S P E L - I N F O

         

HOTEL (Brightstone Mysteries: Paranormal Hotel)


Uitgever: Cateia Games / 2010, 2014
Ontwerper: Cateia Games

Platform: PC, Mac, Android, iOS.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7, 1 GHZ CPU, 256 MB RAM, 350 MB opslagruimte, 32 MB 3D videokaart, DirectX9.
--- Mac OS X 10.4. of hoger (Intel of PPC).

Extra info:
- Ook verkrijgbaar als Collector's Edition, met bonus kunst, wallpapers en ingebouwde walkthrough.
- In 2014 is een versie voor Android en iOs uitgebracht onder de titel
  Brightstone Mysteries: Paranormal Hotel.

Categorie:
Detective, mysterie, fantasie, casual puzzels, 2D en 2.5D getekend realisme, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Detective Bridget "Biggy" Brightstone van de New York politie geniet van haar zon-zee-strand-vakantie in Frankrijk, als ze wordt opgebeld door haar chef. Hij vraagt haar om een persoonlijke gunst. In een middeleeuws kasteel in de buurt, dat als hotel in gebruik is, werd een waardevolle halsketting gestolen. De onbekende eigenaresse ervan ligt nu in een coma en niemand begrijpt waarom.
Bridget is na enige aarzeling bereid de zaak te onderzoeken. Na een nachtelijk ritje komt ze voor de poort van het kasteel aan. Al snel blijkt dat dit geen gewone zoektocht naar een verdwenen halsketting is. Wie zijn die vreemde personen die eruitzien als Tempeliers en 's nachts door de gangen van het kasteel zwerven? Als ze dan ook nog geheime gangen en Egyptische voorwerpen ontdekt, begint het avontuur pas echt.

Het verhaal is goed opgebouwd. Stapje voor stapje ontdek je steeds weer nieuwe dingen, die op hun beurt weer nieuwe vragen oproepen en zo blijf je geboeid verder spelen.

      

Het spel is deels een traditionele adventure.
Er zijn voorwerpen die je moet oprapen en al of niet gecombineeerd ergens anders moet gebruiken. Omdat het spel heel erg lineair is, zal dit nergens grote problemen geven. Het een volgt logischerwijze op het andere.
Maar er zijn ook puzzels om op te lossen, variŽrende van het overbekende opnieuw in elkaar puzzelen van een verscheurde stuk perkament tot leuke variaties van minigames als het laten stromen van water van de ene plek naar de andere of het laten rollen van een balletje in een doolhof, zonder in de gaten te vallen. Je blijft tijdens het hele spel druk bezig, zonder dat het ergens echt moeilijk wordt. Het spel is dan ook zeer geschikt voor beginners in dit genre en een leuk tussendoortje voor de meer gevorderden.

      

De achtergronden zien er bijzonder goed uit. Rijk gedetailleerd en "bijna echt". Aangenaam om in rond te wandelen en te bekijken. Er is prima gebruik gemaakt van schaduwen en belichting. Dat is met name goed te zien in de verschillen tussen het kasteel overdag en 's nachts. Overdag lijkt het gewoon een luxe hotel in een middeleeuwse omgeving. 's Nachts ademen dezelfde ruimtes een geheimzinnige en soms grimmige sfeer uit.
Het is dan ook jammer dat de personen in het spel er zo karig vanaf komen. De gezichten zijn vlak getekend met weinig expressie, de bewegingen zijn houterig en eentonig.

      

De achtergrondmuziek is goed gekozen en onderstreept de mysterieuze momenten perfect. Hij is nergens te nadrukkelijk aanwezig of storend. De herhalingen vallen nauwelijks op. En hoor je geen muziek, dan zijn het wel de voetstappen van Bridget, die de spanning voelbaar houden.

In de intro hoor je de stem van Bridget en haar baas. Ze zijn overtuigend en duidelijk. Het was dan ook een verrassing te merken dat er in de rest van het spel helemaal geen gesproken tekst meer voorkomt. Nou is de interactie tussen personen in dit spel niet belangrijk en veelvuldig, maar alleen geschreven dialogen bij een portretje voelde toch wat karig aan bij de rest van het verder professioneel gemaakte spel.

      

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.