THE COUNT LUCANOR![]() Uitgever: Baroque Decay / 2016 Ontwerper: Baroque Decay Platform: PC, Mac, Linux, Nintendo Switch. Systeemeisen: --- Windows 7 - Processor: Core i3/i5/i7 - 4 GB RAM - grafische kaart: Intel HD 4400 of beter - 512 MB beschikbare HD ruimte. --- MAC OS X El Capitan - 4 GB RAM - Grafische kaart: Dedicated GPU supporting OpenGL2 - 512 MB beschikbare HD ruimte. --- LINUX Ubuntu 14.04 - Processor: Core i3, i5, i7 - 4 GB RAM - Grafische kaart: Dedicated GPU supporting OpenGL2 - 512 MB beschikbare HD ruimte. Aanvullende info: Voor decoding de video cutscenes is ffmpeg 2.x nodig. Categorie: Horror sprookje, pixel retrostijl, actie RPG elementen, meerdere eindes, 3de persoon, toetsenbordbesturing. Beschrijving en review: Hans is jarig, hij wordt tien jaar. Hans verwacht cadeautjes, maar krijgt zelfs geen snoepgoed, omdat hij en zijn moeder nu eenmaal arm zijn, sinds zijn vader de oorlog introk. Hans wordt boos en besluit het huis te verlaten, op zoek naar fortuin en roem. Vreemd genoeg geeft zijn moeder hem bij vertrek onder andere drie goudstukken mee. Hans komt mensen tegen die hij al dan niet kan helpen en hij probeert ook eenvoudige probleempjes op te lossen. Als Hans onderweg een blauwe kobold tegenkomt, besluit hij het vreemde mannetje te volgen naar een heus kasteel. Als Hans de naam van de kobold weet te raden, na het vinden van de juiste letters, zal hij erfgenaam worden van graaf Lucanor. ![]() ![]() Natuurlijk is dit allemaal niet zo eenvoudig als het klinkt. Hans zal beslissingen moeten nemen als mensen hem om hulp vragen. Deze beslissingen hebben invloed op de rest van het spel en op de meerder eindes die mogelijk zijn. Ook zal Hans spullen die hem kunnen helpen, letters, kaarsen en goudstukken moeten zoeken in kamers die vol valstrikken staan of waar hij achtervolgt wordt door kwaadwillende wezens. Deze zal hij moeten ontwijken of hij kan zich verstoppen, want wapens heeft Hans niet. En let op, je kunt dood gaan in dit spel! Zomaar snel tussen de gevaren door je spel opslaan lukt ook al niet. Saven kost een goudstuk, dat je aan een raaf moet geven. Al met al genoeg te doen voor de avontuurlijke volhouder. ![]() ![]() Grafisch is het spel een mix tussen pixelige beelden, die je net als in een klassieke RPG van bovenaf ziet en Japans uitziende animaties van karakters met typische grote ogen en verbaasde open monden. Hoewel het verhaal doet vermoeden dat het om een spel voor kinderen gaat, blijken de beelden toch niet geschikt te zijn voor de jongsten onder ons. Veel bloed en horrorgezichten. De statische achtergronden zijn wel in vrolijke kleuren, zolang Hans nog niet in de nachtmerrie zit. Daarna zijn het voornamelijk roodbruine tinten, verlicht door een gelige vlam. Het ziet er goed uit. Ook is alles ruim voldoende gedetailleerd. Hans loopt en beweegt soepel, zoals je van een paar pixels verwacht. ![]() ![]() De dingen die van belang zijn kun je aanklikken om ze op te rapen, te gebruiken of om ermee te praten of commentaar op te krijgen. Opgeraapte spullen gaan in een overzichtelijke en makkelijk te gebruiken inventaris, die je via je toetsenbord kunt openen. Tijdens een gesprek verschijnt een portretje van de spreker in een gespreksbalk. Gesproken teksten zijn er niet. De achtergrondmuziek past bij de klassieke retrobeelden. Gepingelde muziek van Bach. ![]() ![]() Samengevat is The Count Lucanor een leuk spel voor adventurespelers die naast hun hoofd ook graag hun handen willen gebruiken. Geen wapens in dit spel, maar wel genoeg kans om te overlijden door vuur, messen en bloedzuigende horrorwezens. Meerdere eindes maken het spel geschikt om vaker te spelen. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |