een rondleiding door het riool aanbevolen! Oscar leest het hardop en het meisje zegt dat dit serieus als een avontuurlijke trip wordt aanbevolen door haar baas.
Bekijk de afvalbak naast het folderrek. Oscar haal er een kapotte schaar (broken scissors) uit.

Spreek het meisje achter de balie aan. Oscar staat een beetje te stotteren, maar het meisje houdt het gesprek wel gaande. Ze beklaagt zich erover dat er veel te veel informatie aan een nieuwe klant wordt gevraagd. En ze zou het liefst ophouden voor vandaag en lekker op de bank liggen, een goede TV serie bekijken. Dat ziet Oscar ook wel zitten.
Dan ontdekt het meisje dat er nog een spoed-pakketje ligt. Een nieuwe bezorger heeft dat opzettelijk vergeten.
Oscar biedt aan het pakketje te bezorgen, het adres wordt naar zijn telefoon gestuurd.
Pak het pakketje (package) van de balie.
Ernaast ligt een flacon lemon isotonic gel. Pak die ook.

Bekijk de grote dozen bij de ingang. Er zit iets in waarop Oscar zich verheugde, maar hij mag er niet aankomen. Het wordt morgen pas uitgepakt zegt het meisje.
Probeer het kantoor te verlaten en Oscar wordt terug geroepen. Het meisje vraagt hem naar de poster van de alien boven de afvalbak te kijken.
Bekijk de poster en Oscar leest dat het een folder is, waarin een pixelkunst cursus en andere handleidingen worden aangeboden op het internet. Oscar denkt dat hij gemaakt is door ene Diego uit Seville. Oscar en het meisje denken dat Diego in de problemen zit als de baas hem te pakken krijgt.
Verlaat nu het kantoor.


Garage en auto
Loop naar rechts, naar de bijna gesloten garagepoort.
Schuif (zonnetje) de garagedeur omhoog en pak de metalen staaf (metal bar), die je aan de linkerkant op een doos ziet liggen.
Bekijk de kleine dozen die in het rek liggen en Oscar vindt een rol tape (duct tape).
Er staat ook nog een steekwagentje, maar dat neemt Oscar niet mee.

Loop naar links.
Voor de bloeiende boom zie je een rooster in het trottoir. Er lijkt iets in te liggen.
Bekijk het en Oscar ontdekt dat het zijn autosleutels zijn! Die zijn vast uit zijn zak gevallen toen hij zo enthousiast zijn armen omhoog stak.

Loop terug naar het kantoor, open de deur en ga naar binnen.
Praat met het meisje, zeg dat je iets wilt vragen dat van levensbelang is (life or dead question) en vraag of ze een reservesleutel (spare key) van je busje heeft.
Ze geeft Oscar een kauwgom (gum), een echte sleutel heeft ze niet voor dat oude wrak.
Verlaat het kantoor weer.

Loop naar links, naar het rooster.
Open je inventaris (rechtsklik).
Pak de kauwgum en plak hem in je inventaris aan de metalen staaf vast.
Haal de metalen staaf-met-kauwgum uit je inventaris en gebruik hem op het rooster. Het lukt Oscar om de autosleutels (key) uit de put te vissen.

Loop naar links.
Haal de autosleutels uit je inventaris en klik ermee op het busje om de deur te openen.
Haal de sleutels nogmaals uit je inventaris en klik ermee op het busje. Oscar stapt in en rijdt weg.
Het wordt donker en begint te regenen.
"Wanneer lieten we het verleden, het heden worden?" Vraag Oscar zich af. Hij begint te beven en zet de auto stil langs de kant van de weg.


In de cel  

Oscar wordt wakker in een cel en weet niet waar hij is, bovendien heeft hij vreemde kleren aan.
Kijk ergens naar en er klinkt een stem uit de luidspreker die rechtsboven in de hoek hangt. Oscar wordt welkom geheten, hij is in goede handen zegt de stem, die verder vreemde dingen verkondigt. De stem zegt dat hij snapt dat Oscar vragen heeft, maar hij kan geen antwoorden geven. Oscar mag beslissen en de wereld reageert op hem. Oscar heeft net het ritje van zijn leven gemaakt en is nu de passagier van de stem. Ze zeggen dat deuren de wereld verbinden, maar hoe groot is Oscars wereld?
Oscar snapt geen barst van wat er gezegd wordt. Hij weet maar één ding en dat is wegwezen! Dat moet hem lukken, hij is vindingrijk.
De stem vraagt zich af hoe Oscar zijn volgende bestelling zal afleveren en zwijgt dan verder.

