S P E L - I N F O

         

APARTMENT 327


Uitgever: BinaryBox Studios / 2019
Ontwerper: BinaryBox Studios

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows Vista/7/8/10, 64-bits - Processor: Intel Core i7 3770 3.4GHz of AMD equivalent of beter - 8 GB RAM - Grafische kaart: NVIDIA GeForce®GTX 1060 met 3GB VRAM - DirectX 11 - 5 GB beschikbare opslagruimte - Geluidskaart: DirectSound compatible (DirectX 9.0c of hoger ondersteunend).

Categorie:
Horror science fiction, tijdreizen, stealth, getekend realistisch beelden, realtime 3D, 1ste persoon, muis/toetsenbordbesturing, leeftijd 18+

Beschrijving en review door Hans:
Na een aantal vreemde gebeurtenissen, verdween in 1923 de familie Elizondo zonder een spoor achter te laten.
In 1965 onderzocht paranormaal journaliste Anita Foxtrot hun verdwijning. Niemand zag haar ooit terug.
Het horrorspel begint in het sterk vervallen huis waar de Elizondo's bijna honderd jaar geleden verdwenen. Het is 2016. Overal ligt troep; en bladeren zijn door de gaten in het dak naar binnen gewaaid. De sfeer is meteen geheimzinnig. Wat staat je te wachten?
Al gauw ontdek je een tijdlift die je terug kan brengen naar verschillende datums in het verleden. Maar zo'n datum moet je eerst ontsluiten met behulp van een stemvork, die je in een speciale houder op de lift aanbrengt.

      

De bediening is met muis en toetsenbord. Pixeljagen is er niet bij. Bij een deur verschijnt een handje (te openen) of kruisje (op slot). Als een lade of kastdeur kan worden geopend, dan wordt dat duidelijk gemaakt omdat de omtrek oranje oplicht. Als je ergens een voorwerp nodig hebt dan manifesteert zich dit doordat zo'n voorwerp even in het wit verschijnt.

Het puzzelaspect bestaat uit het verzamelen van voorwerpen zoals sleutels van deuren en laden en enkele andere objecten. Deze voorwerpen kun je meestal pas op een andere datum toepassen dan waarop je ze vindt. Al gauw heb je de keuze om naar believen naar eerder bezochte momenten terug te keren. Het is wel handig om aantekeningen bij te houden van plekken waar je bijvoorbeeld nog een sleutel nodig hebt (die je nog niet hebt gevonden) omdat je anders verdwaalt in ruimte en tijd. De puzzels passen allemaal uitstekend in het spel. Sommige zijn best pittig en kun je pas oplossen als je de juiste informatie of een benodigd voorwerp hebt verzameld.

De informatie die je gaandeweg ontdek bestaat uit dagboekfragmenten van de diverse bewoners, aantekeningen van de journaliste Anita Foxtrot over Bijna Dood Ervaringen (BDE) en krantenartikelen, waardoor zich een intrigerende verhaallijn ontvouwt. Met de Q-toets kun je naar een speciale kamer die als inventaris dient. Daar worden alle teksten die je hebt verzameld bijgehouden om terug te lezen. Ook de weinige gevonden maar nog niet gebruikte voorwerpen liggen er op tafel.

      

Als je in 1923 door het huis loopt ziet het er nog bewoonbaar en goed verlicht uit, hoewel de boel overhoop is gehaald en je overal bloed aantreft! Naarmate je dichter bij het heden komt merk je dat het huis steeds meer in verval is geraakt, muren zijn gesloopt en deuren dichtgetimmerd. De sfeer is dan ook steeds donkerder en dreigender. Een zaklamp is hard nodig en die vind je al heel gauw aan het begin van het spel.

Op veel momenten blijk je niet alleen te zijn, maar houdt zich een monsterlijk 'manneke' op dat jou aanvalt en doodt. Met je zaklamp kun je hem een hevige flitsstoot bezorgen, waardoor hij voor een paar ogenblikken is uitgeschakeld (een mooi alternatief voor een schietspel, waar niet iedereen van gecharmeerd is). Dat geeft je net voldoende tijd om een veilig heenkomen te zoeken. Elke flitsstoot kost de energie van één batterij en dus moet je kien zijn op het vinden van nieuwe batterijen, om je voorraad op peil te houden, en niet te kwistig flitsen. Dat gaat nog wel eens mis, want het flitsen gebeurt met de spatietoets, die in veel spellen gebruikt wordt om te springen.

