S P E L - I N F O

         

SAINT KOTAR


Uitgever: SOEDESCO / 2021
Ontwerper: Red Martyr Entertainment

Platform: PC, Mac, Linux, PS4, Switch, Xbox One.

Systeemeisen:
Vereist een 64-bitsprocessor en -besturingssysteem.
--- Windows 10 64-bit - Processor: 2 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart met 2 GB geheugen - DirectX 11 - 10 GB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Horror, detective, psychologisch, occultisme, 2D en 2.5D geïllustreerd realisme, twee speelbare karakters, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review door Hans:
Het verhaal speelt zich af in de huidige tijd, in een stadje in de Balkan. De hoofdpersonen zijn twee godvrezende mannen, Benedek en Nikolay.
De eerste is een dogmatische monnik, er absoluut van overtuigd dat de weg van de christelijke God de enige juiste is om te volgen en die alles verwerpt wat in tegenspraak is met zijn overtuigingen. Hij heeft zelfs bedenkingen bij zijn eigen zus, de journaliste Viktoria, die een aangeboren neiging tot ketterse opvattingen, zoals die van heidendom en hekserij heeft. Viktoria bracht immers vele uren van de dag door met een tante die van hekserij beschuldigd werd.
Wat Nikolay betreft, hij is Victoria's echtgenoot en er is weinig over hem bekend, behalve dat hij een priester is die zijn geloof lijkt te hebben verloren.

      

Ondanks zijn slechte verhouding met Victoria, gaat Benedek in op haar uitnodiging mee te gaan naar de Kroatische stad Sveti Kotar, waar zij verslag gaat doen van een evenement dat plaatsvindt in het kasteel van de stad.
De drie vertrekken met de trein vanuit Boedapest en in Sveti Kotar aangekomen gaan ze naar een huis dat Viktoria al had geboekt.

De volgende ochtend brengt onaangename verrassingen. Viktoria wordt vermist en niemand weet wat er met haar is gebeurd. Bovendien beginnen verschillende onverklaarbare verschijnselen hun intrede te doen in het huis: een dode kraai, een afgesloten voordeur en een hangend portret met een intens griezelige uitstraling.
Nadat de twee mannen erin slagen het huis te verlaten, wordt de situatie al snel gecompliceerd. Ze worden opgewacht door politieagenten die hen vertellen dat Viktoria wordt gezocht voor moord en ook zij verhoord zullen worden.

      

Spelervaring
Het spel heeft enkele bijzonder sterke kanten.
Ten eerste het verhaal zelf. Dat is lang en gedurfd door het religieuze thema. Het kent veel locaties en personages. Het is raadselachtig en spannend waarbij je geïntrigeerd raakt door de gebeurtenissen in heden en verleden en benieuwd bent naar de geheimen die alle inwoners van de stad schijnen te hebben.

Het is weliswaar een horrorverhaal maar niet in de betekenis dat je allerlei monsters tegenkomt die je aanvallen. Wat niet wil zeggen dat je aanwezigheid (als n van de hoofdpersonen) zonder gevaren is. Je wordt bedreigd en kunt wel degelijk dood gaan, maar krijgt dan een nieuwe kans om het anders te doen.
Meestal volg je de monnik Benedek, maar af en toe wisselt het spel van hoofdpersoon en beleef je de avonturen van Nikolay, een gewezen priester die getrouwd is met Benedeks zuster. Ook zijn er scènes waarin beide mannen optreden. En een enkele keer kun je zelf kiezen of je doorgaat met de een, of verder gaat met de ander.

      

Er verschijnen meer keuzemomenten waarin je moet kiezen voor twee of meer mogelijkheden om het spel voort te zetten. En die keuzes hebben invloed op het spelverloop en de afloop.
Sommige keuzes zijn niet zo belangrijk (bijvoorbeeld: ga je door het bos of langs het meer? zo'n keuze krijg je later nog wel vaker). Soms kun je kiezen om iets meteen mee te nemen (in je inventaris) of het later op te halen. Meteen meenemen scheelt je nadien een hoop tijd, maar levert het een ander verloop op? Er zijn keuzes die wellicht invloed op het spelverloop hebben, maar waarbij toch n van de mogelijkheden duidelijk de voorkeur geniet.
En dan zijn er de echt belangrijke keuzes die elk een eigen einde van het spel veroorzaken.
Hierbij n tip om het aantal keuzes op het eind te vergroten en een andere afloop mogelijk te maken: Bezorg Lucija wat lucifers zodra je die hebt.

Als je na voltooiing van de game benieuwd bent of een andere keuze een ander effect zou hebben gehad, dan kun je starten vanaf een opslagmoment (saving) dat je vr die keuze hebt gemaakt. En gelukkig kun je de voortgang zeer vaak en op bijna elk moment opslaan (maar niet tijdens een gesprek met iemand).
Hier komt echter een nadeel van het spel naar voren waardoor je mogelijk minder zin hebt om die andere keuzes uit te proberen. Het spel verloopt namelijk traag. Zelfs als je rent kost het nogal wat tijd om van de ene plek naar de andere te komen. In sommige andere spellen kun je bijvoorbeeld op een plattegrond een gewenste locatie aanklikken, maar die mogelijkheid ontbreekt bij Saint Kotar. Als je uitgespeeld bent hou je het gevoel over een deel van het verhaal te hebben gemist. In elk geval zijn er nogal wat losse eindjes over.

