S P E L - I N F O

         

SPELLBIND


Uitgever: Spider Key Games / 2016
Ontwerper: Spider Key Games

Platform: PC, Mac, Linux, iPad, iPhone.

Systeemeisen:
--- Windows XP SP2+ - Processor: SSE2 instruction set support - Geheugen: 2 GB RAM - Grafische kaart: DX9 (shader model 2.0) in het algemeen alles gemaakt na 2004 - DirectX 9.0 - 430 MB HD ruimte.
--- MAC OS X 10.8+

Categorie:
Fantasie casual puzzelspel, schatzoektocht, ge ïllustreerd realistische plaatjes, 1ste persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Om te beginnen moet gezegd worden, dat er reeds een spel bestaat met dezelfde naam, maar dat is een RPG en geen puzzel-adventure zoals dit spel.

De iPad/iPhone versie is gratis verkrijgbaar in de app store.

Luppe is de leider van de grootste groep straatschoffies in de stad Riathon. Hij vindt zichzelf de "koning der dieven". Op een dag wordt hij door zijn aartsrivaal Ricko uitgedaagd om de oudste, duurste fles wijn uit de kelder van Lord Amatar te stelen. Dat zal niet gemakkelijk worden, want alleen al van de naam Amatar krijgt Luppe koude rillingen. Maar als hij zijn reputatie waar wil maken, zal Luppe toch het kasteel moeten binnendringen en dat doet hij dan ook, via een kelderluik dat hem rechtstreeks in de wijnkelder brengt!
Gelukkig is het spel dan niet meteen gedaan, al is het wel zo ongeveer alles wat je Luppes te weten komt. Het karakter wordt verder niet uitgediept, maar dat is in een puur puzzelspel ook niet noodzakelijk. Wel krijg je via een boek informatie over Lord Amatar en zijn avonturen.

      

Om de oudste fles wijn te kunnen vinden, moet je de datum weten en die staat in symbolen op het etiket. Je eerste puzzel is dus het ontcijferen van de symbolen. Niet zo heel erg moeilijk, omdat in de buurt een boek ligt met uitleg.
Als hij de juiste fles gevonden heeft, verlaat Luppe natuurlijk niet onmiddelijk dit akelige kasteel. Hij hoort een geluid en gaat op onderzoek uit, zoals iedere nieuwsgierige en ondernemende knul.
Het hele kasteel zit vol met gewone en geheime deuren, die uiteraard alleen opengaan nadat je de bijbehorende puzzel hebt opgelost. Ook kan Luppe nadat hij toverspreuken heeft gevonden, naar andere geheimzinnige locaties reizen. En overal vind je puzzels. Je verzamelt voorwerpen in je inventaris die je ergens anders kunt gebruiken, je leest notities om een hint te krijgen en lost ook mechanische puzzels op. Voor de puzzelliefhebber is er veel te doen. De uitleg van een puzzel is summier, maar met een beetje zelf nadenken kom je er toch wel uit. Lukt het desondanks niet, dan kun je na een poosje de puzzel overslaan.

      

Het eenvoudige achtergrondverhaaltje wordt als tekst in de intro duidelijk gemaakt. Verder in het spel zie je Luppes gedachten heel duidelijk als geschreven tekst in een grote uitklapbalk. De Engelse teksten lijken gemaakt te zijn met een vertaalmachine, maar zijn desondanks wel te begrijpen. Er is geen gesproken tekst in dit spel.
De achtergrondmuziek klinkt passend geheimzinnig en is bij elke omgeving weer anders.

Je kunt het spel fullscreen of in een window spelen en ook de grootte, resolutie en kwaliteit zijn aan te passen.
Grafisch gezien ziet het spel niet onaardig uit, maar doet het wel nogal amateuristisch aan. De achtergronden zijn samengestelde plaatjes, waarop enkele geanimeerde afbeeldingen zijn geplakt. Schaduwen en perspectief kloppen niet altijd. Het is echter niet storend en past wel bij de sfeer van een quasi "oud spel".

      

Samengevat is Spellbind geen onaardig debuutspel. Zonder een echte verhaallijn, maar wel een onderhoudend spel voor de pure puzzelliefhebbers. Veel gevarieerde puzzels in voldoende gedetailleerde achtergronden en de niet storende muziek maken het een aardig spel voor een ontspannen avond.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.