De aanwezigheid van het manneke maakt het spel aantrekkelijker. Je bent voortdurend op je hoede, vooral bij het openen van deuren. En als het redelijk donker is en je zaklamp ook nog begint te flikkeren, dan wordt het echt spannend!

      

Grafisch is het een prachtig spel. In elk jaar is de sfeer anders getroffen. Op recente datums is het binnen zelfs mistig omdat de nevel buiten door de gaten in het plafond naar binnen komt. Je kunt op sommige plaatsen schemerlampen aandoen waardoor de verlichting verandert. Op andere momenten branden er kaarsen met hun eigen sfeer (vraag niet wie die heeft aangestoken).

De sfeer wordt nog versterkt door de geluiden: behalve de geluiden van bewegende deuren en laden, je eigen voetstappen en die van het manneke, tikkende klokken en onweer op de achtergrond, hoor je ook een gezucht als het spannend wordt. Dat laatste begint wel af en toe op je zenuwen te werken door het repetitieve karakter ervan en had wel wat minder gemogen.

Ook muziek draagt bij aan het beklemmende gevoel van in de lucht hangende dreiging en behoort tot de sterke punten van dit spel. Er worden verschillende instrumenten gebruikt en de muziek is uitstekend aangepast aan de situatie.

      

Een heel aantrekkelijk aspect is het gebruik van oud uitziende zwart-witfilms, compleet met strepen. Je ontdekt een projectiekamer en steeds 'nieuwe' filmrollen. Als je een film afspeelt wordt je als het ware naar binnen gezogen en kun je in de filmruimte rondlopen. Die ruimte kan het huis zelf zijn, maar ook een hospitaal, havengebied of kelderomgeving. De afwisseling met het huis is heel welkom. En soms wordt je door een groter monster belaagd!

De laatste film speelt zich af tijdens de eerste wereldoorlog in een stad die onder vuur ligt. Dit is ronduit briljant gedaan. Als dichtbij een granaat inslaat trilt de hele omgeving en wordt je soms 'van je sokken geblazen' om een eind verderop te belanden.

Je ontdekt 'in de films' nieuwe informatie, waardoor je meer van het verhaal leert begrijpen. Maar de voorwerpen die je er vindt, zoals sleutels, gebruik je uitsluitend daar, met uitzondering van de stemvorken. Zodra je een stemvork hebt ontdekt keer je terug naar de projectiekamer en kun je bij de lift naar een andere datum toe.

      

Het zenuwslopende eindspel in de kelder (monster) vergt veel behendigheid, geduld en doorzettingsvermogen. Een kat heeft zeven of negen levens, maar als speler heb je er meer nodig!

Enkele minpunten zijn:
Het niet zelf kunnen opslaan. Bij afsluiting gebeurt dat automatisch, maar bij herstart begin je weer vanaf de lift. Ook als je doodgaat moet je een stuk opnieuw spelen. Het laden van het spel kost best enige tijd, hoewel de ontwikkelaars dat al wat hebben verbeterd sinds het uitkomen van het spel.
Het is begrijpelijk dat de ontwerpers van knippen en plakken houden, maar twee dezelfde schilderijen in één vertrek, of drie dezelfde ingelijste trouwfoto's in één kamer had niet gehoeven.
Er komen enkele anachronismen voor, zoals een fles wijn uit 1973 die je ook op eerdere datums aantreft en een BDE-briefje uit 1965 dat je ontdekt in 1923.

      

Samenvatting:
Gelukkig overwegen de sterke kanten van het spel: de variatie in sfeer, de afwisseling door de zwart-witfilms, de belichting en de muziek, de dreiging van de monsters, de verhaallijn, het plezier als je weer een stemvork hebt gevonden die je naar een nieuwe datum helpt.
Apartment 327 is een echte aanrader voor wie van een horroravontuur houdt, zonder schieten en bloedvergieten.

Eerst uitproberen?    Download de demo, op Steam.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.