      

Ook ligt er veel nadruk op de gesprekken die je met Jan en alleman moet voeren.
Deze dialogen maken het grootste deel van de speeltijd uit want er is verder weinig actie. Als er al iets gebeurt dan zie je een zwart beeld en hoor je alleen geluiden. Animaties ontbreken vrijwel geheel.
Anderzijds zijn de dialogen wel het tweede sterke punt van de game. Het script is erg goed geschreven. Je krijgt veel relevante informatie en de conversaties komen heel natuurlijk over, zoals mensen normaal met elkaar praten. Je leert door de vragen, antwoorden en opmerkingen de verschillende personen ook redelijk kennen, vooral natuurlijk de beide hoofdpersonen.

Deze hoofdpersonen zijn niet erg sympatiek, wat een gewaagd uitgangspunt van de spelmakers is, want je wilt je niet graag met n van beiden indentificeren.
De religieuze achtergrond van de zwagers maakt hun confrontatie met het Kwaad in het stadje wel interessant.
Benedek is erg vast in zijn geloof, anderen veroordelend, weinig empathisch, treedt regelmatig streng op. Hij liegt om bestwil als hem dat uitkomt. Hij is overtuigd van Viktoria's betrokkenheid bij de duistere gebeurtenissen. Toch doet hij gaandeweg enkele goede dingen voor mensen in de stad wat hem sympatieker maakt.
Nikolay gelooft heilig in de onschuld van zijn vrouw, maar wordt steeds meer geobsedeerd door zijn wil haar terug te vinden. Welke rol Viktoria heeft gespeeld wordt pas tegen het einde duidelijk.

      

Het derde sterke punt is het stemacteren dat vooral bij Benedek en Nikolay uitblinkt.
Een maand na het uitkomen van Saint Kotar hebben de makers gekozen voor andere stemmen van de bijrollen, door een update uit te brengen. Over het geheel genomen wordt er nu prima geacteerd, waarbij de stemmen en de manier van praten uitstekend bij de personages passen. De beide zwagers leggen veel emotie in hun stem en bekvechten regelmatig. Davor de herbergier is overtuigend smalend, Evelina de non is bits, het hoofd van de politie Noren is onaangenaam en zelfvoldaan, Ida is timide en zo wordt iedereen gekenmerkt door zijn/haar manier van spreken. Alleen Gergor, de grafdelver, praat met een zuidelijk Amerikaans accent dat in de Balkan-omgeving vreemd aandoet.

Het vierde sterke punt is de sombere en duistere sfeer die over het stadje hangt en die goed past bij de huiveringwekkende gebeurtenissen welke plaatsvinden. De omgevingen en figuren zijn gedetailleerd getekend in stemmige onheldere kleuren.
Wel zijn de achtergronden erg statisch. Bomen bewegen niet, alleen trekken er wolken en nevels voorbij. En het 'camerastandpunt' is vast, met dien verstande dat je hier en daar nog iets naar links of rechts ('buiten beeld') kunt lopen. Op enkele plaatsen, zoals op het plein of voor het kasteel, kijk je van bovenaf, maar ook dan blijft dat standpunt star.
Het laten bewegen (lopen) van de (hoofd)personen gaat vrij houterig. En ook staat een tweede persoon nogal eens in de weg waardoor hij achteruit wordt geduwd wanneer de eerste persoon vooruit wil; een komisch maar onbedoeld effect.

      

Puzzels komen nauwelijks voor. Je vindt een enkele sleutel die je uitprobeert op elke deur die op slot zit. En je kunt de weinige spullen die je in je inventaris meezeult op sommige plaatsen gebruiken om iets in gang te zetten.

Enkele positieve punten zijn nog: Er is een takenlijst, vooral voor Benedek, die geleidelijk wordt ververst. Wel zijn er taken bij die je kennelijk alleen kunt vervullen als je onderweg bepaalde keuzes maakt. En regelmatig kom je op een locatie waar je bemerkt dat je er (nog) niets kunt uitrichten en misschien wel nooit afhankelijk van je keuzes.
Geluiden (voetstappen, kraaien, wind, soms kinderstemmen, gefluister, klokgelui) zijn in orde maar blijven ondergeschikt aan de gesprekken. De achtergrondmuziek, is aangenaam en wisselt de drukkende stilte dan af.
Ook is er ondertiteling, in gele letters voor Benedek, in blauwe voor Nikolay en in witte voor een derde persoon. Schuin gedrukte teksten zijn onuitgesproken gedachten.

      

Samenvatting
Over het geheel genomen is Saint Kotar een boeiend spel, vooral voor liefhebbers van derdepersoons, verhalende point-en-click-spellen. Het intrigerende verhaal, de duistere sfeer, het script en het stemacteren zijn uitstekend. Minpunten zijn de statische beelden, het gebrek aan animatie, de langdurige conversaties, de weinige puzzels en de keuzes die je telkens moet maken waardoor je een deel van het verhaal overslaat.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.