Kijk om je heen. De deuren aan de linkerkant en rechterkant zijn afgesloten. Ze hebben een gleufje waar je iets in kun stoppen.
Onder de matras op de grond zie je een hoekje van een bladzijde (page). Raap het op en bekijk het in je inventaris. Het is een pagina uit een wetenschappelijk tijdschrift over sporen die voornamelijk in paddenstoelen en planten gevonden worden. Ze zorgen voor weerstand en overleving van de soort en kunnen vrijwel overal binnendringen.

Bekijk de wandtafel in close-up.
Midden op tafel ligt een opengeslagen tijdschrift. Bekijk het. Zo te zien is de pagina die Oscar onder de matras vond, het begin van het artikel in dit tijdschrift.
Blader verder door het tijdschrift (next page), tot de laatste pagina en lees meer over de microscopisch kleine sporen, die zich verplaatsen met de wind en tegen extreme weersomstandigheden kunnen. Sommigen hebben zelfs vleugeltjes, zodat ze zich nog makkelijker verplaatsen.
Een mislukt experiment in de landbouw, later "de mist" genoemd, veroorzaakte een oncontroleerbare verspreiding over de hele planeet. De sporen muteerden en veranderden de perceptie van tijdelijke ruimte, en werden het belangrijkste kenmerk van de menselijke evolutie. De lijnen tussen verleden, heden en toekomst vervaagden en zorgen voor ethische en morele dilemma's.
Lichamelijk was er aan deze mensen niets te zien. Geestelijk konden ze communiceren in het verleden en kregen zo een beter inzicht in de historie. Sommige individuen stortten zich in een apocalyptische toekomst, terwijl andere probeerden om het verleden te veranderen, zodat het heden beter werd.
De mensheid raakte verdeeld in degenen die "het mistgeschenk" omhelsden en degenen die een onzekere toekomst vreesden.

De allerlaatste pagina's van het boek zijn eruitgescheurd.

Linksboven op de tafel staat een dik boek, de "Obras Selectas" van Julio Juernes. Raap het boek (book) op.
Verlaat de close-up van de tafel.
Open je inventaris en pak het dikke boek. Oscar vind in het boek een plastic kaartje (card).
Bekijk het in je inventaris, het is een soort bonuskaart van de supermarkt, waarop je punten kunt verzamelen.

Bekijk het geraamte op de grond. Het heeft een schoen verloren. Raap de schoen (shoe) op.
Pak nu het geraamte op. Het zit als een schedel (dead) in je inventaris.
Haal de schedel/geraamte (dead) uit je inventaris en leg het op de plank die boven het matras aan de muur zit met kettingen.
Oscar gaat vanzelf ernaast zitten.
Even later breekt een ketting en vallen Oscar en het geraamte op de grond.

Er dwarrelden ook een paar pagina's op de grond.
Raap de verborgen pagina (hidden page) en de andere pagina (another page)op.
Lees de pagina's in je inventaris, het zijn de laatste pagina's uit het tijdschrift dat je eerder las.
Temidden van de veranderde realiteit ontstonden gemeenschappen die de sporen trachtten te beheersen. De leiders hiervan zorgden ervoor dat ze de controle behielden over degenen die hun rigide autoriteit afwezen. Er onstonden gevechten.

Raap ook de rode haak (hook) op, die los kwam van de ketting en rechtsvooraan op de grond ligt.
Raap de broek (pants) van het geraamte op.
Kijk naar het afvoerputje (drain) in het midden van de ruimte.

Loop naar links naar het toilet. Boven het toilet zie je een scheur in de muur (crack).
Haal het plastic kaartje uit je inventaris en gebruik het op de scheur (use card with door). Het lukt Oscar om een stuk van de steen los te wrikken. Het plastic kaartje is half afgebroken.

Kijk naar de TL-lamp aan het plafond. Er zit een metalen behuizing omheen.
Haal de schoen uit je inventaris en gooi de schoen naar de TL-lamp. De metalen behuizing (metal casing) komt naar beneden. Raap hem op.

Oscar wordt een beetje duizelig en valt neer.
Je ziet een raam waarachter de regen valt. Je hoort een stem die zegt dat het niet meer waait. De stem maakt zich zorgen erover dat hij nu niet meer te weten komt wat de wind wilde vertellen.


Oscars huis  

Oscar wordt wakker op de bank. Hij denkt dat hij in slaap viel en een vreselijke nachtmerrie heeft gehad. Hij vindt het jammer dat hij nu niet weet hoe de film afliep.

