S P E L - I N F O

         

ALUM


Uitgever: Crashable Studios / 2015
Ontwerper: Crashable Studios

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
--- Windows 7/8 - Processor 1.2 Ghz - 800 MB RAM - Videokaart met 256 MB geheugen - 2 GB HD ruimte - Direct X compatible geluidskaart.
--- MAC OS X 10.6 Snow Leopard - Processor: Intel Core Duo 2.0 GHz - 1 GB RAM - Grafische kaart: nVidia 8xxx Series of AMD 3xxx of 4xxx Intel HD 3xxx Series GPU - 800 MB beschikbare HD ruimte - Dubbelklik muis moet ingeschakeld zijn.
--- LINUX kernel 3.2.0 of later - Processor: 2.4 GHz Dual Core - 2 GB RAM - Grafische kaart: geïntegreerde GPUs na 2012 of beter - 1 GB beschikbare HD ruimte - ALSA of PulseAudio geluidskaart.

Categorie:
Science fiction, epidemie, zoektocht, minigames, retrostijl 2D en 2.5D beelden, meerdere karakters, 3de persoon, point & click.

Beschrijving:
Alum Descry is een eenvoudige man, die tevreden is met zijn rustige, eenvoudige leven in de stad Cosmos. Hij werkt als postbezorger en woont sinds twee jaar samen met zijn mooie vrouw Esther. De stad wordt geregeerd door Mr. Glymm en zijn robots, die de bewoners beschermen tegen monsters.
Maar dan lijkt het alsof er een epidemie van depressiviteit door de stad waart. Ook Esther valt eraan ten prooi. Ze staart apathisch wat voor zich uit en heeft al een paar weken niet meer gesproken. Alum is bang en bezorgd. Als hij toevallig een poster ziet, waarop iemand beweert een kuur voor de "Vague" te hebben, gaat hij op onderzoek uit. Tot Alums verbijstering ontdekt hij dat er een rebellengroep bestaat en dat de rust en vrede in de stad niet is wat het lijkt.

      

Het verhaal is goed opgebouwd. Samen met Alum ontdek je steeds meer van de krachten die actief zijn in de stad. Door het commentaar dat Alum geeft op alle voorwerpen die hij bekijkt, krijg je tevens als je wilt meer inzicht in Alums wereld.
Zoals in alle sprookjes, gaat ook dit verhaal over goed en kwaad en de zoektocht naar vrede en geluk. Ook zaken als vergeving en vrijheid van spreken komen aan bod. Om ze te kunnen onderscheiden, krijgt de jongere speler hierbij hulp door de overduidelijke persoonsnamen die gebruikt worden. Een leider die Altruist heet, kan toch alleen maar goed zijn? De licht-christelijke achtergrond is zeker aanwezig, maar stoort niet echt als je daar niets mee hebt. Het spel en het verhaal zijn beslist boeiend genoeg om er graag mee bezig te blijven.

      

De puzzels zijn voornamelijk gebaseerd op je inventaris en passen heel logisch in het verhaal. Lever bijvoorbeeld een pakje af voor een fooi, die je dan weer ergens anders nodig hebt. Maar ook mensen en robots misleiden hoort erbij als je verder wilt. Verder zijn er nog minigames die eveneens prima geÔntegreerd zijn in het verhaal. Zo speel je een ouderwets spelletje bommen ontwijken op een machine in een arcadehal. Je wilt immers tickets winnen.
Al met al zijn de 'problemen' die je ontmoet niet echt moeilijk op te lossen als je het verhaal volgt en een beetje creatief denkt.
Houd er wel rekening mee dat je in dit spel dood kunt gaan. In dat geval kun je vanaf het laatste checkpoint nog eens een poging wagen.

      

Grafisch is het spel helemaal in retrostijl gehouden. Wat niet wil zeggen dat het onspeelbaar pixelig is. Integendeel zelfs. De vele achtergronden zijn in een goede resolutie en met veel aandacht voor detail vormgegeven. Kleine animaties zoals een houtvuurtje verlevendigen heel natuurlijk het geheel.
De vloeiend geanimeerde karakters zijn eenvoudig van opbouw en wat minder gedetailleerd. Dus bijvoorbeeld wel schoenen, maar geen veters of slijtplekken. Toch zie je ook bij hen beweging van hoofd en mond als ze praten. En als Alum iets opraapt beweegt hij zijn armen.
De voorwerpen die hij verzamelt, gaan naar een inventaris, die verscholen zit in een menubalk. Hij komt tevoorschijn door er met je cursor overheen te gaan. Kijken of actie zit onder je muisknop en scrollen door de voorwerpen onder het wieltje. het is allemaal heel simpel en effectief.

      

Alum heeft een moedeloze zorgelijke klank in zijn stem, maar kan ook wanhopig opgewonden klinken, al naar gelang de situatie waarin hij zich bevindt. Ook de andere personen die hij ontmoet hebben duidelijk hoorbaar een ander karakter. De aanklikbare voorwerpen worden voorzien van Alums commentaar. En op die momenten klinkt zijn stem neutraler. Vaak zit hierbij een leuke onderkoelde humor in de teksten.
De stemacteurs zijn niet professioneel, dat is te horen, maar ze doen wel duidelijk hun best om zich in te leven in de diverse karakters en situaties. Een compliment waard. En al spreken ze vaak langzaam en zorgvuldig alsof ze het oplezen van een briefje, voor een niet-Engelstalige speler is dat alleen maar een voordeel.
Achtergrondgeluiden zoals draaiende machines en de wind, zijn waar nodig aanwezig. Achtergrondmuziek is er als het spannend wordt en je in tijdnood bent en een prachtig lied klinkt als Alum moeizaam door de sneeuw ploetert als overgang naar het volgende hoofdstuk.

      

Alum is een goed verteld avontuur voor alle leeftijden. De prima geÔntegreerde puzzels en minigames zijn afwisselend en ruim voldoende aanwezig. De kwaliteit van dit debuutspel doet hopen dat we nog meer van Crashabel studios gaan horen.

Eerst uitproberen?    Download de demo, op de officiŽle site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.