S P E L - I N F O

         

UNAVOWED


Uitgever: Wadjet Eye Games / 2018
Ontwerper: Dave Gilbert, Wadjet Eye Games

Platform: PC, Mac.

Systeemeisen:
--- Windows XP/7/8/10 - Processor: Pentium of hoger - 64 MB RAM - Grafische kaart: 640x360, 32-bit kleur: 700 Mhz systeem minimum - DirectX 5.2 - 3 GB beschikbare HD ruimte - Alle DirectX-compatible geluidskaarten.

Categorie:
Bovennatuurlijk mysterie, demonen, RPG-elementen, meerdere speelbare karakters en verhaallijnen, gestileerde 2d en 2.5D beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Een demon heeft bezit genomen van je lichaam en met als gevolg dat je een spoor van bloedvergieten in New York achterlaat. Als je na een jaar gered wordt is je leven zoals je dat kende echter voorgoed voorbij. Je wordt gezocht door de politie en niemand zal ooit geloven dat je bezeten was. Het beste wat je kunt doen, is je aansluiten bij de geheime organisatie van je redders en hen te helpen het kwade uit de wereld te bannen. Leider en Djinn Kalash, vuurmagiër Eli en half mens, half demonsdochter Mandana, die de kern van de "Unavowed" vormen, kunnen best wel wat hulp gebruiken, van jou én van anderen die jij nog erbij kunt betrekken.

      

Meteen in de eerste minuten van het spel, krijg je de kans om te bepalen of je als vrouw of als man speelt. Ook je naam mag je zelf aangeven. Daarna kun je kiezen of je in je vorige leven een acteur, barkeeper of politieagent was.
Die laatste keuze is van belang voor het verhaal van de proloog. Uiteraard zal elk versie ermee eindigen dat de demon bezit van je neemt en dat je vervolgens bevrijd wordt.
Maar ook in de rest van dit ruim 8 uur durende spel, zullen beslissingen zoals je keuze van teamleden bij een missie, van belang zijn voor de voortgang. En aan het einde van iedere missie zul je vaak een onherroepbare morele beslissing moeten nemen.
De inzet van de speciale eigenschappen van je teamgenoten zorgt er tevens voor dat de meeste puzzels op meerdere manieren op te lossen zijn. Je kunt bij een foute beslissing overlijden, maar krijgt altijd een nieuwe kans. Zaak is uiteraard om overal je omgeving op nuttige tips en voorwerpen te doorzoeken.

      

Het verhaal zit prima in elkaar en het rollenspel-element geeft net dat beetje extra om alles een authentiek overtuigend tintje te geven. Door zelf je speelkarakter en de dialogen te kiezen word je persoonlijker betrokken bij het spel. Denk na over wat je wilt zeggen, ook al kun je het spel opslaan waar je wilt (behalve midden in een conversatie) en zo stukken opnieuw spelen.
De andere karakters in het spel zijn met zorg vorm gegeven. Ze hebben allemaal een eigen achtergrond en persoonlijkheid en reageren bijpassend. Ze praten zelfs onderling, wat jou de kans geeft iets meer te weten te komen over hun verleden. Alleen de motieven en achtergrond van de kwade geest blijven nogal vaag, maar dit is eigenlijk geen probleem. Het "kwade" heeft geen reden nodig.
De meeste mensen die je tegenkomt zijn nieuw en uniek voor dit spel, met uitzondering van Sam Durkin, die je ook al in de Shivah en Blackwell Epiphany ontmoet en die zo een sfeervolle en aangenaam vertrouwde link met de aparte spelwerelden van Dave Gilbert vormt.

      

De grafische beelden van Ben Chandler zijn op de vertrouwde Wadjet Eye manier in 2D gehouden. De gebruikte AGS-engine is gedateerd, maar de hogere resolutie laat het spel minder pixelig en minder "retro" over komen. Een goed gebruik van licht en schaduw in de gedetailleerde achtergronden, die je in elke missie steeds een herkenbaar ander deel van New York tonen, vormen een prima decor voor de soepel bewegende karakters. De uitstekende tussenscènes zorgen voor de extra sfeertekening.
De kleine animaties zoals regen, bootjes en nagloeiend vuur maken het geheel levendig.
De sprekende karakters verschijnen als een pop-up scherm in beeld, compleet met de gezichtsuitdrukking die bij hun stemming hoort.

      

De achtergrondmuziek is zoals verwacht van goede kwaliteit en de jazzy muziek van oudgediende Thomas Regin werkt niet alleen aanstekelijk, maar zorgt ook voor de juiste melancholische of dramatische sfeer op de juiste plek, lokaal of in het verhaal.
Ook de achtergrondgeluiden zijn overtuigend waar nodig aanwezig, of dat nu bij het trekken van een zwaard of het grommen van een geest is.
De karakters zijn voorzien van stemmen en ook deze zijn professioneel goed gecast en vallen nergens uit de toon. De hoofdpersoon (de speler dus) heeft geen gesproken tekst, wat niet verwonderlijk is, omdat je bij aanvang zelf kiest voor een geslacht. Je klikt op een duidelijk leesbare dialoog-optie en krijgt gesproken en ondertiteld antwoord of een van je teamgenoten springt voor je in.

      

Samengevat is Unavowed een spel met lengte en kwaliteit, een uitstekende verhaallijn met goede, soms humoristische dialogen, ruim voldoende puzzels met meerdere oplossingen en een heerlijke jazzy soundtrack. Dankzij de keuze voor geslacht en teamgenoten met bijpassende verhaallijn, is het spel zelfs herspeelbaar.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.