S P E L - I N F O

         

IRIS.FALL


Uitgever: NEXT Studio / 2018
Ontwerper: NEXT Studio

Platform: PC

Systeemeisen:
--- Windows 7/8/10 - Processor: Intel i5-4590 3.3GHz of AMD FX-8350 4GHz - 8 GB RAM - Grafische kaart: NVIDIA GTX 960 of AMD Radeon R9-280 - DirectX 11 - 4 GB beschikbare opslagruimte - 100% DirectX 9.0c compatible geluidskaart.

Categorie:
Fantasie droomverhaal, licht/schaduw puzzels, real-time 2D en 3D monochrome getekende beelden, 3de persoon, muis- en toetsenbordbesturing.

Beschrijving en review:
Iris ontwaakt uit een nare droom en ziet een zwarte kat op de vensterbank. Ze volgt het dier naar een vervallen theater, waar een vreemd labyrint van licht en schaduw haar verder en verder lokt. Op magische wijze blijkt Iris in staat om een schaduw van zichzelf te worden en zo de hindernissen op haar weg te overwinnen. Is bijvoorbeeld een brug stuk, dan kan de schaduw van de brug op de muur, wel een verbinding vormen en kan Iris als schaduw verder lopen. Aan de overkant wordt ze dan weer een normaal meisje.
Terwijl het verhaal zich ontvouwt, realiseert Iris zich dat alles in dit theater een soort verborgen betekenis heeft, die aan haar eigen leven gekoppeld is. Zeker weten doe je dat als speler echter niet, want Iris praat er niet over.

      

De puzzels in het spel zijn gebaseerd op licht en schaduw.
Als Iris op een boek stapt, verandert ze in een schaduw en kan ze over schaduwverbindingen lopen, naar bijvoorbeeld een hoger gelegen platform. Hier kan ze weer een meisje worden en dan bijvoorbeeld een voorwerp zoals een buis oprapen. Die buis kan ze vervolgens gebruiken om een langere schaduw te maken van een verlicht voorwerp. En daarna kan ze die langere schaduw weer gebruiken als brug of trap naar de volgende ruimte.
Het klinkt ingewikkeld, maar na een paar keer proberen heb je het systeem zo te pakken. Dat wil niet zeggen dat de puzzels altijd eenvoudig zijn. De juiste schaduw maken wordt langzaamaan moeilijker, de uitdaging om de oplossing te vinden groter, ook als de kat hier en daar een beetje helpt. In het theater zijn ook mechanische voorwerpen en marionetten die je kunt laten bewegen om samen weer de juiste schaduw te vormen. Voor spelers met wat technisch inzicht blijkt het spel met de vele, vele gevarieerde schaduwpuzzels een paradijs te zijn. Daarnaast zijn er ook nog "gewone" puzzels, zoals het maken van een elektrische verbindingen. De moeilijkste puzzel bleek een soort kleine Rubik's Cube te zijn, maar ook die is met wat volharding op te lossen.

      

De prachtig gedetailleerde monochrome beelden, die geïnspireerd lijken door de tekeningen in oude kinderboeken en door poppentheater, vormen een belangrijk onderdeel van het spelplezier. Elke ruimte die je betreedt vraagt erom eerst in verwondering bekeken te worden, voor je gaat proberen welke objecten actief zijn. Een lust voor het oog zijn bijvoorbeeld de moderne machines met raderwerk, die helemaal van hout lijken te zijn. Hier en daar wordt de zwartwitte achtergrond verlevendigd met zachtgeel licht of vaagblauwe details.
De tussenfilmpjes, waarin de camera inzoomt en het resultaat van je acties laat zien, sluiten naadloos aan op de geanimeerde onderdelen en achtergronden van de ruimte waar je bent. De mooie, natuurlijke bewegingen van de kleine kat tonen de aandacht voor het kleinste detail bij de spelmakers. Iris loopt niet erg snel, maar omdat alles wat je nodig hebt vlakbij ligt, is dat geen probleem. En ben je bezig met een puzzels, dan zoomt de camera vanzelf in.

      

De opmerkzame speler kan het ietwat vage achtergrondverhaal van Iris ontdekken, door goed rond te kijken en na te denken over de aanwijzingen. Er wordt namelijk niets uitgelegd of verteld in woorden. De speler mag zijn eigen conclusies trekken uit wat hij/zij ziet.
De beelden worden daarbij ondersteund door filmische muziek, die perfect past bij het moment. Angstig en verward als Iris droomt, geheimzinnig als ze vreemde dingen ziet in het theater. De makers schuwen ook de stilte niet, die dan plotseling bij met enkele tonen terugkeert als er gevaar dreigt. Waar nodig hoor je achtergrondgeluiden, zoals een mauwende kat, geruis van vallend stucwerk, voetstappen op een houten ondergrond of gesuis van de wind.

      

Samengevat is Iris.Fall een schitterend getekend spel, waarin de makers heel veel liefdevolle aandacht aan details hebben geschonken. De schaduwpuzzels in al zijn variaties zijn erg leuk om te doen en houden je makkelijk een uur of drie bezig. De goed gekozen filmische muziek ondersteund perfect de beelden.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.