S P E L - I N F O

         

PENUMBRA: Overture


Uitgever: Lexicon Entertainment / 2007
Ontwerper: Frictional Games

Platform: PC, Mac, Linux

Systeemeisen:
--- Windows 2000/XP - Processor: 1 GHz - 512 MB RAM - Videokaart: Radeon 8500/GeForce 3 (GeForce4MX niet ondersteund) - DirectX 9.0c - Geluidskaart: 16-bit compatible met DirectX - 1,2 GB opslagruimte.
--- MAC OS X 10.7.5 - 10.15.0 (niet compatible met MacOS 10.15 Catalina of later) - Processor: 2.0Ghz - 1024 MB RAM - Videokaart: Radeon 9600/GeForce 4 (GeForce4MX nie t ondersteund, geïntegreerde kaart werkt mogelijk niet) - 2.0 GB opslagruimte.
--- LINUX Ubuntu 12.04 of nieuwer, 32-bit libraries moeten geïnstalleerd zijn - Processor: 2.0Ghz - 1024 MB RAM - Videokaart: Radeon 9600/GeForce 4 (GeForce4MX nie t ondersteund, geïntegreerde kaart werkt mogelijk niet) - 2.0 GB opslagruimte.

Categorie:
Horror, ondergronds complex, geïllustreerd realisme, realtime 3D, met puzzels, actie en stealth, 1ste persoon, muis-en toetsenbordbesturing, leeftijd 18+.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Na de dood van zijn moeder ontvangt Philip een brief van zijn vader, een man die hij nog nooit in zijn leven heeft gezien en waarvan wordt aangenomen dat hij dood is. Philip wordt gevraagd om een aantal aantekeningen te vernietigen, maar in plaats daarvan besluit hij naar de woestenij van Groenland te reizen volgens de aanwijzingen in de geschriften.
Overvallen door een dodelijke sneeuwstorm, vindt hij zijn toevlucht - zo denkt hij - onder een vreemd metalen luik in de sneeuw. Philip stapt het luik binnen en stapt het onbekende binnen waar hij zijn verstand moet gebruiken om puzzels op te lossen en de mysteries van zijn verleden te ontrafelen.

      

In tegenstelling tot andere survival-horrorspellen, richt Penumbra zich sterk op avontuurlijke elementen met op fysica gebaseerde en inventaris gebaseerde puzzels, verkenning en een paar actie-elementen.
Spelers moeten de omgeving gebruiken om items en machines te bedienen en structuren te bouwen met voorwerpen die her en der verspreid liggen. Bijna elk item kan daadwerkelijk met de cursor worden opgepakt en gesleept/gebruikt als een actief spelelement!
Acties moeten worden uitgevoerd door middel van een passende beweging met de muis: houd vast en beweeg naar links of rechts, draai de kleppen in een cirkelvormige beweging, trek terug om lades en deuren te openen, enzovoorts.

      

Sleutelitems worden opgeslagen in een inventaris en moeten worden gecombineerd of gebruikt met objecten om verder te komen in het spel.
Aanwijzingen en achtergrondinformatie over de gebeurtenissen worden verzameld door middel van achtergelaten notities en eenrichtingsgesprekken met een mysterieuze man genaamd Red.
Puzzels vereisen vaak veel nadenken, met zowel visuele als auditieve elementen, en vereisen een grondig onderzoek van de omgeving. Alle notities worden opgeslagen in een notitieboekje en aanwijzingen voor puzzels en taken worden toegevoegd aan een takenlijst.

      

Philip kan wapens verzamelen zoals een hamer, een bezem en een houweel, maar gevechten worden over het algemeen ontmoedigd en worden zelden beloond.
In plaats daarvan moeten spelers de omgeving gebruiken om inventieve vallen op te zetten of vechten helemaal vermijden door afleiding of stealth te gebruiken om langs vijanden te sluipen.
Door zich in de schaduw te verstoppen, wordt de rand van het scherm blauw en blijft Philip verborgen voor alle wezens. De omgeving is altijd bijna volledig donker, wat de horrorervaring en het gevoel van isolatie akelig onder je huid doet kruipen.
Lichtbronnen zijn dus erg belangrijk, en Philip heeft slechts een zaklamp met een beperkt aantal batterijen, een glowstick en fakkels.

      

Deze game is misschien met weinig financiële middelen gemaakt, maar de ontwikkelaars hebben beslist niet bezuinigd als het ging om dialoog en stemacteren.
De acteur die Phillip voor zijn rekening neemt, slaagt er uitstekend in de angst vast te leggen om alleen in het donker te stranden. Je krankzinnige gids, Red, is een van de gekste, meest memorabele personages die je ooit in een game zult ontmoeten.
Geluidseffecten in het spel zijn buitengewoon griezelig. De enige geluiden die je vaak hoort, zijn de krakende vloerplanken, de echo van steen onder je voeten, het leeuwachtige gegrom van de zombiehondjes en het gekwetter van de metalen spinnen om de volgende hoek.
Muziek zorgt voor rillingen, met piano's en drumbeats die ontdekkingen en de nadering van monsters onderstrepen.

      

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de serie:
Penumbra 2006 versie (gratis)
Penumbra: Black Plague en Requiem