Oscars hond blaft, hij heeft honger.
Sta op en loop naar rechts, naar de badkamer. Hiet zie je rechts onder de wastafel een metalen beker (cup) op de grond staan. Hond Max sleept dat ding blijkbaar overal naar toe. Raap hem op.
Je kunt, als je wilt, ook nog de WC-rol en het stukje zeep pakken, maar Oscar doet daar verder niets mee.

Loop naar links, door de woonkamer en de gang, de keuken in.
Meteen achter de deur, rechts van de hoge keukenkast, staat een zak hondenvoer op de grond.
Haal de beker uit je inventaris en schep de beker vol voer (cup with dog food).
Giet de portie hondenvoer in het rode bakje dat je links in de gang ziet staan. Max komt eten.

Oscar hoort de stem van het aardige meisje van kantoor vanuit de keuken.
Loop naar links. In de keuken is niemand.
Kijk uit het raam. Oscar kan zich niet voorstellen dat iemand in die regen buiten naar hem roept.

Kijk naar de foto die op de koelkast geplakt zit.
In de close-up zie je dat Oscar en het meisje vrolijk op het strand rondhangen. Oscar heeft hele goede herinneringen aan de gezellige picknick. Het meisje heeft hem zelfs ingesmeerd met zonnebrandcrème.
Het meisje heeft een litteken op haar wang, maar Oscar durft niet te vragen hoe ze daaraan komt.
Elke ochtend kijkt Oscar naar de foto, het geeft hem energie.

Open je inventaris.
Pak de rol tape en plak een stukje op het briefje dat het meisje voor Oscar aan de boom bevestigde.
Plak het briefje dan op de koelkast.

Loop naar de gang en probeer naar buiten te lopen. Oscar bedenkt dat het regent en dat hij natuurlijk ook eerst even de boel moet opruimen in huis.
Ga naar de woonkamer en pak het vuile dinerbord (diner) van tafel.
Oscar ziet dan dat zijn origamiboek op de grond ligt en denkt dat Max ermee gesleept heeft. Raap het oranje boek (book) van de vloer. Bekijk het in je inventaris. Blijkbaar kun je met toiletpapier ook origami doen.
Dan valt de deur van de badkamer met een klap dicht en Oscar schrikt zich rot.

Loop naar links, naar de keuken.
Haal het vuile bord uit je inventaris en zet het in de gootsteenbak.
Oscar besluit om de afwas morgen te doen.
Je kunt, als je wilt, in de keuken nog flacon vaatwasreiniger van het aanrecht en een doekje van het keukenkastje pakken. Ook kun je van tafel een keukenrol en een glas pakken en een pan van het fornuis. Oscar doet verder helemaal niets met deze spullen.

Loop naar de gang en pak links van de deur de paraplu.
Je kunt ook nog, als je wilt, rechts van de deur de sneakers pakken.
Probeer de deur te openen. Het begint te bliksemen en nog harder te regenen, ziet Oscar door het raam in de keuken. Hij is moe en besluit vandaag maar niet meer naar buiten te gaan.

Loop naar rechts en ga op de bank zitten om TV te kijken.
Oscar valt weer in slaap.


Weer in de cel  

Oscar wordt weer wakker in de cel.
Aan de rechterkant zie je de rat uit een bakje eten.
Loop naar de rat en hij rent weg, achter de matras. Oscar ziet daar een gat in de muur.

Loop naar links, haal de rode haak die je de vorige keer van de vloer raapte uit je inventaris en gebruik hem op de slotgleuf van de deur. Oscar probeert het slot te forceren, maar dat mislukt, hij doet zichzelf behoorlijk pijn en bloedt.
Op het toilet ligt een lap (cloth). Raap het op om je hand te verbinden.
De speaker geeft commentaar en er flitst iets tegen de achterste muur.

Loop naar links, haal de metalen behuizing van de TL-lamp uit je inventaris en gebruik die om een stuk van de dikke buis (tube) boven het toilet los te wrikken.

De vorige keer heeft Oscar een gat gemaakt in de muur naast de linker deur.
Bekijk het gat. Er zit een stevige pilaar achter.
De rode haak zit nog in de slotgleuf.
Haal de broek van het geraamte uit je inventaris en draai een broekspijp om de rode haak en de andere om de pilaar in het gat.
Haal dan de dikke buis uit je inventaris en gebruik die op de broek. Oscar draait en nu lukt het hem om de deur open te wrikken.

Loop door de geopende deur en Oscar komt in een andere cel uit! Hij is identiek aan de vorige, compleet met matras op de vloer en een lijk ernaast.
Een stem klinkt uit de speaker en lacht Oscar uit.
Bij de aftiteling lees je dat er eventueel een vervolg komt op dit spel..................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.